SOFF - Intel Doggerbank kontrakten fra EQNR?

Slettet bruker
SOFF 22.01.2021 kl 12:25 10101

Har sittet og ventet en god stund nå på at 15 år lange Doggerbank kontrakter på SOV, supply muligens noe AHTS skal meldes inn til Røkke i et par mnd. Noen som har formening om når dette kommer? Det er vel ekstremt på overtid nå? Intel sier at Solstad melder nyansettelser for mange maskinister. Det kan vel tenkes at noe er på vei? Jeg liker Solstad etter restruktureringen men nå har vi ventet lenge.
Redigert 22.01.2021 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
kuka
03.02.2021 kl 17:18 3075

Å gjøre oss tanker har vi full rett til...noe annet er å påstå noe, selv om vi skulle være flere som tenker det samme. Jeg registrerer at her er "eiere" av Soff som tradisjonelt ikke "ønsker" å være "drivere" av et selskap av Solstads format-, utover en kortere periode. Det må fortone seg som vanskelig å sitte "på begge sider av bordet" samtidig, både som "eier" og kreditor.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:19 3072

Det i seg selv er ikke en god grunn til at kursen skal ned. Begynner noen av de største å selge seg ut vil vi nok merke det på både volum og kurs umiddelbart.

Da Danske bank solgte seg ut gikk kursen mye ned. At det er marginale endringer til topp 20 tenker jeg, inntil videre, er bra.

Redigert 03.02.2021 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:35 3052

Det du skriver her faller på sin egen urimelighet, at du ønsker den til 5kroner og under kan jeg skjønne, men at den skal dit nå i disse tider er ganske utopisk.
Har merket meg at du svitsjer mening om opp og ned i mange aksjer på daglig basis og det er du i din fulle rett til å gjøre.
Men synes da at du bør argumentere for hvorfor den skal under 5.
Å argumentere at den skal under 5 fordi mange sitter med gevinst her passer seg ikke rett og slett, at du valgte å gevinssikre er ikke ensbetydende med at alle andre tenker å gjøre det samme.
Dersom selskapet i morgen melder om inngått langtidskontrakt for Maximus for 3 år fra juni 2021 snakker vi ikke 5, men snarere 12-15 kroner aksjen.
At oljeprisen drar seg mot 60 dollar, at LP Solstad uttaler seg meget positivt til FA om havvind kontrakten for Fortress burde si ganske mye, mellom linjene i den artikkelen er han ganske tydelig for utsiktene framover. Kan ikke sies mye tydeligere uten å si direkte at her kommer det snart mer.
At dem velger å reaktivere Normand Fortress etter 4,5 år i opplag burde fortelle de fleste det meste om hvordan man vurderer utsiktene framover.

Selv mener jeg den artikkelen er BULL.

Folk må gjøre hva dem vil for min del, men jeg skal være inne den dagen vi får en melding som gir 30-50% oppgang ved start, den kan komme før vi aner.
Redigert 03.02.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:40 3045

Støttes.

Det var noen som på lørdag hevdet kursen til SOFFskulle ned på mandag. Se hva som skjedde. Folk må mene å tro det de vil, men jeg blir noget irritert av å bare dumpe påstander uten redegjørelse.

Edit; hadde vi heller fått frem synspunkter sementert i argumentasjon så tror jeg vi får drøftet selskapet fra flest mulig vinkler. Samtidig som vi unngår å vilke oss inn i eder og galle polemikk.
Redigert 03.02.2021 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:57 3019

https://www.maritimt-forum.no/haugalandet-og-sunnhordland/nyheter/2021/kronprinsen-motte-sjomann-pa-normand-fortress

– Det var godt å kjenne at kongefamilien på denne måten hadde omtanke for oss sjøfolkene. Dette satte vi utrolig stor pris på, sier Kim Lekva Velve.

Han er bås og kranoperatør om bord i konstruksjonsskipet Normand Fortress som nå gjør seg klar for jobb i havvindmarkedet.

– Jeg kunne fortelle kronprins Haakon at Normand Fortress nå bryter opplag i forbindelse med at vi vant kontrakten med MHI Vestas. Etter offshorekrise og koronakrise var det fint å kunne fortelle noe positivt, smiler Velve.

Som hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet hos Solstad Offshore representerte han ikke bare rederiet, men også rundt 400 medlemmer i Sjømannsforbundet som seiler om bord i Solstad-flåten.

– Jeg unnlot ikke å nevne at Solstad Offshore er Norges største offshorerederi, slår Kim Lekva Velve fast.

Hovedtematema i samtalen med kronprinsen var utfordringene sjøfolkene møter med mannskapsskifter, karanteregler og ulik praktisering av disse verden rundt. Til dels sterkt redusert bevegelsesfrihet og nedkorting av friperioder er blant skyggesidene.

Foruten Kim Lekva Velve fra Solstad Offshore, møtte kronprins Haakon sjøfolk også fra Odfjell SE, Hurtigruten og Havila Shipping.

(Tekst SMe. Foto privat/NR)
Redigert 03.02.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2021 kl 19:44 2523

I en artikkel i FA fra desember stod det å lese at tildeling var ventet TIDLIG neste år.

Hva er tidlig?
Vi begynner vel snart å bevege oss ut av fasen som kan betegnes som "tidlig neste år".
Mulig det kan strekkes ut februar, men fra mars og utover kan vel ikke regnes for tidlig, så tenker vi har svaret om ikke mange dagene.
DiggingNorway
19.02.2021 kl 09:40 2329

Noen kontrakter ser ut til å bli utdelt hvertfall, eller er det ikke samme prosjekt?
https://aibel.com/news/aibel-wins-offshore-wind-contract-at-dogger-bank
R1234
19.02.2021 kl 14:07 2236

Kjøp!
Slettet bruker
19.02.2021 kl 15:17 2173

Enig, men noe ekstraordinært på gang R1234?
Byzantin
19.02.2021 kl 19:06 2084

Kjedelig hvis de andre tar en "doggy" uten at Soff får være med.
R1234
19.02.2021 kl 21:26 1992

Nå har jeg fulgt å lest en stund ang Soff, men klarer ikke bli trygg på Q4 2020. Er fryktelig spent på denne komande uke. Vi får nok uansett kjøpsvillig frem til Q4, men det må jaggu komme noe ut av hatten, ellers er vi nok nede på lav 7.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 00:09 1899

Er usikker på Q4 selv. Men det er god grunn til å forvente bedring. Må nok lengre inn i 2021 for å se gode resultat av restrukturering. I perioden mellom Q3 og Q4 har soff mottatt en grei mengde kontrakter, samt andelen fartøy i spot har tatt seg opp. Å forvente gode tall fremstår urealistisk. Kursen gikk ned en del etter Q3, men innen noen uker hadde kursen nesten doblet seg. Dilemma blir å ta risk off salg for satse på kurs nedgang vs holde i håp om nyheter. Kommer det positiv nyheter om Maximus for eksempel er vi ferdig med sub 10kr. Dogger blir nok kunngjort som børsmelding.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 00:28 1882

Ja, jeg vet ikke hva bunnlinje man kan forvente seg, men selv om spotmarkedet var elendig også i q4 er det vel verdt å merke seg at Solstad har vært flinke til å engasjere en stor del av flåten på langtidskontrakter.

Med utgangspunkt i q3 rapporten som viser kontrakt/spot/rammeavtale/opplag etc viser følgende:

13 av 19 AHTS var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 6 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

25 av 33 PSV var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 8 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

24 av 25 CSV var på fast kontrakt gjennom q4. Normand Mermaid har jeg ikke oversikt over for q4, men mener å huske at den var på oppdrag hvertfall i desember.

Hvordan dette står seg ift inntekter versus kostnader har jeg liten formening om.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 09:04 1791

Hva bunnlinjen blir har jeg heller ikke så stor formening om. Men det som er sikkert er at dollar har svekket seg mot NOK. i perioden (og fortsatt gjør). Så valutakursendringer er i hvertfall i solid pluss i regnskapet.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 09:58 1734

Kan ikke forvente noe av q4, det blir nok elendig,
Slettet bruker
20.02.2021 kl 10:15 1700

Selvsagt kan man forvente noe fra q4.
Restruktureringen har satt Soff i en langt bedre posisjon enn hva dem var i før q4. Vilkårene er endret til det bedre for selskapet. Selskapet har foretatt enorme nedskrivninger og med bedring i markedet kan det være grunn til å anta at den nedskrivingstakten har endret seg. Q4 kan åpenbart være noe tidlig, men jeg forventer at man ser en merkbar forbedring etter at grep er tatt og iverksatt.
I tillegg kan man selvsagt kunne forvente og det som virkelig er spennende, hvordan selskapet vurderer mulighetene nå framover, spesielt innenfor det grønnes skifte og særskilt innen havvind.
Man bør også kunne forvente at man redegjør for Maximus, både ift Saipem, men også hvordan dem ser for seg tiden som kommer for Monsterskipet.
Men, dersom du tror på 1 mrd i overskudd er jeg enig i at man kan ikke forvente seg noe, men det er litt viktig å se på de lange linjene og heve seg over dag for dag mentaliteten på kursbildet.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 10:37 1664

Spennende selskap. Veldig grei oppsummering. Mener jeg at Aker uttalte en gang; alle for en og en for alle. Etter restruktureringen er jo dette et helt annen selskap. Skal ikke se vekk fra innside kjøp etter q4.
Redigert 20.02.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2021 kl 10:41 1653

Q4 blir elendig, det er det det spørres om
Slettet bruker
20.02.2021 kl 12:14 1593

Synes du argumenterer for å bruke ditt utrykk ELENDIG for hvorfor det blir nettopp det, elendig.
Slenger man ut slikt så bør man som et minimum si noe om hvorfor. Og ikke minst, hva er å definere som elendig?

Kom med dine anslag, istedet for å bare fyre løs fra hofta.
Avventer i spenning din redegjørelse.
Redigert 20.02.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
R1234
24.02.2021 kl 11:31 1183

Å fy så kjekt det skal bli ned positive nyheter i Q4
kuka
24.02.2021 kl 12:49 1107

Tror vi kan si at aksjekursen i øyeblikket ikke gjenspeiles i det som skjer i spotmarkedet. De må vel være mange år siden at det er oppnådd så høye rater som det vi har vært vitne til de seneste dagene. Om disse ratene er om ikke annet er noe gjenspeilet i de lange kontraktene tror jeg vi trygt kan si vi omsider er kommet ut av "sumpen". Når det gjelder q4 som vi får i morgen(sannsynligvis først etter at børsen er stengt), har jeg ikke den beste følelsen. Derimot forventer jeg en offensiv Solstad i "avdelingen" for hendelser i perioden etter 31/12. Jeg har videre mistanke om at dette er et selskap der det kan bli lett for å bli "sittende igjen på perrongen" når kursen en gang for alvor begynner å gå.