Case: REC Silicon - Fremtiden innenfor batteri og solindustrien

Slettet bruker
RECSI 25.01.2021 kl 21:59 64095

Link til del 1 av tråden: https://finansavisen.no/forum/thread/123877/view

REC Silicon har i løpet av de siste tre handels dagene falt med 15.52% fra toppen på 20.36. Finansavisen publiserte en artikkel på fredag med overskrift "REC-boblen" hvor de informerte om at selskapet har falt med 99% fra sin all time high. I dag ble det publisert enda en artikkel av Finansavisen med overskrift "Dumper REC Silicon-aksjer" hvor det kommer frem at DnB Teknologi har netto solgt 6.5 millioner aksjer hittil i år. Dette har ført til at spørsmål dukker opp: Bør jeg selge aksjen? Skal jeg realisere gevinst/tap og satse på å time markedet fordi denne vil fortsette å gå ned? Hvis du stilte deg selv disse spørsmålene så er min anbefaling: Selg.

Jeg har alltid vært ærlig om at jeg skal være åpen med dere på forumet på når jeg kjøper og selger REC Silicon aksje. De siste tre handels dagene har jeg sett at min papir gevinst har krympet. Krympet så mye faktisk at dette hadde vært en utrolig god årslønn for mange der ute. Jeg tenkte at det kun er riktig av meg å skrive denne tråden og informere alle om at dagen jeg selger aksjene mine....... JA DEN MÅ DU VENTE FLERE ÅR PÅ! Sagt det før: 2020 gjorde meg til en multi millionær (TSLA) og allerede når 2021 er ferdig regner jeg med å være en titalls millionær (holder uansett de neste årene). La meg forklare hvorfor!

REC Silicon er et av de beste, hvis ikke den beste vekst-casen i hele Oslo børs. Vi har et selskap som produserer ingrediensene som er nødvendige for solar og batteri industrien. Verden har allerede bestemt seg for at grønt og fornybart er hva som skal satses på. Dette har blant annet kommet frem i Norge med alt fokuset som har vært på grønt, EU hvor det er en enorm satsning på grønt og USA, hvor Joseph Biden Jr. ble valgt som president og demokratene vant majoritet. Hvis du tror at dette ikke er stort for REC Silicon så er min anbefaling enkel: Selg.

De store har fått øynene sine opp for den grønne bølgen. Flere aktører har de siste årene åpnet seg opp for eller kommet inn i det grønne markedet hvor de smarteste begynte tidlig. Med alt av det makro-politiske som har skjedd de siste månedene vil det være enda flere som ønsker å komme inn, da mye av risikoen ble minsket etter USA-valget. Det vil være en enorm satsning innenfor grønt de neste årene, enda større enn vi først trodde. Vi ser allerede tegn på det i flere land inkludert Norge, hvor store aktører vil bruke milliarder av kroner for å bygge fabrikker og komme inn i både solar og batteri markedet de neste årene. Da ønsker jeg å gå videre til mitt neste poeng:

Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele EU og USA? Tenk på dette en gang til før du leser videre.

REC Silicon stiller klart med to fabrikker som er oppe og går som det suser. Dette er fabrikkene i Butte og Yulin. Selskapet eier også en fabrikk i Moses Lake som har vært nedstengt pga. handelskrigen med Kina. Viktig å påpeke at fabrikken var i en vanskelig posisjon allerede før handelskrigen begynte, hvor svekket polysil priser påvirket lønnsomheten til selskapet. Fabrikken i Moses Lake har det blitt tatt en emisjon på en milliard kroner for å gjenåpne og gjøre klar til drift og det beregnes i følge Tore Torvund (CEO i REC Silicon) at fabrikken vil være i operasjonell drift fra og med 2022 (25-30%), med 75% kapasitet i 2023. Dette vil gi en EBITDA på $100M fra ML alene i 2023. Dette var i Oktober 2020. Nå ønsker jeg at du skal tenke litt på alt som har skjedd både med verden og med selskapet siden Oktober 2020. Hvis du tror at selskapet ikke vil klare å gjenåpnes eller at EBITDA er feil så er min anbefaling enkel: Selg, men dere andre bør fortsette å lese.

Så vi er enige om at mye har forandret seg i verden siden Oktober 2020. Biden har med egne ord i forrige uke sagt at han ønsker å bygge en lokal verdikjede for grønt i USA. Videre understreker han at nok en gang vil produkter bli produsert i USA og at man skal begynne å kjøpe lokalt igjen. Made in America, med andre ord. Da kommer spørsmålet som du sikkert lurer på: Men Biden skal satse på alt grønt! Så hvorfor ikke et annet grønt selskap fremfor REC Silicon? Først og fremst vil jeg svare med å anbefale at du bør selge, men etter det vil jeg påpeke det jeg sa ovenfor: Visste du at det ikke finnes en eneste selskap som REC Silicon i hele USA og EU? Vil ikke et selskap som spesialiserer seg for å lage ingrediensene solar og batteri industrien trenger gagnes positivt av at alle ønsker en fot innenfor disse industriene?

Nå har vi snakket litt (er så mye mer jeg kan diskutere her, men jeg har begrenset med energi etter 12 timers arbeidsdag) om hvorfor REC Silicon vil gagnes positivt av den makro-politiske endringen som har foregått de siste årene, spesielt de siste månedene, så er det på tide å rette øynene mot selskapet fremfor makro-politisk situasjon. Jeg vil ikke gjenta alt fra tråd 1 og anbefaler at du leser den, hvis du ikke kjenner til mine innlegg.

Aker børs meldte i forrige uke at de tar REC Silicon inn i Aker Horizons porteføljen. Vi longs har sagt at dette vil skje siden forrige kvartals presentasjonen til Aker, hvor det ble nevnt at de vurderer å flytte REC Silicon til Horizons. Tror du at det er helt tilfeldig at Aker Horizons kjøper aksjer fra Aker Capital til 16.62kr akkurat nå? Noen uker før kvartalspresentasjonen i Februar? Etter at vi har fått en makro-politisk konsensus om at grønt er fremtiden? Etter at vi får vite at Violet Power har nok krutt i seg til å bygge fabrikk fremfor å leie og at de har mer enn nok kunder klare? Etter at Group 14 gjør en emisjon på $17M og sier at de vil begynne dette kvartalet? Forstår du nå hvorfor jeg sier at gjenåpning av ML kun er snakk om formalitet og at det er indirekte bekreftet? Har du lagt merke til at det har gått flere måneder før noen fra styret kjøpte aksjer? Eller hvorfor solgte ingen av dem på 20kr, de vet jo alt om selskapet? Enkelt: De kan ikke det, fordi de har informasjon resten av markedet ikke har.

Videre ønsker jeg å påpeke at selv om Violet Power og Group 14 betyr mye for REC Silicon nå, vil deres viktighet skaleres ned med hver eneste ny kontrakt REC Silicon får. Tror du at et selskap som vil være en essensiell nøkkelspiller for at solar og batteri-industrien i USA ikke vil få flere kontrakter? At flere nye aktører ikke vil ønske en bit av kaken? Hvis du tror det så er min anbefaling enkel; selg. Til alle andre: Dette er bare begynnelsen. Senest i forrige uke informerte Tore Torvund oss om at selskaper er i dialog med 3 nye potensielle samarbeidspartnere innenfor batteri segmentet.

Visste du at det er mangel på halvledere for el-batterier? Eller at de store bil selskapene ikke tok el-biler seriøst før i 2020? At det rett og slett er mangel allerede nå på å lage flere batterier, når el-bil segmentet såvidt har startet? Visste du også at REC Silicon har løsningen her?

Eller enda bedre; Hva med Tesla sin battery day, eller NIO day tidligere denne måneden. Har du fulgt med? Vet du hva mange forskere tror er fremtiden for el-batterier? Silisium batterier. Hvem kommer inn i bildet nok en gang? REC Silicon.

Kort oppsummert så produserer REC Silicon per dags dato ingredienser som er nødvendige for dagens el-batterier og er markedsledende innenfor hva som enkelt kan bli fremtidens el-batterier. Det vil komme flere aktører som vil forsøke å utføre det REC Silicon er kapabel til, men dette vil ta alt fra ett til flere år før andre aktører får bygd opp sine fabrikker. Glem heller ikke at REC Silicon er verdensledende og har teknologi, patenter og kunnskap som de har opparbeidet gjennom flere tiår.

La meg spikre på med et helt annet perspektiv nå som vi har snakket om USA og EU. Hva med Asia?
Asia må ikke undervurderes her. Siden Biden har tiltrådt som president har myndighetene i Kina gitt tegn på at de ønsker å forbedre og styrke forholdet mellom USA og Kina. Hvis Kina følger sin del av handelsavtalen så kan fabrikken i Moses Lake allerede gjenåpnes nå. Men la oss si at handelskrigen mellom USA og Kina fortsetter og at polysil prisene gjenstår uendret. Yulin! Jeg går ikke i dybden i denne tråden på hvorfor REC Silicon vil utløse opsjonen sin og kjøpe seg opp til 49% her, da jeg har tatt dette opp flere ganger tidligere, men kort fortalt vil Yulin gi en stor fot innenfor markedet i Kina samtidig som det vil være en flott mulighet for Aker til å utføre en emisjon på og øke deres eierandel. Visste du at Røkke Jr. senest i forrige uke nevnte at alle selskaper i Horizons porteføljen er eid 51% av Aker? REC Silicon er nå i Horizons porteføljen. Han fulgte dette opp videre med å informere om at batteri situasjonen i Moses Lake er veldig spennende og at Aker vil informere mer om sine planer allerede i Februar, samme måned som vi mest sannsynlig vil få gjenåpnings dato for fabrikken i Moses Lake. Tilfeldig? Tror du ikke at Kina (og India) også vil fortsette innsatsen for å sørge for at de opprettholder makten i hva som vil være fremtidens olje? REC Silicon er et selskap og ikke et land, de kan og vil ha kunder i alle kanter av planeten.

La oss glemme kostpris for fabrikkene til selskapet (30 milliarder NOK) for et øyeblikk og heller fokusere på Butte. Butte er oppe og går som det suser og jeg antar at resultatene Q4 2020 vil være et av de beste kvartalene selskapet har hatt på lenge. Husk at polysil prisene har økt betraktelig og at de vil fortsette å økes fremover. Dette er en mangel vare i verden, allerede nå! Men hva med alle selskapene i Kina? Jo, min kjære venn, husk ordene til Biden "Made in USA" og "kjøpe lokalt". I tillegg til det ønsker jeg at du skal huske dette: Det å handle fra REC Silicon er en kvalitetsstempel i seg selv. Man vet garantert at det ikke er slavearbeid i tillegg til miljøvennligheten til produksjonen til REC Silicon. Miljøvennlighet? Hva er det for noe tull? Hehe, la oss ikke tre alt for raskt frem. Pust nå, også leser du videre.
Redigert 26.01.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.01.2021 kl 10:13 3625

Du har tydeligvis ikke skjønt at Group 14 skal produsere anode materiale som leveres til batteriprodusenter.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:13 3610

Skal garantere at disse vet mye mer enn oss her inne og de sier de slipper nyheter om dette veldig snart. Så bare og holde ut:))
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:16 3571

Nok en gang bruker han informasjon er feil. Jeg skrev på tråden at jeg predikerer at oppstart kan begynne allerede sent i 2021, fremfor tidlig 2022. Med kapasitet på 25-30%, men så snur han det helt og sier full drift innen 2021..... 😳
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:22 3499

Vi er 1% unna fra da Aker Horizons kom med børsmeldingen sin. Jeg håper faktisk at vi faller ned der, tror dette vil være en wake-up for mange på hvor billigsalg det har vært de siste dagene.
Kjellefant
26.01.2021 kl 10:27 3426

Jeg er ny her på forum men har fulgt med en stund. Har dannet meg selv ett positivt bilde av REC i fremtiden.
Det er bra at det er posetive og negative ting som kommer opp her. Men måten du skriver på så skulle en tro at selskapet ikke er verdt noe og på vei til å gå konkurs. Mener du virkelig at selskapet er verdt mindre enn de verdiene de sitter på i dag ? Hvis du ikke har noe tro på selskapet, hvorfor er du på dette fora ? Har du akjser i selskapet ? hvis så, tør du være ærlig med hva din snittkurs er ?
Arne
26.01.2021 kl 10:31 3372

Da er kanskje aksjekursen presset så langt tilbake at meldingen om en ny emisjonen som skal finansiere Yulin og som øker eierandelen til Aker til over 35%, kan slippes i markedet??
Redigert 26.01.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:32 3352

3 batteriprodusenter:) Som Røkke sier – Moses Lake anses i økende grad som interessant i batterisammenheng, sa Kristian Røkke på med referanse til Rec Silicons fabrikkanlegg i USA.

Her skjer det mye i kulissene garantert og vi får vite mer veldig veldig snart:)
Redigert 26.01.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:39 3241

Stochastic: 24
Det er teoretisk sett et positivt tegn når aksjen ligger rundt nivå 20, og volum øker.

Sist gang vi skulle mot ny teknisk topp lå vel denne rundt 19 tror jeg... Nå må takeoff starte snart... vi er allerede forsinket :P
KanIkkeAksjer
26.01.2021 kl 10:45 3176

nemi's skrev Innlegget er slettet
Hei. Skulle bare si at du har baller som i det hele tatt er på et rec-forum etter å ha slaktet aksjen da den var på 2,5-ish. Men gøy å lese innleggene dine da ;) Og penger å tjene på å gjøre det stikk motsatte av hva du sier. Men ikke gi opp - kjør på :D
Intravenøsiu
26.01.2021 kl 10:47 3140

nemi's skrev Innlegget er slettet
Alltid sjarmerende selvransakende retorikk når du blir tatt i faktafeil :D

De har nettopp mottatt 18 Musd fra blandt andre ATL som har en del overlappende R & D med CATL

Fordelen med at Group 14 ikke er en batteriprodusent er at samlokalisering er mye enklere i Moses Lake.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:49 3125

Må være en grusom kollega om han har jobb da:) Å innrømme sine feil er tydeligvis beinhardt:)))
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:51 3099

Falco
Sitter på mine aksjer en tid framover , selv om fortjenesten skrumper. Slik utviklingen har vært noen dager, er jeg ganske overbevist om at dette er en styrt utvikling.
Spørsmålet er hva som er grunnen og når det stopper. Tenker at det er kun Røkke som kan gi et svar på. Her på forumet kan vi bare fundere.
Tommyknocker
26.01.2021 kl 10:56 3042

Nå har det på tide å børste av seg støvet og la sola skinne.
Når alle troll er oppe på høylys dag, sikkert kjøp signal. 50k på 16.7. Bære eller briste, alt kan ikke svelges av fond. Ikke umulig at jeg og er en 🤡. Time will show..
nemi's
26.01.2021 kl 10:56 3040

Nettopp. 18MUSD er et minimum av hva jeg også har på min driftskonto til enhver tid.

G14 kommer til å bruke dem til å ansette noen for å oppgradere hjemmesiden til https://.

Og å betale lønn til ansatte som skal fortsette å produsere white papers.

Si meg, hvorfor er ikke spaden i jorda ennå? Her du tenkt på det. Det er ikke tele i bakken i ML - det er plussgrader hele døgnet.
Redigert 26.01.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 10:59 3001

Er ikke dette 100 pros relatert til vaksiner? Vært forferdelig mye dårlig nytt om vaksiner og mutasjoner. Jeg slapper av godt selv om avkastning har gått fra 30 tll 15 prosent. Var mer nervøs før, før Kristian Røkke og Øyvind Eriksen begynte å omtale Rec.

Nå slapper jeg godt av og er glad Rec har forbindelser til USA. Fordi tror USA er mye raskere på vaksine-labben enn Europa, i den grad det betyr noe "long"
Redigert 26.01.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:04 2955

Astrazeneca godkjennes om 3 dager. Bare nevner det.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:05 2942

Covid relatert men alle stater bortsett fra en har nå en nedadgående trend i US. Viktig med optimisme i dette landet.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:10 2888

Hele narrativet snur seg fort.

Biden annonserte nettopp at USA vaksinerer 1,5 millioner mennesker om dagen, fra og med snart.

I Europa herjer pessimismen pga. rapporter om leveranseforsinkelser. Jeg tror de forsinkelsene er overdrevne og at Astrazeneca vil levere bedre til EU enn hva finansmarkedet tror nå.
PHOinvestor
26.01.2021 kl 11:14 2839

skulle hatt mer å kjøpe for i dag, grrrrr
omac
26.01.2021 kl 11:24 2751

Beklager å hijacke tråden men skulle det ikke være en presentasjon i dag, noien som har info/link? Jeg har en travel dag så får ikke tid til å lete:D
Fullkasse
26.01.2021 kl 11:27 2705

Kjøpte mer på 17.04 og en minipost på 16.89. Men er litt nervøs for tiden. Litt redd totalmarkedet kan dra ned alt
Fullkasse
26.01.2021 kl 11:27 2707

Kjøpte mer på 17.04 og en minipost på 16.89. Men er litt nervøs for tiden. Litt redd totalmarkedet kan dra ned alt
t3sm
26.01.2021 kl 11:30 2689

Syns denne viser styrke idag!
stinkapiano
26.01.2021 kl 11:33 2666

Eg har tenkt akkurat det samme. Dei treng meir kapital for å kjøpe seg opp til 49% i Yulin, og Røkke siktar heilt sikkert på, i første omgang, negativ kontroll i REC.
Både DNB og Hegnar lograr nok ikkje så lite for industribyggjaren Røkke. Det gir og meining til artiklane i Finansavisen.
Det kjem nok ein emisjon, der Aker tek ein stor del, slik det skjedde i haust.
AksjeRik
26.01.2021 kl 11:34 2657

Da tror jeg tiden for det kan være nå. Salgs presset er borte
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:37 2621

Enig! Tror vi ender i grønt i dag. Selgerne blir færre, og de nervøse har vel snart fått solgt fra seg. Synes også nå etter noen litt sure dager at det kommer bedre signaler om de store rammene
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:38 2629

Morsomt med troll som Nemi og gjengen.

Har dere lagt merke til at slike personligheter ikke eksisterer på facebook? Om dere frekventerer diverse finansforum på facebook vil dere se at slikt finnes ikke. Det er tråder med hundrevis av kommentarer uten en eneste kommentar som det "short" folka her inne viser til.

Årsak? Det er rett og slett for dumt og ikke mulig å komme med så mye oppgulp uten å totalt tape ansikt.

Noe av det dummeste her er når det prøves fremstilt at REC går inn i Horizons som noe negativt. Makan. Aker Horizons skal jo bli Akers flaggskip i årene fremover. REC skal helt klart delta, ellers hadde Aker solgt REC fullstendig ut av hele konsernet.



Redigert 26.01.2021 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:39 2624

hvis den starter klatringen nå og vi kommer over 17.30-50 veldig snart da kan vi se frem imot ny teknisk topp skal testes ;) da er korrigeringen FERDIG for DENNE gang ;) next-NY teknisk topp innen kort rekkevidde
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:42 2600

Drit i toppen på over 21:50 skal så mye mye høyere etter hvert:)
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:43 2610

ser ut å ha snudd, nyheter som driver ?
Delonghi
26.01.2021 kl 11:43 2616

Hva hvis ikke? Og hva er veldig snart? Hvor bærer ferden da ifl teknisk?
t3sm
26.01.2021 kl 11:45 2600

Veldig gøy å skulle teste ny teknisk topp ja! Har på følelse av en melding kommer snart å. Vet bare ikke hvilken!
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:48 2577

Kurs høy en plass mellom 21.5-22 kr. Veldig snart avhenger hvor fort vi bryter opp over korrigerings kanalen. Hvis den fortsetter stig nå utover dagen over 17.5, så vil jeg tippe vi er godt i gang med rekylen i morgen, evt treffer høy i morgen eller torsdag, basert på tidligere rekyler fra bunnen :-)

Vi har mange grønne candlesticks nå på rad, på det meste siden korrigeringen startet i 15 min intervall, så har troen vi kun pløyer bunnen nå før rekylen. Men som sagt, er alltid risiko , bare for å nevne det.

Men oppsiden er så høy nå hvis man ser på det tydelig mønsteret aksjen har fulgt en veldig lang stund nå på topper og bunner at risikoen er minimal utifra teknisk perspektiv OG selvfølgelig det fundamentale
Redigert 26.01.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 11:50 2559

Ja emi for Yulin kommer nok, men litt rart at Dnb kjøper til de andre fondene sine om de er negative til dette, i 2021 har de jo økt det er dnb tekno som har solgt:)
Redigert 26.01.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.01.2021 kl 12:08 2387

Det tror jeg på. Den må bare gå de vante trappene oppover først ;)

Ofte at kursen går opp igjen etter at ukes oppgangen er forsvunnet. Da burde det gå oppover igjen nå.. Ellers tror jeg ikke på lavere enn 16 / 15.5
AksjeRik
26.01.2021 kl 12:11 2356

Virker som det mye akkumuleres i dag
Redigert 26.01.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
26.01.2021 kl 12:24 2239

DNB er nok ikkje negative. Dei berre omplasserer aksjene, stort sett. DNB Teknologi reduserer, og det grunngir dei i Finansavisen med at dei trur det meste er tatt ut i denne omgang, utan å nemne at dei andre DNB-fonda har teke over i alle fall ein stor del av aksjane.
Skal vi gjette at det kjem ein emisjon der DNB er tilretteleggjar og der dei og tek ein god del av emisjonsaksjane?
Då er det tilfeldigvis greit både for Røkke og for DNB at dei har fått kursen litt ned frå 20, eller hur?
Vi får sjå ;)