Hexagon Purus - CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115
Carnegie tar opp dekning og starter opp med konservativt kursmål på 115 NOK. Konservativt ettersom man påpeker at kursmålet settes med utgangspunkt i et konservativt anslag når det gjelder markedsveksten. Personlig tror jeg tiden vi er i nå når det gjelder hydrogen, kan sammenlignes med oppstarten av oljealderen i Norge. Vinnerne vil vinne stort. Hexagon Purus er mitt top pick.
14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed
HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP
Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.
Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.
"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.
Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Det absurde misforholdet vi er vitner til når det gjelder prisingen av Purus og Composites, vil nok helt sikkert bli balansert etterhvert gjennom at kursen på Composites som jo eier 74.9% av Purus, løftes. Driver og setter meg mer inn i vekstutsiktene til Hexagon Agility. Haussing av Hexagon Agility (og dermed implisitt Hexagon Composites' egen virksomhet ex. Purus) kan nok forventes, og med god grunn.
14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed
HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP
Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.
Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.
"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.
Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Det absurde misforholdet vi er vitner til når det gjelder prisingen av Purus og Composites, vil nok helt sikkert bli balansert etterhvert gjennom at kursen på Composites som jo eier 74.9% av Purus, løftes. Driver og setter meg mer inn i vekstutsiktene til Hexagon Agility. Haussing av Hexagon Agility (og dermed implisitt Hexagon Composites' egen virksomhet ex. Purus) kan nok forventes, og med god grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 09:27
Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
16.03.2021 kl 08:13
6059
kelle
15.03.2021 kl 20:40
6174
Takker for svar.
Tenkte bare på det at de alle rede skal starte byggingen av fasilitetene i 2 kvartal 2021 og at det vil koste en del. Der mesteparten
av de 100 millionene som er nevnt tidligere går med.
Er ikke i tvil om at en investering i PURUS vil gi god avkasting på sikt. Hadde gjort seg med noen små drypp fra selskapene. Men i vil vel bli litt mer oppdatert den 25. mars.
Tenkte bare på det at de alle rede skal starte byggingen av fasilitetene i 2 kvartal 2021 og at det vil koste en del. Der mesteparten
av de 100 millionene som er nevnt tidligere går med.
Er ikke i tvil om at en investering i PURUS vil gi god avkasting på sikt. Hadde gjort seg med noen små drypp fra selskapene. Men i vil vel bli litt mer oppdatert den 25. mars.
Redigert 15.03.2021 kl 21:03
Du må logge inn for å svare
kelle, vil ikke påberope meg spesielt god innsikt, men er svært fornøyd med å være aksjonær I Hexagon Group selskapene, og er både fascinert, interessert og imponert. Ikke minst imponert over Hexagon Purus fordi man altså er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen ettersom veksten innen hydrogen nå er så eksplosiv (se mitt forrige innlegg på tråden). Kan ikke skjønne annet enn at Hexagon Purus fortjener mye større oppmerksomhet her hjemme enn det som blir selskapet til del. Som langsiktig aksjonær i et selskap er man kanskje ikke helt objektiv, men vil hardnakket påstå at både selskapets markedsposisjon og partner-/kundeportefølje er svært imponerende.
Man gjennomførte jo (en sterkt overtegnet) emisjon i forbindelse med børsintro og påstod vel at Hexagon Purus var vel finansiert selv før denne. Hexagon Composites gjennomførte vel en emisjon i 2020 hvor noe (mye?) gikk til Purus. Morten Holum gjentok vel også under Q4 2020 nå i februar at Hexagon Purus er vel finansiert. Så noe mer kan ikke jeg si. Finnes sikkert mange med bedre innsikt i og interesse for/sinnsro til å grave seg helt ned i dypet av og analysere regnskapstallene med henblikk på det du spør om. Når det gjelder omsetningen i 2021 guidet man vel der en vekst på ~ 55% vis a vis 2020 med ordreboken som utgangspunkt, men utgiftene blir definitivt større enn inntektene en stund fremover. Om dette uttrykker selskapet seg i motsetning til mange andre ganske så konkret: Break even i 2024 og omsetning 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Så lenge de holder seg der når det gjelder guiding, er jeg happy ettersom veksttakten innen selskapets forretningsområder jo er forventet å bare akselerere mer og mer fra 2024 - 25 og videre.
Man gjennomførte jo (en sterkt overtegnet) emisjon i forbindelse med børsintro og påstod vel at Hexagon Purus var vel finansiert selv før denne. Hexagon Composites gjennomførte vel en emisjon i 2020 hvor noe (mye?) gikk til Purus. Morten Holum gjentok vel også under Q4 2020 nå i februar at Hexagon Purus er vel finansiert. Så noe mer kan ikke jeg si. Finnes sikkert mange med bedre innsikt i og interesse for/sinnsro til å grave seg helt ned i dypet av og analysere regnskapstallene med henblikk på det du spør om. Når det gjelder omsetningen i 2021 guidet man vel der en vekst på ~ 55% vis a vis 2020 med ordreboken som utgangspunkt, men utgiftene blir definitivt større enn inntektene en stund fremover. Om dette uttrykker selskapet seg i motsetning til mange andre ganske så konkret: Break even i 2024 og omsetning 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Så lenge de holder seg der når det gjelder guiding, er jeg happy ettersom veksttakten innen selskapets forretningsområder jo er forventet å bare akselerere mer og mer fra 2024 - 25 og videre.
Redigert 15.03.2021 kl 20:21
Du må logge inn for å svare
LasseBon
15.03.2021 kl 19:32
3899
Lad os nu bare få lukket nogle kontrakter :-)
Håber snart at vi går nyt omkring igangværende projekter. Tror det vil være sundt at finde en ny bund.. min horisont er lang, men jeg glæder mig til at få lidt positivt nyt før eller siden.
Ved vi hvem, der skal aftage produkter fra produktionen i Kina? Jeg synes ikke, at jeg kan finde frem til nogle kinesiske kunder. Måske er det CIMC's eksisterende kunder?
Lad os få nogle købere til...
Håber snart at vi går nyt omkring igangværende projekter. Tror det vil være sundt at finde en ny bund.. min horisont er lang, men jeg glæder mig til at få lidt positivt nyt før eller siden.
Ved vi hvem, der skal aftage produkter fra produktionen i Kina? Jeg synes ikke, at jeg kan finde frem til nogle kinesiske kunder. Måske er det CIMC's eksisterende kunder?
Lad os få nogle købere til...
kelle
15.03.2021 kl 19:22
3901
Midtikøajohnny
Hei Johnny. Et par spørsmål til deg som har god innsikt til hva selskapene driver med.
Oslo (TDN Direkt): Hexagon Purus ser for seg bruttoinvesteringer i overkant av 100 millioner dollar knyttet til Joint Venturene (JV) med CIMC Enric i Kina og Sørøst-Asia.
Det sier konsernsjef Morten Holum i Hexagon Purus under selskapets presentasjon av det nylig annonserte JVet mellom Hexagon Purus og CIMC Enric.
- Det vil kreve en stor innsats. Vi ser for oss en betydelig forpliktelse i markedet rundt midten av tiåret, med investeringer i overkant av 100 millioner dollar delt mellom oss og CIMC Enric, sier konsernsjefen.
JVet ventes å starte produksjon av høytrykk T3-drifstofflagring i 2021. Produksjonslinjekapasiteten vil designes for 100.000 sylindre pr år, i første fase til midten av tiåret.
Byggingen av den nye fasiliteten ventes starte så tidlig som andre kvartal 2021.
Vil dette bety at det må komme en emisjon i løpet av nærmeste fremtid og mener du eventuelt denne emisjonskursen bør settes til over 50 kroner?
Ofte kjøres kursen kraftig opp i forkant av en slik emisjon. Har du sett på eller vurdert hvordan denne investeringen skal finansieres.
Hei Johnny. Et par spørsmål til deg som har god innsikt til hva selskapene driver med.
Oslo (TDN Direkt): Hexagon Purus ser for seg bruttoinvesteringer i overkant av 100 millioner dollar knyttet til Joint Venturene (JV) med CIMC Enric i Kina og Sørøst-Asia.
Det sier konsernsjef Morten Holum i Hexagon Purus under selskapets presentasjon av det nylig annonserte JVet mellom Hexagon Purus og CIMC Enric.
- Det vil kreve en stor innsats. Vi ser for oss en betydelig forpliktelse i markedet rundt midten av tiåret, med investeringer i overkant av 100 millioner dollar delt mellom oss og CIMC Enric, sier konsernsjefen.
JVet ventes å starte produksjon av høytrykk T3-drifstofflagring i 2021. Produksjonslinjekapasiteten vil designes for 100.000 sylindre pr år, i første fase til midten av tiåret.
Byggingen av den nye fasiliteten ventes starte så tidlig som andre kvartal 2021.
Vil dette bety at det må komme en emisjon i løpet av nærmeste fremtid og mener du eventuelt denne emisjonskursen bør settes til over 50 kroner?
Ofte kjøres kursen kraftig opp i forkant av en slik emisjon. Har du sett på eller vurdert hvordan denne investeringen skal finansieres.
Føles slett ikke verst å være aksjonær i den globale markedslederen innen lagring og transport av hydrogen når man leser dette. Artikkelen er mye lenger enn innledningen som jeg gjengir her. Har samme følelsen som artikkelforfatter. Momentumet innen hydrogen er nå helt enormt, og det føles som om utrolig mye har skjedd bare siden nyttår. Artikkelforfatter uttrykker det slik: "It’s an almost overwhelming time to be in the hydrogen sector and even speaking with many in the industry, the common consensus is one of awe at how much the momentum has ramped up since 1st January alone."
Hydrogen’s time to shine: Why more momentum and focus is key
By Rob Cockerill
on Mar 15, 2021
Several weeks ago, I wrote about what an incredible time it is to be a part of the rapidly advancing hydrogen ecosystem. It’s hydrogen’s time to shine; and it’s so shining so very brightly that the glare is rightly placing this incredible molecule at the forefront of the vision of the clean energies transition.
So, have we got what we wanted? Yes. Is it enough? No.
It’s an almost overwhelming time to be in the hydrogen sector and even speaking with many in the industry, the common consensus is one of awe at how much the momentum has ramped up since 1st January alone. But to continue my earlier analogy, we now need to put our shades on and brace for that sun to shine even brighter. We need more; more of everything.
We need even more momentum, more MW and even GW of capacity – and it is coming.
https://www.h2-view.com/story/hydrogens-time-to-shine-why-more-momentum-and-focus-is-key/
Hydrogen’s time to shine: Why more momentum and focus is key
By Rob Cockerill
on Mar 15, 2021
Several weeks ago, I wrote about what an incredible time it is to be a part of the rapidly advancing hydrogen ecosystem. It’s hydrogen’s time to shine; and it’s so shining so very brightly that the glare is rightly placing this incredible molecule at the forefront of the vision of the clean energies transition.
So, have we got what we wanted? Yes. Is it enough? No.
It’s an almost overwhelming time to be in the hydrogen sector and even speaking with many in the industry, the common consensus is one of awe at how much the momentum has ramped up since 1st January alone. But to continue my earlier analogy, we now need to put our shades on and brace for that sun to shine even brighter. We need more; more of everything.
We need even more momentum, more MW and even GW of capacity – and it is coming.
https://www.h2-view.com/story/hydrogens-time-to-shine-why-more-momentum-and-focus-is-key/
Redigert 15.03.2021 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
LasseBon
15.03.2021 kl 18:14
3855
8 dag ud af 9 med røde tal...
Nu kunne vi godt bruge noget nyt for at standse nedgangen...
Mon ikke vi tester 42-43 inden længere og så videre ned uden nyheder.... Folk er skræmte på grønne vækstaktier. Ved vi hvem, der solgte ud i dag?
Nu kunne vi godt bruge noget nyt for at standse nedgangen...
Mon ikke vi tester 42-43 inden længere og så videre ned uden nyheder.... Folk er skræmte på grønne vækstaktier. Ved vi hvem, der solgte ud i dag?
Richter
15.03.2021 kl 08:19
3946
Ja, Hexagon Purus mer enn hydrogen:
Hexagon Purus is a world leading provider of Hydrogen Type 4 high-pressure cylinders, complete vehicle systems and battery packs . and maintenance of high speed light trains with industrial .
Hexagon Purus is a world leading provider of Hydrogen Type 4 high-pressure cylinders, complete vehicle systems and battery packs . and maintenance of high speed light trains with industrial .
kelle, jeg følger deg selvsagt når det gjelder det rundt usikkerhet på grunn av pandemien som er triste og alvorlige greier. Samtidig tror jeg ikke pandemien vil svekke verdens satsing på å få ned klimagassutslippene. De lange linjene synes nå allerede å være lagt, bare kort tid etter at Joe Biden kom inn og overtok. Nå er alle med. Så verden har helt klart rekordraskt endret seg til fordel for Hexagon selskapene, slik du er inne på. Fantastisk raskt egentlig. Derfor tror jeg Hexagon Purus får oppleve fin medvind i overskuelig fremtid. Her kommer det nok en del nyheter! Det er fascinerende og artig å følge med på, og utviklingen kan jo kanskje også fortsette å akselerere raskere enn antatt. Så er det Hexagon Composites så klart! Tommelen opp, ingen skal fortelle meg at markedet har priset inn Hexagon Agility. :)
Redigert 14.03.2021 kl 23:56
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.03.2021 kl 23:40
3963
Selskapet er under radaren,men som det ble skrevet er det langt fram før ting event.tar av. Tror jeg vil vente å se om det blir noe skikkelig sell-out en gang dette året, OSE er snart klar for en runde sydover. Kan dra med mange selskaper ned et stykke for et glimrende kjøp, men da må man ha horisont mange år fremover å ikke trenge pengene.
Enhver må vurdere dette som en vil. Et selskap som Hexagon Purus kan like godt søke om opphør med det samme hvis man ikke er villige til å ta de utgiftene som kreves for å forsvare sin vanvittig gunstige posisjon som global markedsleder innen transport og lagring av hydrogen. Utgifter som må tas, er f.eks. helt nødvendig R & D for å forsvare sin markedsposisjon og utgiftene den ferskeste og helt fantastiske nyheten om opprettelse av to joint ventures som gir selskapet tilgang til de enorme markedene i hele Kina og resten av Sørøst-Asia innebærer. De som tror de helt store inntektene innen hydrogen, og dette gjelder for alle hydrogenselskaper, kommer de neste par årene, skjønner ingenting eller snakker mot bedre viten. Så lenge Hexagon Purus opprettholder sin guiding om break even i 2024 og omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025, er selskapet en helt utrolig investeringsmulighet. Store serieproduksjoner fra bil-, tog, båtprodusenter osv. estimeres nemlig for alvor å ta av i 2024 - 25. Hexagon Purus har allerede i dag en helt fantastisk partner-/kundeportefølje. Dermed er det ikke spesielt vanskelig å forestille seg hvilket potensial som ligger i Hexagon Purus fra 2025 og videre hvis man faktisk når omsetningen man guider på 4 - 5 milliarder NOK i 2025.
For ordens skyld: Hexagon Purus dreier seg ikke bare om hydrogen. Man driver også innen batterielektrisk. Selskapet produserer og leverer både batteriløsninger og drivlinjer. Altså komplette system, f. eks. til Toyota-eide, USA-baserte Hino Trucks som er av verdens tre største produsenter av "langtransporter".
For ordens skyld: Hexagon Purus dreier seg ikke bare om hydrogen. Man driver også innen batterielektrisk. Selskapet produserer og leverer både batteriløsninger og drivlinjer. Altså komplette system, f. eks. til Toyota-eide, USA-baserte Hino Trucks som er av verdens tre største produsenter av "langtransporter".
Redigert 14.03.2021 kl 21:27
Du må logge inn for å svare
kelle
14.03.2021 kl 20:27
4067
Hei Johnny
Vi er ikke riktig så uenige som du skriver.
Det er veldig godt dokumentert alt du skriver. Jeg er også stort sett enig i dine synspunkter. Men jeg er også redd for at mange er skeptiske til en guiding som ligger 4- 5 år frem i tid. 2024/2025 er tross alt ikke i morgen. Verden kan endre seg mye på 4 år. Kanskje også til fordel for Hexagon selskapene.
Når en ser tilbake på 2020 hvordan en pandemi snur alt på hodet og alt på vent, skjønner jeg at folk kan bli litt skeptiske.
Selv har jeg ståltro på begge selskapene. Men ser det sånn at hvis Purus aksjen går opp mot 70-80 kroner, bør Hexagon Composite fort nærme seg 100 lappen. Derfor sitter jeg kun i HC da jeg mener risikoen der er langt mindre.
Tror heller ikke at det blir lenge for at HC drar i land nye kontrakter.
I morgen starter en ny uke og jeg både håper og tror at begge aksjene snur opp snart.
Vi er ikke riktig så uenige som du skriver.
Det er veldig godt dokumentert alt du skriver. Jeg er også stort sett enig i dine synspunkter. Men jeg er også redd for at mange er skeptiske til en guiding som ligger 4- 5 år frem i tid. 2024/2025 er tross alt ikke i morgen. Verden kan endre seg mye på 4 år. Kanskje også til fordel for Hexagon selskapene.
Når en ser tilbake på 2020 hvordan en pandemi snur alt på hodet og alt på vent, skjønner jeg at folk kan bli litt skeptiske.
Selv har jeg ståltro på begge selskapene. Men ser det sånn at hvis Purus aksjen går opp mot 70-80 kroner, bør Hexagon Composite fort nærme seg 100 lappen. Derfor sitter jeg kun i HC da jeg mener risikoen der er langt mindre.
Tror heller ikke at det blir lenge for at HC drar i land nye kontrakter.
I morgen starter en ny uke og jeg både håper og tror at begge aksjene snur opp snart.
Vi er uenige, men det eneste som teller i nuet er jo selvsagt at kursen er den den er. 47.010 NOK.
Emisjonskursen i forbindelse med børsnoteringen som du mener ble satt for høyt på 27 NOK, ble satt helt på øverste skranke i det foreslåtte intervallet fordi emisjonen var enormt overtegnet.
Personlig kan jeg bare gjenta at det for meg fremstår som helt meningsløst at kursen til Hexagon Purus faller 20% fra 3.mars til idag på børsmelding om opprettelse av to joint ventures i Kina som gir Purus markedstilgang i hele Kina og resten av Sørøst-Asia for seslskapets globalt markedsledende teknologi og produkter mens kursen til Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric altså stiger 20% på Hong Kong børsen på samme børsmelding, i det samme tidsrommet samtidig som CIMC Enric mottar oppgraderinger med høyning av kursmål fra meglerhus.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184911
https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Ffinance.sina.com.cn%2Fstock%2Fhkstock%2Fmarketalerts%2F2021-03-12%2Fdoc-ikknscsi2435536.shtml&sandbox=1
https://finance.sina.com.cn/stock/hkstock/marketalerts/2021-03-12/doc-ikknscsi2435536.shtml
Må børsmelde noen kontrakter så kommer nok kursoppgangen, skriver du. Tja... Morselskapet Hexagon Composites børsmeldte to kontrakter i løpet av to påfølgende dager (1. og 2.mars) med verdi på henholdsvis $5.8 og $5.7 millioner fra samme ikke navngitte kunde, noe som ikke kan bety annet enn at vi snakker global gigant og to avdelinger/divisjoner innen denne. Hva skjedde med kursen? Det har gått som med Purus. Stupt ca. 20%.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2183850
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184843
Når det gjelder hva som er "riktig kurs" på Hexagon Purus, er altså situasjonen i dag at to meglerhus har gjort seg opp en mening om det og dekker Hexagon Purus med kursmål og anbefaling. Tror man (bare litt) på disse, er oppsiden i Hexagon Purus aksjen nå helt enorm, på realtime kurs 47.010 NOK.
Carnegie -> Kursmål 115 NOK -> KJØP -> Oppside -> 144.63%
Sparebank1Markets -> Kursmål 100 NOK -> KJØP -> Oppside 112.72%
Personlig ser jeg dette slik: Så lenge Hexagon Purus, som i dag er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen, opprettholder sin guiding om break even i 2024 og en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025, tenker jeg at aksjen et eventyrlig kjøp på dagens kurs. Dette fordi potensialet i aksjen fra 2025 og videre da vil være så enormt at det nesten er skremmende å tenke på, gitt den enorme veksttakten alle estimerer vi kan forvente oss i flere tiår fremover innen utslippsfritt (hydrogen og elektrisk) som er Hexagon Purus's forretningsområde.
Hadde vært interessant hvis noen har innspill om andre norske aktører innen utslippsfritt. Finnes det for eksempel aktører som guider like sterkt og ikke minst konkret/tallfestet frem i tid som Hexagon Purus?
Emisjonskursen i forbindelse med børsnoteringen som du mener ble satt for høyt på 27 NOK, ble satt helt på øverste skranke i det foreslåtte intervallet fordi emisjonen var enormt overtegnet.
Personlig kan jeg bare gjenta at det for meg fremstår som helt meningsløst at kursen til Hexagon Purus faller 20% fra 3.mars til idag på børsmelding om opprettelse av to joint ventures i Kina som gir Purus markedstilgang i hele Kina og resten av Sørøst-Asia for seslskapets globalt markedsledende teknologi og produkter mens kursen til Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric altså stiger 20% på Hong Kong børsen på samme børsmelding, i det samme tidsrommet samtidig som CIMC Enric mottar oppgraderinger med høyning av kursmål fra meglerhus.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184911
https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Ffinance.sina.com.cn%2Fstock%2Fhkstock%2Fmarketalerts%2F2021-03-12%2Fdoc-ikknscsi2435536.shtml&sandbox=1
https://finance.sina.com.cn/stock/hkstock/marketalerts/2021-03-12/doc-ikknscsi2435536.shtml
Må børsmelde noen kontrakter så kommer nok kursoppgangen, skriver du. Tja... Morselskapet Hexagon Composites børsmeldte to kontrakter i løpet av to påfølgende dager (1. og 2.mars) med verdi på henholdsvis $5.8 og $5.7 millioner fra samme ikke navngitte kunde, noe som ikke kan bety annet enn at vi snakker global gigant og to avdelinger/divisjoner innen denne. Hva skjedde med kursen? Det har gått som med Purus. Stupt ca. 20%.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2183850
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184843
Når det gjelder hva som er "riktig kurs" på Hexagon Purus, er altså situasjonen i dag at to meglerhus har gjort seg opp en mening om det og dekker Hexagon Purus med kursmål og anbefaling. Tror man (bare litt) på disse, er oppsiden i Hexagon Purus aksjen nå helt enorm, på realtime kurs 47.010 NOK.
Carnegie -> Kursmål 115 NOK -> KJØP -> Oppside -> 144.63%
Sparebank1Markets -> Kursmål 100 NOK -> KJØP -> Oppside 112.72%
Personlig ser jeg dette slik: Så lenge Hexagon Purus, som i dag er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen, opprettholder sin guiding om break even i 2024 og en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025, tenker jeg at aksjen et eventyrlig kjøp på dagens kurs. Dette fordi potensialet i aksjen fra 2025 og videre da vil være så enormt at det nesten er skremmende å tenke på, gitt den enorme veksttakten alle estimerer vi kan forvente oss i flere tiår fremover innen utslippsfritt (hydrogen og elektrisk) som er Hexagon Purus's forretningsområde.
Hadde vært interessant hvis noen har innspill om andre norske aktører innen utslippsfritt. Finnes det for eksempel aktører som guider like sterkt og ikke minst konkret/tallfestet frem i tid som Hexagon Purus?
Redigert 13.03.2021 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
kelle
13.03.2021 kl 09:07
4375
Sitter med en masse Hex Composite aksjer og håper naturligvis på høyest mulig Purus kurs.
Men her bør en vel se på hva som har skjedd siden utskillelsen. Emisjons kursen ble satt til vel 27 kroner, noe jeg syntes var veldig høyt.
Deretter steg Purus kursen vel 200% til langt over 80 kroner. Tror nok at det alle rede da var noe av jont venture med kinamann innbakt i kursen.
At kursen har falt noe tilbake ser jeg på som helt naturlig, men hva som er riktig Purus kurs er for meg umulig å ha noen formening om.
Vi for bare vente på gode nyheter, innbringende store gode avtaler og nye kontrakter for begge selskapene, så kommer nok kursene etter hvert.
Men her bør en vel se på hva som har skjedd siden utskillelsen. Emisjons kursen ble satt til vel 27 kroner, noe jeg syntes var veldig høyt.
Deretter steg Purus kursen vel 200% til langt over 80 kroner. Tror nok at det alle rede da var noe av jont venture med kinamann innbakt i kursen.
At kursen har falt noe tilbake ser jeg på som helt naturlig, men hva som er riktig Purus kurs er for meg umulig å ha noen formening om.
Vi for bare vente på gode nyheter, innbringende store gode avtaler og nye kontrakter for begge selskapene, så kommer nok kursene etter hvert.
Richter
13.03.2021 kl 08:25
4361
Dette stemmer rett og slett ikke, nej. Logikken mangler. Turn-around mot kurs 50+ i begynnelsen av neste uke mulig.
Hydrogenaksjer som Ballard og Plug Power var opp mer enn 11% i USA i går og faller kun tilbake et par prosent i dag realtime.
Når det gjelder Hexagon Group selskapene, har kursene nå falt sammenhengende hver eneste dag i en måneds tid med svært få unntak. Dette til tross for fantastisk nyhet om joint venture i Kina og Sørøst-Asia for Purus, flotte børsmeldte kontrakter med ikke navngitt gigant for Composites og enormt saftige innsidekjøp for to, tre uker sida i begge aksjene på kurser mer enn 20% høyere enn dagens når det gjelder Composites og ~ 15% høyere når det gjelder Purus.
I Hong Kong har kursen til Hexagon Purus's joint venture partner CIMC Enric steget 20% på nyheten om opprettelse av joint ventures fra dagen nyheten ble sluppet til i dag mens Purus altså faller 20% på samme nyhet på Oslo Børs, i samme periode.
https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/
Dette stemmer rett og slett ikke.
Når det gjelder Hexagon Group selskapene, har kursene nå falt sammenhengende hver eneste dag i en måneds tid med svært få unntak. Dette til tross for fantastisk nyhet om joint venture i Kina og Sørøst-Asia for Purus, flotte børsmeldte kontrakter med ikke navngitt gigant for Composites og enormt saftige innsidekjøp for to, tre uker sida i begge aksjene på kurser mer enn 20% høyere enn dagens når det gjelder Composites og ~ 15% høyere når det gjelder Purus.
I Hong Kong har kursen til Hexagon Purus's joint venture partner CIMC Enric steget 20% på nyheten om opprettelse av joint ventures fra dagen nyheten ble sluppet til i dag mens Purus altså faller 20% på samme nyhet på Oslo Børs, i samme periode.
https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/
Dette stemmer rett og slett ikke.
Redigert 13.03.2021 kl 02:29
Du må logge inn for å svare
Richter
11.03.2021 kl 15:53
4521
"The biggest amounts of hydrogen demand will come from industrial applications. But the transport sector has the lowest entry hurdle when it comes to "willingness to pay for energy". I am convinced that the transport sector will be an important "entry market" (LDV, fleets, buses, trucks)". (Hexagon Purus market)
Thorsten Herbert, Utviklingsansvarlig hos NEL
Richter
11.03.2021 kl 15:47
4523
Global hydrogen projects accelerating with $300 billion proposed investment.
https://hydrogencouncil.com/wp-content/uploads/2021/02/Hydrogen-Insights-2021-Report.pdf
McKinsey & Co.
https://hydrogencouncil.com/wp-content/uploads/2021/02/Hydrogen-Insights-2021-Report.pdf
McKinsey & Co.
Som vi kan lese i det jeg gjengir fra Motley Fool artikkelen i foregående innlegg (har nå nettopp tilføyd et par avsnitt til i det jeg gjengir fra den) er Ballard i vinden med leveranser til hydrogentog i Canada. Kanskje åpner dette også for Hexagon Purus's inntreden i samme prosjekt.
For minner om at nettopp Ballard og Hexagon Purus jo jobber sammen i dette gigaprosjektet.
Copenhagen, 26 November 2020
Partnership aims to develop hydrogen ferry for Oslo-Copenhagen
DFDS and its partners have applied for EU support for development of a ferry powered by electricity from a hydrogen fuel cell which only emits water.
---
The partnership committed to achieving this includes DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted and Danish Ship Finance.
https://www.dfds.com/en/about/media/news/hydrogen-ferry-for-oslo-copenhagen
For minner om at nettopp Ballard og Hexagon Purus jo jobber sammen i dette gigaprosjektet.
Copenhagen, 26 November 2020
Partnership aims to develop hydrogen ferry for Oslo-Copenhagen
DFDS and its partners have applied for EU support for development of a ferry powered by electricity from a hydrogen fuel cell which only emits water.
---
The partnership committed to achieving this includes DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted and Danish Ship Finance.
https://www.dfds.com/en/about/media/news/hydrogen-ferry-for-oslo-copenhagen
Redigert 10.03.2021 kl 23:20
Du må logge inn for å svare
Som en innledning til dette innlegget med fersk artikkel som forteller om sterkt stigende kurser for amerikanske hydrogenaksjer i går og i dag, vil jeg påpeke at aksjene i Hexagon Purus, den globale markedslederen innen teknologi og produkter for lagring og transport av hydrogen, på dagens sluttkurs 50.30 NOK nå har falt ~ 40% fra årets toppnotering på 87.98 NOK.
Why Plug Power, FuelCell Energy, and Ballard Power Systems Stocks All Jumped Today
New business announcements and a dip in the sector have been driving a recovery in hydrogen fuel stocks.
Howard Smith
Mar 10, 2021 at 12:34PM
What happened
It has been a rough few weeks for the tech sector and alternative energy stocks. But after monthly declines of up to 50% through last week in some cases, investors are warming back up to renewable energy names.
That rebound continues today as shares of fuel cell companies including Plug Power (NASDAQ:PLUG), FuelCell Energy (NASDAQ:FCEL), and Ballard Power Systems (NASDAQ:BLDP) jumped double digits early in Wednesday's trading. As of 11:20 a.m. EST, shares had pared gains, with Plug Power up 3.8%, FuelCell Energy up 8.3%, and Ballard Power up 3.7%.
So what
The recent rotation out of growth and into more value-oriented names has provided some investors an opportunity to pick up richly valued companies at lower share prices. Even with today's bump, over the last month, shares in Plug Power, FuelCell Energy, and Ballard Power are off 37%, 43%, and 42%, respectively.
The hydrogen fuel cell industry is still in its infancy, but these businesses have announced several strategic advancements recently. Ballard Power, for example, said yesterday that Canadian Pacific Railway (NYSE:CP) will be buying Ballard fuel cell modules for its hydrogen locomotive program. Each module will supply 1.2 megawatts (MW) of electricity to power a locomotive.
The hydrogen fuel cell industry is still in its infancy, but these businesses have announced several strategic advancements recently. Ballard Power, for example, said yesterday that Canadian Pacific Railway (NYSE:CP) will be buying Ballard fuel cell modules for its hydrogen locomotive program. Each module will supply 1.2 megawatts (MW) of electricity to power a locomotive.
Now what
CP is working to develop North America's first hydrogen-powered line-haul freight locomotive by retrofitting a formerly diesel-powered locomotive with Ballard hydrogen fuel cells.
https://www.fool.com/investing/2021/03/10/why-plug-power-fuelcell-energy-and-ballard-power-s/
Edit) Gjengitt litt mer fra artikkel
Why Plug Power, FuelCell Energy, and Ballard Power Systems Stocks All Jumped Today
New business announcements and a dip in the sector have been driving a recovery in hydrogen fuel stocks.
Howard Smith
Mar 10, 2021 at 12:34PM
What happened
It has been a rough few weeks for the tech sector and alternative energy stocks. But after monthly declines of up to 50% through last week in some cases, investors are warming back up to renewable energy names.
That rebound continues today as shares of fuel cell companies including Plug Power (NASDAQ:PLUG), FuelCell Energy (NASDAQ:FCEL), and Ballard Power Systems (NASDAQ:BLDP) jumped double digits early in Wednesday's trading. As of 11:20 a.m. EST, shares had pared gains, with Plug Power up 3.8%, FuelCell Energy up 8.3%, and Ballard Power up 3.7%.
So what
The recent rotation out of growth and into more value-oriented names has provided some investors an opportunity to pick up richly valued companies at lower share prices. Even with today's bump, over the last month, shares in Plug Power, FuelCell Energy, and Ballard Power are off 37%, 43%, and 42%, respectively.
The hydrogen fuel cell industry is still in its infancy, but these businesses have announced several strategic advancements recently. Ballard Power, for example, said yesterday that Canadian Pacific Railway (NYSE:CP) will be buying Ballard fuel cell modules for its hydrogen locomotive program. Each module will supply 1.2 megawatts (MW) of electricity to power a locomotive.
The hydrogen fuel cell industry is still in its infancy, but these businesses have announced several strategic advancements recently. Ballard Power, for example, said yesterday that Canadian Pacific Railway (NYSE:CP) will be buying Ballard fuel cell modules for its hydrogen locomotive program. Each module will supply 1.2 megawatts (MW) of electricity to power a locomotive.
Now what
CP is working to develop North America's first hydrogen-powered line-haul freight locomotive by retrofitting a formerly diesel-powered locomotive with Ballard hydrogen fuel cells.
https://www.fool.com/investing/2021/03/10/why-plug-power-fuelcell-energy-and-ballard-power-s/
Edit) Gjengitt litt mer fra artikkel
Redigert 10.03.2021 kl 23:03
Du må logge inn for å svare
mercedesglk
10.03.2021 kl 20:55
4585
er jo bare latterlig prising av HEX gruppen.
hvem greier å presse kursen ned hver gang den går opp.?
Må da være noe jævlig stort på gang siden man koster på seg dette med de få aksjene som er tilgjengelig...
Er det oppkjøp på gang?
Kineserne har enormt med penger og de har kjøpt store selskap på Møre tidligere, isåfall blir det ikke solgt for 52 kr....... så hvem vet inte jag.....
hvem greier å presse kursen ned hver gang den går opp.?
Må da være noe jævlig stort på gang siden man koster på seg dette med de få aksjene som er tilgjengelig...
Er det oppkjøp på gang?
Kineserne har enormt med penger og de har kjøpt store selskap på Møre tidligere, isåfall blir det ikke solgt for 52 kr....... så hvem vet inte jag.....
Redigert 10.03.2021 kl 20:57
Du må logge inn for å svare
Vi har vel ikke fått med oss her på forumet at to store Hexagon Purus kunder og i utgangspunktet store konkurrenter, har sluttført alle forberedelser og 1.mars offentliggjorde nyheten om opprettelse av joint venture for felles fremtidig satsing på hydrogen. cellcentric er navnet på joint venturet.
Dette må vi gjøre noe med, så her.
Business
Cellcentric, the Volvo-Daimler fuel-cell joint venture, is now complete
By Hannah Butler -March 5, 2021
GOTHENBURG, Sweden, and STUTTGART, Germany — Daimler Truck AG and the Volvo Group completed the formation of a fuel-cell joint venture, dubbed “cellcentric,” on March 1.
https://www.thetrucker.com/trucking-news/business/cellcentric-the-volvo-daimler-fuel-cell-joint-venture-is-now-complete
cellcentric: Hydrogen fuel cell applications can make this a better world without emissions
By Joanna Sampson
on Mar 09, 2021
https://www.h2-view.com/story/cellcentric-hydrogen-fuel-cell-applications-can-make-this-a-better-world-without-emissions/
Hvorfor kommer jeg med dette her. Jo, i forbindelse med børsnoteringen av Hexagon Purus slapp Hexagon Group en presentasjon av selskapet til markedet. I denne kan vi blant mye annet veldig interessant lese dette under overskriften "Near-term market and industry
development":
* Growth of industry consortia
developing large-scale projects –
partnerships between industry
players e.g. Daimler/Volvo
https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/
For den gode stemningas skyld og fordi det passer som hånd i hanske med det over, minner vi til slutt om denne, for samarbeidet mellom Hexagon Purus og Toyota (Hino Trucks) har kommet langt, demoer av batterielektriske kjøretøy er for lengst presentert og demo av det hydrogenbaserte kjøretøyet er like rundt hjørnet.
Hexagon Purus Providing Battery Packs, Powertrain Integration for Hino Trucks
Hexagon Purus will provide the battery packs and powertrain integration as part of Hino's Project Z zero-emissions vehicle initiative.
November 10, 2020
https://www.oemoffhighway.com/electronics/power-systems/batteries-capacitors/press-release/21202191/hexagon-composites-asa-hexagon-purus-providing-battery-packs-powertrain-integration-for-hino-trucks
Dette må vi gjøre noe med, så her.
Business
Cellcentric, the Volvo-Daimler fuel-cell joint venture, is now complete
By Hannah Butler -March 5, 2021
GOTHENBURG, Sweden, and STUTTGART, Germany — Daimler Truck AG and the Volvo Group completed the formation of a fuel-cell joint venture, dubbed “cellcentric,” on March 1.
https://www.thetrucker.com/trucking-news/business/cellcentric-the-volvo-daimler-fuel-cell-joint-venture-is-now-complete
cellcentric: Hydrogen fuel cell applications can make this a better world without emissions
By Joanna Sampson
on Mar 09, 2021
https://www.h2-view.com/story/cellcentric-hydrogen-fuel-cell-applications-can-make-this-a-better-world-without-emissions/
Hvorfor kommer jeg med dette her. Jo, i forbindelse med børsnoteringen av Hexagon Purus slapp Hexagon Group en presentasjon av selskapet til markedet. I denne kan vi blant mye annet veldig interessant lese dette under overskriften "Near-term market and industry
development":
* Growth of industry consortia
developing large-scale projects –
partnerships between industry
players e.g. Daimler/Volvo
https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/
For den gode stemningas skyld og fordi det passer som hånd i hanske med det over, minner vi til slutt om denne, for samarbeidet mellom Hexagon Purus og Toyota (Hino Trucks) har kommet langt, demoer av batterielektriske kjøretøy er for lengst presentert og demo av det hydrogenbaserte kjøretøyet er like rundt hjørnet.
Hexagon Purus Providing Battery Packs, Powertrain Integration for Hino Trucks
Hexagon Purus will provide the battery packs and powertrain integration as part of Hino's Project Z zero-emissions vehicle initiative.
November 10, 2020
https://www.oemoffhighway.com/electronics/power-systems/batteries-capacitors/press-release/21202191/hexagon-composites-asa-hexagon-purus-providing-battery-packs-powertrain-integration-for-hino-trucks
Redigert 10.03.2021 kl 22:08
Du må logge inn for å svare
cirkus
10.03.2021 kl 08:31
4646
Og det er jo bare positivt for oss hpur alsjonærer at noen/mange vil ha mange aksjer i sluttauksjon og er villige til å betale 3kr(6%) mer og løfte kursen til den desidert høyeste gjennom dagen.
Veldig kjedelig for de som selger feks kl 15-16 og håper på en dipp hvis usa-furures feks er ned - men Slik blir vel småaksjonærer stående med «lua i hånden».....
Jeg ser det som kjempe positivt at noen er villige å betale 6% mer og på ett meget høyt volum (i går var det ca 10% av all handelsvolum gjennom hele dagen) - uten at det har kommet selskapsnyheter 😊
Men har lagt merke til det flere ganger i hpur sone sluttauksjoner
Veldig kjedelig for de som selger feks kl 15-16 og håper på en dipp hvis usa-furures feks er ned - men Slik blir vel småaksjonærer stående med «lua i hånden».....
Jeg ser det som kjempe positivt at noen er villige å betale 6% mer og på ett meget høyt volum (i går var det ca 10% av all handelsvolum gjennom hele dagen) - uten at det har kommet selskapsnyheter 😊
Men har lagt merke til det flere ganger i hpur sone sluttauksjoner
Redigert 10.03.2021 kl 08:32
Du må logge inn for å svare
cirkus
10.03.2021 kl 08:10
4649
Det er vel ikke helt sånn og ikke værre enn dette;
Klokken 16:20 stenges all handel av warranter og tegningsretter på Oslo Børs. For aksjer og grunnfondsbevis avsluttes handelsdagen med en sluttauksjon. Det er ikke kontinuerlig omsetning etter klokken 16:20. Frem til 16:25 er det ingen slutninger, men ordre kan registreres, endres og slettes. Ordreboken viser akkumulert volum per prisnivå som før åpningsauksjonen. Frem til auksjonen i det enkelte instrument, er det mulig å legge inn, endre og slette ordre. 16:20 begynner slutt-auksjonene. De samme regler som ved åpningsauksjonen gjelder også her, også rekkefølgen på auksjonene/ordrene
Klokken 16:20 stenges all handel av warranter og tegningsretter på Oslo Børs. For aksjer og grunnfondsbevis avsluttes handelsdagen med en sluttauksjon. Det er ikke kontinuerlig omsetning etter klokken 16:20. Frem til 16:25 er det ingen slutninger, men ordre kan registreres, endres og slettes. Ordreboken viser akkumulert volum per prisnivå som før åpningsauksjonen. Frem til auksjonen i det enkelte instrument, er det mulig å legge inn, endre og slette ordre. 16:20 begynner slutt-auksjonene. De samme regler som ved åpningsauksjonen gjelder også her, også rekkefølgen på auksjonene/ordrene
Redigert 10.03.2021 kl 08:11
Du må logge inn for å svare
Ja, jeg hater disse sluttauksjoner som pesten jeg også. Påpekte det da jeg mente det hadde foregått innsidehandel i HEX selskapene overfor såvel Stockwatch som HEX. Da får du bare svadasvar. Sluttauksjonen er jo en price call situasjonen hvor man matcher ordre utenom børsen, og et redskap til manipulering.
Begrunnelsen i 2013 var vel å få en « bedre avslutning» på børshandelen. All handel burde foregå i børsens åpningstid, og samtlige handler burde være transparente. Isteden legger man tilrette for hvitvasking og kriminelle handlinger, med politisk velsignelse....
Begrunnelsen i 2013 var vel å få en « bedre avslutning» på børshandelen. All handel burde foregå i børsens åpningstid, og samtlige handler burde være transparente. Isteden legger man tilrette for hvitvasking og kriminelle handlinger, med politisk velsignelse....
kruser
10.03.2021 kl 01:25
4692
Tror du/dere alle har det samme tankesettet som jeg har.
🎺🎺🥁🥁
Dette blir gull
🎺🎺🥁🥁
Dette blir gull
cirkus
09.03.2021 kl 22:58
4804
Jeg må bare spørre igjen.... da det på ny skjedde i HPUR..... kursen lå på ca 49kr sånn cirka rett før sluttauksjon - nok en gang er det skyhøyt volum som løfter aksjen 6% fra 49kr til 52kr ( 52 som er dagens høyeste kurs. Volumet er over 10% av dagens totale volum og over 45.000 aksjer handles med en omsetning på ca 2,5millioner (dagsomsetning på hpur er på ca 23mill)...... Dette har jeg lagt merke til flere ganger, og da lurer jeg på hvem sniker seg inn på denne måten ?? Jeg mener jo dette er en skjult og genial måte å hamstre aksjer uten å kjøre kursen unødvendig opp. Noen som har synspunkter eller formening om bakgrunn og årsak til at dette gjøres ?
Redigert 09.03.2021 kl 23:00
Du må logge inn for å svare
Ja, begge scenarioer i HEX som jeg beskrev på HEX tråden,er fortsatt mulig, og i noe grad overførbare til HPUR.
Et fall i grønne aksjer på 40 ish prosent er en betydelig reprising, selvom selskapet ble verdsatt til 27 kroner ved lansering, og føyk opp på rekordtid.
Har man baller kjøper man idag. Jeg har ikke det😂
Et fall i grønne aksjer på 40 ish prosent er en betydelig reprising, selvom selskapet ble verdsatt til 27 kroner ved lansering, og føyk opp på rekordtid.
Har man baller kjøper man idag. Jeg har ikke det😂
Redigert 08.03.2021 kl 15:52
Du må logge inn for å svare
Han kjøpte tydeligvis for tidlig. Jeg advarte mot kurser ned på 40 tallet selvom han da hadde kjøpt.
Det han kjøpte er småpenger sammenlignet med det han eier fra før.
Se forøvrig HEX tråd ( TA tråden)
Det han kjøpte er småpenger sammenlignet med det han eier fra før.
Se forøvrig HEX tråd ( TA tråden)
Redigert 08.03.2021 kl 14:48
Du må logge inn for å svare
Richter
08.03.2021 kl 14:33
5009
Knut Flakk, som er styreleder i Hexagon Composites og Hexagon Purus og som har insider information, har køpt aktier for et stort millionbeløb i Hexagon Purus og Hexagon Composites for kort tid siden. Så...!
Det blir som sagt feil å ignorere at HPUR/HEX er unntatt tyndeloven. Analysen ble satt før nedsalget i grønn sektor startet. Da var fokus: hvor langt opp skal den?
Det eneste spørsmålet som stilles i disse dager er hvor langt ned den skal....
Ellers vet folk hva jeg mener om selskapene
Det eneste spørsmålet som stilles i disse dager er hvor langt ned den skal....
Ellers vet folk hva jeg mener om selskapene
Redigert 08.03.2021 kl 13:48
Du må logge inn for å svare
Richter
08.03.2021 kl 13:33
5066
Fremtidens energiform: Hold øje med Hydrogenaktier
Både EU’s Green Deal, Joe Bidens klimaplan og Kinas ditto har hydrogen på dagsordenen som fremtidens energi. Blandt andet skriver EU kommissionen, at de forventer at fordoble investeringerne i udvikling af hydrogen-teknologier fra det nuværende årlige niveau på 650 mio. euro, samt yderligere tilføre 10 mia. euro over de næste ti år for at reducere risikoen for investorerne.
I Joe Bidens klimaplan hedder ambitionen for hydrogen, at “using renewables to produce carbon-free hydrogen at the same cost as that from shale gas”. Det star altså klart, at Biden vil gøre Hydrogen konkurrencedygtigt over for den billige skifergas. Biden har lagt op til at investere i alt 1.700 milliarder dollars i grønomstillingen. Med et demokratisk flertal i både senatet og i repræsentanternes hus ligner det, at USA får et stærkt klima comeback
Det olympiske vinter OL i 2022 afholdes i Beijing. Kina satser stort på at fremvise en OL-by drevet af grøn energi. Her spiller hydrogen en stor rolle for Kina, der får chancen for at fortælle hele verden, at de er førende på fremtidens energiform.
Hydrogenaktier har i år 2020 set meget store stigninger, der er fortsat i begyndelsen af det nye år. Det gælder for blandt andet norske NEL, britiske ITM Power og tyske McPhy, der alle arbejder med udvikling af brintenergiløsninger. De viste sig også særligt robuste under aktienedturen som følge af coronakrisen. Aktiekurserne er i 2021 fortsat himmelfarende. Seneste eksempel på hydrogen-hypen er det norske selskab Hexagon Purus, der gik på børsen d. 14. december sidste år. Aktien er år til dato steget med 70 procent.
I Danmark har bl.a. Ørsted taget initiativ til to store brintprojekter i Danmark. Det ene projekt er et partnerskab med Københavns Lufthavne, DSV, DFDS, SAS og A.P. Møller – Mærsk, og har som vision at udvikle et 1.300 MW stort anlæg i København, til produktion af brint fra bæredygtige brændstoffer. I det andet projekt har Ørsted til hensigt at udvikle et power-to-x-anlæg på Avedøre Holme, hvor strøm fra Ørsteds to nærliggende havvindmøller skal bruges til at producere brint gennem elektrolyse.
Både EU’s Green Deal, Joe Bidens klimaplan og Kinas ditto har hydrogen på dagsordenen som fremtidens energi. Blandt andet skriver EU kommissionen, at de forventer at fordoble investeringerne i udvikling af hydrogen-teknologier fra det nuværende årlige niveau på 650 mio. euro, samt yderligere tilføre 10 mia. euro over de næste ti år for at reducere risikoen for investorerne.
I Joe Bidens klimaplan hedder ambitionen for hydrogen, at “using renewables to produce carbon-free hydrogen at the same cost as that from shale gas”. Det star altså klart, at Biden vil gøre Hydrogen konkurrencedygtigt over for den billige skifergas. Biden har lagt op til at investere i alt 1.700 milliarder dollars i grønomstillingen. Med et demokratisk flertal i både senatet og i repræsentanternes hus ligner det, at USA får et stærkt klima comeback
Det olympiske vinter OL i 2022 afholdes i Beijing. Kina satser stort på at fremvise en OL-by drevet af grøn energi. Her spiller hydrogen en stor rolle for Kina, der får chancen for at fortælle hele verden, at de er førende på fremtidens energiform.
Hydrogenaktier har i år 2020 set meget store stigninger, der er fortsat i begyndelsen af det nye år. Det gælder for blandt andet norske NEL, britiske ITM Power og tyske McPhy, der alle arbejder med udvikling af brintenergiløsninger. De viste sig også særligt robuste under aktienedturen som følge af coronakrisen. Aktiekurserne er i 2021 fortsat himmelfarende. Seneste eksempel på hydrogen-hypen er det norske selskab Hexagon Purus, der gik på børsen d. 14. december sidste år. Aktien er år til dato steget med 70 procent.
I Danmark har bl.a. Ørsted taget initiativ til to store brintprojekter i Danmark. Det ene projekt er et partnerskab med Københavns Lufthavne, DSV, DFDS, SAS og A.P. Møller – Mærsk, og har som vision at udvikle et 1.300 MW stort anlæg i København, til produktion af brint fra bæredygtige brændstoffer. I det andet projekt har Ørsted til hensigt at udvikle et power-to-x-anlæg på Avedøre Holme, hvor strøm fra Ørsteds to nærliggende havvindmøller skal bruges til at producere brint gennem elektrolyse.
Charlie Freak
08.03.2021 kl 13:24
5085
Litt overraskende dette: Trodde ferger vil satse på trykktanker (pga energitap (bruk) på flytende), og at flytende kun var aktuelt på skip med lange seilingsdistanser. Se dagens innklipp under:
Norled bygger verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferje, MF Hydra. Fergen skal operere i Hjelmelandsambandet i Ryfylke fra og med sommeren 2021. Den vil først gå på batteridrift, før det installeres hydrogenanlegg neste vinter.
Linde Gas skal levere flytende hydrogen til driften og Linde Engineering skal levere hydrogenlagringsanlegget på fergen.
Hydrogenfergen er utviklet i samarbeid mellom Norled, LMG Marin og Westcon Power & Automation. Fartøyet bygges nå på Westcon Yards i Ølen.
Norled bygger verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferje, MF Hydra. Fergen skal operere i Hjelmelandsambandet i Ryfylke fra og med sommeren 2021. Den vil først gå på batteridrift, før det installeres hydrogenanlegg neste vinter.
Linde Gas skal levere flytende hydrogen til driften og Linde Engineering skal levere hydrogenlagringsanlegget på fergen.
Hydrogenfergen er utviklet i samarbeid mellom Norled, LMG Marin og Westcon Power & Automation. Fartøyet bygges nå på Westcon Yards i Ølen.
Redigert 08.03.2021 kl 13:32
Du må logge inn for å svare
Richter
08.03.2021 kl 10:09
5156
Insider kjøp for 3 uker siden!
Flakk Gruppen kjøpte 250.000 aksjer i Hexagon Purus til en gjennomsnittskurs på 53,8497 kroner pr aksje, ifølge en børsmelding.
Flakk Gruppen kjøpte 100.000 aksjer i Hexagon Composites til kurs 58,9124 kroner pr aksje, ifølge en børsmelding.
Flakk Gruppen er et selskap kontrollert av Knut Flakk, som er styreleder i Hexagon Composites.
Etter transaksjonen eier Flakk Gruppen 3.853.721 aksjer. Den totale beholdningen til Knut Flakk og nærstående er 29.484.969 aksjer i Hexagon Composites.
Flakk Gruppen kjøpte 250.000 aksjer i Hexagon Purus til en gjennomsnittskurs på 53,8497 kroner pr aksje, ifølge en børsmelding.
Flakk Gruppen kjøpte 100.000 aksjer i Hexagon Composites til kurs 58,9124 kroner pr aksje, ifølge en børsmelding.
Flakk Gruppen er et selskap kontrollert av Knut Flakk, som er styreleder i Hexagon Composites.
Etter transaksjonen eier Flakk Gruppen 3.853.721 aksjer. Den totale beholdningen til Knut Flakk og nærstående er 29.484.969 aksjer i Hexagon Composites.
Fjellheim
05.03.2021 kl 15:38
5299
Jeg tenker vel at noen må endre litt på algoene sine nå :) Korreksjon over og rett opp ? :)
Fjellheim
05.03.2021 kl 15:17
5313
Innsidekjøpene er ikke bare små symbolske støttekjøp men solide jafs som forteller at her er det store ting på gang.
Helt enig i at tegnene er at utvikling og satsing innen hydrogenbransjen generelt bare aksellerer fortere og fortere, nærmest for hver dag som går. Utviklingen er eksplosiv, og Hexagon Group selskapene som er globale markedsledere, nyter selvsagt godt av dette.
Redigert 05.03.2021 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
Fjellheim
05.03.2021 kl 14:40
5336
"Konservative markedsforventninger" gir anslag på kurs 115,- Dette ble skrevet midten av januar og veldig mye positivt har skjedd siden den gang. Her går det fort og jeg vil anta ny analyse gir foreløpig kursmål 150,- men vi skal høyere enn 150 om planene lykkes og det tror jeg de gjør. Meget dyktige forretningsfolk.
Etter en ultrakort liten tur oppover intradag tirsdag 02.03 da avtalen om å opprette to joint ventures sammen med kinesiske CIMC Enric ble børsmeldt med tilhørende videooverførte pressekonferanser på begge sider...
CIMC Enric and Hexagon Purus establish hydrogen JVs, localizing world-class Type 4 hydrogen cylinders in China
Fri, March 5, 2021, 4:06 AM·3 min read
https://finance.yahoo.com/news/cimc-enric-hexagon-purus-establish-030600947.html
... har aksjekursen til Hexagon Purus i løpet av 2 - 3 børsdager falt ~ 20% på denne nyheten om at Hexagon Purus gjennom joint venturene med CIMC Enric nå får tilgang til hele det kinesiske markedet samt resten av markedene i Sørøst-Asia. Markedstilgang til helt enormt digre markeder altså for Norges Hexagon Purus som altså er global markedsleder når det gjelder teknologi og produksjon av utstyr for lagring og transport av hydrogen.
-20% fra aksjekursen til Hexagon Purus er altså markedets foreløpige verdivurdering når det gjelder denne avtalen om opprettelse av to joint ventures sammen med kinesiske CIMC Enric.
Det er veldig sparsomt med uttalelser og analyser når det gjelder Hexagon Group selskapene Hexagon Purus og Hexagon Composites, fra aktører innen finanssektoren. Kanskje er man ikke interessert, kanskje mangler man kunnskap eller synes ikke det er noe å bråke om at f.eks. et norsk selskap er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen. Ja, man mener kanskje at hydrogen er en boble som ikke er verdt å dvele særlig ved? Ikke vet jeg hva man tenker og tror. Selvfølgelig vet ikke noen av oss det når de ikke ytrer noe. Når det gjelder kursutvikling, behandler iallefall markedet Hexagon Group selskapene som "bobler" om dagen, noe de to selskapene definitivt ikke er, for akkurat det kan vi bare slå fast her og nå. De som hevder noe sånt bløffer og uttaler seg mot bedre viten eller er kunnskapsløse.
Men feelingen min er likevel at Mikkel Nyholt-Smedseng i Carnegie, er den innen norsk finans som virkelig er på sporet her. Som en ensom svale har Nyholt-Smedseng da også for lengst flydd ut av sitt trygge rede og våget å bryte den "øredøvende" tausheten som omgir Hexagon Group selskapene innen norsk finans.
Er jeg på sporet med mine antakelser her, har vi aksjonærer veldig mye å se frem til, for med realtime kurs 48.50 NOK for Hexagon Purus er oppsiden til Nyholt-Smedsengs kursmål på 115 NOK småpene 135.71%.
God helg.
CIMC Enric and Hexagon Purus establish hydrogen JVs, localizing world-class Type 4 hydrogen cylinders in China
Fri, March 5, 2021, 4:06 AM·3 min read
https://finance.yahoo.com/news/cimc-enric-hexagon-purus-establish-030600947.html
... har aksjekursen til Hexagon Purus i løpet av 2 - 3 børsdager falt ~ 20% på denne nyheten om at Hexagon Purus gjennom joint venturene med CIMC Enric nå får tilgang til hele det kinesiske markedet samt resten av markedene i Sørøst-Asia. Markedstilgang til helt enormt digre markeder altså for Norges Hexagon Purus som altså er global markedsleder når det gjelder teknologi og produksjon av utstyr for lagring og transport av hydrogen.
-20% fra aksjekursen til Hexagon Purus er altså markedets foreløpige verdivurdering når det gjelder denne avtalen om opprettelse av to joint ventures sammen med kinesiske CIMC Enric.
Det er veldig sparsomt med uttalelser og analyser når det gjelder Hexagon Group selskapene Hexagon Purus og Hexagon Composites, fra aktører innen finanssektoren. Kanskje er man ikke interessert, kanskje mangler man kunnskap eller synes ikke det er noe å bråke om at f.eks. et norsk selskap er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen. Ja, man mener kanskje at hydrogen er en boble som ikke er verdt å dvele særlig ved? Ikke vet jeg hva man tenker og tror. Selvfølgelig vet ikke noen av oss det når de ikke ytrer noe. Når det gjelder kursutvikling, behandler iallefall markedet Hexagon Group selskapene som "bobler" om dagen, noe de to selskapene definitivt ikke er, for akkurat det kan vi bare slå fast her og nå. De som hevder noe sånt bløffer og uttaler seg mot bedre viten eller er kunnskapsløse.
Men feelingen min er likevel at Mikkel Nyholt-Smedseng i Carnegie, er den innen norsk finans som virkelig er på sporet her. Som en ensom svale har Nyholt-Smedseng da også for lengst flydd ut av sitt trygge rede og våget å bryte den "øredøvende" tausheten som omgir Hexagon Group selskapene innen norsk finans.
Er jeg på sporet med mine antakelser her, har vi aksjonærer veldig mye å se frem til, for med realtime kurs 48.50 NOK for Hexagon Purus er oppsiden til Nyholt-Smedsengs kursmål på 115 NOK småpene 135.71%.
God helg.
Redigert 05.03.2021 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
Er Carnegies Mikkel Nyholt-Smedseng den som virkelig er på sporet her når det gjelder kursmål? Spørsmålet må absolutt stiles etter dagens børsmelding med nyheter om helt fantastiske joint ventures med kinesiske CIMC Enric hvor Kina og hele Sør-Øst Asia forøvrig er nedslagsfelt for virksomhetene til joint venturene.
https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-signs-joint-venture-agreements-with-cimc-enric-for-china-and-southeast-asia-the-worlds-largest-zero-emission-hydrogen-vehicle-and-distribution-market/
https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-signs-joint-venture-agreements-with-cimc-enric-for-china-and-southeast-asia-the-worlds-largest-zero-emission-hydrogen-vehicle-and-distribution-market/
Redigert 02.03.2021 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Mye hemmelighetskremmeri rundt slike avtaler så nei, det vet vi ikke. Jeg vet iallefall ikke, men dette vet vi (børsmeldingen er lenger, så følg link for å lese) :
Hexagon Purus enters Northeast Asian market for hydrogen-powered passenger cars – joining the drive toward zero-emission transportation in the region
August 20, 2020
A key automotive leader for Fuel Cell Vehicles (FCEVs) in Northeast Asia has nominated Hexagon Purus, a subsidiary of Hexagon Composites, for the serial supply of composite cylinders for their current zero-emission Fuel Cell Electric SUV. Hexagon Purus‘ cylinders will be installed in the vehicle model starting by 2022.
The scope of the nomination is over a two-year period with an estimated sales value of 25 million Euro. The nomination also positions Hexagon Purus for further projects within a large range of vehicle applications with this OEM. The supply contract is subject to final negotiations of terms and conditions.
https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2081080
Dessuten kan vi lese dette i artikkelen jeg linket i mitt forrige innlegg her på tråden, og vi kjenner altså til samarbeidsprosjektet mellom Toyotas Hino Trucks og Hexagon Purus og at Hexagon Purus har kunder i alle kategorier som her ramses opp:
"According to Toyota, the new module — which could be a game-changer in the industry — can be used by companies developing fuel cell applications for trucks, buses, trains, and ships, as well as stationary generators."
https://asiatimes.com/2021/03/is-toyotas-fuel-cell-module-a-hydrogen-breakthrough/
Sist, men ikke minst vet vi at Hexagon Purus guider omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Vi vet med andre ord at her er det veldig mye i pipeline.
Hexagon Purus enters Northeast Asian market for hydrogen-powered passenger cars – joining the drive toward zero-emission transportation in the region
August 20, 2020
A key automotive leader for Fuel Cell Vehicles (FCEVs) in Northeast Asia has nominated Hexagon Purus, a subsidiary of Hexagon Composites, for the serial supply of composite cylinders for their current zero-emission Fuel Cell Electric SUV. Hexagon Purus‘ cylinders will be installed in the vehicle model starting by 2022.
The scope of the nomination is over a two-year period with an estimated sales value of 25 million Euro. The nomination also positions Hexagon Purus for further projects within a large range of vehicle applications with this OEM. The supply contract is subject to final negotiations of terms and conditions.
https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2081080
Dessuten kan vi lese dette i artikkelen jeg linket i mitt forrige innlegg her på tråden, og vi kjenner altså til samarbeidsprosjektet mellom Toyotas Hino Trucks og Hexagon Purus og at Hexagon Purus har kunder i alle kategorier som her ramses opp:
"According to Toyota, the new module — which could be a game-changer in the industry — can be used by companies developing fuel cell applications for trucks, buses, trains, and ships, as well as stationary generators."
https://asiatimes.com/2021/03/is-toyotas-fuel-cell-module-a-hydrogen-breakthrough/
Sist, men ikke minst vet vi at Hexagon Purus guider omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Vi vet med andre ord at her er det veldig mye i pipeline.
Redigert 01.03.2021 kl 22:09
Du må logge inn for å svare
Charlie Freak
01.03.2021 kl 18:10
11062
Vet vi at Toyota Mirai bruker Hex Purus tanker ? Mener at det har vært diskutert tidligere (rett nok en stund siden), og det ble sagt at Toyota lager sine egne tanker, og at Hex Purus er kun aktuell (har kontrakt) for Toyota/Hino langtransport (prosjekt Z) ? Når det gjelder Honda så tror jeg det stiller seg litt annerledes (men kanskje andre er bedre oppdatert)..
Redigert 01.03.2021 kl 18:25
Du må logge inn for å svare
Spenningen bare øker når det gjelder nyheten fra Hexagon Purus's samarbeidspartner Toyota (se foregående innlegg på tråden)! Gjennombruddet?
JAPAN
Is Toyota’s fuel cell module a hydrogen breakthrough?
The largest automaker in the world says the technology will help achieve global carbon neutrality goals
By DAVE MAKICHUK
MARCH 1, 2021
https://asiatimes.com/2021/03/is-toyotas-fuel-cell-module-a-hydrogen-breakthrough/
JAPAN
Is Toyota’s fuel cell module a hydrogen breakthrough?
The largest automaker in the world says the technology will help achieve global carbon neutrality goals
By DAVE MAKICHUK
MARCH 1, 2021
https://asiatimes.com/2021/03/is-toyotas-fuel-cell-module-a-hydrogen-breakthrough/
Redigert 01.03.2021 kl 15:50
Du må logge inn for å svare
God aften. Takk det går utmerket. Ja, perfekt å sitte i Hexagon Purus aksjen i fem år. Gjerne lenger. Hexagon Purus er global markedsleder. Massevis av prosjekter med svære partnere hvor siktemålet er serieproduksjon. Potensial: >>>
En meget spennende nyhet kom nå i helga! Det er slike nyheter man går og venter på, og særlig denne. Fra Toyota. Dere får lete på trådene for mer info hvis interessant. Kort og greit forholder det seg slik at Toyota og Hexagon Purus skal presentere en demo hydrogendrevet Hino Truck i 1.halvår 2021. Her får vi klart og tydelig vite at Toyota har brenselsceller klare til markedet. Er vel ingen grunn til å tro annet enn at man da for lengst har trøkket knallhardt på pedalen når det gjelder utvikling av egenproduserte, hydrogendrevne kjøretøyer sammen med Hexagon Purus, med sikte på et konkurransefortrinn . Det nærmer seg! Så dette er spennende! Toyotas målsetning her er selvsagt seireproduksjon. Hino Trucks er en blant tre største produsenter i verden. Det går unna!
Her er to artikler om Toyotas gjennombrudd når det gjelder utvikling av brenselsceller. Tar også med meldinga om samarbeidet mellom Toyotas Hino Trucks og Hexagon Purus fra da den den ble meldt. Det er pene ord å lese om Hexagon Purus der, vil jeg si! Ikke minst med tanke på hvem rosen kommer fra...
Toyota’s New Fuel Cell Module Could Be A Gamechanger For Hydrogen
By Tsvetana Paraskova - Feb 26, 2021, 4:30 PM CST
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Toyotas-New-Fuel-Cell-Module-Could-Be-A-Gamechanger-For-Hydrogen.html
https://www.h2-view.com/story/toyota-unveils-new-compact-hydrogen-fuel-cell-system-module/
Hexagon Purus awarded purchase order by Hino Trucks - supporting Project Z - the company's development path to Zero Emission Vehicles
November 6, 2020
...
“Project Z represents our holistic approach to advancing Hino’s environmental leadership position. Technology leaders like our partner, Hexagon Purus, make it possible for us to deliver a sustainable, low cost product line-up that will meet the needs of our customers as our industry moves forward to zero emission vehicles,” said Glenn Ellis – Senior VP of Customer Experience. “Our plan is to deliver demonstration vehicles in the first half of 2021, customer demonstrations in 2022, and production prior to 2024.”https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-awarded-purchase-order-by-hino-trucks/
https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-awarded-purchase-order-by-hino-trucks/
En meget spennende nyhet kom nå i helga! Det er slike nyheter man går og venter på, og særlig denne. Fra Toyota. Dere får lete på trådene for mer info hvis interessant. Kort og greit forholder det seg slik at Toyota og Hexagon Purus skal presentere en demo hydrogendrevet Hino Truck i 1.halvår 2021. Her får vi klart og tydelig vite at Toyota har brenselsceller klare til markedet. Er vel ingen grunn til å tro annet enn at man da for lengst har trøkket knallhardt på pedalen når det gjelder utvikling av egenproduserte, hydrogendrevne kjøretøyer sammen med Hexagon Purus, med sikte på et konkurransefortrinn . Det nærmer seg! Så dette er spennende! Toyotas målsetning her er selvsagt seireproduksjon. Hino Trucks er en blant tre største produsenter i verden. Det går unna!
Her er to artikler om Toyotas gjennombrudd når det gjelder utvikling av brenselsceller. Tar også med meldinga om samarbeidet mellom Toyotas Hino Trucks og Hexagon Purus fra da den den ble meldt. Det er pene ord å lese om Hexagon Purus der, vil jeg si! Ikke minst med tanke på hvem rosen kommer fra...
Toyota’s New Fuel Cell Module Could Be A Gamechanger For Hydrogen
By Tsvetana Paraskova - Feb 26, 2021, 4:30 PM CST
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Toyotas-New-Fuel-Cell-Module-Could-Be-A-Gamechanger-For-Hydrogen.html
https://www.h2-view.com/story/toyota-unveils-new-compact-hydrogen-fuel-cell-system-module/
Hexagon Purus awarded purchase order by Hino Trucks - supporting Project Z - the company's development path to Zero Emission Vehicles
November 6, 2020
...
“Project Z represents our holistic approach to advancing Hino’s environmental leadership position. Technology leaders like our partner, Hexagon Purus, make it possible for us to deliver a sustainable, low cost product line-up that will meet the needs of our customers as our industry moves forward to zero emission vehicles,” said Glenn Ellis – Senior VP of Customer Experience. “Our plan is to deliver demonstration vehicles in the first half of 2021, customer demonstrations in 2022, and production prior to 2024.”https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-awarded-purchase-order-by-hino-trucks/
https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-awarded-purchase-order-by-hino-trucks/
Redigert 01.03.2021 kl 17:32
Du må logge inn for å svare
LasseBon
28.02.2021 kl 20:48
11499
Hvor tror i bunden er i aktien? Skal vi ned i 40'erne?
Jeg skal have suppleret igen igen, da jeg holder HPUR min. 5 år.
Er der nogen, der har en mening om hjælpepakken på 1900 Mia dollars påvirkning på brintsektoren/HPUR?
Hvad tænker i næste trigger i virksomheden er? Flere ordre? Deals? Andet spændende i pipeline udover alle de projekter, som de har kørende nu? :-)
God aften og beklager mit dansk. Håber i forstår ;-)
Jeg skal have suppleret igen igen, da jeg holder HPUR min. 5 år.
Er der nogen, der har en mening om hjælpepakken på 1900 Mia dollars påvirkning på brintsektoren/HPUR?
Hvad tænker i næste trigger i virksomheden er? Flere ordre? Deals? Andet spændende i pipeline udover alle de projekter, som de har kørende nu? :-)
God aften og beklager mit dansk. Håber i forstår ;-)