Hunter - VLCC ratene stuper

Frodon
HUNT 15.01.2021 kl 08:12 26288

Dette ser ikke bra ut for inntjeningen til Hunter? Ikke lenge til de siste fastkontraktene går ut :( Mindre olje å frakte rundt pga Saudi-Arabia og nye lockdowns workd wide. Spørsmålet er hvor mye Hunter faller når kr 1 i utbytte er utbetalt? Bedre å sikre gevinsten nå?

VLCC -51% til $4k/d

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAJqO0/tallknuser-venter-boersras-for-fredriksen-og-fredly-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2021 kl 17:11 6607

3 stk VLCC skrapet forrige uke , en fra 03 og to fra 99.
Slettet bruker
22.01.2021 kl 19:56 6435

Negative rater er ganske ok når en tenker på hvor bull alle var for 2 år tilbake og Arne estimerte minimum 50k for nye srubber bett.
Det blir en lang og seg veg tilbale til godt tank marked.
Litt rottent børs marked så stuper nok aksjene videre.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/22/7612910/pill-rattent-stortankmarked

Redigert 22.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
ks1977
22.01.2021 kl 20:38 6344

Var ikke mange som var forutseende nok til å ta med Corona inn i regnestykket to år tilbake i tid... Merkelig det der gitt.

Nå er det knapt nok noen vintage skip med scrubber som har klart å få negative rater, men for all del. Var en vintage m/scrubber som klarte å grafse til seg 10k i dag, men det var nok unntaket (rett sted til rett tid) og neppe noen ny trend. Ratene i Q2 og Q3 blir fort elendige, men hva tror du ratebunnen for ECO scrubber blir? De ligger fortsatt rundt 10k tross skriveriene om negative rater. Er det bunnen eller vil de svekkes ytterligere? Er jo selvfølgelig mulig å gå lenger ned, men da på bekostning av non-ECO og/eller non-scrubber. Vil da tro at det ikke er snakk om at non-ECO tar lavere rater, men at de rett og slett ikke får last. Skal non-ECO, og spesielt vintage, gå i opplag fordi de ikke får last eller skal de ta laster som ikke dekker opex?

PS. USDNOK opp 1% i dag, rett under 8,50 (igjen). Sikkert ned igjen i morgen, eller overimorgen. Og så opp litt en dag eller tre senere, men i en svak nedadgående trend (slik det ser ut nå i hvert fall).
Slettet bruker
22.01.2021 kl 20:49 6345

Umulig å si selvsagt det, kan vel ikke gå særlig lavere, spørsmålet blir vel hvor lenge elendigheten varer, ikke om nye scrubber får 5 eller 15k.
Det er så bedritent tank marked nå at blåser man hardt på pc skjermen så faller aksjene, er så elendig at en ikke bør være i aksjene.

Forventer du oppgang i Hunter nå?
Redigert 22.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
ks1977
22.01.2021 kl 22:03 6265

Umulig å si ja, men burde ikke være mulig å gå lavere (skjønt jeg hadde ikke trodd at vi skulle helt ned til 10k for ECO scrubbers).

Ellers så er jeg ikke helt enig i at spørsmålet blir hvor lenge elendigheten varer (selv om det absolutt er viktig), for om scrubber får 5k eller 15k er vesentlig (spesielt dersom non-eco samtidig subber på 0). Med CBE på 20,5k så kan HUNT holde det gående veldig lenge med 15k, mens 5k vil svi litt mer. Og klarer HUNT å grafse inn 15k i et fullstendig råttent marked, så sier det noe om hvor latterlig risk/reward er i HUNT ifht konkurrentene.

Jeg prøver å ikke spekulere i hva Mr Market finner på av krumspring på kort sikt, men siden du spør; Nei, jeg tror ikke at vi får noen oppgang i HUNT på kort sikt. HUNT er for "høyt" priset på P/NAV ifht konkurrentene, så tror at Mr Market ikke bryr seg om at HUNT lett rir av stormen (og lett bør kunne dele ut utbytte for 2021 selv om konkurrentene går med underskudd). Skjønt når DHT betalte 68MUSD for (scrubber?)2016 (eco light?), og stålprisene har lagt seg på litt mer hyggelige nivåer, så kan det jo være at vi har sett bunnen på skipsverdiene - i så fall så kan jo Mr Market finne på å sende kursen opp (men om skipskursene skal opp eller ned frem mot sommeren bryr jeg meg fint lite om, jeg har ikke tenkt å selge aksjene mine nå uansett).

Ellers så var det en interessant avslutning i artikkelen du delte;
"Helt mørkt i horisonten er det likevel ikke. Oppgangen i oljepris og nedgang i lager viser at dagens fraktvolum er for lave og IEA sine tall denne uken viste at verdens oljeforbruk steg videre i fjerde kvartal til tross for nye coronautbrudd".
Har ikke fulgt helt med på hvor mye som gjenstår av flytende (eller landbasert) lager, men sist gang jeg så tallene (på flytende) så var vi ikke fryktelig langt unna det vi normalt har. Samtidig så har vi vel et lite vakuum akkurat nå som Kina skal ha nyttårsfeiringa si, så det er ikke utenkelig at vi faktisk ser ratebunnen nå og at Q2&Q3 blir litt mindre ille enn hva vi nå ser. I så fall kanskje Mr Market finner ut at HUNT har bunnet.

For HUNT sin del så er utbyttet (tilbakebetalingen) en potensiell liten joker også; vil folk selge aksjer før/etter utbyttet for å komme seg ut av ørkenvandringen? Vil folk bruke utbyttet til å kjøpe flere aksjer? Hvis halvparten av aksjonærene bruker halvparten av tilbakebetalingen til å kjøpe aksjer så er det (med ny kurs 2,5kr ex dato) 10% som skal kjøpes... Kan jo være at HUNT også klasker til med mer tilbakekjøp - uten at jeg skal spå noe der (P/NAV er som nevnt "høy"). Det kan jo også være en litt psykologisk greie siden 2,5kr høres mye billigere ut enn 3,5kr. Ikke at det er noe rasjonelt ved å flokke til HUNT på 2,5kr ex i stedet for på 3,5kr før ex, men det er jo mye urasjonelt i markedet og siden HUNT tjente ca 1kr i 2020 (40% av "ny kurs") så viser det jo litt av potensialet når vi kommer ut på andre siden.
JonasKr
23.01.2021 kl 00:52 6216

Hunt har penger på bok og en bra flåte, og de er vel på relativt greie TCE Q4 og Q121. Ved første øyekast ser det imidlertid ut som de går inn i en fryktelig storm fra Q2-21, da alle kontraktene løper ut i løpet av Q1. Hvis markedet tar seg opp allerede til høsten er de godt posisjonert, og må kanskje bare ta 1-2 kvartaler under CBE.
B34
23.01.2021 kl 01:02 6257

Hei.
Følger ulike tråder i på forumet i de aksjene jeg innehar eller følger av interesse. Har blant annet aksjer i HUNT. Takknemlig for gode diskusjoner om HUNT fra både ks1977, Longsitinbulk m.fl. Deltar sjelden med innlegg, men liker å tilegne meg kunnskap gjennom ulike synspunkter. I ett tilfelle følte jeg behov for å legge et innlegg, det var etter en «ørkesløs vandring» over uker på forumet hvor det ble hevdet at Arne Fredly hadde kjøpt en VLCC privat, og hvor flere på forumet hevdet at denne skulle legges inn i HUNT strukturen (angivelig, ble det hevdet av noen forumdeltakere, for å berike seg selv på øvrige aksjonærens bekostning 😂) Dette var avkreftet av Arne Fredly i et intervju i FA, men føljetongen på forumet fortsatte. La derfor inn et innlegg med link til intervjuet, og spekulasjonen på forumet stoppet.

Har fulgt HUNT en stund, liker set-uppet og den initielle strategien. Flinke folk som i utgangspunktet hadde en strålende strategi for investeringsselskapet Hunter gjennom investering i 7 VLCCer, men som i likhet med de fleste andre ble overrasket av en sort svane, COVID-19. Gjennom denne pandemien er det min oppfatning at selskapet, forholdene tatt i betraktning, utøver kvalitativt svært god corporate governance. Bunnsolid aksje, hvor inntjeningen synes godt sikret og bra timet mot utløp av TCer. Har investert i aksjer noen år, og har erfart at det sjelden lar seg gjøre å treffe hverken topp eller bunn. Erfaringene har imidlertid lært meg at når markedet ser som verst ut er det tid for å ta en posisjon, som Hannisdal så presist tok til ordet for i sin siste analyse. Aksjemarkedet ligger i forkant, og min oppfatning er at det svake tankmarkedet allerede er priset inn.
JonasKr
23.01.2021 kl 01:44 6241

I tank tror jeg det er bedre å si at usikkerheten er priset inn :-). Ikke vært lett å spå tankmarkedet historisk sett. Jeg er Bull, men det er kanskje problemet? Sjokkerende nok skrapes det lite og bygges overraskende mye nytt (som jeg synes er helt vanvittig med tanke på en tankbåts levetid og all usikkerheten i årene fremover, særlig med klima). Problemet er vel kanskje at hvis for mange tror på en super-cycle, så blir den ikke noe av? Jeg sitter i tank selv og håper...
Redigert 23.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
B34
23.01.2021 kl 02:02 6221

Enig, god presisering; usikkerheten er priset inn.
Mr. U
25.01.2021 kl 12:33 4968

pizzamel har helt rett.
aldri i historien har man skrapet seg ut av et dårlig marked. det vil aldri skje i fremtiden heller. dere som setter deres lit til skraping må rett og sett sette dere bedre inn i dette.

gå tilbake til hviklet som helst år fra nå og tilbake til 1972 (det er det det fins sikre data på) så vil dere se at flåteprofilen (flåtens alder) der man kan anta at skip over 20/25 år alltid overvurderes. sagt med andre ord; det skrapes alltid færre skip enn anntatt og i forhold til det man kunne ante sett utifra flåteprofil.

ikke glem at hvis markedet er grisedårlig slik at skraping blir aktualisert er samtidig nybyggprisene ofte lave (med ett eller kanskje to historiske unntak unntak). dvs at netto skraping sjelden blir negativ fordi det kontraheres motsyklisk. i tillegg er redere typisk redde for å skrape fordi de da taper markedsandeler hvis man skraper "mer" enn konkurrentene. dessuten er det ikke sjelden lavkonjektur som medfører relativt lave priser på skrap-stål - som gjør at redene kvier seg. ikke sjelden er det av samme grunn lave drivstoffpriser som gjør at eldere båter enklere kan trades spot - i kombinasjon med tupisk lav capex.
så dette er ikke svart hvitt på noen måte.

i enkelhet - glem dette skrap pratet. det er ikke der man finner trøst og tegn på recovery.
mvh u
Mr. U
25.01.2021 kl 12:43 4944

hvilket set-up? de har jo knapt folk ansatt...
å høre Fredly si at "resultatet vårt kunne vært bedre hvis det ikke var for at markedet ble dårlig" - det er med respekt å melde fullstendig latterlig.
nå er Hunter i en lei situasjon, så enkelt er det. de vil nå få dårligere og dårligere intjening, mindre profitt ved salg av skip, og færre skip å tjene penger med når markedet eventuelt bedrer seg.
i tillegg har de svakt management med meget begrenset erfaring og kunnskap.

som investor; hvorfor skal jeg investere i dette nå? jeg ser ingen god grunn all den tid det fins alternativer med vesentlig bedre utsikter.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 12:54 4949

Det er helt riktig, skraping har aldri snudd noe trend, har skrevet det før og fått ris på baken fra menigheten for det.
Det kan selvfølgelig dempe elendig marked noe ved stor aktivitet, men slik 2020 utviklet seg er det bestilt langt mer tonnasje en det er skrapet, dessverre.

Jeg forventer eller ingen stor skrap aktivitet, dette begrunner jeg med at rederiene nå har god økonomi etter 2 gode år, og de vil holde tonnasjen lengst mulig før de går på strendene.
Rederne har også sterkt i minne hva slik gammel tonnasje kan generere når markedet er det.

Eller må en jo bare si Hunter holder seg meget godt, overaskende godt sett it fra prising mot Nav, shipping aksjer faller kraftig nå.
Så spørs det på interessen for å eie Hunt etter dividende da, kan ikke skjønne annet en at det blir tap også i Hunt 1/2 år fremover.
.

Redigert 25.01.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
ks1977
25.01.2021 kl 13:18 4913

Skraping er bare en liten del av kaka, og kanskje feil fokus. Det er (minst) to forhold som er vesentlig mer betydningsfullt enn skraping;
1) Bunkersspread ECO vs vintage. P.t synes denne å være på "usle" 10k, ned fra 25k i sommer. Kan bli vesentlig høyere (avhengig av oljepris samt spread VLSFO/HFO). I tillegg stiller ECO først i køen og har høyere utnyttelse enn vintage
2) Nye krav til maks CO2-utslipp pr tonnmil som antageligvis får tilbakevirkende kraft for eksisterende skip. Dette vil i seg selv både føre til økt "etterspørsel" (les; en stor andel av verdensflåten må redusere hastigheten for å overholde kravene hvilket vil redusere tilgjengelig skip), men vil forsterke inntjeningsevnen til ECO vs vintage (ECO kan opprettholde hastigheten og dermed få flere turer på samme tid enn det vintage får lov til). Hvor mye dette vil utgjøre er det vel dessverre for tidlig å spå, men det har lite for seg å introdusere et nytt regelverk som ikke har noen effekt...

Så er spørsmålet; hvor lenge vil et market hvor 25% av flåten lekker penger kunne vedvare? Historisk sett så er det ikke lange periodene vi har hatt med rater under 20k for VLCC, hvilket er CBE for HUNT... Vil dette være annerledes denne gangen? Hvis ikke så må enten en del av de 25% skrapes, eller så må etterspørselen opp (f.eks ved punkt 2 over). I begge scenario så bør HUNT komme godt ut av det (men det kan være vesentlig forskjell i hvor godt)

Ser ut som at vest-afrika er stedet å være nå - vesentlig over de "offisielle" ratene på ca 0, selv for vintage scrubber;
25.01.2021 Eliza (2008 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 37.00 CNOOC Feb 17-18 Dynacom (TCE: RV USD 9.3K @ 78.73 days / Actual USD 7.71K @ 87.59 days) 5.13 idle days

22.01.2021; Elizabeth I.A. (2004 - +15 Years Scrubber) On Subs WAfr/ECIndia $2,450,000 IOC Feb 15-16 Maran Tankers Management [+16 years old vessel] Demurrage USD 25K (TCE: RV USD 10.96K @ 62.03 days / Actual USD 10.82K @ 62.07 days) 0.05 idle days

22.01.2021; Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/East WS 35.00 CSSA Feb 12-15 Dynacom Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 8.13K @ 67.9 days / Actual USD 4.82K @ 82.65 days) 4.48 idle days

22.01.2021; Hojo (2013 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 33.00 Chevron London Feb 10-11 Tankers UK Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 11.51K @ 78.92 days / Actual USD 10.93K @ 84.3 days) 0.63 idle days
Mr. U
25.01.2021 kl 13:46 4843

de to tingene du nevner her betyr nærmest ingenting, i det store bildet. det er olje i markedet som er alda og omega. alt annet blir stort sett uvensentlig. uten olje blir markedet rævva. så enkelt er det. (sier selvsagt ikke at tonnasje supply ikke er svært viktig - men det er nå engang olje dette markedet lever av)
ks1977
25.01.2021 kl 13:54 4998

Nærmest ingenting? Så dersom vintage VLSFO får restriksjoner som gjør at de ikke kan seile raskere enn f.eks 7 knop så har det ingenting å bety? Den må du forklare, spesielt siden skipsflåten er veldig gammel allerede (og ECO trådte ikke i kraft før 2016/2017).

Vi skal absolutt ikke glemme oljeetterspørselen, men tilbudet av oljeskip er også viktig; som følge av det grønne skiftet så vil tilbudssiden her fiktivt strammes inn (som følge av redusert fart). Gitt samme etterspørsel så vil dette naturligvis øke pris (tilbud og etterspørsel). Etterspørselen vil riktignok forbli negativt påvirket i det korte bildet, og så er spørsmålet hva som skjer etterpå (finanskrisen er bare en liten blipp i så måte, men corona har en litt annen profil og i verste fall så har vi også truffet peak oil)
Mr. U
25.01.2021 kl 14:08 4994

nei nesten ingenting. hvorfor? jo fordi det ikke forandrer en millimeter på supply/demand. det er for mye båt i marked kontra olje. da spiller det ingen trille om en båt er eco, har scrub etc etc. dette er bare elementer som gir rederiet noe bedre tce enn en non-eco båt. men det forandrer ikke markedet overhode.
Mr. U
25.01.2021 kl 14:12 5033

for ordensskyld;
den vintage vlcc som kan seile SAKTERE enn 7 knop finnes ikke...
Slettet bruker
25.01.2021 kl 14:16 5069

Ingen quicfiics i tank nå, den en ser på børsene i dag er et regelrett nedsalg før corona hysteriet trolig blusser fult opp igjen.
Forundrer meg ikke om dette fører til en ny contango runde i større eller mindre form, men som kjent utsetter det bare en forbedring og frisk melding av tank markedet i andre enden igjen.

ks1977
25.01.2021 kl 15:22 5029

Da er vi sterkt uenige (evt så har jeg ikke klart å formulere meg godt nok).

Økt tilbud (større skipsflåte) = redusert pris. Redusert tilbud (mindre skipsflåte) = økt pris
Økt etterspørsel (mer tonnmil) = økt pris. Redusert etterspørsel (mindre tonnmil) = redusert pris.
Burde kunne være enige i det.

Når det nye regelverket kommer på plass hvor det settes grense på maks tillatte CO2-utslipp pr tonnmil, så betyr det at de gamle damene (som spyr ut mye mer CO2 pr tonnmil enn HUNT sine skip) må redusere farten (og/eller gjøre tiltak for å redusere utslippene) hvis de i det hele tatt får lov til å seile (det tror jeg de får, skjønt det er fullt mulig at de ikke får lov til å legge til kai i EU og kanskje heller ikke i USA under Biden). Dette vil endre på tilbud-etterspørsel forholdet (spesielt i et godt marked hvor vi i dag kan øke farten for å øke tilbudet, det er noe en stor del av flåten ikke vil kunne gjøre når regelverket trår i kraft).

Som du er inne på så vil det også påvirke TCE. Her er jeg spent på å se hvor lenge vi kan ha et marked hvor ratene på VLCCer er under HUNT sin CBE på 20,5k. Historisk sett, før IMO2020, så har det vært begrenset hvor lenge det har kunne vedvart. Nå, når flåten er eldre enn noensinne og vi også har IMO2020 så burde det ikke vare lengre enn det har gjort i historien (kan dog være noe kronglete i år til vi kommer opp i normal oljeetterspørsel).

En annen ting som er relevant er hvordan corona har endret oljeproduksjon og -etterspørsel; vil riggene i USA komme tilbake 100% eller vil Saudi ta markedsandeler? Ser ut som at vi har fått en viss fortgang i nedleggelse av gamle raffineri i vesten til fordel for nye raffineri i østen. Dette vil også ha en effekt inn i tankmarkedet (sistnevnte antageligvis negativt for råolje og positivt for produkttank)
ks1977
25.01.2021 kl 15:31 5043

Nei, noen quickfix får vi ikke i tank. Vi må først gjennom lavsesongen før vi i det hele tatt kan tenke på det (og så avhenger det av hvordan oljeforbruket har vært frem til da).

P.t så virker det som at OPEC++ har klart å styre produksjonen etter etterspørselen (les; restriksjonene) ganske så bra det sist halvåret, så det kan (...) bety at de klarer å gjøre det fremover også slik at vi unngår en ny contangorunde (gitt at medlemmene overholder kuttene, noe de for en gangs skyld har gjort i veldig stor grad). Selv om vi nå får oppblussing igjen, så tror jeg at vi får en mye mer begrenset (målrettet) nedstengning slik at konsekvensene ikke blir så store som det vi så i mars (gitt at smitten ikke kommer ut av kontroll, det er jo ikke utenkelig med de nye mutasjonene).

Det er ikke utenkelig at vi får et nedsalg på børsene igjen. Jeg ventet lenge på børskorreksjonen frem mot 2020 siden børsene (spesielt USA) var latterlig overpriset etter alle kunstens regler, men den kom ikke. Vi måtte ha Corona for å få til det, og da trodde jeg at vi ville få en dypere korreksjon siden EPS ville gå vesentlig ned for børsene som helhet, men Mr Market sa FU til det... Alt tyder på at vi burde få et nytt nedsalg/crack (og jeg så også noen som kommenterte at et fall i bitcoin kunne utløse et crack), og retail er jo helt over stokk og stein à la Dot-Com, men så er jo pengetrykkinga på topp, renta nesten ikke-eksisterende og TINA (there is no alternative)... Vet jaggu ikke om jeg blir mest overrasket om børsene er høyere eller lavere ved utgangen av året eller ikke. Cluet da er å være investert i selskap som fint klarer seg gjennom dårlige tider (eller stå utenfor og prøve og time inngangen).
Mr. U
25.01.2021 kl 15:51 4987

tror jeg avslutter fra min side. en kar som tror at en eldre vlcc kan seile 7 knop eller mindre viser bare at han ikke har kunnskap..
selv ikke moderne vlcc'er klarer vel å gjøre 7 knop. med mindre det har skjedd noe revolusjonært nå i det siste.

"det grønne skiftet" vil ikke føre til at flåten går med saktere fart. har du sett hva gjennomsinttsfart har vært de siste 10 år??? en vlcc er ikke som en bil; du kan ikke kjøre i den farten du vil. elementært.

men du snakker som om du tror det sjæl. kanskje ikke rart folk uten peil tror du vet hva du snakker om.

end of.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 17:45 4864

Hei Mr.U
Jeg skjønner ikke din påstand om hastighet på store tankbåter??
Jeg googlet en storbanker bygd i 2010
Her oppgis et skip på 360 meter (VLCC) med marsjfart 15 knop!!!
Konteinerskip på 400 meter har 25 knop!!!
Og du mener å være ekspert???
Mvh gammel pensjonist
ks1977
25.01.2021 kl 18:12 4851

Takk for konstruktiv og nyttig tilbakemelding? Som vanlig...

Jeg tok riktignok 7 knop ut av løse luften, men her er en lenke til gjennomsnittsfart for fullastede VLCCer. Alt fra 5 til 14 knop der, med snitt rundt 10-11 knop.
https://www.researchgate.net/figure/Annual-average-laden-speeds-for-the-VLCC-fleet_fig1_312041816

Poenget som du desperat prøver å unngå er det samme; Under det nye regelverket som kommer så vil tankskip FORBYS å slippe ut mer enn x CO2 pr tonnmil (hva x blir er ikke kjent enda). Forbruket av bunkers (les; CO2-utslippet) øker eksponensielt med farten (inntil en viss grense hvor lavere fart gjør mer skade enn gang), hvilket i praksis mest sannsynlig innebærer at hvert skip vil forbys å seile over en viss hastighet (gamle damer får lavere makshastighet enn ECO). I følge deg så har dette absolutt ingen påvirkning, "men du snakker som om du tror det sjæl. kanskje ikke rart folk uten peil tror du vet hva du snakker om"
https://www.researchgate.net/figure/new-VLCC-tanker-fuel-consumption-speed-curves-2-HFO-bunker-price-range-400-600-800_fig11_288145632

Har du andre måter skipene skal klare å oppfylle dette på uten å redusere farten (og uten enda flere kapitalintensive investeringer) så må du gjerne komme med de, i motsatt fall så kan du gjerne holde deg unna med ubegrunnet tullprat.
ks1977
25.01.2021 kl 18:38 4812

Det var nok ment med motsatt fortegn, nemlig at det er "umulig" å seile så SAKTE som 7 knop.

Skip (vel, i stor grad motorene) har en viss rekkevidde på fart som de er designet for. Ved for lav hastighet så vil motorene være ekstremt ineffektive (og føre til mer slitasje) slik at det i praksis er en grense for hvor sakte et skip "kan" (les; vil) seile.

At skip reduserer hastigheten for å redusere drivstofforbruk er dog en kjennsgjerning (slow steaming, eller til og med super slow steaming), skjønt det avhenger både av bunkerspriser og ratene (fjor vår med lave bunkerspriser og knallsterke rater oppfordret /ikke akkurat til super slow steaming)
https://www.euronav.com/media/1157/eco-ships-not-worth-investing-in.pdf

Når det nye regelverket trår i kraft så kan gamle skip bli tvunget til å super slow steame på permanent basis, mens ECO kanskje kan dure på så fort de bare vil/klarer. Hvor mye vintage-damene har å gå på hadde vært interessant å dykke i - kan man finne på å si at enkelte skip rett og slett forurenser så mye selv på optimal fart at de ikke får seile mer, eller vil de i så fall få unntak (i motsetning til IMO2020) og få lov til å slippe ut mer pr tonnmil enn ECO?
Ole86
25.01.2021 kl 20:13 4674

Er ikke noe vits å diskutere skraping med Mr. U. Dette har vært prøvd et par ganger før her inne. Mannen er ute av stand til å se supply-demand i et større bilde og i total benektelse rundt nye krav i shipping.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:59 4513

Makan til tull om VLCC tank skip skal en lete lenge etter, forsett med å skrive noveller om dette ett annet sted.
Ole86
25.01.2021 kl 22:08 4502

Kavala, det er ryddig om du opplyser om hva som er tull. Innlegg som dette bringer ingen verdi.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:25 4447

Få eller ingen på dette forumet har klart å spå tank markedet bedre en MR-U, bare så det er sagt.
At denne karen har greie på shipping bør dere ikke tvile på.
Mikro detaljer er egentlig uinteressante, alt koker ned til om om en bør eie Hunt eller tank aksjer nå eller ikke og event når en bør kjøpe, det er det vi alle er interesserte i.

Hunter er eneste tank aksje som ikke falt forrige uke, de fleste andre falt grovt sett 10%
Ser forøvrig Jokke melder kraftig rate oppgang nå, hele 2000 dollar nå, slå den:-))
Redigert 25.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
osenius
26.01.2021 kl 09:21 4165

Ratene opp 5% i dag!
coprime
26.01.2021 kl 10:12 4082

$$$ Ler hele veien til banken! HUNT på 5 kroner snart!
coprime
26.01.2021 kl 10:12 4130

$$$ Ler hele veien til banken! HUNT på 5 kroner snart!
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:17 4113

Hærlig, nærmer oss 2,5k da- fantastisk.
ks1977
26.01.2021 kl 11:46 4006

Er vel opp 489% - skjønt det er like misvisende om å si 2,5k.

Siste slutninger for ECO scrubber (fra TI) ligger rundt 12k. Ikke mye å rope hurra for det heller, men langt bedre enn 2k.
Spørsmålet er om Q2&Q3 blir like dårlige (dårlige blir de høyst sannsynlig) eller om vi får en liten bedring .
fuseta78
26.01.2021 kl 20:01 3772

enorme verdier i skipene som vil synliggjøres enda mer etter utbyttet..
Gull å kjøpe nå.. Og flere kommer til å bruke utbyttet til å kjøpe tilbake..
Slettet bruker
26.01.2021 kl 20:09 3758

Alt under 15k er et helt for j... markarked, under break er det bare trist.
Tenk å kjøre rundt med splitter ny tonnasje og tape store penger på det, men sånn er jo shipping, stort sett bare elendighet.
Redigert 26.01.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
ks1977
27.01.2021 kl 08:59 3426

Nå kommer ikke HUNT til å tape penger i Q1, men ja det er et elendig marked.

Vedvarer dagens lave rater så vil jo også HUNT etter hvert tape penger, men selv om jeg tror at vi ser dårlige rater også i Q2&Q3 så tror jeg ikke at det vi ser nå er representativt for de neste 8 månedene. Er ikke mye ratene skal opp før HUNT er over CBE (ser også ut som at prisen på VLSFO samt spreaden VLSFO/HFO vil fortsette å øke, spesielt dersom oljeprisen fortsetter å styrke seg).

Blir spennende å se om HUNT klarer å tjene penger i Q2&Q3, eller om de omsider vil få et kvartal med underskudd.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 09:34 3376

Jeg begynner å lure på om det kan være så lurt å dele ut så stort utbytte når det kan se ut som om nedstenginger og stor smittepredning kan vare så lenge som enda et helt år og kanskje lenger. Da øker vel sikkert ikke etterspørselen etter olje så voldsomt til høsten heller, kanskje ikke før langt uti 2022?
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/01/26/7614136/imf-frykter-nye-mutasjoner-og-vaksinekroll