Norsk Hydro - Kursmål kr 70

Frodon
NHY 05.10.2018 kl 07:49 14252

Sparebank 1 Markets sier nedstengingen i Brasil har vært varslet at det kan skje. De har tro på at det er kortsiktig problemer og at avtale snart er på plass.

Kursmål kr 70

Kurs i NHY (Norsk Hydro) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger
42.09 -1.29 -2.97% 42.09 42.1
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
MrEd
06.10.2018 kl 20:03 7253

Selv var jeg så «heldig» å kjøpe min første NHY beholdning på tirsdag. Doblet på onsdag og kjøpte ytterligere på torsdag. Sitter med snittkurs 45,8. Sittr nå med litt større beholdning enn det jeg på fredag synes var behagelig. I dag derimot... Nå tror jeg fremriden ser lysere ut.

Selv tror jeg Hydro har fått mange tilbud om rask fremdrift i disse samtalene tidligere hvis de bare betaler byråkrater «litt under bordet». Heldigvis er det smarte folk i ledelsen, det ville vært en katastrofe. I løpte av høsten er vi tilbake i full produksjon.
pengex
06.10.2018 kl 20:59 7143

Med 40%yield på netto blir inngang på 41kr ganske greit. Eneste som irriterer meg er en bear jeg satte fredagskveld etter noen øl. Men men, satser på åpning maks 47kr mandag og ett minimalt tap.
Frodon
08.10.2018 kl 07:48 6707

Noen tekniske nivåer å se etter er kr 47, 49 og kanskje 52 de nærmeste ukene. Etablert brudd over kr 44,80 utløser kjøpssignal
Redigert 08.10.2018 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
pengex
08.10.2018 kl 12:57 6548

Åpning ca 47nok ja, men det virker som markedet har tatt inn over seg at situasjonen i brasil ikke er helt stabil enda.
Ryker vi ned rundt 40nok igjen?
Slettet bruker
08.10.2018 kl 13:02 6532

De har ikke operasjonslisens på noenting enda. De mangler en godkjennelse.
Det lukter bløff av hele Hydro. Det lukter Norske Skog.
Slettet bruker
08.10.2018 kl 13:04 6517

verste bløffen er at de informerte markedet rett etter åpning vedr stenging og IKKE 1t før markedet åpnet!

lukter insidehandel på langt vei. nei holder meg langt unna møkkaselskapet. håper dritten går dukken
Frodon
08.10.2018 kl 13:24 6472

Vanvittig bra, jeg fikk fylt opp med enda flere billige aksjer i dag. Takk til alle dere som er så negative til aksjen, dere hjelper til godt :)


Kurs i NHY (Norsk Hydro) på Oslo Børs
45.95 2.12 4.84% 45.93 45.95 46.77 46.77 45.32 43.83 9 965 810 458 003 271 11 110

Redigert 08.10.2018 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Knievel
08.10.2018 kl 13:46 6413

Bolsonaro på 46 % da, videre til andre runde.
bådleguten
08.10.2018 kl 13:53 6394

Blir nok et stramt aluminiumsmarked framover, prisen på aluminium vil nok gå noko voldsomt.
Frodon
09.10.2018 kl 05:50 6136

Alunorte starter opp igjen på halv kapasitet i Brasil

Norsk Hydros aluminaraffineri Alunorte har fått tillatelse av brasilianske myndigheter til å gjenoppta produksjonen på halv kapasitet.
Publisert: 09.10.18 — 05.19

De føderale miljømyndighetene IBAMA har godkjent at Alunorte bruker en ny og moderne filterteknologi. Dermed har miljømyndighetene i delstaten Pará SEMAS godkjent oppstart.

Produksjonen ventes å være på halv kapasitet i løpet av to uker, heter det i en pressemelding fra Norsk Hydro tirsdag.

Med dokumentasjon som verifiserer integriteten til vårt system for å prosessere bauksittrester ved bruk av pressfilteret, og i forståelse med SEMAS, er vi nå i stand til å gjenoppta driften på Alunorte på en trygg måte, sier John Thuestad, Hydros leder for forretningsområdet Bauksitt og Alumina.

Paragominas gjentar også leveranser til Alunorte

Alunorte har produsert på halv kapasitet siden mars da miljømyndighetene og en domstol påla anlegget å kutte produksjon med 50 prosent etter anklager om forurenset drikkevann som følge av lekkasjer etter ekstrem nedbør.

Det ble gjennomført interne og eksterne undersøkelser som bekreftet at det ikke hadde vært utslipp fra deponiene for bauksittrester eller etter nedbøren, ifølge Hydro.

I forrige uke stengte Hydro produksjonen helt fordi det gamle deponiet var fullt. Driftsstansen førte også til at aluminiumsverket Abras måtte stenges siden aluminiumsverket er avhengig av alumina fra Alunorte.

Den nye pressfilterteknologien gjør Alunorte i stand til å fortsette å deponere bauksittrester på en trygg måte i påvente av tillatelse til å bruke et nytt deponi.

I tillegg til at Alunorte gjenopptar drift kan Hydros bauksittgruve Paragominas også gjenoppta leveranser til Alunorte på 50 prosents kapasitet.

https://www.dn.no/industri/norsk-hydro/brasil/alunorte/alunorte-starter-opp-igjen-pa-halv-kapasitet-i-brasil/2-1-438625
Redigert 09.10.2018 kl 05:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.10.2018 kl 06:03 5323

Alunorte to resume production at half capacity
The Alunorte alumina refinery has on October 8 agreed with the environmental agency of the state of Pará, SEMAS, to resume production at 50 percent capacity under SEMAS’ supervision. This follows the exceptional authorization by federal environmental agency IBAMA late on Friday to utilize the state-of-the-art press filter technology to process bauxite residues. Alunorte is expected to be able to ramp up to 50 percent production within two weeks.

October 9, 2018

“With firm documentation verifying the integrity of our bauxite residue disposal system when based on our press filter, and in alignment with SEMAS, we are now in a position to safely resume 50 percent operations at Alunorte,” said John Thuestad, head of Hydro’s Bauxite and Alumina business area, adding: “This is a highly welcome development to secure thousands of jobs in Pará, as well as securing supply to our global customers and markets.”

Alunorte has been operating at half capacity since March after state environmental authorities and the court ordered the alumina refinery to reduce production by 50%, federal environmental authorities ordered to stop commissioning of the new bauxite residue area (DRS2) and the press filter and the court also ordered to stop commissioning of the DRS2.

As a consequence, Alunorte has been limited to disposing bauxite residue in the old DRS1 disposal area using less efficient drum filters. Last week, external geotechnical experts recommended that the use of DRS1 based on drum filter processing should be discontinued. DRS1 is already in the process being reshaped as a first step for the area to be closed and rehabilitated. By using the residue from the press filter technology for the reshaping process, Alunorte is able to safely continue depositing bauxite residue in DRS1 while awaiting approval to use DRS2. The new press filter creates stackable residue with considerably less water content than the drum filter.

In addition to Alunorte resuming operations at half capacity, the decision will allow Hydro’s Paragominas bauxite mine to restart deliveries to Alunorte at 50 percent capacity. Hydro’s joint-venture smelter Albras, situated next to Alunorte and fully dependent on alumina supplies from the refinery, will be able to continue producing 230 000 tonnes per year, half of its annual capacity of 460 000 tonnes.

Hydro continues its dialog with all relevant authorities to bring Alunorte back to full production and normalize its operations in Brazil.

https://www.hydro.com/en/press-room/Archive/2018/alunorte-situations-news/alunorte-to-resume-production-at-half-capacity/
John8
09.10.2018 kl 06:33 5293

Frodon:
Takk for oppdateringene!

Det er for øvrig et par interessante ulikheter mellom NHYs pressemelding og journalisten i DN sin gjengivelse av samme pressemelding.
Ingen av dem sier at SEMAS har gitt opertatørlisens. I pressemeldingen står at NHY har fått lov til å gjenoppta 50 % produksjon "under SEMAS supervision".
Dette indikerer at SEMAS har gitt en slags forleløpig tillatelse og vil overvåke oppstarten før operatørlisens på 50 % gis.

I DN-journalistens tekst refereres IBIMASs godkjennelse den 05 10 av pressfilterløsningen for deponi nr 1, og så står at "Dermed har SEMAS godkjent oppstart".
Redigert 09.10.2018 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
theblueone
09.10.2018 kl 06:36 5281

Feil John 8

i hht E24 nettopp står det følgende: "De føderale miljømyndighetene IBAMA har godkjent at Alunorte bruker den nye filterteknologien i deponi nummer to."
John8
09.10.2018 kl 06:37 5276

Jeg kommenterte en ulikhet mellom NHYs pressemelding og DN sin tekst basert på pressemeldingen.
Ingen av tekstene sier at IBIMA har godkjent deponi nr.2. Jeg har da heller ikke skrevet noe om deponi nr 2!

Redigert 09.10.2018 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
theblueone
09.10.2018 kl 06:41 5266

Nei jeg blander ikke. I ditt innlegg står det at pressfilterløsningen er godkjent for deponi 1. Nå kommer også godkjennelsen på deponi 2, og det er jo den viktiogste biten, trodde jeg da (IBAMA backer begge deponiene mao, så det må jo være positivt "so far")
Fjellgutten
09.10.2018 kl 07:34 5176

Basert på nyheten; opp over til kr 47 ved børs slutt idag ?
Frodon
09.10.2018 kl 07:49 5136

Idag starter NHY aksjen på kr 48,19
John8
09.10.2018 kl 12:13 4993

Litt overraskende kursutvikling:

Åpnet på 46,48.
Har gradvis svekket seg utover dagen.
Passerte nå 45,00 og er på 44,96.

Meldingen om driftsstart på 50 % kapasitet har altså ikke ført til noe kursløft.
Meldingen om stans for snart 1 uke siden førte til kursfall fra 49-tallet til 42-tallet.
Deretter gradvis oppgang til 44-tallet.
Og nå er tilbake til 44-tallet.

Volumet er imidlertid meget høyt.
Redigert 09.10.2018 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
09.10.2018 kl 12:17 4970

Ja, overrasker de aller fleste vil jeg tro. Men så er jo det slik at overraskelsene har stått i kø når det gjelder Hydro siste tiden.
Det vil nok stabilisere seg, og på sikt komme et skikkelig løft. Men man må nok være litt langsiktig i denne.
habbiten
09.10.2018 kl 12:34 4922

valgte selv p sitte rolig i båten under fallet, men har nå fylt på med flere aksjer til 45 kr stk. Vil tro tapet per aksje i forbindelse med nedstengingen begrenser seg til maks 50-60 øre. Føles derfor mye tryggere å kjøpe nå enn når aksjen var i fritt fall. Antar det taes endel gevinst nå, enkelte kan inkassere 10% på under en uke.
Skogtroll
09.10.2018 kl 14:49 4773

Elefanten i rommet er om Hydro ved å sette hardt mot hardt får slutt på krav om smøring, dvs korrupsjon for at det skal gis de nødvendige godkjennelser. All ære til Hydro for ryddighet her. Korrupsjon er jo nærmest normal prosedyre i Brasil og er totalt ødeleggende for landetsom jo har et stort dårlig benyttet potensiale med rike naturressurser.
theblueone
09.10.2018 kl 15:18 4721

Ingen tjener penger i Brasil og tilsvarende superkorrupte land uten at det er en Mr Fix&Trix tilgjengelig som mellommann; det kan jeg love deg - Look to Angola, Nigeria, Midt-Østen, Indonesia etc, etc.. og hvilke norske firma som tjener store penger der... Og hardt mot hardt holder nok ikke - i det lange løp. SORRY
nikkers
09.10.2018 kl 15:22 4705

Overraskende kursutvikling ja. Hydro er tilbake der de var før mld om stans, men får nå bruke pressfilteret på dep 1. Burde være positivt. Man får stålsette seg. Forberedt på mye opp og ned i Hydro til endelig løsning er på plass. Hendelsen skjedde i feb og vi skriver nå oktober. Kritisk til tidsbruk. Men Brasil er Brasil.

John8
09.10.2018 kl 15:29 4687

Kursen var på 49-tallet før melding om stans .
Nå er kursen på 44-tallet ....
Frodon
09.10.2018 kl 15:55 4645

Det er godt fabrikken ikke er i 100% produksjon, da kunne kursen vært ned 4% ;)

Slik jeg leser dette, vil fler og fler få igang fabrikken på 100% når de ser hvor mye som blir påvirket av nedstenging.

Hvor lenge skal kontrollørene følge med før de gir en rapport på at de gir grønt lys på at ting går riktig vei?
isaach
09.10.2018 kl 16:40 4574

Kursutviklingen nå skyldes vel av noen investorer ble skremt av nedstegningen og er redd for å sitte på aksjen inntil full produksjon oppnås.Enkelte mener kanskje at situasjonen er usikker fortsatt og skrekken sitter litt i..Ingen tvil om at vi går mot full produksjon,miljømyndighetene vil ha oppsyn med produksjonen,de kan ikke plutselig gi hydro 100%,det blir for mistenkelig.Dette spillet vil vare litt til.
Om ikke alt for lang tid kan vi se frem mot full produksjon og boycott av Rusal 12 november!
Frodon
09.10.2018 kl 21:52 4379

Fra Dnb sin nye analyse på Hydro idag:

BUY reiterated but target price cut to NOK54 (58). We believe the recent share
price weakness presents a particularly attractive entry point, as we believe the
Alunorte situation will be resolved and the aluminium market will likely be in deficit for
the next three years. Norsk Hydro is trading at a 20% discount to our SOTP and at a
price/book of c1x.
John8
10.10.2018 kl 10:48 4188

Kursen var på 49-tallet da melding om stans kom.
Kursen er nå på 43-tallet, en god stund etter at melding om gjenopptatt 50 % kom.

Volumet er hele tiden høyt.
Men har vanskelig for å tro at kursen nå skyldes gevinstsikring - for få som fik kjøpt på 41-42 tallet til det.

NHY synes også å være ute av fokus.
Redigert 10.10.2018 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
nikkers
10.10.2018 kl 11:01 4154

er volumet så høyt da ? Til å være Hydro mener jeg.

Uansett hva er dramaet her ? Skal du selge i morgen har du grunn til bekymring. Regner med at du har gjort deg opp en oppfatning hvorvidt Alunorte kommer tilbake til 100 % eller ikke ? Regner med at du har gjort deg opp en oppfatning om hvor aluminiumsmarkedet går de neste årene ? Regner med at du har sett litt på prising av Hydro aksjen i dag og hva som er potensialet i et godt marked ? Regner med at du har sett litt effekt av sanksjoner mot Rusal og miljøhensyn i Kina osv osv.

Hydro har noen usikre Q foran seg. De kan slå forventingene eller de kan skuffe. Markedet liker ikke usikkerhet.

Hydro skal tilbake til 100 % i Brasil. Om vi ser kursen dale litt så betyr det NADA.
Frodon
10.10.2018 kl 20:10 4028

Pressfilteret er i drift, så får vi håpe på at alt går på skinner de neste 2 ukene.

"Halv maskin i løpet av to uker

Stemningen i markedet er en helt annen etter at Hydro fikk lov til å returnere til halv kapasitet. Brandtzæg er for øyeblikket på verdens største aluminiumsmesse, Aluminium 2018, i tyske Düsseldorf, der han tirsdag kveld spiste middag med en stor samling av Hydros beste kunder.

– Mange av kundene var lettet. Mens vi snakker, er fabrikken på vei opp. Pressfilteret kom i drift i går, og jeg har sett noen filmsnutter som viser at de fungerer. Vi er tilbake til 50 prosent produksjon i løpet av to uker, sier Brandtzæg"

https://e24.no/boers-og-finans/norsk-hydro/hydro-sjefen-varsler-gjennomgang-etter-sjokkrapport/24461819
Slettet bruker
10.10.2018 kl 20:22 4008

Hydrosjefen sier til E24 at Kina snart går tom for aluminium. Da øker pris og etterspørsel
kaffe2
10.10.2018 kl 20:24 3997

Nordea Markere vurderer at Hydro for 2018 vil gi utbytte på kr 2, kr 3 for 2019 og kr 3,55 for 2020. Slår dette til så blir det nok en økning i kursen. Noen som har synspunkter.
nikkers
10.10.2018 kl 21:23 3923

Alunorte er en gullgruve i ett trangt marked. Skjønner at Hydro sjefen tviholder på virksomheten der.
nikkers
12.10.2018 kl 12:42 3667

Den siste tids dramatikk i Hydro aksjen synes å ha lagt seg litt. Generell børs uro har tatt over litt av fokus. Offentlig høring torsdag neste uke. Hydro's oppfølging av avtalene signert 5.sept er vel tema. Håper Hydro har skjønt alvoret og gjør ting riktig. Neste beskjed man kan vente på er melding om 50 % produksjon i Alunorte. Kan skje til uka. Og så får man håpe at valget i Brasil, meldingen om full stans, at 1000'vis inntok gatene og protesterte mot egne myndigheter osv osv gir en sårt tiltrengt fortgang på prosessen mot 100 % produksjon. Dette har vært et lite sirkus og aksjonærene blir skadelidende. Nå må det snart ta slutt.

Hydro bør gi full gass for å få dep 2 godkjent, ivareta forpliktelsene etter avtalene, og sørge for 100 % så fort som bare f. Og til slutt ta all mulig lærdom dette har gitt dem for å forhindre lignende fremover. Tror på et særdeles godt 2019. Men mld om 100 % før nyttår hadde vært kjærkomment sånn sett.
SHARE-IT
12.10.2018 kl 12:50 3654

Problemet til NHY er at de ikke har tatt ansvar for elendigheten, men prøvd å skylde på myndighetene i Brasil. Tenk om noe liknende som denne saken hadde skjedd her hjemme. Jeg mener Brandtzæg må bort og nye troverdige ledere føre an i oppryddingsprosessen og forhandle frem gode løsninger for både lokalmiljøet, Brasil og NHY. Det bør være fullt mulig med den teknologi, kunnskap og økonomiske ressurser som er tilgjengelig i denne saken. NHYs stengning burde selvsagt vært forhindret og unngått om det hadde vært en fornuftig langsiktig saksgang her.
nikkers
12.10.2018 kl 13:01 3637

Tilliten til Hydro's toppledelse blir mer og mer tynnslitt. Har selvfølgelig ikke oversikt over alle faktorer, men at de bruker hele 7 mnd på å inngå avtaler som skal sørge for at embargoene blir opphevet er jeg svært kritisk til. Vitner ikke om handlekraft. At de til slutt stengte hele fabrikken tror jeg kun er for å sette press på myndighetene og få dem til å innse konsekvensene. Blir antagelig minimum et helt år fra regnfallet til vi er tilbake til 100 %. Hele episoden har blitt en stygg skrape i siden til Svein Richard Brandtzæg m.fl
Redigert 12.10.2018 kl 13:02 Du må logge inn for å svare