Oslosuget etter vaksiner

MProd
COVID 23.01.2021 kl 22:40 9537

Nå er det et massivt press fra Komiske Raymond og Tragiske Stavrum, disse lavpannede politikere og rikssynsere er ute og rir igjen.

Oslo må få all vaksine. Det er mest smitte her.

Vi får håpe vårt kyndige fagmiljø står imot presset:
1. Osloområdet har desidert mest ressurser og fagmiljø til å ta seg av de som rammes. Distriktene har mye færre sengeplasser og vil rammes hardt når utbruddet kommer.
2. Skal man oppnå flokkimmunitet, må hele landet vaksineres. Det holder ikke å vaksinere et område, da vil viruset leve videre mye lengre.
3. Oslo har allerede fått mer enn sin relative andel. Dette skjedde i tidlig fase med flere titusen doser for å "test ut" logistikken.
4. Folk flest i Oslo er nok forsiktig, men det er et faktum at Oslo er Norges smitte hub. Skal man "belønne" dette med vaksine? Kanskje ja, hvis det var slik at vi utryddet covid i Norge ved å vaksinere Oslos befolkning. Men det er ikke realistisk, runde 3 blir nasjonal uansett.

Er det rart det blir "by mot land" når slike holdninger regjerer?

oto1
02.03.2021 kl 22:47 2709

Nå har Raymond gjentatte ganger, helt uten spørsmål, fått påstå at det å ta vaksiner fra resten av Norge og gi til Oslo, er en fordel for hele nasjonen.

Hvordan er det en fordel for hele nasjonen at det dør noen færre i Oslo og noen flere andre steder?

Hvis det f. eks dør 20 færre i Oslo, og 10 flere andre steder, er dette da en fordel mest for Oslo, eller hele nasjonen?

Er det sånn at 20 færre dødsfall i Oslo er mye viktigere for nasjonen enn 10 flere dødsfall andre steder?

Takk til Raymond for at han mener at Osloboere er mye viktigere enn meg.
Såpass mye viktigere at det er i nasjonens interesse at jeg stryker med istedenfor en på Stovner.

Jeg føler meg beæret over å kunne gi fra meg vaksinen min slik at nasjonen kan rusle videre, og forventer Kong Raymonds fortjenestemedalje i gull post mortem.
Redigert 02.03.2021 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Mulla3
02.03.2021 kl 23:01 2689

Vi vet at smitten i Oslo er befestet i innvandrer gettoer. Når FHI og helseministeren da velger å prioritere disse miljøene så gjør han innvandrerne en bjørnetjeneste.
Fra før er disse prioritert med høyere satser enn de norske folk fra NAV, nå blir de skjøvet frem i vaksinekøen. Det klages på fremmedhat i vårt samfunn, hvorfor velger myndighetene å fremme en sak som skaper splid mellom etnisk norske og innvandrere. Våre folkevalgte er ene å alen årsaken til rasisme og fremmedhat her i landet.
Slettet bruker
02.03.2021 kl 23:22 2661

Jeg er opprinnelig fra bygda selv. Det er svært lite smitte der, og folk går nesten uten unntak uten munnbind på butikkene. Nå bor jeg i en av Norges største byer, men det er ikke Oslo. Jeg syns det er mye som taler for at Oslo med omegn bør prioriteres med en noe skeiv fordel på andel vaksiner, som kanskje ikke blir skeiv i det hele tatt mtp. smittekilder. Hele landet vil oppnå en fordel av at folkerike og godt besøkte Oslo med omegn får en raskere vaksinering. For min del er det by og land sammen for hverandre. Fordelingen må seff være lovlig. Ps. Ja, jeg er fortsatt like glad i heimbygda.

👍
Redigert 02.03.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Sydney
03.03.2021 kl 00:16 2622

Fremmedhatet går ikke så mye på innvandrere. Men på islam. Det har forråtna alle samfunn det har fått fotfeste i. Ondskapens oppkok. Beklager men vis meg ett velykket islamistisk prosjekt.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 00:39 2602

Betaler man godt for en vare blir den levert. Spørs om ikke Fru Erna er kipelars her. Hun må nok åpne pengepungen mer for at fabrikkene skal levere nok. Lite om dette i media. Journalistene sover på jobb.
oto1
03.03.2021 kl 00:47 2594

Rockall.

Ville vært interessant å høre din forklaring på hvorfor du mener Oslo med omegn bør prioriteres.

Husk da at når det skjer så vil ikke det medføre noen reduksjon i smittetrykk.
Det eneste som vil skje er at de som mottar vaksine blir mindre utsatt for alvorlig sykdom og død.
Og altså på bekostning av de som ellers ville fått vaksinen.

Jeg kan ikke se at hele landet oppnår en fordel ved at folkerike og godt besøkte Oslo får en raskere vaksinering.

Jeg kan derimot lett se for meg at dette vil medføre flere dødsfall.
Og det begrunner jeg i at det virker som om flere har et inntrykk av at dersom mange blir vaksinert i Oslo så er det trygt å reise dit.
Eller at de som er vaksinert tror de kan reise hvor de vil uten å smitte andre.

Begge deler er like feil (selv om det er indikasjoner på at de som er vaksinert faktisk utgjør en lavere smitterisiko).

Men altså om man vaksinerer 50k flere i Oslo så er det mye mindre sannsynlig at akkurat disse 50k blir alvorlig syke.
Bra for de, men det vil ikke redusere risiko for å bli smittet om man reiser til Oslo.
Guuz
03.03.2021 kl 00:52 2582

Kanskje greit å grave hue opp av snøen om man først skal dele noe eller? Det sier seg selv at pengesterke land ikke skal prioriteres bare fordi de har penger, ei heller hadde dette vært vanskelig å forsvare om det ikke var tilfellet. Krever ikke mange trykk på kalkulatoren for å regne seg frem til at hvis man betalte premium pris for vaksine så hadde man tjent det inn igjen ved å ha en normal fungerende økonomi. Det du mener her er bare tull.

Med det sagt så er jeg helt for at man prioriterer vaksiner mot de stedene som har store utbrudd. Slukk brannen der den brenner, da vet man at vannet man bruker kommer til nytte. Vi står alle samlet her, og vi er alle bønder under politikken så det gir ingen grunn til å hate hverandre i hvert fall. Stå sammen!
Meatskull
03.03.2021 kl 04:07 2526

hele må landet vaksineres? Eneste måten jeg blir vaksinert på er om jeg får pistol mot hodet!
Ny type MRNA teknologi i denne vaksinen som aldri før er prøvd på mennesker!
FDA har ikke godkjent vaksinen!
Du kan bli smitta om du har tatt vaksinen!
Du kan smitte andre!
Ingen veit sen skadene av denne vaksinen!
Jeg tror at om en god del år så vil man se tilbake på denne tiden som helt inzane at befolkningen lot seg masse vaksinere mot en sykdom som drepte 800 personer i 2020! Er mindre farlig en influensa! Kjenner jeg blir redd for og leve blandt en så hjernevasket befolkning!
Veit aldri hva folk kommer til og godta fremover, Eliten tester oss ut for og se hvor langt de kan gå før vi sier nok er nok!
Virker som de kan gå extremt langt! Men jaja lykke til alle som stiller seg som forsøkskaniner!
BioBull
03.03.2021 kl 06:44 2483

En pille om dagen er nok.

Bemcentinib fra BerGenBio vil kunne redusere alle alvorlige symptomer på COVID-19 + mutasjoner og sørge for folkeimmunitet innen få måneder.

Norge som står utenfor EU burde haste godkjenne denne medisinen. https://www.bergenbio.com/pipeline/bemcentinib-covid-19/

coccoman
03.03.2021 kl 07:32 2440

Lovligheten av skjevfordeling skal sjekkes - det er bra.

Kan og bør svenskene holde igjen vaksiner fordi smittetrykket har vært større enn i Norge? De får jo faktisk støtte til det fra FHI siste anbefalinger.
Er det lovlig å 'ta' vaksiner fra f.eks. den kvenske befolkningen i nord og 'forfordele' dem til bydeler og kommuner sørpå uten finskspråklig befolkning?
Etisk sett, kan skjevfordeling basert på andre kritererier enn folketall fort bli rasisme i praksis ?

Nå hadde vi en felles enighet og hvordan vi hånderer koronen med samme tiltak over alt hvor smitten oppstår. Hardere tiltak når smittetrykket øker er viktig. Og samme plan for vaksinering over hele landet. Fellesdugnaden virker ! Endring skaper misnøye hos de som taper doser, det oppstår splittelse og hat og er demotiverende. Om det vil vise seg å være lovlig lurer så jeg på hvor klokt er det egentlig å endre vaksinestrategien?

Politikk, politikk, politikk !!!
Trådstarter, du bør sterkt vurdere å fjerne en av de tre nedsettede karakteristikkene i headingen, den er ikke pen og politisk ukorrekt !

Hau, hau
Redigert 03.03.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Odi.1
03.03.2021 kl 09:02 2398

Helt BANAL regjering, den blir verre og verre for hver gang dem viser trynene og åpner kjeften nesten for alt dem klarer lirer ut av seg.
Globalest hjerne sellene går helt banans i skoltene der.

Så tabell over hvor langt andre land er kommet med sine vaksiner , hvordan denne Høye er plassert i en regjering for en nasjon, må nesten være et mysterium av de skjelne.
CapitaL
03.03.2021 kl 09:36 2368

Stoler du ikke på vitenskap og forskning?
Foreslår at du spør deg selv hvor menneskeheten hadde vært uten;) Hadde ikke vært noe AKH å investere i da gitt.

Men i samme sleng stoler du visst på FDA., som faktisk har godkjent ikke mindre enn 3 vaksiner mot Covid..

https://www.fda.gov/emergency-preparedness-and-response/coronavirus-disease-2019-covid-19/pfizer-biontech-covid-19-vaccine

Her i landet er det forøvrig EMEA som gjelder ved godkjenning av legemidler.

Meatskull
03.03.2021 kl 10:42 2324

Jeg stoler ikke på all vitenskap og forskning!
Hva tenker du selv om dette?

”1900: Heart disease rare
Butter Consumption: 18 lbs./person/yr
Vegetable Oil Consumption: 11 lbs./person/yr

2012: Heart disease leading cause of death
Butter Consumption: 4 lbs./person/yr
Vegetable Oil Consumption: 59 lbs./person/yr”
Må jo også legge til at Butter(Smør) før var alltid gressforet og upausterister/Ikke homogenisert, slikt naturen har ment for oss og konsumere det!
Var vel i ca 1920 at de sa smør var farlig for hjertet og anbefalte giftige margarin/planteoljer/transfett istedefor smør!
Når det kommer til Forsnking jeg stoler på så er det eks fra: Dr Fred August Kummerow (October 4, 1914 – May 31, 2017) was a German-born American biochemist. Når han var over 100 år gammel jobbet han fortsatt aktivt i laberatoriet sitt. Han var en av verdens aller mest annerkjente Biokjemikere gjennom tidene! I 1957 beviste han at det var transfett som var årsaken til hjertesykdommer/hjerte død(Her kommer det kritiske, det tok over 60 år og en årelang rettsak mot FDA etter at Dr Fred Kummerow hadde gått til søksmål mot FDA før de endelig gjorde noe med det og startet og fjerne transfett sakte men sikkert fra butikkhyllene(De har det fortsatt i butikkene men har bekreftet og fjerne det helt innen 2030 om jeg ikke husker feil) Hvorfor blei det ikke gjort noe med forskningen til Dr.Fred Kummerow og hvorfor blei ikke hans forskning offentlig? Hvor var medie og regjeringene som dere stoler på? Hadde de hørt på han så hadde deres foreldre/Besteforeldre mest sansynlig levd et lengre og sunnere liv! Årsaken er jo helt klar: Penger og makt styrer hva av forskning som får annerkjennelse og blir offentlig/Publisert! Røyk var jo ikke farlig? Transfett var ikke farlig? Asbest var ikke farlig? Og nå er ikke nye MRNA vaksine farlig? hehe :) Må¨også si at Dr.Fred Kummerow beviste at det ikke er kollesterol som gir hjerte innfark men plante/seed oljer/transfett. Noe som tar oss til dagens samfunn hvor langt over 90% av produktene i butikkene dere hander i bruker helse farlig og høy prossesert plante og seed oljer i produktene dems! Se på vita hjertego og nøkkel merke produktene deres(Ja har bruker de samme type plante/vegetabilske oljer i erstatning for smør og kaller det hjerte vennlig) Ta og søk opp hvordan disse vegetabilske og ''plante'' oljene lages så skjønner du fort hva jeg snakker om! Dr. Fred Kummerow blei godt over 100 år og jobbet fortsatt, han spiste sin berømte scrambled eggs hver dag og spiste mye rødt kjøtt/h melk/smør og avocado. Hvorfor var han sunn og rask som over 100 år gammel når han spiste disse farlige tingene ifølge dagens forskning?

Og når det kommer til hvorfor jeg investerer i AKH er en av årsakene fordi jeg er sterkt imot vindmøller som ødelegger naturen med micro plast forurensning ødelegger havet/dyrelivet, slakter ørner+++! Jeg er sterkt imot det grønne skiftet men jeg velger og putte pengene her fordi jeg veit at jeg stoler 0% på de som styrer landet her og i de fleste land i verden for den saks skyld! Polikere og ''eliten'' som tar valgene er en gjent med taskenspillere som driter fullstending i hva som er bra for naturen og folket! over 140+ land har jo signet paris avtalten så dette skal jo bygges uansett hvor mye folket er imot dette!
Må også legge til at jeg har stor respekt for Kjell Inge Røkke og har faktisk troen på at han kan få til dette! Han satser jo enormt mye penger på dette og hans nettverk er ikke til og kimse på! Øyvind Eriksen også virker og være en mann av høy rang innen noe? (Frimurer losjen?/bilderberger? Illuminati?) Ja noe er det vertfall siden han er: Eriksen er styreleder i Aker BP ASA, Cognite AS, Aker Capital AS, Aker Kværner Holding AS, Aker Horizons, C4IR Ocean og REV Ocean Inc, styremedlem i Aker Solutions ASA, Aker Energy AS, Aker Carbon Capture AS, The Resource Group TRG AS, TRG Holding AS og Kreftforeningen, samt medlem av World Economic Forum C4IR Global Network Advisory Board. Folk flest veit ikke hva World Economic Forum er men jo dette er der de høye herrer sitter og tar valg for hva som skjer i verden! At han sitter i Advisery Board til World Economic Forum er jo ganske bull spør du meg :) Er tydelig at dette er en mann av uvanlig stor kapasitet og har et enda større nettverk en Røkke igjen! Så jo jeg stoler på at disse gutta kan styre pengene mine frem mot 2025-2030 bedre en hva jeg kan klare!
Redigert 03.03.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Meatskull
03.03.2021 kl 10:55 2306

Vaksinene dine er kun godkjent til ''emergency use''
Bare vent 1-2 år max så kommer du og alle andre til og finne ut av sein effektene av Covid 19 vaksinen!
Blir Svine influensa vaksinen ganger 10 detta her!
Du veit at man ikke kan får erstatning for bivirkninger fra vaksine produsentene? Hvorfor det tro?

Edit: Er forskning som viser at godt over 90% av de som får alvorlige komplikasjoner av Covid 19 er defficient i vitamin D!
Jeg tar Vitamin D/Zinc/magnesium og Vill laksolje fra alaska. Jeg gjør min egen forskning og er 0 redd for at jeg skal bli syk av Corona.
Men ja jeg tror at folk som er defficient i Vitamin D kan bli syke så jeg gjør tiltakt og følger reglene fordi jeg ikke vil at andre skal bli syke eller redde!
Redigert 03.03.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Meatskull
03.03.2021 kl 11:04 2295

Canola oil aka Rapsolje
To create canola oil, one must take the crude oil that has been heat extracted from rape seeds (what canola oil is made from) and refine, bleach and deodorize it. The fact that canola oil is processed under high heat causes it to go rancid, which then creates the need for industrial carcinogenic bleaches and deodorizers like hexane.

Even though the rapeseeds that canola oil is made from contain omega-3s fatty acids, these fatty acids are fragile and subject to oxidation through heating. If you think about it, other oils that are high in omega-3s would never be used for cooking. Fish oil and flaxseed oil are high in omega-3s, but are never heated because they are sensitive to oxidation. If you look at a label of a flax seed oil bottle it will say not to heat it.

Like I mentioned before, cold-pressed oils that are not heat treated in a factory with chemicals are still fragile oils. They will oxidize and become rancid once you cook with them. Studies done on canola oil consumption in farm animals has shown a negative effect on coronary health unless mitigated by the intake of beneficial saturated fats. Another reason why you shouldn’t avoid saturated fats!

Unfortunately, people have been told for so long to avoid saturated fats and replace them with refined oils that they have an imbalance of omega-3 to omega-6 fatty acids. Is it any wonder that heart disease is still the leading cause of death in the US?
CapitaL
03.03.2021 kl 13:19 2248

Nå er det ikke mine vaksiner da.. jeg har ikke greie på vaksiner, men velger å stole på legevitenskapen og legemiddeltilsynet. Hva skal man ellers gjøre? suge til seg alskens skumle konspirasjonsteorier som finnes på nettet ? Nei takk;)

Dessuten, hvis alle skulle tenkt som deg ville det tatt årevis før verden kom tilbake til normalen. Da kunne du nok bare glemt noen avkastning på Akh med det første.. Minner også om at de store heltene dine, Røkke og Eriksen, faktisk også er en del av denne "eliten".. som i følge deg da står bak dette gigantiske vaksineringskomplottet:))

Den forskningen om alvorlige komplikasjoner pga D-vitaminmangel høres merkelig ut. Nordmenn, som vel er blant de i verden som er mest utsatt for mangel på D-vitamin har jo liten dødelighet blant de faktisk smittede sammenlignet med f.eks italienere som utvilsomt er proppfulle av D-vitaminer...

Det hender jeg tar D-vitaminer selv.. men det er jo anbefalt av legevitenskapen at man gjør her langt oppe i nord;)
Meatskull
03.03.2021 kl 14:39 2211

Immigrants in Europe
Studies from Norway, Finland, Denmark and the Netherlands confirm a very poor vitamin D status in non-Western immigrants in European countries, in comparison with the locally born and with people in their country of origin (43, 64, 65, 83, 84, 85). A study in Dutch general practices showed a mean serum 25(OH)D of 30 nmol/L or lower in Turkish, Moroccan and Surinamese people in comparison with a mean serum 25(OH)D of 67 nmol/L in locally born people (64).
Kilde: https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/180/4/EJE-18-0736.xml
https://www.nutraingredients.com/Article/2021/02/26/Study-backs-link-between-Vitamin-D-and-COVID-19-severity
Her har du beviser på min statement om Vitamin D! Har lest andre steder om studier med enda mer imponerende tall også!
Og nei, er ikke så dårlige nivåer i Norge grunnet fiske olje/tran++
Er verst nivåer hos innvandere med mørkere hud, siden huden dems er laget for en mye sterkere sol en her i Norden! Men såklart hos alle gamlinger som ligger på sykehjem så er nivåene meget triste siden de er meget sjeldent ute i solen og får generelt et dårlig kosthold på disse sykehjemmene!

Grunnen til at jeg veit om relevansen mellom Vitamin D og Covid 19 er fordi jeg lærte det av Dr Rhonda Patrick som var på besøk på Joe Rogan sin podcast!
Her er hennes hjemmeside med informasjon+
https://www.foundmyfitness.com/episodes/vitamin-d-covid-19
Her ser du: Another study in Indonesia found in a cohort of 780 patients, after adjusting for age, gender, and comorbidities COVID-19 patients found: - 98.9% of patients with vitamin D deficiency died - 88% of patients with vitamin D insufficiency died - 4% of patients with sufficient vitamin D died.
Om du trykker på blå skriften i siste linken der på Indonesia linken så kommer du til studien!
Så ja selv om du sier at jeg kan virke Konspiratorisk på enkelte punkter så er det sannet i mine utsang også! Du tror jo på forskning sier du?
Hvorfor er det ikke offentlig anbefalning på verdens basis om og ta Vitamin D supplemang når det er studier som beviser at hvor at det er extremt mye høyere sjangse og bli alvorlig syk eller dø for personer med Vitamin D defficecy?
Slår dette sprekker i din tro eller?





Meatskull
03.03.2021 kl 14:59 2191

Stemmer jo ikke det du sier der om Italia og høyere nivå av Vitamin D
The researchers noted that patients from countries with high COVID-19 mortality rates, such as Italy, Spain and the UK, had lower levels of vitamin D compared to patients in countries that were not as severely affected.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200507121353.htm
After studying global data from the novel coronavirus (COVID-19) pandemic, researchers have discovered a strong correlation between severe vitamin D deficiency and mortality rates.
Redigert 03.03.2021 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Meatskull
03.03.2021 kl 15:02 2182

Som jeg sier! Kommer kun frem til saueflokkene det som er ønskelig av informasjon og forskning!
Om de ville vi skulle sikre oss med Vitamin D som er bevist og betraktelig øke sjangsene dine for og ikke bli syk så hadde jo dette vært anbefalt av Mainstream media og regjeringen! Da hadde Erna talt til folket og sagt vi må ta Vitamin D så vi ikke dauer eller blir alvorlig syke!
Men neida! Vi skal bli kontrollert og leve i redsel sålenge det passer dem!
Og muligens til de har vaksinert nok folk? Hvorfor vil di vaksinere så mange?
Er det for og redusere befolkningen? Tjene penger gjennom Bigpharma?
Mange mulige theorier! Men er mye som skurrer og ikke går opp i opp vertfall :)

Redigert 03.03.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.03.2021 kl 15:03 2181

Det var en forskningsrapport som viste en korrelasjon mellom korona og lite D vitamin faktisk. Rapporten ble imidlertid trukket tilbake grunnet spørsmål rundt forskningsmetodikken og kritikk fra andre forskere.

Det kunne jo ha vært en delforklaring til at det synes som at de melatoninrike ( som det heter må) er mer utsatte, men jeg tror nok det heller skyldes andre faktorer.

https://www.nrk.no/norge/ny-korona-studie_-d-vitamin-gir-lavere-sannsynlighet-for-alvorlig-sykdom-1.15373009


Meatskull
03.03.2021 kl 15:08 2172

Motbeviser deg med engang jeg:
Among the first 15 deaths due to covid-19 in Stockholm County, six were reported, by the Swedish-Somali medical society, to be of Somali origin (March 24). Considering that only 0.84% of the Stockholm County population was born in Somalia (n=8,178 by December 2019) this is an astonishing high rate.
+ A risk factor that we want to highlight, however, is the low vitamin D levels found in the Swedish-Somali population. Vitamin D status is strongly related to low sun exposure and dark skin. In two different studies, the great majority of Swedish women of Somali origin had very low levels of S-25(OH)-D (< 25 nmol/l).[3,4] In Finland, Somali women required more than twice the amount of vitamin D in order to maintain recommended vitamin D status. [5] In addition, vitamin D deficiency was twice as common, regardless of gender, in immigrants from Africa compared with those from the Middle East.[6]

Link til kilde: https://www.bmj.com/content/368/bmj.m1101/rr-10
Noe mere dere lurer på eller vil ha svar på? Når et sopphue som meg klarer og finne til sannheten så burde dere skamme dere at dere er så lite opplyste!
Meatskull
03.03.2021 kl 15:22 2159

Ja det du sier der er også klassisk eksempel på når forsking kommer med rett informasjon men som ikke passer med narrativet som ''de'' vil ha frem!
Da blir det stilt spørsmål ved og kritisert av andre forskere med feite lønninger for og ha rette meninger!
Dette er ikke bare konspirasjons tull men har vært slik i lang tid! Har hørt dette fra flere forskere som har sluttet i jobbene sine grunnet disse problemene!
Fluefiskeren
03.03.2021 kl 15:30 2139

Ta ikke den. Her trengs mer forskning for å trekke en konklusjon. Dette står i artikkelen jeg linket til og du ikke har lest.


«Etter at denne artikkelen første gang ble publisert, er studien blitt trukket av fagtidsskriftet The Lancet på grunn av spørsmål rundt forskningsmetodikken. Studien har også ført til debatt blant andre forskere rundt metodikken.»
Meatskull
03.03.2021 kl 15:45 2119

Unnskyld! Beklager virkelig det! Ser nå at linken din faktisk overasket stort i mye god informasjon!
Det fins mange flere en 1 studie på dette! Er det ikke rart at de er så lette på og hive vaksiner på folk men er ikke villig til og gi pasienter Vitamin D engang selv med meget gode tall på hvor effektivt det er? Er store penger i Bigpharma og lite penger i Vitamin D er vertfall min tolkning da....
Må si jeg kimser på svaret fra svaret til Ormaasen:
– Vi følger jo med, så hvis det kommer overbevisende data, så vil vi selvfølgelig vurdere det. Men det pøses ut forskningsartikler. Så vil man jo også gjerne ha i hvert fall to studier som viser det samme. Her må det gjøres en totalvurdering. Men det er jo både en billig og enkel behandling hvis det skulle ha noe for seg, svarer Ormaasen.

Må legge til at Norske anbefaling av mengde Vitamin D er meget lav og det er anbefalt i andre land og ta en mye høyere dose!
Personlig tok jeg 5000IU med Vitamin D3 daglig i en lengre periode som er ca 10 ganger over Norges anbefalte dose.
Sjekket så Vitamin nivåene hos legen og fant ut da at jeg lå såvidt litt over det anbefalte nivået og ligge på, noe som slettes ikke var farlig ifølge legen min!
Tar jo kun dette på vinteren og trenger ikke 5000iu hver dag! Par dager i uken tar jeg på vinteren og det holder lenge!

Har en god venn som altid har holdt seg unna solen når vi vokste opp! Sjenert over kroppen kanskje og blei fort varm etc...
Han fikk plutselig MS og legen fant da ut at han hadde extremt lave nivåer av Vitamin D!
Er ikke til og spøke med det!
Redigert 03.03.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.03.2021 kl 16:14 2097

5000 iu er temmelig voksent. Det tilsvarer 125 mikrogram. Tar også vitamin D tilskudd . Døgndose her er anbefalt 1-2 tabletter. Det vil si 10-20 mikrogram og det tilsvarer 200 -400 % av referanseverdien.

I tillegg får vi jo bra med D-vitamin gjennom fet fisk (og tran etc) pluss ost og smør. Og jeg elsker ost. Mange av kosttilskuddene inneholder og kalsium da den er med å hjelpe til med opptak av kalsium til skjelettet. Og motvirker å bli veldig syk av korona da. 😜
Redigert 03.03.2021 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Meatskull
03.03.2021 kl 16:34 2075

Mmmm! sant det! Jeg tar sjeldent Vitamin D nå, da boksen fra Sverige er tom uansett og jeg tar jo nok Vill laks olje fra alaska uansett!
Men for folk som er defficient så tror jeg ikke det er dumt og ta litt extra høye doser for en kortere periode så redusere til mer normale nivåer!
En ting som er viktig og vite også vedørende Kalcium som du sier ja er jo det med Opptak til skjellettet!
Magnesium er også viktig der, forkalkning(Lagrer seg der deg ikke skal være?) er problem for de som får i seg får mye kalcium uten nok Vitamin D og Magnesium!
D og Magnesium hjelper til og transportere Kalciumen ut til beina/knoklene/vevet der det trengs om jeg ikke tar helt feil da?
Sant som du sier! Om man har en bra diett så trenger man egentlig ikke noe kost tilskudd! Men er vanskelig og ha så bra diett om dagen :)

Gleder meg til Fiskebilen kommer neste gang! da skal jeg gå for den dyre Ishavsrøyen! Meget høy kvalitets fisk som kun er og få taki i Nordre delen av våres verden mellom alaska/grønnland/island+++ Jeg inbiller meg vertfall at der oppe er vannet mye mindre forurenset en andre deler av havet :)

En av årsakene til at jeg tok høyere doser var også for og styrke skjellettet mitt da jeg har slitet med noe nedre rygg/hofte smerer i 2 års tid nå!
Fant ut at jeg hadde extremt dårlig nivå av Omega 3 til omega 6 ratio! hadde 22.4 ganger mer Omega 6 en omega 3 noe som tilogmed er dårligere en snittet til USA!
FAnt ut årsaken, Økologisk peanøttsmør som jeg spiste med spiseskje når jeg trente endel! Fant ut at Peanøttsmør er extremt høyt i OMega 6!
For høye nivåer av Omega 6 og lite omega 3 skaper imflammation og kan også trigge en rekke sykdommer++

Etter og testet alt fra dyre massasjer til kiropraktorer var det vill laks oljen fra alaska som reduserte smertene mine betraktelig :)
Før i tiden var det vanlig at ''Hunter, gathereres' hadde 1-1 eller 1-2 ratio i omega 3 til omega 6! Norge gjennomsnitt er 1-12 som sier 12 ganger så høyt omega 6 som omega 3! Mye av det kommer fra seed oils/vegetable oils som er i alle produktene i butikkene og er også endel i korn+++
Mye nøtter og frø/korn er extremt høyt i omega 6 så er noe og være obs på! En fettsyre balanse test er noe man kan ta for og sjekke Omega 3 til omega 6 nivåene!
Redigert 03.03.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
JonasKr
03.03.2021 kl 17:19 2048

Lol har ikke sett denne tråen før nå. Bra FHI endelig tok til fornuft.

Burde være opplagt å begynne med tettbebodde steder først, er jo ikke så vanskelig å forstå ringvirkningene av at viruset løper løpsk i en befolkning på 800.000 kontra ei lita bygd med 800 innbyggere? Dessuten er Oslo knutepunkt med blant annet flyplass og landsdekkende sykehustjenester som f.eks Radiumhospitalet.

Hvis målet er å redde flest mulig liv bør man begynne med byene, alt annet er misforstått rettferdighet. Se hvor i verden Corona har gjort mest skade. Det er ikke på bygda, men i de store tette byene.
Fluefiskeren
03.03.2021 kl 17:20 2043

Siden du er inne på Mg. Jeg var i åresvis plaget med rykninger i leggmuskulaturen. Kunne sitte på en stolå de sammentrekninger. Spesielt etter å ha syklet lengre sykkelturer. Fikk beskjed om å prøve Mg. Det gjorde susen veldig raskt og jeg har skiftet ut vanlig salt med havsalt.
Meatskull
03.03.2021 kl 17:40 2026

Perfekt. hadde også kramper i leggene mye før jeg prøve mg! våkna mitt på natta av verste krampene, var så ille at jeg slo meg selv hardt i leggen i desperasjon :P
Ja, holdt meg til havsalt lenge selv! Pleier også og kjøre perioder uten noe tilskudd så det ikke blir for mye av det gode. Viktig og ta vare på seg selv og helsen sin :)
Slettet bruker
05.03.2021 kl 08:54 1886

Magnesium er nødvendig hvis en driver med aktiviteter som belaster leggene ja (fjellturer/sykkel/langrenn) Har tatt det i flere år, men begrenser det til en tablett/dag
Spesielt viktig hvis en er i varmere strøk
CapitaL
09.03.2021 kl 14:54 1719

Det kyndige fagmiljøet har endelig tatt til vettet;)

Fhi endrer vaksinestrategi...

https://www.aftenposten.no/norge/i/GawgGQ/fhi-oslo-kan-faa-43-prosent-flere-vaksiner