Dagens klovn = dagens artikel

Kvike11
RECSI 22.01.2021 kl 15:07 20968

Dagens klovn er en journalist, der ikke har mere stof til at angribe NAS, nu det ser ud til staten går ind og hjælper NAS.
RECSI har været underdrejet i et par år på grund af handelskrig mellem USA og KINA.
Idag har de flere ben at gå på og en fremtid indenfor batterier, solceller og eksport. m.m..
Kursen er som ikke ret høj i forhold til tidligere tider, så kære journalist, du må finde på noget bedre at få din tid til at gå med, eller et andet job.
du prøver at piske en stemning op, måske fordi du ikke selv nåede at komme med på toget
Ingen grund til at kalde RECSI en boble, når kursen er så lav, kunne forstå hvis værdien var på over 2000 milliarder.
Kursen har tidligere været oppe over kurs 200 og det kommer den igen..
Heldigvis kan jeg kun læse overskriften, kommer aldrig til at betale for disse artikler.
Allroad18
25.01.2021 kl 23:25 1041

Forsåvidt ikke uenig i deg med disse overskriftene som er skrevet, det er lett å få panikk og ikke forstå helheten. Når vi i tillegg har et lite fall på hovedindeksen, så er det dessverre litt lett for mange å selge seg ut før fornuften slår inn. Aksjeverden er mye mer uforutsigbar enn tidligere, det har vi sett mange eksempler på i 2020. Men innerst inne er stort sett fasiten den samme som før, tenk langsiktig og benytt heller anledningen til å snitte ned, det meste stiger igjen!
Intravenøsiu
25.01.2021 kl 22:42 1187

Ja, godt mulig det bare er semantikk det står på, veien til giljotinen er kort på dette forumet.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:42 1188

Ren manipulasjon Tommy. Er SAGA og Private Banking kunde hos DnB og vil ta kontakt med DnB Markets i morgen. De pleier som alltid å være kjempe hyggelige og gir raske svar, både på telefon, chat og e-post, men er spent for i morgen! I følge analytikeren fra DnB Teknologi, så er DnB Teknologi en fond alle burde kjøpe, men vi bør holde oss langt unna DnB Miljøinvest, DnB SMB og DnB Grønt Norden, ettersom de kjøper aksjer som er skyhøyt priset og som allerede har nådd sitt potensial.

Eller fortelle sannheten; netto kjøp og salg er ca. det samme. DnB Teknologi rebalanserte, ettersom REC har vokst drastisk de siste månedene og de andre DnB fonds lastet opp stort. Flere av dem på top 10/20/50, kanskje andre fonds utenfor top 50? Mistenker at de gjorde det for å manipulere, skape frykt og laste opp enda mer før det virkelig tar av i Februar. Les gjerne nye tråden jeg opprettet :)
AksjeRik
25.01.2021 kl 22:37 1238

Nå er stå en helt annen.

Edit : Latterlig enkelt å forstå agendaen her. Det kommer slike oppslag rimelig ofte.
Redigert 25.01.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
25.01.2021 kl 22:36 1240

"En del av RECs potensial er allerede tatt ut". Da mener de selvfølgelig at potensialet var midlertidig tatt ut - teknisk sett.
Redigert 25.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Tommyknocker
25.01.2021 kl 22:11 1333

Tja. Problemet mitt er forsåvidt ikke voatilitet på børsen, eller svingninger i kurs. Det jeg synes er uredelig er boble artikkelen, og nå "dumper rec silicon aksjen" saken. Begge bak betalingsmur i håp om betalende kunder. Og det topper seg for meg personlig som kunde i Dnb at han sier at potensial i aksjen er tatt ut (nest største eier!). De skapte ras i aksjen og dro med seg mange småsparere, da de andre DnB fond beriket seg i denne transaksjonen. Sitter de å drikker i redaksjonen? Er det ingen i teknologi DnB som har mediekontakt ansvar? Jeg klarer ikke skille dagens klovn🤡
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:02 1390

Her ser man tydelig at de andre fondene til Dnb har kjøpt det Dnb tekno har solgt i år:) hehe disse er noen luringer egentlig ikke solgt noe som helst bare overført til andre fond da de nådde maks antall Rec aksjer i fondet:)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:58 2565

denvise2
I dag kl 14:34
1772

#legger ut hele artikkelen her, så får jeg heller få en tur i FA karantene#

Dumper REC Silicon-aksjer
– Det er naturlig for oss å selge når aksjekurser stiger så mye, sier Anders Tandberg-Johansen i DNB Teknologi.

SELGER: Anders Tandberg-Johansen og de andre forvalterne av DNB Teknologi kan være fornøyd med utviklingen i REC Silicon-kursen.
Industri
Christer Teigen
13:41 - 25. jan.
Ferske aksjonærlister viser at det er gigantfondet DNB Teknologi, nest største eier i REC Silicon, som er den desidert største nettoselgeren om dagen.

Bare i forrige uke reduserte fondet posisjonen med 2,4 millioner aksjer. Hittil i år har fondet solgt 6,5 millioner REC Silicon-aksjer, og eier nå rundt 9 millioner aksjer.

Kraftig oppgang

Til tross for at eierskapet er redusert fra 4,2 prosent ved nyttår til 2,4 prosent nå, er fortsatt fondet største eier etter Aker Horizons.

– Det er naturlig for oss å selge når aksjekurser stiger så mye, sier forvalter Anders Tandberg-Johansen i DNB Teknologi, og fortsetter:

– En del av RECs potensial er allerede tatt ut. Aksjen er vel opp 9-gangeren siden bunnen. Vi finner mer verdier andre steder akkurat nå.
OPTIMISME: Silisiumfabrikken i Moses Lake, REC Silicon
Foto: REC

Andre DNB-fond kjøper

Men mens forvalterne i DNB Teknologi selger seg ned, finner vi andre DNB-fond på listen over de største nettokjøperne i REC Silicon hittil i 2021. Stjernefondet DNB SMB har økt sitt eierskap med 3,1 millioner aksjer i år. DNB Grønt Norden og DNB Miljøinvest har tilsammen nettokjøpt 2,3 millioner aksjer i REC Silicon.

Andre store nettokjøpere i REC Silicon i den seneste tiden er blant andre Dean Zuzic, gjennom sitt investeringsselskap Fazaju. Zuzic jobber til daglig som finansdirektør i AqualisBraemar. Han har kjøpt 1,4 millioner aksjer i år, og eier nå 4,3 millioner aksjer til en verdi av rundt 76 millioner kroner.
Allroad18
25.01.2021 kl 21:32 2802

Dagen i dag er jo ikke bare «trist» for RECSI. Fallet eller mini korreksjonen har jo rammet nesten alle børsens selskap i dag. Det ser ut til at mange glemmer psykologien og tror at fordi et fond eller store aktører vil inn, så manipuleres kursen. Det er godt mulig i noen tilfeller, men i dag er det panikken som råder. Vi må tåle svingninger og røde tall innimellom, uten at det nødvendigvis er forklarlige grunner, slik er børsen. Uheldige avisoverskrifter, fond som trekker seg ut for å sikre gevinst mm. sånn er det bare. Dersom man vil satse penger, må man også være villig til å tape penger. RECSI tror jeg vil klare seg bra fremover, men i dette spillet må man være tålmodig og holde hodet kaldt! Tenk om de virkelig store bilprodusentene vil samarbeide på batteribiten, og da tenker jeg ikke på Tesla😃
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:10 2923

Det er snakk om "high purity silane" i denne artikkelen. Er all silan som Rec produserer av denne graden?
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:07 2946

Spørsmålet du stiller om de andre DNB-fondenes opplasting av 'taper-aksjen Rec' er også et spørsmål som bør gå til Finansavisen. Utfordret de megleren på denne selvmotsigelsen? Hvis ikke, hvorfor? Er det greit for en seriøs avis å la en selger få sitt budskap på trykk uten å stille noen kritiske kontrollspørsmål?
(med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen, men ser ingen som har vist til problemstillingen i kommentarer)
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:04 2980

Ticker: RECSI NO, REC.OL
Shares fully diluted(m): 372.4
Shareprice (NOK): 18.0
M.cap (musd): 791
NIBD (musd): 82
EV (musd): 873
THE CASE: TRANSITIONING TO A BATTERY PLAY COULD IMPLY 5 X UPSIDE!

After years of challenges due to the solar trade war between the US and China, REC Silicon is positioned to turn around the battery industry and become the leading provider of silane gas to the producers of silicon anodes for battery application. A market that is set to grow exponentially as EV manufactures and battery producers scramble to increase efficiency and longevity while at the same time as cutting costs and weight. Some customers of REC today (Sila Nano and Group 14) have managed to overcome this issue by replacing anodes in Lithium-Ion batteries made from graphite carbon with silicon. This improves energy density as silicon can store 10x lithium vs carbon. High purity Silane is the most efficient way of making silicon anodes.
REC is the only producer of silane gas in Europe and USA and has a capacity of 7.000 MT in Butte and 25.000 MT in Moses Lake = 32.000 MT total. Their current production at Butte of around 3k mt gives them a global market share of 70%. Their total capacity can supply 1m electric vehicles. This radically improves the earnings of a company which historically has had the same capacity linked to the oversupplied solar polysilicon market, as the silane gas was used as input in the manufacturing of solar grade polysilicon.
Silangas prices today is around 25 dollars and REC Silicon has a cash cost less than 10 dollars – with its capacity of 32k MT Silan. Assuming, similar 25 USD of prices today we are looking at EBITDA (100% capacity) of 480 MUSD. This comes from already installed capacity (REC has already fully financed the reopenening of Moses Lake). Applying a conservative multiple of 10x EBITDA (100% silan capacity) you get 108 NOK a share (only Moses Lake and Butte).
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025 but the potential should at least be pretty obvious.

Les hele rapporten her


https://www.nettavisen.no/okonomi/rokke-aksjen-er-femdoblet-og-kan-na-flerdobles-igjen/s/12-95-3424072219
Slettet bruker
25.01.2021 kl 20:28 3279

Hva skjedde med sol aksjene i usa egentlig? Nesten samtlige gikk fra 5-10 % + til 5-10 % minus på 1 time.
Rubin
25.01.2021 kl 19:20 3569

Ja, men dette er kjente metoder som de store gutta alltid bruker. Som kjempestor kunde hos DNB kan Røkke kun ta en telefon til banken og be om å kontrollere kursen til de er fornøyd. Husk på at DNB mellomfinansierte Røkkes oppkjøp av Aker for ca. 20 år siden.
Her er det bare å laste opp til de store «nyhetene» kommer. Når Røkke far fått nok aksjer starter ferden mot 100kr+ 🥂🥳
Redigert 25.01.2021 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 19:18 3591

Helt enig med deg. Analytikere er en gjeng med manipulative drittsekker som spiser opp de små. Ikke tilfeldig at Finansavisen publiserer to clickbait artikler om REC Silicon, to børsdager på rad. Som jeg skrev ovenfor; for å riste ut uvitende aksjonærer eller de som kjøpte ved forrige topp. Det stresser ikke meg. Vi kan gjerne falle 50% til for min del, men som de leker rundt med de som er mindre trygg på casen....

Det er noe stort som foregår bak kulissene her. Det er min sterkeste teori. Kursen manipuleres ned for at noen skal få lastet opp før det eksploderes (husk vi er noen uker unna Q4 I Februar, som jeg tror vil være en før og etter øyeblikk for selskapet), men spørsmålet er hvem?
Redigert 25.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:39 3863

Jeg slutter aldri å forundres over hvordan folk på børsen går i flokk og styres som marionetter av store aktører. Forstår en virkelig ikke at oppslag i finanspressen har en hensikt? Etter mange år i Rec er det bare å registrere at historien gjentar seg. Flokken beveger seg i den retning meglerhus, analytikere og pressen legger opp til. Hvorfor i all verden tror dere det slippes to FA-artikler på kort tid som åpenbart har til hensikt å skade rec-aksjen? Tilfeldig?

Jeg har i årevis gått mot de fleste råd fra 'eksperter' med rimelig suksess. Når jeg fra oktober 2019 til september 2020 har en lang rekke kjøp på kurs mellom 2.42 og 3.18, så er definitivt ikke fordi jeg hørte på meglerhus. Sjekk fakta, tenk selv og vær tolmodig.
Tycho
25.01.2021 kl 18:27 3993

Så Røkke senior lurer sitt eget datterselskap hvor sønnen er sjef, og som skal være flaggbærer i Akers miljøsatsing, for å gjøre en kjapp gevinst på Recsi. Røkke senior er nok en kynisk luring. Men dette gir absolutt ingen mening på noen som helst måte.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:25 4027

Ser at moses lake industries vokser kjapt i semiconductor market, og at de har 16 nye stillinger ute. Er dette en kunde av rec og kan økt produksjon her også komme rec til gode?
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:24 4027

Jeg tror at de vil nøye seg med 33% her gjennom en emisjon rettet mot gjenåpning av Yulin, usikker på om de kan få 51% i et selskap som REC Silicon, men Røkke Jr. sier jo selv i forrige uke at de har 51% eierandel i alle Horizons selskaper.

Du tar opp et godt poeng angående det at det er Røkke sin bank. Her får samtidig DnB muligheten til å laste opp enda mer. Clickbait artiklene til Finansavisen har dratt ned kursen til nesten det samme som de var før børsmelding om Horizons kom, dette er litt sykt faktisk. Jeg tenker på alle triggerne som kommer fortløpende nå fremover og at det bør være rekyl opp i følge teknisk analyse, men det jeg er usikker på er om Finansavisen fortsatt har mer ammo de vil komme med de neste dagene. Er jo klart og tydelig at de forsøker å manipulere prisen ned. Kjempe skummel overskrift på fredag og nå i dag, men selveste innholdet er helt annerledes.

En ting er sikkert; jeg er Private Banking kunde hos DnB og kommer til å skrive til DnB markets. Som oftest svarer DnB meg med en gang, men tror denne kan ta litt tid. Ifølge deres forvalter i DnB Teknologi bør man kjøpe teknologi, men aldri røre DnB Miljø, DnB Norden, DnB Miljø osv. fordi de kjøper taper aksjer hvor potensialet allerede er "utnyttet".

Det jeg tror er at akkurat nå driver de store gutta å manipulerer og utnytter livet ut av oss små. Tenk deg at vi er 3.49% unna fra når Horizons børsmelding kom. Omsetning på veien opp: 486M, 294M. Omsetning på veien ned: 259M, 133M og 198M. Merk at omsetningen stoppet ganske mye og var stabil på både fredag og i dag (på vei til positiv retning) før artiklene fra Finansavisen kom. Noe spennende foregår bak kulissene, men samtidig bør dette ikke være lov, er nok mange småaksjonærer som har solgt seg ut, evt. de som kjøpte nær toppen pga. ren manipulasjon.

Kun mine meninger.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:21 4073

Røkke har tatt gevinst ved å selge til Horizon.. Er du seriøs?Hvor raskt en kurs går fra 2 til 20 har vel ingen verdens betydning når forutsettningene er totalt endret. Du må gjerne tippe, men da er vel oddsen mer passende for deg.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:13 4151

Jeg prøvde å forklare gjengen på denne tråden i helgen at Røkke har full kontroll-han har sikret seg en pen gevinst i REC aksjen i Aker når han solgte REC «eventyret» over i Horizon-hvor salget er finansiert av nye aksjonærer-kurs 16 kr var max han turde å ta(ikke 100 kr som gjengen her inne tror REC er verdt pga hausing i bla. aksjeforum.com). DNB har fått med seg essense og sikkert og annen info om fremtids planer det har vært spekulert om i REC(ML og Kina) som med stor sannsynlighet kan bli utsatt på ubestemt tid.Kursen gikk raskt fra 2-20 kr, mitt guess er at den går lynraskt til under 10 kr. REC må snart slippe nyheter om ML og Kina opsjon..da får en servert realiteten.
solfylt
25.01.2021 kl 18:01 4263

Det er jo litt historikk knyttet til forfatteren/DNB Tek og denne saken fra et drøyt år tilbake også, som kan være relevant: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2019/12/10/7481024/rec-blemme-for-dnb-teknologi
Rubin
25.01.2021 kl 17:43 4434

DNB er også Røkkes bank. Han ønsker selvsagt ikke at kursen dundrer oppover før de har full kontroll i RECSI, dvs. 51%. Som de nevnte i helgens artikkel i E24, så jobber de med planene for RECSI nå, samt gjenåpning av ML. Tipper ting skjer fort når «partnerne»begynner å grave på nabotomtene...meget snart...👍
spanjolen
25.01.2021 kl 16:57 4679

Tre mann og tre gravemaskiner så får man gjort mye på en uke😎😎
nemi's
25.01.2021 kl 16:56 4688

Jeg kan også stikke spaden i jorda.

Det virkelige REC bygger anlegg for samme formål som VP fortsatt planlegger. Anlegget i Franrike er 148,000m², eller 300m *500m. Og det er finansiert. Og du kan lese mer om det på REC's hjemmeside. Eller her:

https://www.pv-magazine.com/2020/11/18/rec-identifies-location-for-4-gw-solar-module-factory-in-france/

De 200 angivelig ansatte i VP har ikke klart å mekke en hjemmeside enda. Og dere i muppetgjengen tror at de egentlig driver med industriproduksjon for fullt fra noen Moelven-brakker gjemt borti skogbrynet. Sånn i hemmelighet. Og de skal så klart drive parallelldrift fra Moelven-brakkene mens 300m*500m industribygg reiser seg. Og ikke skal det koste noe å ha dem ansatt. Selv om VP beviselig ikke har verken produktkatalog eller kunder.... Moro!

Her flyr penga. For VP's aksjonærer kan ingenting om penger. For penger - det er det kun RECSI-muppetgjengen på HO som forstår seg på.

200 ansatte, ... i Moelven-brakker uten adresse, .... og ikke krever de lønn, ...., ingen hjemmeside, ... anlegg 300m*500m, ....

RECSI-aksjonærer er ikke som andre aksjonærer !
Lykkeknotten
25.01.2021 kl 16:46 4797

Kan vel være flere ansatte enn de som har linkedin profil knyttet opp mot VP?
Mener du også at folketallet i Norge er 1,4 millioner? De er nemlig totalt antall registrerte LinkedIn profiler i Norge.
Intravenøsiu
25.01.2021 kl 16:36 4917

De oppgir 51-200 ansatte.

Uansett, dette er CEO I VP som du omtaler som en som “driver dank” : https://www.energy.gov/eere/contributors/charlie-gay

Er ikke så mye mer å si egentlig, ha en fin dag.


nemi's
25.01.2021 kl 16:24 5057

De har tre employees på LinkedIn. Ikke en gang ESG-aksjonærene i "produksjonsbedriften" VP tillater ha mer enn enn tre stk. gående og drive dank. Det må du skjønne. Sånn er det med alle startup's uten gateadresse.
Gjøk
25.01.2021 kl 16:22 5087

Klart de har trua, jeg har hatt Rec siden mai 2019, med et snitt på ca 5,1. ser ikke noe dramatikk i en liten dipp. Ha trua folkens.
Intravenøsiu
25.01.2021 kl 16:21 5122

Jøss, noen må kontakte Charlie Gay og si at de oppgir helt feil tall på Linkedin :D
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:19 5142

nemi's, som mener at LinkedIn er den offisielle kilden for ansattlister, har kommet fram til at VP har hele 3 ansatte. De får det travelt.
Redigert 25.01.2021 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:19 5151

Nei sjelden sett så mange på fond fra Dnb på en aksjonærliste:)
Intravenøsiu
25.01.2021 kl 16:14 5231

Blir interessant å se hvor mange Violet Power ansetter i år, nå har de mellom 51 og 200 ansatte ifølge LinkedIn.
t3sm
25.01.2021 kl 16:14 5242

Det sier seg jo selv at de har trua på denne. Hvis ikke så hadde ikke hverken kjøpt seg opp i alle de ulike fondene, og de hadde iallefall ikke sittet med posten som gjøken har i fondet sitt, DnB Teknologi
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:12 5281

Men det er vel logisk Dnb vil fordele det over flere fond altså spre risikoen samtidig visste de jo at det ville få mange små aksjonærer ut da det skaper støy:) Spør du meg er de noen luringer de andre fondene har økt mye i 2021:) Trua på aksjen har i hvert fall ikke blitt mindre :)
Redigert 25.01.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
t3sm
25.01.2021 kl 16:11 5288

At "folk" klarer å ha det på samvittigheten forstår jeg ikke...
En ting er at vi kjenner til potensialet og ikke selger. En annen er de som har lest at denne kan gå X-gangeren, kjøper på topp og som eventuelt ikke har (lang) erfaring i markedet og desverre selger med tap. I dette tilfellet er det noe FA og DnB "fondsforvalteren" må ha på sin samvittighet...
Slettet bruker
25.01.2021 kl 16:07 5362

Bra! Viktig å ikke ta mer risiko en mann ønsker. Jeg anbefaler ingen å ta like mye risiko som meg. Jeg er litt gæren når det kommer til sånt, men en av årsakene til at jeg kan ta så mye risiko på aksjer er pga. sikkerheten ved min fulltidsjobb. Jeg er skuddsikker på casen og har ikke solgt en eneste aksje, bare lastet opp mer og mer.

Dager som i dag, eller fredag er perfekte kjøpsmuligheter. Frykten vil avta - noe den egentlig begynte å gjøre allerede i dag hvor vi så flere prosent opp, men frykten for fall i hele OSB samt clickbait artikkel har dratt kursen kunstig ned. Når det gjelder Finansavisen, det er lavmål og flaut, men som forventet av Hegnar. Når det gjelder analytikeren fra DnB, her er det noe som ligger bak. Husk; alltid en årsak bak hva analytikere sier. DnB ønsker kursen ned virker det som, ellers hadde de aldri tillat en slik kommentar fra teknologi, når så mange andre DnB fonds er stort lastet opp her.

Istedenfor å si at aksjen rebalanseres ble det nevnt at potensialet er nådd. Vi som følger med vet hva sannheten er, men jeg tror det er store ting som vil skje fremover - og dette er fonds forberedt på og ønsker så billig inngang som mulig uten å dra prisen opp.