EAM - Krise, Tapte rettsakt og har tapt potensialt, hva nå?

Slettet bruker
EAM 21.01.2021 kl 08:40 13304

Dette var trist og det er krise for EAM. Tapte i rettsaken og har potensialt tapt over 2 milliarder, hva er igjen i dette selskapet?
Hva nå?

Norske EAM Solar tapte i rettssak - svindeldom omgjort

Selskapet har tidligere oppgitt at de samlede tapene som følge av at de fleste solparkene EAM Solar hadde kjøpt ble kastet ut av subsidieordningen er på over to milliarder kroner.

I syv år har EAM Solar kjempet en beinhard kamp mot selgerne av en rekke solkraftverk i Italia.

EAM Solar kjøpte flere solparker i Italia som inngikk i italiensk subsidieordning, og hadde garanterte inntekter i 20 år.
Etter kjøpet viste det seg at solcellene ikke var produsert i EU, men i Kina, og merket som om de var produsert i EU. Dermed ble kraftverkene kastet ut av den italienske subsidieordningen. Dermed ble også forutsetningen for EAM Solars kjøp av solparkene brutt.
Kraftverkene ble deretter stengt. Og EAM Solar har tapt store deler av investeringen.

https://www.dn.no/jus/eam-solar/viktor-jakobsen/norske-eam-solar-tapte-i-rettssak-svindeldom-omgjort/2-1-948622
Redigert 21.01.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2021 kl 09:07 11072

Konk, kursmål 1kr
MD12
21.01.2021 kl 09:21 11063

Hvem vil kjøpe mine aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2021 kl 09:25 11060

Spetalen kjøper på 50 øre
Pippen
21.01.2021 kl 09:27 11056

De har solgt ut all driften, så uten rettsakene er det ingenting igjen av dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
verdensmester
21.01.2021 kl 09:30 11051

Glem hele rettsaken, det er et lodd men dette er et solselskap børsnotert, Sol, hav og vind er fremtiden. Dette selskapet har også stort fremførbart underskudd og rike eiere
Diskmann
21.01.2021 kl 10:54 10904

Jeg sliter med å forstå hvordan Akhamerov og Giorgi har blitt frikjent for ALLE anklagepunkter. En ting er om Aveleos ikke kan bli holdt ansvarlig for tapene deres, men at de to klarer å sno seg unna forstår jeg ikke. Har i grunn ikke så mye å si uansett dersom Aveleos ikke kan bli holdt ansvarlig, men jeg sliter med å forstå hvordan en domstol kan frikjenne dem for alle anklagepunkter når det virker så opplagt at det er begått svindel, og bevisene tydeligvis var gode nok i første rettsinstans...
topp20
21.01.2021 kl 11:04 10866

Veldig trist dag. Jeg solgte alt etter denne nyheten.Jeg var sjeleglad jeg kom meg ut på 9.50. Jeg trodde denne skulle nærmest nulles ut.

Jeg har hatt tillit til det EAM ledelsen har lagt fram av dokumentasjon og påstander og tror vel innerst inne at de har en god sak. Men her tror jeg det ligger noe annet bak og mafiaen har jeg ikke tenkt å "vedde" mot - sannsynligheten for at de vinner i Italia er for stor. Det ligger noe bak her - og vi kommer aldri til å komme i mål.

Jeg håper for dere gjenværende aksjonærer sin skyld at jeg tar feil, for det er en stor urett som er begått.
peterdawn
21.01.2021 kl 13:09 10697

Veldig overraskende at 15% av aksjekapitalen er omsatt i dag. Er det selskapet selv som kjøper? Har de lov til det? Kan et selskap være i innsideposisjon med hensyn på tilbakekjøp?
peterdawn
28.01.2021 kl 18:09 9972

I dag kom ny melding fra EAM. Markedet reagerte ingenting; noe jeg synes er rart. Rettsavgjørelsen i Italia er jo mystisk; og den får vi jo ikke vite noe om før det er gått 90 dager. Men det som er nytt er jo at økokrim er inni bildet. Hvis musklene til økokrim kommer inn i saken er jo det en gamechanger. Men Vikor vil sikkert si mer om dette på presentasjonen.


28 January 2021


Criminal Appeal Court of Milan

On 20 January 2021, the Criminal Appeal Court of Milan revoked the first
instance judgement of the Criminal Court of Milan, which concluded that EAM
Solar ASA and EAM Solar Italy Holding were victims of the fraud conducted by
Igor Akhmerov and Marco Giorgi, indictment point "F".

Akhmerov and Giorgi were acquitted by the Court for all points of indictment
related to fraud against the GSE (State of Italy).

The Criminal Appeal Court also revoked the ruling to hold Aveleos financially
liable for the acts of Akhmerov and Giorgi.

The Court decision is a two-page notice identifying the decisions without
presenting arguments or explanations for the revocation of the Criminal Court of
Milan ruling of 2019.

The complete ruling including the explanation of the decision are to be made
public within 90 days from the date of the decision.

The decision is not final and will be appealed.


Criminal Investigation in Bolzano

The stock exchange notice published the 29th of October 2020 identified that EAM
Solar ASA was informed on the 28th of October 2020 that the Prosecutor within
the Criminal Court of Bolzano, Italy, had ordered the financial police to
perform a search and seizure of documents from 57 Italian companies related to
ownership 58 Solar PV power plants with subsidized electricity sales contracts
towards GSE, of the State of Italy.

On the 11th January 2021, EAM Solar ASA learned that the Bolzano Public
Prosecutor had requested the Norwegian National Authority for Investigation and
Prosecution of Economic and Environmental Crime ("Økokrim") for a search of the
offices of EAM Solar ASA in relation to the above-mentioned investigation.

EAM Solar ASA has been in a continuous dialogue Økokrim since 2017 in relation
to the fraud conducted against the company in 2014.

Following the request from Bolzano Økokrim was invited to EAM Solar ASA's
offices and a voluntary transfer of documentation was conducted on the 21st of
January 2021. EAM Solar ASA will continue to transfer documentation to the
extent requested by Økokrim in relation to the Bolzano investigation.


Aveleos Bankruptcy Proceedings in Luxembourg

On the 12th of January 2021, the Bankruptcy Court in Luxembourg ruled that it
could not declare Aveleos SA bankrupt due to lack of final certainty of the
claim. Furthermore, the Bankruptcy Court stated that it was unable to solely
rely on reports from RSM Luxembourg and RSM Oslo, which suggested that Aveleos
SA is de facto bankrupt and operating at the creditors expense, since RSM had
been commissioned unilaterally and not by the court itself.


For further information, please contact:

Viktor E Jakobsen, CEO, phone +47 9161 1009, viktor@eam.no


About EAM Solar ASA: EAM Solar ASA is a utility company that acquires and
operates solar power plants. The Company currently owns solar PV power plants in
Italy. The plants are operating under long-term sales contracts. In addition,
the Company's business is lawsuits in relation acquisition of solar power
plants.


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
topp20
02.03.2021 kl 08:55 9447

Jeg leser pressemeldinge for Q4 på en måte som at de i realiteten vurdere sannsynligheten for å vinne frem for veldig liten. Stretegic review = seriøs revurdering

Kommentarer ?


On 20 January 2021, the Criminal Appeal Court of Milan revoked the first
instance judgement of the Criminal Court of Milan, acquitting Mr Akhmerov and Mr
Giorgi for fraud against the State of Italy and EAM Solar ASA.

EAM Solar ASA learned in January that the Bolzano Public Prosecutor requested
the Norwegian National Authority for Investigation and Prosecution of Economic
and Environmental Crime ("Økokrim") to search the Company offices in relation to
a new investigation for subsidy fraud. The Company is collaborating with Økokrim
through a voluntary transfer of documents.

The Company is conducting a strategic review with focus on future litigation
activities and an opportunity for the Company's shareholders to participate in
future business within solar PV renewable energy projects.
peterdawn
02.03.2021 kl 09:53 9474

De er i alle fall lei av å bare holde på med dette søksmålet. Nå kommer jo Økokrim på banen. Så synes det er rart at de skulle gi seg nå. Men tror grunnen til at aksjen kryper oppover er at de nå er et SPAC med penger på bok tilsvarende aksjekursen; midt i det grønne skiftet, med en ledelse som kjenner sol-energi-landskapet.
topp20
02.03.2021 kl 11:03 9388

SPAC er et godt ord. Ganske spekulativt mao - man anser rettsaken som tapt.

Verdien er nå = cash + premium for management sin mulighet til å gjøre gode kjøp innen sol. Aksjen kan mao godt gå 20-50% opp på ren spekulasjon om at dette er en ESG aksje å satse på - men å regne det hjem som folk snakker om om dagen - det blir vanskelig.
peterdawn
02.03.2021 kl 13:52 9286

Vi kommer til å få aksjer i Energeia. 1 for 1. Men virker litt usikker akuratt hvor mye av egenkapitalen fra EAM som lar seg nyttiggjøre inn i Energeia og solinvesteringer. Noe er bunnet opp i garantier. Victor ville ikke gå i detalj. Men nedsiden i EAM opplever jeg som relativt beskyttet på grunn av cashen de sitter på. Noen investorer ser i alle fall muligheter nå og vil posisjonere seg. Med grønn prising skal jo EAM langt opp. Men de fortjener ikke det før Energeia-dealen er klar. I mine øyne i alle fall.
Kjempeamatør
23.03.2021 kl 14:08 8252

Hør med Ekspertene Kadden eller Tulla! Begge tror på luftslottet som aldri kommer luft i!
topp20
02.06.2021 kl 16:35 7475

Legal update som kom nå betyr at de har et ess opp i ermet mtp å få ENOVOS til forhandlingsbordet. Straffesak i en norks rett - dette er ikke annet en veldig oppmuntrende.

At de også tar russerne til høyesterett i Italia etter at de har fått lest domsavsigelsen virker også helt riktig og det er en fair tjans for at de kan nå frem. Nå fikk jeg tilbake troen på caset og har derfor begynt å kjøpe tilbake det jeg solgte tidligere i år. Selskapet er nå priset så lavt at nedsiden er neglisjerbar. Oppsiden er derimot fremdeles veldig høy. Risk reward på EAM er nå det beste man får på OSE. Hipp hipp
Last79
04.06.2021 kl 15:26 7271

Har brent meg veldig på EAM tidligere, men jeg fikk også tilbake litt håp nå når jeg leser at Enovos er saksøkt i Oslo Tingrett. Virker å være dyktige advokater EAM har engasjert, og finansiert av Therium synes jeg det stod i finansavisens artikkel for noen dager siden. De vil jo få en multippel av innsats dersom EAM vinner.

Jeg kjøper også litt igjen nå. Prisen virker å være god som du skriver.
Regner med at en rettsak i Oslo kanskje går litt raskere enn i Italia, mindre fare for korrupsjon, at skurkene blir dømt og ikke plutselig frikjent etter en omfattende og fellende dom på 300 sider, slik som det skjedde i Italia i januar. Meget suspekt det som skjedde synes jeg.
Men jeg er ingen ekspert på EAM. Ser at det foregår mange forskjellige saker i Italia av EAM. UBI Leasing, Arbitration osv. osv. Er det noen av disse som kan gi motsøksmål og eventuelt felle EAM, og eller hva skjer hvis skurkene blir frikjent i Italia, men dømt i Oslo ?

Redigert 04.06.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
topp20
08.06.2021 kl 19:26 7116

Jeg fortsetter å kjøpe jeg. Glad for alt jeg kan få på disse nivåene for markedet har ennå ikke startet å prise inn de 2 meget sterke juridiske trekkene som ble rapportert forrige uke. Her blir det 2 meget spennende rettsprosesser der vi vet EAM har faktum på sin side. Norsk rettsak- definitivt ikke korrupt. Høyesterett i Italia- vanskelig å si, men da må de ha en på innsiden som er eiet av russerne og det er heller tvilsomt. I forrige rettsrunde var det flertall for felling, men det var en korrupt/presset dommer som gav dissens. Ser ikke helt at det samme skal skje i Høyesterett. Oppsiden er enorm.
peterdawn
16.07.2021 kl 08:37 6635

7 mill er ikke all verdens; men det utgjør faktisk 10% av selskapsverdien;

16 July 2021 ENFO25 FIT reinstated by the Administrative Court of Lazio The Administrative Court of Lazio (TAR) has decided in a court ruling on the 12th of July that the termination decision made by GSE on the FIT contract for ENFO25 in September 2019 is invalid and consequently cancelled. GSE has not paid the FIT tariff for the electricity delivered by ENFO 25 since July 2019, and currently owe approximately EUR 700 000 in unpaid electricity bills to ENFO 25. The Administrative Court also ordered GSE to cover the legal costs of EAM Solar ASA. How and when GSE will restore their contractual obligations is not yet determined. We will revert with more information as soon as this is available. Commencement of criminal proceedings against Enovos Luxembourg SA in Oslo District Court Enovos Luxembourg SA has been summoned by the Oslo District Court for the commencement of criminal proceedings. The law firm Thommessen, representing Enovos Luxembourg SA, has been given until the 15th of September to respond to the criminal indictment.
peterdawn
25.08.2021 kl 20:52 6003

Har vært en lang ørkenvandring i EAM, men innen slutten av september får vi vite dealen med Energeia. Det blir spenennde. Synes ledelsen virker fair; så tror vi får en OK deal. Hva tenker dere andre?
topp20
15.09.2021 kl 13:23 5658

Det virker som det er noen på kjøpern nå. Enovo har jo svarfrist i dag på stevningen. Jeg tror det er noen som nå posisjonerer seg
topp20
15.09.2021 kl 14:04 5634

Helt klart noe på gang nå
HP18
15.09.2021 kl 14:35 5609

Hvorfor er det noe på gang? Omsetningen er jo lavere enn det jeg la igjen på polet i dag
topp20
16.09.2021 kl 09:38 5529

Hva sa jeg? Helt klart noe på gang nå
peterdawn
07.10.2021 kl 08:57 5066

Wow. Back in the game! Den hadde jeg ikke sett komme.

7 October 2021

The Supreme Court of Italy held a hearing on the 6th of October on the appeal of
the acquittal sentence decided by the Milan Criminal Court of Appeal issued the
20th of January 2021.

The Supreme Court of Cassation decided to annull the judgment of acquittal of
the indicted by the Milan Court of Appeal, and consequently the criminal
proceedings will return to the Milan Criminal Court of Appeal for new
proceedings.

As far as EAM understands this reinstates the validity of the first instance
ruling from April 2019 whereby the Court of Milan found EAM to be victim of
criminal contractual fraud in conjunction with the P31 acquisition.

The detailed basis and arguments for the Supreme Court's decision will be
published at a later date.

The Italian Supreme Court of Cassation is the highest court of Italy. Appeals to
the Court of Cassation generally come from the Appellate Court, the second
instance courts. The Supreme Court can reject, or confirm, a sentence from a
lower court. If it rejects the sentence, it can order the lower court to amend
the trial and sentencing, or it can annul the previous sentence altogether.
tuja
07.10.2021 kl 09:42 4981

EAM "back in the race" for mulig erstatning opptil 400kr pr aksje?
Tradinator
07.10.2021 kl 10:25 4911

Denne lå vel opp mot 40 kroner før denne saken tok livet av kursen. Jeg måtte bare ha en liten post her, Mcap er latterlig lav og tror vi skal tilbake på 20 tallet i denne raskt nå. Dette var en enorm vending for EAM.
tuja
07.10.2021 kl 10:33 4885

Høyesterett i Italia annullerer dommen der fem personer ble frikjent for svindel mot EAM Solar

I januar i år frikjente en ankedomstol i Milano personer som tidligere var blitt dømt for svindel mot det norske solkraftselskapet EAM Solar.

Nå har Høyesterett i Italia har annullert dommen fra ankedomstolen i Milano.

EAM Solar hadde kjøpte flere solparker i Italia som inngikk i italiensk subsidieordning, og hadde garanterte inntekter i 20 år.

Etter kjøpet viste det seg at solcellene ikke var produsert i EU, men i Kina, og merket som om de var produsert i EU. Dermed ble kraftverkene kastet ut av den italienske subsidieordningen. Dermed ble også forutsetningen for EAM Solars kjøp av solparkene brutt.

Kraftverkene ble deretter stengt. Og EAM Solar har tapt store deler av investeringen.

I april 2019 ble fem personer dømt til fengselsstraffer på mellom tre og fem år for subsidiebedrageriene.

Investeringsselskapet og de tiltalte ble dømt til en midlertidig betaling på fem millioner euro.

Disse ble altså frikjent av ankedomstolen i Milano i januar 2020, men dommen er nå annullert av Høyesterett.

Selskapet skriver i en børsmelding i dag at deres forståelse nå er at dette gjenoppretter gyldigheten av kjennelsen som ble gitt i 2019 og at EAM ble utsatt for svindel i forbindelse med kjøpet av solcellene.

EAM Solar har også tatt ut et søksmål i Oslo tingrett mot det luxemburgske selskapet Enovos. EAM Solar ønsker å stille Enovos til ansvar for det selskapet mener er et storstilt investorbedrageri der det norske selskapet skal ha tapt milliarder.
topp20
07.10.2021 kl 10:34 4879

Jeg solgte alt i januar da de fikk dommen mot seg - for jeg tenkte mafiaen ble for sterk.

Heldigvis kjøpte jeg meg inn igjen pga rettsaken i Oslo.

Og så kom denne - all oppside er nå tilbake. Nå går vi hele veien til erstatning. Høyesterett i Italia er siste instans. Mafiaen er nå slått tilbake og erstatningssøksmålet er i høyeste grad gylidg.
lolle02
07.10.2021 kl 11:11 4808

Der er 6.852.210 aksjer i EAM, De 10 største eierne sitter på 60% av beholdningen, og de sitter.
Det vil si at der er 2,7 millioner aksjer i fritt omløp.
Nå har Høyeste domstol bestemt at hoder skal rulle i denne svindelen, og da vil verdier i EAM komme tilbake, spørsmålet er hvor mye.
Aksjeverdien har vært barbert, men selskapet, og eierne har stått på sitt, og nå ser det ut som løsningen kommer.

Oppsiden er enorm nå
Investor86
07.10.2021 kl 13:28 4663

10% av aksjene som ikke disponeres av topp 10 er da omsatt i dag. Blir knapt med aksjer til salgs her.
Nå som høyesterett har sett på saken vil jeg tro EAM stiller sterkt mtp erstatning. Skulle de få fullt medhold og 2,5mrd vil dette bli helt vanvittig.
Oppsiden er helt enorm mens nedsiden er nok på 8-tallet hvor den lå før dette ble kjent.
tuja
07.10.2021 kl 13:41 4631

Mener det var snakk om så mye som rundt 440kr pr aksje ved full erstatning. men er vel mere naturlig å tro på ett forlik på +/- halvparten.
Kadden
07.10.2021 kl 13:42 4620

Herlige nyheter!
Investor86
07.10.2021 kl 15:05 4530

Føler overskriften på dette innlegget ikke passer helt etter dagens melding.
tuja
07.10.2021 kl 15:38 4489

Kursen burde i første omgang stige til 35-40kr pr aksje, som var i det området den låg før den negative meldingen kom, og som nå er reversert til ekstremt positivt for EAM, og veien videre.
tuja
07.10.2021 kl 16:39 4431

Ser det har kommet en betalingsartikkel på FA, der de krever 2,5 milliarder i erstatning. Det er 6852210 aksjer i selskapet. Ved full erstatning blir vel det i størrelsesorden 365 kr pr aksje. Men så faller det nok bort en del underveis. Men uansett er oppsiden nå plutselig blitt enorm igjen. Det svinger.

:)
Tbra
07.10.2021 kl 18:00 4350

De blir forsatt trenering i rettssystemet, sikker 4-5 år for å få erstatning . Slik er vanlig i Italia.
tuja
07.10.2021 kl 20:17 4250

Bedre enn pensjonssparing da. Men det kan poppe opp forlik underveis. Saken snudde plutselig helt rundt. EAM er nå i førersetet igjen. Supert.

:)
undrende
07.10.2021 kl 21:48 4179

Kjenner ikke spesielt til noe av dette. Men vil svindlerne, om de blir dømt noensinne kunne betale et eventuelt erstatnings beløp?