Oljemarkedet kommer til å tape mye terreng fremover...

Bullinvestor
23.01.2021 kl 00:20 6520

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/01/22/7613116/analytiker-i-bank-of-america-tror-oljeettersporelsen-nar-toppen-dette-tiaret

Det store spørsmålet hvor raskt kommer dette til å gå?? Haim Israel i Bank of America tror at Hydrogen kommer til å ta 25% av all olje etterspørsel innen 2050..
Her tror jeg analytikere, eksperter med fler kommer til å bomme kraftig. Vannkraft, Havvind, Solkraft var ikke nevnt. Med dagens hastighet i fornybart kan disse målene nås mye tidligere. Ikke utenkelig at år 2030 så er oljemarkedet 50 % mindre ?
Bullinvestor
23.01.2021 kl 00:52 4902

Oljemyggene tror jeg kommer til å være historie om noen år.. Det blir nok oljegigantene med penger som blir å drifte etterspørselen i overgangsfasen samtidig som fornybarsatsingen kapitaliseres. Skal ikke skremme aksjonærene i oljesektoren, men det er mange krefter som virker mot oljemarkedet, noe som ikke eksisterte før 2014
Labbetuss360
23.01.2021 kl 01:00 4882

Kan man lage bæreposer av hydrogen? Jeg aner ikke, bare lurer...
omans
23.01.2021 kl 01:03 4864

Det er vel dette med hva som er populært i tida også.

Husker tilbake til før finanskrisen da oljeprisen ble kjørt opp til 146doll på peak oil teorien.
Da var det populært å kappes om høyest oljepris mål basert på dette.

Skal huske på at verden fortsatt er i full krise, selv om børser er ved ath.
Etter hvert vil pandemien forsvinne bit for bit..hverdagen vil komme tilbake bit for bit...12 år etter finanskrisa har mye skjedd, og mye vil skje fremover som man ikke ser nå. Det føles kanskje lett å se inn i fremtiden, men historien viser at der tar man feil.

Etterspørsel etter fossilt kan bli høyt ift tilbudet, investeringene har fallt, letkostnader er redusert pga redusert leting, og myndigheter skremmer entreprenører bort.
Redigert 23.01.2021 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
Selfors
23.01.2021 kl 01:08 4847

Må ikke se dere blind på det nye inn ordet, grønn. Olja kommer til å være Norges sikre inntektskilde i tiår fremover. Når det grønne hysteriet er over og man har fått bedre oversikt(de politikk styrte) så ser de at vi kan ha både grønn teknologi og OG side om side. Vi er faktisk avhengige av polymerer altså plast, olje og gass.
Redigert 23.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.01.2021 kl 01:28 4808

Sorry det her er bare tull.

Europeere og amerikanere gjør den vanlige feilen og tror at de er de eneste menneskene på jorda. OECD-land utgjør 17% av jordens befolking, og blant de resterende 83% tør jeg minne om at "klimakrise" er et ikke-eksisterende begrep. OECD-land (17%) bruker pr nå 53% av verdens olje, så uttrykket "gjør som vi sier, ikke som vi gjør" har sjeldent vært mer treffende. Bottom line er; selv om OECD kutter drastisk ned på oljeforbruket så er det 83% som vil gjøre det motsatte, så får vi se når Teslaer utgjør 50% av nybilsalget i Afrika og Asia. Jeg tror ikke det blir i min levetid, og statistisk sett har jeg mange tiår igjen 😀. Husk at i store deler av europa så har oljeforbruket gått nedover i to tiår allerede, dette er ikke noen ny trend.
Redigert 23.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
omans
23.01.2021 kl 09:36 4648

Det er vel forøvrig ikke noe nytt vedr fremtidsprognosene i 2050. Altså om 30 år fra nå, da det er estimert fra noen hold at hydrogen vil stå for 24% av energiforsyning.

https://www.oceanhywaycluster.no/news/hydrogen-will-play-a-significant-role-in-world-energy-supply-by-2020

Det å sitte her og prate om 2050 og konkrete tall gir ikke noe mening, hva prøver han å oppnå? Han er økonom i banken, men er jo fri til å ytre sin fremtidsvisjon basert på allerede kjent info.

På 30 år frem til nå, hvordan har befolkningsveksten vært. Folkemengden er økende på jorda, dermed stadig økende etterspørsel. De fleste takker såkalt grønt supplement velkommen innen energi. Det er bare å prøve seg. Folkemengden i 1990 var 5.281mrd personer, idag er det 7.8mrd. om 30år ? Mulig man får bremset utviklinga noe, men økningen vil komme, mest i Afrika. Tror prognosene er 9.7mrd i 2050 og toppen nås ved 11mrd i 2100 iflg anslag.

Klart at grønn energi tilskudd blir tvingende nødvendig.
Redigert 23.01.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2021 kl 09:41 4633

Ser at noen her mener oljemyggenes tid er historie og de store blir igjen.

Da vil jeg benytte anledningen til å nevne min mors gamle ordtak :

"En liten gjør mye mens en stor snur seg "

Bybonden ( har større tro på Zena enn Equi )
Slettet bruker
23.01.2021 kl 10:57 4509

Vi har en forvridd virkelighetsoppfatning her i den allerede grønneste delen av vesten. I mange land i Afrika / Asia er fortsatt strøm en mangelvare mange steder. Det er en utopi og tro at disse delene av verden kommer til å kutte sin bruk av fossilt brennstoff med det første. Flere steder jeg har vært brennes søppel i gatene og det er aggregater som er kilden til strøm. Uansett om man vil eller ikke så kommer olje og gass til å være primær energikilde for transport i mange år fremover hvis vi ser globalt.
JonasKr
23.01.2021 kl 12:22 4422

Nettopp! Vel vitende om at jeg er i fare for og høres ut som en dust; Klimagalskap er et luksusproblem. Altså, det er kun i land på toppen av Mazlows behovspyramide som har overskudd til å tenke på klima. Ingen andre land enn Norge har råd til en sånn beskatning av fossilt og en sånn subsidiering av elbil. Derfor er også Norge alene om å ha 50% elbil-nybilsalg. Nr2 er vel Nederland med 8% så er de andre lysår bak. Afrika/Asia/Sør-Amerika ønsker å nærme seg vår levestandard og som du sier; Prislappen på strøm, utbyggingen av strømnett og ladestasjoner, usubisierte elbiler osv, er enorm. Om vi 17% som bor i OECD land kutter ned på fossilt så hjelper det selvsagt, men det vil ikke veie opp for de resterendr 83% samt befolkningsveksten i verden.
Redigert 23.01.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2021 kl 12:32 4400

Tror ikke det dreier seg så mye om hva som er populært for tiden da de drastiske klimaendringene gjør at kortsiktig profitt taper for en langsiktig lønnsomhet.
Når et regime som Kina kjører knallhardt mot grønne endringer så kan jeg ikke tenke meg det er noen vei tilbake, og dersom Kina blir det landet som går i front for en global fornybar satsing så kommer denne prosessen til å gå rimelig kjapt med tanke på ny generasjon og ny kunnskap, noe som vil resultere i et kappløp som forplanter seg til Nord-Amerika og Europa.

Kina som fortsatt står for verdens største utslipp av klimagasser har ført til alvorlige forurensning av jord, vann og luft og de ser nå den negative konsekvensene dette får for miljø og folkehelsen.

Greia er at den generasjonen som vokser opp i dag ikke lenger aksepterer dagens tilstand og om vi bare tar en kikk på de endringene som skjer lokalt i Oslo, så er det litt komisk å se de reaksjonene MDG får i dag da dette er ingen ting i forhold til hva vi kommer til å oppleve.

Vi er ekstremt gode på å tilpasse oss, og om ikke alt for lenge så sitter Ola og Kari og klør seg i hodet over hvordan man kunne finne på å kjøre fossildrevne biler i Oslo.
Strilen
23.01.2021 kl 12:56 4364

Du høres ikke ut som en dust. Fossilt vil være nødvendig for verden innen flere sektorer i lang tid fremover. Når sparepengene skal plasseres velger jeg imidlertid å vektlegge det siste du skriver. Ja, Norge er nr. 1 på elbil og ladestruktur. Vi har også mye ren (fornybar) energi i form av vannkraft. Vi ser nå at den rike delen av verden (EU, USA og deler av Asia) er på full fart inn i samme retning - og de er villig til å bruke penger på det. EU liker ikke vannkraft ettersom den fører til inngrep i landskapet og påvirkning av naturen. Vindmøller på land er også omstridt av samme grunn. Av disse årsakene mener jeg at de største investeringene i fornybar energi vil komme innen solenergi. Havvind er dyrt å bygge ut, men også her ser vi at det vil være stor vekst; og da hovedsaklig på den nordlige halvkule der det ikke er så mye sollys. Statlige tilskudd og investeringsvilje fra småsparere og fond følger trenden innen fornybart. Det er i den rike delen av verden vi ser en akselerasjon av omstillingen mot mer bærekraft og fornybart; og det er også der pengene finnes. I de fattigere delene av verden har man ikke samme mulighet til omstilling, men vi ser samtidig at flere selskap jobber (med økonomisk støtte) med fornybare prosjekter også i denne delen av verden.
Redigert 23.01.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.01.2021 kl 17:17 4246

Helt enig, og applauderer det grønne skiftet. At etterspørselen etter olje vil være lavere om 10 år enn nå stiller jeg meg imidlertid svært tvilende til, da tror jeg som nevnt man glemmer hvor stor del av verden som lever i betydelig fattigere kår enn oss. I Europa bor under 10% av verdens befolkning.

Selv i Norge tror jeg man snart vil møte betydelige utfordringer. Elbil er i stor grad en sekundærbil, og den passer perfekt for folk med enebolig eller rekkehus m/egen parkeringsplass og enkel lademulighet. Elbil er jo så langt (som er blitt mye kritisert) en subsidiering av den mer velstående delen av befolkniningen (noe som AP burde tenke på hvis de vil vinne tilbake velgere, også påpekt av Jan Bøhler). Du finner ikke mange Teslaer i Groruddalen, men svært mange på Ullevål Hageby. Så er det jo som de nye elbil-eierne Bård Hoksrud og Siv Jensen sier: "Vi betaler da ikke mer avgifter til staten enn nødvendig" 😀. Elbil jaja, miljøengasjement?... Meeh. Staten har store skattetap på elbiler og enorme inntekter fra fossilt. For hver elbil som kjøpes i stedet for fossilt så svir det i statskassa. På et tidspunkt må man ikke bare gjeninnføre normale skatter på elbil, man må finne en erstatning for de enorme avgiftstapene fra fossilbiler (både kjøp av bil og bensin). Det skal nok bli tøffe diskusjoner når momsfritak på elbil må settes opp mot helsehjelp og rause fødselspermisjoner 😀.

Det er jo liksom det paradoksale her, eneste grunn til at vi har råd til en nullskattelegging av elbiler, er olje 😀
Redigert 23.01.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2021 kl 18:59 4132

« Kinesiske myndigheter satser stort på grønn energi
Kina er nå er verdensledende på sol- og vindkraft. Metodene som myndighetene bruker gjør at utviklingen går raskt.»

https://forskning.no/energi-kina-miljo/kinesiske-myndigheter-satser-stort-pa-gronn-energi/1630139
Slettet bruker
23.01.2021 kl 19:13 4106

Mye av dette handler om å bytte ut meget forurensende kull kraft med mer miljøvennlige alternativer. Det er nok fortsatt en god stund til den gjennomsnittlige kineser kjører rundt i en elbil, eller at jordbruk etc driftes på strøm.
omans
23.01.2021 kl 19:26 4092

Må kanskje ikke henge seg opp i en enkeltseting. Greit at en må tenke på klima, men en må ikke overdrive det til et hysteri.
Først må mange folk tenke på segselv, hvorfor tenner noen egentlig opp en røyk og innhalerer den gifta der?
Det er det første de må kutte ut, om man skal tenke på helsa si.
Redigert 23.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.01.2021 kl 19:35 4073

Kina et mer en verdensdel enn et land. Husk at Wuhan (som knapt noen hadde hørt om før Corona) har 12 mill innbyggere. Noen av tek-storbyene klarer nok et grønt skifte, men i store deler av Kina fyrer de fortsatt med kull hjemme. Man må gjerne tro at alle Kinesere skal kjøre rundt i elbil om 10 år, jeg tror det ikke. Blir spennende å se:-). Blir tøft nok her i Norge tror jeg, selv om man har et oljefond å pøse på med.
Redigert 23.01.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.01.2021 kl 19:42 4050

Hehe. Hvis Lahn skal la olje/gass ligge i jorda så kommer krona til å kollapse så nye at en Tesla koster 10 millioner. Hva tror hun handelsnasjonen Norge skal leve av? Eksport av bunader og Madshus ski?
pengex
23.01.2021 kl 20:41 3986

MDG sliter jeg med å ta seriøst. Lokalpolitikere skal holdes langt unna storpolitikk. Og CO2 regnskapet er større enn Oslo og equinor. Mye større.
Slettet bruker
23.01.2021 kl 21:29 3944

Du må ta med barbershops og kaffebarer også😉. Hva er alle disse grønne arbeidsplassene det snakkes om fra mdg sin side og andre oljehatere? Det har de ingen svar på, og det kommer de neppe til å ha i 2030 heller. Nå står vi midt i en krise der folk mister jobbene sine og går konkurs på rekke og rad, da er det mildt sagt umusikalskt å flagre med å skulle legge ned hjørnesteinsnæringen til AS Norge, som bidrar til at det i disse krisetider finnes et godt sikkerhetsnett for de som står i økonomiske problemer grunnet corona krisen.
pengex
23.01.2021 kl 21:48 3945

Jepp, ca 70% av Norges inntekter faktisk ligger i olja.
Men Lan trenger jo ikke lønn så.........
Mønny
23.01.2021 kl 21:51 4010

Virker som at mange tror hydrogen er en energikilde. Olje har vi bruk for lenge.
JonasKr
23.01.2021 kl 22:33 3955

Nei det er bare tull, de tror vel penger vokser på trær? Tror ikke de forstår at penger bare er et byttemiddel. Når Lahn vil ha seg en elbil, elsykkel og en smarttelefon, der ingen av produktene er produsert i Norge, hva tror hun at hun skal "betale" med, hvis ikke olje og gass? Den dagen eksportvarene våre er korn, bunader og Madshusski, og ikke olje og gass, hvilken verdi tror hun andre land vil tillegge norsk krone?
Børsbjarne
23.01.2021 kl 22:57 3909

Nu har jeg læst ganske mange af de indlæg her. Norden består af 0,07 % af verdens befolkning til trods for at vi er grønne i norden så skal der 3,5X mere energi til hvis resten af verdenen bruger det samme som os. Når man lægger til at vi inden 2050 bliver 1,5 milliarder flere på kloden vil vi stå i kæmpe problemer hvis ikke der kommer flere energi kilder til. Under 1% af Verdens 100000000 biler kører på el resten skal bruge forsiele brandstof. 9% af Olie bliver brugt i plastindustrien, så hvis ikke der bliver efterforsket efter nye Olie felter vil vi komme til at mangle olie om ganske få år, til trods at der kommer Vedvarende energi til, Jeg har investeret i Norske Olie Aktier Panora Petronor og BWE som alle operer i Afrika Det giver mening for mig.
Redigert 24.01.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2021 kl 01:40 3789

Det grønne skiftet er en vits fordi det er ikke noe grønt skifte på gang. Dette er symbol politikk.
Kull er mye verre enn olje for miljøet og antall kullkraftverk fortsetter å øke.
Verdens (over)befolkning fortsetter også å øke i et akselrerende tempo, særlig i de fattigste landene som Afrika og behovet for energi blir helt ekstremt.
Utenfor Afrikas vestkyst er det enorme mengder olje og det trenger Afrika veldig sårt for å dempe fattigdommen. Selvsagt kommer dette til å bli utnyttet.
Vind og solkraft blir bare et supplement til olje og kull men skal flere og flere kjøre el-biler så må vi ha mer og mer strøm og da blir det bare bygget enda flere kullkraftverk.

Det er knapt noen i dag som snakker om å reversere overbefolkningen. Verdens befolkning har mer enn doblet seg de siste 50 årene og kommer til å doble seg på nytt de neste 50 årene.
Dette er nok den egentlige trusselen for kloden, ikke oljen.
JonasKr
24.01.2021 kl 10:47 3611

Jeg er ingen klimafornekter, jeg tror det går alvorlig galt om vi ikke snur skuta i grønnere retning.

Hele klimadebatten blir likevel useriøs og preget av symbolpolitikk så lenge man ikke adresserer de to viktigste faktorene; befolkningsvekst og energiforbruk.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 11:37 3560

Overbefolkning fører ikke bare til klimaendringer men kloden tømmes fort for ressurser.
Det begynner faktisk allerede å bli lite ferskvann og hvordan skal det gå når befolkningen igjen dobles.
Det er kanskje mulig å tilpasse seg et annet klima men uten vann blir det vanskelig.
Strilen
24.01.2021 kl 12:09 3501

Ja, og det blir den rike delen av verden som må ta tak i denne nødvendige omstillingen. Vi kommer til å ha stor olje- og gass-aktivitet og dertil høye oljeinntekter i mange år fremover, og verden vil være avhengig av olje (og kull) i flere tiår. Vi er heldige som er økonomisk rustet til å kunne være et foregangsland på flere områder innen den nye og grønne økonomien. Fornybar energi er ett område og mer bærekraftig og ressursbesparende matproduksjon er et annet. Vår nest største eksportsektor (fiskeri og oppdrett) har tatt dette innover seg. Har selv ingen fiske-aksjer akkurat nå, men vi ser tendensen. Av de store var det vel GSF som forrige uke varslet satsing på landbasert oppdrett. SALME er godt igang med sitt prosjekt, mens KingFish allerede produserer i Nederland. Flere nye kommer til, og Smart Salmon vil også på børs. Ny teknologi skal kontrollere og sikre renere, kjemikaliefri, tryggere og mer kostnadseffektiv drift; uten at dette skal ramme naturen slik vi ser ved tradisjonelt oppdrett. Det samme ser vi i landbruket. KALERA sparer 95% av vannet ved sin produksjon i sine kjemikaliefrie og arealbesparende veksthus. Lønnsomheten i denne omleggingen av matproduksjon ligger litt frem i tid, men jeg er ikke i tvil om at dette tvinger seg frem og at de som er tidlig ute vil bli vinnerne på sikt.
True
24.01.2021 kl 13:30 3443

Lurer jeg også på. Halvparten av eksportinntektene til Norge stammer fra olje- og gass.
True
24.01.2021 kl 13:32 3443

Det er absolutt et grønt skifte på gang og er ikke kun symbolpolitikk. Fornybarenergi er fremtiden, mens olje- og gass er på vei ut. Ja vi kommer til å ha bruk for det i en god stund til fremover, men trenden har vært klar lenge og overgangen til fornybarenergi er allerede i gang for lengst.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 14:39 3392

Og samtidig som det grønne skiftet pågår så bygges det flere og flere kullkraftverk.
Kina vil nå bli en leder innen fornybar energi men er samtidig det landet som bygger flest kullkraftverk.
Litt av et paradoks.
BGP som er et kinesisk seismikk selskap har også meldt at de vil øke oljeletingen både on og offshore for å møte det økende behovet.
Ikke det at denne fornybar energien blir helt unyttig. Med den økende befolkningsveksten så trengs det mer av alt. Olje, kull, sol og vindkraft.
Slettet bruker
24.01.2021 kl 15:18 3351

Da bilbransjen kunne tjene penger på sin omstilling ble det fart i omstillingen. Det blir ikke annerledes i det grønne skiftet, som er ganske så kompleks, variert og regionsavhengig. Tyskland skal vekk fra kull og over til gas. Nederland skal vekk fra gas og over til ikke fossilt, og dette er naboland. Vi har bølgekraft, vindkraft, solcelletechnology, hydrogen osv. som ikke kan fase ut olje « imorra». Og de regionale forholdene på tilgang, infrastruktur osv. må måles i ett kost/ nytte forhold.
Så har du alle disse politiske forholdene. Trump elsket kull og olje,og Venezuela vil neppe elektrifisere bilparken, ha solpaneler på alle hus, og sørge for klimakrav ved nybygg. Samtidig skal Boeing nå over på biodrivstoff på alle sine fly innen 2030.
Hele omstillingen er uoversiktelig, i sin startfase, under tidspress, og drevet av subsidier og teknologisk utvikling.
Alle aktører vil dessuten ha tak i disse subsidier, og vekk fra utslippsstraffer. I en slik kamp av alle mot alle blir det mange tapere, og få vinnere.
Det er jo også en kamp om hvilke teknologier som vil være de som tar den største biten av kaka. For øyeblikket er det elektrifisering av lettere kjøretøy, solcelleteknologi og vindkraft. Fremtiden er garantert grønn, men fossilt kommer til å være der en god stund fremover.
Hva som er lurt investeringsmessig er ikke godt å si, og avhengig av om man er kortsiktig langsiktig, risikovillighet osv.
Om det var lurt å kjøpe EQNR eller NEL vil tiden vise...selv sitter jeg kun i HEX; Det er det pacemakeren tåler🤣
Redigert 24.01.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
omans
24.01.2021 kl 23:20 3212

Som du ser, bla hydrogen har vært populært før, bølger kommer og går, når det kommer til popularitet. det vil finne sin nisje, ikke bli altoverslukende.

https://www.tu.no/artikler/en-kort-historie-om-hydrogen/505818
JonasKr
25.01.2021 kl 00:13 3127

Ikke lett :-). Jeg er noe skeptisk til den ekstreme politiske innblandingen som tidvis kan minne om kommunsime. All skatteggingen av noe og subsidieringen av noe annet kan føre investorene mot subsidiene, ikke nødvendigvis mot de beste løsningene.

Et grønt skifte trenger vi, men er tvilende til om Røkkes Carbon Capture og subisiering av Teslaer på Oslo Vest er veien å gå (setter det litt på spissen). Det viktigste vi kan gjøre i europa er nok det litt mer inngripende, nemlig å se på forbruket vårt. I verden er nok befolkningsvekst det viktigste. Jeg har ingen tro på at vi kommer i mål med noe grønt skifte med en "something for nothing" tilnærming.
Redigert 25.01.2021 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:12 2927

Jeg er fullstendig klar over at vi fortsatt har mange års drift foran oss med oljevirksomhet. Likevel må den fossile andelen av kraftproduksjon falle dramatisk i de kommende tiår. Det er etterspørselen som avgjør og om ikke lenge så er det den yngre generasjonen som skal overta kloden, det er de som kommer til å sette ned foten. Bølger kommer og går men olje og kull vil selvsagt aldri komme tilbake.
omans
25.01.2021 kl 18:46 2886

Dagens kjente oljereserver vil uansett ta slutt i 2060 dersom man ikke leter etter nye felt. Dersom myndigheter sier stopp i leting, vil olje ta sin naturlige avgang.
Hvis det er dette man vil, og da er dette bare 10 år etter 2050, som noen populærvitenskapsfolk liker å si at "Hydrogen alderen" skal være der. (med 25% andel av energi forsyning., og den må være grønn hvis det skal være noe vits mtp dette klima forholdet.
De siste 10 åra i så måte, hva er de godt for mtp investeringer, når man evt vet at det kun er 10 år igjen av reserver.....

Men, sånn det ser ut, så satses det fortsatt på fossilt en stund
https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2021/01/norwegian-oil-big-investments-growing-production-and-desire-high-arctic

Om noen mener at fossilt som olje skal forsvinne, de kan mene det men det forsvinner ikke før myndigheter forbyr det.
Så lenge noen ser fortjenestemuligheter, vil det være her. Kun myndigheter kan banne det.
Redigert 25.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 19:14 2804

Kanskje i noen vestlige land vil det være slik blandt de yngste. Men folk som lever i fattigdom (det er ganske mange) ønsker å heve sin levestandard. Der kommer olje og hass inn i bildet, den bidrar til økt velferd og levestandard i mange land, akkurat slik den gjorde i Norge på 70-80 tallet. Når det står mellom å være miljøvennlig på bekostning av bedret livskvalitet så er det slik at de aller aller fleste velger det siste. Hvis utslippene skal ned globalt må de fleste folk akseptere å gå tilbake i levestandard, unntaket er de få rike.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 09:35 2599

Absolutt alt dreier seg om etterspørsel, myndigheter kommer aldri i verden til å banne salg av hverken olje eller kull så lenge det er stor etterspørsel, men de kommer til å gjøre det vanskelig for industrier og utviklingsland som tvinger dem over til mer lønnsomme energikilder. Vi vet nå at det globalt sitter glupe mennesker med oppdatert kunnskap som jobber på spreng med å finne løsninger som kan fase ut de energikilder som er i ferd med å ødelegge jordkloden.
Du sier at dette er en bølge og en slags trend men det tror jeg ikke noe på.
Redigert 31.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare