ArcticZymes -for en perfekt storm

JosefK
AZT 25.01.2021 kl 06:17 1930


Virusmutasjoner, panikk, kaos og politikere med vidåpen lommebok. Det burde være enkel match å få avsetning på produktene i en sånn situasjon.

Om jeg var Jethro, hadde jeg slått meg sammen med et diagnostisk selskap, enten via en joint venture eller en omfattende, eksklusivitetsavtale.

-utviklet assays for nye mutasjoner så fort som mulig
-utviklet multiplex assays for å forenkle helsearbeidernes hverdag
-gått hardt inn for forhåndssalg til nasjonal beredskap
-jobbe mot nasjonale beslutningstakere for å sikre ethvert behov med kortreist, fleksibel og nøyaktige produkter

Tenk følgende:
-5 millioner mennesker testes opp mot en gang hver uke, det er 260 millioner tester
-med bruttomargin på 5 kr per test er det over en milliard netto omsetning


Vinn-vinn:
-staten ville spart penger og tjent på arbeidsplasser
-ArcticZymes ville håvet inn
-befolkningen ville følt seg tryggere
-super-lokale tiltak ville muliggjøres og man ville kunnet opprettholde annen virksomhet uten alle disse tullerestriksjonene

Jeg kommer kun på en seriøs produsent av diagnostikk her til lands og det er Gentian. AZ har full kasse for tiden og muligheten for å bruke de pengene som de var tiltenkt i uorganisk vekst er fremdeles i det blå på grunn av reiserestriksjoner. På denne måten kunne det overskuddet bli brukt framtidsrettet. Den nasjonale «dugnaden» ville muliggjøres uten at alle kostnader skyves over på Ola og Kari. Og man ville stoppet den ensidige overføringen til multinasjonale selskap som Roche. Lag en enkel folketest som koster under hundrelappen og en mer avansert pcr multiplex for å skille mutasjonene fra hverandre.

Med riktig kompetanse og grønt lys gjennom regulatorisk burde det være mulig å ha prototypen klar etter 14 dager, godkjenning etter to måneder og fullt trykk med produksjon etter tre.

Ukentlig testing av alle nordmenn før påske. Til under hundrelappen per snute. Er det meg som er gal eller genial? Ett er i hvert fall sikkert: det går ikke an å drive landet etter Erna og Bent metoden. Den er rett og slett for kostbar og gagner kun dem som kan ha hjemmekontor. Mens de som har skitt under neglene er de som faktisk får ting til å gå rundt. Gi folket folketesten og sørg for trygghet framfor mer drepende coronarestriksjon.

Jan Raa
25.01.2021 kl 07:22 1833

Meget inspirerende strategisk analyse. Jeg venter i spenning på presentasjonen førstkommende torsdag.
modestyB
25.01.2021 kl 08:46 1660

Blir interessant. Og Gentian har for øvrig ikke tatt sine 10x enda...
Eankee
25.01.2021 kl 08:50 1637

JosefK………….deler du din tanker med Jethro, kan gi han noen tanker han kanskje ikke har tenkt?!?
JosefK
25.01.2021 kl 09:15 1539


Nei. Men jeg er relativt sikker på at forumet blir lest. De aller fleste ansatte har nemlig aksjer. Og Lien var av og til inne her og kommenterte. Så jeg er relativt trygg på at det meste som kommer opp av verdi i hvert fall blir diskutert.

oppturen
25.01.2021 kl 09:18 1519

Lien hadde slikt å ta seg til, Holter har annet å bedrive tiden med og er trolig ikke så stødig i norsk. 😀
rufus01
25.01.2021 kl 09:35 1433

Gode tanker fra JosefK!. Ellers så har vi en høyst oppegående CFO i Børge Sørvoll, som nok ser innom dette forumet innimellom. Og han virker og være ganske stødig i norsk :)
Redigert 25.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare