SKITUDE::ARCTIC KOM MED KURSMÅL 14 kr I DAG 21 JANUAR

lionel
SKI 21.01.2021 kl 15:29 9606

Arctic kom med kursmål 14 kr på Skitude i dag . 100% oppside fra dagens nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Kråkerøy
01.03.2021 kl 13:18 1198

Aksjer var på GOOOD vei opp i dag på økende volum, helt til Mr.Robot kom inn med en block på 1 øre over kjøper med 40k aksjer.... Vurderer nesten å løse ut denne posten selv, slik at man ikke skal bli utsatt for slikt...
bare meg
23.02.2021 kl 21:20 1442

7 Dobling tar nok noen år men tror nok kursmålet på 14,- kan nås i løpet av noen måneder
YNWA250505
23.02.2021 kl 19:32 1506

Hmmmmm må si jeg er overrasket over panikken i aksjen. Skitude er vel snart det eneste selskapet som ikke skyhøyt overpriset. Allikevel trykkes kursen nedover. Det takker og bukker jeg for å kjøper det jeg har råd til. Kursmål kr 14 ble sluppet for 4 uker siden og det ble nevnt en potensielt syvdobling. Da var kursen mye høyere også. Bare å kjøpe det du har råd til.
Lundic
22.02.2021 kl 21:18 1677

Ja dette blir bra. For de av dere som ikke har lest nok om skitude sine resort så kan dere starte her 😊
https://www.skioo.com/
Det er mange ulike inntektsstrømmer for skitude og ikke minst bedre informasjon for resortene. Skitude vil kunne gi info til resorter som:
* Løyper, hvilke er mest populære, når på døgnet er det flest personer i løypen,
* hvordan påvirker vær og vind belegget i bakken og hvilke løyper blir «aldri» brukt i «vind» - kan stenge ulike løyper som uansett ikke brukes, sparte kostnader
* når på døgnet er det færrest i løypene? Når bør vi justere priser?
....
Typiske inntektetsstrømmer for skitude som letter logistikk i resort og sparte kostnader
* booke utstyr, kurs,
* heiskort
* booke bord i restaurant og mat
* overnatting / hotels.com
* info om aktiviteter etc i resorten
I tillegg har du masse spill, konkurranser etc i appen.

Ja, skistar har noe av dette selv, men markedet er større enn Norge/Sverige.

Jeg vil gjerne bruke en app i mange forskjellige bakker og digg å slippe kø etc med 3 barn. Og ikke minst mulighet for reduserte priset når det er lavt belegg.

Jeg har virkelig troen og når canica as har økt til over 11%, fra ca 5% siste uken så er det bull. Bull er også ansettelse av ceo som kommer fra en annen stor investor som har vært med i mange år.
bare meg
22.02.2021 kl 16:06 1779

Det har du helt rett i . Detta blir worldwide
YNWA250505
22.02.2021 kl 15:50 1799

Jeg tror SKITUDE vil operere på enormt mange andre anlegg en akkurat der SKISTAR er. Det er ikke bitte lille Norge som er hovedmålet.
Ingvester
20.02.2021 kl 17:25 2021

Jeg sitter også litt på sidelinjen og følger spent med. Som det blir påpekt så må det være gode grunner for at Skistar og andre skal være villig gi provisjon på salg. Om Skitude blir stort nok så kan det være en faktor. Så blir interessant å følge med på veksten.
Redigert 21.02.2021 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
20.02.2021 kl 13:31 2103

De lider av nedstengte anlegg eller langt færre folk på ski. Om 3-4mnd kan det bli aktuelt å kjøpe seg opp i selskapet for min del. Akkurat nå finnes det så enormt mange andre selskaper der ute som kan gi mye mer gevinst
Slettet bruker
20.02.2021 kl 12:27 2147

Jeg har følgt med dette selskapet ganske nøye siden børsnotering og synes uten tvil det ser interessant ut. Hvis de lykkes er markedet enormt. Kursutviklingen er også interessant med tanke på en potensiell inngang.

Har dog lest flere steder at folk er misfornøyd med appen og brukervennligheten. Kan folk utdype dette? Har selv lastet ned appen og synes den virker veldig fin, enkel og oversiktlig.
Snapsen
20.02.2021 kl 11:47 2191

Det som er likeså interessant med skitude i mine øyne er hvordan folk bruker appen utover bestilling av hoteller eller heiskort. Bare se på activity loggen inne i appen så ser det ut som det er en sterk økning i brukere som er interessert i "spillifiseringen" som appen gir dem. Her kan det også komme mange spennende samarbeidspartnere ifht premier og lignende, også fra de ulike resortene selv, som deretterer vil generere en lojal (stor?) gruppe med brukere som også da vil nyttegjøre seg de andre funksjonene i appen.

Ergo er det vel så interessant å se hvor raskt de kan generere brukermasse, som det er å regne på inntjening og hvordan de skal sikre lønnsomhet. De er jo et vekstcase per nå, ikke et verdicase.
JonasKr
20.02.2021 kl 11:11 2218

Da er mitt naturlige spørsmål; hvis Skitude skal generere 70% av inntektene på kjøp i appen, og tilby heiskort til samme pris, så betyr det at f.eks Skistar må være villige til å gi fra seg inntekter til Skitude? Skistar går så det suser og har en enkel hjemmeside. Jeg ser ingen grunner for at Skistar skal gi fra seg inntekter til et fordyrende unødvendig mellomledd. Jeg har også vanskelig for å se at Skitude skal kunne oppnå en markedsposisjon der de er i posisjon til å presse Skistar.
Redigert 20.02.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Ingvester
20.02.2021 kl 10:59 2230

Jeg representerer en brukergruppe som drar sjeldent på ski, men til flere forskjellige anlegg. Har testa appen kjapt, liker å få samlet viktigste informasjon om anleggene og muligheten for å kjøpe alle skikort i en app.

De baserer 70% av inntektene sine på kjøp/transaksjoner gjennom appen, 15% på inntekter fra skisenter/resorts og siste 15% fra premium abbonement. Jeg er gnien så blir ikke noe premium abbonement på meg, og skal jeg kjøpe skikort i Skitude så må de kunne tilby skikort til samme eller lavere pris.
JonasKr
20.02.2021 kl 09:57 2278

Jeg følger spent med på selskapet, men er langt fra overbevist. Jeg vet ikke om kursmål fra BI-økonomer er så interessant når det gjelder denne aksjen, fordi spørsmålet er om konseptet vil slå an eller ikke, og det kan jeg ikke se at en analytiker kan vurdere bedre enn hvem som helst annen person.

Jeg har ikke helt forstått alt rundt hvordan de ser for seg å generere inntekter. Et konsept der heiskortpriser skal variere fortløpende ala flybiletter høres interessant ut. Det er egentlig svært merkelig at heiskort skal koste det samme året rundt. Jeg er imildertid skeptisk til om de kan oppnå en markedspoisjone ala Hotels.com eller Booking.com innen reiselivsbransjen, av den enkle grunn at skiturister stort sett vet hvilket anlegg de skal til, mens en byturist gjerne vil ha en enkel oversikt over alle overnattingsmuigheter i byen.

Alt i alt sliter jeg foreløpig litt med å se nødvendigheten av Skitude. Alpinturister flest er ganske stedfaste, og har alledere gode rutiner for heiskort og overnatting. De fleste større anlegg er nå digitalisert. Jeg kan f.eks ikke se hvorfor jeg skal bruke Skitude og ikke Skistar hvis jeg skal til Hemsedal eller Trysil. Det vil jo bare være et fordyrende unødvendig mellomledd.

Jeg tar gjerne imot synspunkter, men da helst ting man har tenkt gjennom selv, og ikke oppgulp fra en eller annen analytiker :-)
Volve
19.02.2021 kl 13:02 2367

enig, tror mange tenker at dette er for godt til å være sant og blir sittende på sidelinja. Når vi ser hvor voldsomt volatilt denne kan være som f.eks 25.januar 8kr, ja da kan ting fort skje. Som alltid er det ingen som vet, men vi som har troa må bare finne felles trøst i å stå i stormen :)
Snapsen
19.02.2021 kl 12:40 2383

Grøver er en luring som ikke skal undervurderes. Se bare på fartstiden i Investinor og hvordan det har blitt bygget opp gjennom årene. At han nå forlater de for dette, ja det krever baller og da har man virkelig troen. Svindal som ambassadør... Vet aldri, men her lastes det hvertfall opp i det stille. Investinor sa vel også forleden at de ikke var interessert i å selge seg ut av noen av sine posisjoner enda, men at de snarere tvert om kunne tenke seg å øke i enkelte posisjoner. 2+2=4?
Volve
19.02.2021 kl 12:13 2428

Selskapet har ramlet helt under radaren, så kanskje lite taktisk lurt av meg å løfte det opp igjen, men akkurat nå er kursen gunstig ift. kursmål og potensiale. Ser også at nye CEO er Bent Grøver fra Investinor. Krever baller å gå fra et statlig trygt foretak og over til et vekstselskap, men da har han vel i alle fall troa. Her kjøpes det mer, selv om frykten er stor :)

Noen som kan hjelpe til med å ta fram oversikt over største investorene?
Redigert 19.02.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Investmoney
13.02.2021 kl 15:33 2615

Takk! Så det nå. La oss håpe det gir en liten snuoperasjon her. Tror ikke denne er på «radaren» til mange enda, men det er et veldig spennende selskap, som kan bli gull verdt!
Lundic
13.02.2021 kl 10:24 4074

Benytter nordnet app for kjøp og salg, og der fremkom det under «aksjonærendringer blant utvalgte investorer» som ligger som siste nyheter på skitude.
Investmoney
13.02.2021 kl 10:01 4104

At Canica øker er spennende og bra!!! Har selv økt beholdning denne uken og har tro på dette caset! Hvor finner du endringen til Canica?
Lundic
12.02.2021 kl 16:36 4247

Canica AS økt med 5,2 mnok aksjer, fra 4,2 til 9,4, eier nå 11,2%. Har virkelig troen på at skitude kan bli et «stort» selskap, markedet er enormt.
YNWA250505
05.02.2021 kl 16:12 4698

JonasKr, om/når millioner av brukere benytter seg av Skitude appen blir dette en enorm markedsføringsplass som vil gi de store inntekter på bla reklame. De vil sikkert tjene penger pr klikk og ikke minst ved konverteringer som leder til kjøp.
YNWA250505
05.02.2021 kl 16:10 4699

http://blog.skitude.com/no/stor-okning-randonee-registrert-skitude/?utm_source=newsletter&utm_medium=no&utm_campaign=skimo_article

Er jo gode tall de presenterer. Klarer de å tjene penger på alle disse nye kundene også kan dette bli bra det:-)

Kult at selskapet blogger og oppdaterer oss.
Redigert 06.02.2021 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
bfbf
03.02.2021 kl 11:24 4949

Men da må du sjekke litt mer. Liftopia ha solgt skibilletter i USA og Europa for en stor mengde skisentre. Det gikk til helvete pga "dårlige" disposisjoner sammenhold m covid, noe som medførte konkurssøksmål fra bl.a. Aspen. Inntil sesongen 2019/20 var imidlertid tonen annerledes, se feks hva Arosa/Lenzerheide mente om Liftopia:https://www.snowindustrynews.com/articles/2019/august/another-year-of-partnership-with-liftopia-delivers-strong-results-for-arosa-lenzerheide/
Skitude har som sagt overtatt Liftopia. Hvis de gjør det riktig er det nok et enormt marked.
JonasKr
03.02.2021 kl 11:13 4973

Tja jeg ville googlet litt rundt Liftopia først. Første jeg finner er at de var nær konkurs ifjor, kanskje derfor de var på billigsalg? De får også sterke 1.5 på Trustpilot med nesten bare negative kundeomtaler.

Som sagt, dette er bare et fordyrende mellomledd, som jeg aldri kan tenke meg f.eks Skistar ønsker å finansiere. Jeg tror det blir svært vanskelig å oppnå markedsmakten til f.eks Hotels.com og Booking.com innen skiverdenen. Hotellkjeder mister mye inntekter til Hotels/Booking, men det er dette alle bruker, så de taper ennå mer ved å stå utenfor. Jeg kan aldri tenke meg at f.eks Trysil vil tape noe vesentlig besøkende på å stå utenfor Skitude. Skitude vil hvertfall ikke ha noen maktposisjon til å presse anleggene for prosenter.

Da blir spørsmålet hva Skitude skal tjene penger på?
Redigert 03.02.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
bfbf
03.02.2021 kl 10:30 5005

Nå er ihvertfall faktum slik at feks Hafjell/Kvitfjell allerede har tatt dette i bruk, og heiskortet har ike blitt en eneste krone dyrere. (samme m Norefjell og Kongsberg i Norge). Videre har det til kommet enda flere utenlandske skisentre. Så hvis det fortsetter i denne takten er jo denne saken helt klart mer positivt enn jeg hadde trodd. Ser at alle skisentrene fra usa som lå innunder Liftopia ikke har kommet enda, og det er vel her penga ligger?!!!
JonasKr
03.02.2021 kl 10:19 5028

Hvorfor plutselig Bull? Kan vel like godt kjøpe heiskort på Hafjells hjemmeside, hva skal jeg med et fordyrende mellomledd?
bfbf
03.02.2021 kl 09:42 5073

Da har jeg gjort litt mere undersøkelser selv, og kjøpt meg inn. Til dere som ikke kjenner til det kan jeg opplyse om at Skitude nå er i drift på Hafjell/Kvitfjell, så her begynner det å skje ting. Vi får håpe de nå greier å ta tak i Liftopia så blir dette kanon.
JonasKr
03.02.2021 kl 00:05 5295

Jeg tror du har rett med tanke på Skistar/Skitude. Hørte en Podcast med Stordalen og han kjemper med nebb og klør mot sider som Booking.com og Hotels.com, som potensielt stjeler masse inntekter. Skistar ønsker ikke gi prosenter til Skitude og den kampen tror jeg Skistar vinner lett. Verken kunde eller skianlegg trenger et fordyrende mellomledd her, mens det er veldig praktisk med Hotels.com/Booking.com når du skal på storbyferie.
YNWA250505
25.01.2021 kl 23:09 5853

Nå får du snart spørsmålet, "men hva skal de tjene penger på". 🙈🙈🙈
Stokk Dum
25.01.2021 kl 22:41 5906

Regner med du har kikket på Information Document ifm børsnoteringen.
Der får du visjoner og strategier servert uten en eneste fornærmelse.

mvh




6.4 Vision and strategy
Skitude aims to digitize one of the last large leisure markets, the market for skiers and other mountain enthusiasts. Unlike other markets such as tourism, accommodation, restaurants, touring etc., this market is still mostly analogue. This means that skiers are still waiting in long lines to purchase ski passes and access the services of ski rentals and ski schools. They are still required to use physical ski cards and have poor options for online booking and checking of availability of in-resort lodges, restaurants, etc. As an example, only 10% of lift tickets are currently purchased online1. Further, only 25% of resorts have their own web shop and only 11% have their own app (Swissdata, https://datascience.ch/).
Currently, Skitude does not have any competitors that cover the same breadth of services to ski resorts and skiers as the Company. Skitude has certain competitors that cover some of the Company's individual services, but none offer a comparable list of services, markets and customers. This situation could hange, but the recent acquisitions of Liftopia and Spotlio have given Skitude a very good front-runner position to be a major player in a coming consolidation of the digitalization of the skiing industry. Skitude has developed a digital platform on which all of this can be achieved. As such, it provides a meeting place between skiers and ski resorts. The Company’s long-term vision is to create a one-stop-shop for both parties – a platform that offers all services related to mountain activities.
Redigert 25.01.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
25.01.2021 kl 22:20 5951

Må du ha mer svar en det som er presentert deg her og nå så hold deg unna og sett pengene i banken. Du mener det er åpenbart heiskort som er eneste inntektsmuligheter. Jeg prøver å fortelle deg om et par andre muligheter i tillegg viser jeg deg potensialet. Hvordan det kan nås er også skrevet. Men bevares, selskapet kan jo konkes også. Har du ikke trua så stay away eller så gjør du som mange andre av oss og kjøper deg inn. Heiskort, skiutleie, premium abbo, reklameinntekter etc etc. Dette er de allerede godt i gang med og veksten er formidabel og vokser seg større og større. Uten en ræva børs i dag hadde vi passert kr 9 og du har fortsatt en mulighet til å kjøpe høyt syvtall. Tviler på om du får igjen den sjansen denne uken?
bfbf
25.01.2021 kl 22:06 5985

Det som er det merkelige her er at jeg ber om velbegrunnede forklaringer fordi jeg tenker å kjøpe aksjer, og så er det stort sett bare drit tilbake. Hvis noen kan gi meg velbegrunnede svar på hvorfor og hvordan så hadde jeg satt pris på det. Som tidligere sagt er det heiskortkjøp jeg tenker på, da det er det som åpenbart kan generere inntekt. Jeg er ikke interessert i potensialet - det vet jeg om. Jeg vil vite hvordan det. skal nås (Ps hvis du har tenkt til å komme med drit så kan du spare deg. Det eneste du da gjør er å skape negativitet og en aksjonær mindre.
YNWA250505
25.01.2021 kl 16:09 6121

Les gjerne dette og kom tilbake til meg om hvorfor du ikke tror på disse tallene: I 2021 estimerer Arctic Securities en omsetning (pro-forma) på 134,5 millioner kroner, etterfulgt av 203, 338 og 471 millioner kroner de påfølgende årene.

I 2024 skal ski-appen sitte igjen med et EBITDA-resultat på nærmere 190 millioner kroner, hvilket gir en margin på 40 prosent.
YNWA250505
25.01.2021 kl 16:08 6126

Du babler videre om at jeg ikke skjønner hvordan de skal tjene penger? Har du hørt om reklameinntekter? Har du hørt om provisjon på salg av heiskort, skiutleie etc etc. I tillegg har de en Premium abbo som jeg vil tror koster litt og som svært mange vil benytte seg av når Skitude vil være på alles lepper i løpet av få år. At du ikke har trua på Skitude får bare være. Andre regner hjem resultater i hundremillioners klassen i løpet av få år. Tror du ikke de vet potensiale her. Legger bare ved litt tekst her. Håper du får med deg potensialet her. Skitude vil og skal kjøpe opp lignende selskaper akkurat som feks Play Magnus kjøper opp andre sjakkapper. Etc etc. De som står alene er svake og lite lønnsomme vil slukes rått og synergieffekter og drift optimalisering vil sørge for gode resultater for de som lykkes og som du ser så er planen til Skitude at de skal lykkes. At du drar frem en mcap på Skistar på 9.03mrd sier jo egentlig alt. De har 6-7 destinasjoner og alle er i Norge/Sverige med svært få innbyggere. Skitude vil bli store internasjonalt og har allerede enormt mange destinasjoner og skianlegg sin portefølje. Denne vil vokse og vokse fremover og millioner av mennesker vil benytte seg av appen. Dette vil genere enormt med penger og Skitude vil bli en utbyttemaskin om 3-4 år.

Ifølge Arctic Securities er markedet til Skitude på rundt 135 milliarder euro, tilsvarende rundt 1.400 milliarder kroner.

– Bransjen er svært lite digitalisert og bare 10 prosent av heiskortene er kjøpt online. Rundt 11 prosent av alle alpinanlegg har sin egen app, mens 25 prosent har en nettbutikk. Vi mener manglende digitalisering kommer som en konsekvens av en fragmentert marked med mange lokale eiere som har opplevd mange år med solid lønnsomhet, og som følge av det ikke har hatt behov for å digitalisere, sier analytikeren.

Spetalen og Bjerke argumenterer for at Skitude har mulighet til å gjøre mange innvannende oppkjøp, og viser til Liftopia og Spotlio, som ble kjøpt til henholdsvis 0,75 og 4,6 ganger EV/Salg på 2020-tallene.

– Skitude har selv kommunisert at det potensielt ser 50 oppkjøpskandidater, noe som kan bidra til å skape både inntekts- og kostnadssynergier. I tillegg kan årets dårlige skisesong som følge av covid-19 åpne muligheter for gode oppkjøpspriser, slik som med Liftopia, sier Spetalen.


STANG UT: Kristian Mørk Spetalen under senior NM på Oppdal i 2016. Han tror ikke noe tilsvarende vil skje med appen Skitude.
Sterk vekst

Skitude har avvikende regnskapsår og lukker regnskapsbøkene i april. I forrige regnskapsår omsatte selskapet for 18,2 millioner kroner. I 2021 estimerer Arctic Securities en omsetning (pro-forma) på 134,5 millioner kroner, etterfulgt av 203, 338 og 471 millioner kroner de påfølgende årene.

I 2024 skal ski-appen sitte igjen med et EBITDA-resultat på nærmere 190 millioner kroner, hvilket gir en margin på 40 prosent.

– Våre estimater ligger under Skituds guiding og med potensielle innvannende oppkjøp er det oppside på verdsettelsen, sier Spetalen.

På eiersiden i Skitude finner man blant andre Investinor, Stein Erik Hagens Canica, Andenæsgruppen og Aksel Lund Svindal. Sistnevnte sitter på aksjer verdt over 6 millioner kroner.
bfbf
25.01.2021 kl 13:37 6208

Det sentrale spørsmålet, som det virker som du ikke skjønner, er hvordan skal Skitude tjene penger? En ting er at det er en app m flere funksjoner (som du finner bedre flere andre steder), men dette gir ikke penger i kassa. Og til info så bruke jeg Skistar som et eksempel (kunnne likså godt brukt Norefjell, Kvitfjell/Hafjell, osv) fordi de eier anleggene, og leverer det som trengs gjennom allerede eksisterende nettsider. Det gir null å skrive at skitude skal "spise opp" andre anlegg uten at du greier å begrunne dette saklig. Til info har feks Skistar en mcap på 9,03mrd på stockholmbørsen - og kursen har steget siste år. Både de og andre anlegg i Norge, Europa og USA kjører selvfølgelig knallhard på markedsføring nå selv om det er pandemi. Det jeg etterlyser er kun et svar fra Skitude at det er en tanke rundt dette, og hva denne planen er. Selve grunntanken, som jeg forsto var heiskortkjøp (og som faktisk generer inntekter, i motsetning til feks å se hvor fort du kjører på ski) er en god ide. Det er bare å se hva Skiperformance har klart å gjøre på såpass kort tid.
Potet
25.01.2021 kl 12:58 6252

Lastet ned appen, men syntes den var tungvint å bruke. Brukte Stavanger for å tracke turene, der får jeg opp topphastighet, i skitude fikk jeg kun "60+ km/h" Solgte meg ut i dag, kun en liten post. Forsøkte premiumabb, men gratis Strava dekker mitt behov bedre.

Forøvrig en god tanke å samle flere steder i en app, men foreløpig var ikke resultat det jeg ønsket meg.
YNWA250505
25.01.2021 kl 11:56 6348

Blir spennende å høre om du får noe svar. Mulig Skistar er best i Hemsedal og knuser Skitude i sine 6 områder. Skitude vil med sine 2-300 destinasjoner genere enormt mye mer penger og de vil også utvikle sin app hele tiden og i flere år. I Skitude kan du delta i konkurranser og motta belønninger i mer en 2500 skianlegg. Du kan sammenligne deg med andre brukere og klatre på rangeringene. Du kan utfordre andre alpinister og snowboardere. Såkalt spillfisering og det blir mer og mer populært. De mest avanserte funksjonene for alpinister og snowboardere: Utforbakke analyse tur for tur
Din sporede aktivitet i 3D
Hurtighetsvariasjon heatmaps
Apple watch sporings app
og mye mer!

Skistar har holdt på i over 45 år og har klart å få på plass 6 destinasjoner. Nå blir de og svært mange andre spist opp av Skitude.

At du nevnte du så flere ( 5 stk 10 stk?) reagerte på at dere ikke gjorde noe for å promotere appen i juleferien som burde være høysesong? HØYSESEONG midt i den verste epedemien og "alle" anlegg nedstengt??? Halloooo, er det noen hjemme heeeeeer.
Redigert 25.01.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare