Philly Shipyards - Arctic: Oppside på 143%, 247% eller 366%

Fresh Prince
PHLY 21.01.2021 kl 10:31 12439

Arctic kommer nok med en oppdatering av sin analyse, men tenker det er greit å minne om dette fra tidligere:

Det Aker-dominerte skipsverftet Philly Shipyard stod med tomme ordrebøker inntil de fikk en storordre fra det amerikanske forsvaret for minimum NOK 6,3 milliarder på bygging av to fartøy med opsjon på ytterligere tre som kan øke totalordren til NOK 15 milliarder. Selskapet har ikke hatt analysedekning, men nå har Arctic laget en intern presentasjon av analytikerne som ikke er publisert som offentlig analyse. Denne har dog komme ut på sosiale media i helgen. Iht denne har Arctic en base case mht verdi per aksje på NOK 269 som er betydelig høyere enn fredagens sluttkurs. Meglerhuset mener selskapets cash pluss verdi av ordre for to fartøy dekker NOK 62 av aksjekursen, utnyttes opsjonen stiger dette til NOK 113, ytterligere to års arbeid øker dette til NOK 189 og hvis man bruker diskontert antatt livstidsverdi på selskapet finner de en NAV for lav – base – høy estimat på hhv NOK 189, NOK 269 og NOK 362 per aksje.

Dagens kurs: NOK 77,6

Oppsiden er dermed som følger (iflg. Arctic Securites):
Bear Case Scenario - 143% Oppside
Base Case Scenario - 247% Oppside
Bull Case Scenario - 366% Oppside

En annen bruker nevnte også følgende:

Hvis Aker vil selge Philly så er tidspunktet nå perfekt. De har virkelig kommet seg inn på militær/offentlige oppdrag som er den store aktøren innen US skipsbygging. De har fulle ordrebøker ut 2024. Og kommersiell skipsbygging kan generelt se bra ut hvis det er slik at det må bygges nye fartøy knyttet til vindkraftinstallasjoner offshore USA. P/B er nå ca 1,35 hvorav ca 40% net cash. Enorme Huntington Ingalls har en P/B på 3,7.

Med andre ord, utelukkende basert på P/B til direkte peers burde selskapet prises til NOK 212. Jeg er imidlertid litt mer konservativ da sistnevnte peer har flere ben å stå på, så jeg hadde diskontert kursen en del slik at kursen i mine øyne burde ligge på rundt NOK 180. Det tilsvarer en oppside på omtrent 131%. MERK: Da handles aksjen til en stor rabatt ifht. peers. Videre er det slik at det er veldig godt mulig Aker ønsker å selge selskapet, og nå som caset er fullstendig de-risket gir det en oppkjøper (f.eks. Huntington Ingalls) en god mulighet til å kjøpe opp selskapet og samtidig få ned sin egen P/B slik at selskapet fremstår billigere.
Slettet bruker
22.01.2021 kl 15:04 4671

Jeg svarer meg selv, kursen er nær min spådom i dag..70,2 i øyeblikket.. sukk
Patron72
22.01.2021 kl 15:07 4663

Vi må nok tåle å se noen stygge minuser her en periode. Men håpet er når nedsalget er over vil det by på ny og fin inngangsport.
Jeg kjøper mere om vi faller ned til 60kr.
Nye kontrakter vil komme og interressen for aksjen vil øke. Æ e long 💪
rosgun
22.01.2021 kl 19:33 4568

Tror nok interessen er enorm.... er nok ikke lenge igjen til det kommer større eiere inn og vipps står den i 200 kr. Det ventes i disse dager designwin på 60 skip og 7 skip....

De som vil inn og står utenfor er ikke vel bevart .

Lykke til!
Redigert 22.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.01.2021 kl 20:48 4511

Det hender fra tid til annen at større aktører bestemmer seg for å selge seg ned og/eller ut. Det betyr jo ikke at de ikke har tro på caset, men at investeringsmålet som var bestemt før inngang er nådd alternativt at de gjør en omrokkering i porteføljen. Slike betydelige bevegelser gir kurspress en begrenset periode hvor store deler av beholdningen plutselig handles utenfor børs og vipps så er de ute og nedsalget er over. Uansett, dette skaper også muligheter som ellers ikke ville ha vært mulig, men fryktelig irriterende om man ikke har mer å handle for.

Mitt bet er at lav 70 er bunnen for kommer den under så vil jo merverdien av milliardkontrakten være nullet ut og Apollo er jo heller ikke interessert i å gi bort aksjene så sannsynligheten er høy for at det veldig snart og igjen blir et skyv - kanskje allerede på mandag ... ;)

God Helg!
Patron72
22.01.2021 kl 20:58 4522

Forøvrig tror jeg mange har benyttet anledningen nå til å selge seg ut. De som har vært tålmodige lenge fikk endelig oppgangen de lenge har ventet på.

Nå skal ferden mot 100 starte og den skal jeg være med på.
mnn
22.01.2021 kl 21:44 4458

Skal kjøpe meir ditta e 2021 aksjen 😃
Patron72
22.01.2021 kl 21:53 4474

Mener dette er et godt valg. Kommer selv til å øke min posisjon her til uka 👍
Bullen
22.01.2021 kl 21:59 4471

Nå kommer ørkenvandringen. De har akkurat begynt å skjære stålet til de 2 første båten. Her gjelder det å ta på de lange brillene og håpe på det beste.
Redigert 22.01.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Patron72
22.01.2021 kl 22:02 4478

Nja... det ventes fortsatt bekreftelse på skip 5.
d12m
23.01.2021 kl 08:19 4302

Nå har du flere ganger fått svar at skip 5 ikke vil tildeles før MARAD har fått finansiering for skip 5 fra statsbudsjettet. Det skjer -tidligst- i 2022, men kan også bli senere. Slutt å hold pusten for skip 5. Det er minst 12 mnd unna.
Bullen
23.01.2021 kl 11:50 4169

Er ikke selv aksjonær akkurat nå, men jeg er sikker på at verftet får kontrakten på skip nr. 5. Har også en følelse av at Røkke ikke ofrer mye energi på selskapet. Kommer det et ok tilbud tror jeg at han selger.
bravi
23.01.2021 kl 12:11 4141

Ja kan bli ørkenvandring, dessverre. Folk vil heller ha grønne aksjer virker det som. Uansett, kontraktene på skip 3 og 4 i tillegg til de 2 første burde holde til å få opp kursen vesentlig. Dette er en storkontrakt med Navy og vil normalt gi mere oppdrag. Det kan bli en stund til skip 5 kommer, når Biden og myndighetene får realitets orientert seg kan det komme innsparinger.
Patron72
23.01.2021 kl 12:12 4178

Ja det er mulig. Har du noen link til at denne tildelingen ikke skjer før 22?

Utover dette så ligger det en artikkel på hjemmesiden til philly hvor det snakkes om 6 skip.
Noen som vet noe rundt dette?

http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/2-38_99/Philly-Shipyard-Will-Participate-in-the-US-Navy-T-AGOS-Industry-Studies
rischioso
23.01.2021 kl 15:29 4111

Skal vi være nøyaktige og det bør vi jo så snakkes det jo her om 1 + 6 altså 7 skip.

d12m
23.01.2021 kl 21:16 3918

Link? Tja. Sjekk det amerikanske budsjettet for 2021 så ser du at det inneholder finansiering for skip 3 og 4. Altså ikke 5. Det kan tidligst komme neste år (2022).

nima
23.01.2021 kl 21:20 3906

Er det noen som tør tippe kursen når vi kommer til 31 /12 ? jeg tror vi er mellom 150 - 200
rischioso
24.01.2021 kl 07:16 3709

Nå er det jo slik at det er snakk om totalt 7 skip - 4 er nå en realitet og 3 ligger i backloggen som en opsjon hvor amerikanske myndigheter står bak som garantist - mao, det er jo ingen usikkerhet om finansiering og verftet har uansett ikke kapasitet til å starte byggingen av skip 5, 6 og 7 i 2021, men de ligger som kjent som en opsjon i backloggen uten at de er priset inn overhodet hvor vi da snakker om at de er sikret betydelig aktivitet til ute i 2024 med de 4 første og videre ut i 2026-27 med de 3 siste - ei heller er det knapt noe som er priset inn av det som faktisk er bestilt så her snakker vi om en forsinket betydelig oppside som vil tvinge seg frem okke som ... ;)

Fortsatt God Helg!
Redigert 24.01.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
ArneO1
24.01.2021 kl 17:20 3470

Hvor står det 7 skip? Klarer ikke å finne dette. Jeg trudde det var snakk om 15 totalt
Gasman
24.01.2021 kl 20:10 3334

Skjønner ikke hvor verken 7 eller 15 kommer fra.
Det er en kontrakt på 5 National Security multi-mission Vessels (NSMVs). Av disse er 4 tildelt og den siste er opsjon.
Pr. siste kvartalsrapport (2.11.2020) ble det ikke oppgitt andre skipsbyggingskontrakter enn denne. Det har ikke kommet andre meldinger om kontrakter siden.

Dette står i Q3 rapporten (altså før tildeling av kontrakt på ytterligere to av de i alt fem skipene):

As of 30 September 2020, Philly Shipyard had a USD 608.5 million order backlog for two National Security MultiMission Vessels (NSMVs). These vessels were ordered under the contract for the construction of up to five
NSMVs from TOTE Services, LLC (TOTE Services), as the vessel construction manager for the U.S.
Department of Transportation’s Maritime Administration (MARAD). If all five ships are ordered and built in series,
then the total contract value of the 5-ship program would be approximately USD 1.5 billion and this project would
span the next five years.
d12m
24.01.2021 kl 20:51 3261

Fortsatt god helg, ja. Har du brukt den godt?

NSMV og T-AGOS er ikke det samme.
- Det kan bli 5 nye NSMV (4 bestilt pr nå)
- Det kan ifølge linken lenger opp bli opptil 7 nye innen T-AGOS, men det er foreløpig ingen bestilt pr nå siden første er forventet bestilt i 2022.

Snakker vi forbi hverandre? Jeg har hele tiden snakket om NSMV #5 for budsjettet til 2022. Og NSMV er noe annet enn T-AGOS
d12m
24.01.2021 kl 20:53 3260

7 og 15 kommer av at folk surrer og ikke vet hva som er opp, ned, bak eller fram. Se forbi sånn støy og fokuser på det selskapet selv sier (som du gjør med sitatet fra q3-rapport).
rischioso
24.01.2021 kl 20:58 3245

Ja, verken 7 eller 15 er riktig om vi skal være pirkete - det er 13 totalt som er det riktige tallet (6+7).

4 er bestilt så langt hvor så 9 er i backloggen.
Redigert 24.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
24.01.2021 kl 21:19 3183

Stemmer at det er potensielt 5 NSMV.

Iflg Q3-rapporten er Philly samtidig med i 3 (andre) designstudier:

U.S. Navy’s Auxiliary General Ocean Surveillance (T-AGOS) Industry Studies sammen med BMT Designers & Planners. I melding fra 16. september 2020 står det at etter studien er fullført vil det være mulig å konkurrere om kontrakt på det første fartøyet pluss opp til 6 opsjoner (totalt opp til 7 fartøy), kontrakt-tildeling forventet i 2022.
https://www.mdpi.com/1996-1073/13/24/6486/pdf (Analysis of the Use of Electric and Hybrid Drives on SWATH Ships)

Common Hull Auxiliary Multi-Mission Platform (CHAMP) Design Study sammen med Marine Team. Se melding fra 12. juni 2019 for mer informasjon. Her er det potensielt mange fartøy involvert over lengre tid, forventet kontrakt-tildeling i 2023 (eller muligens allerede i 2021).

U.S.Coast Guard’s Offshore Patrol Cutter (OPC) program.
https://www.dcms.uscg.mil/Our-Organization/Assistant-Commandant-for-Acquisitions-CG-9/Newsroom/Latest-Acquisition-News/Article/2120470/coast-guard-awards-eight-contracts-for-offshore-patrol-cutter-industry-studies/

https://fas.org/sgp/crs/weapons/R42567.pdf (Coast Guard Cutter Procurement: Background and Issues for Congress Updated December 22, 2020)
"The first four ships in the OPC program are being built by Eastern Shipbuilding Group (ESG) of Panama City, FL."
"The Coast Guard intends to hold a competition for a contract to build OPCs 5 through 15."
"OPC program of an average unit price of $310 million per ship."
"Under the Coast Guard’s notional timeline, the DD&C contract is to be awarded on January 30, 2022."


mvh
Redigert 24.01.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Gasman
24.01.2021 kl 21:32 3137

Ja, dette har jeg lest. Men her forstår jeg det som at det er snakk om forstudier de deltar i nå, for å kunne gi bud på fremtidige kontrakter (DD&Cs). Det er vel litt tidlig å innkassere disse som backlog.
rischioso
24.01.2021 kl 22:18 3054

Når det i realiteten er samme oppdragsgiver så er også sannsynligheten høy for at det ender opp med bestilling etter endt studie.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 22:34 3019

Det lukter bud på hele selskapet her..
Redigert 24.01.2021 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Kaffetøst
25.01.2021 kl 09:21 2750

Tilgi min uvitenhet.

Hvordan vil et evt. oppkjøp påvirke oss småaksjonærer?
murpy
25.01.2021 kl 09:25 2726

Dette er helt latterlig, her er det noe som ikke stemmer. Må være børsens rimeligste aksje pr i dag. Her er det noen som prøver å presse ut aksjonærer.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 09:31 2696

Kontraktene på over 10 mrd er pt priset til under 300 mill.. (kurs 69,8)
rischioso
25.01.2021 kl 09:47 2626

Syltynn omsetning på godt under 2m sendte kursen ned 5-6% på morgenkvisten - det er da man plukker for om det er apollo, robot, truseskvetter og/eller fatfinger så er det uansett en gave ... ;)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 10:43 2500

De eneste som har over 15% (utenom Aker Capital) av aksjene i PHLY er Goldman Sachs & Co. LLC med 2.063.548 16,41%, er det det samme som Apollo? Jeg finner nemlig ingen Apollo på hjemmesiden til Philly Shipyards..
Slettet bruker
25.01.2021 kl 11:22 2420

Meget gode kjøpsmuligheter i dag, dere..
Morty13
25.01.2021 kl 11:48 2351

Har følgt med på tråden her i noen dager og lest meg opp og funnet ut så mye jeg kan om PHLY, måtte inn nå på kurs 69, har stor tro på denne nå! er noe av grunnen til at denne IKKE eksploderer ASAP fordi den selges på euronextexpand?
Garcia
25.01.2021 kl 11:49 2341

Ser nesten ut som at markedet tror phly må betale TOTE for å bygge skip...
rischioso
25.01.2021 kl 12:09 2296

Ja, nå er nada av kontraktsverdien bakt inn i kursen - mao, det er ingen kontakt mellom det fundamentale og aksjekursen noe som aldri varer evig så når det skjer så er det å anse som en mulighet noe som for øvrig gjelder begge veier ... :)
Turtai
25.01.2021 kl 13:21 2207

22/01/21 New podcast from aksjesladder came regarding Philly. Listen from 6th minutter. They do see bright future for Philly. https://m.soundcloud.com/user-368296438/frontrunning-karbongud-aksjonaerfoss?fbclid=IwAR04jePKHAxYxtVy6-fvjF_qS4tjh2eTeo8Dh56AwA0SgAq6gECJabQMTu0
Turtai
25.01.2021 kl 13:30 2179

https://www.waterwaysjournal.net/2021/01/22/biden-infrastructure-plan-will-be-detailed-in-february/

'The NSMV is part of a strategy to bolster maritime education, revitalize U.S. shipbuilding and provide a much-needed shot in the arm to the U.S. maritime industry,” said MarAd Chief Counsel Doug Burnett, who is acting in lieu of the administrator.

“America must be a maritime nation if it is to continue to lead the world in this century,” he said.

I recommend reading the whole article
rischioso
25.01.2021 kl 13:57 2134

Ja, og det er ingen tvil om at denne kommer - etter hvert. Nå har den falt hver eneste dag siden milliardkontrakten og omsetningen i dagene etter kontraktstildelingen har vært fra tynn til syltynn så det skal ingenting til å bevege kursen noe som også gjelder i begge retninger så den dagen det snur vil det nok gå fort.

Jeg kan jo ikke annet enn å le fra 98nok intradag til 67 så langt i løpet av få dager det er et fall på over 30% og snur vi det så er det over 45% tilbake til 98 så ja, det er slike bevegelser som skaper både umulig -og muligheter. Frustrerende når det står på om man ble låst og er blitt med ned, men fantastisk for de som plukker på dette nivået. Jeg begynte å plukke på høy 70 og plukker fortsatt så er allerede i en god minus, men er overbevist om at om ikke alt for lenge så er minus snudd til pluss og da med mange fler aksjer enn jeg i utgangspunktet hadde planlagt - men sånn er jo livet, ikke alltid ting går som planlagt hvor det er viktig å huske at det finnes mange gode penger mellom optimale bunner og topper ... :)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:52 2009

Hva dere stresser med?
Denne vil nok stige bra utover uken.