Lager reduksjon i oljemarkedet - FRO opptur snart?

Slettet bruker
FRO 14.01.2021 kl 15:26 3506

Erfaringsmessig må man ta posisjoner i shipping når ratene er langt nede - det har også Arne Fredly (eier av Hunter m.m) sagt. Vi har gjennom mange år vært med på oppturer og nedturer i shipping og vi er klar for en ny opptur nå i FRO.
Vi ser bl.a at cantango er forbigående, de gamle båtene som har blitt brukt her vil bli skrotet. Det andre vi ser er klare lagertrekk og forbruket i østen spesielt i Kina tar seg opp. Det tredje vi ser er at det ikke bygges ny tilbudsside som det tidligere har gjort. OG vi tror som de fleste at Covid-19 situasjonen blir mye bedre.

OG hva da? Det er nå man skal kjøpe FRO, rederiet er lavt priset nå også i forhold til andre bransjer og den "cash flowen" som kommer....
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
ks1977
20.01.2021 kl 20:30 1356

Du vet vel svaret allerede, men er jo greit å få dette frem i lyset :)

Stjeler fra Tankers International;
"The TCE is the profit of a ship owner after voyage related costs have been paid. (Income – Bunkers Expenses – Port/Canal Expenses – Commissions). The ship owner still needs to pay for crewing, maintenance, financial costs before we arrive at the net profit"

Ratene er altså "Income - Bunkers Expenses - Port/Canal Expenses - Commissions" som så deles på antall dager.
Vi er nå i en situasjon hvor de gamle damene tar turer hvor de ikke får dekket alle disse kostnadene. Vil tro at de fleste av disse (få) tilfellene skyldes posisjonering for å kunne ta en bedre last.

Det som jeg synes er mest interessant er forskjellen på ratene som de gamle damene må ta til takke med, og raten som den mer moderne flåten får. Ikke at sistnevnte er så mye å skryte av, men er en viss forskjell her (dessverre ikke mange nok slutninger til å kunne sammenligne epler og epler her, men de siste ratene som Tankers har tvitret om for nye skip ligger rundt 10k)

Dessverre så er det vanskelig å sammenligne disse ratene (selv WS er ikke helt ideell - enkelte ruter er jo mer lukrative enn andre, og ratene forandrer seg fort slik at to identiske ruter med en uke eller tre i forskjell kan gi stor forskjell), men vi fikk en godbit rett før jul hvor Unipec grafset til seg tre VLCCer for eksakt samme rute (AG/China) for eksakt samme dato (27. desember). Nevnte dette på HUNT, men tar den med her for de som ikke har sett den (legg spesielt merke til sammenligningen av "totalinntekten" helt i bunn som er etter fradraget for estimerte kostnader til bunkers, havneanløp osv);

"Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag

Ser ut som at scrubber her utgjør 5k/dag (muligens noe mindre da Eagle Victoria er noe bittelitt mindre enn de to andre).

I tillegg så skal Nissos Despotiko bruke flere dager, og likevel få mer betalt pr dag. Ut fra det jeg kan se på vesselfinder så er Nissos Despotiko litt større enn Excellence, men det forsvarer ikke hele forskjellen. Husker ikke i farten om det var i 2016 eller 2017 at ECO ble mye bedre, er det det som utgjør resten av forskjellen mellom disse to damene?

Samme oversikt som over, men med "totalinntekt";
Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag = 628,736k
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag = 924,8688k (47% mer enn 2016 VLSFO)
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag = 1162,89k (26% mer enn 2017 scrubber og 85% mer enn 2016 VLSFO)"
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2021 kl 19:41 1498

Kan noen forklare hvordan vi kan ha negative rater?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
tuja
20.01.2021 kl 19:33 1520

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
2t
Most significant #oil #tanker #shipping spot movements:

#VLCC -62% to -$1k/d
#Suezmax +45% to $2k/d

#OOTT $ADSC $DHT $EURN $FRO $HAFNIA $HUNT $INSW $NAT $OET $TNK
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.01.2021 kl 22:44 1527

Ikke fullt så ille for ECO;

18.01.2021;
Olympic Laurel (2019 - Modern Scrubber) On Subs NSea/China $4,250,000 BP Feb 15-17 Onassis (TCE: RV USD 15.5K @ 103.42 days / Actual USD 12.95K @ 96.85 days) 1.58 idle days

Ikke videre mye å skrive hjem om, men vesentlig mindre ille :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
tuja
19.01.2021 kl 22:28 1527

Helt svarte natta i tank:

ankers International
@TankersInt
·
2t
Sea Calm (2013 - Modern VLSFO) On Subs AG/Korea WS 22.00 S-Oil Jan 31-Feb 2 Pantheon Tankers Management [Change of Ownerships & Tecg. Mgmt / Bunker Sire] (TCE: RV USD -20.21K @ 47.89 days / Actual USD -2.87K @ 313.38 days) 269.11 idle days


Tankers International
@TankersInt
·
6t
Argenta (2005 - +15 Years Scrubber) On Subs AG/ECIndia WS 34.00 IOC Feb 1 Lykiardopulo [Basrah Port Costs Owner's Account / +15 years old vessel] Demurrage USD 16K (TCE: RV USD 0.85K @ 30.57 days / Actual USD -0.57K @ 38.96 days) 7.1 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.01.2021 kl 21:17 1527

Most significant #oil #tanker #shipping spot movements:

#VLCC -160% to -$1k/dBear face
#Suezmax +216% to $2k/d

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1351573672784441346
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Mr. U
15.01.2021 kl 22:27 2071

Her var det mye rart...
Arne “vi ville gjort det bedre hvis ikke markedet ble rævva” Fredly... aka shippingorakelet?
Kjøp billig selg dyrt,- du er skærp du, Foxy!

Du mener altaå i fullt alvor at “forbigående cOntango” er bra for ratene???
Hvor mange vlccer har blitt skrapet i år? Og i fjor, og året før der, og før der og før der? Og hvor mange har blitt kontrahert i år?

Og til alle som nå plutselig syms Hannisdal er nærmest satan selv. Det er ikke mange månedene siden dere hauset ham som en superanalytiker som hadde “skikkelig peil”.

u






Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 10:07 2342

Litt som å snakke for sin syke mor, du anbefaler salg men forventer rally siste 1/2 del av 2021.
Jo tank markedet er elendig, dette vet alle, men skal du delta på festen som starter neste høst vil investorer begynne å possisjonere seg, om du bør kjøpe nå eller vente 3 måneder er 1000 kr spørsmålet, men orker du sitte med aksjene 1/2 år får du betalt.

Kursmåplene Hannis oppererer med er så useriøst at jeg sjeldent har sett værre kost, dette er amatørmessig av Claves og som en ser, få bryr seg om fantestrekene deres som er ren kapital frarøvelse.
De setter Kursmål Fro til ATL, 1/2 ÅR før ting skal bedres.
Tank selskapene world er nå bedre kapitalisert en på mangfoldige år og har kasse, Frontline flåten er delvis fornyet og tonnasje har vokst.

Kursmålene er til å le seg ihjel av., ingen tar disse "tall knuserne" seriøst lenger.
De har det endel innvirkning på de mindre rederiene, som typisk Hunt, Oet osv på Oslo børs, men de store rederiene notert i Usa blåser de lang masj i disse tullete analysene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.01.2021 kl 09:10 2448

Hannisdahl forventer riktignok lavere kurser, men dette er på kort sikt (sommer 2021). Verdt å legge merke til hva Hannisdahl skriver innledningsvis som konklusjon;
"We see downside to almost all our covered oil tanker companies, but still expect that mid-2021E could be the inflection point. We advise investors to opportunistically use any potential weakness during 1H21 to build positions"

Elendig journalistisk håndverk i E24-lenken i så måte, men det har jeg nettopp påpekt i en annen tråd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 09:10 2450

At en tallknuser i Cleaves snakker ned aksjen pga av storkunder med shortposisjon i Frontline blir for dumt. Greit nok at tankrater er lave , men Frontline er og forblir et godt kjøp så lenge den holder seg under 60 kr
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 09:10 2464

Fin kjøps anledning, 2 kr under Usa
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
tuja
15.01.2021 kl 08:39 2558

https://min.e24.no/tallknuser-venter-b-rsras-for-fredriksen-og-fredly/a/yRgQGJ


Cleaves Securities’ nye tankanbefalinger

ADS Crude Carriers: Hold, kursmål 20 kroner
DHT: Selg, kursmål 4,7 dollar
Euronav: Selg, kursmål 7,5 dollar
Frontline: Selg, kursmål 3,7 dollar
Hafnia: Selg, kursmål 9 kroner
Hunter: Selg, kursmål 3 kroner
Nordic American Tankers: Selg, kursmål 1,2 dollar
Okeanis Eco Tankers: Selg, kursmål 49 kroner
Teekay Tankers: Hold, kursmål 12 dollar

Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare