Hunter - VLCC ratene stuper

Frodon
HUNT 15.01.2021 kl 08:12 26358

Dette ser ikke bra ut for inntjeningen til Hunter? Ikke lenge til de siste fastkontraktene går ut :( Mindre olje å frakte rundt pga Saudi-Arabia og nye lockdowns workd wide. Spørsmålet er hvor mye Hunter faller når kr 1 i utbytte er utbetalt? Bedre å sikre gevinsten nå?

VLCC -51% til $4k/d

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAJqO0/tallknuser-venter-boersras-for-fredriksen-og-fredly-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.01.2021 kl 20:53 6538

Hannisdahl tror jeg ikke mange hører på. Virker som folk har skjønt lureriet han holder på med 😉 Jeg tror aksjen går mye mer ned enn kr 1 etter ex, da mange vil selge seg ut og veldig få vil bruke utbytte. Hvorfor reinvestere utbyttet, for å sitte fast lenge igjen? Ja, Hunter blir nok bra til slutt, men tror ikke aksjen bunner ut før i august 🤔
Redigert 28.01.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.01.2021 kl 20:09 6548

Hvis det var meg du spurte så tenker jeg å ruge på aksjene, men jeg har hele tiden hatt en lang tidshorisont (hadde kursen tippet 4 så hadde jeg vurdert å trimme litt).

Spådom om hvor kursen går på kort sikt prøver jeg å unngå, og for HUNT sin del så er det ganske vanskelig tror jeg, men la meg gi noen betraktninger;

Kursen skal NED da mange er lei av ørkenvandringen og utsiktene (spesielt for konkurrentene) peker mot et elendig ratenivå det neste halvåret. Jeg vil anta at en del benytter anledningen til å takke for seg. Det hjelper nok ikke at HUNT er "dyrt" priset med tanke på P/NAV

Kursen skal OPP da HUNT har bransjeledende CBE, samt en ekstremt ny og effektiv flåte (så mindre kostnader enn konkurrentene, samtidig som at de skal ha en fordel også på inntektssiden). Jeg vil tro at en del benytter anledningen til å reinvestere tilbakebetalingen til å få flere aksjer. Antar vi 3,5 som kurs før tilbakebetalingen, så er det hele 40% av markedsverdien (ex utbytte) som deles ut! Om så en liten andel av aksjonærene kjøper med halvparten av utbyttet så vil det gi et betydelig press på kursen. Kan jo være at HUNT også bestemmer seg for å gjøre mer buybacks, skjønt jeg heller mot at de vil kjøre konservativt med krigskasse (jeg har dog ikke regnet på hvor stor krigskassa er etter ex dato)

Nå er det en uke fra ex dato til pengene er på konto, så det kan jo være at vi får en avart hvor de som vil ut selger og presser prisen ned, og så en uke senere (når pengene kommer på konto) så får vi et press oppover. Jeg vet ikke hvor mange som hører på Hannisdahl, men han anbefalte jo folk å kjøpe på dipper og posisjonere seg frem mot sommeren.

Personlig så tenker jeg IKKE å reinvestere pengene i HUNT (med mindre kursen går hardt ned etter ex), men det er fordi at HUNT - også etter ex dato - vil være min klart største posisjon. Hadde så ikke vært tilfelle så hadde jeg gladelig reinvestert de da risk/reward (på lang sikt) synes latterlig god

Kort oppsummert; Jeg har ingen anelse hva Mr Market bestemmer seg for, og jeg bryr meg heller ikke :p hehe
Sadio
28.01.2021 kl 20:03 6478

Bruker utbytte til å kjøpe flere aksjer. Kursen går ned 1.kr etter ex, men vil stige 20-30% i løpet av 3-4 uker
Frodon
28.01.2021 kl 19:09 6545

Tenker du å sitte over ex datoen? Hvor tror du kursen åpner etter ex?
ks1977
28.01.2021 kl 16:34 6692

Nei, ser ut som at mandag er siste dag og tirsdag ex.date;

https://newsweb.oslobors.no/message/522238
osenius
28.01.2021 kl 16:25 6683

Siste dag i morgen for å være med på utbyttet?
ks1977
27.01.2021 kl 19:47 7069

Vil du se individuelle så anbefaler jeg å følge Tankers International på twitter (evt laste ned appen VLCC Fixtures).

Vil du ha et mer (villedende, men) overordnet bilde så twitrer Joakim Hannisdahl den "offisielle" TD3C-raten med ujevne mellomrom. Du kan også søke på TD3C så skal du kunne finne futures på det også.

Fearpulse.com kan også være et sted å se, skjønt de oppgir WS (med unntak av 1års TC) noe som er fornuftig for å følge utviklingen, men som sier lite om hva selskapene/båtene faktisk tjener (her er Tankers International med sine estimat på rater bedre synes jeg).

Personlig - siden dette er en HUNTtråd - så vil jeg anbefale å bruke Tankers International da det gir et mye bedre (men fortsatt mangelfullt) bilde. Her kan du se hva (enkelte) nyere ECO scrubbers får uten at du trenger å bli distrahert av den (elendige) "offisielle" raten (som blir dratt ned av "røkla" :p).

Apropos Twitter og Tankers International - denne dukket opp nå nettopp;
"Baghdad (2020 - Modern Scrubber) Fully Fixed WAfr/UKC WS 40.00 CSSA Feb 12-15 AISSOT (TCE: RV USD 21.47K @ 36.31 days / Actual USD 26.29K @ 35.74 days) 12.57 idle days"
Det er vel lenge siden vi har sett WS40 og rater på/over HUNT sin CBE, men selv om vi har hatt en liten styrkning de siste dagene så vil jeg ta denne med en klype salt inntil vi evt ser flere på dette nivået.

PS. Ruter betyr også mye. Har sett noen "hyggelige" slutninger fra vest-afrika i det siste, så det er enda en grunn til å ta den jeg sitert fra Twitter med en klype salt
ks1977
27.01.2021 kl 16:18 7201

Man skal aldri si aldri, spesielt ikke i Corona-tider (skulle verden gå inn i en DEpresjon så vil vi nok se stygge rater over lengre tid), men tror det skal mye til for at neste høysesong (Q4/2021 og Q1/2022) skal ende opp med langt under 20k (les; CBE for HUNT) i snitt for ECO scrubber. Fra tweetene til Tankers International så virker det som at ECO scrubber ligger 10k over de "offisielle" ratene, så dersom vi forutsetter at den premiumen er stabil så trenger da usle 10k på de "offisielle" ratene for å ligge i CBE.

Skulle oljeprisene fortsette å stige, slik artikkelen du linket til spår, så vil ECO (og kanskje og scrubber) fordelen styrkes. Utgjør nok ikke så veldig mye, men hjelper å spise av det evt gapet vi trenger (skulle derimot oljeprisen kollapse, uten at vi får en ny runde med contango, så vil fordelen vår reduseres).

Dersom noen tar et dybdykk i tallene for oppgjøret av skipene, evt kontakter selskapet i håp om å få svar, så kan vi estimere hvor lenge HUNT kan holde seg flytende - 4,5MUSD/kvartal er som sagt ikke fryktelig mye - det er fordelen med å være bransjeledende på kostnadssiden :) Alternativt så får vi avvente til Q4-rapporten kommer om en mnd.

PS. På fearpulse.com så ser det ut som at man fortsatt kan slutte 1 års TC på 28k (usikker på om det er ECO scrubber eller ikke), skjønt det kan være misvisende for alt jeg vet (har ikke oversikt over når siste 1år TC ble inngått - kan det være at dette tallet "lagger" litt eller er det oppdatert fra slutninger og/eller faktiske tilbud?)
PSI- Investor
27.01.2021 kl 12:39 7279

Takk for svar! I den artikkelen nevnes jo minst ett år til, så da snakker vi jo eventuelt ikke bare om q2 og 3, men i værste fall enda to kvartaler.
Derfor tenkte jeg at det muligens ikke er så dumt å avlyse hele utbyttet, ha god krigskasse til reserve og bruk i elendige tider dersom det er temmelig sikkert at det blir betydelig mer langvarig enn forutsatt da utbyttet ble vedtatt.
ks1977
27.01.2021 kl 12:31 7198

Personlig så hadde jeg foretrukket at utbyttet ble spredt litt, men tror vi er i gode hender ifht de tøffe tidene som kommer.

Hvor ille kan Q2&Q3 bli? Selv med 0 (eller svakt negative rater) på de "offisielle" ratene, så er det vanskelig å finne 2019 ECO med scrubber under 10k. Personlig så tror jeg at vi har en ekstra smell nå pga kinesisk nyttår og at vi vil se en "bedring" for Q2&Q3, men hvem vet. Kan 15k være et realistisk snitt for 2019 ECO scrubber for Q2&Q3, eller er det for offensivt?

Er vi konservative (super-pessimistiske?) så kan vi bruke 10k (under det er vel neppe mulig for 2019 ECO scrubber når spreaden er 100$ og VLSFO 400$?), dvs drøye 10k under CBE. Antar vi at HUNT ikke har noen TC som strekker seg ut over Q1, så har vi da 5 skip som hver taper 10k pr dag (vel, litt mer da vi neppe har 100% utnyttelse, men det er vel neglisjerbart); 5*10k*90=4,5MUSD pr kvartal eller 9MUSD for Q2&Q3 til sammen. Det er ikke videre mye (fint om noen dobbeltsjekker at jeg ikke har regnet feil i farten).

Til sammenligning så ligger vi vel rundt 40k i snittrate for Q4 (og da med delvis 7 skip), så Q4 alene vil dekke både Q2 og Q3 (og litt til) selv om ratene forblir katastrofale. Når det gjelder Q1 så har vi 3 skip på TC som til sammen dekker CBE for alle 5, så selv om vi regner 10k som snittrate på spot i Q1 så vil vi ha dekket inn 40% av underskuddet i Q2 fra Q1 alene (dersom ratene forblir katastrofalt lavt).

Det reelle spørsmålet blir da hvordan cash-flow ifbm salget, tilbakekjøpene og utbyttet går.
Jeg har ikke regnet på hvor mye som ble frigjort ved salget (fint om noen ser på det), men ved utløpet av Q3 (før salget ble endelig) så hadde HUNT 25MUSD i "cash and cash equivalents". I Q4 så brukte de ca 3MUSD på tilbakekjøp. Utbyttet (med USDNOK 8,5) blir vel rundt 65-70MUSD. Vil tro at dette allerede er sikret gjennom salget, men fint om noen tar et dybdykk i det.
ZinoDK
27.01.2021 kl 12:15 7118

Hej Long...
Jeg er ny på bloggen & shipping
Hvor ser du slutningerne på VLCC'er ?
Jeg leder efter hvor man kan se raterne & futures.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 09:34 3404

Jeg begynner å lure på om det kan være så lurt å dele ut så stort utbytte når det kan se ut som om nedstenginger og stor smittepredning kan vare så lenge som enda et helt år og kanskje lenger. Da øker vel sikkert ikke etterspørselen etter olje så voldsomt til høsten heller, kanskje ikke før langt uti 2022?
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/01/26/7614136/imf-frykter-nye-mutasjoner-og-vaksinekroll
ks1977
27.01.2021 kl 08:59 3454

Nå kommer ikke HUNT til å tape penger i Q1, men ja det er et elendig marked.

Vedvarer dagens lave rater så vil jo også HUNT etter hvert tape penger, men selv om jeg tror at vi ser dårlige rater også i Q2&Q3 så tror jeg ikke at det vi ser nå er representativt for de neste 8 månedene. Er ikke mye ratene skal opp før HUNT er over CBE (ser også ut som at prisen på VLSFO samt spreaden VLSFO/HFO vil fortsette å øke, spesielt dersom oljeprisen fortsetter å styrke seg).

Blir spennende å se om HUNT klarer å tjene penger i Q2&Q3, eller om de omsider vil få et kvartal med underskudd.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 20:09 3786

Alt under 15k er et helt for j... markarked, under break er det bare trist.
Tenk å kjøre rundt med splitter ny tonnasje og tape store penger på det, men sånn er jo shipping, stort sett bare elendighet.
Redigert 26.01.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
fuseta78
26.01.2021 kl 20:01 3800

enorme verdier i skipene som vil synliggjøres enda mer etter utbyttet..
Gull å kjøpe nå.. Og flere kommer til å bruke utbyttet til å kjøpe tilbake..
ks1977
26.01.2021 kl 11:46 4034

Er vel opp 489% - skjønt det er like misvisende om å si 2,5k.

Siste slutninger for ECO scrubber (fra TI) ligger rundt 12k. Ikke mye å rope hurra for det heller, men langt bedre enn 2k.
Spørsmålet er om Q2&Q3 blir like dårlige (dårlige blir de høyst sannsynlig) eller om vi får en liten bedring .
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:17 4141

Hærlig, nærmer oss 2,5k da- fantastisk.
coprime
26.01.2021 kl 10:12 4158

$$$ Ler hele veien til banken! HUNT på 5 kroner snart!
coprime
26.01.2021 kl 10:12 4110

$$$ Ler hele veien til banken! HUNT på 5 kroner snart!
osenius
26.01.2021 kl 09:21 4193

Ratene opp 5% i dag!
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:25 4475

Få eller ingen på dette forumet har klart å spå tank markedet bedre en MR-U, bare så det er sagt.
At denne karen har greie på shipping bør dere ikke tvile på.
Mikro detaljer er egentlig uinteressante, alt koker ned til om om en bør eie Hunt eller tank aksjer nå eller ikke og event når en bør kjøpe, det er det vi alle er interesserte i.

Hunter er eneste tank aksje som ikke falt forrige uke, de fleste andre falt grovt sett 10%
Ser forøvrig Jokke melder kraftig rate oppgang nå, hele 2000 dollar nå, slå den:-))
Redigert 25.01.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Ole86
25.01.2021 kl 22:08 4530

Kavala, det er ryddig om du opplyser om hva som er tull. Innlegg som dette bringer ingen verdi.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:59 4541

Makan til tull om VLCC tank skip skal en lete lenge etter, forsett med å skrive noveller om dette ett annet sted.
Ole86
25.01.2021 kl 20:13 4702

Er ikke noe vits å diskutere skraping med Mr. U. Dette har vært prøvd et par ganger før her inne. Mannen er ute av stand til å se supply-demand i et større bilde og i total benektelse rundt nye krav i shipping.
ks1977
25.01.2021 kl 18:38 4840

Det var nok ment med motsatt fortegn, nemlig at det er "umulig" å seile så SAKTE som 7 knop.

Skip (vel, i stor grad motorene) har en viss rekkevidde på fart som de er designet for. Ved for lav hastighet så vil motorene være ekstremt ineffektive (og føre til mer slitasje) slik at det i praksis er en grense for hvor sakte et skip "kan" (les; vil) seile.

At skip reduserer hastigheten for å redusere drivstofforbruk er dog en kjennsgjerning (slow steaming, eller til og med super slow steaming), skjønt det avhenger både av bunkerspriser og ratene (fjor vår med lave bunkerspriser og knallsterke rater oppfordret /ikke akkurat til super slow steaming)
https://www.euronav.com/media/1157/eco-ships-not-worth-investing-in.pdf

Når det nye regelverket trår i kraft så kan gamle skip bli tvunget til å super slow steame på permanent basis, mens ECO kanskje kan dure på så fort de bare vil/klarer. Hvor mye vintage-damene har å gå på hadde vært interessant å dykke i - kan man finne på å si at enkelte skip rett og slett forurenser så mye selv på optimal fart at de ikke får seile mer, eller vil de i så fall få unntak (i motsetning til IMO2020) og få lov til å slippe ut mer pr tonnmil enn ECO?
ks1977
25.01.2021 kl 18:12 4879

Takk for konstruktiv og nyttig tilbakemelding? Som vanlig...

Jeg tok riktignok 7 knop ut av løse luften, men her er en lenke til gjennomsnittsfart for fullastede VLCCer. Alt fra 5 til 14 knop der, med snitt rundt 10-11 knop.
https://www.researchgate.net/figure/Annual-average-laden-speeds-for-the-VLCC-fleet_fig1_312041816

Poenget som du desperat prøver å unngå er det samme; Under det nye regelverket som kommer så vil tankskip FORBYS å slippe ut mer enn x CO2 pr tonnmil (hva x blir er ikke kjent enda). Forbruket av bunkers (les; CO2-utslippet) øker eksponensielt med farten (inntil en viss grense hvor lavere fart gjør mer skade enn gang), hvilket i praksis mest sannsynlig innebærer at hvert skip vil forbys å seile over en viss hastighet (gamle damer får lavere makshastighet enn ECO). I følge deg så har dette absolutt ingen påvirkning, "men du snakker som om du tror det sjæl. kanskje ikke rart folk uten peil tror du vet hva du snakker om"
https://www.researchgate.net/figure/new-VLCC-tanker-fuel-consumption-speed-curves-2-HFO-bunker-price-range-400-600-800_fig11_288145632

Har du andre måter skipene skal klare å oppfylle dette på uten å redusere farten (og uten enda flere kapitalintensive investeringer) så må du gjerne komme med de, i motsatt fall så kan du gjerne holde deg unna med ubegrunnet tullprat.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 17:45 4892

Hei Mr.U
Jeg skjønner ikke din påstand om hastighet på store tankbåter??
Jeg googlet en storbanker bygd i 2010
Her oppgis et skip på 360 meter (VLCC) med marsjfart 15 knop!!!
Konteinerskip på 400 meter har 25 knop!!!
Og du mener å være ekspert???
Mvh gammel pensjonist
Mr. U
25.01.2021 kl 15:51 5015

tror jeg avslutter fra min side. en kar som tror at en eldre vlcc kan seile 7 knop eller mindre viser bare at han ikke har kunnskap..
selv ikke moderne vlcc'er klarer vel å gjøre 7 knop. med mindre det har skjedd noe revolusjonært nå i det siste.

"det grønne skiftet" vil ikke føre til at flåten går med saktere fart. har du sett hva gjennomsinttsfart har vært de siste 10 år??? en vlcc er ikke som en bil; du kan ikke kjøre i den farten du vil. elementært.

men du snakker som om du tror det sjæl. kanskje ikke rart folk uten peil tror du vet hva du snakker om.

end of.
ks1977
25.01.2021 kl 15:31 5071

Nei, noen quickfix får vi ikke i tank. Vi må først gjennom lavsesongen før vi i det hele tatt kan tenke på det (og så avhenger det av hvordan oljeforbruket har vært frem til da).

P.t så virker det som at OPEC++ har klart å styre produksjonen etter etterspørselen (les; restriksjonene) ganske så bra det sist halvåret, så det kan (...) bety at de klarer å gjøre det fremover også slik at vi unngår en ny contangorunde (gitt at medlemmene overholder kuttene, noe de for en gangs skyld har gjort i veldig stor grad). Selv om vi nå får oppblussing igjen, så tror jeg at vi får en mye mer begrenset (målrettet) nedstengning slik at konsekvensene ikke blir så store som det vi så i mars (gitt at smitten ikke kommer ut av kontroll, det er jo ikke utenkelig med de nye mutasjonene).

Det er ikke utenkelig at vi får et nedsalg på børsene igjen. Jeg ventet lenge på børskorreksjonen frem mot 2020 siden børsene (spesielt USA) var latterlig overpriset etter alle kunstens regler, men den kom ikke. Vi måtte ha Corona for å få til det, og da trodde jeg at vi ville få en dypere korreksjon siden EPS ville gå vesentlig ned for børsene som helhet, men Mr Market sa FU til det... Alt tyder på at vi burde få et nytt nedsalg/crack (og jeg så også noen som kommenterte at et fall i bitcoin kunne utløse et crack), og retail er jo helt over stokk og stein à la Dot-Com, men så er jo pengetrykkinga på topp, renta nesten ikke-eksisterende og TINA (there is no alternative)... Vet jaggu ikke om jeg blir mest overrasket om børsene er høyere eller lavere ved utgangen av året eller ikke. Cluet da er å være investert i selskap som fint klarer seg gjennom dårlige tider (eller stå utenfor og prøve og time inngangen).
ks1977
25.01.2021 kl 15:22 5057

Da er vi sterkt uenige (evt så har jeg ikke klart å formulere meg godt nok).

Økt tilbud (større skipsflåte) = redusert pris. Redusert tilbud (mindre skipsflåte) = økt pris
Økt etterspørsel (mer tonnmil) = økt pris. Redusert etterspørsel (mindre tonnmil) = redusert pris.
Burde kunne være enige i det.

Når det nye regelverket kommer på plass hvor det settes grense på maks tillatte CO2-utslipp pr tonnmil, så betyr det at de gamle damene (som spyr ut mye mer CO2 pr tonnmil enn HUNT sine skip) må redusere farten (og/eller gjøre tiltak for å redusere utslippene) hvis de i det hele tatt får lov til å seile (det tror jeg de får, skjønt det er fullt mulig at de ikke får lov til å legge til kai i EU og kanskje heller ikke i USA under Biden). Dette vil endre på tilbud-etterspørsel forholdet (spesielt i et godt marked hvor vi i dag kan øke farten for å øke tilbudet, det er noe en stor del av flåten ikke vil kunne gjøre når regelverket trår i kraft).

Som du er inne på så vil det også påvirke TCE. Her er jeg spent på å se hvor lenge vi kan ha et marked hvor ratene på VLCCer er under HUNT sin CBE på 20,5k. Historisk sett, før IMO2020, så har det vært begrenset hvor lenge det har kunne vedvart. Nå, når flåten er eldre enn noensinne og vi også har IMO2020 så burde det ikke vare lengre enn det har gjort i historien (kan dog være noe kronglete i år til vi kommer opp i normal oljeetterspørsel).

En annen ting som er relevant er hvordan corona har endret oljeproduksjon og -etterspørsel; vil riggene i USA komme tilbake 100% eller vil Saudi ta markedsandeler? Ser ut som at vi har fått en viss fortgang i nedleggelse av gamle raffineri i vesten til fordel for nye raffineri i østen. Dette vil også ha en effekt inn i tankmarkedet (sistnevnte antageligvis negativt for råolje og positivt for produkttank)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 14:16 5097

Ingen quicfiics i tank nå, den en ser på børsene i dag er et regelrett nedsalg før corona hysteriet trolig blusser fult opp igjen.
Forundrer meg ikke om dette fører til en ny contango runde i større eller mindre form, men som kjent utsetter det bare en forbedring og frisk melding av tank markedet i andre enden igjen.

Mr. U
25.01.2021 kl 14:12 5061

for ordensskyld;
den vintage vlcc som kan seile SAKTERE enn 7 knop finnes ikke...
Mr. U
25.01.2021 kl 14:08 5022

nei nesten ingenting. hvorfor? jo fordi det ikke forandrer en millimeter på supply/demand. det er for mye båt i marked kontra olje. da spiller det ingen trille om en båt er eco, har scrub etc etc. dette er bare elementer som gir rederiet noe bedre tce enn en non-eco båt. men det forandrer ikke markedet overhode.
ks1977
25.01.2021 kl 13:54 5026

Nærmest ingenting? Så dersom vintage VLSFO får restriksjoner som gjør at de ikke kan seile raskere enn f.eks 7 knop så har det ingenting å bety? Den må du forklare, spesielt siden skipsflåten er veldig gammel allerede (og ECO trådte ikke i kraft før 2016/2017).

Vi skal absolutt ikke glemme oljeetterspørselen, men tilbudet av oljeskip er også viktig; som følge av det grønne skiftet så vil tilbudssiden her fiktivt strammes inn (som følge av redusert fart). Gitt samme etterspørsel så vil dette naturligvis øke pris (tilbud og etterspørsel). Etterspørselen vil riktignok forbli negativt påvirket i det korte bildet, og så er spørsmålet hva som skjer etterpå (finanskrisen er bare en liten blipp i så måte, men corona har en litt annen profil og i verste fall så har vi også truffet peak oil)
Mr. U
25.01.2021 kl 13:46 4871

de to tingene du nevner her betyr nærmest ingenting, i det store bildet. det er olje i markedet som er alda og omega. alt annet blir stort sett uvensentlig. uten olje blir markedet rævva. så enkelt er det. (sier selvsagt ikke at tonnasje supply ikke er svært viktig - men det er nå engang olje dette markedet lever av)
ks1977
25.01.2021 kl 13:18 4941

Skraping er bare en liten del av kaka, og kanskje feil fokus. Det er (minst) to forhold som er vesentlig mer betydningsfullt enn skraping;
1) Bunkersspread ECO vs vintage. P.t synes denne å være på "usle" 10k, ned fra 25k i sommer. Kan bli vesentlig høyere (avhengig av oljepris samt spread VLSFO/HFO). I tillegg stiller ECO først i køen og har høyere utnyttelse enn vintage
2) Nye krav til maks CO2-utslipp pr tonnmil som antageligvis får tilbakevirkende kraft for eksisterende skip. Dette vil i seg selv både føre til økt "etterspørsel" (les; en stor andel av verdensflåten må redusere hastigheten for å overholde kravene hvilket vil redusere tilgjengelig skip), men vil forsterke inntjeningsevnen til ECO vs vintage (ECO kan opprettholde hastigheten og dermed få flere turer på samme tid enn det vintage får lov til). Hvor mye dette vil utgjøre er det vel dessverre for tidlig å spå, men det har lite for seg å introdusere et nytt regelverk som ikke har noen effekt...

Så er spørsmålet; hvor lenge vil et market hvor 25% av flåten lekker penger kunne vedvare? Historisk sett så er det ikke lange periodene vi har hatt med rater under 20k for VLCC, hvilket er CBE for HUNT... Vil dette være annerledes denne gangen? Hvis ikke så må enten en del av de 25% skrapes, eller så må etterspørselen opp (f.eks ved punkt 2 over). I begge scenario så bør HUNT komme godt ut av det (men det kan være vesentlig forskjell i hvor godt)

Ser ut som at vest-afrika er stedet å være nå - vesentlig over de "offisielle" ratene på ca 0, selv for vintage scrubber;
25.01.2021 Eliza (2008 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 37.00 CNOOC Feb 17-18 Dynacom (TCE: RV USD 9.3K @ 78.73 days / Actual USD 7.71K @ 87.59 days) 5.13 idle days

22.01.2021; Elizabeth I.A. (2004 - +15 Years Scrubber) On Subs WAfr/ECIndia $2,450,000 IOC Feb 15-16 Maran Tankers Management [+16 years old vessel] Demurrage USD 25K (TCE: RV USD 10.96K @ 62.03 days / Actual USD 10.82K @ 62.07 days) 0.05 idle days

22.01.2021; Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/East WS 35.00 CSSA Feb 12-15 Dynacom Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 8.13K @ 67.9 days / Actual USD 4.82K @ 82.65 days) 4.48 idle days

22.01.2021; Hojo (2013 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 33.00 Chevron London Feb 10-11 Tankers UK Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 11.51K @ 78.92 days / Actual USD 10.93K @ 84.3 days) 0.63 idle days
Slettet bruker
25.01.2021 kl 12:54 4977

Det er helt riktig, skraping har aldri snudd noe trend, har skrevet det før og fått ris på baken fra menigheten for det.
Det kan selvfølgelig dempe elendig marked noe ved stor aktivitet, men slik 2020 utviklet seg er det bestilt langt mer tonnasje en det er skrapet, dessverre.

Jeg forventer eller ingen stor skrap aktivitet, dette begrunner jeg med at rederiene nå har god økonomi etter 2 gode år, og de vil holde tonnasjen lengst mulig før de går på strendene.
Rederne har også sterkt i minne hva slik gammel tonnasje kan generere når markedet er det.

Eller må en jo bare si Hunter holder seg meget godt, overaskende godt sett it fra prising mot Nav, shipping aksjer faller kraftig nå.
Så spørs det på interessen for å eie Hunt etter dividende da, kan ikke skjønne annet en at det blir tap også i Hunt 1/2 år fremover.
.

Redigert 25.01.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Mr. U
25.01.2021 kl 12:43 4972

hvilket set-up? de har jo knapt folk ansatt...
å høre Fredly si at "resultatet vårt kunne vært bedre hvis det ikke var for at markedet ble dårlig" - det er med respekt å melde fullstendig latterlig.
nå er Hunter i en lei situasjon, så enkelt er det. de vil nå få dårligere og dårligere intjening, mindre profitt ved salg av skip, og færre skip å tjene penger med når markedet eventuelt bedrer seg.
i tillegg har de svakt management med meget begrenset erfaring og kunnskap.

som investor; hvorfor skal jeg investere i dette nå? jeg ser ingen god grunn all den tid det fins alternativer med vesentlig bedre utsikter.
Mr. U
25.01.2021 kl 12:33 4996

pizzamel har helt rett.
aldri i historien har man skrapet seg ut av et dårlig marked. det vil aldri skje i fremtiden heller. dere som setter deres lit til skraping må rett og sett sette dere bedre inn i dette.

gå tilbake til hviklet som helst år fra nå og tilbake til 1972 (det er det det fins sikre data på) så vil dere se at flåteprofilen (flåtens alder) der man kan anta at skip over 20/25 år alltid overvurderes. sagt med andre ord; det skrapes alltid færre skip enn anntatt og i forhold til det man kunne ante sett utifra flåteprofil.

ikke glem at hvis markedet er grisedårlig slik at skraping blir aktualisert er samtidig nybyggprisene ofte lave (med ett eller kanskje to historiske unntak unntak). dvs at netto skraping sjelden blir negativ fordi det kontraheres motsyklisk. i tillegg er redere typisk redde for å skrape fordi de da taper markedsandeler hvis man skraper "mer" enn konkurrentene. dessuten er det ikke sjelden lavkonjektur som medfører relativt lave priser på skrap-stål - som gjør at redene kvier seg. ikke sjelden er det av samme grunn lave drivstoffpriser som gjør at eldere båter enklere kan trades spot - i kombinasjon med tupisk lav capex.
så dette er ikke svart hvitt på noen måte.

i enkelhet - glem dette skrap pratet. det er ikke der man finner trøst og tegn på recovery.
mvh u