Rec: 3 grunner til å beholde Rec.

Slettet bruker
REC 05.10.2018 kl 09:58 8574

Selge høns i regnvær er ikke særlig lurt. Særlig når de sitter på 3 gullegg. 1. Teknologi: FBR Granular Can Increase Productivity in Mono Through Continuous Feeding.

Source: Cost effective growth of silicon mono ingots by the application of mobile recharge system in cz-puller, presented at the 32nd European PV Solar Conference and Exhibition, 20-24 June 2016 Munich Germany
2. Butte. Største silangassfabrikk i verden. Opererer i et meget gunstig marked i kraftig vekst med verdier langt over dagens kurs. Kilde rec bond presentasjon. 3. Yulin og ny teknologi . Når yulin demonstrerer semi grade vil rec andel av yulin stige i verdi. Verdien av rec teknologi hvor de sitter på mye snadder som ikke er implementert i yulin vil også stige i verdi. Verden vil for alvor få opp øyner for rec når yulin går opp i full drift semi grade. Det er fremtiden. Worst case konk som ikke kommer å skje da Butte er meget lønnsom med påfølgende auksjon av verdier vil gi aksjonærer langt høyere enn dagens kurs. Så vad stresser dere med. Trenger bare å avvente 1 år eller 2 så er vi i eldorado med store installasjonstall for sol til markedspris uten støtte. Og da vil FBR teknologi være et must for å kompletter Siemens mix 50/50 å få ned cost.
Redigert 19.01.2021 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 10:23 8412

Der er ikke kommet nedjusteringer fra REC, der er ikke kommet dårlige nyheder, så at komme med dårlige nyheder til 3 kv. regnskabs fremlæggelse er at holde aktionærer hen , og et kæmpe svigt fra ledelsen, som er ansvarlige for at informerer marked. Det er vel ikke en ny "Den Danske bank" skandale vil ser her, det var jo også en nordmand der holdt informationer tilbage og er med til at kørte banken i sænk.
senots
05.10.2018 kl 10:41 8315

Det REC bør gjøre nå er å selge Butte til aksjonærene (jfr. utskillelsen av Solar).
Kapitalen som kommer inn bør benyttes til oppgradering av ML til fbr-B (semigrade) og øke eierandel i JV.
nemi's
05.10.2018 kl 11:03 8218

Du må begripe at resultat 3Q ikke spiller noen for prisingen av REC. ASP spiller heller ingen rolle lenger. Selskapet er ventet å beslutte å avvikle driften i ML ila. 2018. Anlegget med project cost til 1.7BUSD. REC har sagt til sine kunder i ROW at de ikke kan forvente FBR-leveranser særlig lenger enn litt inn i 2019 (fortsatt inventories). Det eneste som kan endre på dette er 1) REC får markedstilgang uten tariffer for solar-grade polysil i Kina, eller 2) at REC-ledelsen får oppfylt sitt nylig erklærte ønske om økonomisk kompensasjon fra amerikanske myndigheter og/eller skatteletter, slik soyabønder nå får av Trump så lenge handelskrigen med Kina fortsatt raser.

Ellers er REC Silicon i praksis ferdig med solar for ever. Og solar-fond selger seg ut nå, de har vedtekter for slikt. ML blir ikke startet opp igjen, fordi ROW finnes ikke lenger og ML produserer second-grade 6-8N polysil til solar, og som det knappest kommer til å være etterspørsel (i Kina) etter i fremtiden. Som dere bør vite er det ventet at polysil produksjonen worldwide frem til 2022 vil bli redusert med inntil 30%. Og det er semi-grade 9-10N som etterspørres til mono-paneler. Ingen vil lenger installere lite energieffektive og plasskrevende paneler for investeringer med 20 års horisont. REC har ingen penger til investeringer i ML under dagens forhold, og emisjon er utelukket. Fordi ingen vil finansiere driftskostnader til en bedrift og ledelse som aldri har skapt noe av verdi for aksjonærene, og er et pengesluk så lenge Kina tariffene består. Derfor betaler også REC 11.5% rente på BOND23. CEO sier REC trenger tilgang til Kina, fordi 1) ROW finnes ikke, 2) med Kina vil REC kunne starte å finansiere påkrevde FBR-B oppgraderinger i ML neste par år. Eller er det over for REC og solar. Nå etter China-531. Kineserne har erklærte mål om å produsere semigrade for fullt, og Butte vil komme under press. Rest-REC vil heller ikke kunne finansiere 49% eierandel i JV, og REC har ikke forklart hvordan JV skal kunne produsere semi-grade hvis FBR-kompetansen i ML i verste fall forsvinner frivillig.

Synes markedet å ha forstått.
Redigert 05.10.2018 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Record
05.10.2018 kl 11:11 8173

Så med andre ord , steng ML ,da den bare trekker kapital og ikke har forventet fremtidig avkastning !
nemi's
05.10.2018 kl 11:17 8127

REC har ingen vekst muligheter, kun usikkerhet uten markedstilgang for FBR-salg uten tariffer til Kina. Og uten vekstmuligheter vil prisingen av REC være forklart av semiconductor produsjonen i Butte. Patenter, lisenser, JV-produsjon og opsjon er bare tåkeprat så lenge det ikke kan måles i ebitda. Så forblir spørsmålet hva Butte og gjelda til enhver tid er verdt. Det er forklart av aksjekursen.
stinkapiano
05.10.2018 kl 11:38 8052

Naturligvis har REC med sin teknologi vekstmuligheter.
Jeg tror verden utenfor Kina blir mer og mer oppmerksom på at det er galskap å la Kina få monopol på framtidas energiproduksjon,
særlig med det vi vet om Den kinesiske ledelsens vilje til å ta i bruk alle mulige råtne triks i det økonomiske spillet.
Jfr. hvordan Kina har lurt til seg REC-teknologi samtidig som de målrettet har prøvd å gjøre det umulig for REC å tjene penger og utvikle seg videre i USA, samt være med for fullt i Yulin.
kongkveite
05.10.2018 kl 12:30 7862

Hva kan en kjøper av REC med uante ressursser få til?
Redigert 05.10.2018 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
05.10.2018 kl 14:21 7654

REC vil med sin teknologi være et utmerket utgangspunkt for oppbygging av ny pv-industri utenfor Kina.
Jeg nekter å tro at det ikke fins ressurssterke industrialister og politikere med blikket rettet framover som ser dette.
Vi kan ikke la det kinesiske kommunistpartiet ta over styringen av våre samfunn.
PMREC
05.10.2018 kl 14:34 7593

Jeg har solgt hele min beholdning af REC i dag, på trods af det var med stort tab og at jeg har været shareholder i 5 år.
Jeg har solgt på baggrund af nedenstående årsager:
1. Handelskrigen mellem Kina og USA kan trække ud. Det vil sige, vi kan nå langt ind i 2020 før REC får adgang til det kinesiske marked.
2. Dertil vil der være behov for yderligere kapital.
3. Kommer REC uanset ovenstående til at blive en lønsom virksomhed? Det kræver en betydelig teknologisk udvikling eller voldsom prisstigning i produkterne, hvilket jeg ikke tror er tilfældet for fremtiden.
Skalleknarp
05.10.2018 kl 14:37 7573

Få inn noen drevne og erfarne airconditionselgere (vintersesongen) fra Nord Alaska så får de nok sving på PV salget i REC...?
Redigert 05.10.2018 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
05.10.2018 kl 14:41 7548

Ingen snakker om besparelsen i lønn på de 75% av bemanningen som ble oppsagt i ML. Det utgjør vel noen kroner det nå...?
kongkveite
05.10.2018 kl 14:44 7529

Se hva Fredriksen fikk til med vrakgodset Pan fish..det er allltid muligheter som andre ikke ser der ute
Redigert 05.10.2018 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Boogieman
05.10.2018 kl 15:46 7372

Kjøpte litt til i dag , håper flere gjør det . Shorter pakket må blø!!! :-)
Slettet bruker
05.10.2018 kl 15:49 7361

Boogieman: Ja det var en frisk uttalelse du kom med :-)

Shorter pakket må blø!!! :-)

Jeg tenker at en inngang på dette nivået er ikke så galt uansett. Bare sett SL & TP. For i REC kan alt skje så fort som bare det :-)
Slettet bruker
05.10.2018 kl 15:52 7341

PMREC: Det var synd å høre at du gikk med stort tap. Men det tapet kan du raskt få redusert hvis du er en REC trader. Bare følg med nå fremover også trader du på bevegelsene fremover. Spennende i sluttfasen nå :-) er positiv jeg :-)

PMREC
I dag kl 14:34
221
kongkveite skrev
Hva kan en kjøper av REC med uante ressursser få til?
Jeg har solgt hele min beholdning af REC i dag, på trods af det var med stort tab og at jeg har været shareholder i 5 år.
Jeg har solgt på baggrund af nedenstående årsager:
1. Handelskrigen mellem Kina og USA kan trække ud. Det vil sige, vi kan nå langt ind i 2020 før REC får adgang til det kinesiske marked.
2. Dertil vil der være behov for yderligere kapital.
3. Kommer REC uanset ovenstående til at blive en lønsom virksomhed? Det kræver en betydelig teknologisk udvikling eller voldsom prisstigning i produkterne, hvilket jeg ikke tror er tilfældet for fremtiden.
Slettet bruker
05.10.2018 kl 15:56 7306

REC har falt i dag 2% på en -0,1 OSE. Ja ja sier jeg. Ingen skal ikke påstå at det er tøft å sitte i REC. Følge med nå frem til OSE barneskolen ringer ut for helgen. Det kan fort gå begge veier rett opp eller rett ned. Jeg tror vi stiger litt jeg :-)
nemi's
05.10.2018 kl 16:14 7231

Husk at når REC guidet FBR cash cost på 16$/kg i Q3-Q4 på Q2, så var det altså etter at redusert ML-bemanning var annonsert 2.juli, og fikk mer eller mindre umiddelbar effekt til 25%. Så klart kan ikke ML fortsette slik, og det er da også hvorfor Vice President gjentok for to uker siden at kun Kina-tilgang vil kunne hindre at driften ved ML opphører (not closing - yet).
Turbon
05.10.2018 kl 16:39 7175

Hvis de slakter bolaget så er der enn mindre orsak til at kursus ska hvare over 0,50...
Redigert 05.10.2018 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Inord
08.10.2018 kl 09:04 6581

Jeg har bare et inntrykk av åpningen i dag, vi skal nedover

Og der ryker 0,57 og 0,56 er jeg stygt redd for, her er det bare å kjøpe seg inn lengre ned, langt ned.

Som noen sa tidligere, nå blir det stygt.
Redigert 08.10.2018 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
08.10.2018 kl 09:43 6485

Det står en magnet på 0,50 for øyeblikket, så får fremtiden vise om det er dit vi skal og om dette nivået eventuelt holder.
Slettet bruker
08.10.2018 kl 22:26 6057

FBR vil nok finne seg en kapitalstark investor. Ikke tvil om at det finnes et marked for lavkost høykvalitets FBR hvert fall. Har yulin kommet opp i semi grade dette Q ville det være en fantastisk nyhet for vår teknologi og dess muligheter. Klimapanelet: Verdens utslipp må halveres de neste 12 årene

Krystallklar og dramatisk melding fra klimaforskerne i natt: Utslippene må ned med 45 prosent innen 2030. Fasiten er nedslående: Utslippene øker kraftig. https://www.aftenposten.no/verden/i/rLRBE8/Klimapanelet-Verdens-utslipp-ma-halveres-de-neste-12-arene
Redigert 08.10.2018 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 22:48 5991

Her vil det komme tunge aktører inn på banen med EU i spissen. Miljøkrav vil skjerpes og miljøinvesteringer vil bli prioritert. «Denne rapporten er ikke en vekker; den er en tidsinnstilt bombe. Klimaaktivister har i tiår bedt ledere om å vise ansvar og handling. Vi har knapt skrapt overflaten i hva som må gjøres». https://www.dn.no/utenriks/rapporten-som-er-viktigere-enn-statsbudsjettet/2-1-437558
Redigert 08.10.2018 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 10:00 5678

Wacker haar tilgang til Kina og har fabrikker i USA. REC har fabrikker i USA og er medlem i EØS. Ikke utenkelig at REC får komme inn i varmen når tariff på rec poly løper ut i desember 2018.

The EU and China reaffirmed their commitment to advance the implementation of the Paris Agreement and intensify their cooperation on climate change and clean energy. https://ec.europa.eu/info/news/eu-and-china-step-cooperation-climate-change-and-clean-energy-2018-jul-16_en
Redigert 09.10.2018 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 13:24 5592

Virker som vi ser bunnen nå..
Slettet bruker
09.10.2018 kl 13:29 5534

Problemet at ingen har tro på rec lenger

Redigert 09.10.2018 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:03 5465

Hvis du har tro på solsektor så er de facto REC det selskap som har den beste teknologien. Det er ikke REC som selskap, dess produkter, dess teknologi eller dess eminente fabrikker det er noe galt med. Det er som kjent faktorer utenfor selskapets kontroll som fortsatt oss i den situasjon vi er i nå. Dette betyr også at hvis rammevilkår endrer seg ved at for eksempel det oppnås en deal med kina eller andre aktører i ROW beslutter seg for å satse på low cost high quality semi grade poly så vil selskapet over en natt kunne være verdt det mangedobbelte av dagens aksjekurs. Analogi. hvis du har et hurtigruteskip liggende på Hedemarken vil det ikke være verdt mye. hvis du klarer å førsle det til havet vil det plutslig være verdt milliarder. fartøyet er fortsatt det samme. det er rammevilkår som endret seg.
Solsektoren er helt klart den hotteste sektoren i verden med de beste framtidsutsikter. Bare et tidsspørsmål før noen tar grep.
Med kapitalsterke eiere vil rec ha vanvittige muligheter å ekspandere både i ML (oppgradere til semi) og i kina (kjøpe seg opp i yulin. Videre vil ev nye jv alltid være en mulighet. Særlig etter at semi teknologi har blitt demonstrert i yulin. Yulin er solsektorens Tesla. Gamechanger. Håper vi får høre mye bra i Q3 om yulin utvikling.
Redigert 09.10.2018 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Boogieman
09.10.2018 kl 14:06 5452

Ufattelig at de klarer å kjøre aksjen nedover :-(
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:08 5435

Det er mange som har tapt mye i rec
Utrolig aksjekursen i fritt fall
Redigert 09.10.2018 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:10 5422

Husk at du sannsynligvis vil få 1-1,5 kr utbetalt ved en (helt usannsynlig) konk. Dette baserer jeg på en minimumsverdi på butte på 300 million USD (som REC tidligere fått indikative bud på). Så tom konk gribber burde posisjonere seg på disse nivåer. Studere gjerne nsg konken og de verdier som ble realisert der. Rec har til forskjell fra nsg meget liten gjeld så overskudd ved konk vil bli delt ut til aksjonærer.
Jeg tror ikke det blir noen konk men just saying. Jeg har en mavefølelse at det snart vil komme melding om fordypet samarbeid med jv partner.
Jeg så også (og postet) at saudi fortsatt sikter på å realisere sitt 200 GW program. Det skal allerede ha blitt tatt en del beslutninger i den prosessen som snart blir offentlige. Blir spennende å se vad de planlegger. Husk rec har vært i samtaler med dem i flere år.
Redigert 09.10.2018 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
John8
09.10.2018 kl 14:30 5342

Har du link til at betydelige utbetalinger har skjedd fra NSGs konkursbo til NSGs aksjonærer?

Jeg tror ikke at det har skjedd.
Dersom er konkursbo viser seg å være solvent, blir det tilbakelevert til aksjonærene.
kongkveite
09.10.2018 kl 14:37 5306

Den åndssvake handelen forsetter. Har til nå kjøpt og dyttet 0,6% av dagens omsetning i skuffen.... hva var Buttes verdi alene?
Kommer snart en tung aktør på banen som ønsker å ha kontroll på hele verdikjeden.. og her passer kostleder REC inn som hånd i hanske.
Redigert 09.10.2018 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 17:14 5126

Spot on kongekveite. Det er akkurat det jeg tror også. John 8 : det som skjedde i nsg var at det ved auksjon av fabrikker viste seg at de ble solgt for mange milliarder ( skal sjekke hvor mye) men dessverre hadde nsg høy gjeld så aksjonærer fikk ikke noe. Rec har lav gjeld og store verdier i Butte, yulin, patenter og ML. Bare salg av butte vil være nok til å dekke all gjeld og gi hver eier ca 70 øre utbetalt beregnet på meget nøktern forventet salgspris på 300 million usd. Nybygg pris Butte var 1200 million usd. Rec har mottatt indikative bud allerede på Butte ifm Butte bonden. Jum var involvert i budrunden på nsg: «Investor Jens Ulltveit-Moe vil gjøre Norske Skog til et bioenergi-selskap, og har lagt inn bud på fire-fem milliarder kroner sammen med en internasjonal gruppering. Han venter endelig svar i løpet av få dager». Han tapte budrunden til oceanwood.
Redigert 09.10.2018 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 17:57 5014

According to the Gold Member Solar Report by EnergyTrend (Q3 2018), monocrystalline module prices have fallen almost 20% this year, while those for polycrystalline modules have dropped by more than 25%. Increased consolidation among manufacturers and developers is expected to occur in China and the global solar market, with more merger deals, plans for capacity reductions and even factory closures.
kongkveite
10.10.2018 kl 01:10 4779

De som sliter med lav kurs er de som har dårlig tid.. dette ordner seg.. som vanlig før de fleste aner.. skal plukke litt til skuffen min imorgen oxå.. ser på aksjer tilgjengelig i dag at d er kort vei t krona..hvorfor skal mindretallet få lov til å styre kursen ?
Slettet bruker
10.10.2018 kl 07:39 4600

Sissner er nok me på shortingen her kan jeg tenke meg. Han er jo en brobygger for Norsk Industri. Broen rives bit for bit. Hvis Jum kommer i media og får Rec til himmels igjen så finner du Sissener på forsiden av Hegnar suttrende og bedømmende av Falske nyheter da shorten gikk skjeis
Slettet bruker
10.10.2018 kl 08:44 4461

Er vi på listen? :-) President Trump will not engage in trade talks with Xi Jinping at next month's G20 summit if China does not produce a detailed list of concessions, sources told the FT. The Chinese say they have such a list, but would not present it without some guarantee of it being received in a stable political climate in Washington, including a point person with a mandate to negotiate on behalf of the Trump administration. Kilde newsletter seeking alpha
Redigert 10.10.2018 kl 08:45 Du må logge inn for å svare