Fernley Havyard Analyse


Fernley kommer med analyse av HAVYARD har jeg plukket opp i flere tråder her. Dette i forbindelse med notering av Cleantech Jeg sjekket litt rundt og jeg ser at der er en del aktivitet over hos Fernley. Vil minne om Havyards tidligere presentasjonen her:

https://newsweb.oslobors.no/message/518825

https://research.fearnleysecurities.no/Renewables/

Flott om noen har plukket opp noen signal på når dette skal skje og kanskje kan dele det? Prøver å ringe selv i dag. Jeg tror vi er nær.
Redigert 21.01.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Amore
18.01.2021 kl 13:44 1191

Forstår det slik at Prosjektet med Sintef gjelder mer miljøvennlige skip- hybrid batteri osv- 130 mill er ikke så mye å rutte med når det gjelder fuelcell så dette er noe Hyard har utviklet med kun egne midler-

https://www.smp.no/naeringsliv/2019/07/01/Havyard-og-Sintef-inng%C3%A5r-samarbeid-for-gr%C3%B8nnere-skip-19400202.ece

Målet skal være å utvikle kompetanse og løsninger som gjør Havyard i stand til å levere enda mer miljøvennlige og sikrere skip til sine kunder. Programmet bygger videre på et utviklingsløp Havyard har drevet systematisk det siste tiåret, samt forskning som er gjort i samarbeid med Sintef i FoU-senteret SFI Smart Maritime.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Mye tullprat. Gå inn på newsweb og hent offentlige meldinger fra Havyard. Der finner du presentasjonen til Fernley Securities 😄. Nov 2020 😉

Joason har og delt relevant info. Trend is your friend og den er opp. Hehe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Joasen
18.01.2021 kl 16:50 956

Fun fact: PowerCell samarbeider med Siemens for å lage fuelcell til maritim sektor, i hvert fall i følge denne youtube videoen de har på siden sin https://youtu.be/fCCbMAxWXGc

Jeg tror slike prosjekter er litt hemmelige og de ikke kommer med konkrete opplysninger før prosjektet med Linde, Havyard, PowerCell og SINTEF er ferdig. Det er nok en del sensitiv informasjon og patenter som skal søkes om osv. Tror vi bare skal vente til de er ferdige og annonserer selv at deres 3.2 MW er sertifisert til bruk på sjø.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

PCELL. Søk patentlisten deres. ;)

Tungsten legering i Anode.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Joasen
18.01.2021 kl 20:14 696

Takk for deling, fant den ikke når jeg letet ☺️
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er masse der ute på PCELL. Europatetnt og Micropatent har mye PCELL.

Sjekk denne som kom for 5 dager siden. PCELL leker ikke business. Hvem er dette "leading construction company"?

https://www.ipohub.io/companies/powercell-sweden-ab/news/powercell-receives-order-for-fuel-cell-system-from-a-leading-construction-equipment-manufacturer-130120210730
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

PowerCell er et lite firma i oppstartsfasen, med liten og økende omsetning.
Selv Bosch omtaler PCELL som et startup foretak, det positive er at PCELL også samarbeider med Bosch, og de vil sikkert nå langt med sin Fuelcell tech.
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-stack/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Herregud så uvitende du er. PowerCell har holdt på med fuelcells i over 20 år. Skilt ut av Volvo på 90 tallet. Ingen over. Ingen ved siden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Herregud så uvitende du er. PowerCell har holdt på med fuelcells i over 20 år. Skilt ut av Volvo på 90 tallet. Ingen over. Ingen ved siden. Det er en grunn til at Nikola misset sine milepæler på FCEL trucks etter at PCELL droppet dem.

Bosch er PCELLs konkurrent, og ja Bosch når ikke PCELL til knærne. Fikk du ikke med deg lenken jeg delte?
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er sikkert riktig, men hydrogen fuelceller har bare vært test-teknologi inntil de siste år siden, og først nå i 20/21 begynner det å ta av generelt blant alle aktører, og det kan se ut til å bli svært drivverdig når volumet kommer opp på verdensbasis.
Ballard BLDP har sånn sett holdt på i 40 år og omsetter for 1 milliard. PCELL omsetter for 66 mill. Det er nok derfor Bosch omtaler PCELL som en "startup".
Hvis PCELL sin mariniserte fuelcell fungerer slik den skal blir det nok veldig bra, men å påberope "ingen over, ingen ved siden av" er da å ta litt i.
Formoder Fearnley og andre kan være litt mere objektive i sin analyse, slik at investorer kan vurdere caset på best mulig måte.

Edit: Bosch fremstår som samarbeidspartner, de har leid inn PCELL... https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-stack/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det var heller ikke budskapet. PCELL signerer på nye leveranser hele tiden. Bosch gjør ikke det pCELL fuelcell er best.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Bosch lager ikke fuelceller, det er derfor de leier inn PCELL.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Bosch bruker ikke PCELL. Mange mener det er derfor Nikola har strandet. Havyard bruker PCELL.

Forøvrig. PCELL og Bosch snakker ned hverandre. De er på mange måter konkurenter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Dette har ingenting med saken å gjøre.
For øvrig tar du og helt feil.

"Robert Bosch GmbH, the world’s largest auto-parts supplier, in April announced plans to mass produce fuel cells by 2022 in partnership with Powercell Sweden AB."
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Den artikkelen er bare 3 uker gammel. Og da har Bosch beviselig endelig måttet krype til korset for å få Nikola opp å gå. Som sagt PCELL er best. Bosch klarte ikke levere uten PCELL. I flere år har de forsøkt å utvikle selv og med andre.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke klarer si at PCELL samarbeid for Havyard er ekstremt positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Jeg har ikke nevnt at PCELL og Havyard er negativt. Tvert imot.
Jeg bare søker informasjon om den påståtte 3.2 MW fuelcell som løftes veldig fremst. Og finner ingenting.
Når det gjelder valg av fuelcell-partner så håper jeg HYARD har gjort et godt valg, ikke et fort valg.
Ballard BLDP er de som har kommet lengst med marinifisering av hydrogen-fuelcell, og de har sterk økonomi og høy omsetning.
Litt mere konkret fakta, og ikke luft-spekulasjoner og ubegrunnete påstander som er helt villedende og feil, ville gjort det enklere å konkludere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er ingen ubegrunnede påstander her. Det eneste du fikk pushback på var når du begynte å snakke om at PCELL skulle være noen ny startup. De er eldst og springer ut av Volvo så det stemmer ikke. Flott at du gravde frem den artikkelen om at Bosch nå vil bruke PCELL. Det er ganske interessant pga Nikola. Da er det også håp for Nikola aksjen.

Ellers så er PEM enhetene til PCELL alltid stackbar, men det krever ekspertise for å få dette til å virke. Jeg regner med at når HYARD går ut og sier de har en stack på 3.2 MW som fungerer så har de fått vesentlig input fra PCELL på dette. For andre sliter å komme opp i så høy kraft utveksling. TECO for eks har måttet nøyd seg med 1.2 MW enn så lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Høres bra ut.
Når det gjelder PCELL og Bosch så er det et helt annet segment, og stacking er enklere enn på store kompliserte marinifiserte hydrogen celler.
Bosch utvikler mot privatbiler og anleggsmaskiner, ikke skip. En Toyota Mirai har en celle på bare 113kw.
Itillegg leverer PlugPower og Ballard også stort til dette små-segmentet i USA/Canada.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er Bosch som omtaler PCELL som en startup, ikke jeg:
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-stack/

Det er og helt feil at PCELL er eldst. Ballard har holdt på med hydrogen-celler i 42 år.
Hvor har du det fra at PCELL er "best"?
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Molbre
19.01.2021 kl 09:24 475

Hvor lang ned klarer de å få oss i dag på små volum?
I går gikk det konstant mellom 25-24,7 i dag ser det ut som om trenden er 24,5-24,1!
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Volvo > Ballard

Når gjelder Bosch + Nikola sitt forhold til PCELL så har ikke det vært godt alltid. PCELL droppet dem og kalte Nikola useriøse. (De er referert til i Hindenburg rapporten). Om Bosch nå bruker PCELL igjen så betyr det at de må ha skværet opp. Det vil gjøre fremtiden for Nikola aksjen bedre.

PCELL er best er noe du kan spørre enhver H2 man om som betyr noe. Jeg har også lest noen av patentene. De har flere patenter som avskjærer konkurrenter fra å bruke en del tech som øker effektivitet på en fuelcell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Jeg tenker at du må ha tolmodighet. ;) Dyrt å slenge ut småaksjer når de er på 15% rabatt ;). Tar nok ikke lang tid før det er over.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Les deg opp på Nikola. jeg har vært aksjonær der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Amore
19.01.2021 kl 09:52 478

30 tallet ser ut til å la vente på seg- Fiskene lurer i sivet
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Hyundai bruker ikke PCELL. De mener å selv være langt fremme med sin integrering og sine underleverandører.

Hvorfor alle ikke bruker PCELL er ikke et fair spørsmål. Hvorfor skal jeg svare på det? Hvordan kan jeg svare på det? :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Som bilprodusent (og skipsprodusent) ville jeg gått for det beste.
Det er du som uforbeholdent sier at startup'en (ifølge Bosch) PCELL er "best" i hele verden på hydrogen-fuel-celler.
Bare registrerer at Renault, Toyota, Nik m.m. velger helt andre løsninger.
Og at andre leverandører er større og allerede godt etablert på det maritime hydrogen fuel-cell markedet.
Så det blir spennende å få mere info om den 3.2 MW fuel-cell som HYARD påstår på nettsiden sin at de kan levere allerede idag....
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Amore
19.01.2021 kl 10:12 481

Bra Bagger- Etter å ha fulgt debatten du har med ModestyB vil jeg si at jeg blir mer sikker på at HYA skal lykkes- Forstår det slik at 3,2 ikke er så enkelt å få til- Hvorfor MB fremla det som kun en paralellkobling som på batteri for å få økt spenning i starten - han har ltenkt litt nå og har moderert seg- Balard er sikkert bra selskap det men det er ikke de som samarbeider med HA- Nes har jo høyteknologi så det holder- Dette tror jeg blir bra- Men husk jeg er ikke Gud så ikke invester grunnet det jeg skriver-
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er bare en parallell-kobling, som på batteri, av 200kw fuel-celler.
https://www.greencarcongress.com/2019/11/20191105-powercell1.html

PowerCell beskriver det selv her i årsrapport for 2019:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi5x6TC1KfuAhVppIsKHeW8DSgQFjAJegQICRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.powercell.se%2Fwordpress%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FAnnunal-report-2019-PowerCell-2.pdf&usg=AOvVaw2OSYGzjm_1lP5KWhrSSS9i

Per idag er det ikke utviklet enkeltceller større enn 200kw....(i hele verden).
Se ellers nettsiden til PowerCell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Amore
19.01.2021 kl 10:28 481

Ok ser hva du skriver MB- Men en ting er viktig her HAVY besitter stor utprøvd kunskap via NES som også er i gruppen- Jeg tror derfor Havy har større muligheter for å lykkes , da de har kontroll på hele prosessen - Utfyller hverandre liksom
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Godt poeng.
Spennende uansett, treffer HYARD på det 3.2 MW konseptet er de fremst i verden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Amore
19.01.2021 kl 10:44 481

De har jo truffet på 3,2- Skal jo starte opp produksjon
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Det er en paralell kobling men samtidig så er der flere problem å tenke på. H2 skal inn med riktig trykk i en stack av Fuelcells. Og buffer mekanismer skal på plass slik at trykk i H2 reguleres som funksjon av load på Thrustere og ellers status på buffer capacitors eller bufferbatteri. Fuelcells er brutale dyr. Hvis du plutselig shutter ned Load på thrusters så må du og med en gang redusere H2 trykk og tilførsel for å unngå å sprenge hele circuit. Jo større stack jo mer presis må denne styringen være. Man kan selvfølgelig regulere dette over en Voltage sink, men lett å brenne opp hele motor seksjonen og i hvert fall sløse veldig mye H2 og ha en forferdelig effektivitet.

Jo større Fuelcell stack er jo vanskeligere blir dette. HYARD virker definitivt å være på høyden med sin integrering eller e-axel når de går ut og sier de er klar for 3.2 MW. Jeg tenker at det er også fantastisk å ha Søta bror å kunne spørre i Sverige når denne utviklingen/implementeringen skrider frem. Jeg tror dette er en av de bedre opsjonene for ship H2 propulsion i markedet.

Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Exactly. 1 år og 3 mnd siden den der kom. Nå er det nært :) Og det er ulidelig spennende ;)

Synes det er absurd å se at TECO er priset nærmest x2 av HAVYARD når man vet hva HYARD brygger på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Amore
19.01.2021 kl 11:33 505

Ballard trenger ikke 3,2 mw, og de bygger ikke så store 88kw er vel største - Innen 2023 skal sør korea bygge verdens største kraftverk med fuelcell 200MW så det er ikke så enkelt Anlegget er på størrelse med en stor blokk
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Der er forskjellige Fuelcells. Et kraftverk pruker ikke PEM fuelcells. Det er nok heller SOFC. Disse tar et par dager å få i gang men er mer effektiv. PEM er det man i praksis snakker om for alle farkoster.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare