Strongpoint #1 2021 Resultat og strategioppdatering 11.2 🥳😘

tunktee
STRONG 21.01.2021 kl 14:13 57679

Save the date for StrongPoint Strategy Update session
20.1.2021 15:30:45 CET | StrongPoint | Inside information

(Oslo, January 20, 2021) StrongPoint ASA invites investors, analysts and journalists to the presentation of its fourth quarter 2020 financial results and a strategy update session on February 11, 2021.

It will include an update of how StrongPoint has adapted to the market developments over the past year due to the Covid-19 pandemic and in particular on the impact this has – and continues to – on StrongPoint’s ‘double opportunity’ in the e-commerce and in-store grocery retail technology sectors.

The session will be conducted in English and due to the Covid-19 restrictions, will be hosted online. The full program and registration details will be distributed closer to the event and all information will be posted on www.strongpoint.com.
Redigert 21.01.2021 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
tunktee
21.01.2021 kl 14:23 14144

Innlegg fra forrige tråd:

Luftputa
I dag kl 14:13
9
tunktee skrev
Ja, enig! Hvis det ikke gikk så bra, ville de gjerne ikke har nevnt dette på den måten. Usikker på o..
Ja tror vi får noe positivt 11 feb. Tunktee, tror du virkelig på 330mil? Strongpoint hadde 300 mill i Q4 2019. Det var inkludert 46 mill fra SQS.
Jeg er positiv om vi klarer 240 i retail og 40+ i Labels, Dvs overkant 280mill for Q4-20. Ebitda på driften ca 30 mill, så kommer BaneNor Og SQS som jeg er usikker på hvordan føres med tanke på omsetning/ebitda. Noen som vet?
Håper selvfølgelig du får rett Tunktee:)

@Luftputa
330 er nok for mye å håpe på ja, jeg gjorde en regnefeil.
Som Traderen skrev i innlegg på forrige tråd er 300 mer realistisk.
Jeg la et innlegg for 10-15 dager siden om SQS og BaneNor, skal se om jeg finner det igjen.
Ordlyden i børsmeldingene om disse transaksjonene tilsier at de blir ført i sin helhet i Q4, og derfor vil få direkte (og svært store) konsekvenser for både topp og bunnlinje.

Edit:
Fra innlegg 09.01.21:
Uavhengig av hvilken organisk vekst vi får, vil tallene for Q420 medføre overskrifter i finansmedia:
1. Erstatningen fra BaneNor gir en inntekt på 55,6 mill og en Ebit på 30 mill.
2. Salget av SQS gir en inntekt på 75 mill (MEUR 7,3) og en finansgevinst på 47 mill (MEUR 4,6)


———

Her er teksten/ordlyden fra børsmeldingene:

BaneNor:
The compensation is expected to have a positive EBIT effect of approximately 30 MNOK for the Q4 financial results after the provisions allowed under IFRS standards for foreseen events have been calculated. The compensation will be paid in December 2020 and will have a positive effect on the cash flow.

SQS:
The purchase price for the Cash Security business is EUR 7.3 million to be settled with approximately EUR 2.6 million paid in cash at closing and the remaining in an earn-out arrangement tied to Cennox' sales of cash security products in 2021 through 2023. In case of certain overperformance targets being reached, StrongPoint will also be entitled to certain further bonus payments. The transaction will result in a posted financial gain of approximately EUR 4.6 million and will be booked in the fourth quarter 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
tunktee
21.01.2021 kl 14:36 14117

Fikk lyst til å legge ut denne børsmeldingen og, siden den nærmest ble forbigått og druknet i sure miner her på forumet når den kom.

StrongPoint ASA: Self-Checkout order worth more than 3 MEUR to a leading retail chain in the Baltics
10.11.2020 08:15:42 CET | StrongPoint | Inside information

(Vilnius, Lithuania, November 10, 2020): StrongPoint has today signed an agreement with the retail chain Palink (part of REWE Group) to deliver Self-Checkout solutions worth more than 3 MEUR. Palink (which manages the "IKI" brand stores in Lithuania) is continuing with the expansion of self-checkout solutions in its stores.

StrongPoint has previously supplied Palink with self-checkout solutions. This new order will be delivered in 2021 and installations will be grouped and staggered over time.

“Technology is the key to providing better shopping experiences and instore efficiency. We are extremely proud that a valued customer continues to partner with us to provide world-leading retail technology solutions,” says Jacob Tveraabak, CEO of StrongPoint.
tunktee
21.01.2021 kl 20:55 13906

Han er dyktig på PR!
Strongpoint har fått til e-commerce.

I Q3 utgjorde dette segmentet 10% av omsetningen, opp fra 5% for 2019 som helhet.
Tør vi håpe på en solid stigning i 4. kvartal, opp til +/- 15%?

Minner også om at den delen av dette segmentet som er software kan gi solide marginer.
Mener å huske at utviklingen av E20* går mot slutten i disse dager.
Det har i følge selskapet blitt brukt mye resurser på utviklingen, og utgiftene har blitt kostnadsført underveis.

* Fra July 17, 2019:
StrongPoint continues to invest in e-commerce, where considerable resources are being put into “productification” of their E-commerce Logistics Suite. The project, called E20, will continue through 2020.

Slettet bruker
21.01.2021 kl 21:00 13915

Takk for mange gode innlegg i dag👍🏻
Noen som kan si litt om E20 og hva dette er?
Norviking
21.01.2021 kl 21:14 13886

E20 er et skalerbart plukke / logistikksystem som er under utvikling og som skal kunne brukes av alle bransjer og alle kunder.
Slik det har vært tidligere så har StrongPoint utvklet og levert ett system for feks Willys og et annet som er tilpasset Coop osv osv.
Det er relativt dyrt og ressurskrevende å utvikle og drifte mange slike forskjellige systemer.
Derfor lanserer StrongPoint ett system som skal takle alle kunders ønsker krav og behov
E20
Redigert 21.01.2021 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2021 kl 23:40 13798

Takk for svar👍🏻
JosMag
22.01.2021 kl 08:24 13661

Skal være ferdig utviklet nå og klar for den store verden👍. SP har selv uttrykt at de håpet ikke det ville gå så lenge inn i 2021 før de kunne melde om nye ordre..
Norviking
22.01.2021 kl 09:14 13616

Ikke ferdig ennå med mindre det har skjedd i løpet av siste uken
Luftputa
22.01.2021 kl 09:17 13616

Takk.
Så summert opp om vi tar utgangspunkt i omsetning 280mill/ebitda 30mill /ebit ca 18mill (basert på Q4-20)
Da får vi en omsetning på 280+55,6+75 = 410mill (strong+BaneNor+SQS)
Ebitda på 18+30+47 = 95mill.
Cashflow bør bli langt over 100mill
Blir bra dette.
Da må vi forvente enten et eller flere oppkjøp i nær fremtid eller ekstraordinært utbytte. Alternativt en kombinasjon.
JosMag
22.01.2021 kl 14:10 13507

Jeg spurte om dette for en tid tilbake og fikk følgende svar;

Vi lanserte innholdet i vår nye løsning «E20» allerede i Q1 2020 under Euroshop. Vi har ingen forsinkelse i den videre utviklingen av systemet, det kommer til å være klart for salg i Q4 som planlagt. Når vi kan forvente første leveranse ønsker jeg ikke å spekulere i nå, men vi håper at det ikke blir så langt inn i 2021.
Redigert 22.01.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Norviking
22.01.2021 kl 14:52 13477

Jeg foreslår at den som er interessert sender en mail til selskapet og spør
Jeg har ingen intensjon om å legge ut usannheter eller uriktige opplysninger her så for all del.... egen verifisering anbefales
investor@strongpoint.com er rett adresse
tunktee
23.01.2021 kl 03:10 13307

Jammen JosMag har jo spurt for litt siden!
Skal man plage Hilde Gilen med stadige spørsmål om samme saken?
La dem være i fred til å gjøre jobben sin (som er for oss) inntil videre er mitt forslag!
tunktee
23.01.2021 kl 13:35 13164

Nå går det vist nok helt ad undas igjen, og mange av dere som bor på Østlandet må drikke kaffe uten avec.
Så snakkes det om at viruset muligens har mutert så mye at vaksinene ikke vil funke...
Kan det bli langt verre enn noe vi opplevde i 2020 med hensyn til nedstengninger og sånt?

Som jeg har nevnt her før, tror jeg på et svært alvorlig etterspill fra tiden vi har vært gjennom, med internasjonal resesjon, børskrakk, og muligens en kollaps av dollarens verdi med tilhørende høy inflasjon i statene.
Jeg har posisjonert meg for at dette kan skje når som helst nå, og tror at hendelsene vil begynne å utfolde seg senest i løpet av året eller 1. kvartal 2022.

Syns det er betryggende at Strongpoint enn så lenge er priset som et verdiselskap og ikke et vekstselskap. Selvfølgelig har mange ønsket at dette endret seg i tiden som har gått, men hvis så hadde vært tilfelle syns jeg avgjørelsen om å bli sittende med hele posten ville vært vanskelig nå.

Så kalte growth investors bør etter mitt syn være på vakt nå.
Vekstselskapene som gikk 200, 400 og 800% i 2020 er priset nettopp på det; forventninger!
Dersom vi får et krakk er det opplagt hvor pengene rømmer fra først, ikke minst vil de som har store gevinster sikre disse i første omgang.
Verdiselskapene derimot har som regel en mer begrenset nedside.

Men det leder jo til spørsmålet om hvilke verdiselskaper som blir hardt rammet, og hvilke som blir mindre rammet, av en resesjon.
Og ikke minst om det er noen selskaper som ikke vil bli rammet, eller eventuelt kan dra nytte av situasjonen vi står oppe i.
Det finnes alltid noen krigsprofitører ;)

Jeg tror Strongpoint er et av relativt få selskap som vil klare seg bra dersom det jeg har beskrevet inntreffer.
Det betyr naturligvis ikke at selve kursen ikke kan få seg en smell, men jeg tør ikke og vil ikke redusere beholdningen.
Det er fult mulig at smellet kommer først til høsten, og i mellomtiden kan Strongpoint ha levert så gode tall (og eventuelt nyheter/ordrer), at kursen i mellomtiden har steget 50%. Uten at denne stigningen er basert på «growth investment»

Håper noen har lyst til å dele sine synspunkt, kjør debatt!
Det ligger i mennesket natur å være positiv, og jeg har forståelse for at de fleste ikke ønsker å være enig med meg.


——

Jeg har foresten også posisjonert meg bedre for nedstengningen denne gangen.
Ble lei av selvklippet nazisveis i fjor vår, og har nå gått for hippilooken i stedet med langt ustelt hår.
Trenger verken frisør eller hårklipper, og så ser man mye snillere ut heheheh 😳😳😳
Redigert 23.01.2021 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Traderèn
23.01.2021 kl 14:10 13144

tunktee..
Der er jeg helt enig med deg, det kan fort komme noen ubehagelige overraskelser som vi ikke ser klart nå. Kanskje blir det en årlig vaksinasjon på alle der corvid er inkludert. Gjelden til verdens land er det få som snakker om nå, og hvordan skal landene redusere gjelden når det nesten er umulig å heve skattene eller renter. Børsen vil få seg en smekk før eller siden, og vekstselskapene kommer til å dra med seg verdiselskapene. Det skjer når fondene må re-balansere fondene. Corvid kommer trolig til å dra Strongpoint langt oppover på omsetning og resultat, men det betyr ikke at kursen nødvendigvis følger etter. Bare den aksjonær som kan (over tid) sitte rolig og ta gode kjøpsmuligheter vil tjene godt. Hold deg fast i rekken når sjøen er røff. Den som ikke blir med i bølgedalen ser heller ikke bølgetoppen😁😁 (hørte en reder som sa det)

Edit: Jeg har omtrent like mye i shipping aksjer som i SP så jeg gamblet litt høyt😇😇😁
Redigert 23.01.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
tunktee
23.01.2021 kl 14:13 13136

Godt ordtak, og godt innlegg. Takk for synspunkt Trader! 🤗

Har bare fått med meg at det mangler konteinere, og ikke sett på shipping for øvrig.
Hvordan påvirker mangelen av disse, og covid før øvrig, shippingbransjen?

(Kunne vært greit å finne et sted å putte kapital nå, men er tom for ideer. Har satt litt i gull og sølv, men da i CFDer som er giret i sin natur og derfor ikke krever mye EK. Ønsker selvfølgelig også å ha litt tørt krutt til etter børskrakket.)


Mer edit :):
Helt enig i alt vil falle ved nedgang. Grunnen til at jeg nevner vekstselskapene spesielt er fordi at mange av disse har steget til vanvittige høyder, og derfor har en langt større nedside. Så om Orkla, Aker, Schibsted osv faller 30% tror jeg mange vekstselskapene (og ESG-selskaper for den del) kan falle 80 og 90%.

Det finnes en del profilerte investorer som snakker om statsgjelden og pengetrykkingen. (Spesielt om USA/dollar, men også Europa og Euroen blir trukket frem av enkelte.)
Jeg har selv lært en del fakta, og sette en del synspunkt på YouTube om temaet.
Det kan virke som at statsledere velger å skygge unna temaet. Og det kan nesten virke som de har store deler av finansmedia med seg på laget.
Uansett, jeg er helt enig i dine synspunkt!
Redigert 23.01.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
JosMag
23.01.2021 kl 18:29 13023

Ser ut som om alt som ligner på is i magen i disse tider blir gjort om til lunket vann... tror nesten vi må hente frem igjen lege og forsker Gunnhild... hun som spådde 150000 døde.
Tross alt viser faktum at det fortsatt går nedover med antall nye daglig smittede, samt forholdsvis få innlagte i hvert fall på norske sykehus. Snart 14 dager siden 2 eldre døde som var smittede med det muterte viruset.. burde ikke antall smittede da ha gått andre veien?? Tar kanskje feil, så skynd dere og løp i butikken å få tak i noen millioner nye tørk😀
Grantchester
23.01.2021 kl 18:40 13007

Tror ikke vi trenger å bekymre oss om at ledelsen blir overveldet av spørsmål, spesielt ikke nå at man har ansatt en Kommunikasjonskonsulent. Man kan telle på én hånd alle spørsmål som er blitt stilt på fysiske kvartalspresentasjoner de siste 4-5 årene. Selv er jeg er av den nysgjerrige typen og jeg tror jeg har sendt en 5-6 e-poster over samme perioden, noe jeg selvfølgelig kommer til å fortsette med så lenge jeg er aksjonær. De siste dagene har jeg forresten hatt en slik dialog hvor følgende (nye) informasjonen kom frem;

- E20: noe utviklings - og kvalitetssikringarbeid gjenstår før systemet blir tilgjengelig "off-the-shelf".
- E20 vil kunne benyttes av både små som store butikker/lagre
- STRO har for øyeblikket ingen planer for å lansere mindre C&C skap
Norviking
23.01.2021 kl 19:17 12976

Takk for at du nå verifiserer mitt innlegg Grantchester

Altså en gang til tunktee
E20 er ikke ferdig som jeg skrev lengere opp i tråden.
Og igjen ...... la oss snakke sak , selskap , fremtid osv og slutt nå med å irettesette andre hva de skal gjøre eller ikke
Bruk de gode evnene dine på analytiske innlegg i stedet for å hakke på andre.
Traderèn
23.01.2021 kl 20:45 12891

Takk for gode innlegg alle sammen. Litt klabb og babb må vi ha🤣🤣 kanskje vi kan ha en fruktig middag når Jacob og teamet hans har levert som lovet? Det blir ihvertfall ikke en kjedelig kveld😉

tunktee. Jeg har arbeidet 15 år i shipping så litt kan jeg, men anbefalinger skal jeg holde for meg selv. Regelverk, IMO, ESG og finansierings utfordringer på rekke og rad kommer til å gjøre store endringer. De selskapene som klarer å ta de rette grepene blir vinnere. Jeg tror årene frem mot 2030 kommer til å bli utrolig spennende. Har du har spørsmål så kan vi ta en kopp kaffe en dag det passer
HitIT
23.01.2021 kl 21:01 12859

Nå er pandemien i ferd med å nå nye høyder her i bakvendtland,
at ikke en enste norsk kjede har fått fingen ut å satset på C&C er helt utrolig.
Mest lyst til å boikotte alle som en.

Forøvrig skulle hatt idiotmedalje alle som gidder å kjøre til nabobyen for å stå i 3timer i kø for å få seg vin til pølsegryta.
Er jo bare å bestille på nett å hente på Pib'en om noen dager, kan ikke tro at abstinensen blir så ille med en helg uten billigvin.
Grantchester
23.01.2021 kl 21:20 12858

Mer og mer lever vi i "ekspertenes" verden. "Eksperter" i finansmediaen, på YouTube og på andre plattformer. De siste månedene er det børskrakk som har vært det hotte temaet. Mange eksperter har prøvd å time "toppen" men alle har foreløpig mislykket stort. Det er ingen tvil om at aksje- og eiendomsmarkedene er i en boble som ikke er evig levedyktig men det betyr ikke at oppgangen ikke vil fortsette. Aksjemarkedene vil bli volatile fremover men det er lite som tyder på et snarlig krakk. Ofte kommer signalene først fra gjeldsmarkedet som den amerikanske 10-årige statsobligasjonen. Yielden ligger meget rolig på 1.09 %. Gjelden i USA/EU/UK og pengetrykkingen har økt eksponentielt og kommer til å øke ytterligere. Det vil devaluere fiatvalutaene. Dollarindeksen DXY har allerede falt relativt hardt fra toppen i mars i fjor og kommer til å falle enda hardere når pengetrykkingen fortsetter. En fallende USD er positiv for aksjemarkedet; investorene må/og er villige til å betale flere dollar for hver aksje. Oljeprisen stiger, som er positivt for energi og finanssektorene. Andre råvareprisene stiger også; aluminium stiger siden mai 2020, kobber og nickel siden mars 2020. Andre harde aktiva som gull, sølv, BTC og eiendom i noen land har økt. Det er sterke inflasjonære krefter i swing som ikke måles ved dagens konsumprisindekser som utelater en rekke parametere og justeres stadig nedover via "hedonic" prisjusteringer. Den reelle inflasjonen er (og blir) derfor mye, mye høyere (og realrenten mye lavere). Fra den økonomiske historien har vi lært at høy inflasjon kan assosieres med massiv spekulativ interesse i aksjemarkedene. Under hyperinflasjonen i Weimar-republikken i begynnelsen av 1920-tallet opplevde aksjeindeksen en utrolig økning målt in den lokale DM valuteaen. Også i nyere tid har man sett Zimbabwiske og Venezuelanske aksjeindeksene gå til himmels. Mennesker lærer ingenting av historien.

Nedstengningene har revet økonomier på verdensbasis på et tidspunkt hvor de allerede var svake (Tysklands Q4/19 vekst var vel ca. 0%). USAs økonomi er i fritt fall og Spanias strukturelt svake økonomi er desimert og kommer ikke tilbake med det første. Jeg fikk i ettermiddag en "tour" via video gjennom byen Almuñécar hvor jeg har holdt til i lange perioder de siste årene. Det er dødt og veldig trist i gatene, butikkene er stengte. Kun en håndfull av de 10-15000 utlendingene som overvintrer hvert år er igjen. Av flere titalls hoteller er kun 1 åpent. En viktig barometer for økonomiens tilstand er antall biler solgt; i 2020 ble det registret 31,44% færre nye biler i hele Spania. Jeg tror ikke vi skal ha alt for høye forventninger til salget i landet med mindre vi får en stor ordre/avtale med en av de større supermarkedskjedene.

Hvordan å navigere gjennom disse tidene er ikke enkelt som er blitt påpekt. Dette er ingen finansiell råd, men jeg liker harde aktivaer, edelmetaller, gruveaksjer med ekstremt lave kostnader og stor produksjons- og leteoppside, råvarer, trygge utbytteaksjer (som STRO), "emerging markets" (som forsatt har en "laissez-faire" kultur med mindre offentlig innblanding) og ikke minst en rikelig cashbeholdning.

Redigert 23.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
JosMag
23.01.2021 kl 21:27 12830

E20 er i høyeste grad sak da. At E20 likevel ikke er helt ferdig er helt nytt for meg. Jeg har kun spurt om produktet var ferdig og gjengitt svaret jeg fikk. Tror på ingen måte at Hilde holder tilbake slik informasjon på tidspunktet jeg fikk svaret. Antar derfor at nevnte "justeringsbehov" er dukket opp etter at jeg fikk mitt svar 20. November.. kan vel kanskje også forklare at nye ordre lar vente på seg.
Grantchester
23.01.2021 kl 21:39 12803

I softwarebransjen skal man være forsiktig med å sette faste leveringsdatoer for nyutviklede produkter - det er alltid ting du ikke har tenkt på, og ting som kan gå galt. Det er uhyrlig vanskelig og medfører som regel forsinkelser.
Grantchester
23.01.2021 kl 21:58 12796

Forholdet til alkohol er interessant; "There's enough material there for an entire conference", for å låne et uttrykk fra en Fawlty Towers episode.
Redigert 23.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Grantchester
23.01.2021 kl 23:01 12754

De beste supermarkedene for å handle - en spansk ranking;

nr 2: PlusFrésc (P&C kunde )
nr 9: Alimerka (CG og C&C kunde)

Andre viktige data fra undersøkelsen; 12% av kundene fortsetter å betale med kontanter (overraskende lavt men man vet at bruken har falt mye). 30% av kundene bestiller online 1 gang per måned (doblet på 1 år) og det brukes i gjennomsnitt EUR 76.

https://www.lavanguardia.com/economia/20210118/6184754/mejores-supermercados-ocu.html

Edit: hjemmeleveranser kommer dårlig ut i evalueringen
Redigert 23.01.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Traderèn
23.01.2021 kl 23:52 12766

Grandchester..
Takk for godt innlegg og god oppdatering fra Spania
tunktee
24.01.2021 kl 02:14 12709

Så gøy at det ble litt liv og debatt på tråden!

E: Farsken asså, nå måtte jeg redigere vekk svaret mitt til Norviking igjen for å ikke lage for mye oppstyr.
Aii aiii, eg hater det. Hehe
Redigert 24.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.01.2021 kl 02:36 12709

Det kan vi godt gjøre, jeg har mange spørsmål til veldig mye! 🙈🙂
(Og veldig få svar)
Bor du på Vestlandet?
Traderèn
24.01.2021 kl 13:21 12507

Fana. Du finner fort ut av det om du sjekker aksjonær listen 😇
tunktee
24.01.2021 kl 13:53 12494

👍🙂
tunktee
24.01.2021 kl 15:18 12442

Som apropos til dette med å sende mye e-poster til selskapet, og tidligere diskusjoner om tilbakekjøp av aksjer;

Tilbakekjøp av aksjer kan faktisk i noen tilfeller være i ledelsen sin egen interesse, uten å være til selskapet beste.
Forklart som følger:

Ledelsen har kjøpsopsjoner i selskapet til en strike price på 17,31.
Verdien av disse opsjonene på forfallsdato er differansen mellom kursen og strike price.

Tilbakekjøp av aksjer må naturligvis gjøre før forfallsdato.
Markedets reaksjon på tilbakekjøp av aksjer er ofte å sende kursen opp. (I tillegg til den selvfølgelige økningen av etterspørselen, som følge av tilbakekjøpet.)
Dette vil i så tilfelle øke verdien på opsjonene.

For å sette dette inn i et perpektiv som viser et mulig utfall kan man se for seg følgende:
Kursen i forkant av forfallsdato er 17 kroner, opsjonene vil gå til null i verdi dersom kursen vedvarer.
Selskapet bestemmer seg så for å igangsette tilbakekjøp av aksjer.
Kursen stiger til 19 kroner frem til forfall, og opsjonene vil således ha en verdi på 1,69 per stykk.

Til sammenligning KAN utstedelse av nye aksjer ha den motsatte effekten på aksjekursen, og i så tilfelle redusere verdien av opsjonene.

Ovenstående gir altså ledelsen et privat insentiv til å velge tilbakekjøp fremfor utstedelse av nye aksjer.

Her er forresten en lenke til en YouTubevideo som forklarer temaet på en lettfattelig måte.
Richard i The Plain Bagel lager mange gode videoer om finans der han forsøker å ikke ta standpunkt, eller være subjektiv.
Anbefaler folk å se flere videoer fra ham. (Ikke veldig relevant for de som har jobbet i internasjonal finans i 30 år, men lærerikt for resten av oss :)

https://www.youtube.com/watch?v=rVTHRvNpsFs&t=307s


Edit: Jeg tror at det heldigvis er styret, og ikke ledelsen, som skal ta denne beslutningen.
Redigert 24.01.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.01.2021 kl 10:38 12123

Etter at jeg kjøpte de MPCC- aksjene (nå har jeg flere av dem enn av Strongpoint) så har jeg begynt å lese om fraktmarkedet og selvsagt spesielt om containerfrakt. Det er jo stor mangel på containere, kaos i havnene, og både dyrt og vanskelig å få fraktet varer fra spesielt Kina for tiden.
I dag kom jeg plutselig til å tenke på om dette kan ramme Strongpoint. Har de noe produksjon i Østen for tiden, f eks selve henteskapene?
tiger
25.01.2021 kl 15:07 11922

Godt poeng, tunktee. Jeg har også vært usikker på om tilbakekjøp eller emisjon egentlig gjør noen som helst forskjell økonomisk sett. Ved emisjon vil jo aksjene selges av selskapet og sånn sett få de kronene inn slik at eksisterende aksjer blir tilsvarende mer verdt. Man kan til og med se for seg at det går til utbytte. Men på sikt er nok ikke utvanning ønskelig dersom det ikke blir tydelig synlige verdier ut av de pengene.

Nå tror jeg de som tok til orde for et tilbakekjøp ikke mente at dette skulle gjennomføres rett før innløsning, men selvfølgelig nærmest mulig utstedelse. Og kanskje til og med utnytte dårlige børsdager til å få inn disse aksjene så billig som mulig.
Thunder-03
25.01.2021 kl 15:52 11848

Det er nok ikke lenge før man i Norge vil se behovet for henteskap. Kommer nok en større ordre snart. Ingen grunn til å selge selv om markedet peker litt nedover idag. SP vil være et av selskapene som vil gå vinnene ut av nedstengningen generelt
tunktee
25.01.2021 kl 16:07 11820

Takk for svar tiger!

Jeg har heller ikke tatt stilling til, eller argumentert for en av delene. (Føler ikke at jeg vet nok til å gjøre det.)
Men syns det er greit å belyse saken fra den andre siden, når det blir et unisont opprop her som jeg ikke syns er balansert.

Enig i at et eventuelt tilbakekjøp bør skje over tid, slik selskapet til en viss grad har gjort tidligere.

E: Kanskje blir en kombinasjon av tilbakekjøp og nye aksjer det endelige resultatet!? 🤷🏽‍♂️🦦
Redigert 25.01.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Sylfest
26.01.2021 kl 09:24 11534

God fart i Strong i dag med høy omsetning, nærmer seg 50 k omsatt de første 20 minutter. Det er flere som ser at Strong tjener penger på nedstenging av samfunnet og økende e-handel. Strong har også henteskap for andre bransjer enn dagligvare.
HitIT
26.01.2021 kl 10:11 11440

Jøss, omsatt for over 2mil kr og kjøper på 20,10
Enten noe på gang eller en større aktør som har det travelt med å komme seg inn.
Eller er det kommet en anbefaling fra noen?
Redigert 26.01.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare