Magefølelsen sier kjøp


Hva sier de fundamentale forhold? Utsikter til økt oljepris betyr vel at verdens oljelagre skal fylles opp før oljeprisen blir høyere? Miljøbobleaksjene har vært i fokus en stund, lider FRO under dette i kraft av "miljøversting"? De fleste meglerhus har hold anbefaling, kun ett har den på kjøp. 3 har den på selg. Er det for risikabelt å kjøpe nå, før de eventuelt oppgraderer til kjøp? Teknisk ser den ut for å kunne bunne ut rundt 50. De fleste tekniske indikatorer sier at den er kraftig oversolgt. Gevinstsikring i alt som har steget vil muligens prege børsene framover, vil FRO også bli dratt nedover av dette selv om den allerede har falt mye? Eller vil investorene skifte fokus til aksjer som allerede har hatt en korreksjon? Rederiet har nå ca samme markedsverdi som f.eks Pexip. Er dette en naturlig forholdsmessig prising? Hva mener forsamlingen om FRO på disse nivåene?
Redigert 25.01.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Skipsreder Herbjørn Hanson tror ratene kan gå til himmels omSuezkanalen blir stengt over lang tid
ks1977
28.03.2021 kl 12:13 6369

Herbjørn Hanson hadde ikke noe problem med at Cramer omtalte NAT som "verdens største tankflåte" (selv om NAT ikke engang har flest Suezmaxer...). Vet ikke om jeg vil legge mye vekt på hva han har å si, men klart at det vil få betydning for alt av rater dersom problemene vedvarer lenge
Surik
28.03.2021 kl 16:30 6171

Uvanlig spenstig prising av Frontline i et begredelig tankmarked.
Jeg får ikke dette til å henge på greip.
ks1977
28.03.2021 kl 18:21 6019

Ligger de ikke på P/NAV rundt 1?

Mr Market har kanskje rettet blikket over sommeren?
Ulogisk
28.03.2021 kl 20:17 5937

Har du ikke fått med blokkaden i Suez kanalen?Det vil gi økte rater....!Går det en uke ellet 2 før de før løs skipet står Frontline langt over 100.
Garmis
28.03.2021 kl 20:55 5879

Største utfordring med verdiøkning og eventuell realisering er skattetrykket, jeg ergrer meg over å måtte betale skatt for ingen ting.
Når jeg har tatt risiko å investere i selskaper som produserer verdiskaping, dette er en dobbelt beskatting.

Redigert 28.03.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Surik
28.03.2021 kl 21:11 5977

P/NAV er nærmere 1,7. Ikke uvanlig at den handler godt over 1 men det er som regel i euforiske tider og da bør man heller vurdere å selge.
Det er grunn til å være urolig når VLCC gjennomsnittsratene for januar-februar 2021 var $6500/dag. Pengene renner ut for tankrederne. Nå er store svingninger i tankmarkedet kjent for alle som følger litt med, men da skal vanligvis aksjekursene følge med nedover og det har de ikke gjort.
Noe av det som bekymrer meg er at en av faktorene som har løftet tank de siste årene, amerikansk råoljeproduksjon og -eksport (tonnmil), faller. Forrige uke var sistnevnte på 2,48 mill. fat, ser ut for meg i tabellene jeg nettopp lastet ned fra EIA at toppen var 4,46 mill. fat i desember 2020. Jeg er usikker på om dette kommer tilbake igjen i samme grad som tidligere.
Dette containerskipet som står på tvers i Suezkanalen kan kanskje gi et kortsiktig løft i ratene (fra forferdelig til litt mindre forferdelig?), men bør ikke bety mye for aksjekursene.

Nei, jeg er ikke inne i tank nå. Vurderer alltid inngang og så for meg kjøpsmulighet i disse elendige tider, men slik har det foreløpig ikke blitt.

ks1977
29.03.2021 kl 09:36 5611

Hvordan kommer du frem til P/NAV på 1,7?

Iflg kvartalsrapporten for Q4/2020 så er shareholders equity på 1612MUSD. Med knappe 200M aksjer så er egenkapitalen på drøye 8$/aksje.
Kurs på fredag var $8,09 så P/B ganske nøyaktig 1 (bittelitt under)

Med mindre skipsverdiene reelt er langt mindre enn hva bokførte verdier tilsier så skjønner jeg ikke hvordan P/NAV kan være på 1,7
Surik
29.03.2021 kl 10:24 5521

Du har vel gitt svar på ditt eget spørsmål der.
Stor forskjell på B og Nav (verdijustert egenkapital).
Sistnevnte er en dynamisk faktor som kontinuerlig må revurderes. I shipping er det nok mer koblet til T/C enn spot.
Vedrørende B er det dessverre mange eksempler på at bokførte verdier ikke har rot i virkeligheten. Sitter langt inne å skrive ned verdiene på assets for mange.
ks1977
29.03.2021 kl 10:35 5543

Beklager dårlig formulering, spørsmålet var mer ment som; hvilke kilder/beregninger har du på reelle skipsverdier siden du mener at P/NAV er 1,7?

Jeg har ikke tatt et dypdykk i FRO, men så at HUNT hadde bokførte verdier temmelig likt reelle skipsverdier i sin Q4-rapport (veldig enkelt å sjekke siden de kun har søsterskip og nettopp hadde solgt...)
Surik
29.03.2021 kl 10:46 5551

Regner ikke selv på skipsverdier lenger selv om det er gøy, blir fort komplisert og tar mye tid. Frontline har også noe innleie avtaler som kompliserer.
Baserer meg på analytikere i DNM som jeg bruker, historisk gode på shipping (selv om Dyvik nå har sluttet).
Nav sist var vel 41 kroner.
ks1977
29.03.2021 kl 11:26 5532

Ja, jeg har ikke tenkt å prøve meg på å regne på FRO sine skipsverdier :) Prøvde å titte litt i kvartalsrapporten (den lange versjonen), men fant ikke noe (fort) over hva de hadde av skipsverdier (FRO er ikke av de mest transparente synes jeg).

Nå tror jeg personlig at skipsverdiene er på vei opp igjen (kontainerredere som snapper opp "alt" av verftskapasitet ut 2023 + økte&økende stålpriser + fokuset på at ting blir bedre over sommeren), men jeg er veldig usikker på om ALT av skipsverdier vil stige (slik de normalt sett gjør) eller om rederne vil fokusere mer på EEXI og ikke vil bli brennende inne med non-ECO med lang gjenstående levetid (i så måte er det kun halve flåten sin vil ha glede av dette, mens den andre halvdelen i verste fall blir rammet - skjønt fokuset kommer først kanskje nærmere 01.01.23?)
ks1977
08.04.2021 kl 10:33 4841

Har du noe tekst/argumentasjon fra artikkelen? 35k i Q2 hørtes veldig optimistisk ut (at vi ser 35k i Q3 vil ikke være så overraskende, selv om det fortsatt vil være "uhørt")

ser det bygges litt short. Noen som har tro på en liten dupp om kort tid?

Hansteen spår kraftig løft i VLCC-ratene.Rateestimat på 35.000 dollar i 2 kvartal og 50.000 dollar i 4 kvartal

Får vel kjøpe itt Frontline nå, 60,2 - 4-% / 2,6kr under Usa
Redigert 12.04.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Arky
12.04.2021 kl 10:42 4271

Fro faller som en stein på et høyt volum i dag....

Ser at EURN faller enda mer. Har det kommet noen nyheter i dag?

Ja, så akkurat Euron i pre, stuper, 1 dollar over ATL nå
Noen som skjønner det store fallet? har DHT salgene av 3 skip invirkning? lav pris?
Redigert 12.04.2021 kl 11:42 Du må logge inn for å svare

Kan det være dette som skremmer markedet? https://www.tradewindsnews.com/tankers/euronav-adds-95m-loan-as-green-financing-reaches-31-of-debt-total/2-1-993886

Jeg la inn lave kjøpsordre i EURN, men fikk bare tak i en liten post på 6,8 Euro før den vendte litt opp.
Redigert 12.04.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare

Hvor handler du Euron i Euro?
Har lenge tenkt at skulle den falle til lav 7,8-8dollar skal jeg slå til, men innen usa starter hstiger den vel.

Skal de forgrønne flåten? je det liker selvf ikke investorene kortsiktig, men det tynger vel ikke hele tank segmentet, Fro faller tungt på volum.
Nå er jo Saudi anlegg under angrep, normalt positivt for tank
11:01:19
Martin Kværnes / TDN Direkt
Opprørere hevder å ha angrepet oljeraffinerier tilhørende Saudi Aramco – oljeprisen stiger
Redigert 12.04.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare

Bruker Pareto. Der kan jeg også handle i førbørs i USA.

Tidligere har jeg også handlet CFD i EURN i Euro

Da ble det litt FRO på meg også, på 59-tallet.
Redigert 12.04.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
rweum
13.04.2021 kl 14:52 3494

Nå er vel duppen over?
Hva tilsier at kursen skulle nede en god bit akkurat nå? Noen større som selger seg ned? Og da er det jo fint å sitte short, dersom et større antall skal selges unna.
Kjøperne er der. Endel handling/ relativt høyt volum. Aksjen virker billig nå!
desirata
13.04.2021 kl 17:03 3389

FRO vil gi ut neste resultat 28.5.
Dette må bli veldig dårleg, iom ratene har vært bent fram elendige Q1. Dersom ingen gode nyheter er kommet innen den tid, så kan aksjen falle en god del. Kursen har jo ligget relatv høyt en stund, i påvente av løft i ratene. Dette kan nå komme et kvartal sender, dvs Q4 istedet for Q3.

Har den ikke allerede falt en del da?

Det er ikke positivt for tank dersom samlet utskipning minker pga angrepet i Saudi. Dersom det derimot leder til flere tonne miles pga av mer USA export er det positvit.
Jeg så en artikkel om at Iran avtale vil gi mer demand for tank. Jeg tror den blir mindre. Iran har selv en armada av ubrukte VLCC's som ligger klar til å frakte olje. Reise fra Iran til Kina er kort sammenlignet med om volumene kommer fra feks USA.

Jeg er spent på om tank vil synke videre fremover i påvente av tidenes kanskje mest bedritne Q1, eller om forventningene til forbedring vil trumfe redselsfulle Q1 tall. Selv skulle jeg gjerne sett FRO under 50 innen man går tungt inn......
rweum
13.04.2021 kl 19:24 3175

Her en en god nyhet hva gjelder rater og mer bull i aksjen. Økte forventende daglige oljebehov fra Opec. Det kom i dag en oppfølgingsartikkel på dette i FA.no, Den omhandler økt behov for VLCCer, hvilket videre vel kan bety høyere rater rimelig umiddelbart. Også er det nok grunn til å tro at dagsbehovet blir videre oppjustert i tiden som kommer. Det grønne skiftet kommer nok ikke så raskt at toppen er nådd for forbruk på mange år ennå ,selv om en omstilling raskt pågående på mange områder. Verdens befolkning øker fortsatt veldig raskt og det blir flere og flere som har behov for transport og spedisjon, oppvarming, oljebaserte produkter m.m.

Det blir spennende å se hvordan market vurderer den nærmeste fremtiden. Ser man noen mnd fremover så er nok også flytrafikken mer i gang om enn ikke tilbake til "normalen" på lange tider (som ga ca 10mill fat/ dag når det var full trafikk - tilsvarende da caca 10% av dagsbehovet). Hele den industrien trenger sårt lang høyere aktivitet rimelig umiddelbart, åpenbart.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/13/7655518/tankrederne-venter-i-spenning-behovet-for-skip-kan-oke-kraftig
minsin
13.04.2021 kl 20:05 3078

Ikke usannsynlig at den havner ett godt stykke ned.
Tviler den kommer noe særlig lavere enn 52 , i denne omgang...
tar selv inngangsvurdering da.

Tank stuper i alle fall, Euron 8,15 frister, men avventer.
Nå skal det jo sies at alt av shippimg er godt ned, ikke bare tank
At q1 blir helt forferdelig er lite å diskutere, det går vel mot tidenes tap for de store rederiene ila 1 kvartal, og trolig blir q2 like dårlig, men en må huske på at tank var i gjennom 1-1,5 gode år i forkant av dette det er ikke fare for kapitalbehov osv slik jeg vurderer det, men det bør snu opp i q3 , dette med å time tank er jaggu ikke lett, men flere tror på bedring allerede i mai/ Opec.
Redigert 13.04.2021 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Arky
13.04.2021 kl 21:49 2915

Satser på at 52 er en ok inngang. Det er forventning om bedre rater på sikt, og da er det vel begrenset hvor mye nedside det er her nå

Nå ser det ut som ratene snur, større aktivitet og mange slutninger, mai er det definitive vendepunktet for tank.
Arky
14.04.2021 kl 10:02 2554

Tidspunkt for kjøp av FRO bør vel være ok mhp r/r

Spørs om ikke dette tilbakefallet er den sjansen etternølerne får ja, troddeselv toget hadde gått når den stakk til 70kr tidligere i år, men opec utsatte vendingen med noen uker, nå kommer det til å skje noe på Opec siden i mai relativt sikkert, og da kommer det til å løsne gradvis i riktig retning for tank.
Jeg satser i alle fall på det og har et snitt rett over 57 kr, denne gangen skal det holdes nå som bedringen kommer.
At q1 blir elendig er ingen nyhet, dette vet alle, tolig blir shorten dekt rundt q1 noe som vil begrense nedside.
Redigert 14.04.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Arky
14.04.2021 kl 11:54 2561

Her er det en mulighet, vil den komme ned til 52? Ikke sikkert. Mye seksjoner innefor tank som går oppover nå,,,

Gjør ikke noe det, da får en jo snittet ned til 54kr før oppgangen