Hexagon Purus - CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115

Slettet bruker
HPUR 14.01.2021 kl 11:06 30438

Carnegie tar opp dekning og starter opp med konservativt kursmål på 115 NOK. Konservativt ettersom man påpeker at kursmålet settes med utgangspunkt i et konservativt anslag når det gjelder markedsveksten. Personlig tror jeg tiden vi er i nå når det gjelder hydrogen, kan sammenlignes med oppstarten av oljealderen i Norge. Vinnerne vil vinne stort. Hexagon Purus er mitt top pick.



14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed

HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP

Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.

Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.

"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.

Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt


Det absurde misforholdet vi er vitner til når det gjelder prisingen av Purus og Composites, vil nok helt sikkert bli balansert etterhvert gjennom at kursen på Composites som jo eier 74.9% av Purus, løftes. Driver og setter meg mer inn i vekstutsiktene til Hexagon Agility. Haussing av Hexagon Agility (og dermed implisitt Hexagon Composites' egen virksomhet ex. Purus) kan nok forventes, og med god grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 22:10 4447

“We can only succeed in partnership with companies that bring together some of the globe’s finest expertise in design, approval, building, financing and operation of innovative vessels", says Torben Carlsen, CEO of DFDS.

Dermed var nok DFDS pent nødt å velge den globale markedslederen og Norges stolthet innen fremtidsrettet hydrogenteknoligi Hexagon Purus. Noe selv de største skeptikere (til hydrogen generelt og Hexagon Purus spesielt) kanskje bør bite seg merke i?

Her er en oppdatering om kvantespranget av et gigantprosjektet som skal unnfange "Europa Seaways".


Ferry order book: Building towards a greener ferry fleet

Ferry operators move forward with plans for environmentally friendly ferries as shipyards continue to make progress on building projects despite the pandemic. Justin Merrigan reports

By Justin Merrigan
12 April 2021
...
Not yet an order, but one to watch is the project for a 100 per cent hydrogen-powered DFDS ferry, initially slated for the Oslo-Frederikshavn-Copenhagen route in Scandinavia. A group of companies have partnered up in order to develop the vessel which will be powered by electricity from a hydrogen fuel cell system that emits only water and can produce up to 23 megawatts of power.

“The largest fuel cell systems today produce only one to five megawatts, and the development of such large-scale fuel cell installations for an electric ferry is a monumental task,” says Torben Carlsen, CEO of DFDS. “We can only succeed in partnership with companies that bring together some of the globe’s finest expertise in design, approval, building, financing and operation of innovative vessels.”

In addition to DFDS, the partnership committed to achieving this includes ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, Knud E. Hansen, Ørsted and Danish Ship Finance.

“Together, we expect to be able to make these fuel types and technologies commercially viable, which is key to a transition of the industry to climate neutrality,” says Carlsen. “This is also the ultimate goal of DFDS’s climate action plan.”

The vessel has the working name Europa Seaways and is designed for 1,800 passengers with capacity for 120 trucks or 380 cars. If the project develops as predicted, the ferry could be in full operation on the route as early as 2027.

https://www.cruiseandferry.net/articles/ferry-order-book-building-towards-a-greener-ferry-fleet-1


Vi tar med denne fra Canada i samme slengen, for Canada er virkelig en ledestjerne og pådriver når det gjelder måltettet satsing og strategi med henblikk på reduksjon av klimagassutslipp.

Ikke bare har man en fremoverlent strategi når det gjelder hydrogen, som man kan lese om her. Canada ligger også i front når det gjelder å ta i bruk RNG (fornybar naturgass) som drivstoff og energikilde. Således fremstår Canada som selve drømmelandet såvel for Hexagon Purus som for morselskapet Hexagon Composites.

Skal vi håpe og tro at nabolandet i sør USA ikke vil være dårligere? Blir spennende å se hva Biden og Kerry kommer med når konkrete planer for tiltak der snart blir lagt frem.


Canada’s hydrogen-fuelled future to be supported by newly launched Hydrogen Strategy Steering Committee

By Molly Burgess
on Apr 12, 2021

A Hydrogen Strategy Steering Committee has been launched in Canada to establish priorities, guide actions, share knowledge and track results to deliver on recommendations outlined in the country’s Hydrogen Strategy.

Canada’s Minister of Natural Resources, Seamus O’Regan Jr., launched the committee on Friday (9th April) as part of an effort to accelerate the country’s move to net-zero emissions and accelerate a hydrogen economy in the country.

Co-chaired by Natural Resources Canada and the Canadian Hydrogen and Fuel Cell Association, the committee is comprised on senior leaders from across industry, provincial and territorial partners, non-government organisation and indigenous partners.

It is thought the creation of the Strategic Steering Committee and its inaugural meeting is a key next step to taking action and helps to lay a foundation for success in the short term and identifying activities in the medium and long term to unlock hydrogen’s full potential in 2050.

“Hydrogen’s moment has come. The economic and environmental opportunities for our proud energy workers and communities are real. There is global momentum, and Canada is harnessing it. This is how we get to net zero,” said Minister O’Regan Jr.

Canada’s Hydrogen Strategy supports the government’s strengthened climate plan, A Healthy Environment and a Healthy Economy, which included a federal investment of $1.5bn in a Low-carbon and Zero-Emissions Fuels Fund to increase the production and use of low-carbon fuels, including hydrogen.

https://www.h2-view.com/story/canadas-hydrogen-fuelled-future-to-be-supported-by-newly-launched-hydrogen-strategy-steering-committee/
Slettet bruker
09.04.2021 kl 18:08 4642

Her hjemme venter vi med spenning på regjeringens hydrogenmelding som er bebudet fremlagt i 1.halvår 2021. Samtidig er det godt å vite at tungvekterene på ingen måte ligger på latsiden, men derimot jobber aktivt inn mot prosessene når detaljene nå skal på plass i planene for USAs gigantiske satsing og ditto investeringer med henblikk på å dramatiske redusere nasjonens klimagassutslipp.


Hydrogen Forward members call on President Biden to establish clear strategy for hydrogen investment

By Molly Burgess
on Apr 08, 2021

Ten proven heavyweights and progressive innovators in energy have urged the US Government to establish a clear strategy for hydrogen investment through mass-scale infrastructure, development, and deployment, in a letter to the White House.

The letter, shared with H2 View, sees Air Liquide, Anglo American, Bloom Energy, CF Industries, Chart Industries, Cummins, Hyundai, Linde, McDermott and Toyota call on President Joe Biden to introduce the “right policies” so that the US does not “fall behind globally when it comes to hydrogen technology”.

The call comes just days after President Biden unveiled the American Jobs Plan, through which the government will invest $15bn in demonstration projects for climate research and development (R&D), including hydrogen and utility-scale energy storage.
“Investments in US infrastructure and workforce will be key to unlocking a more sustainable and equitable future for all Americans,” the ten companies, which are all members of Hydrogen Forward, said in the two-page letter sent on Wednesday (7th April).

“We agree that hydrogen technologies are an essential part of achieving emissions reduction goals and a more sustainable economy, as we continue to ‘Build Back Better’. With the right policies, we can ensure that the US does not fall behind globally when it comes to hydrogen technology,” the letter continues.

“Already available technologies allow hydrogen to store, use, and transport energy while generating low or no carbon footprint. As the most abundant element in the universe, all 50 states have the ability to produce hydrogen by a variety of domestic fuel sources – including hydrocarbons, biomass, water, wind, nuclear, and solar.”

“Because of these unique properties and more, hydrogen can enable large-scale, efficient renewable energy integration into the nation’s power grids, decarbonise important sectors like infrastructure, transportation, and building heating, and utilise the nation’s existing pipeline infrastructure for distribution.”

“Today, hydrogen is the only zero emission technology capable of producing the extreme heat necessary for the production of cement, steel, glass, and other industrial materials, making it the ideal energy and storage mechanism to help meet the decarbonisation needs of those and other energy-intensive industries.”

“In the power sector, hydrogen can put the US on the path to net-zero emissions power generation while strengthening the nation’s grid system. Already, hydrogen is enabling utilities across the country to harness wind, solar, and other renewable energy sources and incorporate it at scale into the power grid.”

“And when faced with unpredictable weather events, hydrogen will be critical to strengthening the nation’s grid system. In fact, fuel cell technologies are already being used by hospitals and other essential services to act as a primary and backup fuel source, allowing healthcare workers to continue lifesaving operations during hurricanes, rolling blackouts, and other emergencies,” the letter reads.

Since his inauguration in January, President Biden has made a lot of plans when it comes to hydrogen and clean energies, a move that was music to the hydrogen industry’s ears as the sector gears up to help progress a Clean Energy Revolution and Environmental Justice in the US.

It’s expected Biden will make a $2 trillion accelerated investment, with a plan to deploy those resources over his first term, some of which will go towards innovation and driving dramatic cost reductions in critical clean energy technologies including renewable hydrogen.

Hitting the ground running, day one of Biden’s presidency saw the US re-join the Paris Climate Agreement, following Trump’s withdrawal from the international treaty in November 2020.

In his first 100 days in office, Biden said he will convene a climate world summit to directly engage the leaders of major greenhouse gas-emitting nations to persuade them to join the US in making more ambitious national pledges, above and beyond the commitments they have already made.

“The US has a unique opportunity to take a leadership role in the development and integration of hydrogen-related technologies. We look forward to working with your administration to create a more sustainable, equitable, and just future for all Americans,” the letter concludes.

https://www.h2-view.com/story/hydrogen-forward-members-call-on-president-biden-to-establish-clear-strategy-for-hydrogen-investment/


Slettet bruker
08.04.2021 kl 20:48 4719

Frankrike er altså seneste nasjon ut som satser på hydrogentog, og kontrakten gikk til Alstom. Noe man kan lese om i mitt forrige innlegg på tråden.

Alstom vil ha hydrogentog også i Norge. Alstom har blinket ut dieseldrevne Nordlandsbanen som en naturlig satsing. Carl Åge Bjørgan er administrerende direktør i Alstom Norge.

Så spennende å se hva Tina Bru kommer med i regjeringens hydrogenmelding som skal fremlegges nå i 1.halvår 2021.


Alstom-sjef vil ha hydrogentog til Norge

FRE., DES 04, 2020 08:11 CET

Hydrogentog-revolusjon i Europa. Østerrike følger nå Tyskland og Italia i godkjenningen av hydrogentog fra Alstom og er dermed det tredje EU-landet som åpner for utslippsfrie passasjertog på hydrogen. Forrige uke best bestilte det italienske transportselskapet FNM seks hydrogentog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner.

--Vi har fulgt nøye med på godkjenningen av hydrogentog i Østerrike hvor de har testet driftssikkerhet og prestasjon på bratte strekinger og ved ulike værforhold. Resultatene er svært positive. Når hydrogentog kan gå i fjellandet Østerrike kan de også gå i Norge, sier Bjørgan

Bjørgan peker på Nordlandsbanen som en gunstig strekning for hydrogentog, eller H2-tog, som de også kalles. Med sine 602 kilometer er Nordlandsbanen av få norske banestrekninger som fortsatt går på diesel.

Å gjøre jernbanen fossilfri er en del av regjeringens plan for å halvere klimagassutslipp innen 2030.

--I Nordland satser Norge nå på hydrogen til skipsfart. Da må vi utnytte muligheten og tilrettelegge infrastrukturen for hydrogen også på Nordlandsbanen, sier Bjørgan.

Foreløpig er Alstom det eneste selskapet i verden som kan tilby ferdig testede hydrogentog klare for serieproduksjon. I Tyskland ble toget godkjent for passasjertrafikk i juli 2018 og går nå i passasjertrafikk.

Også Italia ligger foran. 26 november bestilte det italienske transportselskapet FNM seks H2-tog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner, med opsjon på ytterligere åtte tog. Forventet leveringstid er tre år.

https://news.cision.com/no/alstom-sverige/r/alstom-sjef-vil-ha-hydrogentog-til-norge,c3248902
Redigert 08.04.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 17:26 4776

Det hadde vært noe. Slett ikke umulig når de samarbeider fra før. Flott det som skjer på togfronten i EU.
Norge har forsømt tognettet fullstendig; Linja her er fra 1800 tallet, og det tar dobbelt så lang tid å komme seg til Oslo sammenlignet med snittet for tog med samme avstand til sin hovedstad i EU. 100 år med forsømmelse. Å vedlikeholde koster mer enn å bygge dobbel/ trippelspor viser en intern rapport. Politikere har visst dette siden 90 tallet, men er mer opptatt av å beskytte kapitalen enn å sørge for gode samfunnsviktige løsninger.

Mange muligheter for HEX familien, men det eneste som teller er kontrakter. Helst gigantiske..
Redigert 08.04.2021 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 13:35 4817

På side 25 i presentasjonen av Hexagon Purus i forbindelse med børsnoteringen av selskapet 14.12.2020 listes togprodusenten Alstom opp som en blant 8 kunder/partnere under overskriften...

"Strong customer relationships across a variety of end-use applications"

Presentasjonen kan lastes ned her vha linken nederst på siden

https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2129770


På bakgrunn av dette må det være lov å være litt optimist og tro på muligheter for ytterligere samarbeid med/leveranser til Alstom i forbindelse med det banebrytende prosjektet denne ferske nyheten omhandler:


€190m order to bring hydrogen trains to regions in France

By George Heynes
on Apr 08, 2021

What is believed to be the first order of dual mode electric-hydrogen trains has been made today (8th April) for the Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est and Occitanie regions of France.

Acting on behalf of the four individual regions, SNCF Voyageurs has placed an order with train manufacturer Alstom for the first 12 dual mode electric-hydrogen trains (plus a further two optional trainsets) in the Coradia Polyvant range for Régiolis.

The order, worth a total of almost €190m ($225m), represents a significant step in rail transport’s reduction of CO2 emissions for the benefit of passengers and regions and in the development of a hydrogen ecosystem.

The dual mode electric-hydrogen Coradia Polyvalent train meets the requirements of France’s diverse rail network and has an autonomy of up to 600 km on sections of non-electrified railway.

This four-car, 72m-long train has a total capacity of 218 seats and the same dynamic performance and level of comfort as the dual mode electric-diesel version.

Jean-Baptiste Eyméoud, President of Alstom France, said, “This new order for the French market is fully in line with Alstom Group’s ambition to become number one in the green and smart mobility market and to help roll out an efficient hydrogen ecosystem in our regions.”

https://www.h2-view.com/story/e190m-order-to-bring-hydrogen-trains-to-regions-in-france/
Redigert 08.04.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 21:34 4734

Nå satser også vår hjemlige industrikjempe Hydro på hydrogen, og som man kan lese her, er Hydro allerede involvert i prosjekter og anerkjenner i den forbindelse ressursene dyp, innelandsk kompetanse innen hydrogen representerer...To be continued...


NYTT FRA BØRSSELSKAPENE

Hydro vil kaste seg på hydrogenbølgen: – Har gode muligheter

Norsk Hydro vurderer å bygge og drive produksjonsanlegg for hydrogen. – Vi jobber med konkrete prosjekter, sier Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim til E24.

Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:
I dag 08:00
...
– Jeg håper at det blir satt ut i livet. Vi jobber med konkrete prosjekter, som vi selvsagt må jobbe med når det gjelder lønnsomhet og hvilke initiativer vi bør satse på først. Får vi til noen gode prosjekter, så kan det avle nye prosjekter, sier Aasheim.

Norge har allerede flere børsnoterte selskaper som jobber med hydrogen. Nel leverer elektrolysører, Hydrogenpro bygger ut ferdige elektrolyseanlegg. Everfuel leverer fyllestasjoner og Hexagon Purus leverer lagringssystemer.

– Det unike med oss er at vi både har tilgang til kraft, dyp operasjonell kompetanse og at vi selv er avtager av hydrogenet. Så vi kan bringe disse løsningene frem i egen regi, sier Aasheim.

https://e24.no/boers-og-finans/i/0KdaVA/hydro-vil-kaste-seg-paa-hydrogenboelgen-har-gode-muligheter
Richter
17.03.2021 kl 15:56 5077

HPUR: HYDROGENSYLINDERORDRE, SAMLET VERDI EUR 1,9M

15:22
Oslo (TDN Direkt): Hexagon Purus har fått en rekke ordre fra flere europeiske gassdistribusjonsselskaper for selskapets X-STORE 300 bar-sylinder og for X-STORE 381 bar-versjonen. Samlet verdi på ordrene er estimert til 1,9 millioner euro.

Det opplyses i en melding onsdag.

Sylindrene skal benyttes til transport av hydrogen og skal til Tyskland og to nye markeder for Hexagon Purus, som er Spania og Sveits. Leveransene skal skje i andre og tredje kvartal 2021.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
LasseBon
17.03.2021 kl 15:32 5128

Ærgeligt at denne drukner i det røde marked.. Ny ordre :-)

Hexagon Purus' receives hydrogen cylinder orders for leading gas distributors in new markets in Europe
Hexagon Purus has received multiple orders for several leading European gas
distributors for its X-STORE 300 bar cylinder and for its brand-new X-STORE 381
bar version. The X-STORE cylinders are destined for Germany, as well as two new
markets for Hexagon Purus, Spain and Switzerland. They will be used for
transportation of hydrogen for industry and mobility purposes. The total
accumulated value of the orders is estimated at EUR 1.9 million (approx. NOK 19
million).


Driving Energy Transformation

"Hexagon Purus' lightweight type 4 composite cylinders allow for very high
payloads when transporting gas, reducing total cost of ownership for our
customers," says Hartmut Fehrenbach, Vice President Hydrogen Distribution at
Hexagon Purus. "We are proud to support our clients in the replacement of Type
1 steel trailer fleets in the industrial gas segment and build hydrogen mobility
infrastructure in Europe - and now, for the first-time including Spain and
Switzerland."

Hexagon Purus' new 381 bar X-STORE type 4 composite cylinder meets the new
European standard, EN 17339, and is among the most efficient gas transport
cylinders available worldwide. Its higher payload capacity reduces overall
transportation costs.


Timing

The cylinders will be delivered in the second and third quarters of 2021.


Contacts:

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites
Telephone: +47 950 74 950 | karen.romer@hexagongroup.com
(mailto:karen.romer@hexagongroup.com)

Salman Alam, Vice President, Corporate Development, Hexagon Purus
Telephone: +476 12 713 | salman.alam@hexagonpurus.com


About Hexagon Purus
Hexagon Purus, a Hexagon Composites company, enables zero emission mobility for
a cleaner energy future. Hexagon Purus is a world leading provider of hydrogen
type 4 high-pressure cylinders, complete vehicle systems and battery packs for
fuel cell electric and battery electric vehicles (FCEV and BEV) including hybrid
mobility applications on light, medium and heavy-duty vehicles, transit buses,
ground storage, distribution, maritime, r
Slettet bruker
17.03.2021 kl 14:33 5185

Bare en liten påminnelse når det gjelder primær innsider og styreleder i Hexagon Composites Knut Flakks aksjekjøp i Hexagon Purus 19.februar i år, altså for under en måned siden, i det korte vinduet som var åpent for primær innsidere til å gjøre aksjekjøp i etterkant av Q4 2020.

https://newsweb.oslobors.no/message/525483

19.februar kjøpte Flakk 250 000 aksjer i Hexagon Purus for totalt 13.46 millioner NOK til kurs 53.8497 NOK. Slett ikke til å undres over når markedet i etterkant har fått meddelt ar Hexagon Purus blant annet har opprettet to joint ventures med hele Kina og resten av Sørøst-Asia som nedslagsfelt og i går børsmeldte en felles kontrakt med Hexagon Composites med nord-amerikanske CERTARUS verdt ~ 750 millioner NOK.

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400885400

På realtime kurs 44.170 NOK er oppside til kursen Flakk betalte da han altså handlet aksjer i selskapet nå sensasjonelle +21.92%!

Redigert 17.03.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2021 kl 20:38 5248

Ok, grei nok kritikk så tas til etterretning, men dette er en liten artikkel fra strengt hydrogenfokuserte H2 View som jeg tenkte fint illustrerterer hva dagens gigakontrakt til Hexagon Group selskapene med CERTARUS som et første trinn initielt inmebærer i praksis for Hexagon Purus.
Redigert 16.03.2021 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Charlie Freak
16.03.2021 kl 20:28 5238

Herregud - hvor mange ganger skal dere legge inn samme børsmeldingen (4 ganger nå)...
Slettet bruker
16.03.2021 kl 18:11 5259

Hexagon and Certarus sign hydrogen solutions agreement

By Molly Burgess
on Mar 16, 2021
NEWS

Clean energy solutions company Certarus will soon feature Hexagon Purus’ SMARTSTORE® hydrogen distribution modules in its mobility applications.

The US company today (16th March) placed the order with Hexagon, with a value of approximately $3.2m. Hexagon said the innovations will deliver hydrogen for mobility applications.

Commenting on the order, Morten Holum, CEO of Hexagon Purus, said, “We’re excited to be working with a long time Hexagon customer as they expand into hydrogen solutions.”

“Certarus is a pioneer in gas distribution and brings a wealth of experience to our collaboration as we innovate our hydrogen portfolio.”

Certarus’ SMARTSTORE® order is part of larger order that also includes Hexagon Agility’s Mobile Pipeline® modules and CNG/RNG fuel storage systems.

https://www.h2-view.com/story/hexagon-and-certarus-sign-hydrogen-solutions-agreement/
Slettet bruker
16.03.2021 kl 15:02 5302

Flere mindre posisjoner < grensa for å melde inn i shortregisteret kan alltid finnes. Så er det jo det der med algoritner, roboter og rotasjon da...
LasseBon
16.03.2021 kl 14:22 5325

Er det muligt at finde ud af, om der er shortpositioner i HPUR og måske hovedselskabet? Jeg kan ikke rigtig finde noget
LasseBon
16.03.2021 kl 12:25 5367

Hvordan kan vi falde på sådan en ordre? Det er jo et cirkus...
optimist68
16.03.2021 kl 08:37 5485

Dette er svære greier. Må vel kunne sies å være ett aldri så lite gjennombrudd. Her skal vi solid opp idag
Richter
16.03.2021 kl 08:28 5526

HEXAGON PURUS SIGNS LONG-TERM AGREEMENT WITH CERTARUS FOR HYDROGEN SOLUTIONS

08:00
Hexagon Purus has together with Hexagon Agility signed a multi-year agreement with Certarus Ltd., the North American market leader of clean energy solutions, (reference to Hexagon Composities ASA announcement 16 March). The total value of the agreement is up to USD 85 million (approx. NOK 718 million) for the combined deliveries of Hexagon Purus and Hexagon Agility.



As part of the agreement Hexagon Purus received an initial order for SMARTSTORE hydrogen distribution modules, with an estimated value of USD 3.2 million (approx. NOK 27 million).

Deliveries are expected to commence in Q3 2021 and run through Q4 2021. Hexagon Purus distribution modules will deliver hydrogen for mobility applications.

Were excited to be working with a long time Hexagon customer as they expand into hydrogen solutions. Certarus is a pioneer in gas distribution and brings a wealth of experience to our collaboration as we innovate our hydrogen portfolio, says Morten Holum, CEO of Hexagon Purus.

Thanks to the ongoing partnership between Certarus and Hexagon, we have the technology and equipment in place to support the growth of the hydrogen market. Together, we are finding new ways to make low carbon and zero emission energy solutions available and affordable, says Curtis Philippon, President & CEO of Certarus Ltd.
kelle
15.03.2021 kl 20:40 5686

Takker for svar.
Tenkte bare på det at de alle rede skal starte byggingen av fasilitetene i 2 kvartal 2021 og at det vil koste en del. Der mesteparten
av de 100 millionene som er nevnt tidligere går med.
Er ikke i tvil om at en investering i PURUS vil gi god avkasting på sikt. Hadde gjort seg med noen små drypp fra selskapene. Men i vil vel bli litt mer oppdatert den 25. mars.
Redigert 15.03.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 19:39 3344

kelle, vil ikke påberope meg spesielt god innsikt, men er svært fornøyd med å være aksjonær I Hexagon Group selskapene, og er både fascinert, interessert og imponert. Ikke minst imponert over Hexagon Purus fordi man altså er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen ettersom veksten innen hydrogen nå er så eksplosiv (se mitt forrige innlegg på tråden). Kan ikke skjønne annet enn at Hexagon Purus fortjener mye større oppmerksomhet her hjemme enn det som blir selskapet til del. Som langsiktig aksjonær i et selskap er man kanskje ikke helt objektiv, men vil hardnakket påstå at både selskapets markedsposisjon og partner-/kundeportefølje er svært imponerende.

Man gjennomførte jo (en sterkt overtegnet) emisjon i forbindelse med børsintro og påstod vel at Hexagon Purus var vel finansiert selv før denne. Hexagon Composites gjennomførte vel en emisjon i 2020 hvor noe (mye?) gikk til Purus. Morten Holum gjentok vel også under Q4 2020 nå i februar at Hexagon Purus er vel finansiert. Så noe mer kan ikke jeg si. Finnes sikkert mange med bedre innsikt i og interesse for/sinnsro til å grave seg helt ned i dypet av og analysere regnskapstallene med henblikk på det du spør om. Når det gjelder omsetningen i 2021 guidet man vel der en vekst på ~ 55% vis a vis 2020 med ordreboken som utgangspunkt, men utgiftene blir definitivt større enn inntektene en stund fremover. Om dette uttrykker selskapet seg i motsetning til mange andre ganske så konkret: Break even i 2024 og omsetning 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Så lenge de holder seg der når det gjelder guiding, er jeg happy ettersom veksttakten innen selskapets forretningsområder jo er forventet å bare akselerere mer og mer fra 2024 - 25 og videre.

Redigert 15.03.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
LasseBon
15.03.2021 kl 19:32 3353

Lad os nu bare få lukket nogle kontrakter :-)

Håber snart at vi går nyt omkring igangværende projekter. Tror det vil være sundt at finde en ny bund.. min horisont er lang, men jeg glæder mig til at få lidt positivt nyt før eller siden.

Ved vi hvem, der skal aftage produkter fra produktionen i Kina? Jeg synes ikke, at jeg kan finde frem til nogle kinesiske kunder. Måske er det CIMC's eksisterende kunder?

Lad os få nogle købere til...
kelle
15.03.2021 kl 19:22 3355

Midtikøajohnny


Hei Johnny. Et par spørsmål til deg som har god innsikt til hva selskapene driver med.

Oslo (TDN Direkt): Hexagon Purus ser for seg bruttoinvesteringer i overkant av 100 millioner dollar knyttet til Joint Venturene (JV) med CIMC Enric i Kina og Sørøst-Asia.

Det sier konsernsjef Morten Holum i Hexagon Purus under selskapets presentasjon av det nylig annonserte JVet mellom Hexagon Purus og CIMC Enric.

- Det vil kreve en stor innsats. Vi ser for oss en betydelig forpliktelse i markedet rundt midten av tiåret, med investeringer i overkant av 100 millioner dollar delt mellom oss og CIMC Enric, sier konsernsjefen.
JVet ventes å starte produksjon av høytrykk T3-drifstofflagring i 2021. Produksjonslinjekapasiteten vil designes for 100.000 sylindre pr år, i første fase til midten av tiåret.
Byggingen av den nye fasiliteten ventes starte så tidlig som andre kvartal 2021.
Vil dette bety at det må komme en emisjon i løpet av nærmeste fremtid og mener du eventuelt denne emisjonskursen bør settes til over 50 kroner?
Ofte kjøres kursen kraftig opp i forkant av en slik emisjon. Har du sett på eller vurdert hvordan denne investeringen skal finansieres.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 19:19 3344

Føles slett ikke verst å være aksjonær i den globale markedslederen innen lagring og transport av hydrogen når man leser dette. Artikkelen er mye lenger enn innledningen som jeg gjengir her. Har samme følelsen som artikkelforfatter. Momentumet innen hydrogen er nå helt enormt, og det føles som om utrolig mye har skjedd bare siden nyttår. Artikkelforfatter uttrykker det slik: "It’s an almost overwhelming time to be in the hydrogen sector and even speaking with many in the industry, the common consensus is one of awe at how much the momentum has ramped up since 1st January alone."



Hydrogen’s time to shine: Why more momentum and focus is key

By Rob Cockerill
on Mar 15, 2021

Several weeks ago, I wrote about what an incredible time it is to be a part of the rapidly advancing hydrogen ecosystem. It’s hydrogen’s time to shine; and it’s so shining so very brightly that the glare is rightly placing this incredible molecule at the forefront of the vision of the clean energies transition.

So, have we got what we wanted? Yes. Is it enough? No.

It’s an almost overwhelming time to be in the hydrogen sector and even speaking with many in the industry, the common consensus is one of awe at how much the momentum has ramped up since 1st January alone. But to continue my earlier analogy, we now need to put our shades on and brace for that sun to shine even brighter. We need more; more of everything.

We need even more momentum, more MW and even GW of capacity – and it is coming.

https://www.h2-view.com/story/hydrogens-time-to-shine-why-more-momentum-and-focus-is-key/
Redigert 15.03.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
LasseBon
15.03.2021 kl 18:14 3309

8 dag ud af 9 med røde tal...

Nu kunne vi godt bruge noget nyt for at standse nedgangen...

Mon ikke vi tester 42-43 inden længere og så videre ned uden nyheder.... Folk er skræmte på grønne vækstaktier. Ved vi hvem, der solgte ud i dag?
Richter
15.03.2021 kl 08:19 3400

Ja, Hexagon Purus mer enn hydrogen:

Hexagon Purus is a world leading provider of Hydrogen Type 4 high-pressure cylinders, complete vehicle systems and battery packs . and maintenance of high speed light trains with industrial .




Slettet bruker
14.03.2021 kl 23:46 3478

kelle, jeg følger deg selvsagt når det gjelder det rundt usikkerhet på grunn av pandemien som er triste og alvorlige greier. Samtidig tror jeg ikke pandemien vil svekke verdens satsing på å få ned klimagassutslippene. De lange linjene synes nå allerede å være lagt, bare kort tid etter at Joe Biden kom inn og overtok. Nå er alle med. Så verden har helt klart rekordraskt endret seg til fordel for Hexagon selskapene, slik du er inne på. Fantastisk raskt egentlig. Derfor tror jeg Hexagon Purus får oppleve fin medvind i overskuelig fremtid. Her kommer det nok en del nyheter! Det er fascinerende og artig å følge med på, og utviklingen kan jo kanskje også fortsette å akselerere raskere enn antatt. Så er det Hexagon Composites så klart! Tommelen opp, ingen skal fortelle meg at markedet har priset inn Hexagon Agility. :)

Redigert 14.03.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.03.2021 kl 23:40 3417

Selskapet er under radaren,men som det ble skrevet er det langt fram før ting event.tar av. Tror jeg vil vente å se om det blir noe skikkelig sell-out en gang dette året, OSE er snart klar for en runde sydover. Kan dra med mange selskaper ned et stykke for et glimrende kjøp, men da må man ha horisont mange år fremover å ikke trenge pengene.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 20:40 3508

Enhver må vurdere dette som en vil. Et selskap som Hexagon Purus kan like godt søke om opphør med det samme hvis man ikke er villige til å ta de utgiftene som kreves for å forsvare sin vanvittig gunstige posisjon som global markedsleder innen transport og lagring av hydrogen. Utgifter som må tas, er f.eks. helt nødvendig R & D for å forsvare sin markedsposisjon og utgiftene den ferskeste og helt fantastiske nyheten om opprettelse av to joint ventures som gir selskapet tilgang til de enorme markedene i hele Kina og resten av Sørøst-Asia innebærer. De som tror de helt store inntektene innen hydrogen, og dette gjelder for alle hydrogenselskaper, kommer de neste par årene, skjønner ingenting eller snakker mot bedre viten. Så lenge Hexagon Purus opprettholder sin guiding om break even i 2024 og omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025, er selskapet en helt utrolig investeringsmulighet. Store serieproduksjoner fra bil-, tog, båtprodusenter osv. estimeres nemlig for alvor å ta av i 2024 - 25. Hexagon Purus har allerede i dag en helt fantastisk partner-/kundeportefølje. Dermed er det ikke spesielt vanskelig å forestille seg hvilket potensial som ligger i Hexagon Purus fra 2025 og videre hvis man faktisk når omsetningen man guider på 4 - 5 milliarder NOK i 2025.

For ordens skyld: Hexagon Purus dreier seg ikke bare om hydrogen. Man driver også innen batterielektrisk. Selskapet produserer og leverer både batteriløsninger og drivlinjer. Altså komplette system, f. eks. til Toyota-eide, USA-baserte Hino Trucks som er av verdens tre største produsenter av "langtransporter".
Redigert 14.03.2021 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
kelle
14.03.2021 kl 20:27 3519

Hei Johnny
Vi er ikke riktig så uenige som du skriver.
Det er veldig godt dokumentert alt du skriver. Jeg er også stort sett enig i dine synspunkter. Men jeg er også redd for at mange er skeptiske til en guiding som ligger 4- 5 år frem i tid. 2024/2025 er tross alt ikke i morgen. Verden kan endre seg mye på 4 år. Kanskje også til fordel for Hexagon selskapene.
Når en ser tilbake på 2020 hvordan en pandemi snur alt på hodet og alt på vent, skjønner jeg at folk kan bli litt skeptiske.
Selv har jeg ståltro på begge selskapene. Men ser det sånn at hvis Purus aksjen går opp mot 70-80 kroner, bør Hexagon Composite fort nærme seg 100 lappen. Derfor sitter jeg kun i HC da jeg mener risikoen der er langt mindre.
Tror heller ikke at det blir lenge for at HC drar i land nye kontrakter.
I morgen starter en ny uke og jeg både håper og tror at begge aksjene snur opp snart.
Slettet bruker
13.03.2021 kl 17:08 3743

Vi er uenige, men det eneste som teller i nuet er jo selvsagt at kursen er den den er. 47.010 NOK.

Emisjonskursen i forbindelse med børsnoteringen som du mener ble satt for høyt på 27 NOK, ble satt helt på øverste skranke i det foreslåtte intervallet fordi emisjonen var enormt overtegnet.

Personlig kan jeg bare gjenta at det for meg fremstår som helt meningsløst at kursen til Hexagon Purus faller 20% fra 3.mars til idag på børsmelding om opprettelse av to joint ventures i Kina som gir Purus markedstilgang i hele Kina og resten av Sørøst-Asia for seslskapets globalt markedsledende teknologi og produkter mens kursen til Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric altså stiger 20% på Hong Kong børsen på samme børsmelding, i det samme tidsrommet samtidig som CIMC Enric mottar oppgraderinger med høyning av kursmål fra meglerhus.

https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184911

https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/

https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Ffinance.sina.com.cn%2Fstock%2Fhkstock%2Fmarketalerts%2F2021-03-12%2Fdoc-ikknscsi2435536.shtml&sandbox=1

https://finance.sina.com.cn/stock/hkstock/marketalerts/2021-03-12/doc-ikknscsi2435536.shtml


Må børsmelde noen kontrakter så kommer nok kursoppgangen, skriver du. Tja... Morselskapet Hexagon Composites børsmeldte to kontrakter i løpet av to påfølgende dager (1. og 2.mars) med verdi på henholdsvis $5.8 og $5.7 millioner fra samme ikke navngitte kunde, noe som ikke kan bety annet enn at vi snakker global gigant og to avdelinger/divisjoner innen denne. Hva skjedde med kursen? Det har gått som med Purus. Stupt ca. 20%.

https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2183850

https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2184843


Når det gjelder hva som er "riktig kurs" på Hexagon Purus, er altså situasjonen i dag at to meglerhus har gjort seg opp en mening om det og dekker Hexagon Purus med kursmål og anbefaling. Tror man (bare litt) på disse, er oppsiden i Hexagon Purus aksjen nå helt enorm, på realtime kurs 47.010 NOK.

Carnegie -> Kursmål 115 NOK -> KJØP -> Oppside -> 144.63%

Sparebank1Markets -> Kursmål 100 NOK -> KJØP -> Oppside 112.72%


Personlig ser jeg dette slik: Så lenge Hexagon Purus, som i dag er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen, opprettholder sin guiding om break even i 2024 og en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025, tenker jeg at aksjen et eventyrlig kjøp på dagens kurs. Dette fordi potensialet i aksjen fra 2025 og videre da vil være så enormt at det nesten er skremmende å tenke på, gitt den enorme veksttakten alle estimerer vi kan forvente oss i flere tiår fremover innen utslippsfritt (hydrogen og elektrisk) som er Hexagon Purus's forretningsområde.


Hadde vært interessant hvis noen har innspill om andre norske aktører innen utslippsfritt. Finnes det for eksempel aktører som guider like sterkt og ikke minst konkret/tallfestet frem i tid som Hexagon Purus?

Redigert 13.03.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
kelle
13.03.2021 kl 09:07 3827

Sitter med en masse Hex Composite aksjer og håper naturligvis på høyest mulig Purus kurs.
Men her bør en vel se på hva som har skjedd siden utskillelsen. Emisjons kursen ble satt til vel 27 kroner, noe jeg syntes var veldig høyt.
Deretter steg Purus kursen vel 200% til langt over 80 kroner. Tror nok at det alle rede da var noe av jont venture med kinamann innbakt i kursen.
At kursen har falt noe tilbake ser jeg på som helt naturlig, men hva som er riktig Purus kurs er for meg umulig å ha noen formening om.
Vi for bare vente på gode nyheter, innbringende store gode avtaler og nye kontrakter for begge selskapene, så kommer nok kursene etter hvert.
Richter
13.03.2021 kl 08:25 3813

Dette stemmer rett og slett ikke, nej. Logikken mangler. Turn-around mot kurs 50+ i begynnelsen av neste uke mulig.
Slettet bruker
12.03.2021 kl 17:20 3864

Hydrogenaksjer som Ballard og Plug Power var opp mer enn 11% i USA i går og faller kun tilbake et par prosent i dag realtime.

Når det gjelder Hexagon Group selskapene, har kursene nå falt sammenhengende hver eneste dag i en måneds tid med svært få unntak. Dette til tross for fantastisk nyhet om joint venture i Kina og Sørøst-Asia for Purus, flotte børsmeldte kontrakter med ikke navngitt gigant for Composites og enormt saftige innsidekjøp for to, tre uker sida i begge aksjene på kurser mer enn 20% høyere enn dagens når det gjelder Composites og ~ 15% høyere når det gjelder Purus.

I Hong Kong har kursen til Hexagon Purus's joint venture partner CIMC Enric steget 20% på nyheten om opprettelse av joint ventures fra dagen nyheten ble sluppet til i dag mens Purus altså faller 20% på samme nyhet på Oslo Børs, i samme periode.

https://finance.yahoo.com/quote/3899.HK/

Dette stemmer rett og slett ikke.
Redigert 13.03.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Richter
11.03.2021 kl 15:53 3974


"The biggest amounts of hydrogen demand will come from industrial applications. But the transport sector has the lowest entry hurdle when it comes to "willingness to pay for energy". I am convinced that the transport sector will be an important "entry market" (LDV, fleets, buses, trucks)". (Hexagon Purus market)

Thorsten Herbert, Utviklingsansvarlig hos NEL
Slettet bruker
10.03.2021 kl 23:05 4125

Som vi kan lese i det jeg gjengir fra Motley Fool artikkelen i foregående innlegg (har nå nettopp tilføyd et par avsnitt til i det jeg gjengir fra den) er Ballard i vinden med leveranser til hydrogentog i Canada. Kanskje åpner dette også for Hexagon Purus's inntreden i samme prosjekt.

For minner om at nettopp Ballard og Hexagon Purus jo jobber sammen i dette gigaprosjektet.

Copenhagen, 26 November 2020

Partnership aims to develop hydrogen ferry for Oslo-Copenhagen

DFDS and its partners have applied for EU support for development of a ferry powered by electricity from a hydrogen fuel cell which only emits water.
---
The partnership committed to achieving this includes DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted and Danish Ship Finance.

https://www.dfds.com/en/about/media/news/hydrogen-ferry-for-oslo-copenhagen



Redigert 10.03.2021 kl 23:20 Du må logge inn for å svare