Reach vil revolusjonere subsea-markedet!!

keane
REACH 18.01.2021 kl 07:58 23892

Hvor høyt skal denne nå tro!!!??



For the past 18 months, Reach Subsea ASA (Reach) has been developing new and future-proof, sustainable solutions for subsea services. The project, named Reach Remote, is carried out in cooperation with renowned industrial partners Kongsberg Maritime and Massterly, and is also supported by a grant from Innovation Norway.

The first stage of Reach Remote is to introduce Unmanned Surface Vehicles (USVs) dedicated to survey, inspection, and light repair projects. These USVs will serve as mobile power banks, data centres and communication modules for underwater ROVs (Remotely Operated Vehicles), with both the USVs and ROVs operated from an onshore control centre. Features for both real time operator control and autonomous operations will be incorporated, as well as hybrid modes blending remote and semi-autonomous control. The goal is to be in the market with the first two USVs in 2022, with the ambition of providing a full portfolio of subsea services from a low-emission, cost-effective remote and autonomous fleet by 2025.

The low-emission, cost-effective subsea services which will be offered by Reach Remote are viewed with great interest from both offshore wind farm operators and oil and gas asset owners. Reach Remote will be a great enabler, building on framework agreements already in place to position Reach as a preferred supplier of survey, inspection, and light repair services to the fast-growing offshore wind industry. It will also be key to providing services to other markets, such as aquaculture, subsea mining, and environmental surveillance.

Technology is enabling a radical redesign of how ROV operations are performed: shifting from a capital- and personnel-intensive setup operated from larger, energy-intensive offshore vessels towards a lean remote and autonomous platform, with certified personnel located onshore. Reach Subsea’s operational competence – together with Kongsberg Maritime’s advanced technologies and Massterly’s pioneering efforts in autonomous maritime operations – is vital to unlocking this opportunity.

Currently, Reach provides its subsea services from six vessels. A typical Reach project today will involve some 30-50 personnel onboard a subsea vessel operating under strict HSEQ regimes. With Reach Remote, the same project can be executed with a much smaller, more fuel-efficient vessel and one third of the personnel, who will be located onshore without exposure to offshore operational risks. This is revolutionary in terms of cost efficiency and enhanced safety and will drastically reduce the CO2 footprint of this type of operation.

The key benefits of Reach Remote, compared to equivalent solutions using a full-scale subsea vessel, are:
• More than 90% reduction in CO2 and NOx emissions
• Virtual elimination of the personnel risk associated with offshore operations
• Significant reductions in the cost of subsea survey and inspection services

Financing of the construction part of Reach Remote is being evaluated and may involve new equity, new debt, industrial partnerships, or a combination thereof.

Tom Eystø, CEO of Massterly – a Kongsberg Wilhelmsen joint venture – says: “The Reach Remote concept fits perfectly with Massterly’s offering of safe, cost-effective and environmentally friendly logistics solutions. We are proud to be preferred partners for Reach Subsea for the operation of their USVs. The unmanned vessels will be operated from our Remote Operations Centre, manned with certified maritime personnel. The Remote Operations Centre will also serve other innovative customers like ASKO, who has two autonomous vessels under construction for delivery in 2022. By uniting the competencies from Massterly’s two owners, Kongsberg Maritime and Wilhelmsen, we are in a unique position to deliver future-proof services to Reach Subsea.”

Jostein Alendal, CEO of Reach Subseas, says: “Based on the massive feedback and interest we experience from our clients, we believe the timing is right to introduce Reach Remote to the market. Even though the transition from manned to unmanned needs some time it is realistic to aim for a fleet of at least 10 USVs as early as 2025 in our worldwide operations. There is no doubt in my mind that we have joined with the right partners to drive the development and be in the forefront of this transition. Unmanned and carbon neutral offshore operations is a bold ambition, but with right team and the right partners we believe this ambition is achievable.”

Reach Remote main design features

The Reach Remote project uses a USV in conjunction with a next-generation ROV in an innovative solution which will transform the current market for ROV survey and inspection services. The Reach Remote USV design philosophy is based on a few key drivers which are instrumental in the total solution. The main design features are:
• Dedicated unmanned, self-propelled remotely and autonomously operated ROV mother vessel of approx. 25 m overall length.
• Robust maritime and subsea equipment with high reliability and long maintenance intervals
• Onshore control room facilities for both marine and ROV operations
• Semi-autonomous ROV for survey and inspection tasks
• Hull-mounted survey sensors
• Optimised hydrodynamic properties for excellent data acquisition and subsea positioning performance
• Focused on ROV operability in an extended weather window vs. peers

The USV solution has been optimised for very low energy consumption and a minimal carbon footprint. The current design is based on a redundant hybrid electric configuration and will be capable of 30 days or more endurance for most operations, ensuring efficiency and operational flexibility.


For further information, please contact:
Jostein Alendal, CEO
Birgitte Wendelbo Johansen, CFO

www.reachsubsea.no
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2021 kl 13:20 4649

Selskapet bør nå ut på en sjarmørtur hos større fond og institusjonelle investorer og fremvise planene sine. Det er de vi trenger ombord for å få langt høyere kurser.

Men det vil nok komme mye blest om denne løsningen i tiden fremover så aksjen kan når som helst gå hardt opp i kurs. Skal man ha med seg oppgangen er det kun en ting som gjelder. Å alltid være inne :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
mimsa
18.01.2021 kl 13:24 4637

Som jeg har nevnt en stund siden har jeg lenge ment at Reach har vært på jakt etter en større industriel partner. Skulle ikke forundre meg om Kongsberg kommer til å kjøpe seg inn. North med rundt 30% har lite å tilføre Reach så de selger seg sikkert litt ned. I tillegg ikke glem at Seglem snakket om å investere titalls miliarder i havvind forrige uke. Seglem og Reach er begge lokalisert i Haugesund og der er visse familiære bånd. Tror vi ser forandringer i aksjesitsene om ikke lenge eller et mulig oppkjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2021 kl 13:43 4614

Tviler på at North selger seg ned.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2021 kl 20:31 4365

Kan bli en meget hyggelig reise dette, har regnet litt og ble meget fornøyd;). Så får vi se om analytikerne er enig med meg i sine analyser. (Reach er tydeligvis på roadshow nå)....Strong BULL !!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Havsula
18.01.2021 kl 23:29 4230

Artikkelen kommer i morgendagens avis. Er nok flere som aldri har sett på Reach som investeringsobjekt som vil vurdere den i tiden fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
kim2002
19.01.2021 kl 08:34 4234

Vi skal laannggt opp. Lykke til :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
SeddelPressa
19.01.2021 kl 11:36 4248

Stille før stormen ? hmm ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
modestyB
19.01.2021 kl 11:43 4263

Hvilken avis dreier det seg om tror du?
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Havsula
19.01.2021 kl 14:31 4264

Finansavisen..
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2021 kl 15:39 4266

Har vært indirekte eier gjennom NORTH, men i dag kjøpte jeg også i REACH. Mcap 400 mill i disse tider..? Hmm.. Ikke mye luft som er pumpet inn her!
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
mimsa
19.01.2021 kl 16:03 4270

Skulle vi ikke få operasjonstallene for desember på fredag eller i går? Er dette noe som har gått meg hus forbi?
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
modestyB
19.01.2021 kl 16:19 4270

De kom 15. januar:
https://newsweb.oslobors.no/message/522629
Redigert 21.01.2021 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2021 kl 11:28 4245

Det er en krig der ute, og Ocean Infinity og Fugro ligger milevis foran i denne kampen om å revolusjonere subsea markedet.
Det vil imidlertid ikke si at de kommer til å vinne, men Reach må få opp dampen eller bli stående igjen på perrongen og komme luntende etter for å plukke opp smulene slik som de har gjort før. Les mer her :
https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/offshore-world/offshore-installation-decommissioning/offshore-exploration/column-subsea-survey-war-fugro-versus-ocean-infinity-offshore-acounts/
Herman*
21.01.2021 kl 21:26 4124

Dette er interessant, og vi må få klarhet i hva som differensierer de planlagte fartøyene til Reach fra andre løsninger som nå antas å være i produksjon hos enkelte konkurrenter. Utenom børsmeldingen vet jeg at både kunder og potensielle strategiske partnere har vist stor interesse, så vi må vel anta at de kommer på markedet med noe lovende. Ellers noterer jeg meg at q1 2020 i praksis ødela årsresultatet. Hadde de klart et nullresultat, ville vi vel kunne fått et ebt på ca 60 mill. Med en fin vekst ville vel en P/E på 15 vært fornuftig. Det vil si at hvis vi i q1 i år kan gå break even, og veksten ikke stopper opp, vil et ebt på 80 mill være innen rekkevidde. Det bør jo igjen føre til at en fornuftig prising vil være ca 3x over dagens nivå. Første clue om dette er mulig får vi den 15.2 når operasjonstallene for januar foreligger. Er dere enig i denne betraktningen?
Slettet bruker
21.01.2021 kl 21:47 4096

Tja, PE 15 er vel historisk normalen på OSE. Som vekstselskap ville jeg brukt 30...
Slettet bruker
22.01.2021 kl 12:25 3942

Det som differensier Reach fra en av de andre er dessverre i disfavør av Reach og har med segment å gjøre. Nå vil de fleste som er investert i Reach ikke lese mer av dette innlegget siden jeg skrev disfavør og de ikke liker å lese negativ info om Reach, men jeg forklarer allikevel:
Fugro og Ocean Infinity har fartøy tilsvarende Reach under bygging (google Ocean Infinity Grovfjord mek.) som leveres i år. Det er små fartøy som vil kunne utføre survey oppgaver slik som Reach sine små fartøy også vil kunne.
Men så kommer den store forskjellen: Ocean Infinity har bestilt 8 fartøy fra Vard som er 78 m lange. Disse er unike i den forstand at de vil kunne utføre IMR og lett konstruksjonsarbeid, noe som fartøyene til Fugro og Reach IKKE kan. De kan operers autonomt, eller med et "skeleton" crew. Dette er hovedforskjellen og en av grunnene til at jeg sier Reach ligger bak og må få opp dampen !

Skjønner dere forskjellen ? Reach og Fugro kan utføre survey og lettere arbeids ROV operasjoner med sine små USV fartøy, mens Ocean Infinity satser på i tillegg kunne ta IMR og lett konstruksjonsarbeide også.

https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/vard-har-signert-kontrakt-med-ocean-infinity

https://www.tradewindsnews.com/technology/the-robots-are-coming-vard-scores-order-for-ocean-infinitys-biggest-shore-controlled-vessels-yet/2-1-917442
badkrukan
22.01.2021 kl 12:29 3935

Reach må ikke ha 100% markedsandeler for at få fin bunnlinje.
Jæims Bånn
22.01.2021 kl 12:37 3947

Godt innlegg👍
Men et skip på 25m vil vel driftes billigere enn et på 78?
Hva med utslipp, som er så viktig for tiden?

Kanskje greit å si: vi har dette tilbudet med lavt utslipp, men på andre oppdrag velger vi en annen løsning..?

..bare spør😉
Slettet bruker
22.01.2021 kl 12:55 3925

Snakker om to forskjellige segment.
Ocean Infinity vil bygge både små (25m) survey USV og 78 m USV for IMR/lett konstruksjon. 78 m fartøyet forberedes for ammoniakk, som jo er den teknologien både Equinor/Eidesvik tror mest på mht. utslipp.

Faren for Reach,om - gjentar om Ocean Infinity lykkes er jo at de vil ta en stor del av Reach eksisterende IMR/lett konstruksjonsoppdrag og bli fullstendig forbikjørt. Om Ocean Infinity lykkes altså.

Jeg er overbevist om at Ocean Infinity sin strategi er den rette for fremtiden, men om det alltid er best å være først i løypa kan jo diskuteres.
Redigert 22.01.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2021 kl 13:13 3902

Det ville fremstå underlig om Reach velger å satse på noe det ikke skulle være marked for..
Slettet bruker
22.01.2021 kl 13:23 3894

Det er jo ikke slik, poenget er at de tar en liten del eller segment av markedet, men de kunne tatt en større del av markedet. Jeg tror absolutt USV er fremtiden, både for små fartøy (Reach 25 m survey/ROV fartøy) og store USV fartøy. Poenget er at de er ikke alene om dette, og det er en viss risiko for å bli forbikjørt spesielt for større USV fartøy. De ligger allerede sist i løypa og må få opp farten etter min mening.
Herman*
22.01.2021 kl 13:31 3884

Ingen grunn til å tro at Reach villeder når de sier at deres planer har generert stor interesse fra både kunder og potensielle strategiske partnere. Når det gjelder konkurrentenes store båter (under bygging) er jo dette et annet segment, og det mest relevante er jo hva som skiller båtene i samme segment/størrelse. Det finnes sikkert mange dyktige partnere på teknologisiden, men å benytte Kongsberg er normalt et kvalitetsstempel.
Slettet bruker
22.01.2021 kl 13:52 3861

Tror en må ta innover seg at Reach er en (foreløpig) liten aktør som forhåpentligvis vil vokse kraftig fremover. Ingen vet med sikkerhet hva som er rett strategi, men ser en på veien så langt, så heller jeg mot en innovativ aktør som Reach (OP viser vekst, +resultat, økende ordrereserver). Markedsverdien er på dagens kurs NOK 387 mill., skal ikke så mye vekst til før vi ser helt andre tall med lavere løpende kostnader.....Blir meget spennende og se hvem som blir med på laget fremover, de to som ble kommunisert tidligere denne uken er jo meget solide med historisk god kompetanse som helt sikkert vil favorisere Reach. Regner med det kommer beilere som vil være med videre på "ferden". Gleder meg til fortsettelsen, BULL. God helg;)
Slettet bruker
22.01.2021 kl 16:17 3800

Les linkene nedenfor om de små USVene og gjør dere opp en mening om hva som skiller. Både Fugro og OI er foran i løypa uansett og vil få levert små fartøy i år.

OI små USV fra Grovfjord mek og litt generell USV info :
https://www.bbc.com/news/science-environment-51451577

Og her er info om Fugro - Sea kit omega :

https://cf2ef2ab-0e63-4299-80e5-cff3cfd52a70.filesusr.com/ugd/8d0a49_a3c3e0dcf144449ca6af8acf2fc3e91b.pdf
Slettet bruker
22.01.2021 kl 16:42 3777

Takk for info! Mange aktører der ute, så får vi se hvem som vinner;). Du har sikkert kjøpt de ovennevnte og solgt deg ut av Reach?;) God helg.
Herman*
22.01.2021 kl 17:05 3767

Disse linkene sier litt om hva de aktuelle selskapene driver med, men vi vet ikke konkret hva Reach kommer med. At fartøyene kommer i markedet 6-12 mnd etter enkelte konkurrenter er jo ikke positivt men heller ingen showstopper.
Slettet bruker
22.01.2021 kl 19:10 3742

Hvorfor må man automatisk være inne i en konkurrent for å være kritisk til Reach ? Jeg syns USV er utrolig interessant, og nevnte på en tråd for flere år siden at Reach burde satset på dette markedet slik at de kunne skille seg ut i positiv retning og ikke bare kopiere andre. Når det er sagt så er Reach for lite likvid for meg, Fugro har jeg ikke tro på, og OI tror jeg ikke er på børs ? Uansett kun altruistiske motiv og interesse for USV skjønner du.
Slettet bruker
22.01.2021 kl 19:13 3741

Her er link til det som Reach kommer med - ser ut som en kopi av konkurrentene spør du meg - ser også at de har planer om større fartøy (litt som OI får levert i 22-23) når timingen er rett som de skriver.

http://reachsubsea.no/content/uploads/2021/01/Reach-Remote-final.pdf
Herman*
22.01.2021 kl 19:45 3485

Alle selskaper i bransjen kommer til å ende opp med autonome løsninger. Vi vet dog ikke nok til konkludere med hvem av dem som kommer til å ha de beste løsningene (målt etter de viktigste parametrene) La oss se hva de kommer med av info den 8.2.
Odi.1
23.01.2021 kl 10:10 3357

Reach Subsea sitter med rammeavtale til 2024 , da har en ett fundament for slike satsinger. Nå vet ikke jeg hva de andre som satser på uv båter har av avtaler, men det er nå åpenbart viktig å ha med seg for slike satsinger.
badkrukan
24.01.2021 kl 11:30 3193

her kan dere gjette dere blå,. info kommer....
Redigert 24.01.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.01.2021 kl 14:02 3146

Gjetting er en del av gamet. Innen den 8.2 får vi kanskje presentert en strategisk partner/investor, og den 15.2 får vi et hint om Q1 kan komme inn i rundt break even og bidra til å sende årsresultatet (ebt)opp mot ca 80 mill. Som nevnt før og som de fleste vet, har Q1 som oftest vært begredelig.
keane
26.01.2021 kl 13:51 2927

Ikke lenge før Q4-tallene kommer. De tallene blir meget bra. Tror vi er over 3 etter at tallene har blitt fremlagt. Kjøper litt titt og ofte her....
Redigert 26.01.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
26.01.2021 kl 13:55 2962

Jeg, (kanskje flere) sitter lastet i hovedsak pga utbytte. En økende kurs ser jeg på som bonus. Dette blir nok begge deler, fint utbytte og kursoppgang, så bare å laste eller la dem ligge i ro og få fin avkastning. Ser ingenting som tilsier salg.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 09:01 2818

Simplywall ser en fair value på 11,48 i Reach. (NEL 8,63 Kahoot 65 Yara 546 B2H 15,22 er andre eksempel fra simplywall)
Redigert 27.01.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
keane
27.01.2021 kl 11:23 2751

Hvor ser du dette? 11,48? Link, please.....