Endur til 5 kr - strategiske oppkjøp - utbyttemaskin i fremtiden

Davinci_me
ENDUR 24.01.2021 kl 10:43 23625

Endur en fremtidig utbyttemaskin?

Markedet er en snodig mekanisme, man kan nesten kalle den et levende vesen. Jeg mener altfor mange fokuserer på EBITA og inntjening, blir sittende for lenge i aksjer og selger oftest før aksjen stiger. Jeg monitorer pengestrømmer, kort fortalt er det å overvåke aktiviteten på internett da især aksjegrupper og forskjellige åpne og lukkede tradersamfunn. Jeg er såpass heldig å ha fått innpasse flere av disse "miljøene" - man anslår at at flere milliarder kroner blir flyttet en to-tre ganger i mnd i forskjellige aksjer. Eksempel på disse er

- KOA
- MPCC
- Magseis
- Saga Pure
- Havyard
- IDEX

I tillegg har man siste fenomentet fra (Koepke, Der aktioner) Tyskland og Clearstream. Der større aksjonærbaser påflere millioner raider midcap segmentet i Norge. Endur er et typisk slik selskap som kan bli gjenstand for spekulasjonfra tyskerne. Dem raider selskap som har omlag 10-20 mill i omsetning, er vekstselskap (herunder oppkjøp) og eksponert mot fremtidsrettet industi især ESG. Endur har derfor alle faktorer som tyskerne "ser" etter når case dem kan "kjøre".

Jeg trader på moment og er investor i de samme selskapene, dvs at jeg har en long post i alle selskapene jeg kjøper men trader også på momentet når en aksje er i ferd med å bli "snakkis". Aksjen som pengestrømmene tydelig er på vei inn i om dagen er ENDUR AS.

Det skjer mye spennende i Endur om dagen, selskapet kom med en oppdatert presentasjon 18.01.21 - legger den ved, anbefaler alle å ta en kikk på dette.

Jeg tror Endur er i starten til å skape en industikjempe gjennom strategisk oppkjøp mot landbasert oppdrett, maritim løsninger knyttet til vindmølleindustrien tl havs (herunder tilkomstteknikk mm).

Dette er to markeder i enorm forventet vekst de neste ti årene (landbasert oppdrett og vindkraft) Endur posisjonerer seg nå, og det er nå du som investor kan bli med på denne reisen.

Men for å forstå ENDUR og dens feilprising må man se litt på "historien" - selskapet har hatt svært lav tillit i kapitalmarkedet pga gammel morro, gjennom Bergen Group.

Ledelsen er skiftet ut og inn har Øyvind Horpestad kommet inn - han er en mann som tidligere har bygget opp NRC fra bunn til å bli et multimilliardselskap innen for infrastruktur.

Jeg tror Horpestad kan lage en kjempe utav Endur, selskapet har et uttalt mål om å ha 2 milliarder i omsetning innen 2022, siste temperaturmåler (vedlagt presentasjon av 18.01.21) indikerer selskapet at dem ligg forran skjema om revenue målet.

For at selskapet skal vokse og konsolidere må det oppkjøp til, da må man hente penger i kapitalmarkedet. Selskapet har pr i dag en svært lojal aksjonærbase på sin topp 50 liste, som ikke selger noen aksjer, derimot så øker Ketil Skorstad gjennom Tigerstaden Marine jevnt og trutt. Dette er en god indikasjon, Endur er pr nå hans største enkelt investering på Oslo børs, med over 100 millione kroner.

Det er ca 605 millioner aksjer i selskapet i dag, a 1,43 NOK pr aksjer det gir en prising på 1,05 mrd

Topp 20: Eier 69 % av aksjene
Topp 50: Eier 81 % av aksjene
Frie aksjer utenfor topp 50: 19% (Infront pr 22.01.21).

Dette betyr i praksis at det er ca. 100 millioner aksjer det skal kjempes om i ukene som kommer i selskapet. Det er skarve 143 mill nok.

Erfaringsmessig er dette særdeles bull når man detekterer at pengestrømmer/ aksjespekulanter/investorer er på veg inn i selskapet.

Med strategiske oppkjøp på trappende tror jeg dagens kurs er "billig" basert på trend/moment. Hvis topp 50 forholder seg like stabil kursen bli stadig presset oppover da selskapets aksjonærer fremstår som langsiktig investorer og ikke tradere/børshaier som søker kortsiktig gevinst.

Endur var i sommer over 3 kr og i medio oktober og snuste på to tallet. Jeg tror det er et lignende run på gang i selskapet, ved økt oppmerksomhet og eksponering vil ha alle forutsetninger å stige i fremtiden. Jeg mener at slik selskapet er priset i dag (som et traust industriselskap) bør man heller prise det etter vekst og fremtidig inntjening.

Endur er iferd med å skape verdier for fremtiden - å tro at dem vil kunne ha en revenue på omlag 10 milliarder kroner i 2025 er nærliggende å tro hvis dem fortsetter startegiske oppkjøp inn mot sin kjernevirksomhet. Vil man kunne hente ut en EBIT på omlag 2 mrd - vil selskapet kunne være i utbytteposisjon allerede fra 2024 - 600-800 millioner kroner 1/3 overskuddet noe som igjen utgjør ca 1 kr pr aksje pr år.

Men dette forutsetter lønnsom drift og styring, der tror jeg Horpestad vet hva han gjør. Selskapet har også eksponert seg siste uken mot en del større investorer deriblandt flere familier på Vestlandet som har flere hundre millioner i banken og som har et ønske om å eksponere seg mot lakseoppdrett
på land.

Innvannende emisjon fra dagens nivå

Jeg ser mange likheter mellom Saga Pure kursen rundt (1,50) og Endur nå (1,43), selskapet vil gjennom oppkjøp gjøre seg store og ta markendsandeler i et enormt voksende markedet. Man kan jo bare forestille seg behovet for landbasert oppdrett og vedlikehold av vindmøller i fremtiden.

Jeg tror aksjen kan dra seg mot 4-5 kr fra dagens nivå på kort sikt og prise inn den varslede revenue på 2 mrd (som kommer tidligere enn 2022) meglerhusene har ikke justert kursmål for denne nyheten og selskapet tilegner seg stadig nye totalenterprise kontrakter i 100 millionersklassen.
Her skal det justeres opp og Endur prises inn som et vekstcase. Selskapet vil nok fore markedet med en fremoverlent strategi fremover, da dem ser at risikovilligheten i kapitalmarkedet er større enn noen gang. Jeg tror at selskapet vil gå til omlag 3 kr før dem setter en emisjon på omlag 2,50 om en måned og to.

Synergier i aksjemarkedet:

Oslo stenger ned, penger vil gå bort fra aktører som preges av dette samt aksjer som har gått flere hundre prosent siste 8-12 ukene, investorer vil søke med lykt etter å detektere aksjer som "ikke har gått noe særlig" men som har en del triggere fremover. Jeg tror at Endur derfor en slik kandidati ukene fremover på Oslo Børs.

Det er nå det starter for Endur - aksjen fremsom som et særdeles spennende case fremover på Oslo Børs.

(disclaimer: Jeg eier aksjer i selskapet pr i dag, men øker i tiden fremover. Det er min subjektive vurdering av overnevnte og dets synergier,
jeg har truffet godt med IDEX, Magseis, KOA, Saga Pure, Havyard i tidligere bevisstgjøringer og omtaler).

KIlder:

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/JokRnR/nye-endur-skal-vokse-paa-oppdrett-ikke-olje-og-gass
https://endur.no/oppdatert-selskapspresentasjon/?lang=no
Infront (Topp50 lister)
Leoløve
29.01.2021 kl 19:47 5340

Bra volum i dag og noe på gang i denne.
Market Outlook 29.01.21:
The market is finally giving hints of a bullish resurgence. Today a bullish pattern is detected.
Redigert 29.01.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 20:44 5287

hva var snittpris hvis jeg har lov til å spørre?
Groven64
29.01.2021 kl 21:45 5252

Noen tanker rundt det siste oppkjøpet som er på gang? Mitt tips er at det er Sjøentrepenøren! Datterselskap av NCC, som eier 100% av selskapet. Sjøentrepenøren vil passe Endur perfekt! Noen som har andre tanker?
Dobbelside
29.01.2021 kl 22:28 5283

Tror de har for liten omsetning til oppgitte pris. Men er enig om at det passer.
Seriøs
30.01.2021 kl 09:00 5114

Tror der er lave kurser men ser du på dagens kurs nå og om et år frem så har du også lave kurser
Knfo
30.01.2021 kl 15:47 4873

Spennende aksje og ny offensiv toppledelse. Synes imidlertid det er rart at aksjen ikke stiger mer til tross for flere oppløftende meldinger. Ser ingen annen forklaring enn at markedet er avventende som følge av at det fremover skal trykkes opp haugevis med aksjer til en veldig lav emisjonskurs (under kr 1.20). Den gamle ledelsen har også resultert i en svekket tillit til selskapet, så det vil ta tid før den er gjenopprettet.
Knfo
30.01.2021 kl 16:01 4978

Er nok ikke dette. SEA-Marine er et nyetablert selskap med kun kr 30.000 i aksjekapital.
Slettet bruker
30.01.2021 kl 17:04 4967

Kan det være Elop da ? 👀
Heia75
30.01.2021 kl 20:59 4855

Horpestad
Som leder i Nrc gjorde han en hel del oppkjøp.
Feks Vr track i Finland som de verdsatte til 1.6 milliarder..
Verdien på hele Nrc nå er under 1 milliard.
Ser ut som han gjentar suksessen her.
Med det sagt så kommer Nrc til å stige, de trenger bare noen år med god ledelse først.
Heia75
30.01.2021 kl 21:29 4867

La merke til at markedsverdien til endur er høyere en Nrc group atm.
Så det er jo noe å tenke på for de som mener han har bygget opp noe.
Bare selg dere ut igjen så fort middelborg invest eller gimle invest gjør det, da er toppen nådd for aksjekursen.
Slettet bruker
30.01.2021 kl 21:41 4851

Scana har blitt nevnt tidligere, kan det være den?
Slettet bruker
30.01.2021 kl 21:50 4920

du må være veldig skuffet over NRC eller MR. Horpestad.
Seriøs
30.01.2021 kl 22:03 4920

Å hva begrunner du dette med da? Du og mange her vet at kursen kan nå 2 tallet om kort tid. Tror vi fyker over 2 kr ved Q4
Heia75
30.01.2021 kl 23:01 4852

Begrunner det med markedsverdien på de to selskapene på nåværende tidspunkt.
Men poenget var ikke at endur ikke kan stige litt.
Det var mer at endur allerede er mer verdt en Nrc group, som noen her inne mener er en grunn til at horpestad også lykkes med Endur
Poffern_
31.01.2021 kl 10:22 4633

Vel, dette vet vi vedrørende oppkjøpet;

"Dersom oppkjøpet lykkes, vil aksjekjøpsavtale for oppkjøpet signeres innen utløpet av februar 2021."

"“Oppkjøpet vil passe svært godt til vår vekststrategi innen marin infrastruktur. Endúrs proforma omsetning for 2020 vil overskride NOK 2 milliarder etter oppkjøpet, noe som innebærer at vi når vårt omsetningsmål for 2022 betydelig før tiden"


"Foreløpig avtalt transaksjonsverdi verdsetter målselskapet til en selskapsverdi (EV) på ca. NOK 450 millioner. Basert på et forventet EBITDA-resultat på omtrent NOK 95 millioner for de siste tolv månedene tilsier det en EV/EBITDA multippel på 4.7x"



Knfo
31.01.2021 kl 16:54 4447

Scana har for lav omsetning og lønnsomhet i forhold til det som er sagt om oppkjøpet som kommer.
Kriwl
31.01.2021 kl 18:10 4382

Jeg mener jeg leste i forumet her i oktober at det er forventet et resultat på over 70 mnok for q4 inkl. oppgjør etter tomtesalg og realisert utsatt skatteoppgjør for Scana. Så langt jeg kan se står det ikke noe om total omsetning i meldinga fra Endur, men at målselskapet har hat. omsetningsvekst på over 10% de siste 4 årene. Dette blir litt regnskapstolkning, men sånn jeg ser det ikke umulig å få Scana til å passe beskrivelsen. Håpet og trua knives. Men seriøst, etter litt småfrenetisk helgeresearch har jeg ikke funnet andre selskaper på Oslo børs som passer. Det er kanskje mer sannsynlig for at det gjelder et unotert selskap?
Redigert 31.01.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2021 kl 18:12 4422

Slettet bruker skrev Kan det være Elop da ? 👀
https://elop.no/management/
Øivind Horpestad
Chair of the Board
Øivind was one of the original founders and former CEO of NRC Group, listed on Oslo Stock Exchange. He has broad industrial experience through former positions in Team Bane (now part of NRC Group), VRS Rail AS and Coast Capital.
Kriwl
31.01.2021 kl 18:29 4412

Kan Elop klassifiseres som dette: «Målselskapet har vært en ledende aktør i segmentet for marin infrastruktur i mange år»? Endur har allerede meldt at de vil samarbeide tett med Elop, så et oppkjøp er ikke utenkelig. Men jeg syns ikke denne beskrivelsen passer så godt til Elop. Men det handler vel om tolkning igjen.
Redigert 31.01.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
31.01.2021 kl 19:21 4585

Hvorfor kjøpe opp et selskap de allerede skal jobbe tett sammen med ?

Har reflektert over Scana jeg å, kom fram til det samme som deg, ang tomtesalg og skattefordeler.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 19:24 4665

I børsmeldingen står det ca, grunnen til jeg nevnte Elop er fordi denne kryptiske meldingen at det skal mellom styret og Ekstra Ordinære General Forsamling for å bli enige om alle punktene.

Men, blir spennende hvilket selskap som blir kjøpt opp.


Endelig transaksjonspris og gjennomføring av oppkjøpet er betinget av endelig avtale, styregodkjennelse i Endúr, godkjennelse av generalforsamlingen i Endúr og at Endúr har oppnådd tilstrekkelig finansiering av kontantvederlaget i oppkjøpet.
Seriøs
31.01.2021 kl 20:14 4618

Uansett så vil Endur få et fint år
Poffern_
31.01.2021 kl 21:50 4563

Hvor åpner vi i morgen? Med fredagens nyheter i betraktning, tipper vi åpner rundt 1,3
Redigert 31.01.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Kriwl
31.01.2021 kl 21:59 4562

Med denne teksten: «Endelig transaksjonspris og gjennomføring av oppkjøpet er betinget av endelig avtale, styregodkjennelse i Endúr, godkjennelse av generalforsamlingen i Endúr og at Endúr har oppnådd tilstrekkelig finansiering av kontantvederlaget i oppkjøpet.» så kan det se ut som målselskapet allerede har godkjent sin del av avtalen, og at det til sist står på godkjenning i styre og generalforsamlingen i Endur. Da tipper jeg at det er snakk om et unotert selskap.
Poffern_
01.02.2021 kl 08:48 4370

Ser ut til at vi åpner opp tross surt børsklima, sikkert en del som vil inn før vidre nyheter ift oppkjøp finner sted
Slettet bruker
01.02.2021 kl 09:40 4358

Ikke bare oppkjøp!
Flere kontrakter i sikte også!

"Oslo (TDN Direkt): Endúr ASAs datterselskap, BMO Entreprenør, har denne uken signert to kontrakter, og ligger svært godt an til å sikre seg ytterligere to."
Robertson
01.02.2021 kl 09:56 4314

Ligger i stabilt sideleie her nå. Må komme volum for å komme over kneika. Er vel noen luringer som satte short ved forrige topp også som ligger å sperrer.
Seriøs
01.02.2021 kl 10:10 4278

Sett long på denne og du vinner
BarrenMuppet
01.02.2021 kl 12:16 4150

Noen som ikke vil at Endur skal videre opp siden det stadig øker på med store sperreposter nedover, eller er det ASP som er ute å shorter?
Redigert 01.02.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 16:41 3978

Endur er ikke på Short Registrert, men. Må jo være frykt for emisjon eller flere aksjer som gjør at kursen er fortsatt på ørkenvandring.

Noen gode forklaringer hvorfor kursen ligger så vidt over emisjon kurs som ble vedtatt den 11.November?

Har kommet mange kontrakter fra BMO, Oppkjøpet av Artec Aqua, kontrakten på 150.mill også melding om ett eventuelt nytt eksklusiv oppkjøp.
Seriøs
01.02.2021 kl 16:54 3947

Jeg tror mange har litt angst for Endur nå, men det fylles på krutt hver dag og plutselig står den i 2-3 kr. Tror vi er på 2kr på Q4. Alt annet ville vært rart.
Dr_Eval
01.02.2021 kl 17:55 3854

Er glad for hver dag jeg får lastet opp mer så billig.
Robertson
02.02.2021 kl 08:23 3601

Ser ut som det blir grønn dag på børsen, ender Endur i rødt idag også eller får vi se en videre stigning. Tvi tvi
Slettet bruker
02.02.2021 kl 08:37 3539

Endúr ASA realiserer nordisk vekstambisjon: kjøper svenske Marcon, en aktør innen marin infrastruktur
https://newsweb.oslobors.no/message/523621