Hexagon Purus - CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115


Carnegie tar opp dekning og starter opp med konservativt kursmål på 115 NOK. Konservativt ettersom man påpeker at kursmålet settes med utgangspunkt i et konservativt anslag når det gjelder markedsveksten. Personlig tror jeg tiden vi er i nå når det gjelder hydrogen, kan sammenlignes med oppstarten av oljealderen i Norge. Vinnerne vil vinne stort. Hexagon Purus er mitt top pick.



14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed

HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP

Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.

Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.

"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.

Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt


Det absurde misforholdet vi er vitner til når det gjelder prisingen av Purus og Composites, vil nok helt sikkert bli balansert etterhvert gjennom at kursen på Composites som jo eier 74.9% av Purus, løftes. Driver og setter meg mer inn i vekstutsiktene til Hexagon Agility. Haussing av Hexagon Agility (og dermed implisitt Hexagon Composites' egen virksomhet ex. Purus) kan nok forventes, og med god grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
kelle
15.03.2021 kl 20:40 2433

Takker for svar.
Tenkte bare på det at de alle rede skal starte byggingen av fasilitetene i 2 kvartal 2021 og at det vil koste en del. Der mesteparten
av de 100 millionene som er nevnt tidligere går med.
Er ikke i tvil om at en investering i PURUS vil gi god avkasting på sikt. Hadde gjort seg med noen små drypp fra selskapene. Men i vil vel bli litt mer oppdatert den 25. mars.
Redigert 15.03.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Richter
16.03.2021 kl 08:28 2248

HEXAGON PURUS SIGNS LONG-TERM AGREEMENT WITH CERTARUS FOR HYDROGEN SOLUTIONS

08:00
Hexagon Purus has together with Hexagon Agility signed a multi-year agreement with Certarus Ltd., the North American market leader of clean energy solutions, (reference to Hexagon Composities ASA announcement 16 March). The total value of the agreement is up to USD 85 million (approx. NOK 718 million) for the combined deliveries of Hexagon Purus and Hexagon Agility.



As part of the agreement Hexagon Purus received an initial order for SMARTSTORE hydrogen distribution modules, with an estimated value of USD 3.2 million (approx. NOK 27 million).

Deliveries are expected to commence in Q3 2021 and run through Q4 2021. Hexagon Purus distribution modules will deliver hydrogen for mobility applications.

Were excited to be working with a long time Hexagon customer as they expand into hydrogen solutions. Certarus is a pioneer in gas distribution and brings a wealth of experience to our collaboration as we innovate our hydrogen portfolio, says Morten Holum, CEO of Hexagon Purus.

Thanks to the ongoing partnership between Certarus and Hexagon, we have the technology and equipment in place to support the growth of the hydrogen market. Together, we are finding new ways to make low carbon and zero emission energy solutions available and affordable, says Curtis Philippon, President & CEO of Certarus Ltd.
kelle
16.03.2021 kl 08:35 2203

Det begynner å ordne seg nå !

Dette er svære greier. Må vel kunne sies å være ett aldri så lite gjennombrudd. Her skal vi solid opp idag
LasseBon
16.03.2021 kl 12:25 2067

Hvordan kan vi falde på sådan en ordre? Det er jo et cirkus...
LasseBon
16.03.2021 kl 14:22 2016

Er det muligt at finde ud af, om der er shortpositioner i HPUR og måske hovedselskabet? Jeg kan ikke rigtig finde noget

Flere mindre posisjoner < grensa for å melde inn i shortregisteret kan alltid finnes. Så er det jo det der med algoritner, roboter og rotasjon da...

Hexagon and Certarus sign hydrogen solutions agreement

By Molly Burgess
on Mar 16, 2021
NEWS

Clean energy solutions company Certarus will soon feature Hexagon Purus’ SMARTSTORE® hydrogen distribution modules in its mobility applications.

The US company today (16th March) placed the order with Hexagon, with a value of approximately $3.2m. Hexagon said the innovations will deliver hydrogen for mobility applications.

Commenting on the order, Morten Holum, CEO of Hexagon Purus, said, “We’re excited to be working with a long time Hexagon customer as they expand into hydrogen solutions.”

“Certarus is a pioneer in gas distribution and brings a wealth of experience to our collaboration as we innovate our hydrogen portfolio.”

Certarus’ SMARTSTORE® order is part of larger order that also includes Hexagon Agility’s Mobile Pipeline® modules and CNG/RNG fuel storage systems.

https://www.h2-view.com/story/hexagon-and-certarus-sign-hydrogen-solutions-agreement/

Herregud - hvor mange ganger skal dere legge inn samme børsmeldingen (4 ganger nå)...

Ok, grei nok kritikk så tas til etterretning, men dette er en liten artikkel fra strengt hydrogenfokuserte H2 View som jeg tenkte fint illustrerterer hva dagens gigakontrakt til Hexagon Group selskapene med CERTARUS som et første trinn initielt inmebærer i praksis for Hexagon Purus.
Redigert 16.03.2021 kl 21:05 Du må logge inn for å svare

Bare en liten påminnelse når det gjelder primær innsider og styreleder i Hexagon Composites Knut Flakks aksjekjøp i Hexagon Purus 19.februar i år, altså for under en måned siden, i det korte vinduet som var åpent for primær innsidere til å gjøre aksjekjøp i etterkant av Q4 2020.

https://newsweb.oslobors.no/message/525483

19.februar kjøpte Flakk 250 000 aksjer i Hexagon Purus for totalt 13.46 millioner NOK til kurs 53.8497 NOK. Slett ikke til å undres over når markedet i etterkant har fått meddelt ar Hexagon Purus blant annet har opprettet to joint ventures med hele Kina og resten av Sørøst-Asia som nedslagsfelt og i går børsmeldte en felles kontrakt med Hexagon Composites med nord-amerikanske CERTARUS verdt ~ 750 millioner NOK.

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400885400

På realtime kurs 44.170 NOK er oppside til kursen Flakk betalte da han altså handlet aksjer i selskapet nå sensasjonelle +21.92%!

Redigert 17.03.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
LasseBon
17.03.2021 kl 15:32 1586

Ærgeligt at denne drukner i det røde marked.. Ny ordre :-)

Hexagon Purus' receives hydrogen cylinder orders for leading gas distributors in new markets in Europe
Hexagon Purus has received multiple orders for several leading European gas
distributors for its X-STORE 300 bar cylinder and for its brand-new X-STORE 381
bar version. The X-STORE cylinders are destined for Germany, as well as two new
markets for Hexagon Purus, Spain and Switzerland. They will be used for
transportation of hydrogen for industry and mobility purposes. The total
accumulated value of the orders is estimated at EUR 1.9 million (approx. NOK 19
million).


Driving Energy Transformation

"Hexagon Purus' lightweight type 4 composite cylinders allow for very high
payloads when transporting gas, reducing total cost of ownership for our
customers," says Hartmut Fehrenbach, Vice President Hydrogen Distribution at
Hexagon Purus. "We are proud to support our clients in the replacement of Type
1 steel trailer fleets in the industrial gas segment and build hydrogen mobility
infrastructure in Europe - and now, for the first-time including Spain and
Switzerland."

Hexagon Purus' new 381 bar X-STORE type 4 composite cylinder meets the new
European standard, EN 17339, and is among the most efficient gas transport
cylinders available worldwide. Its higher payload capacity reduces overall
transportation costs.


Timing

The cylinders will be delivered in the second and third quarters of 2021.


Contacts:

Karen Romer, SVP Communications, Hexagon Composites
Telephone: +47 950 74 950 | karen.romer@hexagongroup.com
(mailto:karen.romer@hexagongroup.com)

Salman Alam, Vice President, Corporate Development, Hexagon Purus
Telephone: +476 12 713 | salman.alam@hexagonpurus.com


About Hexagon Purus
Hexagon Purus, a Hexagon Composites company, enables zero emission mobility for
a cleaner energy future. Hexagon Purus is a world leading provider of hydrogen
type 4 high-pressure cylinders, complete vehicle systems and battery packs for
fuel cell electric and battery electric vehicles (FCEV and BEV) including hybrid
mobility applications on light, medium and heavy-duty vehicles, transit buses,
ground storage, distribution, maritime, r
Richter
17.03.2021 kl 15:45 1552

Hexagon Purus strong buy under kurs 45,00-46.00!
Richter
17.03.2021 kl 15:56 1533

HPUR: HYDROGENSYLINDERORDRE, SAMLET VERDI EUR 1,9M

15:22
Oslo (TDN Direkt): Hexagon Purus har fått en rekke ordre fra flere europeiske gassdistribusjonsselskaper for selskapets X-STORE 300 bar-sylinder og for X-STORE 381 bar-versjonen. Samlet verdi på ordrene er estimert til 1,9 millioner euro.

Det opplyses i en melding onsdag.

Sylindrene skal benyttes til transport av hydrogen og skal til Tyskland og to nye markeder for Hexagon Purus, som er Spania og Sveits. Leveransene skal skje i andre og tredje kvartal 2021.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed

Nå satser også vår hjemlige industrikjempe Hydro på hydrogen, og som man kan lese her, er Hydro allerede involvert i prosjekter og anerkjenner i den forbindelse ressursene dyp, innelandsk kompetanse innen hydrogen representerer...To be continued...


NYTT FRA BØRSSELSKAPENE

Hydro vil kaste seg på hydrogenbølgen: – Har gode muligheter

Norsk Hydro vurderer å bygge og drive produksjonsanlegg for hydrogen. – Vi jobber med konkrete prosjekter, sier Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim til E24.

Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:
I dag 08:00
...
– Jeg håper at det blir satt ut i livet. Vi jobber med konkrete prosjekter, som vi selvsagt må jobbe med når det gjelder lønnsomhet og hvilke initiativer vi bør satse på først. Får vi til noen gode prosjekter, så kan det avle nye prosjekter, sier Aasheim.

Norge har allerede flere børsnoterte selskaper som jobber med hydrogen. Nel leverer elektrolysører, Hydrogenpro bygger ut ferdige elektrolyseanlegg. Everfuel leverer fyllestasjoner og Hexagon Purus leverer lagringssystemer.

– Det unike med oss er at vi både har tilgang til kraft, dyp operasjonell kompetanse og at vi selv er avtager av hydrogenet. Så vi kan bringe disse løsningene frem i egen regi, sier Aasheim.

https://e24.no/boers-og-finans/i/0KdaVA/hydro-vil-kaste-seg-paa-hydrogenboelgen-har-gode-muligheter

På side 25 i presentasjonen av Hexagon Purus i forbindelse med børsnoteringen av selskapet 14.12.2020 listes togprodusenten Alstom opp som en blant 8 kunder/partnere under overskriften...

"Strong customer relationships across a variety of end-use applications"

Presentasjonen kan lastes ned her vha linken nederst på siden

https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2129770


På bakgrunn av dette må det være lov å være litt optimist og tro på muligheter for ytterligere samarbeid med/leveranser til Alstom i forbindelse med det banebrytende prosjektet denne ferske nyheten omhandler:


€190m order to bring hydrogen trains to regions in France

By George Heynes
on Apr 08, 2021

What is believed to be the first order of dual mode electric-hydrogen trains has been made today (8th April) for the Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est and Occitanie regions of France.

Acting on behalf of the four individual regions, SNCF Voyageurs has placed an order with train manufacturer Alstom for the first 12 dual mode electric-hydrogen trains (plus a further two optional trainsets) in the Coradia Polyvant range for Régiolis.

The order, worth a total of almost €190m ($225m), represents a significant step in rail transport’s reduction of CO2 emissions for the benefit of passengers and regions and in the development of a hydrogen ecosystem.

The dual mode electric-hydrogen Coradia Polyvalent train meets the requirements of France’s diverse rail network and has an autonomy of up to 600 km on sections of non-electrified railway.

This four-car, 72m-long train has a total capacity of 218 seats and the same dynamic performance and level of comfort as the dual mode electric-diesel version.

Jean-Baptiste Eyméoud, President of Alstom France, said, “This new order for the French market is fully in line with Alstom Group’s ambition to become number one in the green and smart mobility market and to help roll out an efficient hydrogen ecosystem in our regions.”

https://www.h2-view.com/story/e190m-order-to-bring-hydrogen-trains-to-regions-in-france/
Redigert 08.04.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare

Det hadde vært noe. Slett ikke umulig når de samarbeider fra før. Flott det som skjer på togfronten i EU.
Norge har forsømt tognettet fullstendig; Linja her er fra 1800 tallet, og det tar dobbelt så lang tid å komme seg til Oslo sammenlignet med snittet for tog med samme avstand til sin hovedstad i EU. 100 år med forsømmelse. Å vedlikeholde koster mer enn å bygge dobbel/ trippelspor viser en intern rapport. Politikere har visst dette siden 90 tallet, men er mer opptatt av å beskytte kapitalen enn å sørge for gode samfunnsviktige løsninger.

Mange muligheter for HEX familien, men det eneste som teller er kontrakter. Helst gigantiske..
Redigert 08.04.2021 kl 17:32 Du må logge inn for å svare

Frankrike er altså seneste nasjon ut som satser på hydrogentog, og kontrakten gikk til Alstom. Noe man kan lese om i mitt forrige innlegg på tråden.

Alstom vil ha hydrogentog også i Norge. Alstom har blinket ut dieseldrevne Nordlandsbanen som en naturlig satsing. Carl Åge Bjørgan er administrerende direktør i Alstom Norge.

Så spennende å se hva Tina Bru kommer med i regjeringens hydrogenmelding som skal fremlegges nå i 1.halvår 2021.


Alstom-sjef vil ha hydrogentog til Norge

FRE., DES 04, 2020 08:11 CET

Hydrogentog-revolusjon i Europa. Østerrike følger nå Tyskland og Italia i godkjenningen av hydrogentog fra Alstom og er dermed det tredje EU-landet som åpner for utslippsfrie passasjertog på hydrogen. Forrige uke best bestilte det italienske transportselskapet FNM seks hydrogentog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner.

--Vi har fulgt nøye med på godkjenningen av hydrogentog i Østerrike hvor de har testet driftssikkerhet og prestasjon på bratte strekinger og ved ulike værforhold. Resultatene er svært positive. Når hydrogentog kan gå i fjellandet Østerrike kan de også gå i Norge, sier Bjørgan

Bjørgan peker på Nordlandsbanen som en gunstig strekning for hydrogentog, eller H2-tog, som de også kalles. Med sine 602 kilometer er Nordlandsbanen av få norske banestrekninger som fortsatt går på diesel.

Å gjøre jernbanen fossilfri er en del av regjeringens plan for å halvere klimagassutslipp innen 2030.

--I Nordland satser Norge nå på hydrogen til skipsfart. Da må vi utnytte muligheten og tilrettelegge infrastrukturen for hydrogen også på Nordlandsbanen, sier Bjørgan.

Foreløpig er Alstom det eneste selskapet i verden som kan tilby ferdig testede hydrogentog klare for serieproduksjon. I Tyskland ble toget godkjent for passasjertrafikk i juli 2018 og går nå i passasjertrafikk.

Også Italia ligger foran. 26 november bestilte det italienske transportselskapet FNM seks H2-tog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner, med opsjon på ytterligere åtte tog. Forventet leveringstid er tre år.

https://news.cision.com/no/alstom-sverige/r/alstom-sjef-vil-ha-hydrogentog-til-norge,c3248902
Redigert 08.04.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare

Her hjemme venter vi med spenning på regjeringens hydrogenmelding som er bebudet fremlagt i 1.halvår 2021. Samtidig er det godt å vite at tungvekterene på ingen måte ligger på latsiden, men derimot jobber aktivt inn mot prosessene når detaljene nå skal på plass i planene for USAs gigantiske satsing og ditto investeringer med henblikk på å dramatiske redusere nasjonens klimagassutslipp.


Hydrogen Forward members call on President Biden to establish clear strategy for hydrogen investment

By Molly Burgess
on Apr 08, 2021

Ten proven heavyweights and progressive innovators in energy have urged the US Government to establish a clear strategy for hydrogen investment through mass-scale infrastructure, development, and deployment, in a letter to the White House.

The letter, shared with H2 View, sees Air Liquide, Anglo American, Bloom Energy, CF Industries, Chart Industries, Cummins, Hyundai, Linde, McDermott and Toyota call on President Joe Biden to introduce the “right policies” so that the US does not “fall behind globally when it comes to hydrogen technology”.

The call comes just days after President Biden unveiled the American Jobs Plan, through which the government will invest $15bn in demonstration projects for climate research and development (R&D), including hydrogen and utility-scale energy storage.
“Investments in US infrastructure and workforce will be key to unlocking a more sustainable and equitable future for all Americans,” the ten companies, which are all members of Hydrogen Forward, said in the two-page letter sent on Wednesday (7th April).

“We agree that hydrogen technologies are an essential part of achieving emissions reduction goals and a more sustainable economy, as we continue to ‘Build Back Better’. With the right policies, we can ensure that the US does not fall behind globally when it comes to hydrogen technology,” the letter continues.

“Already available technologies allow hydrogen to store, use, and transport energy while generating low or no carbon footprint. As the most abundant element in the universe, all 50 states have the ability to produce hydrogen by a variety of domestic fuel sources – including hydrocarbons, biomass, water, wind, nuclear, and solar.”

“Because of these unique properties and more, hydrogen can enable large-scale, efficient renewable energy integration into the nation’s power grids, decarbonise important sectors like infrastructure, transportation, and building heating, and utilise the nation’s existing pipeline infrastructure for distribution.”

“Today, hydrogen is the only zero emission technology capable of producing the extreme heat necessary for the production of cement, steel, glass, and other industrial materials, making it the ideal energy and storage mechanism to help meet the decarbonisation needs of those and other energy-intensive industries.”

“In the power sector, hydrogen can put the US on the path to net-zero emissions power generation while strengthening the nation’s grid system. Already, hydrogen is enabling utilities across the country to harness wind, solar, and other renewable energy sources and incorporate it at scale into the power grid.”

“And when faced with unpredictable weather events, hydrogen will be critical to strengthening the nation’s grid system. In fact, fuel cell technologies are already being used by hospitals and other essential services to act as a primary and backup fuel source, allowing healthcare workers to continue lifesaving operations during hurricanes, rolling blackouts, and other emergencies,” the letter reads.

Since his inauguration in January, President Biden has made a lot of plans when it comes to hydrogen and clean energies, a move that was music to the hydrogen industry’s ears as the sector gears up to help progress a Clean Energy Revolution and Environmental Justice in the US.

It’s expected Biden will make a $2 trillion accelerated investment, with a plan to deploy those resources over his first term, some of which will go towards innovation and driving dramatic cost reductions in critical clean energy technologies including renewable hydrogen.

Hitting the ground running, day one of Biden’s presidency saw the US re-join the Paris Climate Agreement, following Trump’s withdrawal from the international treaty in November 2020.

In his first 100 days in office, Biden said he will convene a climate world summit to directly engage the leaders of major greenhouse gas-emitting nations to persuade them to join the US in making more ambitious national pledges, above and beyond the commitments they have already made.

“The US has a unique opportunity to take a leadership role in the development and integration of hydrogen-related technologies. We look forward to working with your administration to create a more sustainable, equitable, and just future for all Americans,” the letter concludes.

https://www.h2-view.com/story/hydrogen-forward-members-call-on-president-biden-to-establish-clear-strategy-for-hydrogen-investment/



“We can only succeed in partnership with companies that bring together some of the globe’s finest expertise in design, approval, building, financing and operation of innovative vessels", says Torben Carlsen, CEO of DFDS.

Dermed var nok DFDS pent nødt å velge den globale markedslederen og Norges stolthet innen fremtidsrettet hydrogenteknoligi Hexagon Purus. Noe selv de største skeptikere (til hydrogen generelt og Hexagon Purus spesielt) kanskje bør bite seg merke i?

Her er en oppdatering om kvantespranget av et gigantprosjektet som skal unnfange "Europa Seaways".


Ferry order book: Building towards a greener ferry fleet

Ferry operators move forward with plans for environmentally friendly ferries as shipyards continue to make progress on building projects despite the pandemic. Justin Merrigan reports

By Justin Merrigan
12 April 2021
...
Not yet an order, but one to watch is the project for a 100 per cent hydrogen-powered DFDS ferry, initially slated for the Oslo-Frederikshavn-Copenhagen route in Scandinavia. A group of companies have partnered up in order to develop the vessel which will be powered by electricity from a hydrogen fuel cell system that emits only water and can produce up to 23 megawatts of power.

“The largest fuel cell systems today produce only one to five megawatts, and the development of such large-scale fuel cell installations for an electric ferry is a monumental task,” says Torben Carlsen, CEO of DFDS. “We can only succeed in partnership with companies that bring together some of the globe’s finest expertise in design, approval, building, financing and operation of innovative vessels.”

In addition to DFDS, the partnership committed to achieving this includes ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, Knud E. Hansen, Ørsted and Danish Ship Finance.

“Together, we expect to be able to make these fuel types and technologies commercially viable, which is key to a transition of the industry to climate neutrality,” says Carlsen. “This is also the ultimate goal of DFDS’s climate action plan.”

The vessel has the working name Europa Seaways and is designed for 1,800 passengers with capacity for 120 trucks or 380 cars. If the project develops as predicted, the ferry could be in full operation on the route as early as 2027.

https://www.cruiseandferry.net/articles/ferry-order-book-building-towards-a-greener-ferry-fleet-1


Vi tar med denne fra Canada i samme slengen, for Canada er virkelig en ledestjerne og pådriver når det gjelder måltettet satsing og strategi med henblikk på reduksjon av klimagassutslipp.

Ikke bare har man en fremoverlent strategi når det gjelder hydrogen, som man kan lese om her. Canada ligger også i front når det gjelder å ta i bruk RNG (fornybar naturgass) som drivstoff og energikilde. Således fremstår Canada som selve drømmelandet såvel for Hexagon Purus som for morselskapet Hexagon Composites.

Skal vi håpe og tro at nabolandet i sør USA ikke vil være dårligere? Blir spennende å se hva Biden og Kerry kommer med når konkrete planer for tiltak der snart blir lagt frem.


Canada’s hydrogen-fuelled future to be supported by newly launched Hydrogen Strategy Steering Committee

By Molly Burgess
on Apr 12, 2021

A Hydrogen Strategy Steering Committee has been launched in Canada to establish priorities, guide actions, share knowledge and track results to deliver on recommendations outlined in the country’s Hydrogen Strategy.

Canada’s Minister of Natural Resources, Seamus O’Regan Jr., launched the committee on Friday (9th April) as part of an effort to accelerate the country’s move to net-zero emissions and accelerate a hydrogen economy in the country.

Co-chaired by Natural Resources Canada and the Canadian Hydrogen and Fuel Cell Association, the committee is comprised on senior leaders from across industry, provincial and territorial partners, non-government organisation and indigenous partners.

It is thought the creation of the Strategic Steering Committee and its inaugural meeting is a key next step to taking action and helps to lay a foundation for success in the short term and identifying activities in the medium and long term to unlock hydrogen’s full potential in 2050.

“Hydrogen’s moment has come. The economic and environmental opportunities for our proud energy workers and communities are real. There is global momentum, and Canada is harnessing it. This is how we get to net zero,” said Minister O’Regan Jr.

Canada’s Hydrogen Strategy supports the government’s strengthened climate plan, A Healthy Environment and a Healthy Economy, which included a federal investment of $1.5bn in a Low-carbon and Zero-Emissions Fuels Fund to increase the production and use of low-carbon fuels, including hydrogen.

https://www.h2-view.com/story/canadas-hydrogen-fuelled-future-to-be-supported-by-newly-launched-hydrogen-strategy-steering-committee/

Det finnes nok av nyheter som er eller kan bli positive for HEX familien. Du glemte denne:
https://www.h2-view.com/story/m2fct-consortium-reveals-advantages-of-hydrogen-for-us-heavy-duty-vehicle-industry/
Nedgangen idag ( også i Norge) skyldes primært at det har kommet en nedgradering på plugpower ( nytt kursmål 35). https://www.thestreet.com/investing/plug-power-drops-morgan-stanley-valuation. Aksjen har bare 7 doblet seg på ett år🥴 nyheten kom vel rund 13.00 norsk tid.
Den endte på rett under 30, men dro med seg endel andre innenfor Hydrogen/ grønt. CELS var ned 1,28%.
GWE indeksen var ned 0,85%, så nedgangen på vindkraft i Norge skyldes kun manipulering fra norske medier.
I USA får ikke meglerhus holde på slikt: Når de har kjøpt større poster har de ikke lov å komme med kursanbefalinger, ikke sjelden et forbud på et halvt år.

Redigert 12.04.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare

Positivt. Så kan man vel også si at Hexagon Purus ligger godt i forkant ettersom man jo for lengst er involvert i og leverer til konkrete prosjekter innen maritimt (se mitt forrige innlegg på tråden, og man er også involvert i andre maritime prosjekter), med 3 togprodusenter, luftfart, tungtransport vei, buss, anleggsmaskineri og t.o.m. løypemaskinprodusent, for å nevne noe. På kort sikt er jeg særlig spent på det hydrogendrevne langtransportkjøretøyet Toyota og Hexagon Purus har bebudet å presentere demoversjon av nå i 1.halvår 2021. Vi snakker om en US HINO Truck. Toyota eier HINO Trucks.
Redigert 13.04.2021 kl 00:25 Du må logge inn for å svare

https://e24.no/olje-og-energi/i/jBe9zA/nve-trolig-ingen-store-havvindprosjekter-foer-2030
Dette er selvsagt politikk fra NVE, og i grunn ikke positivt om politikere skjuler seg bak NVE.
Om det kan medføre en switch til hydrogen kan ikke utelukkes.Maktkampen om hvem som skal stikke av med de største subsidier er ihverfall igang.
Bare så synd at hele politikerballetten er fullstendig bevisstløs både som styrende og strategisk aktør. Å tviholde fast ved olje og å subsidiere EQNR ( som er det selskapet som har rotet bort mest penger i norden), er hovedsatsingen.

Er det nyhetene om vaksinene som nå gjør at kursen synker?
Det er mye å se frem til for HPUR, men nå trenger vi en hyggelig børsmelding snarest...

Litt frem i tid vil kanskje det faktum at Oslo Børs responderte med å sende aksjekursen til Hexagon Purus kraftig nedover på nyheten om opprettelse av to joint ventures med hele Kina og resten av Sørøst-Asia som nedslagsfelt, gå inn i børshistorien som en smått legendarisk kultbegivenhet?

Hvem vet. Som langsiktig investor i aksjen, setter iallefall jeg denne begivenheten høyt og har på sikt meget store forventninger til disse to joint venturene selv om de på kort sikt selvsagt vil innebære betydelig investering. Man er blant annet allerede i gang med å bygge en helt ny fabrikk. Det store poenget her, slik jeg ser det, er: Hvilke kanaler i enormt digre markeder er det ikke som åpner seg her, for Hexagon Purus's globalt markedsledende teknologi og produkter innen lagring og transport av hydrogen! Fantastisk!

Til orientering reagerte aksjekursen til Hexagon Purus's kinesiske joint venture partner CIMC Enric helt motsatt på denne store nyheten på Hong Kong børsen, med kursoppgang.

https://hexagongroup.com/press/hexagon-purus-signs-joint-venture-agreements-with-cimc-enric-for-china-and-southeast-asia-the-worlds-largest-zero-emission-hydrogen-vehicle-and-distribution-market/


Uansett godt å registrere at i Kina satses det virkelig stort på hydrogen, og Kina er stort. :)


China to advance hydrogen technology with a new alliance

By George Heynes
on Apr 14, 2021

NEWS

China is set to be handed a huge boost to hydrogen technology advancement and networking through the establishment of the Z-park Hydrogen and Fuel Cell Industry Alliance (ZHFCA).

This will see hydrogen technologies developed further with cooperation opportunities for organisations to share experience and knowledge with the ZHFCA covering the entire supply chain for hydrogen in China.

The ZHFCA will look to support developments based on the deployment of hydrogen industry scientific and technological projects, industrialization demonstration and promotion, management of certification accreditation and supervision, standardisation work and other aspects of hydrogen deployment.

The group marked its official establishment at the first meeting between the Z-park Hydrogen and Fuel Cell Industry Alliance (ZHFCA), in the Zhongguancun Science Park Beijing on Thursday 8th April.

The group includes several organisations that will look to strengthen the hydrogen capabilities of the nation; these include leading hydrogen and fuel cell companies, universities, and scientific research institutions in Beijing and also nationwide in China.

The group is also looking to further the development of green industrial parks which, coordinated with Beijing Municipal Bureau of Economy and Information Technology, have led to green energy industry clusters planning work.

These clusters will be ready to release with the development of hydrogen and fuel cell industry as the main body, with related industry research, investigation and communication.

The meeting was held with more than 150 attendees from associated ministries, relevant departments of Beijing, industry organisations and institutions, committee of experts and members of the ZHFCA.

https://www.h2-view.com/story/china-to-advance-hydrogen-technology-with-a-new-alliance/

Redigert i går kl 14:37 Du må logge inn for å svare