Aker Offshore Wind i media

Sirius1
AOW 23.01.2021 kl 09:52 16801

Ny sak i Kapital. Har ikke abonnement, så får ikke lest innholdet. Men regner med at hvis det dukker opp noe nytt og interessant, så sprer det seg raskt.

Les her: https://kapital.no/portrett/2021/01/19/7603433/klar-for-maraton-og-sprint?fbclid=IwAR3aHQKlnAIwBLjVQDCjslfDltSbYRqNSeeQVnxVnFsrRph_Ia42oy58IOA
Meatskull
27.01.2021 kl 20:06 5297

Er du ikke redd for at Verden vil bli opplyst om at CO2 ikke er farlig og at dette er en av de største skandalene i historen? Du veit for tusenvis av år siden så var det sinsykt masse vulkanutbrudd over hele jorda som slapp ut mer co2 en noen gang? Rart at jorden trivdes etterpå da? Dyrene var større? Plantene og jorda var grønnere? Trærne var større? Co2 er bra for jorda! Dette er en stor fraud som vil bli stoppet en gang! Men hvem veit når?
Slettet bruker
27.01.2021 kl 20:12 5281

Ja, det kommer jo tanker. Hvis og om... Så lenge kursen skal opp mot 15-16 kroner i løpet av året engang så føler jeg ro, hva tror dere andre? Kan kursen gå så lang ned som 3-5 kroner? Får meg liksom ikke til å tro det, men den siste uken har jo vært spesiell. Og kanskje fortsetter det en uke til eller lenger. Kunne ha solgt men problemet mitt er at jeg ikke hadde visst når markedet snur igjen, så hadde kommet bakpå. Garantert. Beste hadde vært å ikke sjekket kurs på 2 mnd men får jo ikke det til.
Sirius1
27.01.2021 kl 20:20 5232

Takk for åpenhjertig innlegg igjen fra deg! Håper du blir værende på forumet! 👍
Jeg har stor tro på at denne klarer minst 15 kr i år. Det er fordi det stadig har kommet og vil komme positive nyheter. Forrige lange fall i høst fra ca. 7 kroner og ned mot 3 var tidlig i perioden og naturlig gevinstsikring. Mye var nok fortsatt uklart. Etter den gang har det kommet noen positive meldinger og flere har fått øynene opp for AOW. Den steg meget kraftig opp til 12,5 og korrigerer ned nåde på grunn av den veldige oppgangen, men OGSÅ på grunn av markedsuroen som brer seg generelt OG korreksjon i grønne aksjer.
Derfor er fallet vi ser nå også vel begrunnet slik jeg ser det og gjør meg ikke noe usikker. Slik jeg ser det peker alt mot videre oppgang på grunn av at korreksjonen og markedsuroen vil nok roe seg snart igjen, samtidig som AOW får tid til å jobbe med nye avtaler og kontrakter.

Uten å bli oppfattet som å være en hauser eller synsk person, så mener jeg helt oppriktig at vi bør kunne se 20 kroner i løpet av 2021 om vi ikke får noen veldig dårlige nyheter. Jeg er positiv!
Slettet bruker
27.01.2021 kl 20:30 5181

Ja tenker i grunn det samme. Det har skjedd ting med aow, oppkjøp i Principle Power, vindbøye i Korea (som er lett å gjøre litt narr av, men som ifølge Astrid var av stor betydning for fremtiden i Sør Korea), og nå også samarbeid med Statkraft, og flere ting kommer. Så blir sittende om den så går til 5 kroner. Skal tatovere inn på armen "husk, du trenger ikke penger nå. Vent!".

Minner meg på det hver dag at jeg ikke behøver penger akutt og at en da kan tåle å være med ned, kraftig også så lenge en er trygg på at med tiden så vil den gå opp igjen. Det er vel en grei strategi eller håpløs? Det blir den jeg lander på.
null-co
27.01.2021 kl 20:38 5134

Nei, majoriteten av forskningen og verdens ledere går for massiv reduksjon av utslipp. Om noen 10-år får vi se om det virker. I mellomtiden tjener vi penge på den grønne bølgen. Fossil energi ville unansett tatt slutt så et spark i baken for endring er fint.
tod-l
27.01.2021 kl 20:40 5126

Mye gøyt om den lidaren, men den er ett viktig regulatoriske steg, før søknad om electirc business license i sør Korea og utbygging. Antar at de søker om strøm lisens i Q2
Meatskull
27.01.2021 kl 21:56 4932

Kjipt og ødelegge jorda og havene for og prøve noe som ikke funker da!
Utrolig mye micro plast som kommer i havet fra vindmølle bladene! De er jo så toxic at de ikke kan destrueres på en annen måte en og graves ned i ørkenen som du sikkert har sett? Micro plast og plast i sjøen er verdens problem ikke falsk co2 agenda!
Redigert 27.01.2021 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Meatskull
27.01.2021 kl 21:57 4975

Tror det blir stygt imorgen! Dow jones er ned 2% nå :)
Når det er sagt, så anbefaler jeg ingen og verken kjøpe eller og selge!
Greit og ikke få Panikk! Men jeg sitter utenfor bare så det er sagt! Lykke til imorgen!
Redigert 27.01.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Neidajoda
27.01.2021 kl 22:18 4890

Velkommen ombord!
retur
27.01.2021 kl 22:19 4909

Ob var jo ned 1.5.bare 0.5 som skilles
Neidajoda
27.01.2021 kl 22:24 4891

Neidajoda skrev Velkommen ombord!
Tror ikke en eneste en her ikke har fått med seg at du sitter utenfor. Hva solgte du på igjen? Var det ikke, 6,92?
Slettet bruker
27.01.2021 kl 23:02 4799

En forferdelig følelse. En må jobbe med seg selv for å ikke bli bitter etter salg. Hadde det i aksje jeg også, solgte, så gikk aksjen to dager etterpå. Men så slo deg meg hvor barnslig det var med en slik reaksjon, må heller ta læring av det. I alle fall veldig lite poeng i å fortsette å delta på forum flere mnd etter en har solgt seg ut. Særs rart blir det når kommentarene kun kommer i røde perioder. Trist.
alsman
19.03.2022 kl 08:23 3728

Utenlandsk toppsjef latterliggjør regjeringens satsing: – Brussel er overasket over Norge

Giles Dickson regelrett slaktet norsk havvind-politikk fra scenen i Stavanger.
https://www.nettavisen.no/okonomi/utenlandsk-toppsjef-latterliggjor-regjeringens-satsing-brussel-er-overasket-over-norge/s/12-95-3424257117


Dølle
19.03.2022 kl 11:51 3567

Trenger ikke være fra Brussel for å latterliggjøre den Norske regjering. Mangel på IQ er mangelen. Rett og slett mindre intelligente folk som skal mene noe å styre deretter. En katastrofe fra a til å. Tragisk at folk ikke skjønner hva de får ved å stemme frem en feig vag venstreside. Det blir 4 laange år , hvor man vil oppleve trege feige avgjørelser som det beste man kan forvente.
Skalleknarp
19.03.2022 kl 12:06 3592

Hvis alle skal ha elbil og olje installasjoner skal elektrifiseres fra land så må det vindmøller både til lands og til vanns. Man må nok tolerere noen blader i øyekroken foran en fjelltur man ellers aldri ville tatt for å nyte naturen. Møllene kan fjernes og resirkuleres når konsesjonen er over etter 20-25 år. Da kan andre lokasjoner få «belastningen» Lag intensiver slik at naboene får billig strøm osv. Dette er mulig hvis man lener seg litt fremover i stedet for å grave seg ned….
Yostock
19.03.2022 kl 18:37 3379

Innlegget er slettet
Det er når norske politikere får svar på konsekvensutredningen det smeller igang. Og det med flere felt enn to. Det blir dagen offshore havvind virkelig blir «interessant» for det norske markedet.
Redigert 19.03.2022 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Badgirl
19.03.2022 kl 19:01 3346

👍
Yostock
19.03.2022 kl 20:37 3288

Vet ikke. Men håper den kommer fort. Så på Dagsrevyen at det var det som var det som bremset hele prosessen.
retur
19.03.2022 kl 20:57 3261

Blir jo auksjon og de med størst lomme som får.
Redigert 19.03.2022 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Yostock
19.03.2022 kl 21:28 3219

Tja. Er mye som skal elektrifiseres. Og Aker/stakraft har en spesiell plass hos Større. Mye kan skje.
Redigert 19.03.2022 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Bamse
19.03.2022 kl 22:14 3182

Den må jo være rett rundt hjørnet. Regner med at Solberg sendte den ut til høring🙏
retur
19.03.2022 kl 22:16 3190

Har du ikke fulgt med . Høyeste bud som gjelder i en auksjon og den er åpen . Hjelper ikke hvem du kjenner da
retur
19.03.2022 kl 22:21 3191

Skjønner heller ikke hv alle maser om Norge . Se på Sverige hvor de satser i mye større skala og har lagt til rette for utbygger blir nok mye mer lukrativt der. Freja.
Yostock
19.03.2022 kl 23:13 3136

I USA var det sånn. Auksjon også er det anbud. Norsk modell Er mange vilkår eller momenter som har betydning i et anbud. I Norge er det flere enn et moment. Det hjelper selvfølgelig å kjenne flere, la oss si to momenter er lokal infrastruktur og lokal arbeidskraft. Der kan Aker og Stakraft skinne fordi de «er» lokal infrastruktur og lokal arbeidskraft. Det trekker opp og hvis Røkke drar på litt kan de nok skaffe pengene også.
Redigert 19.03.2022 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
retur
20.03.2022 kl 00:31 3106

Ok så du mener Norge kan ta en scotwind. Uansett mener jeg at uten kabel til Europa er det andre markeder som blir mer lønnsomt . Blir spennende med Portugal også til sommeren der pp er godt inne
Yostock
20.03.2022 kl 00:40 3228

Ja. Ser ut til å bli et slikt anbud. Det er totalen av satsingen som blir spennende i Norge.
10PS
22.03.2022 kl 15:25 2441

NÅ begynner fornybarsatsingen for alvor over alt. Her er bare å ta plass på bunn.
retur
22.03.2022 kl 16:23 2376

Er det emi i aow allerede siden den nedgang
china
22.03.2022 kl 19:17 2180

Bare negativt oppgulp og en evig synsing.
china
22.03.2022 kl 19:18 2178

Zzzzzzzzzzzzzzzzz Flaut
Badgirl
22.03.2022 kl 19:33 2129

Så du har lest artikkelen? BG
china
22.03.2022 kl 21:02 2011

Ja
Yostock
22.03.2022 kl 21:16 1980

Tja var grei nok. Laster den likesågodt opp. Noen som har noen tanker?

Røkkes grønne korthus holdes oppe av brevskriving

En emisjon vil trolig tvinge seg frem, med mindre Aker Offshore Wind fusjoneres inn i Aker Horizons. Aker Horizons-sjef Kristian Røkke holder liv i Aker Offshore Wind med pengestøtte.

De fleste har trolig mistet tellingen på hvor mange grønne selskaper Kjell Inge Røkke og hans sønn Kristian Røkke har lansert på Euronext Growth. Det var lenge i 2020 en genial måte å skaffe seg risikovillig kapital på – til en lav kapitalkostnad (og ditto høye aksjekurser), men nå sliter flere av de grønne aksjene med fallende kurser og manglende kontantstrøm.

Det gjelder spesielt Aker Offshore Wind, et selskap som skal lage vindkraftanlegg til havs og som eies av Aker Horizons med 51 prosent. Aker Horizons er Akers paraplyselskap innen det grønne og eies med 76 prosent av Aker. Kristian Røkke er konsernsjef i Aker Horizons, mens Kjell Inge Røkke sitter i styret.

Aker Offshore Winds problem er at selskapet ved utgangen av fjerde kvartal 2021 hadde en kontantbeholdning på 175 millioner kroner, men det forsvinner cirka 80 millioner kroner ut av kassen hvert kvartal og slik kan det ikke fortsette lenge før kassen er tom. Så hjalp det noe med salget av aksjer i Principle Power som økte kontantbeholdningen til 275 millioner kroner.
Clarksons Platou Securities omtalte denne problemstillingen i en oppdatering til kundene sist fredag.

«Aker Horizons har gitt et «financial support letter» med en 12 måneders løpetid (altså ut første kvartal 2023) til Aker Offshore Wind som gjør at revisor kan krysse av for at selskapet oppfyller kravene til «going concern», samtidig som man erkjenner at ytterligere kapital kreves for å støtte opp om selskapets planlagte aktiviteter fremover,» skriver Clarksons.

Å utstede et slikt «financial support letter» er en svært uvanlig måte å rydde opp i et selskaps finansielle problemer på. Å gi finansiell støtte til sine selskaper er noe John Fredriksen ofte har gjort, både i Frontline og Golden Ocean. Men da har det som oftest vært snakk om lån eller konvertible obligasjonslån med en konkret sum, rente og konverteringskurser.

Aker Offshore Wind ser ut til å ha fått en blankosjekk fra Aker Horizons, riktig nok bare i 12 måneder.
Aker Offshore Wind ser ut til å ha fått en blankosjekk fra Aker Horizons.

Aker Offshore Wind skal i mellomtiden jobbe med en mer langsiktig kapitalstruktur som skal bli presentert senere i år.
I årsberetningen for Aker Offshore Wind opplyses det at selskapet har vurdert flere måter å finansiere selskapet på, og det har altså landet på støtte fra Aker Horizons, istedenfor å hente penger i aksjemarkedet. De fleste har trodd at selskapet kom til å gjøre en emisjon for å hente pengene som var nødvendig.

Nå blir det Aker Horizons som skal sørge for at Aker Offshore Wind får de pengene som trengs for å sikre tilstrekkelig egenkapital og likviditet til at selskapets drift skal kunne fortsette. Støtten skal begrenses til en periode på 12 måneder og pengene skal gis basert på prinsippet om armlengdes avstand.

Dersom Aker Offshore Wind isteden skulle ha gjennomført en emisjon på dagens lave kurser og lave interesse for aksjen, og med Aker Horizons som garantist, er et sannsynlig utfall at Aker Horizons hadde økt sin eierandel betydelig fra dagens 51 prosent. Det kan være en av årsakene til at man har droppet en emisjon nå. Det er kanskje litt tidlig å skvise aksjonærene så kort tid etter børsnoteringen.

Men en emisjon på et eller annet tidspunkt er trolig ikke til å komme utenom. Selskapets aksjonærer må da håpe på at selskapet innen den tid kan vinne en stor kontrakt og at grønne aksjer igjen er i vinden som følge av krigen i Ukraina og Europas behov for alternativ energi til olje og gass fra Russland.

Men skulle Aker Offshore Wind fortsette å slite med å vinne kontrakter, skal det ikke mye spåmannskunst til for å se at det kan ende med at selskapet fusjoneres inn i Aker Horizons. Den samme skjebnen kan ramme flere av de andre grønne selskapene under paraplyen.

Dersom selskapene ikke klarer å finansiere seg selv med en løpende kontantstrøm fra driften, må pengene komme fra annet hold. Aker Horizons og Aker har dypere lommer enn de fleste andre.
Redigert 22.03.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Bamse
22.03.2022 kl 21:52 1908

Emisjon spøkelse er vel borte nå. Det burde snart sees på kursen. Hvis det skulle fusjonere med AKH hva blir kursen da hvis den står i 2.70?
Badgirl
22.03.2022 kl 22:08 1871

Emisjon er ikke nødvendigvis negativt hvis det ligger kontrakter og vekst i bunn. Det er også andre muligheter til å få inn frisk kapital hvis det er behov for det, hva med et lån fra Akerkonsernet?

Men det bør snart komme inn en fet kontrakt for å få litt omsetning i aksjen nå er det bare en lekegrind for tradere, og det vil aksjen være til den trekker over 2,60 og blir der. Det som er positivt om dagen, er at den grønne vinden har blitt til grønn storm og prosjektene vil garantert akselerere. Men som sagt AOW må snart få snøret i bunn først da blir det fart. BG
Badgirl
22.03.2022 kl 22:10 1870

Forøvrig var det en grei og nøktern artikkel 👍