Semiconductor & Butte/ ML


Hvis man tar seg tid til å lese denne artikkelen og fra REC Silicon sin fabrikk i Butte etterpå;
Reflekter rundt dette:

1) RECSIs fabrikk Butte « the plant is the world’s largest supplier of Silane Gas (SiH4) and other Specialty Gases for semiconductor» og har 70% av det globale markedet av silan.
Det blir svært spennende å se resultatene fra Q4, og guidingen videre. Det er en gedigen mangelvare på semiconductors i bilindustrien.
+
2) REC sin CEO sier, tross dette, at det er i fabrikken i Moses Lake de virkelige pengene og framtiden ligger.
ML fabrikken kan også - med noen grep - produsere silan.
+
3) TT røper at de er i samtaler/forhandlinger med 3 batteriprodusenter.

=

RECSI prises til 6,8 milliarder (?) (!)

https://www.automotivelogistics.media/news/semiconductor-shortage-will-hit-auto-industry-well-into-2021/41476.article


https://www.recsilicon.com/about-us/silicon-production/butte-montana-usa
Redigert 23.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Rubin
24.01.2021 kl 01:43 6636

Dette er megabull...💰💰💰
Beinlich
24.01.2021 kl 11:24 6134

Dette at TT nevnte 3 batteriprodusenter har blitt nevnt et par ganger, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er mer snakk rundt det. For meg er utsagnet større enn at REC har gått inn i AH. Altså - 3 produsenter som vurderer å samlokalisere seg med REC, bygge digre dyre fabrikker for å være sammen med REC. Det stadfester REC som verdensledende produsent av et nøkkelmateriale i fremtidens batterier. Her er det bare å putte aksjene i skuffen noen år.

Når det er sagt, jeg ser ikke bort fra at hele børsen går at dundas nærmeste året. Og da slipper ikke REC unna de heller. For min del tåler jeg fint en markedskrasj. Jeg anser sannsynligheten for at dette går til himmels så stor at å sitte gjennom en bred og hard nedtur går helt fint. På andre siden venter ny bil og hytte.

Til slutt, har prøvd å regne litt på fremtidig kurs noen år frem i tid. Umulig å regne på ESG- og vekstselskaper, der tryner jo også profesjonelle analytikere oftere enn de treffer. Men for å gjøre utregningen enklere, og danne et slags gulv for kursen så later jeg som REC er et verdiselskap. Utregningen forutsetter oppstart og 100% utnyttelse av ML. Så får enhver bestemme sin egen sannsynlighet for at dette skjer.
Edrue marginer vil være 85 kr på silan og 25 kr på poly. Da får man et overskudd på 3 milliarder kroner ved full kapasitet i ML og Butte. Multippel på 15 gir aksjekurs på 120. (kurs for USD er 8.5 i utregningen). Dette er mitt gulv. Bildet må endre seg drastisk til det værre før jeg er villig til å selge under 120. Ser bildet ut som det gjør nå, og vi treffer 120, så selger jeg heller ikke. Utregningen overser Yulin også, og det representerer vel ei krone eller to (ironi; look it up sweetheart).
Priser man inn ESG og vekst så får man danne seg et bilde selv.

Husk - alt kan gå til helvete uansett hvor fint det ser ut. Bare sats penger du har råd til å tape.
Redigert 24.01.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
BIF78
24.01.2021 kl 13:58 5814

Jeg er meget enig i, at det er fantastiske nyheder, der er forhandlinger med 3 batteriproducenter. Det vil TT ikke melde ud, hvis man ikke tror, at forhandlingerne bliver lukket med et positivt resultat.

Så kan man regne på tallene ud fra dagens kapacitet eller man kan begynde at regne på, om ikke både Butte og ML skal udvides over de næste år. Jeg er ikke i tvivl om, at opstart af ML vil blive meldt indenfor de næste par måneder. Men med flere kontrakter, så skal der sandsynligvis udvides og tjenes endnu flere penge. Jeg er enig med Beinlich kursmål og jeg skal heller ikke sælge noget de næste par år.
Falco1
24.01.2021 kl 14:01 5794

Men hvem er den dette:) utrolig spennende å ikke lenge til før vi vet mer:)
Redigert 24.01.2021 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Vilter
24.01.2021 kl 14:02 5781

TT mener at det ikke vil komme ny polykapasitet så lenge markedsprisen er under 15 dollar kg.

Nå ble det i følge linken nylig inngått en avtale over 4 år på 13,29 dollar kilo for poly. Det vil tilsvare en en fortjeneste på ca 5,5 dollar eller 47,5 kroner kg poly for RECsi - som har produksjonskost på mellom 7 og 8 dollar kg.

Med polypriser som i følge TT er forventet over 15 dollar per kg, blir fortjenesten enda høyere.

https://renewablesnow.com/news/chinas-xinte-energy-signs-supply-deal-for-over-usd-900m-of-polysilicon-728768/
Falco1
24.01.2021 kl 14:11 5714

Likte også det Morgan kane la ut i dag:) seriøst fonda begynner å laste nå må noen våkne her kursen er latterlig når man ser på det fundamentale og potensiale i denne:)

«»»Det er ikke tvil om at større vekt vil bli lagt på karbonavtrykk et til hele verdikjeden. Its a no brainer. Samtidig fortsetter polysil prisene å øke, både pv insight, energytrend og sunsir.

Sjekk ut denne artikkelen. Dette kommer. Ingen, I verken EU eller USA er imot dette. Spørsmålet er om det skjer i løpet av Biden første 100 dager...

https://www.google.com/amp/s/financialpost.com/pmn/business-pmn/joint-eu-u-s-carbon-tax-proposed-as-part-of-alliance-relaunch/wcm/98d6cf6e-f2fb-4e82-8b4a-655dcae11d11/amp/
Beinlich
24.01.2021 kl 15:15 5521

Absolutt et godt poeng dette med utvidelser også. Dersom G14 og de 3 andre produsentene har konseptet som vinner frem i fremtidens batterier så kan det nok en gang bli fristende å ta frem kalkulatoren. Som noen andre smartinger snuste opp så anslår Bloomberg 8.5 millioner EV laget om 4 år. 26 millioner om 9 år. https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/

Først; kan en av dere som er gode på det tekniske rundt batterier si hvor mange kg silan og hvor mange kg silicon som er forventet å gå med på et middels EV batteri?
Vilter
25.01.2021 kl 09:17 5035

Vet ikke, men det virker ikke som man trenger å bekymre seg for om produksjonen ved ML ikke skal ha nok å gjøre de endte neste tiden.

Røkke er optimist. Det holder:)
Vilter
16.02.2021 kl 14:05 4398

Minner om denne; ML kostet 1,7 milliarder dollar å bygge alene.

THE CASE: TRANSITIONING TO A BATTERY PLAY COULD IMPLY 5 X UPSIDE!

After years of challenges due to the solar trade war between the US and China, REC Silicon is positioned to turn around the battery industry and become the leading provider of silane gas to the producers of silicon anodes for battery application. A market that is set to grow exponentially as EV manufactures and battery producers scramble to increase efficiency and longevity while at the same time as cutting costs and weight. Some customers of REC today (Sila Nano and Group 14) have managed to overcome this issue by replacing anodes in Lithium-Ion batteries made from graphite carbon with silicon. This improves energy density as silicon can store 10x lithium vs carbon. High purity Silane is the most efficient way of making silicon anodes.
REC is the only producer of silane gas in Europe and USA and has a capacity of 7.000 MT in Butte and 25.000 MT in Moses Lake = 32.000 MT total. Their current production at Butte of around 3k mt gives them a global market share of 70%. Their total capacity can supply 1m electric vehicles. This radically improves the earnings of a company which historically has had the same capacity linked to the oversupplied solar polysilicon market, as the silane gas was used as input in the manufacturing of solar grade polysilicon.
Silangas prices today is around 25 dollars and REC Silicon has a cash cost less than 10 dollars – with its capacity of 32k MT Silan. Assuming, similar 25 USD of prices today we are looking at EBITDA (100% capacity) of 480 MUSD. This comes from already installed capacity (REC has already fully financed the reopenening of Moses Lake). Applying a conservative multiple of 10x EBITDA (100% silan capacity) you get 108 NOK a share (only Moses Lake and Butte).
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025 but the potential should at least be pretty obvious.
BACKGROUND
REC Silicon is the world’s largest producer of silane gas with its current production out of Butte Montana. Butte, currently has 70% global market share in the silane gas market. In addition to Butte, REC will have a an additional 25k MT capacity per year of silane gas at Moses Lake when it is reopened. Silanegas is the principal material used in the production of polysilicon, and is an essential input material for thin film PV, semiconductors and LCD display manufacturing. REC Silicon also has the world’s largest silane gas ISO module container fleet and is a world leader in other silicon gases – dichlorosilane (DCS), monochlorosilane (MCS), disilane and polysilanes.
The patented, closed-loop silane manufacturing process used by REC Silicon produces consistent, ultra pure silane by conversion of metallurgical grade silicon into trichlorosilane and redistribution/ distillation to silane. The continuous-flow process recycles all hydrogen and chloride materials back to the initial reactors, while continuous distillation steps purify the gas. The entire process is a low waste, low impact and environmentally friendly procedure.
After being in distress for several years as a result of the US-China solar trade war, REC announced two transformational partnerships in October 2020. These two partnerships will enable REC to reopen Moses Lake sometimes during 2022 and maybe as early as end 2021.
Just after announcing the new partnerships, Pareto and Arctic Securities secured appr. 1 billion NOK to recapitalise the company and enable it to restart it Moses Lake operations. The cornerstone investor in this deal was reputable industrial conglomerate Aker ASA (Kjell Inge Røkke) who increased their stake with 300 mnok at nok 10.80 per share, taking their ownership to 24.7%. Aker had earlier in 2020 bought the entire stake from a distressed owner, making Aker the biggest shareholder.
REC has announced that these two partnerships give the Moses Lake facility sufficient production level and visibility for reopening Moses Lake. They have guided for 75% capacity utilization at Moses Lake for 2023 with an EBITDA of 100 musd. In addition to this, they will have 30-50 musd EBITDA at the Butte plant. Adjusted for SG&A, REC will have an EBITDA of around 130musd in 2023 growing to 200 musd (estimate by Pareto) in 2025.
The two partnerships secures the business case until 2025, but at some point in the near future you will see the demand after silane skyrocketing. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025. Obviously, the need to expand REC’s production capacity will become a theme sooner rather than later, as the demand for silane for the EV battery market grows rapidly. Existing Moses Lake facilities have had an historical cap ex of 1.7 bnUSD, which is close to the current replacement cost today. This translates to a value of 38 NOK a share.
This will probably lead to a capacity expansion. An expansion will make investors value the existing facilities above its replacement cost, and will look to future earnings and growth.
The case stated above is dependent on the presumption that silicon anodes will make its way into batteries, replacing graphite anodes. Here are some reasons why its likely.
SILICON BASED ANODES FOR LITHIUM BATTERIES
To get a deeper understanding of this its strongly recommended to read the white paper of Sila Nanotechnologies written by Gene Berdichevsky, CEO (no7 employee in Tesla) and CTO, Gleb Yushin.
Sila Nanotechnologies will produce silicon anodes for batteries, starting with consumer electronics (rumored to happen in 2021) and then expanding to EVs.
They claim that enhancing the Lithium-ion battery is the only path forward in the foreseeable future (read: next decades) and that battery cost and performance is holding back mass adoption of EVs. Daimler invested 170 musd in the Sila Nanotechnologies early 2019 (1 bn USD valuation) to be a part of the making of next generation Lithium battery.
Here are some other links to articles about Lithium-ion batteries
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-03/battery-reality-there-s-nothing-better-than-lithium-ion-coming-soon
…and here more specific on the team and background from Sila Nano
https://www.inc.com/magazine/201904/jeff-bercovici/sila-nanotechnologies-silicon-lithium-ion-battery.html
Unknown to most in the global capital markets and the public in general, Sila Nano is currently a customer of REC Silicon (for smaller quantities of silane gas for Sila’s test production) , but could prove to become a big customer in the future if only fractions of Sila’s predictions come through.

Tror de har lagt en stund. Jeg var inne og kikket på de forrige uke, på REC sin side.

https://phf.tbe.taleo.net/phf04/ats/careers/v2/searchResults?org=RECGROUP&cws=38
Kvike11
16.02.2021 kl 23:39 3215

lyder helt tosset, kan 3 mand klarer hele fabrikken, . det må være lang tid siden de blev ansat,
de skal jo til at starte produktionen op nu
og ikke om hverken 2 måneder eller 4 måneder, skal de ikke have et lager.
Kina salg starter også op om senest 10 måneder, og det skal leveres i Kina m.m.
Penge kassen er så fyldt siger de
så en emission er udelukket.
Det er et godt signal ledelsen har sendt.
Sirbalo
12.04.2021 kl 12:15 2344

Blir mye jobb for Butte fabrikken hvis dette markedet eksploderer i USA. De snakket jo allerede om å sende ekspansjons planer til styret for noen måneder siden. regner med vi får vite mer om dette i q1 og GF , saker som skal til behandling.
Sirbalo
12.04.2021 kl 13:47 1813

Som vi vet har SK og LG chem nylig blitt enig, og SK vil fortsette bygge sine batteri fabrikker i Georgia.

Vi vet også at SK har investert store summer i G14 sin teknologi.
Hva tenker dere? Er det ikke å tro at G14 kommer til å levere til disse fabrikkene gjennom sin anode fabrikk i Ml?

Fant denne nylig der det står følgende:

SK Innovation's $2.6 billion investment in two battery factories (21.5 GWh total) at a site in Commerce, Georgia:
the first: 9.8 GWh was expected to be ready in 2021 (mass production from 2022). According to Bloomberg, it is nearing completion and already making battery samples
the second: 11.7 GWh scheduled for 2023

G14 har vel holdt på i ML en stund nå+masse ansettelser. Er det å tro de har levert allerede mindre mengder til SK hvis man ser på hva som blir skrivd her?
Det må vel være en sammenheng?
Hvis SK sin batteri fabrikk går etter planen, må vel G14 følge etter og som tidligere uttalt skal denne i ML break ground i 2021.
Sk sin fabrikk skal i gang med masse produksjon fra 2022. Den anode fabrikken i ML burde være klar ila 2021.

SK levere til ford blandt annet, og ford ble nevnt i q4 i presentasjon sliden til rec.
Gm blir også nevnt, men her er dt LG chem som leverer slik jeg forstår.

Battery/EV industry experiencing significant tailwind
› Numerous new EV players, major incumbent
automakers make moves into the industry
- Ford significant EV investments
- GM all electric by 2035
› Biden administration/global poli
Redigert 12.04.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
piha
12.04.2021 kl 14:32 1519

Group 14 sier i denne podcasten at de skal levere til "alle" og at de allerede opplever stor etterspørsel etter materialet. Det er allerede testet og validert. Fortrinnet til G14-anoden er at det er "drop in ready" og kan sømløst inkorporeres i dagens produksjonsanlegg. SK er vel en selvsagt kunde. Anbefaler alle å lytte til denne:

https://mission.org/podcast/building-a-better-more-sustainable-battery-with-group-14-technologies-co-founder-and-cto-rick-constantino/

Du og Piha peker på noe som etter all sannsynlighet vil komme som en "overraskelse" på markedet :)


For slik er det jo i dagens marked...Opplysninger stemmer ikke før de er verifisert via et meglerhus som allerede sitter dypt lastet (?)
nemi's
12.04.2021 kl 14:49 1289

SK må levere batterier. De kjøper de anodene de trenger. Fra Sila, Enevate, Enovix, OneD Material, Advano, G14, Tekna, LeydenJar, Tesla,.... eller hvem som helst som har de beste og rimeligste anodene. Produsentene over skal angivelig kunne produser Si-anoder. Eller SK kan kjøpe anoder fra andre produsenter, uten Si.

Det er jo ikke sånn at ikke Ford eller GM kan levere EV'er, hvis ikke G14 kan levere Si-anoder. Og G14 sier de vil kunne være på EV-markedet i 2025. Det sier de andre Si-produsentene også.

I podcast'en sier G14 at pilotanlegget deres i ML ikke er riktig ferdig ennå. Og det skal produsere 100T anode-materiale til tannbørster og devices. I presentasjonen til REC 29/10 for ML restart sier REC og G14 12.000T anodemateriale. Det er så klart langt frem for både G14 og REC, for G14 må finansiere bygging av et anlegg for produksjon av storskala Si-anoder til EV'er. Sånn at ML kan starte opp, med silangass tilførsel. I så fall kan G14 selge Si-anoder basert på giftig, eksplosiv, brannfarlig gass til SK, eller andre EV-batteriprodusenter, siden disse dessuen aksepterer at at giftig, eksplosiv, brannfarlig gass skal være en del av forsyningslinjen deres til Ford, GM, ... og via en silangassprodusent, f.eks REC.

Anoder finnes i dag også. Husk det. Tesla Model 3 kjører 565km på sin batteripakke, og det helt uten å spørre TT om lov.

Men ikke så bra anoder som G14 skal levere ☺️👍

Silangass er SiH4, ikke noe mystisk materiale i industriproduksjon.

Sila Nano har godkjennelse for å produsere basert på silangass levert fra tank og via et rørsystem inn i bygget, midt i et tettbygd strøk.

Noen tall for produksjon på dette stadiet, alle basert på silangass:

Cenate annonsert anlegg for produksjon av 400 tonn i året trolig klart i 2021, modulært anlegg basert på silangass
OneD: annonsert 100 tonn anlegg i 2020 (ca 20% silisium nanowire basert på silingas, resten karbon)
Sila Nano: nesten sikkert silangass som innsatsfaktor Mengde usikkert Produksjon i Alameda
Group14: Bygger anlegg med kapasitet 100 tonn året i Moses Lake, “blueprint” for fullskala anlegg
Evonik: mengde usikkert, sier de er klar til å levere industrielt
Amprius: mengde usikkert, produserer og leverer til droner/high tech


Redigert 12.04.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
nemi's
12.04.2021 kl 15:09 1035

Viktig at du skjønner at SK er en av verdens største produsenter av silangass. De kan kjøpe opp G14, eller lisensiere, og produsere Si-anodene selv. Helt uten silangass fra REC. I Georgia f.eks. Om G14 har noe som funker til EV'er. I 2025.


De produserer silingas, hovedinntekten er Nitrogentrifluorid

REC har patenter på den mest kostnadseffektive og miljøvennlige metoden for produksjon av silangass (closed loop).


Nsxnsx
12.04.2021 kl 15:14 950

Et sidespor kanskje. Er det noen som har noe historikk på om noen har gjort det noe dårlige enn Recsi etter inntreden på hovedindeksen?

Pleier ikke det å gi en liten boost ? Uteblitt enn så lenge...men tar kanskje litt tid...eller ??

Med så lav kurs som vi har nå så skjønner jeg ikke at ikke KIR er redd for å bli kjøpt opp.
Vilter
12.04.2021 kl 15:22 872

Det er nok ikke usannsynlig at noen vil prøve å kjøpe opp RECsi, budet på Butte var «godt», men ble avslått.

Jeg tror nok ikke styret vil anbefale et salg med mindre budet er svært godt. Aker eier 23 prosent og kan uansett ikke tuppes ut, så de har ikke noe å frykte sånn sett - men de kan miste kontroll på styret (slik de har i dag6

... «Godt» bud er høyt, gitt at RECsi sitter med assets til 5x dagens kurs(!)
Redigert 12.04.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare