Magefølelsen sier kjøp

Redcloud
FRO 25.01.2021 kl 12:51 41209

Hva sier de fundamentale forhold? Utsikter til økt oljepris betyr vel at verdens oljelagre skal fylles opp før oljeprisen blir høyere? Miljøbobleaksjene har vært i fokus en stund, lider FRO under dette i kraft av "miljøversting"? De fleste meglerhus har hold anbefaling, kun ett har den på kjøp. 3 har den på selg. Er det for risikabelt å kjøpe nå, før de eventuelt oppgraderer til kjøp? Teknisk ser den ut for å kunne bunne ut rundt 50. De fleste tekniske indikatorer sier at den er kraftig oversolgt. Gevinstsikring i alt som har steget vil muligens prege børsene framover, vil FRO også bli dratt nedover av dette selv om den allerede har falt mye? Eller vil investorene skifte fokus til aksjer som allerede har hatt en korreksjon? Rederiet har nå ca samme markedsverdi som f.eks Pexip. Er dette en naturlig forholdsmessig prising? Hva mener forsamlingen om FRO på disse nivåene?
Redigert 25.01.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.04.2021 kl 10:33 5719

Har du noe tekst/argumentasjon fra artikkelen? 35k i Q2 hørtes veldig optimistisk ut (at vi ser 35k i Q3 vil ikke være så overraskende, selv om det fortsatt vil være "uhørt")
ks1977
29.03.2021 kl 11:26 6417

Ja, jeg har ikke tenkt å prøve meg på å regne på FRO sine skipsverdier :) Prøvde å titte litt i kvartalsrapporten (den lange versjonen), men fant ikke noe (fort) over hva de hadde av skipsverdier (FRO er ikke av de mest transparente synes jeg).

Nå tror jeg personlig at skipsverdiene er på vei opp igjen (kontainerredere som snapper opp "alt" av verftskapasitet ut 2023 + økte&økende stålpriser + fokuset på at ting blir bedre over sommeren), men jeg er veldig usikker på om ALT av skipsverdier vil stige (slik de normalt sett gjør) eller om rederne vil fokusere mer på EEXI og ikke vil bli brennende inne med non-ECO med lang gjenstående levetid (i så måte er det kun halve flåten sin vil ha glede av dette, mens den andre halvdelen i verste fall blir rammet - skjønt fokuset kommer først kanskje nærmere 01.01.23?)
Surik
29.03.2021 kl 10:46 6436

Regner ikke selv på skipsverdier lenger selv om det er gøy, blir fort komplisert og tar mye tid. Frontline har også noe innleie avtaler som kompliserer.
Baserer meg på analytikere i DNM som jeg bruker, historisk gode på shipping (selv om Dyvik nå har sluttet).
Nav sist var vel 41 kroner.
ks1977
29.03.2021 kl 10:35 6428

Beklager dårlig formulering, spørsmålet var mer ment som; hvilke kilder/beregninger har du på reelle skipsverdier siden du mener at P/NAV er 1,7?

Jeg har ikke tatt et dypdykk i FRO, men så at HUNT hadde bokførte verdier temmelig likt reelle skipsverdier i sin Q4-rapport (veldig enkelt å sjekke siden de kun har søsterskip og nettopp hadde solgt...)
Surik
29.03.2021 kl 10:24 6410

Du har vel gitt svar på ditt eget spørsmål der.
Stor forskjell på B og Nav (verdijustert egenkapital).
Sistnevnte er en dynamisk faktor som kontinuerlig må revurderes. I shipping er det nok mer koblet til T/C enn spot.
Vedrørende B er det dessverre mange eksempler på at bokførte verdier ikke har rot i virkeligheten. Sitter langt inne å skrive ned verdiene på assets for mange.
ks1977
29.03.2021 kl 09:36 6501

Hvordan kommer du frem til P/NAV på 1,7?

Iflg kvartalsrapporten for Q4/2020 så er shareholders equity på 1612MUSD. Med knappe 200M aksjer så er egenkapitalen på drøye 8$/aksje.
Kurs på fredag var $8,09 så P/B ganske nøyaktig 1 (bittelitt under)

Med mindre skipsverdiene reelt er langt mindre enn hva bokførte verdier tilsier så skjønner jeg ikke hvordan P/NAV kan være på 1,7
Surik
28.03.2021 kl 21:11 6867

P/NAV er nærmere 1,7. Ikke uvanlig at den handler godt over 1 men det er som regel i euforiske tider og da bør man heller vurdere å selge.
Det er grunn til å være urolig når VLCC gjennomsnittsratene for januar-februar 2021 var $6500/dag. Pengene renner ut for tankrederne. Nå er store svingninger i tankmarkedet kjent for alle som følger litt med, men da skal vanligvis aksjekursene følge med nedover og det har de ikke gjort.
Noe av det som bekymrer meg er at en av faktorene som har løftet tank de siste årene, amerikansk råoljeproduksjon og -eksport (tonnmil), faller. Forrige uke var sistnevnte på 2,48 mill. fat, ser ut for meg i tabellene jeg nettopp lastet ned fra EIA at toppen var 4,46 mill. fat i desember 2020. Jeg er usikker på om dette kommer tilbake igjen i samme grad som tidligere.
Dette containerskipet som står på tvers i Suezkanalen kan kanskje gi et kortsiktig løft i ratene (fra forferdelig til litt mindre forferdelig?), men bør ikke bety mye for aksjekursene.

Nei, jeg er ikke inne i tank nå. Vurderer alltid inngang og så for meg kjøpsmulighet i disse elendige tider, men slik har det foreløpig ikke blitt.

Garmis
28.03.2021 kl 20:55 6769

Største utfordring med verdiøkning og eventuell realisering er skattetrykket, jeg ergrer meg over å måtte betale skatt for ingen ting.
Når jeg har tatt risiko å investere i selskaper som produserer verdiskaping, dette er en dobbelt beskatting.

Redigert 28.03.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Ulogisk
28.03.2021 kl 20:17 6827

Har du ikke fått med blokkaden i Suez kanalen?Det vil gi økte rater....!Går det en uke ellet 2 før de før løs skipet står Frontline langt over 100.
ks1977
28.03.2021 kl 18:21 6905

Ligger de ikke på P/NAV rundt 1?

Mr Market har kanskje rettet blikket over sommeren?
Surik
28.03.2021 kl 16:30 7057

Uvanlig spenstig prising av Frontline i et begredelig tankmarked.
Jeg får ikke dette til å henge på greip.
ks1977
28.03.2021 kl 12:13 7255

Herbjørn Hanson hadde ikke noe problem med at Cramer omtalte NAT som "verdens største tankflåte" (selv om NAT ikke engang har flest Suezmaxer...). Vet ikke om jeg vil legge mye vekt på hva han har å si, men klart at det vil få betydning for alt av rater dersom problemene vedvarer lenge
shipanalyse
27.03.2021 kl 18:21 7513

Skipsreder Herbjørn Hanson tror ratene kan gå til himmels omSuezkanalen blir stengt over lang tid
Redcloud
27.03.2021 kl 16:27 13784

Ikke så dumt allikevel, over 70 nå. Tippet du 40 bare på helvete Longsit eller trodde du på det selv? :P
Oskar2
12.02.2021 kl 18:48 14595

USD 7,14 nå
rischioso
06.02.2021 kl 08:38 15431

Det blir nok den korteste long posisjonen du noen gang har hatt ... ;)
fattigstakkar
05.02.2021 kl 21:05 15738

Bra driv i tankaksjer i USA, bl.a. i min kjære TNK. FRO er overraskende nok svakere enn de fleste og en god del lavere enn sluttkurs i Oslo. Kjøpte derfor tilbake i USA det jeg shortet på OSE nå og gikk long med en liten post.
fattigstakkar
05.02.2021 kl 14:44 15964

Tror vel også at det tar tid før den etablerer seg over 60. Satte en short over 57 som hedge mot andre tankposisjoner. Men det har virket som vi har bunnet ut i tank for denne gang.
rischioso
05.02.2021 kl 13:42 16037

Den nylige anbefalingen virker å være forbeholdt de som har et ønske om en exit før realitetene om og rundt de vedvarende lave ratene for alvor slår inn - så ja, et suckers rally er ikke å forakte i så måte ....
Redigert 05.02.2021 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Korporalen
05.02.2021 kl 12:54 16123

Det vi er vitne til i dag (og de siste dagene) er nok 2 ting som utgjør denne midlertidige oppgangen:

1) Shorter dekkes inn. Litt i overkant av 1 million aksjer. Inndekkingen startet i det den tekniske bunnen på 49-50kr ble nådd.
2) Det kom en anbefaling fra ett meglerhus. I disse tider hvor gud og hvermansen skal kjøpe aksjer er det alltid noen som hopper rett på og kjøper ukritisk. Dette driver kursen ytterligere opp.

Jeg tviler sterkt på at den etablerer seg rundt 60 som er neste tekniske motstand. Går gjerne opp til 60, men på kort sikt skal den nok ned igjen når shortene er dekket inn og ratene i markedet forblir dårlige som påpekt av tjua ovenfor.
Redigert 05.02.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
tuja
05.02.2021 kl 12:13 16218

Ratene som oppnås i markedet er fortsatt helt ræva:

Tankers International
@TankersInt
·
1t
V. Progress (2019 - Modern Scrubber) On Subs NSea/China $4,200,000 BP Feb 22-24 GS Caltex Oil Corp. (TCE: RV USD 15.92K @ 102.31 days / Actual USD 11.28K @ 111.75 days) 9.23 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
17t
CosFlying Lake (2015 - Modern VLSFO) On Subs Brazil/China WS 31.50 Petrobras Mar 7-8 Cosco Shipping Energy Tranportation Co. Ltd (CSET) (TCE: RV USD 3.53K @ 89.36 days / Actual USD 2.74K @ 99.59 days) 6.01 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
23t
Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/Indonesia WS 35.50 CSSA Feb 19-21 Dynacom Demurrage USD 28K (TCE: RV USD 7.23K @ 60.23 days / Actual USD 2.85K @ 87.7 days) 15.55 idle days
Docs
05.02.2021 kl 09:08 16419

Spørsmålet er vel nå om det er lurt å selge rundt 65-66? Eller satse på at den bryter gjennom. Er selv usikker og selger nok minst halvparten rundt de nivåene.
oldgrumpy
05.02.2021 kl 08:44 16501

I fjor vår var det jo helt texas og januar viste man enda ikke at corona skulle ha en så signifikant betydning. Tror ikke aksjen blir særlig billigere og ser ut som at volumet har steget noe og at folk posisjonerer seg. Samme tendenser i tank i usa også. Fro har mer eller mindre alltid vært dyrere enn alle andre. Tidligere har jeg ventet og ventet og nesten alltid vært litt for sent ute og bommet på bunn. Skal være med på en emisjon i usa som starter i dag så er jeg inn i tank igjen !! :-)
Sinc
05.02.2021 kl 07:22 16455

Innlegget er slettet
Nettopp, analysen i fjor kom rundt midten av februar, altså etter den kraftige nedgangen i januar/begynnelsen av februar og før den store oppgangen i mars/april. Jeg skjønner ikke helt hva folk snakker om.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 04:26 16551

Innlegget er slettet
Sist han spådde det var vel kursen på 70kr ++ 2 mnd senere var den på 120kr. Så helt på jorde var han vel ikke.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 22:44 16793

Var vel en shipping analytiker i Finansavisen idag som spådde dobling i Frontline.
Ronny Pøbel
04.02.2021 kl 21:32 16947

Kan ikke du gi et lite hint når du kjøper, long? I mitt hode er frontline under 60 kroner fortsatt billig, men korrigerer man brutto inntjening i tiden fremover høres 40-45 mer realistisk ut.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 20:07 17122

Er helt enig med Sontrach her, di som forventer dividende i Fro q4 bør skamme seg.
Sonatrach
04.02.2021 kl 19:47 17174

Jeg tror Q4 - Q1 og Q2 blir begredelige kvartaler som vil drive tankaksjene ytterligere ned. Jeg håper jeg kan handle FRO på 40 kroner innen den snur opp.
Docs
04.02.2021 kl 15:30 17336

Må si den begynner å se pen ut nå, teknisk sett. Kan ikke skjønne annet enn at vi skal opp og snuse på 55-56 i morgen.... eller i dag.
Redigert 04.02.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
jazzå
04.02.2021 kl 11:35 17489

Er det noen som har noen reflekterte tanker om utbytte Q4?