FunTrade
15.01.2021 kl 23:40 1944

I et teoretisk scenario er det jo riktig... dvs lik 8 øre før spleisen i desember for nåværende aksjer fant sted.

Men nå skal kreditorene si sitt også da...og dere vet, det kan bli vanskelig dette...4 kroner er kanskje mer realistisk? Kreditorene er jo lovet mindre i konverteringen enn sist gang, og det er nok heller ingen nye aksjonærer av noe størrelse som heier på de nåværende, tvert i mot, å gi bort eierandeler til lykkehjulentusiaster blir det nok ikke snakk om.


Nei, stay short and earn money:-)

Edit 00:005: rettet skrivefeil
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Stille på NAS tråden i kveld, har realitetene endelig nådd aksjonærene mon tro.
Nå har vel ikke NAS anledning til å selge nye aksje til 4kr, minste pris er 5kr vedtatt på EGF.
Nordnet vil ikke la meg shorte NAS.

mvh
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
FunTrade
16.01.2021 kl 00:10 1871

Hvis verden for NAS står og faller med lavere kurs enn 5, så blir det jo slik....

Nordnet er småaksjonærenes tumleplass, du du må nok ringe meglerhusene de større investorene bruker... man kan jo uansett ikke låne aksjer av 40-50 småaksjonærer samtidig, da vil det jo bli et helvete å holde styr på hvem som til enhver tid ikke vil låne ut lenger, man må jo få arbeidsro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
FunTrade
16.01.2021 kl 00:54 1799

Skal ikke mase mye om dette, men aksjonærer som ikke har lyst til å tape mer på NAS bør komme seg ut av aksjen asap..

Wait and see..
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
_info_
18.01.2021 kl 01:09 1239

en slik kommentar hjelper ingen. Du må linke til faktainfo eller lign. Da blir kommentaren plutselig mye mer seriøs.
Hvem som helst kan skrive "wait and see"..

Hva blir forskjellen på en som skriver;
'Last inn nå, da blir dere rike. Wait and see'
mot en som skriver
'Selg nå hvis du ikke vil tape pengene dine. Wait and see.'

PS! jeg er enig med deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
JonasKr
18.01.2021 kl 08:06 996

Det er jo såre enkelt. De nye aksjonærene sitter med all makt da det er de som avgjør om NAS går konk eller overlever. De som skal inn med en emisjon på 4-5mrd vil kreve at nåværende aksjer blir nullet, og nåværende aksjonærer har egentlig ingen reell makt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Eksisterende aksjer blir ikke nullet, men de vil bare utgjøre omlag 5% av nye NAS. Emisjonen burde ligge rundt 10 kr. Kursen på eksisterende NAS skal nok under 20 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Trenger ikke facts, det kan folk lese sjøl, de kan også lese journalister og megleres syn på nett. Også kan du jo se tilbake til mine innlegg i fra april, da får du kun ett syn, Ned, Ned og atter Ned. ... og videre ned skal vi.

Treffer journalisten med 8 kroner, så tilsvarer det to kroner under (etter spleisen) det jeg spådde kunne komme til å bli 10 øre i mai.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Aksjen har etter hva jeg kan se fortsatt et potensiale til å bli nullet, konkurs. Scenariet du viser til er hvis ledelsens plan holder, og det er ikke sikkert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
china
18.01.2021 kl 11:59 702

«Folk som kjøper Norwegian-aksjen nå bør saksøke sine egne foreldre» HEHE LOL
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

En spleis er skjelden positivt for en aksje, en form for kunstig åndedrett med flere tiltak og fallhøyden blir større i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
retur
18.01.2021 kl 13:00 601

Erna sier mellom linjene at nas vil få hjelp. Spørsmålet er hva slags hjelp. I form av cash kanskje. 4 mila for staten er blåbær
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Erna Solberg: Fortsatt ingen løfter til Norwegian
Statsminister Erna Solberg orienterte mandag Stortinget om koronasituasjonen, der hun blant annet kom inn på luftfart og Norwegian. Hun delte ikke ut noen løfter om penger til Norwegian.

– Det er kjent at regjeringen vurderer en henvendelse fra Norwegian om å bidra med kapital i restruktureringen av selskapet. Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg.

Statsministeren trekker frem at staten skal bruke to milliarder kroner på kjøp av flyreiser i år, at passasjeravgiften er fjernet for hele 2021, samt at merverdiavgiften er satt ned i første halvår.

______________________________________________
Jeg synes dette er en helt grei beskjed fra Erna vedrørende Norwegian.

Merker meg nøkkelsetningen her : "Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg."

Det er å sikre god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge og Norden som er viktig.
Norwegian må bringe gjelden TILSTREKKELIG langt ned, og fremstå som et tiltenkt klart sunt drevet selskap.
Får man dette til, er det vel ikke umulig at staten går inn som f.eks. medeier en periode. Alternativt tar staten
initiativ til å starte et nytt norsk hovedflyselskap. Widerøe på norske hender må også kvalitetssikres.
Staten skal ikke tape penger her. Men kan hjelpe til en periode med å få ting i gjenge igjen, f.eks. gjennom korttids-
eierskap. Senere kan staten redusere sitt engasjement. Men jeg tror staten godt kan være en langsiktig mindre eier
i norges hovedflyselskap. Det har også staten vært tidligere i lengre tid i Norwegian via Folketrygdfondet.
Oppgaven her er å få gjelden langt nok ned, og sitte med en tilfredsstillende flyflåte. Og ha en sunn strategi videre.
Strategien med Norge, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa tror jeg er riktig.
Norden er ca det sjette største luftfartsmarkedet i Europa. Ganske likt med den europeiske delen av Russland.
Storbritannia er størst. Så Spania, Tyskland, Tyrkia og Italia. Frankrike er litt mindre enn Norden. Dette basert
på 2019-tall. Så det nordiske markedet er attraktivt. Et norsk hovedflyselskap ligger naturlig an til å kunne bli
største flyselskap i Norden. Norden er preget av mange flere flyplasser enn de andre markedene. På sikt bør
nok Norden forsøke å konsentrere sin flyplasstruktur litt. Dvs. slå sammen noen flyplasser ved bedre infrastruktur
på bakken.

I alle år siden 1946 har staten vært medeier i det som har vært norges hovedflyselskap. Det er naturlig at staten
gjennom medeierskap påser at det er god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge. Men dette må selvfølgelig
baseres på et sunt drevet flyselskap. Vi ser den danske og svenske stat har gått enda mer inn på eiersiden i SAS.
Et virkemiddel som kan monne litt er at staten rasler med oppstart av nytt norsk hovedflyselskap, om ikke kreditorene
jenker seg tilstrekkelig ned. Om Norwegian går konkurs vil jo kreditorene ligge veldig dårlig an. Et evt. nytt flyselskap
vil også kunne kjøpe konkursboet for eksempel. Det må også være norsk kontroll i praksis i norges hovedflyselskap.
Noe f.eks. EQT tungt inn i norges hovedflyselskap kan vi IKKE godta. Norske interesser må ha kontrollen i praksis.
Alle må skjønne at Norge raskt kan få et nytt flyselskap opp å stå om nødvendig. Samtidig er nordiske interesser
hjertelig velkomne som minioritets medeiere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Ja her blir det nok rekyl, ser en 100 nok pr aksje før emisjonsaksjene kommer ?

Det er jo gledelig at småsparere så langt har gitt litt plaster på såret til storkapitalen.

Etter denne restruktureringen kan det bli penger å tjene på NAS igjen, men det er langt frem i tid og fra et vesentlig lavere nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Vi konker Norwegian, og så sluker FLYR konkursboet, eller de biter det kan tenke seg.
Staten kan gå inn på eiersiden i FLYR, om de er velkomne der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare