OPPDATERING HYARD.


HAVYARD GROUP AS (HYARD)

Et av de mest spennende selskapene på Oslo børs. Viktig rolle i det Martime Grønne Skifte ikke bare i Norge men internasjonalt (leverte for eks Wind Turbine service vessel til Danmark 22 desember jfr. medling)
Mye på korttid derfor ønsker jeg gi litt opptaderting for de som følger med selskapet og guiding mot Q4. Jeg er selv aksjonær i selskapet og kjøpte mine første aksjer for ca. 1-2 måned siden. Tenker å beholde mine aksjer i en god tid fremover, da jeg har sterk tro på voldsom vekst i dette segmentet. Med tanke på betydelig markedspotensiale og føringen av ledende rolle i det grønne skifte. Verden er blitt grønt, grønnere blir det når Joe Biden tar over 20. januar hvor begge husene i USA blir demokratisk. Tesla, Nio, Nikola og Hyunday jobber med Zero emission transport på land. Men hvem jobber med dette på vann? Svaret er HavYard, og der er få konkurenter (TECO 2030 på Merkur Market er mange år unna og har en Fuel cell på 1.2 MW der hvor HYARD har en på 3.2 MW som er klar for bruk i år.
Havyard Group ASA er et norsk selskap som designer, utvikler og bygger skip. Aktiviteten til gruppen er segmentert i skipsteknologi, design og løsninger, kraft og systemer, Omstilling og produksjon av nybygg (verfts aktivitet). Hoveddelen av inntekten genereres fra skipsteknologi. Skipsteknologi-segmentet leverer skip fra egne verft i Norge og Tyrkia. Disse verftene bygger Havyard-designet som er high tech og zero emission. Havyard har lang erfaring og har holdt på med dette i mange år. I 2018 startet selskapet med et prosjekt på 130 mill med Sintef. Resultatene av dette er det vi nå ser rullet ut.
https://www.sintef.no/.../130-millioner-til-fou.../

Oppdatering fra selskapet og triggere i de neste månedene:

Vil skille ut Havyard Hydrogen, Norwegian Greentech, Norwwegian Electric Systems og Havyard Design and Solutions. Disse 4 datterselskapene skal mest sannsynlig inn i et selskap som heter Cleantech eller Havyard Cleantech notert på børs. Handelen vil foregå Euronext Growth-børseb (Merkur). Slik som HEX -> HEXPUR eller AKSO -> AOW + ACC.
Havyard Newco AS ble stiftet i forrige uke er snart klar for lansering, så her kommer nok selskapet med nyheter.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/lEKxoA/havyard-vil-boersnotere-datterselskap-etter-resultatvekst-i-tredje-kvartal
https://newsweb.oslobors.no/message/519108
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=926311581

Nyhet på fredag 08. januar. Fra 2023 skal alle nye fergeanbud som lyses ut i Norge stille krav til lav- og nullutslipp der det ligger til rette for det. I kjølvannet kommer liknende krav til hurtigbåtene.
https://www.nrk.no/nordland/nordland-fylkeskommune-frykter-store-kutt-_-ber-staten-betale-for-nullutslipp-pa-ferge--og-hurtigbat-1.15319090?fbclid=IwAR2DUWS2ZHfyOpsWxkO84QoF6YDg67TfVsLKwjD9vINfFPtz7M8FCOtm5vg

De mest miljøvennlige skipene langs norskekysten. Fra med 01. januar 2021 seiler Havila Kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Her kan du oppleve åpent hav og naturskjønne omgivelser med 4 båter levert av Havyard. Havlia Holding AS er den største eier i Havyard med 40% andel i selskapet. Her kommer det snarlige meldinger på ferdig stillelse nye skip og nytegninger tenker jeg. Det blir veldig spennende å se om Hydrogen propulsion skal brukes i hele Havila kystrute flåten.
https://maritimt.com/.../havyard-naermere-hydrogenlosning
https://www.havilakystruten.no/nb

Teknisk analyse:
HavYard var før Q2 rapport priset til konkurs (fordi alle de siste år hadde gitt svært negative resultat). Etter Q2 rapoporten viser det seg imidlertid at en snuopperasjon er på gang og denne ble ytterligere bekreftet. Slik det ligger ann nå tenker man at driftsresultatet for 2020 kan ende på opp mot +100 mill kroner. Derfor har selskapet hatt en oppgang på 805% de siste 3 til 4 mnd. Når skal kursfesten slutte og er det for seint? Når har HYARD de siste dagene etter regjeringens melding sett litt gevinst sikring og har falt 20% fra toppen på 25.4. Selskapets markedspris er faktisk ikke høyere enn litt over 500 mill kroner. Det er VELDIG lavt, når man er et internasjonalt Zero emission selskap på vann, med 4 hovedkontor og to verft (Norge og Tyrkia).
Sist fredag 08. januar fikk Havyard et gjennombrudd. All time high siste 5 årene det ble ny toppnotering. Etter nyhet om regjeringens nye krav som ble fremlagt på pressekonferansen ved lunsjtiden ble det omsatt ca. 1 mill aksjer på noen timer. Det er 3x av dagsomsetningen til selskapet. Det ble lagt ut salgsordre på 200.000 aksjer på kurs 22.6 kr som forsvant under 5 minutter. Kursrally avsluttet på 24 kr på høy omsetning. Volum indikere en sterk interesse i instrumentet. Det har nå blitt dagget et flag i chartet. Flags and Pennants er ofte "half-way" mark of steep price move. Etter dagenbs avvisning på 21 er det nå etablert god støtte på kr 21. Det er således duket for videre oppgang til 27 innen de nærmeste dagene et brudd vil bety at en total reprising starter. Dette kanskje opp mot 40 kroner pr aksje. 40 kr pr aksje vil tilsi en markedsverdi på 1 milliard. Det er utrolig billig når man sammenligner med TECO 2030 som har svært lite av teknologien til Havyard og likevel er priset til over 800 mill. Hittil i år har kursen steget ca. 12.50%, hvilket er lavere enn de fleste grønne aksjene. Jeg tror at Havyard står forran en snarlig dobling når man betrakter alle triggerne vi kan forvente i nær fremtid
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-HYARD/technicals/?fbclid=IwAR0IEueKaccSAWLDK4IHqI0PSbvWf9tfIcNi2Tl9u1eBxGpLxIyp6073my4
Markedsverdi for selskapet per. dags dato ~520 mill. Hvor høyt bør et selskap med en bunnlinje på 100 til 150 mill kroner prises. Med P/E 30 så er svaret på dette i range 3 milliarder til 4.5 milliarder. Jeg nøyer meg med å si at dette tilsvarer aksje kurser over hundre kroner, ja til om med flere hundre kroner. Hvor står vi ved slutten av 2021. Vel, jeg er overbevist at vi står ikke ved 21 hvertfall. Jeg tror aksjen skal noen multipler opp og jeg tror første etappe starter om svært kort tid. Gevinst sikringen er over.

Til slutt er det viktig å også nevne en annen ting med tanke på aksjens mulige bane for utvikling. Det er veldig vanlig at norske børsnoterte selskap har mellom 75 og 125 millioner aksjer. Havyard har imidlertid bare 24.7 millioner aksjer i markedt og 85% av disse er på hendene til Topp 50. Det betyr i så mange ord at det er svært få aksjer i omløp. Kanskje mindre enn 4 millioner aksjer. Resultatet er at når etterspørselen etter aksjer øker så er kurs oppgangene tilsvarende bratte. Det er ikke lett å få tak i Havyard akjser. Det er verdt å tenke på. Veien er opp i denne og etter min mening en het kandidat for vinner 2021.
Kjør diskusjon 🙂
HP17
13.01.2021 kl 21:53 430

En av de mest spennende?
Denne har alt gått 10X på få måneder. Oppsiden er for lengst tatt ut. Stor nedside og liten oppside. Stay away, se heller til potensielle nye raketter som Ocean Sun.
Molbre
13.01.2021 kl 22:00 389

Tok deg ikke tid til å lese altså 😁! Selvfølgelig kan Ocean Sun og andre selskaper være interessante også, men hva har det med at Havyard er det kun nedside på? Du skjønner vel at hvis selskapet guider med 100 mill i pluss så er den lavt priset? Hva med det grønne skifte?

Fuel-celle til heavy-duty marine-use er fortsatt på eksperimentelt nivå. Finner ingen info om den 3.2 MW fuel-cell.
Det jeg finner av info er at Ballard holder sammen med ABB på å utvikle en MW fuel-cell til cruise-trafikk.

Hvilken fuel-celle på 3.2 MW er det Havyard har utviklet?
Veldig interessant hvis Havyard er helt i tet i utviklingen av heavy-duty fuel-cell.
Det er high-tech.
Joasen
13.01.2021 kl 23:17 289

Denne er fra 2019 så de har nok kommet lengre nå, og de har et samarbeid med SINTEF om et 3 årig prosjekt fra 2018 til 2021 om å utvikle grønnere systemer til båter innen for design teknologi og 0 utslippspropulsion.

https://www.marinelog.com/news/havyard-group-and-powercell-working-on-most-powerful-maritime-fuel-cell-system-yet/

Takk, det forklarer ihvertfall teknologien under testing. Parallell-kobling av 200kw celler.

Kopierer inn Bagger's svar til deg på den andre tråden:
"PCELL er overlegen ja. det går på hvordan anode / kotode oppsettet er i selve PEM fuel cell. Der er metoder som er IP beskyttet på den fronten. For eksempel er anode overflaten tungsten bundet, noe som øker effekt og effektivitet med noen % samtidig som det og øker holdbarhet. Var publisert i Nature 2019. Disse små tingene som Proton membranen har og mye å si. Å stacke Fuel cells kan alle gjøre, men er selv grunnteknologien fra andre hylle så vil du aldri bli best. PCEL er øverste hylle. HYARD er heldig som har dem på lag."

OG HP17:
kort oppsummert så tar du nok grundig feil på denne. men for all del, stay away, er mer enn nok andre som vil inn i denne fremover :)