Case: REC Silicon - Fremtiden innenfor batteri og solindustrien

Slettet bruker
RECSI 25.01.2021 kl 21:59 64260

Link til del 1 av tråden: https://finansavisen.no/forum/thread/123877/view

REC Silicon har i løpet av de siste tre handels dagene falt med 15.52% fra toppen på 20.36. Finansavisen publiserte en artikkel på fredag med overskrift "REC-boblen" hvor de informerte om at selskapet har falt med 99% fra sin all time high. I dag ble det publisert enda en artikkel av Finansavisen med overskrift "Dumper REC Silicon-aksjer" hvor det kommer frem at DnB Teknologi har netto solgt 6.5 millioner aksjer hittil i år. Dette har ført til at spørsmål dukker opp: Bør jeg selge aksjen? Skal jeg realisere gevinst/tap og satse på å time markedet fordi denne vil fortsette å gå ned? Hvis du stilte deg selv disse spørsmålene så er min anbefaling: Selg.

Jeg har alltid vært ærlig om at jeg skal være åpen med dere på forumet på når jeg kjøper og selger REC Silicon aksje. De siste tre handels dagene har jeg sett at min papir gevinst har krympet. Krympet så mye faktisk at dette hadde vært en utrolig god årslønn for mange der ute. Jeg tenkte at det kun er riktig av meg å skrive denne tråden og informere alle om at dagen jeg selger aksjene mine....... JA DEN MÅ DU VENTE FLERE ÅR PÅ! Sagt det før: 2020 gjorde meg til en multi millionær (TSLA) og allerede når 2021 er ferdig regner jeg med å være en titalls millionær (holder uansett de neste årene). La meg forklare hvorfor!

REC Silicon er et av de beste, hvis ikke den beste vekst-casen i hele Oslo børs. Vi har et selskap som produserer ingrediensene som er nødvendige for solar og batteri industrien. Verden har allerede bestemt seg for at grønt og fornybart er hva som skal satses på. Dette har blant annet kommet frem i Norge med alt fokuset som har vært på grønt, EU hvor det er en enorm satsning på grønt og USA, hvor Joseph Biden Jr. ble valgt som president og demokratene vant majoritet. Hvis du tror at dette ikke er stort for REC Silicon så er min anbefaling enkel: Selg.

De store har fått øynene sine opp for den grønne bølgen. Flere aktører har de siste årene åpnet seg opp for eller kommet inn i det grønne markedet hvor de smarteste begynte tidlig. Med alt av det makro-politiske som har skjedd de siste månedene vil det være enda flere som ønsker å komme inn, da mye av risikoen ble minsket etter USA-valget. Det vil være en enorm satsning innenfor grønt de neste årene, enda større enn vi først trodde. Vi ser allerede tegn på det i flere land inkludert Norge, hvor store aktører vil bruke milliarder av kroner for å bygge fabrikker og komme inn i både solar og batteri markedet de neste årene. Da ønsker jeg å gå videre til mitt neste poeng:

Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele EU og USA? Tenk på dette en gang til før du leser videre.

REC Silicon stiller klart med to fabrikker som er oppe og går som det suser. Dette er fabrikkene i Butte og Yulin. Selskapet eier også en fabrikk i Moses Lake som har vært nedstengt pga. handelskrigen med Kina. Viktig å påpeke at fabrikken var i en vanskelig posisjon allerede før handelskrigen begynte, hvor svekket polysil priser påvirket lønnsomheten til selskapet. Fabrikken i Moses Lake har det blitt tatt en emisjon på en milliard kroner for å gjenåpne og gjøre klar til drift og det beregnes i følge Tore Torvund (CEO i REC Silicon) at fabrikken vil være i operasjonell drift fra og med 2022 (25-30%), med 75% kapasitet i 2023. Dette vil gi en EBITDA på $100M fra ML alene i 2023. Dette var i Oktober 2020. Nå ønsker jeg at du skal tenke litt på alt som har skjedd både med verden og med selskapet siden Oktober 2020. Hvis du tror at selskapet ikke vil klare å gjenåpnes eller at EBITDA er feil så er min anbefaling enkel: Selg, men dere andre bør fortsette å lese.

Så vi er enige om at mye har forandret seg i verden siden Oktober 2020. Biden har med egne ord i forrige uke sagt at han ønsker å bygge en lokal verdikjede for grønt i USA. Videre understreker han at nok en gang vil produkter bli produsert i USA og at man skal begynne å kjøpe lokalt igjen. Made in America, med andre ord. Da kommer spørsmålet som du sikkert lurer på: Men Biden skal satse på alt grønt! Så hvorfor ikke et annet grønt selskap fremfor REC Silicon? Først og fremst vil jeg svare med å anbefale at du bør selge, men etter det vil jeg påpeke det jeg sa ovenfor: Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele USA og EU? Vil ikke et selskap som spesialiserer seg for å lage ingrediensene solar og batteri industrien trenger gagnes positivt av at alle ønsker en fot innenfor disse industriene?

Nå har vi snakket litt (er så mye mer jeg kan diskutere her, men jeg har begrenset med energi etter 12 timers arbeidsdag) om hvorfor REC Silicon vil gagnes positivt av den makro-politiske endringen som har foregått de siste årene, spesielt de siste månedene, så er det på tide å rette øynene mot selskapet fremfor makro-politisk situasjon. Jeg vil ikke gjenta alt fra tråd 1 og anbefaler at du leser den, hvis du ikke kjenner til mine innlegg.

Aker børs meldte i forrige uke at de tar REC Silicon inn i Aker Horizons porteføljen. Vi longs har sagt at dette vil skje siden forrige kvartals presentasjonen til Aker, hvor det ble nevnt at de vurderer å flytte REC Silicon til Horizons. Tror du at det er helt tilfeldig at Aker Horizons kjøper aksjer fra Aker Capital til 16.62kr akkurat nå? Noen uker før kvartalspresentasjonen i Februar? Etter at vi har fått en makro-politisk konsensus om at grønt er fremtiden? Etter at vi får vite at Violet Power har nok krutt i seg til å bygge fabrikk fremfor å leie og at de har mer enn nok kunder klare? Etter at Group 14 gjør en emisjon på $17M og sier at de vil begynne dette kvartalet? Forstår du nå hvorfor jeg sier at gjenåpning av ML kun er snakk om formalitet og at det er indirekte bekreftet? Har du lagt merke til at det har gått flere måneder før noen fra styret kjøpte aksjer? Eller hvorfor solgte ingen av dem på 20kr, de vet jo alt om selskapet? Enkelt: De kan ikke det, fordi de har informasjon resten av markedet ikke har.

Videre ønsker jeg å påpeke at selv om Violet Power og Group 14 betyr mye for REC Silicon nå, vil deres viktighet skaleres ned med hver eneste ny kontrakt REC Silicon får. Tror du at et selskap som vil være en essensiell nøkkelspiller for at solar og batteri-industrien i USA ikke vil få flere kontrakter? At flere nye aktører ikke vil ønske en bit av kaken? Hvis du tror det så er min anbefaling enkel; selg. Til alle andre: Dette er bare begynnelsen. Senest i forrige uke informerte Tore Torvund oss om at selskaper er i dialog med 3 nye potensielle samarbeidspartnere innenfor batteri segmentet.

Visste du at det er mangel på halvledere for el-batterier? Eller at de store bil selskapene ikke tok el-biler seriøst før i 2020? At det rett og slett er mangel allerede nå på å lage flere batterier, når el-bil segmentet såvidt har startet? Visste du også at REC Silicon har løsningen her?

Eller enda bedre; Hva med Tesla sin battery day, eller NIO day tidligere denne måneden. Har du fulgt med? Vet du hva mange forskere tror er fremtiden for el-batterier? Silisium batterier. Hvem kommer inn i bildet nok en gang? REC Silicon.

Kort oppsummert så produserer REC Silicon per dags dato ingredienser som er nødvendige for dagens el-batterier og er markedsledende innenfor hva som enkelt kan bli fremtidens el-batterier. Det vil komme flere aktører som vil forsøke å utføre det REC Silicon er kapabel til, men dette vil ta alt fra ett til flere år før andre aktører får bygd opp sine fabrikker. Glem heller ikke at REC Silicon er verdensledende og har teknologi, patenter og kunnskap som de har opparbeidet gjennom flere tiår.

La meg spikre på med et helt annet perspektiv nå som vi har snakket om USA og EU. Hva med Asia?
Asia må ikke undervurderes her. Siden Biden har tiltrådt som president har myndighetene i Kina gitt tegn på at de ønsker å forbedre og styrke forholdet mellom USA og Kina. Hvis Kina følger sin del av handelsavtalen så kan fabrikken i Moses Lake allerede gjenåpnes nå. Men la oss si at handelskrigen mellom USA og Kina fortsetter og at polysil prisene gjenstår uendret. Yulin! Jeg går ikke i dybden i denne tråden på hvorfor REC Silicon vil utløse opsjonen sin og kjøpe seg opp til 49% her, da jeg har tatt dette opp flere ganger tidligere, men kort fortalt vil Yulin gi en stor fot innenfor markedet i Kina samtidig som det vil være en flott mulighet for Aker til å utføre en emisjon på og øke deres eierandel. Visste du at Røkke Jr. senest i forrige uke nevnte at alle selskaper i Horizons porteføljen er eid 51% av Aker? REC Silicon er nå i Horizons porteføljen. Han fulgte dette opp videre med å informere om at batteri situasjonen i Moses Lake er veldig spennende og at Aker vil informere mer om sine planer allerede i Februar, samme måned som vi mest sannsynlig vil få gjenåpnings dato for fabrikken i Moses Lake. Tilfeldig? Tror du ikke at Kina (og India) også vil fortsette innsatsen for å sørge for at de opprettholder makten i hva som vil være fremtidens olje? REC Silicon er et selskap og ikke et land, de kan og vil ha kunder i alle kanter av planeten.

La oss glemme kostpris for fabrikkene til selskapet (30 milliarder NOK) for et øyeblikk og heller fokusere på Butte. Butte er oppe og går som det suser og jeg antar at resultatene Q4 2020 vil være et av de beste kvartalene selskapet har hatt på lenge. Husk at polysil prisene har økt betraktelig og at de vil fortsette å økes fremover. Dette er en mangel vare i verden, allerede nå! Men hva med alle selskapene i Kina? Jo, min kjære venn, husk ordene til Biden "Made in USA" og "kjøpe lokalt". I tillegg til det ønsker jeg at du skal huske dette: Det å handle fra REC Silicon er en kvalitetsstempel i seg selv. Man vet garantert at det ikke er slavearbeid i tillegg til miljøvennligheten til produksjonen til REC Silicon. Miljøvennlighet? Hva er det for noe tull? Hehe, la oss ikke tre alt for raskt frem. Pust nå, også leser du videre.
Redigert 26.01.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:59 26320

Har du fått pustet ferdig? Så hyggelig! Da kan vi fortsette.

Miljøvennlighet er ekstremt viktig og vil fortsette å være det fremover. Allerede i 2022 vil EU taksonomi tre i kraft. Hva er disse taksonomi greiene? Skal EU skatte oss nå? Neida, ta det med ro. Norge gjør en god nok jobb der! EU taksonomi vil bare total forandre hvordan en gjør grønne investeringer. Det vil være flere kriterier selskaper må treffe for å score høyt her. Fonds vil være avhengig av disse selskapene for sine grønne investeringer. REC Silicon er en av kanskje fem selskaper som vil være 100% innenfor EU taksonomi. Dette er stort! I tillegg til det diskuterer Biden karbonskatt for alle land i verden. Ser du hvilken retning vi er på vei til? Er du fremdeles usikker på om REC Silicon er riktig avgjørelse for deg? Da er min anbefaling enkel: selg.

REC Silicon er et selskap som har en markedsverdi på 6.4 milliarder NOK. Fabrikkene sin kostpris er på 30 milliarder NOK. EBITDA fra Moses Lake alene med 75% kapasitet er ca. 1 milliard NOK. Jeg har ikke tatt med EBITDA for fabrikkene i Butte eller Yulin. Tror du ikke polysil prisene vil endre seg frem til da? I et marked hvor alle ønsker å komme inn samtidig, men hvor det rett og slett ikke er nok for alle? Tror du ikke at solar industrien peker på fremtiden og hvordan menneskeheten skal innhente og bruke sin energi på? Eller at el-bil industrien er fremtiden for biler? Da er min anbefaling enkel: selg.

Hvis du derimot tror at det jeg skriver kan være fremtiden, ja da er min anbefaling enkel: Kjøp så mye som du kan! Men hør på dette først:

Du sitter med muligheten til å kjøpe aksjer i et selskap som fremdeles blir priset som om den er på vei til konkurs, når sannheten er at den makro-politiske situasjonen har totalt forandret seg. Hvis du snakket om miljø i 2007 ble du kalt for en gærning. Hvis du ikke bryr deg om miljø i 2021 blir du kalt for en gærning. Mye har forandret seg de siste årene. I tillegg til det er gjenåpning av fabrikken i ML blitt indirekte bekreftet gjennom: Violet Power, Group 14, Aker Horizons, Biden og nå virker det som om neste tegn er forbedring av forholdet mellom USA og Kina.

Dette er ikke en mulighet man ofte får i livet. Her har vi et selskap som har gått gjennom en ekstremt tøff fortid, men hvor fremtiden virker så lys at selskapet er rigget til å bli større enn det de var i 2007. Man må bare ha et litt lengre tidsperspektiv. Du må tåle svingninger og du må være forberedt på at du kan tape alt. Velkommen til aksjemarkedet. Men for de som tåler denne risikoen, som ser hvilken vei fremtiden peker på, som ser potensialet i et unikt selskap som REC Silicon, der er potensialet nærmest ubegrenset og du sitter med et av, hvis ikke den beste vekst-casen i hele Oslo Børs. Husk at selv om DnB analytikeren lyver i dagens artikkel hvor han sier at DnB Teknologi er fornøyd med avkastningen og de tror de kan få større verdier andre steder så er DnB Teknologi fremdeles nest største eier av selskapet og hvor alle DnB fonds til sammen har akkumulert latterlig mange aksjer til billigpris. Ren markedsmanipulasjon. Kommenterer fra Troy Wigestrand i Shareville:

"Det er bare en reealokering ved flere DNB fond som samarbeider mot mindre aksjonærer. DNB har nådd avkastningskravet som det holder, nå er de nye inne med adskillig og betraktelig høyere kursnivåer og skal ha minst tilsvarende avkastningskrav. Spill for galleriet, kun småaksjonærer og de svake hendene som biter.. "

Hegnar har lenge mislikt REC Silicon. Dette så vi ifjor når de gjorde narr av en investor som per dags dato har titalls av millioner med papirgevinst å vise til, men som fremdeles ikke har solgt en eneste aksje, men ikke vær naiv nok til å tro at DnB er med på leken uten en skjult agenda. Nå får de enda en fin mulighet til å laste opp på billigpris, når realiteten er at de burde ha presset prisen langt opp med alle aksjene de har kjøpt.

Husk at de store ikke bryr seg om deg. Analytikerne som du følger så religiøst bryr seg ikke om deg. De gjør det de alltid har gjort: flår de små og blir rikere på bekostning av de som har frykt. Bare vent til Februar er ferdig, så vil du innse alt selv. Men hva om ML ikke blir annonsert i Februar? Jeg tviler på at det ikke skjer, da det er en tidskrevende prosess å åpne en så stor fabrikk. Emisjonen ble tatt hovedsakelig for å gjenåpne ML. Men for argumentens skyld, la oss si ML annonsering ikke kommer før Q1 2021. Er det krise? Hvis du tenker kortsiktig, ja, stor krise. Selg deg ut. Hvis du tenker langsiktig, hva betyr 3 måneder ekstra for å få en avkastning som er tresifret og firesifret prosentvis? Last opp enda mer!

Dette er kun mine meninger. Jeg anbefaler INGEN å kjøpe REC Silicon aksjer basert på dette innlegget. Les deg opp selv, lag egne analyser og meninger og forhold deg til det. Aldri kjøp eller selg en aksje basert på følelser eller "moment". Er REC Silicon mindre verdt i markedets syn i dag enn den var for tre børs dager siden? Absolutt! Har noe egentlig endret seg? Nei.

Husk også at det alltid være opp, ned og sidelengs. Det er helt naturlig med rekyl ned etter å ha testet topper. Det at Finansavisen biter seg på to børs dager på rad samt markedsfrykt bare pusher mennesker i den retningen de ønsker, til å selge, få prisen ned. Hegnar vil ha rett, DnB vil laste opp mer. Husk også at så fort som frykt kommer, forsvinner det. Aksjepris kan holdes kunstig nede eller oppe i en viss periode, men før eller senere vil fundamentet alltid styre kursen. Aker er long i REC Silicon og de kjøpte seg inn på 1kr. Hvorfor stresser du? Pust, ta det rolig og ta vurdering basert på hva du tror potensialet til selskapet er - ikke hva andre tror prisen burde være.

Nå gjenstår det kun en uke igjen av denne måneden og allerede denne uken kan bli veldig spennende. Neste uke derimot, da begynner det jeg tror vil være et av de mest spennende månedene selskapet har hatt på lenge. Kan denne falle ned enda mer? Så absolutt! Og det er ingen tvil om at tradere kommer bedre ut i lengden enn longs, hvis man timer markedet riktig. Hvis er viktig å få med seg her. Burde du selge deg ut av selskapet? Hvis du trenger andre mennesker sin mening på om du bør holde eller selge så er min klare anbefaling å selge, men hvis du ikke skvetter av å se 15% ned på 3 arbeidsdager, ja, da er du en del av longs-familien og jeg gleder meg til vi får feiret sammen i fremtiden.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:11 26072

Her ser man tydelig at de andre fondene til Dnb har kjøpt det Dnb tekno har solgt i år:) hehe disse er noen luringer egentlig ikke solgt noe som helst bare overført til andre fond da de nådde maks antall Rec aksjer i fondet:)


Bare i forrige uke reduserte fondet posisjonen med 2,4 millioner aksjer. Hittil i år har fondet solgt 6,5 millioner REC Silicon-aksjer, og eier nå rundt 9 millioner.


Andre DNB-fond kjøper

Men mens forvalterne i DNB Teknologi selger seg ned, finner vi andre DNB-fond på listen over de største nettokjøperne i REC Silicon hittil i 2021. Stjernefondet DNB SMB har økt sitt eierskap med 3,1 millioner aksjer i år. DNB Grønt Norden og DNB Miljøinvest har tilsammen nettokjøpt 2,3 millioner aksjer i REC Silicon.

Andre store nettokjøpere i REC Silicon i den seneste tiden er blant andre Dean Zuzic, gjennom sitt investeringsselskap Fazaju. Zuzic jobber til daglig som finansdirektør i AqualisBraemar. Han har kjøpt 1,4 millioner aksjer i år, og eier nå 4,3 millioner aksjer til en verdi av rundt 76 millioner kroner.
Redigert 25.01.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:22 25919

Man vet at alle de Dnb fondene som kjøper nå ønsker høy avkastning på sine kjøp og Dnb har også tidligere uttalt at denne aksjen kan fler dobble seg fra dagens kurs.

At noen små aksjonærer som ikke har satt seg godt nok inn i verken selskap eller følger med på hva som skjer får stå for dems regning de får panikk og selger . Her vil det lønne seg stort og sitte fremover det er jeg i liten tvil om
Redigert 25.01.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:22 25883

Vedlagt artikkel fra Finansavisen i dag.
DNB selger seg ut da se mener at tiden er inne å ta gevinst i REC etter en kursstigning fra 2-20 kr. Mange frykter i tillegg at det kan komme negativ guiding fra selskapet ila kort tid(inkludert meg selv) og at det vil komme gode muligheter å kjøpe aksjer i REC mye rimeligere ila våren for de som fremdeles har troen på at REC vil levere resultater ila 2-4 år fra nå. Forventninger om åpning av Moses Lake og utøving av opsjoner i Kina er allerede bakt inn i kursen. En negativ guiding ila de neste dagene vil være katastrofal for kursutvillingen i REC- skyhøy risiko.

Er nok flere titalls aksjer på oslo børs som har ett potensiale i nær fremtid til stor suksess og prosentvis høy avkastning fremfor REC som allerede har steget fra 2-20 kr. Jeg slutter meg 100 pct til DNB sin vurdering, de er gode på timing.


Dumper REC Silicon-aksjer
– Det er naturlig for oss å selge når aksjekurser stiger så mye, sier Anders Tandberg-Johansen i DNB Teknologi.


SELGER: Anders Tandberg-Johansen og de andre forvalterne av DNB Teknologi kan være fornøyd med utviklingen i REC Silicon-kursen.
Industri
Christer Teigen
13:41 - 25. jan.
Ferske aksjonærlister viser at det er gigantfondet DNB Teknologi, nest største eier i REC Silicon, som er den desidert største nettoselgeren om dagen.
Bare i forrige uke reduserte fondet posisjonen med 2,4 millioner aksjer. Hittil i år har fondet solgt 6,5 millioner REC Silicon-aksjer, og eier nå rundt 9 millioner aksjer.
Kraftig oppgang
Til tross for at eierskapet er redusert fra 4,2 prosent ved nyttår til 2,4 prosent nå, er fortsatt fondet største eier etter Aker Horizons.
– Det er naturlig for oss å selge når aksjekurser stiger så mye, sier forvalter Anders Tandberg-Johansen i DNB Teknologi, og fortsetter:
– En del av RECs potensial er allerede tatt ut. Aksjen er vel opp 9-gangeren siden bunnen. Vi finner mer verdier andre steder akkurat nå.

Til tross for at DNB Teknologi har dumpet REC Silicon-aksjer i stor stil i årets første uker, har aksjekursen fortsatt å stige med rundt 11 prosent. Det seneste halvåret er aksjekursen opp 438 prosent.

OPTIMISME: Silisiumfabrikken i Moses Lake, REC Silicon
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:28 25818

For informasjon:

Pantera1 er en trader. Han bytter mening raskere enn du bytter sokker. Går ikke i noen dyp diskusjon her, da jeg ikke ønsker denne tråden ødelagt, men se selv:

pantera1
21.01.2021 kl 10:32
4136
Tommyknocker skrev
Det er ikke mange som selger. Dette er recsi.. Den presses til bunnen, folk skal gå på stop los og b..
Jeg tror vi får guiding i dag kl 13 vedrørende ML😊Nedgangen i dag er store fonds aktører som skremmer vekk noen små sparere som kaster kortene noen sekunder før «middagen blir servert»😊 REC trades hele tiden i samme mønster, og det er beytyggende hver gsng det skjer for da akkummulerer større aktører som har stor tro på REC😊Store forventninger denne uken, tror motstanden på 22 kr brytes før vi vet ordet av det.

Han løy og hypet om at REC skal komme med børsmelding på en presentasjon som varer i 15 minutter, når alle med litt vett i hodet vet at de ikke er lovlig - solgte seg ut og har siden brølt at prisen skal ned. Han hadde flaks både på fredag og i dag pga. Finansavisen, men er egentlig long. Ikke stol på en som går fra "denne skal til 22kr" til "denne skal til 7kr" ila. 24 timer.


-------


Falco, du har helt rett. De driver å trikser og mikser på bekostning av de små og nervøse sjeler som ikke vet bedre. Er trist, men sånn er business. Alle DnB fonds som er inne har nok høye kursmål og kjenner jeg dem rett så kommer en analyse fra dem senest etter Q4 i Februar hvor det vil stå "kjøp, kjøp, kjøp".... typisk.
Redigert 25.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:32 25709

Bedre du starter en låst tråd så slipper vi spam troll her inne uten kunnskap om noe som helst. Så kan voksne mennesker snakke om aksjen vi er interessert og investert i. Ellers er jeg redd tråden din drukner i oppgulp.
PHOinvestor
25.01.2021 kl 22:33 25654

Tydelig att noen prøver riste billige aksjer ut fra noen som blir nærvøse med nedgang. Laster selv litt mer i morgen
DonJuan
25.01.2021 kl 22:40 25532

Kan ikke finne noen selskaper av REC sin størrelse i DNB teknologi som utgjør mer av total plasseringen enn REC (selv etter nedsalget). Ikke veldig rart at de må justere eierandel når aksjen har gått 5x på kort tid. Recsi ligger på 32. plass i DNB teknologi
PHOinvestor
25.01.2021 kl 22:42 25447

Dæven for noen luringer selger i det ene fondet og lager litt støy og kjøper i alle de andre
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:48 25321

Meget godt skrevet Uchihabrah!
Alt ligger til rette for en fin ferd for RECSI aksjonærer som er tålmodige.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:49 25429

Nei de kom til en grense og måtte selge noe, det som er spesielt at de fyller på disse aksjene i andre fond og selvfølgelig skal disse ha avkastning. Har aldri selv sett dette noen ganger på børs og jeg har vært her i mange år:))
Har sjelden sett så mange Dnb fond på en aksjonærliste som bytter som de gjør nå.
Noen burde våkne her å se hva som skjer.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 22:54 25310

Ps: sparer selv måndtelig i Dnb teknologi fond og har gjort det lenge med god fortjeneste . Kom på en tanke at jeg nå kansje skal selge meg ut der å satse på de andre Dnb fondene:)) . Leser meg opp på de fondene og tar en avgjørelse i morgen:))
Redigert 25.01.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Skruen
25.01.2021 kl 23:05 25135

Beundringsverdig måte du oppsummerer triggere i Recsi og jeg er enig i dem alle. Jeg har også lenge vært fasinert av AB som i lengre tid styrte på forumet her. Det som er usikkerhetsmomentet for min egen del på kort sikt er hvor mye av ML som allerede er priset inn. Jada jeg kjenner til Mcap. Jeg er også spent på hvor smertefritt det vil gå å starte opp fabrikken. Når taksonomi reglene trer i kraft.. Kjøper da Kina strøm fra en afrikansk solcelle park de eier og kaller solcellepaneler/batteri for laget med grønn energi. Er så mye som skjer rundt oss og jeg er spent på Bidens politikk til Kina. Når covid 19 er under noenlunde kontroll er jeg spent på hva pengetrykkingen og statsgjelden rundt i verden vil påvirke børsen.. Verden er ikke rosenrødt, men troen på Recsi er der. Det lille smilet til TT når han snakket om Recsi og potensielle kunder gjør meg sterk i troen på at Recsi vil levere
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:07 25077

Hehe sendte inn en et tips til E24 for moro skyld for å se om de kan lage en sak/artikkel om denne handlingen. Hadde vært moro og hørt Dnb sin forklaring:)))
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:09 25021

Tror Anton fortsatt er med oss og går under Morgan kane nicket som har en fin tråd her inne som er låst.
PHOinvestor
25.01.2021 kl 23:09 24977

Hadde vært morro o de tar utfordringen
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:11 24924

Hei Uchi (og øvrige)! Første post fra en "Long time lurker" i trådene om Rec..

Først av alt, takk for bidraget i kveld. Rene prosaen, og fin lesning på slutten av kvelden etter noen dager med litt ruskevær. Først av alt, reservere en plass på bordet til meg for den familiekvelden for longs, jeg er med. Ikke uten nøling og noen kvaler underveis, men nå er en anselig bunke aksjer lagt i skuffen for lang tid,og der skal de bli. Har som deg brutt de fleste forsiktighetsregler og lastet tilnærmet alt i REC (på alt fra kr 3 til 18,37), rett og slett fordi jeg har en ståltro på selskapets fremtid.

Har vært et par underlige dager å være vitne til, for en som bor og lever livet et godt stykke unna børsen og rosa sider. Hvordan kan en avis få konstruere ikke en, men to, drittpakker som dette? Jeg mener, dommedagsoverskrift om Rec, i en artikkel som handler om Nel? For så å følge opp med en høyst misvisende og ladet artikkel om et nedsalg i DnB, som egentlig er en økt eksponering i aksjen. Wow, da har noen en agenda da..

Nei, kan ikke annet enn å slutte meg til siste talere. Pust med magen, og ikke la dere skremme fra å bli med på neste del av reisen. Rec har bare tatt ut en tøddel av sitt potensiale
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:13 24859

Litt artig at dere på REC tråden kun tillater hause artikkler dere skriver selv og ikke kritiske virderinger som kan være med å sikre deres investeringer. Målet mitt er å belyse både for og imot. Dere er flinke å belyse for argumenter, men jeg synes de blir syltynne og lite troverdige. Ett par her på linken skryter hele tiden av hvor mye penger de har å investere for hehe, ikke måte på hva enkelte har behov for å blande inn in i lappskausen som heter : kjøøpe REC!
Jeg kjenner endel seriøse investorer som har mye MYR penger(selv er jeg ikke i denne ligaen), felles for alle er at de aldri har nevnt hvor mye penger de har. Noen av tråd lederene her som føler seg truffet? Dere bygger ned troverdigheten i alle utrop med skryt. Mitt råd er å holde dere til fakta.

Jeg har stilt meg kritisk til følgende punkter som gjelder REC:

1.

hausing i alle REC tråder og utskjellling av alle som har en vinkling av REC som ikke er av positiv karrakter. Lite nyansert.

2.

Aksjeforum.com sin hauseartikkel om at REC skal mangedobbles etter at kursen allerede har gått fra 2-20 kr. ikke noe fundamentalt belegg for analysen. Kun hauseing og ønsker om stor inntjening 2-4 år frem i tid.

3.

At det ikke kommer til å være etterspørsel etter silicium om 2-4 år frem i tid pga mindre etterspørsel etter biler generellt i verden, som følge av ettervirkninger av pandemien som kommer 2-4 år frem i tid når REC, dersom de utvider produsksjonen skal lever planlagt produksjon. Ledelsen i REC har åpnet gått på århudrets smell en gang tidliger ved å starte produksjon i ML.

4.

Stor økning i konkurrerende produsenter ila 1-3 år.


5.

Stor usikkerhet om Moses Lake blir åpnet.

6.

Stor usiklerhet om REC utøver opsjon de har på å øke sin andel i fabrikk de fra før eier liten andel av i Kina.

7. Store fond som feks DNB selger seg ned og sier de tror potensialet er tatt ut i REC

8.

Aker selger aksjene over i Horizon til 16 kr per aksje etter å ha vært med på opptur fra 2-16 kr.

Jeg tenker disse vurderingene er veldig viktig for alle som er aksjonærer i REC eller de som planlegger å kjøpe REC aksjer. Jeg mener dere bør lage en luklet
tråd slik dere fåreslår dersom dere ikke klarer å presentere ett mer nyansert bilde av REC caset.



Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:18 24773

Hehe ser at du har problemer med å skjønne at du er blokkert og antaglivos er du fortsatt livredd for det jeg skriver. Fakta er alltid vanskelig å godta for den som vil inn i aksjen))Får ikke opp det du skriver så spar deg for det du lille venn:))
Redigert 25.01.2021 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
genius_72
25.01.2021 kl 23:20 24712

Er for så vidt enig i det meste som er skrevet her av dere longs, men om tallene i FA-artikkelen er riktige, så har DNB-fondene nettosolgt RECSI i år, ikke omvendt. De andre har ikke tatt i mot alt som DNB Tekno har redusert med:

- DNB Tekno ned 6,5 mill
- DNB SMB opp 3,1 mill
- DNB Grønt Norden og DNB Miljøinvest tilsammen opp 2,3 mill

Netto blir 1,1 mill ned
Redigert 25.01.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:22 24640

Har jeg grunn til å være livredd for noe du skriver Falco?
Isåfall er det ganske alvorlig. Jeg yttter meg på en seriøs og saklig måte, håper ikke det skal gi grunnlag for meg å være livredd.
Njård
25.01.2021 kl 23:23 24592

Jeg gjorde akkurat det i forrige uke da jeg leste at Dnb teknologi reduserte i RECSI. Samtidig som grønt norden og miljøinvest økte.

Veksten i teknologi har stagnert litt i det siste, så uansett greit å ta gevinst der tenkte jeg.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:24 24563

Man kan selv gå på aksjonær listene å se ligger en konto der fra Dnb også som har kommet inn:))
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:26 24502

Det er helt normalt at et fond vekter seg ned i aksjer som vokser mye. En enkel aksje skal ikke utgjøre for stor prosentvis andel av den totale verdien av fondet - det gjør den for risikabel og hele poenget med å spare i fond (i steden for enkeltaksjer) vannes ut.

På samme måte, men i mye større grad, vil indexfond hele tiden endre sammensetning av aksjer ettersom verdien endres. Overvekt og undervekt.


Redigert 25.01.2021 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:26 24428

Takk skal du ha! Helt enig, er mye spennende som er i gang. Er godt vi lever midt i en tid hvor menneskeheten kommer med så drastiske endringer rundt energiforbruk. Smilet til TT betyr faktisk mye. Vi må huske at TT og selskapet REC Silicon er ikke et selskap som sier ting, kun for å si det. Ledelsen i selskapet er veldig reservert med alt de sier og svært forsiktige. Det at TT tok dette opp vekket min interesse, fordi jeg har brølt ut at det vil komme kontrakter fortløpende allerede i år og de neste årene en stund nå. Dette blir bra! :)
___________________

Todareistodo: Velkommen! Takk for at du velger min tråd til å skrive på og hyggelige ord! Haha, ja, vi kan nok bli ansett som klin gærne som går så heavy inn i et selskap, men min erfaring fra askjelivet er at det er bedre å være skuddsikker på en og vite mer enn andre, enn å investere i mange forskjellige. High risk (calculated risk), high reward. Kan selvfølgelig også slå motsatt vei, men for å være helt ærlig - jeg går heller til konkurs med selskapet enn å selge på priser jeg mener er for billig, sånn innstilling har jeg.

Helt enig. To dager på rad er litt sykt. Agendaen til Finansavisen kan være å få clicks samt at de sikkert stor trives med å se aksjen falle. Agendaen til DnB tror jeg er å fortsette billigsalget. Spiller ingen rolle for min del, jeg forblir, men skulle ha spart litt krutt til denne uken, heh. Begynner å laste opp igjen fra og med neste uke uavhengig av hva prisen blir.

_____________________

Hyggelig sagt av deg Denvise2, tusen takk! :)

_____________________

Til alle andre: Vær så snill og ikke gå i unødvendig diskusjon med han. Jeg brukte mye tid og energi på innlegget (dere ser nok skrivefeilene) og ønsker ikke at budskapet skal forsvinnes på grunn av diskusjon med en person som ropte 22kr den ene dagen og ned til 7kr 24 timer senere. Ha tillit til at leserne på forumet gjennomskuer hvem som er falsk og hvem som har holdt stabil mening, uavhengig av aksjekurs. Takk!
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:29 24364

Haha Falco1, jeg tror jaggu sembo/baba har enda en bruker. Han likte vel ikke at de andre ble blokkert og ingen ville krangle mer med de. Samme ulla om igjen med pantera1. Bare fjasing uten noe form for substans.
genius_72
25.01.2021 kl 23:29 24326

Hvor kan jeg se det? Jeg ser bare top 20 på hjemmesiden, der er det kun de 4 fondene nevnt
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:31 24283

Er vel akkurat det jeg sier det er helt normalt, det som ikke er normalt er at de samtidig fyller disse opp i andre fond som skal ha avkastning på disse, og går ut i media og sier endel av potensiale er tatt ut:)))
Redigert 25.01.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:33 24196

En bruker her har lagt ut denne blant annet og er flink til å oppdatere den:) ellers er det bare og gå på aksjonær listene.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tqgQZ-53x0FeWX156i1MQjQAiUKyVb8e39toaMT7Bjg/htmlview

Tar kvelden folkens, snakkes i morgen:)
Redigert 25.01.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:36 24133

Akkurat dette. Normalt å balansere porteføljen i forhold til undervekt og overvekt, men ikke normalt å da kjøpe de samme aksjene (og mer hvis jeg har telt riktig basert på 4 DnB fonds) og helt unormalt å slakte ett selskap man er nest størst investor i, selv med salgene av DnB Teknologi og hvor utsagnet hans direkte skader de andre DnB fonds som har kjøpt seg inn i tillegg til sitt eget. Eneste jeg klarer å konkludere med er at de ønsker at billigsalget skal fortsette før det eksploderer i Februar.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:39 23270

Som sagt er jeg trader, og på torsdag så trodde jeg kansje det kunne presses noen dråper til ut av REC sitronen, fra 20 til 22 kr, men som nevnt tidligere i REC tråden bestemte jeg meg for å ta gevinst under Pareto presentasjonen torsdag ettermiddag. Da tenkte jeg også å dele mine vurderinger her på tråden hvorfor jeg tror at REC skal ned i tiden som kommer og ikke opp. Nå skriver til og med Falco at jeg har grunn til å være livredd om jeg hadde sett hva han skriver. Hva i all verden er dette for en pietistisk sekt/menighet? Er det ikke rom og aksept for å yttre andre synspunkter enn at dere tror at REC skal videre fra 2 kr via 20 kr til 100 kr uten en eneste fundamental nyhet ?
Litt dysleksi her så derfor også litt skrivefeil.


Studenten
25.01.2021 kl 23:40 23232

Hei Pantera1,

Jeg er bare kort innpå for å avklare noen ting.
Du skriver følgende: "Litt artig at dere på REC tråden kun tillater hause artikkler dere skriver selv og ikke kritiske virderinger som kan være med å sikre deres investeringer. Målet mitt er å belyse både for og imot. Dere er flinke å belyse for argumenter, men jeg synes de blir syltynne og lite troverdige. "

Dersom ditt mål er det å belyse både for og imot, er det ikke spesielt at du da har delt Finansavisens artikkel i to, og utelatt den delen som åpenbart er positivt ladet? Jeg kan være enig med deg at det finnes personer her på forumet som er i overkant positive til hvordan kursutviklingen kommer til å utspeile seg den kommende uken, men dersom du skal fremstille din argumentasjon med bakgrunn i fakta og artikler blir det helt feil om du skal tilpasse innholdet etter egne preferanser.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 23:47 23104

Studenten

Av to grunner har jeg delt artikkelen i to:

1.

Før jeg delte artikkelen leste jeg at det ikke lov å dele hele artikkler, bare utdrag eller linker.

2.

Volumet DNB tec totalt har solgt skal vistnok være mye større enn de de volumene de mindre fondene har kjøpt. Som trader vurderer jeg dette som faresignal-selg-selg.
Vi ser fort andre tilsvarende vurderinger fra andre større fondsaktører, og ofte en gyllen mulighet for mindre aktører å komme seg ut mens fondene dumper langsomt dag for dag.

Still meg gjerne spørsmål vedrørende min kritiske vurdering andre punkter jeg har summert ovenfor.

Ha en fin kveld.

Tanjiro
25.01.2021 kl 23:49 23054

Hehe, u had me in the first half:) Takk for at du tar deg tid til å forklare caset og det fundamentale. Man tenker at vi som har lest forumet daglig har fått nok av dette, men det skader aldri med litt repetering. Det er fint for å bygge videre på forkunnskapen vi allerede besitter, og samtidig gir det en fin innføring til de nye aksjonærene som har kommet inn i det siste.

Jeg har ståltro på REC som et case og har også veldig god tid, for min del spiller det ikke noen rolle hvordan kursen ligger kortsiktig, når jeg vet at denne vil ligge mye høyere om 1-2år. Føler veldig mange ser på kursen og ikke mcap, som du selvt nevnte sitter REC på verdier opp i mot 30 milliarder, om kursen skal gjenspeile selskapets assets så vil dette være langt høyere enn dagens latterlige 17kr. Så gjenstår det å se hvordan markedet reagerer når alle brikkene faller på plass. Ved en melding om gjenåpning av ML burde 20kr være historie og vi vil kunne le av de dagene det var mulig å kjøpe til de prisene.

Men jeg er ei ingen spåmann og vet ikke hva fremtiden bringer, men er det en ting jeg kan tenke meg frem til, så er det retningen verden er i ferd med å gå. Vi vil være avhengig av fossilt da dette er viktig for å finansiere det grønne skiftet, så det å gå fra fossilt til fornybart vil skje gradvis. Sakte, men sikkert vil verden forstå konsekvensene av klimaendringene som allerede er i gang. FNs bærekraftsmål vil stå sterkere for hvert år som går, og flere konvensjoner som har til hensikt å fremme bærekraftighet vil dukke opp, både på systemnivå og individnivå, det vil stilles krav til forskjellige land om å ratifisere disse. Dette er noe som vil ramme alle etterhvert og det handler om å ikke gi fra seg en døende klode til neste generasjon som skal ta over. Heldig for oss har REC posisjonert seg til å ta del i denne fremtidige dugnaden, med sine fabrikker som allerede er bygget, med sine 30års kunnskap innenfor feltet og med deres teknologi (som er mer miljøvennlig enn Kina sin). Dette er bare solsiden, REC vil også spille en betydelig rolle i batteriindustrien.

Til dere nye, sett dere inn i caset, se på mulighetene og vei det opp mot risiko, ta deretter en beslutning ut ifra din egen risikovilje.

Ha en god kveld
Slettet bruker
26.01.2021 kl 00:08 22883

Haha. Ville egentlig skremme litt med tittelen og forsøkte med litt tørr humor i posten. Jeg smilte mens jeg skrev, men dette er etter en superlang og tøff arbeidsdag. Var hyggelig å skrive alt med egne ord. Alltid greit det og. Tror jeg har glemt en god del, men det får vi se på til ettertid. Blir noen spennende år fremover!

God kveld! :)

____________

For ordens skyld svarer jeg deg Pantera, selv om jeg ikke ønsker å kaste bort tid på deg er det greit for de andre som leser å få med seg hele saken.

Først og fremst, alle argumentene du har brukt for at selskapet skal ned (markeds korreksjon, selges ikke biler de neste 2-4 årene osv) - gjaldt de ikke 24 timer før, når du brølte at denne skal til 22kr? Du hypet folk opp til å kjøpe og at de bør forvente breaking news på en presentasjon som varer i 15 minutter, hvor RECSI er et av flere titalls selskaper. Du løy, rett og slett. Rett etterpå, samme kveld, skriver du hvordan du tapte 350.000kr på REC i 2007 og dagen etter det begynner du med all skremsels propagandaen din. Hvorfor gjaldt ikke markeds korreksjon eller at det ikke vil bli solgt mye biler de neste 2-4 årene, når du brølte ut at denne skal til himmels før presentasjonen til TT? Veldig enkelt: Du fronter kun det som er i din interesse. Du bytter meninger.

Jeg orker ikke å bruke tid på å svare på spørsmålene dine når både du og jeg vet at det du egentlig ønsker er en billigere inngang. Dette har du sagt selv.

Ikke kom her og si at du ikke har lov til å si deg i mot selskapet. For all del, kjør på! Det er i alle aksjonærer sin interesse at vi får høre alle sider av saken. Men vær så snill, få litt samvittighet. Du driver direkte å sprer falske påstander, kun i håp om at det vil presse prisen ned så du kan komme på toget igjen. Si hva du vil om meg og at jeg er "late som rik" (jeg er faen ikke rik, kaller du noen millioner rik så bør du drømme større tenker jeg), men jeg er ærlig og mener jeg noe står jeg for det. Bytter ikke mening etter 24 timer og henter magiske argumenter som plutselig er gyldig nå, men som ikke var relevante for 24 timer siden..... trist.
Studenten
26.01.2021 kl 00:18 22787

For å svare deg

1. Da ville jeg lagt ved en link, samtidig informert at dette var et utdrag og dermed en ufullstendig artikkel. Slik det fremstår er det villedende.

2. Nettosalg/kjøp hos DNB har jeg ikke satt meg inn i, så det ønsker jeg ikke å kommentere. Når det gjelder fond og fondsstyring generelt vil det være nødvendig å vekte ned porteføljen dersom avkastingen overstiger en satt grense. Ordet vi leter etter er diversifisering og bør også benyttes av private investorer. Enig med deg igjen, dette vil forekomme hyppigere dersom utviklingen i aksjen vil fortsette opp. Hvordan dette fremstår som en gyllen mulighet for mindre aktører til å komme seg ut har jeg derimot vanskelig for å se, med mindre de ønsker økt diversifisering for økt fokus på risikostyring etter økt avkastning, slik som fondsforvalteren i DnB Teknologi.

Jeg er for meninger som drar oss i begge retninger, det gjør oss i stand til å ta bedre individuelle valg. Påstander bør derimot bygges på fakta og åpenhet, så langt det lar seg gjøre på et anonymt forum..
Redigert 26.01.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 00:29 22696

Uchiha. Synes Tittelen på trådet er like provoserende som finansaivens sine oppslagg! Om en ikke klikker inn for å lese videre så kan den gi feil signal. Ellers synes jeg du og M.K er flinke med å komme med mye fornuftige om Rec.
Redigert 26.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 00:35 22622

Det var faktisk intensjonelt. Hadde lyst til å herme etter FA, ettersom de gjorde det to dager på rad, men jeg forstår poenget ditt. Skal endre på tittelen nå.

God natt folkens. Spennende måneder foran oss.