OCY: Ni skip ut, to inn

Gulltider
OCY 25.01.2021 kl 17:55 5774

Ni skip ut, to inn
Ocean Yield har kvittet seg med ni skip i løpet av et drøyt halvår. – Noe er bevisst og noe er tilfeldig, sier selskapets sjef Lars Solbakken.

Hvordan vil dette slå ut fremover ?
Redigert 25.01.2021 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Spartan
25.01.2021 kl 18:09 5731

Skal de ha avkastning må de jo ha skip i arbeid. Ellers positivt om de er kvitt skip som vil kunne gå i tap...men som sagt, blir ikke utbytte av ingen drift.
VestInn
25.01.2021 kl 18:15 5705

Positivt å bli kvitt Connector osv. som gikk i minus, selv om jeg tror det ville blitt marked for skipet i nærmeste fremtid. Mer skeptisk til at selskaper velger å kjøpe ut flere skip. Tror de fleste selskapene velger å være påpasselige med pengene sine, ergo ingen nyinvesteringer og ingen nye kontrakter til verden begynner å normalisere seg igjen. Langsiktig tror jeg dette går bra, men går tregere enn jeg håpet på da jeg valgte å investere i OCY.
desirata
25.01.2021 kl 18:19 5694

Hvor får man ellers utbytte på 7 % og vil jeg tro mere upside enn nedside i aksje kursen. Det må isåfaln være i finans aksjer.
Dialog4
26.01.2021 kl 14:34 5265

Utelukker ikke at det etter hvert kommer nye meldinger om nye skip, og da innenfor et segment som krever nye og flere skip i årene som kommer. OCY har jo så langt hatt en bra vekst hva gjelder antall skip på langsiktige kontrakter. En inngang på dagens kurs fremstår slik jeg ser det som en attraktiv investering og i tillegg får man jo utbytte hvert eneste kvartal som over tid vil øke fra dagens nivå slik jeg ser det.
ReservoarIng
27.01.2021 kl 13:10 4891

Noen som har forklaring på kursfallet de siste par dager?
Sundancer
27.01.2021 kl 13:22 4851

Børsen har falt hver dag i snart en uke. Det er nok risk-off ifm. covid-nedstegning. Pluss litt negativ artikkel på FA om ni skip ut og to inn.
Skadefro
28.01.2021 kl 12:25 4515

Blir det noe utbytte ved neste korsvei da ? Litt usikker, de må kanskje bunkre litt kapital
desirata
28.01.2021 kl 13:02 4466

Har ikke OCY antydet at utbytte på 5cent per kvartal blir et liksom gulv og kan bare bli bedre ?
Slettet bruker
28.01.2021 kl 13:05 4452

Ja
Skadefro
28.01.2021 kl 13:23 4419

"Kan bare bli bedre" er en mildt sagt farlig kommentar i aksjemarkedet
breiflabb
28.01.2021 kl 22:41 4218

Idag så meddelas att ytterligare ett bulkfartyg
SBI Virgo säljes via en option i charteravtalet utlöst av rederi Scorpio.
Varför är det så många optionsförsäljningar utlösts i år?
Har ägt OCY sedan 2017 under de tre första åren var det få om ens någon optionsförsäljning.
Försöker OCY få en bättre kapitalisering och mindre kostym?
kazynor
28.01.2021 kl 22:45 4205

Blir spennende å se hvilke vei utbytte går ja. Sitter akkurat nå med lik vekt i OCY og AMSC, men vurderer å fokusere på AMSC fremover avhenging av utbytte nå i februar...
VestInn
29.01.2021 kl 06:12 3998

Det er ikke OCY som trigger salg. Det er kunde som benytter seg av kontraktfestet mulighet for å kjøpe ut skipet etter et viss antall år. Regner med at det har forgått utregninger for god inntjening innen dette punktet møtes slik at fortjenesten iløpet av utleieperioden har vært god, men OCY er fortsatt avhengig av å få inn nye kontrakter i dets sted for å kunne vokse og dermed øke utbytte. Håper OCY har noe på lur for det begynner å bekymre meg noe.
Itmann
29.01.2021 kl 06:22 3991

Det er Scorpio som selger disse for å ta bort eksponering mot tørrlast. Og OCY har masse cash, så spennende å se om de gjør flere investeringer snart.
msmekk
29.01.2021 kl 09:16 3829

Blir veldig spennede å se hva de investerer i. Skal opp i ca 100 skip sa sjefen selv for noe tilbake. Personlig venter jeg på en melding fra American Shipping på 10 nye skip leaset fra Ocean Yield og bygges hos Philly Shipyard, Røkke Junior sentral i alle selskapene
Redigert 29.01.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
breiflabb
29.01.2021 kl 10:27 3737

Itmann, har marknaden för torrlast/bulk-fartyg blivit så mycket försämrad? Har du någon länk/sajt med bulkrater till mig?
Vi får se om Solbakken & Co satsar på moderna nya fartygskonstruktioner med modern framdrift. Det lär behövas framöver då
klimatkrav och krav på mindre förorening av haven (även krav på minskat buller från propeller och motorer under vattenytan) trycker på alltmer.
Vi utbytte aktieägare i Sverige har fått besked om ytterligare 10% utbytteskatt på norska aktier. Har ni fått någon sådan ökning.
Det går att få tillbaka den 10%-iga delen genom ett ansökningsförfarande men det lär visst ta 2-3år innan pengarna hamnar på kontot enl. svenska skattemyndigheten.
Itmann
29.01.2021 kl 11:23 3667

OCY blir ikke veldig påvirket av svingninger i dry bulk markedet, både fordi det er en liten del av flåten og de leaser ut på lange kontrakter. Det er mer som en "shipping-bank"
https://www.nordnet.no/blogg/interessant-aksje-ocean-yield/

Før Covid var kursmål mellom 56 og 80. Hvis Røkke og co finner ut at de vil satse mer mot ESG, så tror jeg nok vi kan se en dobling i kursen etter Covid.

Er utbytteskatten kun på norske aksjer, eller også på svenske? Jeg har ikke hørt at vi har fått en økning i Norge.
VestInn
29.01.2021 kl 15:34 3528

Betaler dere løpende skatt på Utbytte i sverige? I norge har vi iallefall noe kalt Aksjesparekonto. Kan investere i hele EU/EØS uten å skatte løpende av utbytte eller realisering av gevinst. Betaler kun skatt om vi tar ut mer enn innskutt beløp slik at vi får utsatt skatt og dermed øker rentes rente effekt. Har man ett AS får man også utsatt skatt for investeringer i EU/EØS, bortsett fra Utbytte hvor man skal notere 3% som inntekt.
Mor84
29.01.2021 kl 17:52 3389

Hva tror dere om nivået på neste utbytte? Ganske sikker på de øker litt, spørsmålet er hvor mye.
Har selv OCY som et fint fundament i min porteføljen. For de som ikke er inne, og ønsker seg et utbytteselskap, så tror jeg det er en fin anledning å gå inn nå.
kazynor
29.01.2021 kl 18:01 3368

Tipper vi får en liten økning, men den blir minimal.
Ellers anser jeg OCY som ganske billig nå, satser på grei kurs-økning når vi kommer oss gjennom dette pandemi-tullet..
Slettet bruker
29.01.2021 kl 20:29 3234

Hvorfor skulle de øke utbytter når de har mistet 10 båter og mye cashflow?

Vi må ha nye båter inn på gode kontrakter. Da øker inntektene og utbytte kan følge.

(Er klar over at ved forrige kvartal var utbytte 50% av kapasitet, og at de har råd til å øke, men de bør vente med økninger til de faktisk øker gjentagende inntekter)
selars
29.01.2021 kl 20:47 3194

De har kvittet seg med noen av problemene og så regner med at de snart melder om nye gode investeringer. Skal heller ikke se bort i fra OCY også får en kontrakt på FPSO'en via Aker .
Slettet bruker
29.01.2021 kl 21:50 3103

Tok 10k i dag. Bare yielden er veldig bra. I banken får jeg nesten 0.
breiflabb
30.01.2021 kl 08:20 2887

Tackar för svaret!
Jag får 10% mer i skatt på utbytteaksjer fra 1:e januar-21. Beloppet , de 10%, kan återfås genom söknad hos Norsk Skatteverket.
Se även:
https://www.avanza.se/kundservice.html/3469/hur-fungerar-den-norska-kallskatten-pa-utdelningar/?categoryId=359
breiflabb
30.01.2021 kl 08:27 2873

Se mitt svar idag kl. 08.20 till ITmann.
Skatten på utbytte dras när utbytte kommer in på konto i bank. De ytterligare 10% dras vid skattedeklarationen vad jag kan förstå. Det är jobbigt med skatterna i nabolandet!

Mvh
Redigert 30.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare