Fernley Havyard Analyse


Fernley kommer med analyse av HAVYARD har jeg plukket opp i flere tråder her. Dette i forbindelse med notering av Cleantech Jeg sjekket litt rundt og jeg ser at der er en del aktivitet over hos Fernley. Vil minne om Havyards tidligere presentasjonen her:

https://newsweb.oslobors.no/message/518825

https://research.fearnleysecurities.no/Renewables/

Flott om noen har plukket opp noen signal på når dette skal skje og kanskje kan dele det? Prøver å ringe selv i dag. Jeg tror vi er nær.
Redigert i dag kl 21:50 Du må logge inn for å svare
modestyB
14.01.2021 kl 09:42 5036

Blir interessant. Ser ut som samarbeidspartner PCELL er veldig oppe og går teknologisk, de leverer delvis til Bosch også (som GM og Nikola bruker).
Da kan dette bli en vinnerkombinasjon i en innovativ utvikling, hvor Havyard blir liggende fremst på volum i ombygging?
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

En ting er sikkert. Bedrifter som dette prises ikke til 500 mill. De koster mange milliarder.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Prospektet må vel ut snart?

Når man snakker med folk som kjenner Havyard veldig bra så er målet er å få gjort dette så fort som mulig.

Regn med at 25.4 kommer til å ryke på minutter når meldingen kommer.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
modestyB
14.01.2021 kl 12:42 4795

Litt konkurranse blir det, men kanskje småskala ift Havyard
https://flagships.eu/2020/08/11/flagships-ferry-taking-shape-in-turkey/

Blir spennende prospekt.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Joasen
14.01.2021 kl 12:43 4781

Fearnley du snakket med? Sa de noe annet enn at det kommer snart? Vet at de ikke kan si noe spesifikt, men du fikk kanskje en følelse når du snakket med dem.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Jeg har spurt Fernley Securities om dette:

"Jeg så at Havyard presenterte hos dere i November, er det dere som blir å håndtere en evt. nytegning". Svaret var ja det er vel ikke så rart å anta det.

Mao så antar jeg at de gjør det. De kan ikke si til noen pr telefon at melding om nytegning kommer neste uke. De kan heller ikke si at "nytegning, ja det blir det". Men man aner jo at det ikke er langt unna. Jeg synes det ligger i kortene.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Amore
14.01.2021 kl 14:15 4566

De kan ikke si noe om dette-Det skjønner vi- Men at det ligger like om hjørne - Det er en stund siden du så ledelsen på besøk Bagger- Gjelder å være inne - Nedsiden er begrenset vet vi- Det har vi sett på røde dager-

Merkelig at vi ikke har passert 30 enda- Skrappris negativ multippel
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Molbre
14.01.2021 kl 15:34 4417

Håper noen tar sperren på 22,8 og 23, da kan dette bli spennende :-)
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Herlig avslutning på markedsdagen 😁
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Ser Topp 20 øker. Jeg tror folk begynner å gjøre seg klar.

Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Det kan du skrive opp!

Liten motstand ved 27 nå, og derfra til 35 ser greit ut.
tipper kursen ligger mellom 32 og 35 allerede innen utgangen av Januar.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Hyggelig utvikling, så langt i dag 😊
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
keber
15.01.2021 kl 09:32 3496

Noen som tør tippe sluttkurs i dag? :)
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Kingen
15.01.2021 kl 09:40 3452

Tenker tett på 25 kr. Denne aksjen er ultra sterk. Mange gjør den kardinalfeilen at det ser på antall % en aksje har steget og tenker at den må en gang gå ned igjen. Når det gjelder Havyard så blir dette helt feil. Aksjen er enda sterkt underpriset etter snuoperasjon fra konkursbo til sterk inntjening siste kvartal For ikke å snakke om fremtidsutsiktene med utskillelsen av underselskapene, og dertil synliggjøring av underliggende (grønne) verdier.
Enda flere mangedoblinger av kursen er i sikte det neste året mener jeg er realistisk.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Hvis man ser litt på hva som egentlig har skjedd med dette selskapet det siste året, så skal ingen være overrasket over oppganger på > < 10% som nærmest daglig kost inntil selskapet er repriset.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Tror det er automatisk børspause nå.
25,70, +12%
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Startet igjen, 27.00
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Utrolig mye havvind kontrakter nå. Generelt sett tror jeg ikke det skal skorte på arbeid fremover 😆
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

I går kom den nye elektriske Bastøferga til Moss. Samtidig informerte direktøren om at 2 av fergene nå skulle ombygges til elektrisitet. Den første antakelig når nyferga settes i drift i februar. Videre skulle det komme en ny elferge i 2023. Her er det mye arbeide for Havyard som samarbieder med rederiet. Ordrer på dette er vel ikke meldt. Hvis ikke vil det nok komme snart.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Takk for godt tips!
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Dette er også relatert til Ernas klimamelding.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Joasen
16.01.2021 kl 14:28 2249

Skjer ting i Stavanger og, selv om jeg ikke vet om det er direkte knyttet til Havyard er det fortsatt god nyhet for Havyard indirekte, ved at vi nå ser effekten av Erna melding i media.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Ja.. Nå begynner sjefsøkonomene å kvekke:
"– Dette prosjektet kan bli et veiskille for bruk av hydrogen som drivstoff til sjøs, og et viktig bidrag til utviklingen av hydrogenmarkedet i Norge, sier Leistad.

– Her etableres både den første dedikerte hydrogenfylleinfrastrukturen for fartøy og det første anlegget for produksjon av hydrogen til maritim sektor, sier han."

Altså HYARDS satsing for år siden (130 mill) satte dem i førersetet. Nå pumpes det penger ut for å få andre selskap også i gang. MEN, HYARD har noen års forsprang og de har 3.2 MW FuelCell. 4300 hk. Hurtigvåt i 50 knop ;)
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Litt sånn stille før stormen i dag.

Mens vi venter så ser jeg en ordre blir spist opp på 25.3. Tom ordrebok over. Jeg tenker vi kan ende opp 5 til 10% i dag.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Det finnes per idag ingen FuelCell større enn 200 kw...
De har ingen 3.2 MW celle, men PCELL har et konsept hvor de parallell-kobler 16 Fuelceller - dette er ikke i komersiell-drift, fortsatt på teststadiet.
I likhet med BLDP som og lager en parallell-kobling i MW-klassen. Disse er allerede i drift, i Norge.
https://www.ballard.com/fuel-cell-solutions/fuel-cell-power-products/marine-modules
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Sjekk Havyard sin presentasjon til Fernley Securities i November. 3.2 MW.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

De har bare en cluster av 200kw celler. Ikke bra hvis Fearnley ikke har sett dette.
https://www.greencarcongress.com/2019/11/20191105-powercell1.html

Det er ingen revolusjon dette. Ballard BLDP har sammen med ABB holdt på med dette lenge og er allerede i drift i Norske skip i Norge.
PowerCell er fortsatt på teststadiet med sin cluster-modul. Det gjenstår å se om de får det til.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

modestyB- Hva er det du forsøker å fortelle- Det er vel lagringskapasitet og styrke på batteri som forteller noe om rekkevidden- Scalerbart anlegg skjer jo i cluster- Det er vel ingen som påstår noe annet- Fearnley har helt sikkert kontroll på dette- - Større enheter enn 200kw celler kommer sikkert på markedet senere
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Han skjønner ikke hva han snakker om. HYARD har operativ stack på 3.2 MW. Jo større stack jo vanskeligere er det. HYARD mestrer 3.2 med PCELL sine PEM. TECO klarer bare 1.2 MW.

Sjekk Fernley presentasjon ;)
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Ok Bagger- Det presenteres som det du beskriver- ModestyB skriver at det er langt i fra utviklet hos Power Cell - Har du noen link Bagger som forteller at han tar feil- De kan vel ikke fare med usannheter på hjemmesiden sin HYARD? Den er vel for drøy
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Denne linken fra november 2019, og linken i linken, tar for seg ett samarbeid med Havyard, Powercell og Linde. Hvor Powercell leverer 200 kW fuelcell system moduler stacked til 3.2 MW.

Sikkert delt mange ganger tidligere, jeg fant ikke spesifikk oppdatert informasjon, bare generell info fra kvartalsrapportene.

https://www.marinelog.com/news/havyard-says-more-about-its-3-2-mw-maritime-fuel-cell-solution/
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Wartsila er en konkurrent på grønne skip, men finner ikke noe spesifikt at de satser på noe annet enn batteri, LNG, hybridløsninger og ammoniakk.

https://www.wartsila.com/media/news/30-06-2020-world-s-first-full-scale-ammonia-engine-test---an-important-step-towards-carbon-free-shipping-2737809
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Kanskje det kan hjelpe å finne svaret https://stories.powercell.se/
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Finner bare ingen info om den 3.2 MW cellen. Tviler ikke på at den er under utvikling.

Så vidt meg bekjent er det ingen 3+ MW hydrogen-celler sertifisert for drift pr idag, flere jobber mot det målet.
Et cruiseskip trenger omlag 50-70 MW.
https://sea-technology.com/fuel-cell-power-system-for-ships-offers-megawatt-scale-clean-energy

Det kan kanskje synes litt underlig å frampromotere eksperimentell teknologi når man skal selge en case, hvor det hele henger på fuelcellen?

Ballard/ABB er vel de eneste som har marinifisert fuelceller som er i kommersiell drift idag, de har lang erfaring og milliard omsetning.
PowerCell skriver ingenting om dette på sin side, annet en testprosjekter.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

ok- modestyB- Dette du predikerer vil gjøre folk usikre- Håper egentlig du tar feil mht. 3+mw cellen-Sikkert mange som misforstår teknologien- Viktig at opplysninger ang disse løsninger publisereres på hjemmesidene til de forskjellige, slik at selv oss "dumme " også forstår det riktig-
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Vil være sikker selv før jeg går inn som investor. HYARD ser veldig bra ut, men det mangler kanskje noe info?
Ballard/ABB gir mye info, og de monterer hos Hydrogène de France.
Men det interessante er at ingen steder sier de nøyaktig hvor mange MW de har komponert i sin Heavy Duy Fuelcell.
Kanskje fordi det må gjennomtestes før de kan konkludere, og som 100Bagger skriver - it's complicated?
https://new.abb.com/news/detail/60096/abb-brings-fuel-cell-technology-a-step-closer-to-powering-large-ships

Så ja, det hadde vært fint med oppklarende info - hvor langt har de egentlig kommet med sin Fuelcell som hele tiden løftes fram og omtales som 3.2MW, men kanskje Fearnley kommer med det ganske snart?
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare

På siden til Havyard står det at de har 3.2 MW klart til installasjon nå, og at prosjektet med SINTEF skal være klart og testet ferdig i 2021.

"Havyard Hydrogen can now offer a system with 3.2 MW fuel cells. This will make it possible for large vessels to sail with zero emissions over longer distances. At the same time, the system is scalable and can be used by both large and small vessels"

På meg virker det som at de har teknologien ferdig, men avventer sertifisering, så du kan ha rett modestyB at de ikke har det sertifisert enda. Men helt siden 2018 har poenget vært at prosjektet skal være ferdig i 2021 og vi er enda tidlig inn i året, tror ikke de rusher det da SINTEF er innblandet.
Redigert i går kl 22:13 Du må logge inn for å svare