psykologien i markedet

Slettet bruker
RECSI 16.01.2021 kl 17:49 5487

Først en presentasjon av selskapet.

REC Silicon produserer silisium til sol- og teknologiselskaper. De har over 30 års erfaring i bransjen, og kan bli en viktig bidragsyter i energiskiftet til en mer bærekraftig verden.

Aksjen har steget enormt det siste året, og har vekket interesse fra blant annet storinvestoren Kjell Inge Røkke. Med deres teknologi har de et enormt potensiale i årene fremover.

Det er mange som ikke er klar over silisium sin posisjon i solenergimarkedet. De aller fleste solceller som blir produsert i dag er laget av silisium, og REC Silicon har over 30 års erfaring fra å levere deres førsteklasses egenutviklede teknologi.

Dersom du har troen på at solenergi vil være avgjørende for energiskiftet, fra olje- og gass til fornybar energi, kan REC Silicon være en god investering. EU har som mål å være klimanøytral innen 2050. Hvis dette skal skje må det satses tungt på selskaper innen fornybar energi, og det ventes at solenergi vil ha en viktig rolle i dette skiftet. Dette vil REC Silicon dra stor nytte av.

REC Silicon har vært børsnotert på Oslo Børs siden 2009.

Grunner til at du bør investere i REC Silicon:

Markedet for solenergi er enormt, og REC Silicon kan bli en viktig bidragsyter
De har allerede over 30 års erfaring og utviklet deres egen teknologi
Tett samarbeid med Røkkes Aker-konsern
Tungt satset i sektorer som, etter flere analyser, vil vokse de neste årene.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så hvorfor faller REC.

Dagens Næringsliv mener at børsen skal ned.
Thor C Jensen maler på det i sine børkommentarer i avisa.
Denne hadde han som overskrift den 13.01 ;
Korreksjonen er rett rundt hjørnet – og dette er aksjene som ligger tynnest an
Prisen på luft kommer til å falle som en sten de neste ukene.

Vidre i artikkelen skriver han;
At en børskorreksjon er rett rundt hjørnet er ikke bare noe DN har funnet på. En rekke aksjeeksperter har de siste ukene advart om dette.

Det spesielle er at aksjene som har steget mest de siste månedene kan sammenfattes som aksjer innen det grønne eller ESG med marginal eller negativ inntjening. Man får inntrykk av at jo mindre selskapet har å vise til inntjeningsmessig, jo mer har kursen steget. Det er nok å vise til aksjer som NEL, Saga Pure, Kahoot, Rec Silicon, Quantafuel, Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture.
----------------------------------------------------------------------
Siden denne kom på trykk har REC falt og DN kan si de har rett.
................................................................................
For 2 mnd siden hadde DN ved Thor Jensen denne artikelen:
«Buy the rumour, sell the fact» i Rec Silicon
Nå kan man på det nærmeste utelukke at Kjell Inge Røkke og Aker plutselig dumper Rec Silicon-posten.

Silisiumprodusenten Rec Silicon faller over tre prosent på Oslo Børs fredag. Det er veldig merkelig gitt at Aker på torsdag bekreftet at aksjeposten på vel 20 prosent i Rec Silicon trolig vil bli endret fra finansiell til strategisk, og at aksjeposten i Rec trolig vil bli overført til fornybarsatsningen Aker Horizons. Man kan nå mer eller mindre utelukke at Aker plutselig dumper hele aksjeposten i Rec Silicon, med den uunngåelige kurskollapsen som et slik nedsalg ville medført.

« Utviklingen etter at vi kjøpte aksjeposten i Rec, både når det gjelder industriutvikling og verdiskaping, gjør det mer naturlig å se på Rec som en langsiktig industriell investering for Aker, og da er Aker Horizons det selskapet som er etablert for å forvalte denne type investeringer,» sa Aker-sjef Øyvind Eriksen til DN torsdag.
.........................................................................................................................................
Jeg velger å bevege meg 7 mnd bakover i tid, Da la meglerhuset Arctic ut denne;

Meglerhus kutter kursmål og nedgraderer Rec Silicon
15.05.2020 · Hanna Ghaderi
Arctic Securities nedgraderer anbefalingen på Rec Silicon til hold fra kjøp, og kutter kursmålet til 3,5 kroner pr aksje, fra 6,0 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fredag.
«REC leverte et greit første kvartal med en positiv ebitda og noe økt kontantbeholdning, men usikkerheten rundt handelskrig og svake utsikter på kort- og mellomlang sikt for polysilisium gjør det for tidlig å starte opp Moses Lake», skriver meglerhuset.
Les også:
..................................................................................................................
Det ligge andre analyser ute som går fra 22 nok til 60 nok,

Mit spørsmål er da. Hvordan skal små investorer klare å finne rett info om selskapene de vil investere i..
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Snasisneller
16.01.2021 kl 18:10 5243

Har man tro på et grønt skifte og en tro på at solceller og batteri er viktig i denne omstillingen. Så investerer man etter egen overbevisning. Jeg har sterk tro på at startskuddet for det grønne skiftet er avfyrt. Nå kommer Biden inn som øverste høvding og legger en slagplan for hvordan dette skal gjennomføres. Rec ligger i grøten av det hele. Rec er en veldig volativ aksje og tradere utnytter det såklart. Jeg er personlig Long i selskapet og selger ikke rec for knapper og glansbilder. Her er det bare påfyll så fort jeg har ledig kapital!
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 18:19 5186

Ser vi børskommentaren til Thor C Jensen for 3 mnd siden kan man bli skremt.


Thor Chr. Jensen Følg megBørskommentator i Dagens Næringsliv
Børskommentar
Man må ikke være synsk for å se nye lavtrykk inn over Oslo Børs
Ganske så shitty stemning på Oslo Børs nå.

1 min
Publisert: 27.10.20 — 11.32
Oppdatert: 3 måneder siden
Det er ventet nye lavtrykk inn over Oslo Børs.
Det er ventet nye lavtrykk inn over Oslo Børs. (Foto: Javad Parsa)

Leseliste

Hovedindeksen på Oslo Børs har i løpet av dagen vært ned med en prosent. Det er et ekstremt svakt signal når vi vet at indeksen falt 3,1 prosent på mandag. I de aller fleste tilfeller vil børsen korrigere opp noe etter så kraftige fall, men ikke denne gangen. Det tyder på at svake nerver og dystre utsikter blant investorene i aksjemarkedet.

Samtidig ser vi at hovedindeksen i løpet av bare fem børsdager har brutt ned gjennom tekniske støttenivåer representert ved glidende gjennomsnitt for henholdsvis siste 50, 100 og 200 dager. Det siste støttenivået er det ganske bred enighet om er det sterkeste støttenivået. I dag har hovedindeksen vært nede under støttenivået, men det er først når indeksen har brutt ordentlig gjennom støttenivået man kan ta i bruk de store bokstavene.

At børsen faller i dag, på toppen av det store fallet mandag, tyder på at det kan skje.

Hovedindeksen har vært i en fallende trend siden 8. oktober, men det er først mot slutten av oktober at fallet har akselerert.

Så langt i 2020 er Oslo Børs ned nesten 11 prosent. Frem til midten av august var børsen på god vei til å hente inn hele fallet fra koronakrisens første bølge i februar og mars, men i august kom bremsene på.


I Tyskland er man i ferd med å miste kontrollen over viruset, og blant tiltakene som vurderes nå er å stenge alle restauranter. I Spania har man allerede mistet kontrollen, og det er erklært unntakstilstand og portforbud over hele landet nattetid.

Les også:
Korona er greit å skylde på når man kjører selskapet i grøften
dnPlus
«For andre gang har Europa blitt et episenter for covid-19-pandemien. De delvise portforbudene og andre restriksjoner for å bremse spredningen av viruset kaster mørke skygger over de kortsiktige utsiktene,» sier Holger Schmieding i Berenberg Bank til Marketwatch.

Samtidig er det klart ifølge Marketwatch at politikerne i USA ikke klarer å komme til enighet om en ny stimulipakke før presidentvalget 3. november.

Blant de få lyspunktene på Oslo Børs er at oljeprisen holder seg over 40 dollar per fat, og stiger faktisk svakt i dag. Det gir verdifull støtte til Oslo Børs, og da spesielt de oljerelaterte aksjene. Men også oljeprisen har brutt under det tekniske støttenivået representert ved 200 dagers glidende gjennomsnitt.

Equinor-aksjen er ned nesten en prosent, etter å ha falt hele fire prosent på mandag
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 18:25 5110

27 oktober sto hovedindeksen i 826.

Jeg vet ikke helt om Thor Jensen har noe i DN å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
16.01.2021 kl 20:06 4775

At verdens børser kommer til å få en kraftig korreksjon, er det vel få som tviler på.
Spørsmålet er NÅR, noen sier man skal følge med på renteutviklingen som sikkert er et godt tips.
Kanskje det er i år man skal følge oppfodringen "sell in may and stay away"?
Når det gjelder REC, tror jeg vi må vente på avklaring fra Aker om hva de vil med REC investeringen.
Dersom Aker vil øke eierandelen, er det vel ikke de imot at kursøkningen tar en pause en stund.
Kanskje vi får en avklaring før REC annonserer at ML skal reåpnes?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
16.01.2021 kl 20:59 4556

Jeg er mest spent på batteriutvikling og Silans rolle her. Jeg ser det dukker opp stadig flere selskaper som mener/utvikler noe her - og stemmer det, så kan børsen gå hvor den vil... REC kommer til å gå så det suser.

ML avhenger av markedet. VP er svært offensive og hevder markedet allerede nå bestiller mer enn de kan levere - og det allerede før produksjonen har startet.

Jeg tåler svingninger i REC, men synes denne lave prisingen er svært merkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
16.01.2021 kl 21:05 4502

Aker vil mest sannsynlig komme med dette før annonseringen av ML da de vil ha en billigere inngang (hvis de skal øke sin eierandel), etter en slik annonsering vil 15 kr være historie og man vil kunne le av de tidene vi fikk kjøpe til under 20kr.

Jeg investerer REC på bakgrunn av det jeg mener og tror vil være en sterk kandidat til fremtidens marked i solindustrien. Fabrikkene deres er allerede bygget, de har verdensledende teknologi (FBR), produserer mye renere form for silisium gjennom vannkraft kontra kina som benytter seg av kullkraft (dette vil også være positivt når EU’s Taksonomi tres i kraft), og med 1 milliard på bok og to nye samarbeidspartnere så vil de kunne lede an og være den største i vesten innenfor denne industrien. Det som er spennende er da batteriteknologien G14 utvikler, selv om det hele er i startfasen så er markedet for dette her helt enormt. Investerer du i REC må du ha tro på 3 ting tenker jeg

- En endring i energisektoren, der man har mer fokus på fornybar og solar

- Tro på ar USA vil bygge en sterkere vestlig verdikjede der de gjør seg (til en viss grad) uavhengig av Kina

- Og tro på at silisium i batteri er fremtiden

Som flere har nevnt tidligere er det enormt med satsing på fornybar energi, USA, Kina, EU skal inn med store summer for å komme et skritt nærmere klimanøytralitet. En annen ting er også hvordan Kina flere ganger bryter menneskerettighetene i Xianjing, dette er ikke no USA og vesten vil støtte da dette handler om mer enn bare klima, men også idealer og verdier man vil fremme. Diskusjonen rundt dette er vanskelig med tanke på at Kina prioriterer MR annerledes og mener man må oppfylle plikter og at dette må komme først. Vil likevel tro at med Biden som president og flertallet i senatet så vil han ha større handlingsrom til å utføre en politikk som vil være gunstig for REC, det gjenstår nå å se hvordan situasjonen i USA utvikler seg og hvordan verden nå takler pandemien vi er i. Jeg vil tro det vil være ganske komfortabelt å være med på denne reisen og sitte lenge her, Røkke vet nøyaktig hva han driver med, Charlie Gay med mer enn 40 års erfaring i solcelleindustrien vet hva han gjør, så her er det bare å ha hodet kaldt og følge med. Jeg personlig skal ikke ta ut aksjene før minst 2023.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 21:31 4347

Tanjiro
I dag kl 21:05

Imponerende sterk fundamentale analyse. Slik mener jeg et case bygges
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 21:48 4219

G14 i startgropen? Ifølge dem selv har de:
«Group14 Technologies has cracked the code with a patented silicon-carbon composite to enable longer-lasting, lithium-silicon batteries that deliver a 50% increase in energy density. Group14's technology is created through a patented two-step process, which creates silicon within a flexible carbon scaffold to form a silicon-carbon composite with void space to make charging more efficient while allowing for silicon's expansion and contraction during its cycle life».

Knekt koden og patentert høres bra ut sammen med forbedringene nå som «alle» bilprodusenter jager den beste batteriteknologien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
16.01.2021 kl 22:36 3999

Det er helt supert, men jeg liker alltid å være kritisk og skeptisk til det jeg selv har stor tro på. Selv om G14 hevder de har løst dette problemet tenker jeg man må være realistisk med tidsperspektivet og eventuelle utfordringer som kan forekomme, dette er noe helt nytt og som ikke finnes i markedet fra før. Ting vil ta tid, er en prosess der man feiler og prøver igjen. Tenker de kanskje vil begynne med mindre batterier til mobiler eller sparkesykler da dette er et marked som kan være lønnsomt å teste ut teknologien deres på. Når det er sagt så er hele konseptet utrolig spennende, ved å erstatte granitt i anodene i litiumionbatterier med silisium for å forbedre energitetthet, gi raskere lading og bedre levetid. Som vi allerede vet har G14 hentet 17 MUSD i en ny finansiering av SK Materials og har allerede lagt ut jobb annonser, så her skjer det mye bak kulissene. Jeg håper det er fult kjør før 2025, og at dette kan benyttes i el biler innen den tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 22:44 3947

Ja, hva skal folk høre på? Tenker at meglerhus med sine 'eksperter' og journalister skal en være forsiktig med å stole på. Vi vet ikke hvilke motiver som ligger bak. For journalister er nok ofte motivet klikk og salg av aviser. Vi vet heller ikke hvor mye de faktisk kan, og om de har satt seg skikkelig inn i selskapet. Husker Trygve Hegnar snakket om at Rec produserte solpaneler. At meglerhus har kunder som skal pleies trenger vi heller ikke lure på. Jeg stoler aldri på en analytiker. Hvor ofte ser vi ikke et større kjøp eller salg knyttet opp mot en analyse? Vi hører til og med om egne ansatte i meglerhus som kjøper/selger aksjer før de selv slipper en analyse.

Jeg synes de mange Rec-trådene gir veldig mye verdifull innsikt som en kan ta med seg, slik som f.eks. denne tråden. Det er utrolig mye kunnskaper her inne.
Så må vi lytte til hva selskapet selv sier, samt annen tilgjengelig informasjon.

Spåkoner (og menn) får drive med sitt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Borgermester
16.01.2021 kl 23:30 3718

Merker at en del inne på forumet kapitulerer, det er godt nytt! Vi trenger nye investorer som fyller på rundt disse nivåene for å få neste rykk opp. Jeg skal kjøpe 120k aksjer til uka, og håper jeg får de langt nede på 15-tallet. God lørdagskveld!
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 12:16 3182



https://www.simplyhired.com/search?q=group14&l=Moses+Lake%2C+WA&job=tmD2CCn6GxrxeHN5W41q_pBJl8NEDTw-P-RGBQljY8QJdA2UeeNFHA

Tidligere erfaring med oppstartsbedrifter.
Tidligere erfaring innen energilagring, litiumionfelt.
Erfaring med materialproduksjon og / eller kjemisk prosessering.
Erfaring med termisk prosessutstyr.
Erfaring med massepulverbehandling.
Six-sigma-sertifisering eller lignende dokumentert opplæring.
Jobbtype: Heltid


En grei nettside å bruke er
http://taiyangnews.info/business/
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.01.2021 kl 12:50 3049

REC er egentlig en utrolig enkel case.

Enten tror du ML åpner eller så tror du ikke den åpner. Jeg kan garantere at den åpner. Både pga den politiske stemningen i EU/USA i forbindelse med karbonskatt og forsåvidt menneskerettigheter, polysilisium prisene sannsynlige utvikling videre fremover og selvfølgelig det kommende batterieventyret. Men på kort sikt er kanskje Biden sitt fokus på å skape amerikanske arbeidsplasser i det grønne skiftet av størst betydning. Dette er egentlig veldig undervurdert og REC er den eneste grønne bedriften på Oslo Børs som drar direkte nytte av det målet. Det finnes 100vis av avisartikler om dette de siste par månedene. Men les dere opp på Biden sin egen plattform. For meg er det åpenbart at REC vil åpne i løpet av 2021. Det er noe som heter loe hanging fruits. REC/violet power er ej slik low hanging fruit. En no brainer.

https://web.archive.org/web/20200727015602/https://joebiden.com/climate-labor-fact-sheet/


En god del av min kapital er derfor lagt i REC. Og videre ned i skuffen frem til ML faktisk åpner. Yulin (og Butte) er bare en enorm bonus.

Ha en fin uke👍

Edit: tips, søk på "carbon tariffs" på linken over 💪
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 15:23 2679

Dette. Indirekte har vi allerede fått bekreftelse om at ML skal gjenåpnes i form av Violet Power, som skal kjøpe bygg og begynne prosessen allerede denne måneden og G14 som skal starte i løpet av Q1 2021. I tillegg til det har vi Biden, som skal satse på grønt. Som MorganKane sier ovenfor; grønn satsning skal både skape flere arbeidsplasser og er en enorm satsning for USA de neste årene. Her ønsker de et lokalt infrastruktur, noe Biden sist nevnte forrige uke i sin tale. REC gagner direkte av dette, ettersom både ML og Butte er lokalisert i USA. EU og USA vil satse enormt på fornybart og REC stiller sterkt, som eneste fabrikk i USA og EU som faktisk kan produsere råvarene de tilbyr. Varene deres er helt essensielle for den fornybare revolusjonen.

Husk; det er utrolig mye som har skjedd i både makro og mikro nivå helt siden Oktober. Jeg er som MK og tror at gjenåpningen vil foregå i 2021, med økende kapasitet og full drift innen 2023. Dette er enda tidligere enn det vi først fikk beskjed om i Oktober, men med god grunn. Markedsverdien til REC er så lavt at den prises som om selskapet er på vei til konkurs, når sannheten er helt motsatt. Selskapet har kommet fra randen av konkurs og er på vei til å bli ein beist innenfor fornybart igjen.

Det fundamentale med selskapet, satsningen hele EU og USA vil ha på grønt og fornybart; alt ligger til rette for at det skal blomstres de neste årene. Jeg står fast på min tro om at vi kommer til å se en mye større økning enn 500% i 2021. Tålmodighet. Ikke la -10% ned etter 70% opp skremme deg fra å gå glipp av flere hundre/tusen prosent med %.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
tomsa
17.01.2021 kl 21:01 2093

Walletinvestor spår sånn ca 3,2 USD for RNWEF

https://walletinvestor.com/stock-forecast/rnwef-stock-prediction
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
18.01.2021 kl 08:13 1486

Psykologi er en merkelig ting. Mistro til tro, og tro til mistro - det kan endre seg på svært kort tid - selv om alle fundamentale forutsetninger er helt like.

Onsdag settes Biden inn og neste uke starter byggingen av VP i Moses Lake. Det blir et grønt år✔️

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2021 kl 08:42 1292

Kortsiktig de neste dagene ser det ut der også som vi skal ned å teste støtte nivå på 15.50 kr. Består den som vel er svært sannsynelig blir det kraftig rekyl torsdag og fredag, men trend kanalen er noe justert så spørs om vi når 20 kr da... men 18-19 kr vil vi nok se og en heftig rekyl :-)) Blir spennende uke uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare