Hunter - VLCC ratene stuper


Dette ser ikke bra ut for inntjeningen til Hunter? Ikke lenge til de siste fastkontraktene går ut :( Mindre olje å frakte rundt pga Saudi-Arabia og nye lockdowns workd wide. Spørsmålet er hvor mye Hunter faller når kr 1 i utbytte er utbetalt? Bedre å sikre gevinsten nå?

VLCC -51% til $4k/d

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAJqO0/tallknuser-venter-boersras-for-fredriksen-og-fredly-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.01.2021 kl 01:44 4996

I tank tror jeg det er bedre å si at usikkerheten er priset inn :-). Ikke vært lett å spå tankmarkedet historisk sett. Jeg er Bull, men det er kanskje problemet? Sjokkerende nok skrapes det lite og bygges overraskende mye nytt (som jeg synes er helt vanvittig med tanke på en tankbåts levetid og all usikkerheten i årene fremover, særlig med klima). Problemet er vel kanskje at hvis for mange tror på en super-cycle, så blir den ikke noe av? Jeg sitter i tank selv og håper...
Redigert 23.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
B34
23.01.2021 kl 01:02 5012

Hei.
Følger ulike tråder i på forumet i de aksjene jeg innehar eller følger av interesse. Har blant annet aksjer i HUNT. Takknemlig for gode diskusjoner om HUNT fra både ks1977, Longsitinbulk m.fl. Deltar sjelden med innlegg, men liker å tilegne meg kunnskap gjennom ulike synspunkter. I ett tilfelle følte jeg behov for å legge et innlegg, det var etter en «ørkesløs vandring» over uker på forumet hvor det ble hevdet at Arne Fredly hadde kjøpt en VLCC privat, og hvor flere på forumet hevdet at denne skulle legges inn i HUNT strukturen (angivelig, ble det hevdet av noen forumdeltakere, for å berike seg selv på øvrige aksjonærens bekostning 😂) Dette var avkreftet av Arne Fredly i et intervju i FA, men føljetongen på forumet fortsatte. La derfor inn et innlegg med link til intervjuet, og spekulasjonen på forumet stoppet.

Har fulgt HUNT en stund, liker set-uppet og den initielle strategien. Flinke folk som i utgangspunktet hadde en strålende strategi for investeringsselskapet Hunter gjennom investering i 7 VLCCer, men som i likhet med de fleste andre ble overrasket av en sort svane, COVID-19. Gjennom denne pandemien er det min oppfatning at selskapet, forholdene tatt i betraktning, utøver kvalitativt svært god corporate governance. Bunnsolid aksje, hvor inntjeningen synes godt sikret og bra timet mot utløp av TCer. Har investert i aksjer noen år, og har erfart at det sjelden lar seg gjøre å treffe hverken topp eller bunn. Erfaringene har imidlertid lært meg at når markedet ser som verst ut er det tid for å ta en posisjon, som Hannisdal så presist tok til ordet for i sin siste analyse. Aksjemarkedet ligger i forkant, og min oppfatning er at det svake tankmarkedet allerede er priset inn.
JonasKr
23.01.2021 kl 00:52 4971

Hunt har penger på bok og en bra flåte, og de er vel på relativt greie TCE Q4 og Q121. Ved første øyekast ser det imidlertid ut som de går inn i en fryktelig storm fra Q2-21, da alle kontraktene løper ut i løpet av Q1. Hvis markedet tar seg opp allerede til høsten er de godt posisjonert, og må kanskje bare ta 1-2 kvartaler under CBE.
ks1977
22.01.2021 kl 22:03 5020

Umulig å si ja, men burde ikke være mulig å gå lavere (skjønt jeg hadde ikke trodd at vi skulle helt ned til 10k for ECO scrubbers).

Ellers så er jeg ikke helt enig i at spørsmålet blir hvor lenge elendigheten varer (selv om det absolutt er viktig), for om scrubber får 5k eller 15k er vesentlig (spesielt dersom non-eco samtidig subber på 0). Med CBE på 20,5k så kan HUNT holde det gående veldig lenge med 15k, mens 5k vil svi litt mer. Og klarer HUNT å grafse inn 15k i et fullstendig råttent marked, så sier det noe om hvor latterlig risk/reward er i HUNT ifht konkurrentene.

Jeg prøver å ikke spekulere i hva Mr Market finner på av krumspring på kort sikt, men siden du spør; Nei, jeg tror ikke at vi får noen oppgang i HUNT på kort sikt. HUNT er for "høyt" priset på P/NAV ifht konkurrentene, så tror at Mr Market ikke bryr seg om at HUNT lett rir av stormen (og lett bør kunne dele ut utbytte for 2021 selv om konkurrentene går med underskudd). Skjønt når DHT betalte 68MUSD for (scrubber?)2016 (eco light?), og stålprisene har lagt seg på litt mer hyggelige nivåer, så kan det jo være at vi har sett bunnen på skipsverdiene - i så fall så kan jo Mr Market finne på å sende kursen opp (men om skipskursene skal opp eller ned frem mot sommeren bryr jeg meg fint lite om, jeg har ikke tenkt å selge aksjene mine nå uansett).

Ellers så var det en interessant avslutning i artikkelen du delte;
"Helt mørkt i horisonten er det likevel ikke. Oppgangen i oljepris og nedgang i lager viser at dagens fraktvolum er for lave og IEA sine tall denne uken viste at verdens oljeforbruk steg videre i fjerde kvartal til tross for nye coronautbrudd".
Har ikke fulgt helt med på hvor mye som gjenstår av flytende (eller landbasert) lager, men sist gang jeg så tallene (på flytende) så var vi ikke fryktelig langt unna det vi normalt har. Samtidig så har vi vel et lite vakuum akkurat nå som Kina skal ha nyttårsfeiringa si, så det er ikke utenkelig at vi faktisk ser ratebunnen nå og at Q2&Q3 blir litt mindre ille enn hva vi nå ser. I så fall kanskje Mr Market finner ut at HUNT har bunnet.

For HUNT sin del så er utbyttet (tilbakebetalingen) en potensiell liten joker også; vil folk selge aksjer før/etter utbyttet for å komme seg ut av ørkenvandringen? Vil folk bruke utbyttet til å kjøpe flere aksjer? Hvis halvparten av aksjonærene bruker halvparten av tilbakebetalingen til å kjøpe aksjer så er det (med ny kurs 2,5kr ex dato) 10% som skal kjøpes... Kan jo være at HUNT også klasker til med mer tilbakekjøp - uten at jeg skal spå noe der (P/NAV er som nevnt "høy"). Det kan jo også være en litt psykologisk greie siden 2,5kr høres mye billigere ut enn 3,5kr. Ikke at det er noe rasjonelt ved å flokke til HUNT på 2,5kr ex i stedet for på 3,5kr før ex, men det er jo mye urasjonelt i markedet og siden HUNT tjente ca 1kr i 2020 (40% av "ny kurs") så viser det jo litt av potensialet når vi kommer ut på andre siden.

Umulig å si selvsagt det, kan vel ikke gå særlig lavere, spørsmålet blir vel hvor lenge elendigheten varer, ikke om nye scrubber får 5 eller 15k.
Det er så bedritent tank marked nå at blåser man hardt på pc skjermen så faller aksjene, er så elendig at en ikke bør være i aksjene.

Forventer du oppgang i Hunter nå?
Redigert 22.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
ks1977
22.01.2021 kl 20:38 5099

Var ikke mange som var forutseende nok til å ta med Corona inn i regnestykket to år tilbake i tid... Merkelig det der gitt.

Nå er det knapt nok noen vintage skip med scrubber som har klart å få negative rater, men for all del. Var en vintage m/scrubber som klarte å grafse til seg 10k i dag, men det var nok unntaket (rett sted til rett tid) og neppe noen ny trend. Ratene i Q2 og Q3 blir fort elendige, men hva tror du ratebunnen for ECO scrubber blir? De ligger fortsatt rundt 10k tross skriveriene om negative rater. Er det bunnen eller vil de svekkes ytterligere? Er jo selvfølgelig mulig å gå lenger ned, men da på bekostning av non-ECO og/eller non-scrubber. Vil da tro at det ikke er snakk om at non-ECO tar lavere rater, men at de rett og slett ikke får last. Skal non-ECO, og spesielt vintage, gå i opplag fordi de ikke får last eller skal de ta laster som ikke dekker opex?

PS. USDNOK opp 1% i dag, rett under 8,50 (igjen). Sikkert ned igjen i morgen, eller overimorgen. Og så opp litt en dag eller tre senere, men i en svak nedadgående trend (slik det ser ut nå i hvert fall).

Negative rater er ganske ok når en tenker på hvor bull alle var for 2 år tilbake og Arne estimerte minimum 50k for nye srubber bett.
Det blir en lang og seg veg tilbale til godt tank marked.
Litt rottent børs marked så stuper nok aksjene videre.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/22/7612910/pill-rattent-stortankmarked

Redigert 22.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
ks1977
22.01.2021 kl 10:19 8535

Nå er det jo ikke så fryktelig lenge siden de første skipene fra flytende lager ble frigjort, og vi har også sett de første skrapingene skje, så du bør vel avvente litt før du tar paradedansen om hvor feil jeg tok... Skjønt jeg er forundret over at vi ikke har sett mer skraping tatt i betraktning hvor dårlig høysesongratene har vært.

Hvor stor er denne "langt større ny ordrebok" du sikter til? Klart, vi ønsker jo ikke noe som helst av nybygg, men null og niks er jo ikke veldig sannsynlig. Vi har fått noen ordrer, men ordreboka er fortsatt ekstremt liten; https://www.seatrade-maritime.com/shipbuilding/shipbuilding-orderbook-falls-31-year-low-against-existing-fleet
Vi må jo forvente flere ordrer gjennom 2021, helt tørt blir det neppe, så dette er noe vi må følge med på.

Apropos feil; nybyggprisene har fortsatt ikke kollapset. Ned drøye 5% de siste 12mnd dersom jeg tar grafen på øyemål (https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-market-slowing-down-as-holiday-season-nears/). Det er ikke utenkelig at de fortsetter å synke, men de sterke stålprisene bør gi en betydelig støtte. Det ser også ut til at interessen etter brukte nye skip fortsatt er til stede, og dermed ikke mye verdifall å skrike hjem om etter det jeg kan se.

Så du mener markedet ville vært helt likt uten skraping!!
Hva vet du om skraping i 2022 og 2023 osv...
Det er så mye dumme penger på børsen nå at krakket på 35-40% må komme. Det kjøpes selskaper til 80-90 ganger inntjening som fra før av er ca null....
Alt for mange retail små tradere....

Det er estimert at det vil skrapes 25 VLCC i år. Det ble levert 68 nye VLCC i 2019, 36 i 2020 og estimert 32 i 2021. Det er helt umulig å skrape seg til et godt marked med disse tallene.

Ja, det er utrolig at det ikke skrapes noe mer i tank, du trodde jo vi ville se stor skrap aktivitet etter contango, noe du skrev på forumet i sommer, dette har ikke skjedd så langt, noe som tyder på at rederne fortsatt er store opptimister, vi har derimot fått en langt større nybygg ordrebok i 2020 en vi ønsket, typisk redere dette etter en meget god liten periode i tank.

Skrap prisene er enda langt høyere en jeg antok, takker høy Asiatisk aktivitet for det, ser ut til å vedvare også, bull for bulk.
Vi får håpe skrap tar seg opp, har selv liten tro på det, og skraping har uansett aldri snudd noe shipping trend.


Redigert 22.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.01.2021 kl 23:45 9040

Jeg trodde nå at USDNOK skulle svekkes før Corona, men tok skammelig feil, så skal ikke spå utviklingen der. Er man bekymret så kan man jo bare hedge seg.

Generelt sett så skal jo NOK styrke seg når oljekursen går opp, men om olja skal vesentlig opp i løpet av kort tid? Tja, vi må vel få hjulene skikkelig i gang først vil jeg tro - er nok mange av medlemmene i OPEC+ som klør etter å skru opp kranene igjen, så skal ikke se bort i fra at OPEC+ prøver å stabilisere olja mellom 50 og 60 ut året og vel så det. Om det i så fall er godt nok for at NOK skal styrke seg videre gjenstår å se (sist gang olja lå på 50NOK så var det jo katastrofe, men oljebransjen har jo skjerpet seg og skal klare seg fint med dagens oljekurs). Har ikke fulgt helt med på støttekjøpene av krona i det siste - hvor mye (om noe) av kroneoppgangen skyldes det?

En annen ting som blir styrende for USD sin del er pakkene i USA. Det skal jo normalt sett virke svekkende på dollaren, men ser at det nå spås at USA kan få en skikkelig pangstart når ting starter å løsne fordi at amerikanerne har en del penger å bruke og et etterslep på hva de ønsker å bruke ting på. Hvis det er tilfellet så skulle det tale for en sterkere USD (generelt sett i hvert fall - er jo ikke gitt at den klarer å holde tritt med krona dersom den vil fortsette å styrke seg).

Skulle børsene kollapse slik du tror (hvilket de absolutt burde, men hvem vet når galskapen vil ta slutt) så vil det antageligvis sende USDNOK i været igjen.

Er spent på å se om skrapprisene holder seg på disse nye nivåene (nivåer som jeg fikk beskjed om å drømme om for noen måneder siden), og om det i så fall fører til mer skraping. Kombinasjonen med elendige rater (og det før vi har startet på lavsesongen) og økt oljepris (hvor vintage nå har negative rater, mens ECO scrubber ligger rundt 10k) burde jo tale for det, men man vet jo aldri.

Jaja, det blir nok bra til slutt.
Skal jeg tippe ser vi dollaren i 7,5-7 ila året, denne trenden snur ikke nå, oljen stiger og Nok styrkes.
Et rederi som Belships har skrevet ned verdiene 2 kvartaler nå, ene og alene pga dollar fall, vi vil se det samme i Hunt.
Redigert 21.01.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
21.01.2021 kl 21:53 9328

Jeg sier ikke at USDNOK ikke har hatt en nedadgående trend (det har den, og synes fortsatt å være inne i en trend), men de gangene du har nevnt det her inne så har USDNOK hatt et avbrekk fra sin nedadgående trend i perioden rett før. Ta nå f.eks; Den siste måneden så har USDNOK svingt rundt 8,55. Å omtale det som "fall" og "hver dag" er mildt sagt en overdrivelse. Hvis du ser at den faller mot norske hver kveld så må du følge med litt tettere, for USDNOK har som sagt ligget relativt stabil den siste måneden (den brøt riktignok ned gjennom 8,50 i dag, men den har vært lavere i år så den kan åpenbart ikke ha "falt (...) hver dag).

Svekkelse av USDNOK er selvfølgelig bearish for oss som er aksjonærer, noe jeg tidligere har påpekt som den største risikofaktoren for oss som har en lengre tidshorisont.

Har dollaren stort sett vært stabil hver gang jeg skriver om det? Du tuller nå eller, nekter du for dette?
Dollaren er ned 12% bare siste 2 måneder og 22% siden i sommer, og det ser ikke it som det skal snu, kraftig kost for et lite Norsk rederi det.

Er det bull eller bear for et Norsk rederi?
Det betyr i klartekst at den reelle verdien av Hunt er ned en 50 øring bare siden de solgt de 2 sist skipene hvis vi regner Nav som Pareto anslo da, er den er nå ikke 4,5 men 4kr pga dollar fallet sist 2 måneder.
Jeg har ingen formening om videre dollar retning men ser at den faller mot Norske hver kveld, skulle den falle 10% til frem mot sommeren er Nav 3,5kr/2,5 etter x dividende.
Dette er på toppen av det bedritne tank markedet forøvrig, det meste går i feil rettning og rabatten mot Nav i markedet blir stadig mindre og mindre.
Hunters markedspris har en minimal rabatt mot Nav nå, 10% da er ikke aksjen billig.
Redigert 21.01.2021 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.01.2021 kl 19:51 9628

Merkelig at skrappingen ikke tar seg opp

VLCC -62% to -$1k/d
ks1977
21.01.2021 kl 19:11 9669

Nei, hver gang du skriver om det så har dollaren stort sett vært stabil en liten periode :p

Skjønt, som jeg har sagt flere ganger her inne, USDNOK er en risiko her (såfremt man ikke har hedget) - skjønt om USDNOK skal opp eller ned de neste 6mnd har jeg ingen anelse om.

Snakker om dollaren
Faller ikke Dollaren 1/2-1% hver forbanna dag?

Dollaren er ned 12% bare siste 2 måneder og 22% siden i sommer, og det ser ikke it som det skal snu, kraftig kost for et lite Norsk rederi det.
Redigert 21.01.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare

Kjøper to av Awilhelmsens fire supertankere for 1,2 mrd.
DHT Holdings kjøper to VLCC-er av Awilco Eco Tankers, som dermed kvitter seg med halve flåten. Begge skipene er på sterke Equinor-kontrakter.

Kjøpes skipene med kontraktene? I så fall er vel prisene på skip enda et knepp ned, + at dollaren raser ned daglig.
Redigert 21.01.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Buyin85
21.01.2021 kl 15:03 10069

Er nok to av følgende skip:
Eco Leader 2016 VLCC 299,999 DSME AETH
Eco Future 2016 VLCC 299,999 DSME AETH
Eco Queen 2016 VLCC 299,999 DSME AETH
Eco Seas 2016 VLCC 299,999 DSME AETH

Usikker på om Awilco skal selge de to siste også..
Redigert 21.01.2021 kl 15:06 Du må logge inn for å svare

Har Hunter mange 2016 skip:-))
Dollaren faller og faller og faller, dårlig nytt for et Norsk rederi når ratene er på tidene ATL

Men disse salgene viser at prisene fortsatt holder seg, foreløpig i alle fall, det er jo greit nytt
Redigert 21.01.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Sadio
21.01.2021 kl 14:49 10120

Er det Hunter og Fredly som selger? Nytt utbytte på vei til våren.
Frodon
21.01.2021 kl 14:15 10196

DHT kjøpte 2 stk VLCC fra 2016 til usd 68 mill pr stk
CapitaL
16.01.2021 kl 14:54 10977

ADS sine vintage skip hadde markedets laveste breakeven før de ble solgt.. omkring 13k. Så det der med lønnsomme nye skip er en sannhet med modifikasjoner, spesielt i perioden bunkersen var rekordbillig.. Jeg for min del tror, som nevnt over her, ikke på skraping av de gamle gullkalvene med det første, gitt utsiktene 6-9 mnd frem i tid.

Kanskje en god ide å kjøpe f.eks FLNG nå.. selge i februar når den trolig når toppen før vårens ratefall.. og begynne å plukke tankaksjer med gevinsten?
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare

Ligger ikke short her nei, solgte mine Hunt på 3,7kr, har mindre possisjoner i FRO,EURON OG DHT, men det ser ut som de ryker ut på stopploss hvert øyeblikk, gidder ikke bli med ned enda et hakk i trading range .
Kjøper ikke Hunt før dividende nå om ikke noe helt spesielt skjer,enten faller hardt eller noe annet uforutsett, etter dividende er faren for at aksjen blir triggerløs q1-q2 og da blir den vel muligens dumpet etter x dag.av flere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
hogan
16.01.2021 kl 14:27 11049

Tjent masse prosenter på gass og olje denne høsten og tank har stått bom stille. Satser fortsatt i gas utover men smart å begynne å kjøpe snart, tror jeg
Det er og blir inflasjon så stålverdier skal opp da blir det ikke billigere å bestille skip
og tror på skraping av gamle skip nu da de rett og slett får problemer med å få jobb sånn det er.
De har forøvrig tjent pengene sine på de skip med contangoen da er det lettere å skrape de, så forventer mer skraping fra q2
Økning i forbruk som kommer fra Asia og opec har kuttet positivt på sikt fordi mer tonn mile, mer kjøp fra Usa og brasil
Nytter ikke å komme i juli å kjøpe på bånn så må prøve å time bra her, det er viktig å sitte når dette materialiserer seg.
Ser Fro 40 tallet klarer ikke jeg bente lenger da blir det kjøp men ikke all in selvfølgelig
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
JonasKr
16.01.2021 kl 13:50 11136

Bare bra at tank tynes litt til, må få fart på skraping og gjøre folk skeptiske til å bygge nytt. Rekylen blir formidabel. Helt idiotisk av Hunter å selge skip nå, Fredly sa jo også at han aldri ville gjort det om han var eneste aksjonær i Hunter.

Så tror jeg mange ikke tenker på den ekstreme forskjellen i inntjening ut fra skipsalder. Skip bygget før 2006 u/scrubber burde bare skrapes alt i hop. Eco-skipene bygget etter 2015 er lønnsomme nesten uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
zomi
16.01.2021 kl 13:37 11177

Oljeetterspørsel skal kraftig opp i løpet av året, så her er det bare å vekte seg langsomt opp ettersom rater og oljeprod øker sakte men sikkert i andre halvdel 2021. Med lengre periode med bunnrater vil det helt helt sikkert også øke på med skraping fremover, så med langsiktige briller ser dette fint ut, 2022 blir et knallår, just wait and see!

Og til deg Longsit, i forhold til ditt siste innlegg, så kan det kan jo virke som du er en inne med en liten short her.. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare

Ratene 3-6k i svarte f...
Kan ikke huske å ha sett så lave Vlcc rater noen gang, får for guds skyld håpe det snur neste høst.
Det er bestilt langt fler tankere en det er skrapet siste år.

Er vel tvilsomt om Hunt klarer kunststykket å gå i break q1/q2 ?
Blor vel tap her minst 1/2 år som i de andre tank selskapene?
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
thepower
16.01.2021 kl 10:23 11496

Alle selgwr på topp 😘
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Kantarell
16.01.2021 kl 10:10 11551

Solgte meg ut på 3,7. Men en meget beskjedent gevinst. (+0,2/aksje).

Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
ruda
16.01.2021 kl 09:54 11601

Jeg tror det er på tide å reversere, og eventuelt komme seg inn etter den er under 3
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.01.2021 kl 12:54 12044

Det er ikke merverdi ved salg for disse prisene utover det de har inntjent hittil i HUNTs eie. Tror ikke på likvidering og videre salg av skip nå, men de holder nok mulighetene åpne for både det ene og det andre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
polakk
15.01.2021 kl 11:14 12267

Det kan være at jeg ikke forstår dette rett.
Vessel Value 30.9.20 597,190 millioner $
Deler du dette på 7 så får du 85,31 per skip.
Dei to skipene var solgt for 84.
Hvor kommer da merverdien ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
shipme
15.01.2021 kl 10:56 12312

Tall i Mill USD
Egenkapital 30.9.20.................................264
Merverdi 5 skip (samme pris som
2 solgte)..................................................56
Resultat Q4/20 og Q1/21..........................15
Totalt EK...............................................335

Omregnet til NOK pr aksje 4,925 ved USD/NOK 8,46
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare