Philly Shipyards - Arctic: Oppside på 143%, 247% eller 366%

Fresh Prince
PHLY 21.01.2021 kl 10:31 12437

Arctic kommer nok med en oppdatering av sin analyse, men tenker det er greit å minne om dette fra tidligere:

Det Aker-dominerte skipsverftet Philly Shipyard stod med tomme ordrebøker inntil de fikk en storordre fra det amerikanske forsvaret for minimum NOK 6,3 milliarder på bygging av to fartøy med opsjon på ytterligere tre som kan øke totalordren til NOK 15 milliarder. Selskapet har ikke hatt analysedekning, men nå har Arctic laget en intern presentasjon av analytikerne som ikke er publisert som offentlig analyse. Denne har dog komme ut på sosiale media i helgen. Iht denne har Arctic en base case mht verdi per aksje på NOK 269 som er betydelig høyere enn fredagens sluttkurs. Meglerhuset mener selskapets cash pluss verdi av ordre for to fartøy dekker NOK 62 av aksjekursen, utnyttes opsjonen stiger dette til NOK 113, ytterligere to års arbeid øker dette til NOK 189 og hvis man bruker diskontert antatt livstidsverdi på selskapet finner de en NAV for lav – base – høy estimat på hhv NOK 189, NOK 269 og NOK 362 per aksje.

Dagens kurs: NOK 77,6

Oppsiden er dermed som følger (iflg. Arctic Securites):
Bear Case Scenario - 143% Oppside
Base Case Scenario - 247% Oppside
Bull Case Scenario - 366% Oppside

En annen bruker nevnte også følgende:

Hvis Aker vil selge Philly så er tidspunktet nå perfekt. De har virkelig kommet seg inn på militær/offentlige oppdrag som er den store aktøren innen US skipsbygging. De har fulle ordrebøker ut 2024. Og kommersiell skipsbygging kan generelt se bra ut hvis det er slik at det må bygges nye fartøy knyttet til vindkraftinstallasjoner offshore USA. P/B er nå ca 1,35 hvorav ca 40% net cash. Enorme Huntington Ingalls har en P/B på 3,7.

Med andre ord, utelukkende basert på P/B til direkte peers burde selskapet prises til NOK 212. Jeg er imidlertid litt mer konservativ da sistnevnte peer har flere ben å stå på, så jeg hadde diskontert kursen en del slik at kursen i mine øyne burde ligge på rundt NOK 180. Det tilsvarer en oppside på omtrent 131%. MERK: Da handles aksjen til en stor rabatt ifht. peers. Videre er det slik at det er veldig godt mulig Aker ønsker å selge selskapet, og nå som caset er fullstendig de-risket gir det en oppkjøper (f.eks. Huntington Ingalls) en god mulighet til å kjøpe opp selskapet og samtidig få ned sin egen P/B slik at selskapet fremstår billigere.
Fresh Prince
21.01.2021 kl 10:45 6816

Med andre ord blir jeg SVÆRT overrasket om vi ikke bikker NOK 100 innen relativt kort tid, da selv en kurs på NOK 100 vil bety at aksjen handles til en brøkdel av hva peers gjør. Hvis noen har noen spørsmål om drift + eventuelle nye prosjekter selskapet kan ta på seg som f.eks. innen skipsbygging til fornybar-satsingen som vil ta sted i USA fremover så er det bare å kontakte PHLY sin rep: Jeffrey.Theisen@phillyshipyard.com og høre om det kunne være aktuelt for selskapet. Jeg har snakket med Jeffrey tidligere og han har sagt det bare er å ta kontakt i fremtiden dersom man lurer på noe.

P.S. Til dere som sitter på sidelinjen nå og tenker at kursen har gått allerede, så minner jeg også om at mesteparten av kjøpene i går ble gjort på +90kr, med andre ord bare for å komme tilbake til der vi var i går (og der mange fremdeles har et snitt på), så er oppsiden over 17%. Videre er det også slik at aksjen har hatt lav omsetning i lang tid, så er få som har fått muligheten eller interesse i å kjøpe aksjen før nå, ettersom volumet har tatt seg opp. Jeg er sikker på at det er diverse meglerhus som anbefaler kundene sine å ta et lodd i denne aksjen nå ettersom uansett hvordan man vrir og vender på det så tilsier det fundamentale at aksjekursen skal være betydelig høyere. Jeg har også en stor mistanke om at Røkke Jr. vil ønske å få selskapet solgt, da beviser han nok en gang at han er en svært kompetent styreleder og gir han stor troverdighet i fremtidige styreverv o.l.
Redigert 21.01.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
21.01.2021 kl 11:32 6721

En liten funfact: Det foregår nå en konsolidering innenfor Shipyard-industrien i USA, som igjen beviser at muligheten for at PHLY blir kjøpt opp i nær fremtid er særdeles stor:

I fjor kjøpte nemlig TAH opp en shipyard:

PORTLAND, Ore. & San Diego, Ca.– Titan Acquisition Holdings, a bicoastal leader in ship repair and commercial and defense-related fabrication services created through the combination of Vigor Industrial and MHI Holdings, today announced a definitive agreement to acquire Huntington Ingalls’ San Diego Shipyard. The shipyard is one of the largest fleet service and repair sites in America, located in one of the nation’s largest Navy ports.

Grunnen til at dette er interessant er følgende:

This acquisition creates opportunities to better serve key defense customers, economies of scale, expanded scope, and performance optimization. Current key customers for Titan include the U.S. Navy, U.S. Coast Guard, Military Sealift Command, the U.S. Army, Boeing, and non-defense and commercial customers including state and local ferry systems. Tom Rabaut, Chairman of Titan, said, “We are thrilled to announce this agreement to acquire the San Diego Shipyard. Our goal is aimed at creating a stronger company of scale, capable of providing differentiated, coast-to-coast services to the U.S. Navy, U.S. Army and other defense, infrastructure, and maritime customers. Titan is well positioned with our unique, national assets to grow in the highly attractive ship repair and fabrication markets, supported by compelling sector dynamics. The San Diego Shipyard is a great addition to the organization.”

Merk spesifikt at målet til selskapet er å tilby en coast-to-coast service for blant annet det amerikanske forsvaret. Hvorfor er dette interessant? Jo se bare her: Selskapet har operations i Virginia (Østkyst), San Diego (Vestkyst), Seattle (Vestkyst), Portland (Vestkyst), Oregon (Vestkyst), Vancouver (Vestkyst), Washington (Vestkyst) og Alaska. Med andre ord vil da et kjøp av Philly Shipyard tilby de ikke bare en ny lokasjon på østkysten til å styrke tilbudet coast-to-coast, men også en mulighet til å snappe opp et selvskap til en brøkdel av fair value, selv hvis de betaler en premium på 100% fra dagens kurs.



Llaalljj
21.01.2021 kl 15:16 6544

Jeg skjønner ingenting her på aksjer kurs forstår ingenting...hven er på back siden eller hva vi mangle i dette puzle spill....dere har analyser aksjer over alt mulig esene ingenting hjelp!!! Merknader nekta av detter er under pris... det bli for slitsomt...men men jeg sitte her og vente ....
rischioso
21.01.2021 kl 15:22 6501

Man kan jo ikke annet enn takke og bukke/neie for godt rabatterte aksjer - så lenge det varer ... ;)
Slettet bruker
21.01.2021 kl 15:33 6458

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/

Ikke akkurat helt forenlig med dagens kursutvikling... NAS har STRONG SELL, men er OPP 13%...
rischioso
21.01.2021 kl 15:44 6422

Det er jo ikke helt uvanlig at man får en liten korreksjon tilbake etter en betydelig oppgang noe som igjen skaper kortsiktige kjøpsmuligheter - stikkordet er tålmodighet hvor det fundamentale kom på plass gjennom de siste kontrakter og er det noe som styrer kursen på sikt så er det nettopp det ... ;)
Slettet bruker
21.01.2021 kl 16:29 6324

Så endte dagen på topp 5...på taperlisten! Ned 6,33% til 74 blank. Mcap 896 mill. Cash 600 mill. Kontrakter på 10,3 mrd! Og bobleaksjene steg videre...
Spekulant1
21.01.2021 kl 16:41 6264

Utrolig at det er mulig!!! Men denne skal jeg holde.
bravi
21.01.2021 kl 17:06 6184

Mye tull å lese her, det blir fremstilt som veldig positivt at kursen faller for da kan det kjøpes mere billige aksjer. Skulle man ha billige aksjer burde man ha kjøpt før meldingen om skip 3 og 4.
Hva er forklaringen på at kursen gikk helt opp til 98 i går morges og etter det har falt kontinuerlig, sluttet på 74 i dag?
AlanS
21.01.2021 kl 17:22 6133

likviditeten i PHLY er desverre begrenset og dette medfører en del ulemper som feilprising.
china
21.01.2021 kl 17:26 6108

Forklar?
AlanS
21.01.2021 kl 19:08 5948

Omsetningen er lav. mao bare få aksjer i omløp.
rischioso
21.01.2021 kl 19:18 5903

Når en større aktør skal ut så blir det gjerne kurspress til han er ute og hvor lavere omsetningen er jo større blir presset. Uansett, så stiger aksjen på høy omsetning og faller på langt lavere omsetning noe som styrker det tekniske. Så får det ta den tiden det tar til sell off er ferdig og det er nok heller ikke lenge til for nå befinner vi oss ikke langt unna der hvor oppgangen startet noe som i realiteten nærmest har nullet ut det meste av verdien kontrakten tilførte og som kjent så har ikke den verdien blitt noe mindre - mao, det vil snu - det er ikke snakk om hvis, men når og vil nok ikke måtte vente lenge ... ;)
jokke
21.01.2021 kl 20:25 5778

Mye bra å lese her, men jeg finner ikke noe om hvilke marginer kontraktene gir, er det taps prosjekt, to % eller 5%. Noen har nevnt at konkurrenter har 8% men jeg greier ikke å lese meg til hvor mye dette gir.

Er dette som gjelder her:

PHLY NO - Kontantstrømberegninger

- Vi beregner gratis kontantstrøm til egenkapital (utbyttepotensial) på $ 51m i 2021-23 basert på dagens 2 + 3 fartøyet

- Selskapet har en netto kontantposisjon på $ 64m, og dermed vil nettokontanter + 2021-23 utbyttepotensial oppsummere til $ 115m, og overstiger dagens markedsverdi på $ 96m (ingen terminalverdi på verftet inkludert)

- I et steady-state-scenario der selskapet har en årlig topplinje på $ 500m og en bruttomargin på 8%, estimerer vi en årlig EBITDA på $ 40m og et utbyttepotensial på $ 20,3m (64% fri kontantstrøm til EV-avkastning , 21% fri kontantstrøm til egenkapitalavkastning)

- Dette vil gjenspeile en EV / EBITDA-prising på 0,79x, og bruk av en peer-multiple på 7x vil gi en egenkapitalverdi på NOK 255 / sh (~ 3,5x nåværende pris)

- Se beregninger nedenfor (nøkkelforutsetninger er bruttomarginen på 9%, EBITDA-marginen på 7,5%, som er i tråd med PHLYs historiske 7,8% margin, og kapitalutveksling som reflekterer depr.

Redigert 21.01.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Bullen
21.01.2021 kl 20:46 5726

Vurderer å kjøpe. Litt vanskelig å finne verdien på selskapet. Ikke veldig mange der ute som har tro på analysen til Arctic.
Det er også første gangen de bygger slike båter, så det er ikke helt enkelt å vite hva de kommer til å tjene. Husker at Røkke junior ledet selskapet en stund og skapte store verdier med solide utbytter. De bygde tankere som de hadde lang erfaring med. Røkke junior er styre formann hvis jeg husker riktig. Fortiden har han vel nok å gjøre med de nye selskapene i Aker systemet. Så spørsmålet er hvor mye tid han kan bruke på Phly.
Usikkerheten er nokså stor, det er nok årsaken til at aksjen har falt noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.01.2021 kl 21:20 5806

Jeg blir ikke overrasket om de lanserer utbytter på presentasjonen i mars, med cash de har på bok fra før. De gjør det sannsynligvis ikke pga pandemien, men de kunne eks begynt å utbetale faste smø utbytter hvert kvartal for å øke interessen til investorer
Slettet bruker
21.01.2021 kl 21:30 5789

$1 i utbytte pr kvartal ville nok fristet flere enn bare meg.. ;) Lov å drømme.
Stokk Dum
21.01.2021 kl 23:03 5639

Nest største aksjonær (Apollo) hadde 16.41% av aksjene 4. januar.
Derfra og ned til 15% og flaggeplikt er det 247 362 aksjer.

mvh
Slettet bruker
22.01.2021 kl 08:43 5412

Rosgun sier marginene ligger på 80%... ;)
rischioso
22.01.2021 kl 09:08 5348

Ser vi konturene på en utflating - i så fall kan det være at den bunner ut her.
rosgun
22.01.2021 kl 09:20 5303

Hva består usikkerheten i nå egentlig :):):):)

1 eller 2 mrd i overskudd i 2021 og og påflgend år frem tom 2024 ??

------

Dette er gutten å satse på nå, også om det blir usikkerhet i markedet.. Disse har jo kremjobber nå i 4 år med kjempemarginer ....(potensielt 80%)

15.4.2020, 07:53 · TDN Finans Delayed
PHLY: KRISTIAN RØKKE FORESLÅS SOM STYRELEDER
Oslo (TDN Direkt): Kristian Røkke foreslås som styreleder i Philly Shipyard, mens dagens styreleder, Jim Miller, går ut av styret og over i en leder-rolle i selskapet.
Det opplyses i en melding onsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 22.01.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
rosgun
22.01.2021 kl 09:25 5265

Til JOKKE:

Hvis noen tror at salgsmarginer på produkter til forsvaret i USA er 6-7% må tro om igjen......

Husk at dette er tilpassede og skreddersøm skip som er en del av et utviklingsprosjekt..... Basert på studier og samspill kontrakter. Dette er noe de har brukt år på å utvikle sammen med forsvaret. Løsning teller mer enn pris!!!Husk at på denne type skip har de faktisk ingen konkurrenter!!!!
Dette er et nåløye, og har de først kommer i dette segmentet er det en helt vill spin off for senere kontrakter. De er nå med i ny studie med forsvaret på 60+7
, ja 60 +7 nye båter.

Tror noen bør lese seg opp om hva som er gjeldende historiske salgsmarginer til det amerikanske forsvaret !!!

Tror dere Røkke og Co gidder å satse i et lavprissegment ????
——————————-////////———
Røkke jr. er velutdannet og 10 X vassere enn faren..

I tvil:??

https://e24.no/boers-og-finans/i/x3O4QQ/roekke-junior-vil-gaa-paa-boers-med-et-groent-investerings-kinderegg


Minner om at Røkke jr var daglig leder i mange år- han er et fotrretningsgeni.....Nå er han styreformann ......
.

https://e24.no/naeringsliv/i/70jpE4/roekke-jr-har-snudd-aker-philly-skuta

«Aker Philadelphia Shipyard har de siste seks månedene hatt en kursoppgang på 300 prosent de siste månedene, og er verdsatt til 180 millioner kroner.»

https://e24.no/boers-og-finans/i/kao9R9/millionoverskudd-for-roekke-junior

Reprise av denne MINST:

«Aker Philadelphia Shipyard - som er notert på «mini-børsen Oslo Axess» har de siste 12 månedene hatt en kursoppgang på 654 prosent, og selskapet er verdsatt til 328 millioner kroner.»

https://www.dn.no/shipping/aker-philadelphia-shipyard/aker/aker-aker/selger-unna-produkttankere/1-1-5435532


«Supergevinst for Aker Philadelphia-verftet. Aksjen rykker til.»

https://www.dn.no/aker-philadelphia-shipyard/monsen-rokke-toppet-lonnen-etter-ryddejobb/1-1-5344515


«Kristian Monsen Røkke (32) har stått bak en gedigen snuoperasjon for Aker Philadelphia Yards»

« Kjell Inge Røkkes eldste sønn har ledet verftet gjennom en snuoperasjon av de sjeldne.
Under hans ledelse, fra 2011 til ifjor vår, gikk verftet fra tomme dokker til fulle ordrebøker. Samtidig økte markedsverdien fra 40 millioner til 2,6 milliarder kroner

«Sørget for lønnsomhet
Under Røkkes ledelse styrke også Aker Yards Philadelphia lønnsomheten mot slutten av fjoråret. Aker Philadelphia Shipyard fikk et resultat før skatt på 3 millioner dollar i fjerde kvartal 2014, mot 0,4 millioner dollar i samme periode året før. Styret i selskapet har godkjent å betale et utbytte på 0,25 dollar pr aksje for kvartalet«
rosgun
22.01.2021 kl 09:28 5261

Til JOKKE:

Hør fra 16:16:
Huntington er en kjent leverandør til forsvaret....
«80 % marginer på produkter til forsvaret»

https://open.spotify.com/episode/311S7AnKwC0ZETdSjpLR3q?si=0b6TTYi9SJODkijVHwxyDg
Slettet bruker
22.01.2021 kl 09:29 5260

Jeg må nok innrømme at jeg har bommet på aksjekjøp nok en gang, lønnsomme selskap blir ikke godt mottatt i markedet. Hadde Nel fått kontrakt på 10 mrd, så hadde mcap øket med 200 mrd, minst! Jeg blir trett. Vi er nok under 70 i dag eller mandag. Men jeg skal sitte på aksjene til kursen reflekterer verdiene!
rischioso
22.01.2021 kl 09:35 5236

Den kommer, vi ser nok 80 tallet før 60 tallet - 60 tallet betyr nulling av kontraktsverdien noe som faller på sin egen urimelighet og 80tallet betyr at kun halvparten av intradag oppgangen på meldingsdagen er tatt tilbake - for å sette det i perspektiv ... ;)
True
22.01.2021 kl 10:07 5152

Foreslår at du tar deg et Norsk kurs før du skriver på forumet her. Umulig å ta deg seriøst.
True
22.01.2021 kl 10:13 5142

At kursen korrigerer er jo helt normalt, spesielt etter den har skytet opp. Skulle tro folk tror at kursen går konstant i 90 grader om dagen. Have some patience! Dette er en long-aksje.
rosgun
22.01.2021 kl 10:18 5118

En long aksje venter på nyheter og inntekter som grønne aksjer som får inntekter om 3-10 år....

Denne er vel såpass feil priset at et long begrep her er feil bruk av begrepet. Kurs burde stå i 200 nå og så kunne man sittet long for å få utbytte og nye kurser på flere 1000 ila 114 år
rischioso
22.01.2021 kl 10:23 5101

Enig, vi må nok ikke vente lenge før galskapen slipper og en reprising kommer ... ;)
Llaalljj
22.01.2021 kl 10:24 5119

TRUE...BEKLAGER HVIS JEG SNAKKER IKKE RIKTIG NORSK... JEG 100% SIKKERT AT DU KLARE IKKE MIN SPRÅK HELLER OG SE UT VELDIG IDIOT OG KLOV NÅR DU REISE TIL SPANIA OG PROVE DET....FORUN ER IKKE FOR SNAKKET OM SPRÅK.. ALT FOR HISSIG DITT KOMENTAR....BEDRE HOLDE DU KJEFT HVIS SKAL IKKE SIER NOEN POSITIV
Redigert 22.01.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
True
22.01.2021 kl 10:24 5098

Muligens du har fått en dårlig inngangspris og har kommet inn "for sent", men dersom du har et 5 års perspektiv og ser det store bildet, har det fint lite å si fourtsatt at selskapet lykkes så klart (og det har det jo alle forutsetninger for å gjøre mht. dagens informasjon).
True
22.01.2021 kl 10:26 5114

Ironisk at du kaller min kommentar "hissig". Jaja, lykke til videre...
Slettet bruker
22.01.2021 kl 10:27 5114

Jeg vet ikke om dette nivået er "for sent"..?
True
22.01.2021 kl 10:29 5102

Nei, nettopp. Derfor jeg brukte anførselstegn :) Jeg vurderer selv å kjøpe i dag.
nofilter
22.01.2021 kl 10:34 5077

For en latterlig kommentar, foreslår at du lærer deg folkeskikk før du skriver på forumet her...
Llaalljj
22.01.2021 kl 10:42 5040

ikke forvreng eller bryt forumet bare ved å tenke på andres feil språk ... bekymre dere for sin egen livet ...skjønner at alle kan vær her og ingen plass jeg har vært respektløst med noen....ikke miste fokus hvis jeg snakker riktig norsk.. det ikke dere sitt problem...det blit useriøs virkelighet akurat nå..:/
Redigert 22.01.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2021 kl 12:23 4899

Hadde jeg bare hatt ledig kapital nå.. (kurs 72,6) Her skal man ha tålmodighet!
murpy
22.01.2021 kl 13:54 4787

Begriper ikke hvor alle disse aksjene kommer fra.
AlanS
22.01.2021 kl 15:03 4717

DNInvestor
"Apollo Management selger seg ned i Philly Shipyard
Apollo Management solgte torsdag 69.402 aksjer i Philly Shipyard og eier etter transaksjonen 1.853.415 aksjer, tilsvarende 14,739 prosent av utestående aksjer og stemmeretter."