BW Offshore- Får sitt kursmål oppjustert til 65 kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/01/13/7607668/kepler-cheuvreux-oppjusterer-oljeserviceselskaper
BW Offshore får sitt kursmål oppjustert til 65 kroner fra 58 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes.
BW Offshore får sitt kursmål oppjustert til 65 kroner fra 58 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes.
Redigert 21.01.2021 kl 09:38
Du må logge inn for å svare
zavva
11.04.2021 kl 21:16
6071
Nettopp derfor mener jeg BWO er en god plass å være. Med P/E på 6, solid cashflow og utbytte er det langt i fra en boble slik vi ser i andre deler av markedet.
BWO er den strake motsetningen til «grønne» aksjer som prises til milliarder, pengene renner ut og baserer seg på inntekter fra 2030.
BWO er den strake motsetningen til «grønne» aksjer som prises til milliarder, pengene renner ut og baserer seg på inntekter fra 2030.
Fevang
11.04.2021 kl 21:08
6083
Hvis disse får rett ser det verre ut:
https://e24.no/boers-og-finans/i/1BJKkX/investorlegender-ser-episk-boble-vi-har-alle-karakteristikkene-i-norge-ogsaa
Får håpe de bommer!
https://e24.no/boers-og-finans/i/1BJKkX/investorlegender-ser-episk-boble-vi-har-alle-karakteristikkene-i-norge-ogsaa
Får håpe de bommer!
zavva
11.04.2021 kl 16:25
6348
Når BWO snur går det fort. Tror Q1 tallene kan være en katalysator dersom en leverer på drift og en får litt mer kjøtt på beinet mtp Barossa kontrakten. Da kommer nok oppgraderingene også. Egentlig merkelig at det ikke har kommet oppgraderinger etter kontrakten ble landet.
Nedsalget i forbindelse med exit fra indeks burde også i stor grad være over nå så ser ikke helt hva som skal presse den noe særlig mer ned. Snur oljeservice sentimentet positivt igjen og selskapet leverer gode resultater ser vi 50kr i løpet av sommeren.
Nedsalget i forbindelse med exit fra indeks burde også i stor grad være over nå så ser ikke helt hva som skal presse den noe særlig mer ned. Snur oljeservice sentimentet positivt igjen og selskapet leverer gode resultater ser vi 50kr i løpet av sommeren.
Redigert 11.04.2021 kl 16:37
danmark1
11.04.2021 kl 16:20
6351
Jeg tror, at shorterne er færdige, eller bliver det i denne uge. Den kan ikke holdes nede meget længere, med de mange positive ting, der har været omkring aktien på det sidste. Prisen er meget attraktiv lige nu, med 100% op til seneste kursmål.
Fevang
11.04.2021 kl 16:17
6349
Takk for svar. Merkelig at aksjen er så svak. Uansett mener jeg nedsiden bør være begrenset.
Jeg har en svært liten post i den og øker hvis den faller ned mot 31. Jeg kjøpte på 35,50.
Jeg har en svært liten post i den og øker hvis den faller ned mot 31. Jeg kjøpte på 35,50.
zavva
11.04.2021 kl 15:51
6400
Ja du husker riktig.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/04/7636761/martin-molsaeter-knuste-markedet-i-februar-her-er-favorittaksjene-for-mars
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/04/7636761/martin-molsaeter-knuste-markedet-i-februar-her-er-favorittaksjene-for-mars
Redigert 11.04.2021 kl 15:52
Fevang
11.04.2021 kl 15:47
6401
Mener å huske at jeg nylig leste i FA at fondet til Martin Mølsæter har BWO som en av sine største aksjeposter. Husker jeg riktig?
zavva
10.04.2021 kl 15:09
6783
Konverteringskursen ble nedjustert med 0,16$ både i Q4 og Q3 - altså 1,3kr pr kvartal. Mye mer enn utbytte på 0,035$.
Er i perioden 26.02.20 - 25.02.21 nedjustert fra 10,24$ til 8,95$. Altså 1,29$ - ca 11kr med dagens dollarkurs.
Aksjeopsjonen i den konvertible til BWO er vel en av de mest gullkantede opsjonene en finner med den heftige nedjusteringen av konverteringskursen. Nesten slik at jeg håper de fjerner utbyttet.
Er i perioden 26.02.20 - 25.02.21 nedjustert fra 10,24$ til 8,95$. Altså 1,29$ - ca 11kr med dagens dollarkurs.
Aksjeopsjonen i den konvertible til BWO er vel en av de mest gullkantede opsjonene en finner med den heftige nedjusteringen av konverteringskursen. Nesten slik at jeg håper de fjerner utbyttet.
Redigert 10.04.2021 kl 15:12
oto1
10.04.2021 kl 14:55
6798
Zavva
Per nå er utbyttet ca 1,30 per år og ikke 1,30 per kvartal.
Så konverteringskursen blir nok høyere, men den vil jo også avhenge av dollarkurs.
Og den er jeg vel mer skeptisk til.
Faller dollaren mye, vil oljeprisen stige mye.
Så jeg tror kanskje långiverne kommer til å tjene mer på konvertering av lånet i 24 enn de kommer til å gjøre på renter og short.
Om konverteringen skjer ved en aksjekurs på 100 er det helt ok for meg.
Per nå er utbyttet ca 1,30 per år og ikke 1,30 per kvartal.
Så konverteringskursen blir nok høyere, men den vil jo også avhenge av dollarkurs.
Og den er jeg vel mer skeptisk til.
Faller dollaren mye, vil oljeprisen stige mye.
Så jeg tror kanskje långiverne kommer til å tjene mer på konvertering av lånet i 24 enn de kommer til å gjøre på renter og short.
Om konverteringen skjer ved en aksjekurs på 100 er det helt ok for meg.
danmark1
10.04.2021 kl 11:46
6914
Der har været en stor omsætning, så jeg tror ikke, at shorterne holder meget længere. Kursen ligger nu med 100% op til kursmål, det frister til køb.
zavva
10.04.2021 kl 10:53
6966
Enig med deg i at det fundamentale vinner til slutt. Er også usikker på hvor stor effekt den konvertible har men har en mistanke om at den er vesentlig. Aksjeopsjonen i den konvertible er svært attraktiv med tanke på at konverteringskurs synker for hvert kvartal med utbytte samt at selskapet tjener penger. Lavt volum i aksjen gjør det også enklere for hedgefondene å kontrollere utviklingen.
Kanskje ledelsen har en genial plan hvor en ender opp med at store deler av shorten må dekkes ved konvertering? Jeg tror fort det kan skje dersom denne utviklingen fortsetter og det vil bare styrke selskapet.
Konverteringskurs nå er 8,94$ - ca 75kr pr aksje. Denne synker med ca 1,3kr pr kvartal med utbytte. Dvs en reduksjon på litt over 5kr pr år med utbytte på nåværende nivå. Det gir konverteringskurs på 70kr i starten av 2022 og 65kr i starten av 2023. Eventuelt økt utbytte vil redusere dette ytterligere. Så igjen - det er mekanismer her som i dag er negative for aksjekursen men som snart vil snu i positiv retning. En massiv konvertering på 65kr vil være det samme som en emisjon satt på samme kurs.
Les mer om det her;
https://www.firstfondene.no/aktuelt/2020/konvertible-obligasjoner-er-bra-for-investorer-og-desperate-selskaper
Kanskje ledelsen har en genial plan hvor en ender opp med at store deler av shorten må dekkes ved konvertering? Jeg tror fort det kan skje dersom denne utviklingen fortsetter og det vil bare styrke selskapet.
Konverteringskurs nå er 8,94$ - ca 75kr pr aksje. Denne synker med ca 1,3kr pr kvartal med utbytte. Dvs en reduksjon på litt over 5kr pr år med utbytte på nåværende nivå. Det gir konverteringskurs på 70kr i starten av 2022 og 65kr i starten av 2023. Eventuelt økt utbytte vil redusere dette ytterligere. Så igjen - det er mekanismer her som i dag er negative for aksjekursen men som snart vil snu i positiv retning. En massiv konvertering på 65kr vil være det samme som en emisjon satt på samme kurs.
Les mer om det her;
https://www.firstfondene.no/aktuelt/2020/konvertible-obligasjoner-er-bra-for-investorer-og-desperate-selskaper
danmark1
10.04.2021 kl 09:46
7027
Flydende havvind har tilsyneladende et kæmpe potentiale, når man taler om projekter som dette. BWI og dermed BWO har fat i den lange i forhold til flydende havvind generelt.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/M3Gz2B/irske-esb-planlegger-flytende-havvindgigant-vil-satse-stort-med-equinor
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/M3Gz2B/irske-esb-planlegger-flytende-havvindgigant-vil-satse-stort-med-equinor
Zohan
09.04.2021 kl 22:35
7186
Enig i det St8, så om vi bruker en LDT mellom 50000-65000 så er vi nok ikke så langt fra sannheten
Redigert 09.04.2021 kl 22:46
Når man ser Berge Helene har den rimelig enkle og spinkle prosess moduler, vil påstå dette totalt ligger på ca 15 000 tonn (max!).
Redigert 09.04.2021 kl 22:26
Zohan
09.04.2021 kl 22:06
7165
ErikNordnet en må bruke Lightweight LDT, det er vekt på fartøyet ved levering. Om en ser på en ULCC som er et større skrog en Berge Helene som er en ombygd VLCC. Her er en ULCC denne har en LDT på 67000. Men som jeg nevner så er det endel stålkonstruksjoner og rør på dekket til Berge Helene som vil utgjøre mange tonn. De 50000 LDT jeg la frem er en moderat vurdering.
https://www.wartsila.com/encyclopedia/term/ultra-large-crude-carrier-hellespont-alhambra
https://www.wartsila.com/encyclopedia/term/ultra-large-crude-carrier-hellespont-alhambra
ErikNordnet
09.04.2021 kl 21:28
7158
Berge Helene veier betraktelig meir, men vet ikke hvor mye som er stål.
https://www.balticshipping.com/vessel/imo/7360083
https://www.lme.com/en-GB/Metals/Ferrous/Steel-Scrap#tabIndex=0
https://www.balticshipping.com/vessel/imo/7360083
https://www.lme.com/en-GB/Metals/Ferrous/Steel-Scrap#tabIndex=0
Løkkøye
09.04.2021 kl 21:21
7134
Berge Helene, gammel dame, skroget bygget i 1976. Har gjort jobben i mange år. Hvil i fred, kan man si det ?
Med utgangspunkt i Zohan sitt oppsett, ca kr. 1,- pr aksje.
Når Berge Helene takker for seg så bør det være et passende beløp å betale ut til aksjonærene som ekstra dividende.
Med utgangspunkt i Zohan sitt oppsett, ca kr. 1,- pr aksje.
Når Berge Helene takker for seg så bør det være et passende beløp å betale ut til aksjonærene som ekstra dividende.
Redigert 09.04.2021 kl 23:10
Zohan
09.04.2021 kl 21:14
7038
Straight flush skrev Tror du må legge til et par nuller for å få riktig kronebeløp
Takker😅 Gikk litt fort i skrivinga på mobilen. Hadde ikke blitt mye krem på kaka av det
Straight flush
09.04.2021 kl 20:18
7030
Tror du må legge til et par nuller for å få riktig kronebeløp
Zohan
09.04.2021 kl 17:29
4882
Stemmer det zavva, jeg publiserte dette tidligere i uken. Om man tar scraping prisen i dag som ligger ca 400-500$/LDT. En VLCC på samme size som Berge Helene er ca 50000 LDT (Bergen Helene veier nok mer da det forsterket endel samt mye stålkonstruksjoner og rør over dekk).
Om en bruker LDT på 50000 og en scraping pris per LDT på 420$ som grunnlag så vil jo det bli en veldig fin sum inn for BWO:
50.000x420$ = 21.000.000$
Omgjort til Kr = 21.000.000x8.5kr = 178.500.000kr
Verdien på Bergen Helene er vel skrevet ned til så og si null så her blir det krem på toppen av kaka.
https://www.argusmedia.com/news/2177738-higher-scrap-prices-encourage-oil-tanker-demolitions
Om en bruker LDT på 50000 og en scraping pris per LDT på 420$ som grunnlag så vil jo det bli en veldig fin sum inn for BWO:
50.000x420$ = 21.000.000$
Omgjort til Kr = 21.000.000x8.5kr = 178.500.000kr
Verdien på Bergen Helene er vel skrevet ned til så og si null så her blir det krem på toppen av kaka.
https://www.argusmedia.com/news/2177738-higher-scrap-prices-encourage-oil-tanker-demolitions
Redigert 09.04.2021 kl 21:13
zavva
09.04.2021 kl 17:04
4795
Mistenker vi må smøre oss med tålmodighet og vente til kvartalstall i slutten av mai. Da forventer jeg et rykk opp over 40kr - om ikke før. Ellers ikke særlig bekymret - selskapet tjener gode penger hver dag men dette er ikke aksjen om en vil ha kjappe 40-50%.
Ser ellers ut som Berge Helene er skrapet.
https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/204422-weekly-vessel-scrapping-report-2021-week-12
Ser ellers ut som Berge Helene er skrapet.
https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/204422-weekly-vessel-scrapping-report-2021-week-12
Det er kanskje bare jeg som ikke klarer å forene synspunktet som zavva ga uttrykk for, om at shorterne må dekke inn når aksjen faller for å regulere hedgen, og synspunktet at shorten må øke ved lav kurs fordi det er vanskelig å holde kursen nede (det sistnevnte virker jo plausibelt). Vel, dette kan nå være som det vil. Før eller siden vinner vel fundamentals her også, og shorten må oppgis en gang.
danmark1
09.04.2021 kl 16:45
4719
Helt rigtig antagelse og det bliver startet af en eller flere større spillere. Omsætningen har som nævnt været høj og det holder shorterne ikke til i længden. Når vaccineringen tager fart og verden åbner op, vil olieprisen begynde at stige og så kan shorterne ikke holde stand.
I Danmark vil der bliver vaccineret 100.000 på mandag og vi vil fremover modtage dobbelt så mange vacciner. Det samme gælder de fleste lande i Europa. Det kommer til at gå stærkt nu.
I Danmark vil der bliver vaccineret 100.000 på mandag og vi vil fremover modtage dobbelt så mange vacciner. Det samme gælder de fleste lande i Europa. Det kommer til at gå stærkt nu.
Zohan
09.04.2021 kl 15:47
4718
Gjestmann grunnen til at short posisjonen til BNP var høyere ved en lavere kurs en på en høyere kurs skylles enkelt og greit at når en aksje er billig er det vanskelig å holde kursen nede (en må ha Høyre short andel for å holde igjen kursen), er aksjen dyr altså ved en høy kurs så kreves det min for å styre kursen nedover (lavere short andel). At short posisjonen er høy slik det er nå er egentlig et sunnhetstegn da som har obligasjoner i obligasjonslånet må øke short posisjonen sin for å bremse kursstigningen. Om man har litt lengre briller så vil dette snu når nok investorer som long i aksjen er inne og shorterne ikke klarer å presse kursene på den samme måten som tidligere. Har vært store volum de siste ukene til å være BWO, så vi får satse på at det er kommet flere som meg som er long inn i aksjen.
Redigert 09.04.2021 kl 16:04
Enig i at det ikke er logisk, men kursen på denne aksjen har vært frikoblet logikk en tid. +/- 1 prosent av aksjene som ikke eies av BW, omsettes hver dag. Vi får håpe og tro at det etter hvert skjer såpass utskiftning på eiersiden at aksjen begynner å oppføre seg normalt.
undrende
09.04.2021 kl 14:47
4728
Ser ikke helt logikken i det da. Den tippa vel over 30 siste gang i starten av November, rett etter brent tippa 40$
Straight flush
09.04.2021 kl 14:11
4780
Foreløpig ser det ut som 30-tallet skal testes. Faller kursen under bør man sannsynligvis redusere innsatsen i denne omgang. Det kan muligens skje samtidig som Brent tester 60-tallet.
Redigert 09.04.2021 kl 14:15
danmark1
09.04.2021 kl 11:05
4936
På et tidspunkt vil de større spillere ikke finde sig i udviklingen og så tvinges shorterne til at dække ind. Når en eller flere større spillere begynder at købe kursen op, følger flokken efter.
royhamm
09.04.2021 kl 11:04
4886
I disse tider, kan man vel gjerne si at BWO virker vaksinert mot oppgang på gode nyheter og anbefalinger. I PGS hvor shorten er høyere enn i BWO, så reagerer kursen voldsomt opp ved enhver positiv anbefaling. Idag er den opp 9 % kun på en kjøpsanbefaling
Interessante innlegg om shorten i denne aksjen. Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å se noe tydelig mønster i utviklingen av shorten. Ser zavva skriver at shorterne må dekke inn når aksjen faller for å regulere hedgen. Nå har jeg ikke sjekket så veldig langt tilbake på synlig short, men noterer meg at BNPs short var høyere da aksjen sto på 20-tallet i oktober 2020 enn den var da aksjen sto mellom 33 og 35 i juli 2020. De to andre synlige shortene er temmelig statiske.
Jeg har en passe beholdning av aksjen, men er - på tross av tilsynelatende meget gunstig kurs i lys av fundamentals - lite fristet til å øke beholdningen noe særlig nå. Når aksjen ikke reagerer adekvat på gode nyheter, høy oljepris og generelt godt børsklima, strever jeg med å se hva som skal løfte kursen vesentlig i rimelig overskuelig fremtid, når en da ser bort fra eventuelle gode nyheter fra BWE. Jeg tenker at det er god tid til å kaste seg på bølgen når dette endrer seg.
Jeg har en passe beholdning av aksjen, men er - på tross av tilsynelatende meget gunstig kurs i lys av fundamentals - lite fristet til å øke beholdningen noe særlig nå. Når aksjen ikke reagerer adekvat på gode nyheter, høy oljepris og generelt godt børsklima, strever jeg med å se hva som skal løfte kursen vesentlig i rimelig overskuelig fremtid, når en da ser bort fra eventuelle gode nyheter fra BWE. Jeg tenker at det er god tid til å kaste seg på bølgen når dette endrer seg.
Redigert 09.04.2021 kl 10:59
cinet
09.04.2021 kl 10:27
5549
Enda en "spåmann" som advarer mot Bidens pengebruk, og spår skyhøy inflasjon. Rentene vil stige, og dette vil spesielt gå ut over selskaper med inntjening langt frem i tid. Da er råvarer ,og solide overskuddselskaper som BWO, stedet at være:
FA;"– Det er ikke før «Fed» virkelig begynner å ta grep at du bør bekymre deg. Markedet kan øke med 30 eller 40 prosent, før det går ned igjen med 20 prosent, sier Siegel til CNBC. Siegel, som er ekspert på finans og makroøkonomi, forventer en «brølende» opptur når pandemien antageligvis kommer under kontroll senere i år.
– Vi er ikke i niende omgang her. Vi er mest sannsynlig i tredje omgang, sier Siegel i en sportsreferanse til baseball – en sport som vanligvis har ni omganger.
Tror på skyhøy inflasjon
Finansprofessoren, som er kjent for å være «bull», setter spørsmålstegn ved den amerikanske sentralbankens inflasjonsforventning på 2,4 prosent i 2021.
– Jeg tror rentenivået og inflasjonen kommer til å stige vel over det «Fed» har estimert. Vi kommer til ha et inflasjonsrikt år, noe rundt 4-5 prosent, spår Siegel.
Markedskreftene kommer til å tvinge sentralbanken til å gjøre endringer før de selv forventer, mener Siegel og har en oppfordring til de som investerer i markedet:
– I mellomtiden bør du nyte denne oppturen. Den kommer til å fortsette helt til slutten av året, sier Siegel til CNBC. "
FA;"– Det er ikke før «Fed» virkelig begynner å ta grep at du bør bekymre deg. Markedet kan øke med 30 eller 40 prosent, før det går ned igjen med 20 prosent, sier Siegel til CNBC. Siegel, som er ekspert på finans og makroøkonomi, forventer en «brølende» opptur når pandemien antageligvis kommer under kontroll senere i år.
– Vi er ikke i niende omgang her. Vi er mest sannsynlig i tredje omgang, sier Siegel i en sportsreferanse til baseball – en sport som vanligvis har ni omganger.
Tror på skyhøy inflasjon
Finansprofessoren, som er kjent for å være «bull», setter spørsmålstegn ved den amerikanske sentralbankens inflasjonsforventning på 2,4 prosent i 2021.
– Jeg tror rentenivået og inflasjonen kommer til å stige vel over det «Fed» har estimert. Vi kommer til ha et inflasjonsrikt år, noe rundt 4-5 prosent, spår Siegel.
Markedskreftene kommer til å tvinge sentralbanken til å gjøre endringer før de selv forventer, mener Siegel og har en oppfordring til de som investerer i markedet:
– I mellomtiden bør du nyte denne oppturen. Den kommer til å fortsette helt til slutten av året, sier Siegel til CNBC. "
cinet
09.04.2021 kl 09:47
5550
Spesielt Bidens vanvittige pengetrykking, vil medføre en formidabel inflasjon, senest i slutten av 2021. Flere skarpskodde forvaltere dreier fokus mot en kommende råvareboom. Her er enda en adekvat vurdering av BWO;
Mølsæter/FCF (E24)
"– Derfor ligger vi posisjonert med kraftig overvekt i råvarerelaterte aksjer. Hvis du skal få den voldsomme inflasjonen må de aksjene først gå bra. Når etterspørselen etter ting stiger kraftig vil det lede til økt etterspørsel etter råvarer.
– Og råvareselskapene er svært forsiktig i å sette i gang med nye prosjekter for å øke tilbudet av råvarer. De fokuserer investeringene sine på miljøvennlige tiltak i eksisterende produksjon, sier han.
I mars var fondets største posisjon i den nederlandske banken ING, men også selskaper som oljeleverandøren BW Offshore og industriselskapet Elkem er blant de største veddemålene. "
Mølsæter/FCF (E24)
"– Derfor ligger vi posisjonert med kraftig overvekt i råvarerelaterte aksjer. Hvis du skal få den voldsomme inflasjonen må de aksjene først gå bra. Når etterspørselen etter ting stiger kraftig vil det lede til økt etterspørsel etter råvarer.
– Og råvareselskapene er svært forsiktig i å sette i gang med nye prosjekter for å øke tilbudet av råvarer. De fokuserer investeringene sine på miljøvennlige tiltak i eksisterende produksjon, sier han.
I mars var fondets største posisjon i den nederlandske banken ING, men også selskaper som oljeleverandøren BW Offshore og industriselskapet Elkem er blant de største veddemålene. "
Leser innleggene som at man ikke skal forvente all verden de neste to årene før short etterhvert dekkes inn, konvertibelt lån avklares og kursen normaliseres. I mellomtiden vil selskapet tjene penger og man bør strengt tatt akkumulere beholdning.
Men man kjøper ikke BWO for å kunne doble pengene innen sommeren.
Men man kjøper ikke BWO for å kunne doble pengene innen sommeren.
zavva
08.04.2021 kl 20:37
5847
Her er jeg uenig Torfinn.
Denne stygge andungen kan bli en svane. Ref BW Ideol
Og med stigende renter kan fort det som i dag er lite hot bli
hottere enn noen gang når investorene ser at aksjer i utgangspunktet handler om inntjening.
Denne stygge andungen kan bli en svane. Ref BW Ideol
Og med stigende renter kan fort det som i dag er lite hot bli
hottere enn noen gang når investorene ser at aksjer i utgangspunktet handler om inntjening.
zavva
08.04.2021 kl 20:32
5858
Kjører nokså samme strategi som deg fremover. Skal gradvis vekte meg ned mot høsten og kun ha eksponering i verdiaksjer med positiv kontantstrøm og P/E under 10 med overvekt olje og oljeservice.
BWO ser jeg på som en av de tryggeste havnene fremover og jeg er ikke særlig bekymret - aksjen utgjør en stor del av min portefølje om dagen. Om det spiller seg ut slik jeg tror fremover får en fin nedsidebeskytelse i aksjen samt som du sier kan en hente inn utbytte frem mot forfall på den konvertible.
Shorten er misforstått og den vil også bremse en evetuell nedgang ettersom de må dekke inn nå aksjen faller for å regulere hedgen. BWO er en av de eneste aksjene på Oslo Børs en bør håpe shorten øker.
BWO ser jeg på som en av de tryggeste havnene fremover og jeg er ikke særlig bekymret - aksjen utgjør en stor del av min portefølje om dagen. Om det spiller seg ut slik jeg tror fremover får en fin nedsidebeskytelse i aksjen samt som du sier kan en hente inn utbytte frem mot forfall på den konvertible.
Shorten er misforstått og den vil også bremse en evetuell nedgang ettersom de må dekke inn nå aksjen faller for å regulere hedgen. BWO er en av de eneste aksjene på Oslo Børs en bør håpe shorten øker.
inference
08.04.2021 kl 20:29
5839
At shortere eller noen form for gentlemen's agreement styrer kursen er bare tull. Tyngdekraften har en tendens til å trumfe i det lange bildet, Men segmentet er lite hot og det vil nok ikke endre seg om 6 måneder, 1 år eller 3 år så god CF og sikkerhet er alfa og omega. Derfor faller kursen på store investeringer og usikkerhet rundt hva som må inn av EK.
Dette er en stygg og upopulær andunge som trolig ikke blir penere. Tobakk og sprit stiger sjelden i verdi men gir god løpende avkastning.
Dette er en stygg og upopulær andunge som trolig ikke blir penere. Tobakk og sprit stiger sjelden i verdi men gir god løpende avkastning.
Redigert 08.04.2021 kl 20:32
undrende
08.04.2021 kl 20:10
5778
En aksje som har kursmål i området 60 nok må jo være hard å gå short i.
Det her må jo være et drømmescenario for småsparere ala de som gikk sammen i Gamestop, siden verdiene ligger i selskapet
185 mill aksjer totalt, hvorav 10 millioner liksom skal styre kursutviklingen. Er det ingen andre investorer som ser sammenhengen her, eller er det gentlemans agree?
Det her må jo være et drømmescenario for småsparere ala de som gikk sammen i Gamestop, siden verdiene ligger i selskapet
185 mill aksjer totalt, hvorav 10 millioner liksom skal styre kursutviklingen. Er det ingen andre investorer som ser sammenhengen her, eller er det gentlemans agree?
inference
08.04.2021 kl 20:02
5752
Tror kursen i denne er sårbar i det korte bildet før mer av finansiering rundt ny kontrakt er avklart. I segmentet til BWO er kontantstrøm i det korte bildet verdt betydelig mer enn kontantstrøm i det litt lengre bildet.
Personlig skal jeg vekte meg ned i aksjemarkedet over de neste par månedene men samtidig skal jeg øke eksponeringen gradvis i denne i samme tidsrom med 35.000 - 45.000 aksjer. Evighetsperspektiv og lever greit med at jeg må få tilbakebetalt i utbytter og ikke gjennom å selge til høyere kurser fremover i tid.
Holdning til shortporisjon: Det konvertible lånet løper ut i 2024 (konverteringskursen er høy og antar de ikke blir konvertert). Mao. skal aksjene kjøpes tilbake fremover i tid.
Personlig skal jeg vekte meg ned i aksjemarkedet over de neste par månedene men samtidig skal jeg øke eksponeringen gradvis i denne i samme tidsrom med 35.000 - 45.000 aksjer. Evighetsperspektiv og lever greit med at jeg må få tilbakebetalt i utbytter og ikke gjennom å selge til høyere kurser fremover i tid.
Holdning til shortporisjon: Det konvertible lånet løper ut i 2024 (konverteringskursen er høy og antar de ikke blir konvertert). Mao. skal aksjene kjøpes tilbake fremover i tid.
zavva
08.04.2021 kl 19:16
5856
Ja de har greit med aksjer tilgjengelig men jeg tenker det i utgangspunktet ikke er negativt at shorten øker gitt selskapet leverer fremover. Som jeg skrev vil det bli mindre attraktivt å shorte jo nærmere enn kommer forfall og jeg ser for meg at den konvertible refinansieres ila 2023. Det vil si at det som i dag og trolig fremover bremser kursen kan gi motsatt effekt i 2022. Det fine her er at desto høyere kursen går jo mer shorter de for å opprettholde verdien på opsjonene sine. Og på et eller annet tidspunkt må disse aksjene enten handles tilbake i markedet eller ved konvertering - som da vil være på kurs langt over dagens.
Om en forstår mekanismene her vil en se at det blir mer og mer attraktivt å eie aksjen for hver dag som går. La dem shorte - jeg låner ut mine aksjer. Selskapet tjener penger, så lenge de gjør det vil verdiene komme frem til slutt. Styret og BW Group skjønner selvsagt også dette.
Om en forstår mekanismene her vil en se at det blir mer og mer attraktivt å eie aksjen for hver dag som går. La dem shorte - jeg låner ut mine aksjer. Selskapet tjener penger, så lenge de gjør det vil verdiene komme frem til slutt. Styret og BW Group skjønner selvsagt også dette.
Løkkøye
08.04.2021 kl 17:40
5990
Blir interessant å se hvem som trumfer 10mill hedgeaksjer/ shortaksjer.
danmark1
08.04.2021 kl 17:28
6024
Ja, lige ind til nogle større spillere bestemmer sig for at give shorterne modstand, og det tror jeg sker inden længe.
Løkkøye
08.04.2021 kl 17:24
5955
danmark1 skrev Shorterne har overtaget i dag.
«Shorterne har overtaket i dag.»
Leser man zavva sitt innlegg så ser man at dette gjelder ikke bare i dag, men muligens i laaang tid framover.
« Hedgefondene sitter litt som bukken og havresekken og har i dag interesse av lav kurs»
Med inntil 10mill aksjer utlånt fra BW Group så har de mye ammunisjon for å styre kursen i den retningen de ønsker.
Leser man zavva sitt innlegg så ser man at dette gjelder ikke bare i dag, men muligens i laaang tid framover.
« Hedgefondene sitter litt som bukken og havresekken og har i dag interesse av lav kurs»
Med inntil 10mill aksjer utlånt fra BW Group så har de mye ammunisjon for å styre kursen i den retningen de ønsker.
Redigert 08.04.2021 kl 17:25
Gasman
08.04.2021 kl 17:10
5992
Det var jo veldig rødt for alle de store oljeselskapene i dag. Aker BP -3,29%, EQNR - 2,74%, DNO - 1,37% etc.
Oslo børs energy ned 2,58%. Så her er vi i "godt" selskap. Men hva er det som drar ned i dag? Oljeprisen har ikke svingt særlig mye og har ligget tett på 0 og høyere enn ved stengetid i går (ca. 62,30). Børsklimaet ellers har vært nøytralt. Noe har vært surt i oljesektoren i dag, men hva?
Oslo børs energy ned 2,58%. Så her er vi i "godt" selskap. Men hva er det som drar ned i dag? Oljeprisen har ikke svingt særlig mye og har ligget tett på 0 og høyere enn ved stengetid i går (ca. 62,30). Børsklimaet ellers har vært nøytralt. Noe har vært surt i oljesektoren i dag, men hva?
Skjønner mindre og mindre av dette tilsynelatende, helt utrolige BWO caset.. Finnes ikke mange sammenlignbare kandidater basert på tydelig oppside innen olje per dags dato.
zavva
08.04.2021 kl 14:07
6257
Veldig godt innlegg cinet - støtter deg her.
Kan også nevne at den konvertible obligasjonen i dag holder aksjen noe igjen men at mekanismene i denne vil virke støttende på kursen desto nærmere en
kommer forfall. Dette da den lange opsjonsverdien blir mindre verdifull for hedgefondene og de dermed vil redusere short gradvis. Det er beklageligvis lagt inn i lånevilkårene at konverteringskurs justeres for utbytte og det gjør det ekstra attraktivt å lage "syntetiske opsjoner" ved å shorte aksjen men dette blir som sagt mindre attraktivt jo nærmere forfall en kommer. Hedgefondene som eier i den konvertible sitter litt som bukken med havresekken her og har i dag interesse av lav kurs nå men vil ha interesse av høy aksjekurs når en nærmer seg forfall i 2024.
Om en ser fremover har en derfor både fundamentale samt "finans tekniske" triggere som vil støtte aksjen i kommende år. Ser en frem mot 2023 og alt går som planlag mtp BWE og oljepris er kursen langt - laaaangt over dagens nivå.
Kan også nevne at den konvertible obligasjonen i dag holder aksjen noe igjen men at mekanismene i denne vil virke støttende på kursen desto nærmere en
kommer forfall. Dette da den lange opsjonsverdien blir mindre verdifull for hedgefondene og de dermed vil redusere short gradvis. Det er beklageligvis lagt inn i lånevilkårene at konverteringskurs justeres for utbytte og det gjør det ekstra attraktivt å lage "syntetiske opsjoner" ved å shorte aksjen men dette blir som sagt mindre attraktivt jo nærmere forfall en kommer. Hedgefondene som eier i den konvertible sitter litt som bukken med havresekken her og har i dag interesse av lav kurs nå men vil ha interesse av høy aksjekurs når en nærmer seg forfall i 2024.
Om en ser fremover har en derfor både fundamentale samt "finans tekniske" triggere som vil støtte aksjen i kommende år. Ser en frem mot 2023 og alt går som planlag mtp BWE og oljepris er kursen langt - laaaangt over dagens nivå.
Redigert 08.04.2021 kl 14:11
royhamm
08.04.2021 kl 13:41
6188
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/04/08/7653061/klp-forvalter-styrer-unna-dyre-fornybaraksjer
KLP Forvalter Torkel Aaberg om BWO:
Billig oljeserviceaksje
Forvalteren regner dessuten med at oljeprisen vil holde seg høy i de kommende månedene, som følge av stigende etterspørsel og redusert produksjonskapasitet. I oljeservicesektoren er det imidlertid få attraktive kjøpskandidater, ifølge Aaberg.
BW Offshore er et hederlig unntak, ettersom aksjen handles for rundt halvparten av selskapets substansverdi.
– I tillegg til å ha store eierandeler i BW Energy og BW Ideol, har de nylig landet en veldig attraktiv kontrakt med Santos for bygging av en FPSO for Australias Barossa-felt, sier han.
KLP Forvalter Torkel Aaberg om BWO:
Billig oljeserviceaksje
Forvalteren regner dessuten med at oljeprisen vil holde seg høy i de kommende månedene, som følge av stigende etterspørsel og redusert produksjonskapasitet. I oljeservicesektoren er det imidlertid få attraktive kjøpskandidater, ifølge Aaberg.
BW Offshore er et hederlig unntak, ettersom aksjen handles for rundt halvparten av selskapets substansverdi.
– I tillegg til å ha store eierandeler i BW Energy og BW Ideol, har de nylig landet en veldig attraktiv kontrakt med Santos for bygging av en FPSO for Australias Barossa-felt, sier han.
cinet
08.04.2021 kl 13:06
6244
Aksjekursen i BWO "lider" av for store dominerende eiere. Prisingen er som et skipsreder-dynasti. BW Group er ikke så opptatt av ukens børskurs, men å genere overskudd. Deretter utbytte og evnentuelt nye gunstige invisteringer. Aksjekursen 70 var før BWE ble skilt ut som eget selskap. BWO eier nå ca. 35% av BWE. BWO har også skilt ut BWIDL ( Ideol) , som de nå eier 50% .
BW Group/Andreas S-P er en alliansebygger av rang.
Cadeler meldte tirsdag om en lysende framtid inne hav vind . Stiger 8%. Og ... Andreas som ny styreformann . I tillegg overføring fra en majoritetseier og over til holdingselskapet bw wind s.p.l i Singapore . : «Nomination of new Chairman and expected transfer of shares from Swire to BW Wind
Cadeler A/S announces nomination of new Chairman of the Board of Directors and expected transfer of shares from Swire Pacific Offshore Operations Pte Ltd to BW Wind Services Pte. Ltd.»
Hva har dette med BW Ideol å gjøre ? Jo, BW Group med Andreas er på kjøperen i Danmark ( igjen ...bw epic Kosan steg onsdag 55% etter oppkjøp av Lauritzen i dk) kan bli store synergieffekter av en eventuell fremtidig fusjon mellom cadeler og BW ideol . BW GROUP / Andreas vet hva han holder på med .
BW Group har nå "kontroll" over Candeler/BW Ideol. De har videre god kontroll over Gas (BW Epic Kosan), og ikke minst FPSO markedet (BWO) BW Group har hovedsete i Singapore, som gir dem god know how opp mot nye markeder i Sør-øst asia/Australia. BWE skal øke produksjon både utenfor Gabon og Kudu-feltet. Her blir det meget sannsynlig nye store oppdrag for BWO og BWIDL.
BWO har en lysende fremtid. Med flere FPSO-kontrakter i Sør-øst , eventuelt Brazil vil BWO generere rikelig med cash. Så var det vår egen tålmodighet da....Som sagt ,BW Group/Andreas S-P er neppe opptatt av ukentlig aksjekurs. ( Se hva som skjedde denne uken med BW Epic Kosan , en måned etter oppkjøpet av Lauritzen)
BW Group/Andreas S-P er en alliansebygger av rang.
Cadeler meldte tirsdag om en lysende framtid inne hav vind . Stiger 8%. Og ... Andreas som ny styreformann . I tillegg overføring fra en majoritetseier og over til holdingselskapet bw wind s.p.l i Singapore . : «Nomination of new Chairman and expected transfer of shares from Swire to BW Wind
Cadeler A/S announces nomination of new Chairman of the Board of Directors and expected transfer of shares from Swire Pacific Offshore Operations Pte Ltd to BW Wind Services Pte. Ltd.»
Hva har dette med BW Ideol å gjøre ? Jo, BW Group med Andreas er på kjøperen i Danmark ( igjen ...bw epic Kosan steg onsdag 55% etter oppkjøp av Lauritzen i dk) kan bli store synergieffekter av en eventuell fremtidig fusjon mellom cadeler og BW ideol . BW GROUP / Andreas vet hva han holder på med .
BW Group har nå "kontroll" over Candeler/BW Ideol. De har videre god kontroll over Gas (BW Epic Kosan), og ikke minst FPSO markedet (BWO) BW Group har hovedsete i Singapore, som gir dem god know how opp mot nye markeder i Sør-øst asia/Australia. BWE skal øke produksjon både utenfor Gabon og Kudu-feltet. Her blir det meget sannsynlig nye store oppdrag for BWO og BWIDL.
BWO har en lysende fremtid. Med flere FPSO-kontrakter i Sør-øst , eventuelt Brazil vil BWO generere rikelig med cash. Så var det vår egen tålmodighet da....Som sagt ,BW Group/Andreas S-P er neppe opptatt av ukentlig aksjekurs. ( Se hva som skjedde denne uken med BW Epic Kosan , en måned etter oppkjøpet av Lauritzen)
Jeg forstår ikke den lave kursen. Uansett hvordan jeg ser på det virker det som om den ligger minst 20-30 kr for lavt. Noen som kan forklare årsaken? Ser jo at den omtales meget positivt på blant annet E24, fikk en megadeal som kursen knapt rørte seg på, alt fremstår i balanse. Ikke så lenge siden den ble omsatt rundt 70kr.