Innskudd ved kjøp av ny bolig
jtninvest
20.01.2021 kl 19:20
3189
Hei!
Jeg og en partner har et AS med 1 mill innskutt kapital, og vi vil med de pengene investere i nybygg som skal stå klar om 2-3 år. Hvis jeg tar utgangspunkt i at utbygger krever 10% innskudd ved kontraktsinngåelse kan vi basert på de 10% kjøpe nybygg for 10 mill. Men er det vanlig at utbygger stiller krav til finansieringsbevis fra banken, slik at vi bare kan kjøpe for rundt. 5 mill (20% EK)?
Jeg og en partner har et AS med 1 mill innskutt kapital, og vi vil med de pengene investere i nybygg som skal stå klar om 2-3 år. Hvis jeg tar utgangspunkt i at utbygger krever 10% innskudd ved kontraktsinngåelse kan vi basert på de 10% kjøpe nybygg for 10 mill. Men er det vanlig at utbygger stiller krav til finansieringsbevis fra banken, slik at vi bare kan kjøpe for rundt. 5 mill (20% EK)?
Redigert 21.01.2021 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
donkeykong
20.01.2021 kl 21:21
3096
Dette varierer fra utbygger til utbygger. Det er selger som bestemmer om de mener finansieringsplanen er OK. Dersom du ikke kan ta over leiligheten ved overtakelse fordi du ikke får finansiering så har utbygger sikkerhet i innskutt kapital (ikke begrenset), og vil selge leiligheten i markedet.
Som den klare hovedregel krever utbygger finansieringsbevis/kontakt i banken som bekrefter at finansiering er OK.
Som den klare hovedregel krever utbygger finansieringsbevis/kontakt i banken som bekrefter at finansiering er OK.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46
Min erfaring er at det kreves finansieringsbevis for hele kjøpesummen. Og i veldig mange prosjekter kreves det en høyre innbetaling dersom man defineres som profesjonell - ofte 20% de jeg har sett..
mrpotato
21.01.2021 kl 00:56
2905
Har vært borti begge deler. Da det var "dårlige" tider for noen år siden slapp jeg unna med mitt ord. Denne uken måtte jeg derimot bevise det ved at banken bekreftet det for meg. To forskjellige selgere, men begge store og profesjonelle.
Men det er ofte som Kator sier, nødvendig med 20% hvis det er profesjonell kjøper (ikke privatperson)
Men det er ofte som Kator sier, nødvendig med 20% hvis det er profesjonell kjøper (ikke privatperson)