Veldig snart dĂžr 100.000 i uka av Corona

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
30.01.2022 kl 23:01
Frodon
CORONA 24.01.2021 kl 11:41 107964

Veldig triste tall. Vi kunne trengt noen gode nyheter snart

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JJl1dX/den-tredje-boelgen
Redigert 30.01.2022 kl 23:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fluefiskeren
17.12.2021 kl 22:26 2501

Det der strides det om. SĂžr-Afrika har klart mest erfaring og de gjentar at omikron gir mindre alvorlig sykdom enn delta.

« Sykehusinnleggelsene i SÞr-Afrika stuper med omikron»


« Landet som oppdaget den nyeste mutasjonen av koronaviruset melder at antallet sykehusinnleggelser faller kraftig. Samtidig tror SÞr-Afrika at smittetoppen i landet er nÄdd.

Bare 1,7 prosent av identifiserte covid-19-syke ble lagt inn pÄ sykehus i andre uken av den fjerde smittebÞlgen i SÞr-Afrika, som var dominert av omikronvarianten.

Det er langt fĂŠrre sammenlignet med den mest intense smittebĂžlgen under deltavarianten. Da var 19 prosent innlagt, melder sĂžrafrikanske helsemyndigheter.

Myndighetene har ogsÄ lagt frem det de mener er beviser pÄ at omikron gir mildere sykdom enn delta.

Hele verden fÞlger nÄ spent med pÄ SÞr-Afrika, for Ä forsÞke Ä forutsi utviklingen i andre land.»

https://www.nrk.no/urix/sykehusinnleggelsene-i-sor-afrika-stuper-med-omikron-1.15776614
Slettet bruker
17.12.2021 kl 23:31 2469

PÄ tide Ä innse at det skapes en sinnssyk verden rundt oss, og vi er alle med pÄ Ä bidra til at det skjer sÄ lenge vi bare aksepterer alt som pÄlegges av restriksjoner, dÄrlig gjennomtenkte og totalt meningslÞse tiltak.
Virus er det minste problemet i denne situasjonen.
NÄr det snakkes hÞyt blant vÄre sÄkalte tillitsvalgte og ledende samfunnsprofiler om Ä tvangs-vaksinere nordmenn uten at det blir ramaskrik i media og befolkning, sÄ kan det tyde pÄ at vi er i ferd med Ä gÄ sovende inn i en virkelighet som ikke er det vi tenker pÄ som "typisk norsk"
Det er en ting i denne verden som er sÄ viktig at den er verdt Ä dÞ for og det er, frihet (eller i-allefall illusjonen av frihet ;-))
Frihet kan ikke gis, det er noe man har og dersom noen tar den fra deg har livet kun en mening og det er Ă„ vinne den tilbake.
Personlig ville jeg velge nakkeskudd foran tvangsvaksinering. Et valg som kanskje mÄ tas raskere enn man kunne regne med for ett par Är siden.
Live free or die relatively young ;-)
Triggly
18.12.2021 kl 01:20 2401

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/moderna-covid-19-shot-more-likely-cause-heart-inflammation-than-pfizers-study-2021-12-17/
Moderna 4 ganger sÄ mer sannsynlig Ä gi hjertebetennelse enn Pfizer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wO06gL/stoltenberg-vil-gjerne-ha-moderna-som-oppfriskningsdose
Hvorfor gÄr direktÞren for FHI ut og nÊrmest ber folk ta moderna vaksinen? BÄde Sverige og Finland har sluttet Ä gi moderna til alle under 18 og menn under 30.
Er det fordi Norge har en haug med moderna vaksiner pÄ lager som ingen vil ha?
Triggly
18.12.2021 kl 01:31 2392

Du har fÄtt noe som Pfizer og Moderna ikke vil ta skyldansvar for, i tilfelle bivirkninger/senskader
HĂžres ikke ut som at du har vunnet i lotto hvertfall
Triggly
18.12.2021 kl 01:46 2382

Jeg har kun hĂžrt om ett tilfelle hvor noen dĂžde av Omikron, i tillegg har det kommet flere meldinger fra SĂžr-Afrika at dette er en smittsom, men mild variant.
Er dette et forsÞk pÄ Ä skremme de som er kritiske til nye nedstegninger? Om omikron er som en forkjÞlelse, sÄ er det ingen grunn til lockdown.
Frodon
18.12.2021 kl 07:26 2234

Er dette samme studie, men med mer info?

«BRITISK STUDIE: OMIKRONVARIANTEN IKKE MILDERE ENN DELTA

I studien fremkommer det ogsÄ at vaksineeffektiviteten er pÄ mellom 0 og 20 prosent etter to doser, og mellom 55 og 80 prosent etter en tredje dose»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/britisk-studie-omikronvarianten-ikke-mildere-enn-delta.fkxSXJXAX?utm_source=share-btn
Frodon
18.12.2021 kl 07:37 2226

Ja, det har jeg lest og dette er jo hĂ„pet som vi snakket om for lenge siden 😉 Mer smittsomt virus gir ofte mildere sykdom. Svarene fĂ„r vi om ikke altfor lenge, sĂ„ fĂ„r vi hĂ„pe den andre studien er feil
Slettet bruker
18.12.2021 kl 07:45 2221

.. Du mĂ„ ikke stille slike spm.. Det er fali det! Plutselig har du kald kropp og vg skriver at skeptiker dĂžd av coronađŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
Frodon
18.12.2021 kl 07:55 2217

Dette vet vi ikke enda, men vi fÄr svarene den neste tiden. I Norge dÞde det 68 personer med covid-19 siste uken, sÄ fÄr vi hÄpe de fleste ikke er omikron.

Det var 4689 mennesker i Norge som testet positivt pÄ covid19 test igÄr. Disse mÄ nÄ i karantene og fÄr kanskje ikke feiret julaften med sine kjÊre. SÄ nÄ regner jeg med at smitte tallene vil gÄ ned, da folk heller vil feire jul
Balder67
18.12.2021 kl 11:20 2152

Men du er vel enig i at det likevel er en vaksine?
Og det virker som at sannsynligheten for alvorlige bivirkninger er omtrent sÄ lav som som for en god premie i lotto.
Balder67
18.12.2021 kl 11:37 2139

"Moderna 4 ganger sÄ mer sannsynlig Ä gi hjertebetennelse enn Pfizer."
Fire ganger et veldig lite tall er fortsatt et veldig lite tall. Risikoen er liten og fordelen med vaksinene er langt stĂžrre enn ulempene.

Og legge merke til at artikkelen ogsÄ nevner at det var milde tilfeller av hjertebetennelse og ikke minst dette fra artikkelen du viser til:
"One must keep in mind that the alternative of getting an infection with COVID-19 probably also involves a risk of inflammation in the heart muscle," Hviid said.

Modernavaksinen har vist seg mer effektiv mot omikron-varianten, det er kanskje et godt argument for Ă„ bruke den?
Frodon
18.12.2021 kl 11:42 2127

Husk at ingen vet noe om bivirkninger fra vaksinene pĂ„ lang sikt. Det er noe av grunnen til at vaksiner skal testes grundig over lang tid fĂžr de blir godkjent. Covid-19 vaksinene har kun fĂ„tt nĂžd godkjenning, dvs godkjent til nĂžd bruk, da de regner med at skadene fra viruset er stĂžrre enn fra vaksinene. Men ingen vet dette enda. Om 5 til 10 Ă„r vet vi hva som var best 😜
Fluefiskeren
18.12.2021 kl 11:45 2137

Mot Delta ogsÄ.

« Du er bedre beskyttet med Moderna enn Pfizer, sÊrlig mot delta-varianten. Det vil si at de som er vaksinert med Pfizer har stÞrre sannsynlig for Ä bli smittet og fÄ mild sykdom, sier FHIs vaksinesjef Geir Bukholm til VG.

En mulig Ärsak er at Moderna har en tre ganger sÄ hÞy dose som Pfizer.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EazaXK/fhi-du-er-bedre-beskyttet-med-moderna-enn-pfizer
Balder67
18.12.2021 kl 12:40 2108

Der regner jeg med at de fleste er enige. Det har ikke gÄtt lang nok tid til Ä vurdere langtidseffekter. Heller ikke etter gjennomgÄtt virusinfeksjon.
https://www.fhi.no/nettpub/folkehelserapporten-temautgave-2021/del-1-9/senfolger-etter-covid-19/
Men jeg holder en knapp pÄ vaksinen som beste alternativ, selv om dette ikke er noen garanti for Ä unngÄ smitte.
Redigert 18.12.2021 kl 12:42 Du mÄ logge inn for Ä svare
Triggly
18.12.2021 kl 12:58 2090

Sannsynligheten for alvorlige bivirkninger er omtrent sÄ lav at Pfizer og moderna ikke Þnsker skyldansvar hvis noe skulle skje, og faktisk nekter deg Ä ta deres vaksine om ingen andre signerer for overtagelse av erstatningsansvar. Ref. Reuters-link lenger opp i trÄden.

Hvis vi bruker cdc's egen definisjon pÄ vaksine:
https://www.cdc.gov/vaccines/terms/glossary.html#v
A suspension of live (usually attenuated) or inactivated microorganisms (e.g. bacteria or viruses) or fractions thereof administered to induce immunity and prevent infectious diseases and their sequelae. 

SÄ nei, da er du ikke vaksinert. Det kan man bare se pÄ scatek's omikron-julebordet hvor 98% av de smittede var "vaksinert"
https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn-fra-utbruddsetterforskning-av-julebordet-pa-aker-brygge-i-oslo-publise/

Man kan argumentere med at covid-vaksinene er lagd med den opprinnelige varianten som ble oppdaget i Kina som mal. At de gir immunitet mot denne varianten, men at senere varianter har mutert sÄpass mye at vaksinene ikke lenger er like effektive.
Til sammenligning sÄ oppdaterer produsentene den Ärlige influensa-vaksinen hvert Är, siden influensaen muterer stÞtt og stadig.
Forskjellen er at covid-vaksinen ikke er oppdatert imot de nye variantene. Likevel mener produsentene og myndighetene at man skal fÄ like god beskyttelse sÄ lenge man fyller pÄ med flere doser. Definisjonen pÄ galskap, om du kjenner til den.
Produsentene sier selvfÞlgelig dette for Ä selge mer, uten at de mÄ foreta seg noe nytt. Covid-vaksinene er jo gÄsa som legger gullegget.
Myndighetene derimot har allerede bestilt flere millioner doser av denne typen, og trenger noen Ä bruke dem pÄ. Samtidig ville ogsÄ folk gÄtt bananas om vi skulle gÄtt tilbake til en 100% uvaksinert befolkning med et pennestrÞk.
Balder67
18.12.2021 kl 14:02 2069

Ang. erstatningsansvar sÄ er det ikke noen ny greie at produsenter vil beskytte seg. Spesielt i amerikansk sammenheng, der en produsent kan bli ruinert om det er noen som vinner frem med et krav om erstatning.

I fÞlge Store Norske leksikon er ogsÄ "genteknologisk fremstilte mikrobe-bestanddeler" definert som aktivt virkestoff i vaksiner. Mulig at CDC henger litt etter utviklingen.

https://sml.snl.no/vaksine

Og vaksinen er ingen garanti for Ä unngÄ smitte, det har det aldri vÊrt. Men det er pÄvist at en som er vaksinert har mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom. Selv om det er en ny variant av viruset.
Og dette er ikke uvanlig som du selv pÄpeker: influensavirus dukker gjerne opp i nye varianter hvert Är. Ikke uventet at koronaviruset oppfÞrer seg pÄ samme mÄte. Den vaksinen som ble utviklet for de fÞrste variantene er da ikke lenger like effektiv.
Vaksine eller gjennomgÄtt sykdom vil kunne beskytte mot alvorlig sykdomsforlÞp eller dÞd. Selv om du skulle bli smitte med en annen variant/mutasjon senere. Dette er antatt som en forklaring pÄ hvorfor det nesten bare var unge mennesker som dÞde av Spanskesyken: De eldre enn 30 Är hadde sannsynligvis hatt et lignende virus tidligere og var til en viss grad beskyttet mot dÞdelig sykdom.

https://sml.snl.no/spanskesyken

SÄ derfor vaksineres det med en tredje dose, selv om vaksinen har lav effektivitet mot smitte: De kan fortsatt begrense alvorlig sykdom og dÞd. Produsentene av vaksinene vil ikke kunne tilby en bedre tilpasset vaksine fÞr om to-tre mÄneder.
Vi Ăžnsker oss alle en mer normal hverdag uten restriksjoner. Vaksinene hjelper oss raskere tilbake til normaltistander, sparer liv og sykehus kan bruke mer av kapasiteten sin til andre oppgaver enn Covid.

Redigert 18.12.2021 kl 14:03 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 15:00 2033

Du skriver: "Vaksinene hjelper oss raskere tilbake til normaltistander, sparer liv og sykehus kan bruke mer av kapasiteten sin til andre oppgaver enn Covid"
Regner med at du mente det samme for ett Är siden ogsÄ da vaksinebilen kom med blÄlys og politieskorte pÄ direktesendt TV for Ä redde oss og helse-arbeiderene fra dÞd og overarbeidelse, kommer du til Ä mene det samme neste Är ogsÄ?
Veien tilbake til normaltilstander blir bare lenger og lenger for hver dag folk sitter og godtar alt som kommer fra propagandaministeriet. ;-)

https://brandnewtube.com/watch/uk-health-minister-omicron-propaganda-fail_a6MjNW6EeXlaEAS.html
Redigert 18.12.2021 kl 15:57 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 15:31 2035

En vaksine gir immunitet. En ekte vaksine tar man 1 gang sÄ er man beskyttet for resten av livet. Det som injiseres i folk er en geninjeksjon som ikke gir immunitet, og kan selvsagt ikke kalles vaksine. Man skal altsÄ injisere et medikament med 3 ganger flere alvorlige skader enn den som ble brukt under svineinfluensaskandalen, og den har sÄ langt 10 ganger hÞyere dÞdelighet.
Frodon
18.12.2021 kl 15:40 2050

Dette er langt ifra de fleste enige i, bare Ă„ lese oppover pĂ„ denne trĂ„den 😜 Det er fullt mulig vaksinen er det beste, men det er veldig mange som ikke kan ta den enda 🙈
Frodon
18.12.2021 kl 16:08 2049

Er det noen som vet om vaksinene er oppdatert i hele tatt eller om de fortsatt produserer den opprinnelige vaksinen?

Av det jeg kan huske, bestilte Norge doser av oppdatert vaksine, men det har jeg ikke hĂžrt noe om pĂ„ lenge. Den vaksinen mĂ„ jo ogsĂ„ prĂžves ut og godkjennes đŸ€”
Frodon
18.12.2021 kl 16:47 2009

God jul alle barn, nĂ„ fĂ„r dere tidlig julegave etter valgene de voksne har tatt de siste 2 Ă„rene đŸ„ł

«Karantene for barn anbefales i Asker og BÊrum»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JxRlE6/karantene-for-barn-anbefales-i-asker-og-baerum
Balder67
18.12.2021 kl 17:53 1969

En vaksine kan ha behov for flere doser for Ă„ gi langvarig bestkyttelse, det kalles fortsatt en vaksine:
https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Og hvor har du tallene pÄ alvorlige skader/dÞdelighet fra ?
Balder67
18.12.2021 kl 18:00 1964

SÄ vidt jeg har forstÄtt sÄ er en vaksine tilpasset de siste mutasjonene/variantene fler mÄneder unna, sÄ det er nok fortsatt den opprinnelige vaksinen.

NÄr det gjelder godkjenning av en korrigert vaksine, vil nok dette fÞlge samme ordningen som influensvaksinen. Den blir justert hvert Är etter sesongens virusvarianter, uten Ä gÄ gjennom en fullstendig testrunde fordi det er sÄ smÄ endringer.
Dette er uansett noe WHO mÄ godkjenne:
Fra https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/influensavaksinasjon/

"Influensavaksiner stÄr i en sÊrstil­ling blant vaksiner fordi de mÄ tilpas­ses stadige end­ringer hos virus. Vaksinens sammensetning evalueres derfor hvert Är. Endringer i virussammensetningen gjÞres etter anvisning fra WHO"
Slettet bruker
18.12.2021 kl 18:01 1962

Tallene kan enhver som ikke er analfabet finne.
Balder67
18.12.2021 kl 18:43 1929

Det er din pÄstand at :"Man skal altsÄ injisere et medikament med 3 ganger flere alvorlige skader enn den som ble brukt under svineinfluensaskandalen, og den har sÄ langt 10 ganger hÞyere dÞdelighet."
SÄ da mÄ du vel kunne vise til kilden til disse tallene ?
Frodon
18.12.2021 kl 19:11 1894

Hvordan vil dette pĂ„virke olje prisen? Godt noen tar tak fĂžr det er for seint 😜

«NEDERLAND STENGER NED IGJEN»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nederland-stenger-ned.s70cLfPWm?utm_source=share-btn
Slettet bruker
18.12.2021 kl 19:44 1862

NÄ mÄ det snart gi uttelling Ä vÊre vaksinert. Det er bevist at det hindrer alvorlig sykdom og innleggelse. Hvor lenge skal alle lide for at et mindretall av en eller annen Ärsak ikke vil vaksinere seg.
Slettet bruker
18.12.2021 kl 21:24 1791

Kanskje de egoistiske uvaksinerte virussprederne skulle tvinges til Ă„ betale dobbel strĂžmpris, det hadde vĂŠt til pass for dem :-)
NÄr man skal regne ut hvem som har stÞrst risiko for alvorlig sykdom og dÞd sÄ mÄ man ikke glemme Ä ta med at de vaksinerte kan dÞ bÄde av vaksinen og av covid, de uvaksinerte kan bare dÞ av covid, med den kreative mattematikken som ofte brukes i forbindelse med risiko rundt dette viruset sÄ kan det vel da hevdes at det er dobbelt sÄ mye Ä dÞ av for de vaksinerte. ;-)
Redigert 18.12.2021 kl 22:28 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 22:09 1749

Viktigere enn vaksine er mobiliteten til folk, og mÞnstre som ikke endres. Det erikke slikt at man kan vaksinere seg fri fra dette. Dessverre ligger nivÄet pÄ de fleste der. Men er man redd for helsa sÄ sett sprÞyte 2 ganger pr Är.. Om ikke oftere. Jeg og mitt immunforsvar klarer oss selv, og ei sÄ lÞper jeg rundt Ä snuser folk i rÊva pÄ julebord.
Frodon
18.12.2021 kl 22:20 1744

Jeg har skrevet det veldig mange ganger. Hva skal til for at alle skal fÄ det med seg?

«Veldig mange i Norge kan ikke vaksinere seg»

Er dette sÄ vanskelig Ä forstÄ eller vil ikke folk skjÞnne at andre er i en annen situasjon enn dem selv? Jeg synes de som er i den «heldige» gruppen er pÄ kanten av mobbing av de som ikke kan vaksinere seg.

Folk burde i det minste skille pÄ begrepene «ikke vil vaksinere seg» og «ikke kan vaksinere seg».

Jeg snakker en del med disse folkene og denne mobbingen har motsatt effekt av hva de vaksinerte sannsynligvis prĂžver Ă„ fĂ„ til. Med litt normal folkeskikk hadde dette gĂ„tt langt bedre for alle parter đŸ™đŸ»
Slettet bruker
18.12.2021 kl 22:46 1718

Er det ikke uttelling nok at man blir udĂždelig ?
Slettet bruker
18.12.2021 kl 22:53 1707

Dagens beste svar :)
Balder67
18.12.2021 kl 23:31 1686

Hvor mange kan det dreie seg om som ikke kan vaksinere seg? I fÞlge FHI er det ikke sÄ veldig mange. Fra tidligere nevnte artikkel i Aftenposten om innlagte pÄ sykehus:
https://www.aftenposten.no/norge/i/QyEbQW/noe-har-endret-seg-den-siste-tiden-se-hvem-som-legges-inn-paa-norske-s

" Men hvem er det som ikke vaksinerer seg? Kan det vĂŠre mange som ikke bĂžr ta vaksinen av helsemessige Ă„rsaker?

Nei, er svaret fra FHI-overlege Preben Aavitsland. Det er svÊrt fÄ medisinske grunner til ikke Ä la seg vaksinere. Det dreier seg i hovedsak om to ulike grupper:
- De som er overfĂžlsom for stoffene i vaksinen.
- De som er sÄ skrÞpelige at de ikke tÄler de milde bivirkningene som fÞlger.

Jeg vil anslÄ at det samlet kan dreie seg om noen fÄ tusen voksne personer. Godt under 10.000, sier Aavitsland. "
Slettet bruker
19.12.2021 kl 08:23 1584

For Ä si det sÄnn. Om man kan eller ikk. Om man vil eller ikke. Det skal folk bare gi f i.

Men, jeg innrÞmmer at jeg hadde satt pris pÄ Ä bli konfrontert litt, for det er masse saker og ting jeg Þnsker kjÞre pÄ med i en konflikt. Elsker Ä slakte sauer.

De fleste her inne lever i ei boble med statskuken langt oppi rĂŠva, og verre blir det.

Klim
Corona blĂžff,
DemokratiblĂžff...

Tenk selv, utdanne deg og dine, forsvar deg selv. Ikke minst: lev pÄ en mÄte som ikke gÄr utover andre..

99% her inne er snow
Frodon
19.12.2021 kl 08:28 1580

Sist jeg brukte mye tid pÄ Ä sjekke tallene og legge de ut her, var det 1,7 millioner i Norge som ikke kunne vaksinere seg. De tallene har sikkert endret seg den siste tiden. Men takket vÊre alle de elendige svarene pÄ HO sist, gidder jeg ikke bruke tiden min pÄ Ä sette opp tallene pÄ nytt

Poenget er fortsatt «hvorfor behandler dere alle uvaksinerte pÄ samme mÄte?». Jeg har enda ikke sett et innlegg i sosiale medier som skiller pÄ de som ikke kan vaksinere seg og de som ikke vil vaksinere seg. Og det er tusenvis av slike innlegg, hvor folk kun er ute etter likes og opphÞye seg selv

Bare i svaret ditt over, har de ikke tatt med de 800-900.000 ungene under 10 Ă„r, som ikke kan vaksinere seg
Tigerberget
19.12.2021 kl 08:32 1580

Vaksinemotstandere er bare hyklere.

NÄr de skal til Thailand og fleske seg i sol og varme sÄ pumpes det inn vaksine mot Stivkrampe, Hepatitt, Difteri, Polymelitt og kikhoste for ikke Ä bli syke i utlandet.
Men Ă„ ta en vaksine mot ikke Ă„ bli alvorlig syk i Norge, nei det vil de ikke.
Kan det bli mer latterlig?
Frodon
19.12.2021 kl 08:33 1584

Hehe, da er vi to 😉 Det jeg reagerer mest pĂ„ for tiden, er nĂ„r jeg bruker tid pĂ„ Ă„ linke opp fakta, kommer det ikke svar og folk fortsetter i samme lĂžypa. INGEN skal komme her og sprekke boblen folk er enige om 😅😅

Norge er ikke langt unna kommunistene sin mĂ„te Ă„ gjĂžre ting pĂ„, men det blir kalt demokrati? 😬

Ville du bli konfrontert nÄ angÄende uvaksinerte eller mente du generelt?