Philly Shipyards - Arctic: Oppside på 143%, 247% eller 366%

Fresh Prince
PHLY 21.01.2021 kl 10:31 12538

Arctic kommer nok med en oppdatering av sin analyse, men tenker det er greit å minne om dette fra tidligere:

Det Aker-dominerte skipsverftet Philly Shipyard stod med tomme ordrebøker inntil de fikk en storordre fra det amerikanske forsvaret for minimum NOK 6,3 milliarder på bygging av to fartøy med opsjon på ytterligere tre som kan øke totalordren til NOK 15 milliarder. Selskapet har ikke hatt analysedekning, men nå har Arctic laget en intern presentasjon av analytikerne som ikke er publisert som offentlig analyse. Denne har dog komme ut på sosiale media i helgen. Iht denne har Arctic en base case mht verdi per aksje på NOK 269 som er betydelig høyere enn fredagens sluttkurs. Meglerhuset mener selskapets cash pluss verdi av ordre for to fartøy dekker NOK 62 av aksjekursen, utnyttes opsjonen stiger dette til NOK 113, ytterligere to års arbeid øker dette til NOK 189 og hvis man bruker diskontert antatt livstidsverdi på selskapet finner de en NAV for lav – base – høy estimat på hhv NOK 189, NOK 269 og NOK 362 per aksje.

Dagens kurs: NOK 77,6

Oppsiden er dermed som følger (iflg. Arctic Securites):
Bear Case Scenario - 143% Oppside
Base Case Scenario - 247% Oppside
Bull Case Scenario - 366% Oppside

En annen bruker nevnte også følgende:

Hvis Aker vil selge Philly så er tidspunktet nå perfekt. De har virkelig kommet seg inn på militær/offentlige oppdrag som er den store aktøren innen US skipsbygging. De har fulle ordrebøker ut 2024. Og kommersiell skipsbygging kan generelt se bra ut hvis det er slik at det må bygges nye fartøy knyttet til vindkraftinstallasjoner offshore USA. P/B er nå ca 1,35 hvorav ca 40% net cash. Enorme Huntington Ingalls har en P/B på 3,7.

Med andre ord, utelukkende basert på P/B til direkte peers burde selskapet prises til NOK 212. Jeg er imidlertid litt mer konservativ da sistnevnte peer har flere ben å stå på, så jeg hadde diskontert kursen en del slik at kursen i mine øyne burde ligge på rundt NOK 180. Det tilsvarer en oppside på omtrent 131%. MERK: Da handles aksjen til en stor rabatt ifht. peers. Videre er det slik at det er veldig godt mulig Aker ønsker å selge selskapet, og nå som caset er fullstendig de-risket gir det en oppkjøper (f.eks. Huntington Ingalls) en god mulighet til å kjøpe opp selskapet og samtidig få ned sin egen P/B slik at selskapet fremstår billigere.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 14:08 1394

Jeg klarer bare ikke å finne noen argumenter for at kursen på PHLY holdes nær cashbeholdningen. Er ikke 10 mrd + i signerte kontrakter verdt noe som helst? Hverken valutakurs, oljepris, corona eller noe annet skal ha noe negativ påvirkning. Det bør heller ikke være noe problem å finne 1000 kvalifiserte ansatte? Er det rett og slett psykologisk kun fordi PHLY har hatt noen dårlige år i det siste? Hva om de får det 5.skipet, får det heller ingen positiv effekt? Jeg alene skjønne ingenting
rischioso
26.01.2021 kl 22:44 1657

Det er nok heller de stock-smarte som har handlet etter fallet - de stock-dumme har allerede solgt ... ;)
Stokk Dum
26.01.2021 kl 15:12 1822

Jeg har satt noen kroner på det, men ta et kikk på nick-et mitt før du legger noe som helst vekt på det.

mvh
moneymay
26.01.2021 kl 15:00 1859

Ser omsetningen i aksjen idag er betydelig lavere. Er Apollo ferdig med nedsalg? Hva tenker dere?
rischioso
26.01.2021 kl 13:33 1944

Ja, jeg har nå kjøpt flere på 60 tallet enn jeg hadde på 70 tallet så nå kan det snu ...

En ny analyse med forhøyet kursmål burde være på trappene ... ;)
Marketwatch
26.01.2021 kl 08:55 2070

Ser ut som kontraktene på de 4skipene er kalkulert med et DB på 20%. Dvs 300mill$ i byggeperioden,
det er i tilfee meget bra!
Gasman
26.01.2021 kl 08:18 2127

Kristian Falnes kjøpte 10.000 aksjer i PHLY på fredag.

Redigert 26.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.01.2021 kl 22:08 2303

RE - Virker som dem prøver å posisjonere seg før en analyse legges fram?

* Har selv tenkt tanken for utviklingen tilsier at det skjer et eller annet bak i kulissene. Uansett og hva det enn er så vil det være kortvarig så får heller vi også benytte oss av muligheten som er fremkommet mens den ennå er der.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:03 2322

Nå melder moderna om at vaksinen dems også er effektiv mot det nye viruset. Så sentimentet bør vel snu opp til i morgen etter negative vaksinenyhet i dag som bidro til børsfall. Og det som jeg fremdeles ikke fatter, er hvorfor ingen hus har tatt opp dekningen på PHLY etter kontrakten?
Virker som dem prøver å posisjonere seg før en analyse legges fram?
Redigert 25.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.01.2021 kl 20:28 2467

Endte opp 2,18%

https://money.cnn.com/data/world_markets/asia/

Ikke nødvendigvis da ellers i Asia så var det minimal bevegelse hvor HangSeng og Nikkei/Composite går gjerne litt annenhver gang - uansett, i morgen tidlig vet vi mer :)
Redigert 25.01.2021 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Labbetuss360
25.01.2021 kl 19:37 2540

Slik Asia gikk i natt så er det vel naturlig med en korreksjon det uansett egentlig... Var ikke Hang Seng opp nesten 3%?
rischioso
25.01.2021 kl 18:25 2598

Ikke noe stress, bare litt pes når man får en heller bakvendt - en såkalt prelogical utvikling etter tildeling av kjempekontrakt - da blir det gjerne til at mange selger og kjøper om hverandre på stadig lavere nivåer noe som har resultert i en negativ spiral og det på tynt til syltynt volum mens majoriteten sitter stille i båten og skjønner svært lite av kursutviklingen - naturlig nok.

Dette vil snu og burde vel egentlig ha snudd allerede men så kom korreksjonen som satte rebound på vent, men for all del, det er kun mandag så mye kan skje i løpet av uken og kanskje allerede i morgen om ikke korreksjonen varer noe lengre. Ser vi på utviklingen over dammen (US) så langt så er den langt snillere enn den vi så i Norden/EU så stor mulighet for at det snur allerede i morgen om ikke asia korrigerer mye ned i natt.

Veldig snart vet vi mer....;)

https://edition.cnn.com/business/markets/premarkets
Redigert 25.01.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
moneymay
25.01.2021 kl 18:04 2640

Hei! Vet noen hvorfor Apollo management ikke står på listen over største aksjonærer? Er den under Goldman Sachs på 16,8% men at den ikke er oppdatert?
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:52 2033

Hva dere stresser med?
Denne vil nok stige bra utover uken.
rischioso
25.01.2021 kl 13:57 2158

Ja, og det er ingen tvil om at denne kommer - etter hvert. Nå har den falt hver eneste dag siden milliardkontrakten og omsetningen i dagene etter kontraktstildelingen har vært fra tynn til syltynn så det skal ingenting til å bevege kursen noe som også gjelder i begge retninger så den dagen det snur vil det nok gå fort.

Jeg kan jo ikke annet enn å le fra 98nok intradag til 67 så langt i løpet av få dager det er et fall på over 30% og snur vi det så er det over 45% tilbake til 98 så ja, det er slike bevegelser som skaper både umulig -og muligheter. Frustrerende når det står på om man ble låst og er blitt med ned, men fantastisk for de som plukker på dette nivået. Jeg begynte å plukke på høy 70 og plukker fortsatt så er allerede i en god minus, men er overbevist om at om ikke alt for lenge så er minus snudd til pluss og da med mange fler aksjer enn jeg i utgangspunktet hadde planlagt - men sånn er jo livet, ikke alltid ting går som planlagt hvor det er viktig å huske at det finnes mange gode penger mellom optimale bunner og topper ... :)
Turtai
25.01.2021 kl 13:30 2203

https://www.waterwaysjournal.net/2021/01/22/biden-infrastructure-plan-will-be-detailed-in-february/

'The NSMV is part of a strategy to bolster maritime education, revitalize U.S. shipbuilding and provide a much-needed shot in the arm to the U.S. maritime industry,” said MarAd Chief Counsel Doug Burnett, who is acting in lieu of the administrator.

“America must be a maritime nation if it is to continue to lead the world in this century,” he said.

I recommend reading the whole article
Turtai
25.01.2021 kl 13:21 2231

22/01/21 New podcast from aksjesladder came regarding Philly. Listen from 6th minutter. They do see bright future for Philly. https://m.soundcloud.com/user-368296438/frontrunning-karbongud-aksjonaerfoss?fbclid=IwAR04jePKHAxYxtVy6-fvjF_qS4tjh2eTeo8Dh56AwA0SgAq6gECJabQMTu0
rischioso
25.01.2021 kl 12:09 2320

Ja, nå er nada av kontraktsverdien bakt inn i kursen - mao, det er ingen kontakt mellom det fundamentale og aksjekursen noe som aldri varer evig så når det skjer så er det å anse som en mulighet noe som for øvrig gjelder begge veier ... :)
Garcia
25.01.2021 kl 11:49 2365

Ser nesten ut som at markedet tror phly må betale TOTE for å bygge skip...
Morty13
25.01.2021 kl 11:48 2375

Har følgt med på tråden her i noen dager og lest meg opp og funnet ut så mye jeg kan om PHLY, måtte inn nå på kurs 69, har stor tro på denne nå! er noe av grunnen til at denne IKKE eksploderer ASAP fordi den selges på euronextexpand?
Slettet bruker
25.01.2021 kl 11:22 2444

Meget gode kjøpsmuligheter i dag, dere..
Slettet bruker
25.01.2021 kl 10:43 2524

De eneste som har over 15% (utenom Aker Capital) av aksjene i PHLY er Goldman Sachs & Co. LLC med 2.063.548 16,41%, er det det samme som Apollo? Jeg finner nemlig ingen Apollo på hjemmesiden til Philly Shipyards..
rischioso
25.01.2021 kl 09:47 2650

Syltynn omsetning på godt under 2m sendte kursen ned 5-6% på morgenkvisten - det er da man plukker for om det er apollo, robot, truseskvetter og/eller fatfinger så er det uansett en gave ... ;)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 09:31 2720

Kontraktene på over 10 mrd er pt priset til under 300 mill.. (kurs 69,8)
murpy
25.01.2021 kl 09:25 2750

Dette er helt latterlig, her er det noe som ikke stemmer. Må være børsens rimeligste aksje pr i dag. Her er det noen som prøver å presse ut aksjonærer.
Kaffetøst
25.01.2021 kl 09:21 2774

Tilgi min uvitenhet.

Hvordan vil et evt. oppkjøp påvirke oss småaksjonærer?
Slettet bruker
24.01.2021 kl 22:34 3043

Det lukter bud på hele selskapet her..
Redigert 24.01.2021 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
24.01.2021 kl 22:18 3078

Når det i realiteten er samme oppdragsgiver så er også sannsynligheten høy for at det ender opp med bestilling etter endt studie.
Gasman
24.01.2021 kl 21:32 3161

Ja, dette har jeg lest. Men her forstår jeg det som at det er snakk om forstudier de deltar i nå, for å kunne gi bud på fremtidige kontrakter (DD&Cs). Det er vel litt tidlig å innkassere disse som backlog.
Stokk Dum
24.01.2021 kl 21:19 3207

Stemmer at det er potensielt 5 NSMV.

Iflg Q3-rapporten er Philly samtidig med i 3 (andre) designstudier:

U.S. Navy’s Auxiliary General Ocean Surveillance (T-AGOS) Industry Studies sammen med BMT Designers & Planners. I melding fra 16. september 2020 står det at etter studien er fullført vil det være mulig å konkurrere om kontrakt på det første fartøyet pluss opp til 6 opsjoner (totalt opp til 7 fartøy), kontrakt-tildeling forventet i 2022.
https://www.mdpi.com/1996-1073/13/24/6486/pdf (Analysis of the Use of Electric and Hybrid Drives on SWATH Ships)

Common Hull Auxiliary Multi-Mission Platform (CHAMP) Design Study sammen med Marine Team. Se melding fra 12. juni 2019 for mer informasjon. Her er det potensielt mange fartøy involvert over lengre tid, forventet kontrakt-tildeling i 2023 (eller muligens allerede i 2021).

U.S.Coast Guard’s Offshore Patrol Cutter (OPC) program.
https://www.dcms.uscg.mil/Our-Organization/Assistant-Commandant-for-Acquisitions-CG-9/Newsroom/Latest-Acquisition-News/Article/2120470/coast-guard-awards-eight-contracts-for-offshore-patrol-cutter-industry-studies/

https://fas.org/sgp/crs/weapons/R42567.pdf (Coast Guard Cutter Procurement: Background and Issues for Congress Updated December 22, 2020)
"The first four ships in the OPC program are being built by Eastern Shipbuilding Group (ESG) of Panama City, FL."
"The Coast Guard intends to hold a competition for a contract to build OPCs 5 through 15."
"OPC program of an average unit price of $310 million per ship."
"Under the Coast Guard’s notional timeline, the DD&C contract is to be awarded on January 30, 2022."


mvh
Redigert 24.01.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
24.01.2021 kl 20:58 3269

Ja, verken 7 eller 15 er riktig om vi skal være pirkete - det er 13 totalt som er det riktige tallet (6+7).

4 er bestilt så langt hvor så 9 er i backloggen.
Redigert 24.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
d12m
24.01.2021 kl 20:53 3284

7 og 15 kommer av at folk surrer og ikke vet hva som er opp, ned, bak eller fram. Se forbi sånn støy og fokuser på det selskapet selv sier (som du gjør med sitatet fra q3-rapport).
d12m
24.01.2021 kl 20:51 3285

Fortsatt god helg, ja. Har du brukt den godt?

NSMV og T-AGOS er ikke det samme.
- Det kan bli 5 nye NSMV (4 bestilt pr nå)
- Det kan ifølge linken lenger opp bli opptil 7 nye innen T-AGOS, men det er foreløpig ingen bestilt pr nå siden første er forventet bestilt i 2022.

Snakker vi forbi hverandre? Jeg har hele tiden snakket om NSMV #5 for budsjettet til 2022. Og NSMV er noe annet enn T-AGOS
Gasman
24.01.2021 kl 20:10 3358

Skjønner ikke hvor verken 7 eller 15 kommer fra.
Det er en kontrakt på 5 National Security multi-mission Vessels (NSMVs). Av disse er 4 tildelt og den siste er opsjon.
Pr. siste kvartalsrapport (2.11.2020) ble det ikke oppgitt andre skipsbyggingskontrakter enn denne. Det har ikke kommet andre meldinger om kontrakter siden.

Dette står i Q3 rapporten (altså før tildeling av kontrakt på ytterligere to av de i alt fem skipene):

As of 30 September 2020, Philly Shipyard had a USD 608.5 million order backlog for two National Security MultiMission Vessels (NSMVs). These vessels were ordered under the contract for the construction of up to five
NSMVs from TOTE Services, LLC (TOTE Services), as the vessel construction manager for the U.S.
Department of Transportation’s Maritime Administration (MARAD). If all five ships are ordered and built in series,
then the total contract value of the 5-ship program would be approximately USD 1.5 billion and this project would
span the next five years.
ArneO1
24.01.2021 kl 17:20 3494

Hvor står det 7 skip? Klarer ikke å finne dette. Jeg trudde det var snakk om 15 totalt
rischioso
24.01.2021 kl 07:16 3733

Nå er det jo slik at det er snakk om totalt 7 skip - 4 er nå en realitet og 3 ligger i backloggen som en opsjon hvor amerikanske myndigheter står bak som garantist - mao, det er jo ingen usikkerhet om finansiering og verftet har uansett ikke kapasitet til å starte byggingen av skip 5, 6 og 7 i 2021, men de ligger som kjent som en opsjon i backloggen uten at de er priset inn overhodet hvor vi da snakker om at de er sikret betydelig aktivitet til ute i 2024 med de 4 første og videre ut i 2026-27 med de 3 siste - ei heller er det knapt noe som er priset inn av det som faktisk er bestilt så her snakker vi om en forsinket betydelig oppside som vil tvinge seg frem okke som ... ;)

Fortsatt God Helg!
Redigert 24.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
nima
23.01.2021 kl 21:20 3930

Er det noen som tør tippe kursen når vi kommer til 31 /12 ? jeg tror vi er mellom 150 - 200