Hexagon Purus - CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115

Slettet bruker
HPUR 14.01.2021 kl 11:06 30437

Carnegie tar opp dekning og starter opp med konservativt kursmål på 115 NOK. Konservativt ettersom man påpeker at kursmålet settes med utgangspunkt i et konservativt anslag når det gjelder markedsveksten. Personlig tror jeg tiden vi er i nå når det gjelder hydrogen, kan sammenlignes med oppstarten av oljealderen i Norge. Vinnerne vil vinne stort. Hexagon Purus er mitt top pick.



14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed

HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP

Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.

Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.

"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.

Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt


Det absurde misforholdet vi er vitner til når det gjelder prisingen av Purus og Composites, vil nok helt sikkert bli balansert etterhvert gjennom at kursen på Composites som jo eier 74.9% av Purus, løftes. Driver og setter meg mer inn i vekstutsiktene til Hexagon Agility. Haussing av Hexagon Agility (og dermed implisitt Hexagon Composites' egen virksomhet ex. Purus) kan nok forventes, og med god grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
kelle
11.05.2021 kl 14:00 6462


Ellers skriver Sparebank 1 Markets at resultatene til Hexagon Purus bredt var på linje med meglerhusets estimater. Ebitda i kvartalet var -62 millioner kroner, som ifølge meglerhuset er tre prosent over konsensus.

Meglerhuset noterer at kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var på nesten 1,1 milliarder kroner, som gir selskapet en sterk balanse for å dekke kortsiktige tap på driften og fortsette å forfølge langsiktige positive kontrakter.

Meglerhuset vurderer ellers det er en nøytral read across til Hexagon Composites, da konsensus på ebitda var på linje med de rapporterte tallene.

Hexagon Purus faller 7,9 prosent tirsdag, mens Hexagon Composites faller 5,4 prosent.

Hovedindeksen på Oslo Børs er ned 1,66 prosent til 1.070,63 poeng, omsatt for 1.621 millioner kroner.

NS, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Slettet bruker
11.05.2021 kl 15:22 6433

Spesielt å falle - 13.92% realtime på Q1 2021 kvartalstall på linje med konsensus. Ikke minst ettersom aksjen allerede er totalt utbombet til tross for en rekke signifikante børsmeldte kontrakter, bl.a. en med Nikola verdt 2 milliarder NOK, børsmeldt for mindre enn 14 dager siden.

Ja, ja, inntil videre pågår det altså "shortfest" i aksjen på relativt moderate omsetningsvolum, får vi vite. Så vil fremtiden vise om kurs 34.00 NOK og +238.24% opp til Carnegies kursmål på 115 NOK (se trådstart) kanskje mer enn noe annet er en av tidenes kjøpsanledninger på Oslo Børs. Det tror jeg det er, gitt en viss tidshorisont

Sparebanken1Markets har forøvrig kursmål 100 NOK, og Carnegie altså 115 NOK.
Redigert 11.05.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
11.05.2021 kl 15:36 6421

Nå er det vel litt over en mnd siden jeg var inne her og prøvde å helle litt realisme inn i denne trådfesten og uten at jeg skal være etter snar - så var jeg ihvertfall føre var.

Jeg forstår deg godt Johnny. Det er ingen tvil om at du har sterk tro på dette selskapet, men det er farlig å bli forelsket i en aksje. Er man det ser man plutselig bare alt det positive og kan lett falle for fristelsen til å ikke regne hjem "dagens situasjon". Jeg vil ikke kalle aksjen for totalt utbombet. Som du sier - hadde den vært det skulle den umulig ha greid å falle ytterligere 10 prosent på en dag man presenterer tall. Da kan man spørre seg - hva er det i disse tallene som fører til at store aktører forlater aksjen? For det er definitivt ikke Ola Nordmann eller andre Nordnet-investorer som krasjer kursen i dag.

Istedenfor å finne unnskyldninger på roboter, shortere og svindlere kan det være en ide å se etter om det er noen som har solgt seg ut av aksjen pga fornuft...det kan jo hende? Man kan ihverfall ikke klage på at det ikke har vært andre inne på dette forumet som har stilt spørsmålstegn rundt euforien man utviser her. Man snakket om minst 100 kr i kurs på relativt kort tid - faktum er at den pr i dag står under 40 kr. Jeg tror Muggost har rett - det er større sjanse for at den faller under 30 kr enn at den når 100 kr i løpet av to mnd. Så kan jeg komme tilbake da og se om jeg nok en gang hadde rett eller om jeg tok feil.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 15:48 6404

Nei, der er du igjen også Drowsy. Du trenger ikke gråte noen tårer for meg. Jeg har ståltro og er veldig imponert over selskapet så der er det ingen problem. Så kan vi kanskje snakkes om ei stund ja. Men ikke i ditt Muggost-tidsperspektiv. No way.

Hva med 01.01.2030? For her har jeg nemlig tenkt å bli sittende. :)

Så får du ha lykke til med ditt og takk for den rørende interessen du som ikke-aksjonær viser for Hexagon Group i de øyeblikkene frykten din for at kursene skal snu oppover er sterkest . ;)

Da snakkes vi 01.01.2030 Drowsy!
Redigert 11.05.2021 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Muggost
11.05.2021 kl 16:02 6395

Ja du har rett, jeg har prøvd å finne igjen de innleggene. Jeg hadde et kursmål både på HEX og HPUR men har glemt hvem som var hva. Får prøve å notere det ned et annet sted enn i forumet neste gang. 😂
kelle
11.05.2021 kl 16:42 6369

Muggost
Jeg kan minne deg på hva du skrev den 16/3 vedr. kursmål for HPUR:
Sept 21 Kr. 27,00
Mars 22 Kr. 37,00
Mars 24 Må regne mer på denne. Hittil har du jo hatt en bra periode, så får vi se hva som skjer. Har ikke hatt noen Purus aksjer siden jeg solgte på vel 70 kroner, men er veldig spent på HEX i morgen. Der har det blitt litt tap etter hvert. Har et lite håp om at resultatet og utsiktene for resten året vil snu kursen oppover igjen. Men en vet jo aldri, med det børsklimaet vi er inne i.
Muggost
11.05.2021 kl 17:03 6351

Takk. Skal få notert det ned nå :)
Slettet bruker
11.05.2021 kl 19:09 6296

Aasulv Tveitereid er tydeligvis så seierssikker at han velger å stå frem å skryte av seg selv fordi han har shortet Hexagon Purus. Samtidig kaller Tveitereid iflg Finanavisen Hexagon Purus en bobleaksje, noe den overhodet ikke er. Størrelser som Daimler, VOLVO, Toyota, Nikola, DFDS, Stadler, Alstom, Talgo, for å nevne noen navn fra partner-/kundeporteføljen, har selvsagt ikke inngått langvarige partnerskap med og benytter seg selvsagt ikke av den globalt ledende teknologien og de globalt ledende produktene til et bobleselskap når disse globale gigantene nå setter sammen og bygger fremtidens transportmidler på vei, skinner, vann og i luften, alle med serieproduksjoner som siktemål.

Nok om det. Krysser fingrene for at det ikke er en pingleshort Tveitereid skryter av i Finansavisen slik at vi har en potensiell kjøper av et visst kaliber i aksjen i Tveitereid.

Det svinger fort og kan svinge igjen, men avslutter dette innlegget med å servere en indikator på temperatur og stemning når det gjelder hydrogenaksjer i USA akkurat nå:

Plug Power Inc. (PLUG)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD

22.91+2.84 (+14.15%)
As of 1:04PM EDT. Market open.
Redigert 11.05.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 00:40 6168

Jeg er hverken tilhenger av ukritisk å bare skrive positive ting om HPUR eller dømme den nedenom og hjem, om det ikke er velbegrunnet.
Tendensen til slikt er der mange av på diverse grønne tråder. HPUR leverer omtrent slik forventet, og også i fremtiden vil man måtte betale en premium pris for mange grønne aksjer. Ingen sitter heldigvis på en spåkule. Det er to hovedfaktorer her: Hvilken retning tar grønne aksjer worldwide fremover? ( mange " bobler" har ikke eksplodert, men det har sivet luft ut av de i mange måneder nå). Hva kommer det av selskapsspesifikke nyheter fremover? HEX familien er ikke " startups", hvor risikoen er konkurs, eller et uendelig tapssluk. Tvertom så beskylder jeg ledelsen for at de er for konservative, når de med sine virksomheter har falt mitt i et fiskerikt vann, men fisker med bambusstang.
Og selvom de er markedsleder nå, så må ledelsen styrkes om de skal beholde posisjonen. Det skal kun et større gjennombrudd til for at selskapene tar av, men rammeavtaler i milliardklassen Iår er ikke penger i kassa ...ennå, og aksjene ligger nede for telling.
Jeg har plukket noen i HEX, som har en bedre balanse, og er ikke veldig misfornøyd med q1 i HPUR. Vi har visst lenge at de står foran større investeringer, og det er stor sannsynlighet for at det kommer en emisjon der i løpet av 2023...Imens kan mye skje, ikke minst på kontantstrømsiden. Imorra skal vi uansett opp fordi de grønne aksjer reverserte opp i USA,( nesten 5% fra bunnen, og kun ned 0,6% intradag).
NKLA steg 5%. NKLA har dermed steget fra sin bunn 6/5 på 9,92 til 11,80.
Størst stigning av de på min liste hadde PLUG med 17,59% oppgang ( 23,60 i ordinær handel. Steg litt til etter børs), så nå ligger sen der den var 7/5.

Richter
12.05.2021 kl 08:24 6078

Milestone i Q1

Sign af joint venture-aftaler med CIMC Enric i marts 2021 om at komme ind i Kina, som forventes at være verdens største marked!
Slettet bruker
13.05.2021 kl 19:45 5910

Hexagon Purus med apell til guvernør Newsome om oppbygging av infrastruktur for hydrogen i fremoverlente California, sammen med 24 andre spillere innen industrien.


Leading CEO’s Ask Newsom to Dedicate $500 Million in Hydrogen Infrastructure Funds as Part of Zero Emission Vehicle Plan

Executives of Major Energy Companies Point to Public Sector Support to Bolster Millions in Private Sector Investment

May 13, 2021 09:02 AM Eastern Daylight Time

SACRAMENTO, Calif.--(BUSINESS WIRE)--In a letter to Governor Gavin Newsom, executives of 25 multi-national companies today called for major new investments in hydrogen infrastructure in the Golden State.

“At this still early stage in market development, the signal California sends on hydrogen will impact private investment decisions. But in the medium- to long-run, hydrogen must and will stand on its own legs and be viable without external support,” wrote the executives in their letter to the governor.

They noted, “The early stages of any technology curve must have some support, much as was seen in the early days of wind and solar power.”

“This is the dawn of an entirely new, clean and domestic power source made to serve the energy and transportation markets. We look forward to partnering with you and your Administration on its development and look forward to working together to achieve our shared goals,” they wrote.

Specifically, the companies called on Governor Newsom to boost funding in the state’s Clean Transportation Program reauthorization. They asked the Governor to direct the California Energy Commission to dedicate $500 million of the $1 billion to hydrogen fuel infrastructure to serve the light-duty, transit and heavy-duty vehicle markets.

Signing the letter were officials from Toyota, Hyundai, BMW, Shell, Chevron, American Air Liquide Holdings, Ballard, Bayo Tech, Faurecia, Hexagon Purus, Nel-Americas, Nikola Motor, Plug Power, PowerTap Hydrogen Fueling Company, True Zero, Cellcentric, Cummins, Linde, 122 West, Black and Veatch, Mann + Hummel, Chart, Iwatani, Toyota Tsusho, and Ways 2 H.

Through the Clean Transportation Program, California is on track to provide $240 million for the development of hydrogen fueling infrastructure. That figure represents just 7 percent of total zero emission infrastructure spending, according to the California Hydrogen Coalition.

To become mainstream, the hydrogen economy cannot be based on subsidies, note the executives, and sustainable markets must be created. They cited a recent study by the California Air Resources Board that noted “self-sufficiency [for the light-duty market] can be achieved by 2030 with state support of up to $300 million.”

With at-scale adoption across sectors, the U.S. hydrogen industry has the potential to create revenues of roughly $140 billion per year and support about 700,000 jobs by 2030 in hydrogen production, infrastructure, and equipment. By 2050, hydrogen could enable a market of $750 billion per year with 3.4 million new jobs.

https://www.businesswire.com/news/home/20210513005352/en/Leading-CEO%E2%80%99s-Ask-Newsom-to-Dedicate-500-Million-in-Hydrogen-Infrastructure-Funds-as-Part-of-Zero-Emission-Vehicle-Plan

Redigert 13.05.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2021 kl 15:28 5723

Kursraset i Hexagon Purus bare fortsetter med uforminsket styrke. Også på en dag som i dag da amerikanske hydrogenaksjer stiger mye pre-market.

Oppsiden til Carnegies kursmål på 115 NOK er nå svimlende 273.50% på realtime kurs 30.790 NOK.

Det blir spennende å følge vår globale markedsleder innen lagring og transport av hydrogen fremover. Jeg tenker da på selskapsdriften som lover veldig bra. Selskaper guider helt ekstrem vekst.

God langhelg.
Redigert 14.05.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Sebastian_
14.05.2021 kl 16:15 5731

Hei Jonny. Jeg har lenge fulgt Hex-selskapene og mener Hpur er et av de grønne selskapene som kommer til å overleve den grønne konkursbølgen som kommer ila 1-3 år (i slutten av 2020 kunne man bare slenge et selskap på euronext growth også dobla det seg over natta, mange av disse er ikke profesjonelle nok til å beholde de latterlige mcappene). Jeg er investert i begge selskapene, (mest lastet i hpur) men kvittet meg med store deler etter kvartalsrapporten. Jeg ble dog litt sjokkert da jeg leste at de tror at hydrogensylinder markedet (husker ikke helt ordrett i hodet) skulle havne på ca 60 milliarder i 2030. De håpet at de skulle kunne fange minst 20% av dette. Hvis vi er konservative: 20% av 60 milliarder = 12 milliarder. I dag prises vel selskapet rundt 8 milliarder. Dvs at HVIS de klarer 20% av markedet vil de ha en 50% økning på 9 ÅR.
Prøver ikke å disse deg eller meningene dine, men kan du utdype hvorfor du er så bullish på hpur da? (Har mye større tro på hexagon comp mtp. prising)
Sebastian_
14.05.2021 kl 16:16 5737

All info tatt ut av hodet, legger meg flat hvis noe er feil (men poenget mitt står fortsatt)
Slettet bruker
14.05.2021 kl 16:37 5718

God helg Sebastian_

Gidder ikke mer av dette nå. 😉

Viser til Carnegies analyse og kursmål (trådstart m.fl. innlegg) basert på et konservativt anslag når det gjelder markedsvekst. Konsensus er vel allerede at markedsveksten blir mye sterkere enn den Smedseng-Nyholt la til grunn i sin analyse... 😊

Aksjen la på seg 6 - 7% i sluttauksjonen så noen synes tydeligvis den er billig nå.
Redigert 14.05.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2021 kl 22:31 5670

Markedet for HPUR er på minst 130 milliarder i 2030 ( estimater, hentet fra analysen) Verdisettelsen på den synes jeg er en vanskelig øvelse.
Dette er et enda hottere markedet enn det HEX befinner seg i. Analysen tar utgangspunkt i en konservativ markedsandel ( der er jeg faktisk mer optimistisk). Jeg har dog hatt vanskeligheter med et kursmål på hele 115 kroner ( selvom veksten ikke stopper i 2030). HPUR leverte omtrent slik man kunne forvente. I min verdivurderinger av HEX har jeg lenge bare tatt høyde for tildelingskursen i HPUR og sett bort fra alt annet... Det er også konservativ. Markedet for HPUR er enda mer upstream enn for HEX. Om de skulle ta en 15% markedsandel, så utgjør det nær 20 milliarder i omsetning i 2030

Mye kan skje på så mange år: For å nevne noe:
- Salg / oppkjøp av selskapet ( enten bare HPUR eller hele HEX)
- Fusjon
- Nye produktområder
- Ny majoritetsaksjonær


Felles for disse er at også dette markedet etterhvert vil bli dominert av få aktører, som vil eie rosinene i pølsa/ ønsker å tilby totalløsninger. Disse har mye penger på bok...
Alt dette er bare antagelser og muligheter ( med unntak at de er markedsleder på sitt felt).
Jeg har aldri undersøkt hvilke større selskaper som gjerne vil innlemme en slik nisje organisasjon i sin virksomhet, men at det kan skje når markedet er mer moden, er ikke bare fantasi. Se på dette som spekulasjon foreløpig ( det er jo de små som blir kjøpt opp for tiden)
Nok av scenarioer. De er der om 5 år, i motsetning til en del andre selskaper, og det er vel sikrere enn banken. Hva som er riktig kurs for den gjør jeg ikke et forsøk på.

Med mindre du fikk tildelt aksjer, så er de i alle fall nå å få til laveste pris noensinne, og 60% under sin topp. Snittet idag lå på 32 kroner, og med så lav likviditet, så får du nok ikke tak i de til den prisen på mandag...God helg.
Redigert 14.05.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2021 kl 15:57 5113

Greit at Sparebank1Markets har byttet analytikere på Hexagon Purus, men i mine øyne grenser det likevel til det useriøse at et meglerhus I DAG kutter kursmålet sitt med 65% (fra 100 NOK til 35 NOK) når Hexagon Purus i løpet av de siste to, tre ukene har børsmeldt kontrakter med Nikola, verdt over 2 milliarder NOK med mulighet for mer på sikt, og en multiyear kontrakt med Air Liquide, verdi ikke oppgitt, men jeg tipper samlet verdi når det gjelder denne kontrakten er betydelig høyere enn verdien til Nikola-kontrakten. Sagt med andre ord, snakker vi her om to kommersielle gjennombrudd/milepæler i tungvektsklassen for Hexagon Purus. Hertil kommer flere andre børsmeldte kontrakter de siste to, tre månedene.

Har ikke hørt annet enn at Carnegie fortsatt har kursmål 115 NOK på Hexagon Purus.

Så dermed har vi litt av en duell gående med...

Carnegie (kursmål 115 NOK)
vs
Sparebanken1Markets (kursmål 35 NOK)

Time will show hvem som blir vinneren. Mitt tips: Carnegie


Kutter kursmålet med 65 prosent

Sparebanken 1 Markets sier i en oppdatering at de liker Hexagon Purus, men tar likevel frem slakterkniven etter en ny analyse av selskapet.

Bendik Haug Aurdal
12:17 - 25. mai | Oppdatert 14:41

Sparebanken 1 Markets nedgraderer Hexagon Purus fra en kjøpsanbefaling til nøytral. Samtidig setter meglerhuset ned kursmålet med 65 prosent, til 35 kroner pr. aksje. Det kommer frem i en oppdatering fra meglerhuset mandag.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/05/25/7678332/sparebank-1-markets-nedgraderer-hexagon-purus


Her en som tydeligvis er av den oppfatning at 35 kroner er en gunstig inngangskurs. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere hvem som har den beste innsikten og hva en vil vektlegge...

21.5.2021, 07:48 · TDN Finans Delayed

HPUR: STYREMEDLEM KJØPT 23.510 AKSJER, KURS 34,81

Oslo (TDN Direkt): Styremedlem Rick Rashilla i Hexagon Purus har kjøpt 23.510 aksjer i selskapet til kurs 34,81 kroner pr aksje.

Det fremgår av en melding fredag.

Etter kjøpet eier Rashilla 33.968 aksjer Hexagon Purus.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt


Redigert 25.05.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
nhydro
25.05.2021 kl 18:51 5013

Sparebank1Markets er vel Hermanrud & co. Jeg mistenker at de er blant meglerhusene som er verst til å gi anbefalinger basert på egen vinning
Slettet bruker
26.05.2021 kl 14:02 4868

Wall Street Journal med fokus på hydrogendrevne tog generelt og Hexagon Purus partner togprodusenten Alstom spesielt.

I tillegg til partnerskapet med Alstom, er Hexagon Purus også med og utvikler hydrogendrevne tog i partnerskap med togprodusentene Stadler og Talgo.


By Rochelle Toplensky
May 26, 2021 6:38 am ET

For all the buzz about hydrogen trucks and planes, railways provide the most immediate test case for the rollout of a clean-energy technology that has electrified policy makers and markets alike.

Investors got very excited about the potential of hydrogen as a sustainable fuel last year, but have taken a breather in recent months—as they have with other speculative technology themes. The fact remains that, for many industries, so-called green hydrogen produced using renewable power needs about a decade of scaling up and rising carbon prices to make it competitive.

Yet that isn’t the case for rail transport. Hydrogen-powered trains built by France’s Alstom have already carried passengers over 110,000 miles on trial operations in Europe. The total lifetime cost of ownership is already comparable for trains running on diesel, hydrogen fuel cells or electrified lines, according to a report by consulting firm Roland Berger.

Hydrogen is best seen as a substitute for dirty diesel, still used on about half of Europe’s rails and most in the U.S. The gas is particularly useful on routes that aren’t busy enough to give priority to overhead electrification, but are too long for batteries alone. Alstom’s hydrogen trains are new, but existing diesel ones can also be retrofitted.

https://www.wsj.com/articles/hydrogen-powered-trains-have-arrived-11622025494
Slettet bruker
31.05.2021 kl 18:32 4666

Mitt soleklare inntrykk er at interessen og hypen når det gjelder hydrogen har blitt mye forsterket bare siden Mikkel Nyholt-Smedseng gikk til markedet med analyse og klistret kursmål 115 NOK på Hexagon Purus så seint som 14.januar i år (se trådstart og flere påfølgende innlegg når det gjelder Mikkel Nyholt-Smedseng begrunnelse for kursmålet).

Jeg tar denne Bloomberg artikkelen (innledningen gjengitt under, bør leses i sin helhet! ) om hvordan oljeselskapene nå kjemper for å henge med og holde seg relevante til inntekt for min påstand, og blir bare større og større optimist for hver dag som går når det gjelder fremtidsutsiktene til Hexagon Purus.

Til nå har markedet heller ikke på noen som helst måte gitt selskapet uttelling for de to ferske, børsmeldte gigakontraktene med henholdsvis Nikola (verdi 2 milliarder NOK, med muligheter for mer på sikt) og Air Liquide (multiyear global avtale om leveranser av Hexagon Purus's globalt markedsledende Type 4 hydrogen sylindere, verdi ikke oppgitt, men tipper totalverdien her er mye høyere enn Nikola kontraktens).


Carbon & Sustainability   Oil & Gas  

Racing for hydrogen: How gas giants are vying to stay relevant

By Bloomberg
Sunday, May 30, 2021, 7:15 PM MDT

The global gas industry is in an existential race: either find a way to be part of the next generation of energy or risk getting supplanted by alternatives.

BP Plc, Sinopec, Equinor ASA and Royal Dutch Shell Plc are among the producers looking to hydrogen to help secure demand that otherwise may falter as decarbonization speeds up. They want to use existing pipelines, storage tankers and fuel supply to make blue hydrogen, a process that uses natural gas but captures the carbon emissions and stores them.

The straightest route to net-zero emissions uses hydrogen produced by renewable electricity — known in the industry as green hydrogen — but the blue variety is expected to be cheaper until at least 2030 as wind and solar power ramp up. Gas companies aiming to lower emissions now and avoid obsolescence next decade are planning to pour billions of dollars into building their blue businesses. At least 15 projects are scheduled to go online through 2027 in the U.K., Germany, Norway, the Netherlands, Sweden and New Zealand.

“Green is the destination, but we’ll get there on a blue highway,” said Al Cook, executive vice president for development and production at Stavanger, Norway-based Equinor. “At some point, green hydrogen might well be lower cost than blue, but that will likely not be for at least a decade.”

https://www.jwnenergy.com/article/2021/5/30/racing-for-hydrogen-how-gas-giants-are-vying-to-st/

Redigert 31.05.2021 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2021 kl 18:49 4690

Purus er i ferd med å komme seg, mens Hex henger etter.
Mye å gå på i begge, men holder på klart størst posisjon i Hex nå
Slettet bruker
01.06.2021 kl 02:58 5215

Siden 14/5 ( da HPUR lå i 32 i snitt, og jeg mente at det måtte være en god inngang) har den steget med 25%.
HEX ( som jeg ga en kjøpsanbefaling på 35,75), har kun steget marginalt.
Nå er kursen på HEX på godt og vond delvis styrt av forventninger i HPUR, og over tid vil den nok følge den i en viss grad.
HPUR er mindre likvid, så den faller mer under press, og stiger mer på vei opp.
Man må også mht. TA ta et sideblikk til chartet i HPUR, om ikke for noe annet en en å måle sentimentet i HEX familien.
Nå er heller ikke HEX den mest likvide aksjen på børsen, så når Alfred Berg m.fl. velger å selge store poster over børs, så legger det press på aksjen selvsagt.

Her er HPUR ( det er bare å boltre seg i andre parametre)
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHpur&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=5%2F31%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=3&maval=9&uf=16&lf=2&lf2=4&lf3=65536&type=2&style=330&size=4&x=58&y=18&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15

Og her er samme chartet for HEX:
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=NO%3AHex&x=43&y=17&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=5%2F31%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=3&maval=9&uf=16&lf=2&lf2=4&lf3=65536&type=2&style=330&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15

Det er i grunn utrolig hvor fort vi venner oss til de ulike kursnivåer. Det er ikke lenge siden HEX utløste et falskt kjøpssignal på 52 kroner, mens den idag i første omgang må over motstand og psykologiske barrierer, ikke langt unna kurser vi så idag.
Så får vi se om Nikola/ Air Liquide veien ( foreløpig), fører frem. Å selge hele virksomheten til Franskmennene er drømmen..å stå på egne bein går fint noen få år fremover ( forutsatt at sirupen tynnes ut, og glansbilder byttes ut med kroner i kassa, altså EPS). Især med disse vanvittige opsjonsavtaler gribbene tildeler seg selv, er det det eneste som har verdi i fremtiden.

Jeg vil at opsjonsprogrammer skrinlegges inntil de gjør seg fortjent til gigantgaver. Folk flest må prestere for å få flere kroner på kontoen.
Så lenge de er mer opptatt av å mæle sin egen kake, så har ledelsen og Flakk ikke min tillit.
Markedet har for øyeblikket heller ikke noe tillit til i alle fall HEX: Om man legger Johnny sine regnestykker til grunn, er HEX i grunn nesten verdiløs 🤣🤣. At aksjen er billig utfra en helhetsvurdering er jeg med på, men å utbetale store summer til seg selv, når selskapet trenger all kapital for å vokse er fullstendig forkastelig og strategisk idioti.
De har et tillitsproblem, og investorer misliker det de ser; Å nedprioritere HOVEDOPPGAVEN ( tillit fra aksjonærer) er en blunder.

Redigert 01.06.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2021 kl 04:43 5191

Ledelsen er selskapets største problem: De har fått aksjen i HEX og HPUR halvert og så har de ordnet seg slik at de får sine svære mengder med opsjoner til enda 4 - 5 kroner rimeligere.
Siste helgs rot med kjøp av egne aksjer illustrer godt at den ene hånda ikke vet hva den andre driver med. Slik kan man ikke bare ikke holde på. Få inn PROFESJONELLE, og eller selg til franskmennene om de ser verdien i HEX da…
Blir rimelig forbannet når menigheten aldri kritiserer sine prester. Av den grunn er jeg så skarp jeg kan være i tonen. Eier jo HEX, fordi de har foreløpig gode produkter, i et sterkt voksende markedet men det hjelper ikke om de ikke får inn en ny toppleder som kan få de vekk fra Ålesundmentaliteten( I scratch your back and You mine).
Når hadde de en positiv EPS sist? 400 millioner i overskudd i år samt 3,5 milliarder i omstetning?
Ren fantasi og de kommer til å skylde på Covid, halvledere men ikke seg selv når de ikke når disse fantasier som de kaller « guiding» Jeg tipper 2,8 milliarder og 290 millioner. Da er de fortsatt billige.
Hpur begir jeg meg ikke på. For mange scenarioer.

Redigert 01.06.2021 kl 05:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2021 kl 05:18 5177

HEX må BETYDELIG opp de kommende årene: lykkes de ikke med det, så lurer jeg på hvordan de skal løse finansiering av en emisjon i HPUR i 2023. Da kommer de i en kapitalskvis. Derfor ønsker jeg at de kjøpes opp av Air Liquide ( sikkert flere), slik at de får lettere tilgang på kapital. En kortsiktig og egoistisk ledelse vil IKKE fikse biffen, og en slik ledelse med møbelmannen Flakk som garantist for skvising av selskapet til personlige formål, har vi nå. Aksjonærer er noe hark...
Eksamen er q2
Redigert 01.06.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2021 kl 05:38 5164

Forøvrig hamrer hele det norske kjøpt og betalt media nå på at Tech er ute, og at switchen vil fortsette til andre sektorer. På Finansavisen, er slike idiotiske kursmål på NEL, plutselig ikke bak muren, og da har det kun ett mål: Å påvirke småaksjonærer, slik at det booster aksjene de store sitter i, men er på vei ut av. Særlig anbefalingen om å sitte i grunnstoffer er bak mål. Aksjer som HEX er tingen nå med sensasjonell lav prising. Idag nedgraderes NEL fra 20 til 8,5 kroner... grunnet bytte av analytiker.... Så da betyr vel det at minst en av de er fullstendig udugelig og har lurt oss trill rund? Meglerhus som anbefaler aksjer burde totalforbys, især fordi de ALDRI treffer mål. Hvordan kan JEG komme frem tilscenarioer som som regel stemmer, mens disse husene ALLTID tar feil? Tenk på det neste gang du viser til kursmål satt av de ( gjelder alle veier).
Kortsiktig HEX: Jeg ser ingen grunn til endringer der på mine satte kursmål.
Redigert 01.06.2021 kl 05:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2021 kl 08:56 5074

Når det gjelder lukrative opsjonsavtaler og grådighetskultur, mener du da at Hex skiller seg ut fra andre selskaper på børs ?
Slettet bruker
01.06.2021 kl 22:40 4954

Nei, noen er verre enn andre. Det er UKULTUREN jeg vil til verks, hvor ledelsen og Flakk har en "You scratch My back and I scratch Yours." kodeks.
De selskaper som har aksjeprogrammer for alle sine ansatte ( når de har blitt store nok) har oftest de mest trofaste og motiverte ansatte.
De selskaper hvor toppene forsyner seg SELVOM selskapet ikke tjener penger ( ESG), har bare en grådig egosentrisk ledelse, og slikt er en uting, uansett om det er HEX eller andre.
Redigert 01.06.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Baklengssaldo
03.06.2021 kl 10:58 4804

HPUR skulle vel presentere el-lastebilene sine for markedet nå? Noen som vet?
Slettet bruker
08.06.2021 kl 22:35 4549

Her en sjanse til å finne ut litt hva det går i fra andre enn forumskribenter når det gjelder den meget imponerende globale markedslederen innen teknologi og produkter for lagring og transport av hydrogen, Norges Hexagon Purus, et meget veldrevet selskap som har helt ekstreme vekstutsikter.

Artikkelen er publisert i dag og hentet fra tyske BusinessPortalNorwegen som intervjuer Jørn Helge Dahl, Director of Sales and Marketing i Hexagon Purus.

Velger å oversette fra tysk til engelsk ettersom det blir litt for mange språklige rariteter i oversettelse fra tysk til norsk.

Den som eventuelt er interessert i også å lese litt om NEL bør følge link nederst og lese hele artikkelen.


CLEAN ENERGY June 8, 2021

Fill up the tank Please! Into the future with green hydrogen

Oslo, June 8, 2021.

Norway is well prepared for the upcoming boom in green hydrogen - with these solutions for transport, storage and filling stations.

Hydrogen, the most common element in the universe, is a fuel that contains three times more energy and up to five times more mileage per kilogram than fuels made from fossil fuels such as gasoline. Hydrogen has great potential, especially for the transport sector. Because when vehicles are powered by hydrogen, it is not CO2 that is blown out of the exhaust pipe, but only water vapor. Against the backdrop of the climate crisis, that sounds almost too good to be true.

Before hydrogen could be used in the transport sector, numerous hurdles had to be overcome in recent years, especially in the area of ​​safety and the costs of transport, storage and distribution. Now, however, say experts, these technical hurdles have been overcome and it is time to offer the clean fuel of tomorrow at the pumps.

Light hydrogen cylinders increase payload and reduce costs

If won-site production is not possible, hydrogen must be stored in the first distribution step before it is transported from the production site to a filling station, for example.

A leading manufacturer and supplier of storage and transport solutions for hydrogen is the Norwegian company Hexagon Purus , which supplies some of the world's largest industrial gas companies. Jørn Helge Dahl, Director of Sales and Marketing at Hexagon Purus, believes that the key to the success of his company - and the green hydrogen revolution in general - depends on reducing the cost of producing, storing and selling hydrogen. When it comes to storing and transporting hydrogen, this cost reduction begins with weight

"Most industrial applications currently use steel cylinders for hydrogen road transport," explains Dahl. "We have developed a lightweight type 4 composite cylinder that is up to 75 percent lighter than these steel cylinders."

In order to compensate for the higher weight of steel cylinders, as few cylinders as possible are used in conventional transports, which leads to inefficient use of the transport space. With the significantly lighter Hexagon Purus cylinders, many smaller cylinders can now be used. “Smaller cylinders enable optimal use of space in the transport module. This can reduce the total number of transports and, in turn, the costs, ”says Dahl.

With the payload volume optimized, the next step is to add as much gas as possible to each cylinder. For this purpose, Hexagon Purus has developed cylinders that can withstand a pressure of 380 instead of the previous 300 bar. In addition, a cylinder with a filling pressure of 500 bar is under development. With these new cylinders, the payload can then be increased three or four times.

In addition to their high weight, steel tanks have the disadvantage that they have to be completely overhauled every ten years and this maintenance is very expensive. Therefore, the cylinders are often simply replaced with new cylinders. The use of more cylinders per transport, as possible with the Hexagon Purus solution, actually suggests higher maintenance costs. The opposite is the case, says Jørn Helge Dahl: “Some simple elements such as O-rings may need to be replaced during regular tests. But the expensive part, the cylinder itself, has an indefinite life. That is why we encourage our customers to think long-term and to take into account the considerable cost savings based on the service life of the hydrogen tank. "

In addition, cost savings through reduced weight, increased payload capacity and longer cylinder life also indirectly lead to a reduction in the overall environmental impact of green hydrogen.
...
The current production of Hexagon Purus is currently divided equally between industrial gas customers and mobility customers. The latter in particular are looking forward to exciting developments now that the decarbonisation of the global transport sector begins. In 2020, Hexagon Purus signed a framework agreement with the Danish company EverFuel, which provides for entry into markets such as Denmark, the Netherlands and Norway for the distribution of hydrogen between production facilities and filling stations.

The heavy haulage sector in particular is picking up speed, explains Jørn Helge Dahl from Hexagon Purus, because hydrogen is currently much more practical than batteries as a form of propulsion for larger vehicles. In order to meet the requirements for payload and range, the batteries for trucks would have to be larger, which in turn meant a longer charging time. After all, this is uneconomical, which is why more and more municipal vehicles such as buses, delivery vehicles and garbage trucks are using hydrogen.

Despite these developments, hydrogen cars need a breakthrough. The few vehicles currently on the road are operated by dedicated individuals and companies. But as more and more models are coming onto the market, Thorsten Herbert von Nel also sees competitive advantages for hydrogen. This could even reduce the market share of electric vehicles. “It is much easier to cover a local region with hydrogen stations than it is to build fast chargers for electric vehicles. And if the power grid is not powered by emission-free renewable energies, electric vehicles cause indirect greenhouse gas emissions. Vehicles that run on green hydrogen, however, only ever emit water. "

To find out more about the hydrogen business opportunities in Norway, contact Innovation Norway.

https://translate.google.com/translate?hl=&sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fbusinessportal-norwegen.com%2F2021%2F06%2F08%2Fbitte-volltanken-mit-gruenem-wasserstoff-in-die-zukunft%2F&sandbox=1

https://businessportal-norwegen.com/2021/06/08/bitte-volltanken-mit-gruenem-wasserstoff-in-die-zukunft/

Single Malt
15.06.2021 kl 11:23 4304

Nå må vel snart robotene på høyre side gå tomme for aksjer...
Drowsy
18.08.2021 kl 14:06 3927

Hei igjen Johnny,

Stikker bare innom for å høre hvordan det går. Jeg ser at aksjen nå hangler under 30-tallet, slik Muggost predicted, men jeg legger også merke til at du er langt fra like aktiv i dette forumet. Har du selv forsvunnet fra aksjen eller har du fortsatt et perspektiv om å bli sittende til 2030?

Isåfall er det faktisk veldig smart å være mindre aktiv. Om du ikke skal selge aksjen på kort sikt har det lite for seg å skrive 5-10 innlegg om dagen og reagere på alle nyheter - det er jo først om 8-9 år du skal ta ut gevinst - da er det best å legge aksjen i skuffen og ikke følge med.

Jeg håper virkelig alt går bra og så håper jeg mest av alt at den blinde optimismen og hausingen din ikke påførte andre mennesker store økonomiske tap...
Slettet bruker
18.08.2021 kl 19:06 3857

Folk må selv vurdere og sile informasjon. Johnny er URETTMESSIG utestengt, og jeg er vel den eneste i hans kirke, som har skrevet til FA ++, for å få det omgjort; mest av prinsipper. Presteskapet selv bare savner ham, men gjør ingenting med det, selvom jeg har bedt de å være med på min aksjon. At FA utestenger ham for en bagatell på forespørsel av Alfred Berg, er sensur, udemokratisk, og illustrerer veldig den utviklingen mot et totalitært Norge, hvor folk er fritt vilt, mens det er rene kapitalanarkistiske forhold for eliten.
Johhny kom med mye relevant informasjon, som ga innblikk især i de mulighetene selskapet har. Også hans matematiske verdivurdering har verdi. Det han ikke gjorde var å se på regnskapet, og prising av selskapet i nuet / utfra andre vurderinger enn det Engeset serverer ( som må tas med en kilo salt).

Om HPUR: Q2 var sånn passe, og aksjen tynges av dystre spådommer for grønne aksjer, spesielt Hydrogenaksjer som NEL ( som korrelerer i stor grad med HPUR mht. kursutvikling over tid).

Det er overhodet ikke gunstig for fremtiden i HEX/HPUR at festen igjen er utsatt, noe The Economist beskrev utførlig sist søndag, og noe som tynger grønt. De tærer på sine likvide midler i en tid hvor de burde tjene penger som gress.
Jeg ser for meg en langt lavere veksttakt for grønn sektor en stund til, inntil politikere drar ut proppen, og da vil det gå fort i deler av grønn sektor

Jeg nedjusterer utfra det og flere andre forhold jeg har nevnt i HEX trådene kursmålet for HPUR ( som jeg bruker til å verdisette HEX), til rund 20 altså rund 4,5 milliarder kroner.

Det er betydelig usikkerhet knyttet til dette nye kursmålet. Jeg legger da også til grunn at aksjen blir dratt ned av at hele sektoren vil fortsette å falle / korreksjon i markedet.

Grunnet nedjustering av HEX sin andel i HPUR (3,3- 3,4), så har jeg også revurdert HEX.
HEX vil dra nytte av vedtaket i EU om at gass er grønt ( det betyr milliarder i subsidier), men tynges av " Engeseteffekten", reduserte marginer, og problemer rund halvledere, grunnstoffpriser osv. Nåverdien anser jeg som 33 kroner per aksje, og det svarer tilfeldig til dagens sluttkurs.
Om HPUR faller til lave 20, vil også HEX falle dog ikke tilsvarende. Forutsatt de momenter jeg har berørt slår til settes targetkursen til 27 for HEX.

Kommer det store overraskelser av strukturell art, eller får vi ingen korreksjon i markedet, så er potensialt oppover betydelig, men også der nedjusterer jeg kursmålet til 50 kroner, inntil videre.

Så må jeg nok en gang presisere at dette er mine vurderinger utfra min dynamiske og holistiske tilnærming, og at jeg ikke sitter på en spåkule, eller forholder meg kun til TA. Jeg er heller ikke medlem i HEX kirken. Det er flere jokere i spillet enn på lenge, og at jeg beholder mine HEX er jo kun fordi jeg håper at en av disse jokere snart spilles ut. Hvorfor jeg sitter i den og ikke HPUR har jeg skrevet masse om tidligere, så da henviser jeg til det.
Redigert 18.08.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
06.10.2021 kl 10:02 3478

For en inngang i dag så lenge det varer. Her blir det en mega rekyl nå når volumet tar seg opp. her ligger det en nasty short algo å herjer ...å¨får folk til å dumpe med tap. Den jobber på høygir for å få ned kursen. Er utrolig at vi få kjøpt under 24 nå.
Redigert 06.10.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
06.10.2021 kl 10:42 3424

Hvorfor gjøres dette?
er det lovlig for å spørre?
Gullhaugen
06.10.2021 kl 10:51 3404

Hei. Jeg tok en telefon til Salman Alam for å høre hva de tenker. Han er enig om at dette ikke henger på greip og vil se på dette sammen med finanstilsynet. Om det er ulovelig short i denne så finner de ut av dette nå. Tipper vi får inside kjøp nå¨og da flyr vi opp
https://hexagonpurus.com/investors/ir-contact
Redigert 06.10.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2022 kl 14:10 2761

23kr ??? nå med ny gigga kontrakt på 7 milliarder.
Rally ventes.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 12:12 2548

Enorme kontrakter signert siste mnd, burde ikke vert en kurs på 17kr.
¨
CARNEGIE snakket om 115kr per aksje og anbefaler kjøp. omsettning i 2024 4 milliarder? når vi har 11milliarder PO i 2022.. kursen er feil.

Penger trenger de heller ikke nå med disse kontraktene.

SR bank hadde i fjord kurs på 33kr uten disse kontrakter.
Slettet bruker
11.02.2022 kl 09:31 2298

I fjord snakket de om kurs på 115kr nå 20kr ???????????? milliarder kontrakter nå i Q1