Hva med å frakte vekk innholdet i avfallsdeponiet kortsiktig ?

Slettet bruker
NHY 05.10.2018 kl 19:54 1560

Et red mud deponi må kanskje ha tett bunn, være dypt nok og ha tak over ? Dette har ikke Hydro bygget.

Sett i gang å få et deponi som kan brukes i det minste midlertidig, på plass. Det er ikke snakk om filtertype. Det er bare avsporingsprat. Nåværende deponier i Alunorte er utsatt for oversvømmelsesfare.

Hent inn norske skip, og kjør vekk innholdet i gjørmebassenget. Bruk så det tømte deponiet på nytt, inntil bedre permanent løsning er på plass. Det handler om store aksjonærverdier her nå.

Noe som fungerer midlertidig må på plass ASAP.

Langsiktig løsning har man da anledning til å bruke litt lenger tid på. Hva med deponi et sted hvor der ikke er oversvømmelsesfare ?

Husk Eydes ord : Der det er en vilje - er der en vei.

Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 22:11 1490

Er det ikke fare for lekkasje fra slike deponier, og hvor er det sikkert?
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
velkjent
05.10.2018 kl 22:15 1482

Rødslammet "setter" seg etterhvert. På Jamaica ble deponiene dekket med jord og i en periode ga landbruksproduksjon bedre avkastning enn oksiden. Men disse anleggene var oljeavhengige og kostbare i drift.
Det er derfor overflatevann er et problem inntil "tørrstoffet" setter seg. Jeg kjenner ikke til den nye filterteknologien,men vil tro at den har til hensikt å skille ut sodaen bedre enn før. Kaustik-sodaen anvendes til å løse opp bauxitten og er dyr. Derfor søkes den gjenvunnet. Også vann kan være mangelvare noen steder, derfor filtreres det, renses og brukes på nytt. Men disse enorme bassengene dekkes ikke til og under unormalt stor nedbør kan det selvsagt bli et problem med overvann.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
OldNick
06.10.2018 kl 10:18 1401

re. terrorforsker: Hehe, morsomme forslag.

Hvis det er mulig å få pumpet det opp i skip (bulk, eller kjemikalieskip), hvor skal det fraktes?

Står det noen klar til å ta imot noe slikt?

Dette er mineralindustriene største avfallsproblem med enorme dimensjoner.

Alunorte produserer vel kanskje 10 millioner tonn tørrstoff per år som de deponenrer.

Beste plassering av dette burde være på havbunnen på dyphavet, der det er nok av areal.
Så ville det bli dekker av annet slam etterhvert, hovedsakelig kalkstein (CaCO3).

Men, det får man nok ikke tillatelse til for tiden.

Alternativt bør det sees på å lage føding til råjern-produksjon.
Hovedandelen av "red-mud" er jern-hydroksyd, som vil kunne bearbeides til å passe til råjern-produksjon, men det er ikke "gratis".

Hvem skal betale?
Jo, myndigehetene globalt vil etterhvert kreve resirkulasjon og gjenvinning ("sirkulær økonomi"), "kost-hva-det-koste-vil".

Disse red-mud deponiene kan man ikke kjøre en hjul-laster eller vanlig gravemaskin ut på, den vil synke gjennom til bunns. Man må ha spesialkonstruert utstyr.
Slammet må mudres opp og pumpes ut.
______

re. velkjent.

"setter seg"? Faguttrykket er "settler/settling" (norsk som engelsk)

eller "decanter/decanting", men det henviser til væsken som skilles fra.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
velkjent
06.10.2018 kl 10:39 1386

Ja, jeg er klar over uttrykket "settling",( men kommenterte med amatører). Med en produksjonskapasitet på 6 mill. årstonn alumina trengs det omtrent det dobbelte av bauxitt, dvs ca. 6 mill.tonn/år med hovedsakelig Fe2O3. og endel silica (SiO2), som må deponeres. Hvor fast dette blir over tid, vet jeg ikke, men som nevnt ble rødslamsdeponiene på Jamaica senere benyttet som landbruksareal og melkeproduksjon, så det var tydeligvis mulig å benytte jordbruksredskaper der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
OldNick
06.10.2018 kl 10:57 1348

Skjønner ;-)

Brazil vil nok "kopiere" Jamaica.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 10:58 1346

De må finne et egnet sted å frakte det til. De må lete frem et sånt sted.

Jeg er ikke noen fagperson på rødslamdeponering. Men regnvær i Para forstår jeg meg på, og hvor lavtliggende disse deponier muligens ligger.

Og Norske Skog metaforen har jeg greie på. Det vi hører om Alunorte i Para høres ikke bra ut.

Som sagt, de kan pumpe muden rett i et skip. Finn en tomt et annet sted som egner. Hvor det ikke regner noe særlig.
Evt. kjøpe seg inn på noen andres deponi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare