Norsk Hydro - i fritt fall !

Slettet bruker
NHY 05.10.2018 kl 23:25 4756

Aksjekursen den nærmeste tid ser ikke lystelig ut.

Det ledelse og styre omgående må komme opp med er hvordan de skal løse deponiutfordringen i Alunorte kortsiktig og langsiktig. Dette har med trygt og egnet deponi å gjøre. Ikke politikere, korrupsjon og regnskogsmilliarder.

Ved fravær av et troverdig perspektiv for deponisituasjonen vil aksjen fortsette i sitt frie fall. Uten deponi vil hele Norsk Hydro stoppe. Og det koster skjorta å sette produksjonen igang igjen senere. Det kan bli brent ufattelige beløp her.
Redigert 19.01.2021 kl 03:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 00:04 4720

Wall Street og NWO har blinket ut NHY som objekt for sugerørsmontasje. De har satt aksjen i jojo-modus, og satt på aksjerobotene som blodsugere.

Erna & co har i forvei satt regnskogsmilliarder som avregningsobjekt.

Hvor lenge ser Ola på dette før det sier pang ?
milk
06.10.2018 kl 07:27 4597

Brasil åpner for oppstart ved Alunorte! Blir trangt i døra på Mandag morgen. Hvor skal man legge budet for å være sikker på å komme inn?
nikkers
06.10.2018 kl 07:39 4569

Trodde du var negativ til Hydro? Nå kan du sitte å se kursen fly til himmels!
Tror du går glipp av noen prosenter opp, men du får nok inngang etterhvert.
Hyggelig start på lørdagen!
nikkers
06.10.2018 kl 07:46 4551

Hydros aluminaraffineri Alunorte fikk den 5. oktober godkjennelse fra
IBAMA, de føderale miljømyndighetene, til å bruke den nye og moderne
pressfilter-teknologien for å prosessere bauksittrester, noe som vil
forlenge levetiden til DRS1-deponiet for bauksittrester og la Alunorte
fortsette driften på en trygg måte.

Basert p IBAMAs beslutning vil Alunorte jobbe med SEMAS, den statlige
miljømyndigheten i Para, for å få tillatelse til å bruke pressfilteret på
DRS1. Pressfilteret gir mer stabile rester med betydelig mindre vanninnhold
enn trommelfilteret. Etter å ha mottatt denne tillatelsen vil Alunorte være
i stand til å gjenoppta produksjon på 50% kapasitet.

- Vi er forberedt på å starte opp igjen driften og takker for all støtten
vi har fått fra myndighetene og i lokalsamfunnet. Vi gjør nå alt vi kan for
å komme tilbake i produksjon, samtidig som vi opprettholder dialogen med
myndighetene for å gjenoppta full produksjon, sier John Thuestad, leder for
Hydros forretningsområde Bauksitt og Alumina.

Thuestad legger til at å gjenoppta 50 % produksjon ved Alunorte også vil
gjøre det mulig for Hydros bauksittgruve Paragominas og deleide
aluminiumverk Albras å fortsette driften på halv kapasitet, framfor å
stenges ned helt som en følge av full nedstengning ved Alunorte.

Bakgrunn
Den 16.-17. februar ble Barcarena, inkludert aluminaraffineriet Alunorte
rammet av ekstrem nedbør som fortsatte i de følgende dagene. Regnet
forårsaket oversvømmelse i regionen.

Interne og eksterne undersøkelser bekrefter at det ikke har vært utslipp
fra deponiene for bauksittrester eller skadelige utslipp fra det kraftige
regnet.

Siden 1. mars har Alunorte operert på 50% av sin kapasitet, etter ordre fra
SEMAS og domstolene. Følgelig har bauxitt-gruven Paragominas og
aluminiumverket Albras også redusert produksjonen med 50%.

Både Alunorte og Paragominas har gitt kollektive ferier til rundt 1000
ansatte for å bevare jobber og redusere virkningen av den reduserte
aktiviteten. I juli suspenderte Paragominas midlertidig arbeidsavtaler for
80 ansatte og terminerte kontrakten for 175 ansatte hos entreprenører.

Alunorte undertegnet 5. september to avtaler som utgjør en milepæl i
arbeidet for å gjenoppta normal drift. Avtalene omfatter en teknisk avtale
(Terms of Adjusted Conduct - TAC) signert av Alunorte - Alumina do Norte do
Brasil S.A, Norsk Hydro do Brasil Ltda., Ministério Público Federal (MPF),
Pará Ministério Público (MPPA) og delstatsregjeringen i Pará, representert
ved det regionale miljødirektoratet SEMAS, samt en sosial avtale (Terms of
Commitment - TC) undertegnet av Alunorte - Alumina do Norte do Brasil S.A
og delstatsregjeringen i Par. TACen krever visse tekniske forbedringer,
revisjoner, studier og betaling av matkuponger for familier som bor i
omrdet rundt Murucupi elven. TCen omfatter ytterligere tiltak og
investeringer knyttet til samfunnsutvikling i Barcarena.
milk
06.10.2018 kl 07:48 4540

Jeg kjøpte litt på 45,men jeg har vert meget skeptisk til Brasilianske myndigheter! Å stenge ned å ramme 6000 ansatte,kan vise seg å være ett sjakktrekk.. Brasilianske myndigheter følte det nok som en rett høyre ;-) De styrer ikke sirkuset lenger. Nå må de danse med.
nikkers
06.10.2018 kl 07:52 4518

Meldingen innebærer at vi skal ihvertfall opp til der vi var før melding om stans kom. Men Hydro får benytte pressfilteret som altså er veldig positivt. ( etter å ha brukt 2 milliarder på teknologien. )

Alt dramatikk i uka som var utgjorde en stor kjøpsmulighet som jeg håper flere enn meg fikk nytte av.

Nå venter vi på domstolen skal heve embargoen and we are ready to go !

Slettet bruker
06.10.2018 kl 08:58 4409

burde vel stige til 46-47kr på denne nyheten

fortsatt masse problemer og nye som kan dukke opp når som helst



Fjellgutten
06.10.2018 kl 09:23 4343

Fra å idioterklære ledelsen i Hydro ( ikke av deg) til det som verre er, og nå genierklære dem er dette foraet i et nøtteskall.
Forøvrig vurderer jeg det dit at Hydro ledelsen ved trussel om full nedstenging har oppnådd det de ønsket med trusselen og er et skritt nærmere 100 % drift.
Bare en antagelse fra min side, jeg vet selvsagt ikke nok. Noen oppfatning om dette ?
Slettet bruker
06.10.2018 kl 09:30 4326

denne gangen ser det ut til at "gamblingen paid off" men hva med neste gang? man spiller ikke poker med aksjonærs verdier som innsats så enkelt er det.

fortsatt 50% drift og etter valget vil myndighetene kreve mere erstatning ellers true med full stengning igjen

utbytte neste år tror jeg ikke blir noe av og fallhøyden er forsatt til under 30kr

bådleguten
06.10.2018 kl 09:37 4293

Kan du begrunne årsaken til at det ikkje skal utbetalest utbytte? skal ikkje 40 prosent tilbakebetalest til aksjonærene, kva sier EPS deg?
velkjent
06.10.2018 kl 09:37 4286

Her er det myndighetene i Brasil, som har "gamblet", ikke Hydro. Og du kan jo bare fortsette å snakke ned selskapet i håp om å få uttelling på shorten.
Svak krone mot dollar og høy al-pris, burde gi motsatt resultat av hva du satser på.
Slettet bruker
06.10.2018 kl 09:40 4267

aner ikke hva EPS blir for året NHY skal være glad hvis de i det hele tatt går i pluss med 50% operasjon

man skal være naiv hvis man tror at myndigheten i Brasil slipper NHY av kroken så lett. erstatning vil lokalbefolkningen og straffebøter vil komme...

Fjellgutten
06.10.2018 kl 09:47 4245

Så er det på an igjen.
Slettet bruker
06.10.2018 kl 16:08 4066

Dagens melding fremstår som kortsiktige lappesaker. Nesten som keiserens nye klær.
Hydro må opp med operasjonslisens på deponi2. Og iverksette omgående det som skal til for å oppnå operasjonslisens der.
Evt. skaffe deponi et annet sted.
tv68
06.10.2018 kl 16:27 4020

Hydro fikk det som de ville nå, forhandlinger om full produksjon er nok også i full gang. Tok lang tid før Hydro skjønte at det må hardt mot hardt i sånne land. Da opp mot 7000 arbeidsplasser stod på spill og masse inntekter stod på spill fikk det fart i «sirkuset». Håper mange tok short posisjoner før helgen og må delke seg inn. Går fort mot kr 50,- på denne meldingen og at full produksjon melding kan komme når som helst. Nå har endelig også norske myndigheter fått interesse i hva som skjer og vil følge med med. Kursmål kr 70,- ved påske
bådleguten
07.10.2018 kl 09:46 3819

Lagertallene trender nedover, merkelig stille rundt dette. Fortsetter det slik så vil nok prisen for aluminium øke betydelig vil eg tru.
John8
07.10.2018 kl 10:02 3786

Norske myndigheter har våknet og vil følge skriver "tv" to innlegg ovenfor:

Dette har jeg ikke fått med meg.
Link til bekreftelse påmalt norske myndigheter vil følge med på NHYs sak med brasilianske myndigheter?
isaach
07.10.2018 kl 10:05 3772

Nå får vi se på valgresultatet.Avgjørende med ny politisk ledelse i delstaten og selvsagt ny president fra høresiden.Skulle valget mot formodning opprettholde det politiske styresett,går det til helvete med hydro for en lengre periode.Hydros nødvendige sjakktrekk kan bli enødeleggende bomerang,jf den truende uttalelsen til statsadvokaten.Hydro anses nå som en slags politisk aktør,og det er ikke uten risiko....
isaach
07.10.2018 kl 10:05 3769

Nå får vi se på valgresultatet.Avgjørende med ny politisk ledelse i delstaten og selvsagt ny president fra høresiden.Skulle valget mot formodning opprettholde det politiske styresett,går det til helvete med hydro for en lengre periode.Hydros nødvendige sjakktrekk kan bli enødeleggende bomerang,jf den truende uttalelsen til statsadvokaten.Hydro anses nå som en slags politisk aktør,og det er ikke uten risiko....
babols
07.10.2018 kl 11:11 3650

Bolsonaro vinner runde 1 i dag noe som vil få næringslivet i Brasil til å applaudere. Da vil Realen også styrke seg. Noen som vet hvordan dette vil slå ut for Hydro? Positivt / negativt?
John8
07.10.2018 kl 12:00 3567

Imponerende at du allerede kan utpeke vinneren i presidentvalget!

Valglokalene har for øvrig ikke åpnet enda - Brasil ligger 5 timer etter oss i tid.
Ellers er det kanskje vel så viktig at om ingen kandidat oppnår 50 % eller mer i presidentvalget blir det en runde 2 om 3 uker.
Jair Bolsanaro er på høyresiden, og har i meningsmålinger fått 38 %.

Samtidig med presidentvalget er det valg av guvernører i såvel Para som i alle de øvrige delstatene. Alunorte ligger i Para. Etter at den sentrale miljøvernmyndigheten den 05 10 2018 godkjente pressfilter løsningen, er det nå den regionale tillatelsen NHY venter på. Hvem som tiltrer som guvernør 1 januar 2019 kan klart få betydning for NHY.

Det er idag også valg på en større andel av representanter til Brasils nasjonalforsamling, samt delstatsforsamlinger, inkl den i Para.
Valgutfallene her vil vel gi en pekepinn om hvordan vinden blåser, hvilket kan gi føringer til myndighetenes fremtidige avgjørelser.
Redigert 07.10.2018 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
JohnS20
07.10.2018 kl 12:13 3543

Direkteavkastningen blir bare bedre og bedre! 4% nå, hehe :) https://www.utbyttejakt.com/norsk-hydro-utbytte
Fjellgutten
07.10.2018 kl 14:51 3360

Slik jeg har forstått problematikken rundt åpning av Alunorte, har det hele tiden vært IBAMA( miljømyndighetene i Brasil) som har satt ned foten for åpning.
Etter at de nå har gitt grønt lys må delstatsmyndighetene i Para godkjenne dette. Jeg antar at dette nå er en ren formalitet ?
Forøvrig ; Jeg antar at det er representanter for delstaten Para som i denne lange prosessen har tilkjennegjort sitt syn. Noen pro og noen mot formoder jeg.
Kjenner noen av dere til holdningen til de som sitter med makten idag ? Og har opposisjonen eventuelt et annet syn, og har de lovet noe ?

Om IBAMA i den videre prosess åpner opp for full produksjon, betyr vel kanskje det siste noe.

Jeg har i ovenstående forutsatt at dette handler om IBAMA og delstaten Para. Mulig det er feil.
Er det noen Brasil kjennere her på foraet kunne det vært interessant med noen betraktninger om hva som vil være et fordelaktig utfall for Hydro.

Trenger ikke fjaset svar uten substans som innlegget til Saach.


Slettet bruker
07.10.2018 kl 16:00 3281

Dere må forstå at Hydros jobb er å få frem et rødslamdeponi som holder mål vis a vis klimaendringene. De må kanskje bygge tak over deponiet med takrenner, så får de operasjonslisensen. Hvis ikke legger Brasil seg ut med hele Norge.
Slettet bruker
07.10.2018 kl 16:03 3276

En billig real er kanskje en fordel for Hydro. Betyr billig fremstilling av produkter. Produktene selges i annen valuta.
Evly
07.10.2018 kl 17:43 3181

Har du lest q2? Svært gode tall med 50% produksjon. De finansielle kostnadene ved full nedstenging er estimert til 7 milliarder frem til andre halvår 2019, hvorav 5 milliarder for alunorte og 2 milliarder for stengte smelteverk. På en market cap på 100 milliarder og uten nedskrivinger på allunorte en p/b på 1 ser jeg ikke dette som et stort problem og dette er worst case.
Evly
07.10.2018 kl 17:49 3167

Hvorfor har investorer plutslig fått sp voldsom fasinadjon av utbytte. Selskaper med høy direkteavkastning og som konsentrerer seg i så stor grad om utbytte vil i ett bear-marked ofte få problemer. Se på nat som hadde etfantastisk utgangspunkt. Tenk om de hadde reinvestert kapitalen?
Slettet bruker
08.10.2018 kl 13:08 2814

Det er ikke gitt noen operasjonslisens foreløbig. Bare en av to nødvendige godkjennelser.
Foreløbig er Hydro bare keiserens nye klær hele greia. Det lukter Norske Skog lang vei.