Case: REC Silicon - Fremtiden innenfor batteri og solindustrien

Slettet bruker
RECSI 25.01.2021 kl 21:59 64101

Link til del 1 av tråden: https://finansavisen.no/forum/thread/123877/view

REC Silicon har i løpet av de siste tre handels dagene falt med 15.52% fra toppen på 20.36. Finansavisen publiserte en artikkel på fredag med overskrift "REC-boblen" hvor de informerte om at selskapet har falt med 99% fra sin all time high. I dag ble det publisert enda en artikkel av Finansavisen med overskrift "Dumper REC Silicon-aksjer" hvor det kommer frem at DnB Teknologi har netto solgt 6.5 millioner aksjer hittil i år. Dette har ført til at spørsmål dukker opp: Bør jeg selge aksjen? Skal jeg realisere gevinst/tap og satse på å time markedet fordi denne vil fortsette å gå ned? Hvis du stilte deg selv disse spørsmålene så er min anbefaling: Selg.

Jeg har alltid vært ærlig om at jeg skal være åpen med dere på forumet på når jeg kjøper og selger REC Silicon aksje. De siste tre handels dagene har jeg sett at min papir gevinst har krympet. Krympet så mye faktisk at dette hadde vært en utrolig god årslønn for mange der ute. Jeg tenkte at det kun er riktig av meg å skrive denne tråden og informere alle om at dagen jeg selger aksjene mine....... JA DEN MÅ DU VENTE FLERE ÅR PÅ! Sagt det før: 2020 gjorde meg til en multi millionær (TSLA) og allerede når 2021 er ferdig regner jeg med å være en titalls millionær (holder uansett de neste årene). La meg forklare hvorfor!

REC Silicon er et av de beste, hvis ikke den beste vekst-casen i hele Oslo børs. Vi har et selskap som produserer ingrediensene som er nødvendige for solar og batteri industrien. Verden har allerede bestemt seg for at grønt og fornybart er hva som skal satses på. Dette har blant annet kommet frem i Norge med alt fokuset som har vært på grønt, EU hvor det er en enorm satsning på grønt og USA, hvor Joseph Biden Jr. ble valgt som president og demokratene vant majoritet. Hvis du tror at dette ikke er stort for REC Silicon så er min anbefaling enkel: Selg.

De store har fått øynene sine opp for den grønne bølgen. Flere aktører har de siste årene åpnet seg opp for eller kommet inn i det grønne markedet hvor de smarteste begynte tidlig. Med alt av det makro-politiske som har skjedd de siste månedene vil det være enda flere som ønsker å komme inn, da mye av risikoen ble minsket etter USA-valget. Det vil være en enorm satsning innenfor grønt de neste årene, enda større enn vi først trodde. Vi ser allerede tegn på det i flere land inkludert Norge, hvor store aktører vil bruke milliarder av kroner for å bygge fabrikker og komme inn i både solar og batteri markedet de neste årene. Da ønsker jeg å gå videre til mitt neste poeng:

Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele EU og USA? Tenk på dette en gang til før du leser videre.

REC Silicon stiller klart med to fabrikker som er oppe og går som det suser. Dette er fabrikkene i Butte og Yulin. Selskapet eier også en fabrikk i Moses Lake som har vært nedstengt pga. handelskrigen med Kina. Viktig å påpeke at fabrikken var i en vanskelig posisjon allerede før handelskrigen begynte, hvor svekket polysil priser påvirket lønnsomheten til selskapet. Fabrikken i Moses Lake har det blitt tatt en emisjon på en milliard kroner for å gjenåpne og gjøre klar til drift og det beregnes i følge Tore Torvund (CEO i REC Silicon) at fabrikken vil være i operasjonell drift fra og med 2022 (25-30%), med 75% kapasitet i 2023. Dette vil gi en EBITDA på $100M fra ML alene i 2023. Dette var i Oktober 2020. Nå ønsker jeg at du skal tenke litt på alt som har skjedd både med verden og med selskapet siden Oktober 2020. Hvis du tror at selskapet ikke vil klare å gjenåpnes eller at EBITDA er feil så er min anbefaling enkel: Selg, men dere andre bør fortsette å lese.

Så vi er enige om at mye har forandret seg i verden siden Oktober 2020. Biden har med egne ord i forrige uke sagt at han ønsker å bygge en lokal verdikjede for grønt i USA. Videre understreker han at nok en gang vil produkter bli produsert i USA og at man skal begynne å kjøpe lokalt igjen. Made in America, med andre ord. Da kommer spørsmålet som du sikkert lurer på: Men Biden skal satse på alt grønt! Så hvorfor ikke et annet grønt selskap fremfor REC Silicon? Først og fremst vil jeg svare med å anbefale at du bør selge, men etter det vil jeg påpeke det jeg sa ovenfor: Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele USA og EU? Vil ikke et selskap som spesialiserer seg for å lage ingrediensene solar og batteri industrien trenger gagnes positivt av at alle ønsker en fot innenfor disse industriene?

Nå har vi snakket litt (er så mye mer jeg kan diskutere her, men jeg har begrenset med energi etter 12 timers arbeidsdag) om hvorfor REC Silicon vil gagnes positivt av den makro-politiske endringen som har foregått de siste årene, spesielt de siste månedene, så er det på tide å rette øynene mot selskapet fremfor makro-politisk situasjon. Jeg vil ikke gjenta alt fra tråd 1 og anbefaler at du leser den, hvis du ikke kjenner til mine innlegg.

Aker børs meldte i forrige uke at de tar REC Silicon inn i Aker Horizons porteføljen. Vi longs har sagt at dette vil skje siden forrige kvartals presentasjonen til Aker, hvor det ble nevnt at de vurderer å flytte REC Silicon til Horizons. Tror du at det er helt tilfeldig at Aker Horizons kjøper aksjer fra Aker Capital til 16.62kr akkurat nå? Noen uker før kvartalspresentasjonen i Februar? Etter at vi har fått en makro-politisk konsensus om at grønt er fremtiden? Etter at vi får vite at Violet Power har nok krutt i seg til å bygge fabrikk fremfor å leie og at de har mer enn nok kunder klare? Etter at Group 14 gjør en emisjon på $17M og sier at de vil begynne dette kvartalet? Forstår du nå hvorfor jeg sier at gjenåpning av ML kun er snakk om formalitet og at det er indirekte bekreftet? Har du lagt merke til at det har gått flere måneder før noen fra styret kjøpte aksjer? Eller hvorfor solgte ingen av dem på 20kr, de vet jo alt om selskapet? Enkelt: De kan ikke det, fordi de har informasjon resten av markedet ikke har.

Videre ønsker jeg å påpeke at selv om Violet Power og Group 14 betyr mye for REC Silicon nå, vil deres viktighet skaleres ned med hver eneste ny kontrakt REC Silicon får. Tror du at et selskap som vil være en essensiell nøkkelspiller for at solar og batteri-industrien i USA ikke vil få flere kontrakter? At flere nye aktører ikke vil ønske en bit av kaken? Hvis du tror det så er min anbefaling enkel; selg. Til alle andre: Dette er bare begynnelsen. Senest i forrige uke informerte Tore Torvund oss om at selskaper er i dialog med 3 nye potensielle samarbeidspartnere innenfor batteri segmentet.

Visste du at det er mangel på halvledere for el-batterier? Eller at de store bil selskapene ikke tok el-biler seriøst før i 2020? At det rett og slett er mangel allerede nå på å lage flere batterier, når el-bil segmentet såvidt har startet? Visste du også at REC Silicon har løsningen her?

Eller enda bedre; Hva med Tesla sin battery day, eller NIO day tidligere denne måneden. Har du fulgt med? Vet du hva mange forskere tror er fremtiden for el-batterier? Silisium batterier. Hvem kommer inn i bildet nok en gang? REC Silicon.

Kort oppsummert så produserer REC Silicon per dags dato ingredienser som er nødvendige for dagens el-batterier og er markedsledende innenfor hva som enkelt kan bli fremtidens el-batterier. Det vil komme flere aktører som vil forsøke å utføre det REC Silicon er kapabel til, men dette vil ta alt fra ett til flere år før andre aktører får bygd opp sine fabrikker. Glem heller ikke at REC Silicon er verdensledende og har teknologi, patenter og kunnskap som de har opparbeidet gjennom flere tiår.

La meg spikre på med et helt annet perspektiv nå som vi har snakket om USA og EU. Hva med Asia?
Asia må ikke undervurderes her. Siden Biden har tiltrådt som president har myndighetene i Kina gitt tegn på at de ønsker å forbedre og styrke forholdet mellom USA og Kina. Hvis Kina følger sin del av handelsavtalen så kan fabrikken i Moses Lake allerede gjenåpnes nå. Men la oss si at handelskrigen mellom USA og Kina fortsetter og at polysil prisene gjenstår uendret. Yulin! Jeg går ikke i dybden i denne tråden på hvorfor REC Silicon vil utløse opsjonen sin og kjøpe seg opp til 49% her, da jeg har tatt dette opp flere ganger tidligere, men kort fortalt vil Yulin gi en stor fot innenfor markedet i Kina samtidig som det vil være en flott mulighet for Aker til å utføre en emisjon på og øke deres eierandel. Visste du at Røkke Jr. senest i forrige uke nevnte at alle selskaper i Horizons porteføljen er eid 51% av Aker? REC Silicon er nå i Horizons porteføljen. Han fulgte dette opp videre med å informere om at batteri situasjonen i Moses Lake er veldig spennende og at Aker vil informere mer om sine planer allerede i Februar, samme måned som vi mest sannsynlig vil få gjenåpnings dato for fabrikken i Moses Lake. Tilfeldig? Tror du ikke at Kina (og India) også vil fortsette innsatsen for å sørge for at de opprettholder makten i hva som vil være fremtidens olje? REC Silicon er et selskap og ikke et land, de kan og vil ha kunder i alle kanter av planeten.

La oss glemme kostpris for fabrikkene til selskapet (30 milliarder NOK) for et øyeblikk og heller fokusere på Butte. Butte er oppe og går som det suser og jeg antar at resultatene Q4 2020 vil være et av de beste kvartalene selskapet har hatt på lenge. Husk at polysil prisene har økt betraktelig og at de vil fortsette å økes fremover. Dette er en mangel vare i verden, allerede nå! Men hva med alle selskapene i Kina? Jo, min kjære venn, husk ordene til Biden "Made in USA" og "kjøpe lokalt". I tillegg til det ønsker jeg at du skal huske dette: Det å handle fra REC Silicon er en kvalitetsstempel i seg selv. Man vet garantert at det ikke er slavearbeid i tillegg til miljøvennligheten til produksjonen til REC Silicon. Miljøvennlighet? Hva er det for noe tull? Hehe, la oss ikke tre alt for raskt frem. Pust nå, også leser du videre.
Redigert 26.01.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:34 4605

Jeg tipper at det er bevisst og var en inspirasjon for hoved innlegget. Finansavisen forstår jeg bare ønsker å se REC brenne, men DnB er ikke dumme nok til å bli brukt på den måten, uten å ha et indre plan bak dette. De driver enten å laster opp mer nå så mye som de kan - og istedenfor at det skal dra kursen ned, får de faktisk billigsalg til minus pris. Ellers mistenker jeg at vi snart får en emisjonsmelding, hvor Aker og DnB vil stå for hoveddel av kapitalen.

Uavhengig, vi var nesten ned på prisen vi hadde før Horizons meldingen kom. Dette var viktig og nødvendig for å få folk til å innse hvor billig aksjen selges til. Litt coronafrykt i Norge har null effekt på fabrikkene i USA og Kina, men vi mennesker er psykologiske skapninger og de store spiller et perfekt spill for å få stemningen negativ. Som jeg sa i hovedinnlegg, man kan holde prisen kunstig oppe eller nede i en viss periode, men til slutt vinner alltid fundamentet.

Jeg feirer ikke for at vi er noen usle prosent opp i dag. Betyr absolutt nada for meg. Hadde det ikke vært for propaganda artikkelen til Finansavisen hadde vi vært på 18.5-19kr allerede i går. Med alt som skjer allerede denne uken (VP, Biden) og alt som skjer i neste måned står jeg fast på om at etter Q4 i Februar - vil det være et før og etter øyeblikk for selskapet. Hvis børsmelding om ML kommer før det, så vil det gjelde fra den dagen. Men en ting er sikkert; selv 100kr aksjen for dette selskapet er billigsalg i forhold til potensialet de neste årene. Potensialet her er helt enormt og med tiden kan REC Silicon enkelt overstige markedsverdien fra 2007 de neste årene.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:36 4592

I belive you. Helt synnsykt hvor rå du er til å trade. Kudos altså, ærlig. Og med summene du trader, da blir det utrolig gode penger for hver gang du timer det riktig. Det jeg liker mest med deg er at du trader en aksje du er mega-bull på, fremfor å bare hive deg på alle trender og hype. Ikke rart du har så god avkastning. Imponert!
Bjellesauen
26.01.2021 kl 14:39 4567

500.000 aksjer, ca 8,5 mill. Hva gjør at en så storkar orker å bruke tid på et forum? Det er enorme summer dere kjøper for her, er alle millionærer på dette forumet allerede?
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:41 4538

IMF setter sin lit til vaksinene og oppjusterer vekstutsiktene

IMF tror på kraftig global økonomisk vekst i år og neste år, godt hjulpet av en cocktail av vaksiner og statlige krisepakker.

https://www.dn.no/makrookonomi/imf/makrookonomi/koronaviruset/imf-setter-sin-lit-til-vaksinene-og-oppjusterer-vekstutsiktene/2-1-951412
Njård
26.01.2021 kl 14:43 4523

Ja, alle sammen, bortsett fra deg, er millionærer.
Redigert 26.01.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:44 4474

Hinsides enorme støttepakker, og masse skal inn i fornybart og presse markedene enda høyere med lave renter etc... tror også det blir ett fint år ;) helt til verden åpner opp igjen og folk skal bruke penger, reise, shoppe og generelt bruke mer penger... DA tror JEG vi får ett stort uttak fra markedene som vil gi en kraftig korreksjon. I mellomtiden er det bare nyte oppgangen ;)
Bjellesauen
26.01.2021 kl 14:45 4469

Jeg har rota det skikkelig til med andre ord! :-)
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:50 4406

Hvis du leste saken på E24 i dag, så er det mange «store» som bruker Hegnar, også profesjonelle.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 14:52 4502

Jeg er heller ingen millionær om det er trøst for deg. Når rec bikker 30 er jeg millionær, og ikke bare en vanlig millionær men en REC millionær.
Bjellesauen
26.01.2021 kl 14:54 4505

Takk! Bra vi er flere! Når Rec bikker 100 så er jeg millionær. :-)
Rubin
26.01.2021 kl 14:58 4446

Traderne benytter vel TA, og støtten ser vel ut til å holde i dag. Da skal vi opp igjen selv uten nyheter...🙂
Ja, store ting er på gang. Nå er jo Tesla et av verdens største selskaper målt i verdi, og det hadde heller ikke forundret meg hvis vi får et bud fra den kanten... Kanskje Røkke vil akseptere et bud på 40-50kr nå...?
Slettet bruker
26.01.2021 kl 15:09 4246

Skjer ikke at Røkke aksepterer et bud på 40-50kr. De har gjort grundige analyser her og ettersom REC Silicon er en del av Horizons porteføljen så betyr dette med andre ord at dette er noe de skal satse på selv, øke eierandel og leve på gode utbytter i fremtiden, samtidig som jeg er sikker på om at de er klar over potensialet til et slikt selskap er helt ubegrenset med tanke på fremtiden menneskeheten er på vei til.

Det som derimot kan skje, er at Tesla blir en indirekte samarbeidspartner. Dette er kun en teori med ingen utgangspunkt fra realitet, så vær skeptisk, men jeg hadde ikke blitt overrasket om Tesla blir en indirekte samarbeidspartner i fremtiden. Elon er en visjonær, ikke ofte mange som han dukker opp. Han vil gi sitt alt for at verden blir bærekraftig fortest mulig og for at vi får startet en koloni i Mars. Tesla trenger flere samarbeidspartnere nå.
Redigert 26.01.2021 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Delonghi
26.01.2021 kl 15:15 4186

Takk for svar!
Flott at dere som kan mere TA enn meg selv deler deres tanker og synspunkter.
Ferskinvestor
26.01.2021 kl 15:24 4078

He he, heller ikke millionær, men som deg Børs blir jeg det også når vi passerer 30
Slettet bruker
26.01.2021 kl 15:56 3821

Det kan jo hende at det som ligger inne for DNB her at de skal tilrettelegge en emisjon og får betalt for det. Dernest kan vi vel forvente en ny analyse fra DNB med saftig oppjusterte kursmål. Dette hadde vært likt seg.

Det kommer vel epost fra REC snart vedrørende beslutning om Yulin. Aker Horizons betaler 100 MUSD (17-18 kr per aksje) og oppnjår slik 33.4 % eierskap og blokkernde flertall, resten blir betalt i form i naturalia (know-how overføring til Kina fra ML). Utvanningseffekt på omtrent 14%, men blir mer enn kompensert ved at vi da eier 49% i Yulin med betydelig tilgang til markedet i Kina. Det blir i tilfellet spennende hvilke regler de er enige om med kinserserne angånde dividende-utbetalinger fra TianRec og hvordan dette tilfaller oss aksjonærer. Det blir av dette et betydelig kursløft som også gagner all, ikke minst DNB.

Ja, det er i allefall et mulig scenario.
Redigert 26.01.2021 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
drammen
26.01.2021 kl 15:57 3803

1. Takk til deg Uchihabra og din skrive-iver. Vil tro at du ville vært meget godt egnet som ansatt i REC med ansvar for slag og PR. Savner mere proaktivitet fra REC utad mot omgivelsene og oss aksjonærer.

2. Har sakset følgende fra Prospectus datert 04.12.2020 vedr Yulin:
. As a result, REC Silicon entered into a supplemental agreement with its JV partner SNF on February 1, 2018, whereby SNF agreed to make REC Silicon’s
capital contribution and REC Silicon’s ownership would be reduced to 15%. However, REC Silicon maintains the
optionality to increase its ownership share under certain conditions after 3 years. REC Silicon’s remaining payment
under the supplemental agreement of $4.7M to SNF is scheduled to be paid in December 2020. If this payment is
not made, the Company’s investment in the Yulin JV will be at risk.

Er det noen (MORGAN KANE) som vet/kan bekrefte at dette beløpet er betalt inn ?

3. Noen som vet noe mere om disputten med Nordea ? Her ligger det 150 millioner i potten. Vil vi synes at et forlik er en god løsning ? Vil tro at REC er lite lysten på en rettsak. Dersom Røkke er kunde i Nordea kan det definitivt være en fordel.

Nå er jeg søkklastet med REC, sitter long og dagene blir definitivt fylt med spenning :-)
PHOinvestor
26.01.2021 kl 16:07 3691

der 17,75 dette går bra
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:09 3681

Deilig å følge slutten her 😊 alt som skulle til var hjelp fra borgermesteren!
Tanjiro
26.01.2021 kl 16:15 3590

Og der var vi over 18kr:) for noen uker vi har i vente, dette blir gøy!
seth
26.01.2021 kl 16:18 3604

Hva skjedde egentlig? :)
seth
26.01.2021 kl 16:19 3593

Borgermestern sa at han var inne igjen med 500k aksjer til 17,25 :) Men det var jo en stund siden.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:20 3563

Ser ut som om vi gjør opp for hele tapet fra i går. Dette er enda en tegn på om at vi var klare for å komme oss tilbake allerede i går, men makro frykt i Norge samt perfekt tidspunkt for Finansavisen til å publisere propaganda artikkel var nok for å dra oss ned. Kjipt jeg ikke fikk lastet så mye som jeg ønsket, pga. manglende krutt, men jeg håper at dere benyttet muligheten.

Allerede fra i morgen tror jeg at vi vil begynne å nærme oss positiv momentum og på vei til ny ATH for siste 5 år. Nå tar jeg i betraktning at det ikke kommer noen nyheter. Husk: Hele Februar kommer til å være en veldig, veldig spesiell måned. Både med tanke på REC Silicon, men også planen til Biden om fornybart i USA.

Ikke selg gull til prisen av gjørme.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:20 3583

Vet noen noe? Eller er dette rent teknisk? 3 dager til Yulin-beslutning.
Borgermester
26.01.2021 kl 16:21 3577

Jeg tror RECSI står over 50 kroner innen årsslutt, men trader meg hele veien oppover. Fin fritidssyssel på hjemmekontor.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:21 3591

Jøss, Her ble det "sus i serken". Belønningen for å være tålmodig.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:22 3594

Ingen normale mennesker i hele denne verden selger rett før en haug med triggere og vi får veldig snart vite hva som skjer fremover:) bortsett fra Dnb tekno da:))
uct
26.01.2021 kl 16:23 3571

Deilig å se at man har rett av og til :-D
Tycho
26.01.2021 kl 16:24 3579

Noen prøvde å presse en ballong til bunnen av bassenget. Så tok kreftene slutt, og den glapp.
seth
26.01.2021 kl 16:26 3534

Endte på HOD 18,30.. ikke verst... Får håpe det fortsetter hele uka til vi får mld om Yulin :)
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:28 3507

Fin sluttspurt ))
Patron72
26.01.2021 kl 16:38 3331

Noen som ser fordel i å lage en Facebook gruppe for Rec Silicon?

Kanskje man etterhver treffer flere mennesker med den nydelige infoen om selskapet som deles her 👍
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:46 3214

Det syns jeg absolutt du skal gjøre👍
Patron72
26.01.2021 kl 16:52 3181

Jeg ville meldt meg inn i gruppa tvert, men tror det er en fordel om gruppa startes av de mest kunnskapsrike.
Borgermester
26.01.2021 kl 16:53 3175

Tusen takk for fine ord, Uchi. Mye av grunnen til at jeg poster her er på grunn av deg og Falco1. Du er en ekte soldat som holder fortet i perioder når markedet surner, du er en viktig bidragsyter til at smånervøse investorer uten erfaring holder på aksjene sine når bjørnene skraper på døra. Vi får møtes og ta noen pils når vi bryter 50-tallet. Jeg spanderer:)
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:54 3166

Når dette går opp for de fleste så tar kursen virkelig av .... :


Xinjiang sanctions and the PV supply chain

Due to forced labor concerns, a ban on imports from Xinjiang to the United States appears likely. This could be another blow for polysilicon producers hit by industrial accidents and the threat of floods in the third quarter of 2020. Chinese polysilicon prices have surged more than 50% in a matter of a months. Consequently, wafer prices have skyrocketed, bringing increasing costs to the solar cell and PV module segments. In the face of price hikes, some projects are now postponed until the first half of 2021.

The estimate suggests that even if the U.S. government and the European Union impose new sanctions, polysilicon capacity in non-Xinjiang regions is enough to fulfil module demand from these two regions.

Since Europe and the United States would prefer polysilicon produced outside of Xinjiang, manufacturers may have to move production lines to other provinces, unless they can provide credible evidence that they have no part in forced labor practices.

This year more than 70% of the world’s polysilicon has been booked, and the share of long-term contracts may increase. This trend also prompts big manufacturers to form partnerships, such as the project signed by Tongwei and Trina.
https://www.pv-magazine.com/2021/01/26/xinjiang-sanctions-and-the-pv-supply-chain/
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:58 3098

https://www.wsj.com/articles/u-s-mounts-a-charge-to-take-on-china-the-king-of-electric-vehicle-batteries-11611658235

Er det ikke Sila som samarbeider med REC? Hvor mye av de $590 mill kommer til å dryppe på REC? :D