REC-partner(?) Sila bygger anode-fabrikk i USA

Slettet bruker
RECSI 26.01.2021 kl 18:10 17388

Hei hvor det går!!! Sila Nano i dagens WSJ:

"Sila Nanotechnologies Inc., a Silicon Valley startup that makes silicon anode materials used in batteries, is among the latest to attract Wall Street backing. The company said Tuesday that it has raised $590 million in new funding."

5 milliarder kroner!!

"Much of that money will be used to build a factory in the U.S. for making battery materials, Chief Executive Gene Berdichevsky told The Wall Street Journal. The location hasn’t yet been selected."

Tør vi tippe på Moses Lake?

https://www.wsj.com/articles/u-s-mounts-a-charge-to-take-on-china-the-king-of-electric-vehicle-batteries-11611658235

*Edit 26/01 kl 20:03
At Sila Nanotechnologies er kunde hos REC har blant annet her fra aksjeanalyser.com, publisert på nettavisen.no datert 10/1 2021:
"Some customers of REC today (Sila Nano and Group 14) have managed to overcome this issue by replacing anodes in Lithium-Ion batteries made from graphite carbon with silicon. "
https://www.nettavisen.no/okonomi/rokke-aksjen-er-femdoblet-og-kan-na-flerdobles-igjen/s/12-95-3424072219

Det hentydes også fra brukere her på forumet, som her fra 21/12: https://finansavisen.no/forum/thread/122690/view/2820935/1

Men jeg kan ikke finne noen direkte dokumentasjon fra REC eller Sila at de samarbeider. Om noen kan finne en REC-rapport hvor Sila er nevnt (det skal være minst en med logoen deres et sted i rapporten), så post gjerne linken her.
Redigert 26.01.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.01.2021 kl 22:35 5195

Edit nr 2: Group 14 produserer amorft silisium, dvs pulverform. Det holdes på plass av et nett laget av karbon når det ekspanderer.

Redigert 27.01.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 23:25 4934

I pressemeldingen står det at Sila har ATL som kunde. ATL (amperex - https://www.atlbattery.com/en/index.html) har også samarbeid med Group 14 som er kunde av REC.

Do the math 👍💰
frempå
27.01.2021 kl 00:23 4704

Det her blir bare bedre og bedre : Mercedes Benz hadde en strategioppdatering 6 oktober og ett av målene var å bli ledende på EV. Som en av få eksterne er Sila nevnt som en strategisk partner av MB. Dette er konkret og tyder på at REC indirekte blir endel av ecosystemet til MB når de tråkker til, er det enda lettere å forstå de disposisjoner Aker har gjort. Sjekk MB webcast og slides (s 53) for mer info https://www.daimler.com/mbsu2020/en/
Slettet bruker
27.01.2021 kl 09:21 3973

Jeg spurte Enevate på denne tiden i fjor, om de brukte silan i noen del av produksjonen av sine anoder. Mulig de misforsto meg og trodde jeg kun lurte på om man brukte silan i selve anoden, men svaret var i hvert fall:

"Enevate does not use silene in its 4th generation anode or cells. Silna e is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in the expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semicoductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs)."

På oppfølgerspørsmålet mitt om når batteriene kan forventes på markedet:

"Enevate is currently working with multiple automotive OEMs and EV battery manufacturers to commercialize its technology for mass production of 2024-25 model year EVs. To be clear, we license our battery technology to OEMs and battery makers, and do not manufacture battery cells ourselves. New EV platform development typically takes 4-6 years."

For ordens skyld, så oppstår slikt superfint silisiumpulver som et biprodukt i FBR-produksjonsmetoden. Så REC kan også tilby dette til interesserte, men jeg vet ikke hvor praktisk det er med tanke på mengden som trengs.

Og før det var snakk om at man kunne bruke dette pulveret i anoder, ble det vel bare kastet. Ellers kunne jo REC hatt et stort lager av dette også nå.

Men, ja, silan vil nok få en stor rolle i produksjonen av si-anoder på verdensmarkedet. Selv om det går an å fremstille anodemateriale uten silan.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 09:24 3939

Vet du noe du om Erik Sauar og Cenate? De fremstår veldig likt som Enevate og Sila osv. for meg som er helt lekmann/amatør.
Hjemmesiden ser veldig kul ut, de påstår at dette er produkter som skal lages i stor skala: https://www.cenate.com/products/
nemi's
27.01.2021 kl 09:59 3741

Sila, Enevate, Amprius, Wacker... alle kommer til å gruseknuse RECSI og G14. Det kommer snart til å gå opp for markedet.

Amprius also has a 100% silicon anode that Airbus successfully tested in lithium-ion batteries for its Zephyr S pseudosatellite, which travels in the stratosphere rather than in space for applications such as surveillance and navigation. The batteries have an energy density of over 435 (W h)/kg—substantially higher than that of commercial lithium-ion batteries in use today.
Redigert 27.01.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:02 3709

Ikke la trollet lure dere nå folkens. Dere vet hvor dere finner blokkeringsknappen.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:09 3629

Nå er det vel slik at Sila vil ha behov for det RECsi leverer. Evt må de bygge egen fabrikk til det i tillegg, kjøpe teknologien og få ansatte som har denne know-how... da snakker man 15-20 milliarder i fabrikk, noen milliarder i teknologioverføring og så problemet med ansatte med erfaringen

RECsi er de eneste som har det utenfor Kina. Det er ikke så underlig at Sila-logoen har vært presentert på RECsi sine kvartalspresentasjoner.
Forøvrig sa TT senest forrige uke at de forhandler med 3 batteriprodusenter.

Det meste går REC sin vei for tiden. Nå gjenstår det bekreftelser og de kommer.

Det eneste som er rart med REC er prisingen, men det kommer til å gå rett opp i løpet av de 3 neste ukene. Q4 med guiding 18. februar
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:18 3532

Cenate har gått meg hus forbi, ser spennende ut. Og nå som stadig flere har løst utfordringene med ekspanderende silisium, er verden klar for skikkelig masseproduksjon. Dette vil komme fra mange kanter, felles for mange av dem er at de kan trenge silan fra verdens største produsent av slikt!
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:42 3421

Denne posten er din, grabein:
(Fra februar 2020)

Mine opprinnelige spørsmål til Sila (som jeg uansett ikke regnet med svar på):

« Just have a few questions, really.

1. Do your batteries use silane as the silicon compound?

2. When will we see your batteries on the mass market? Have you overcome the technology issues regarding expansion, and if so in a scalable way for mass production?

3. I suspect you won’t reveal this one, but if it’s indeed silane, or a nano structure only possible from FBR processing for that matter, have you by any chance been in contact with REC Silicon about providing the silicon?

Kind regards,...»


Svaret fra Sila:

«Hi,

Emmalee here from Sila Nano's comms team. Apologies for the delayed response - Craig passed along your email so we could help get back to you in a more timely manner.

Regarding your questions - Sila Nano does not disclose the makeup of its materials, but I can confirm that their product is scalable for mass production. Part of Sila Nano's breakthrough is that it has solved for the expansion of silicon, and its product is compatible with existing Lithium-ion factories (it can operate as a drop-in replacement for traditional graphite anodes). Their product is currently in the qualification process with several customers, and we expect it will appear in market within consumer electronics within the coming year.

I hope that helps!

Best,
Emmalee»
Redigert 27.01.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:46 3434

Vil gjerne trade Sila men finner dem ikke på børs , er de notert eller er det planlagt ipo?
nemi's
27.01.2021 kl 10:50 3394

Nei, det er ikke slik at Sila vil ha behov for "det" REC leverer.

Akkurat som Tesla ikke har behov for "det". Morsomt at TT snakket varmt om composite Si-anodene til Panasonic som Tesla bruker i dag. Av mangel på noe substansielt å snakke om. Bare søk etter Tesla i siste kvartalspresentasjon. Hadde Sila, Enevate, Tesla, Panasonic, CATL, Amprius, ... trengt "det" REC leverer, så hadde ikke ML vært stengt.

I motsetning til G14, vil Sila produsere karbonfrie anoder. Og Si får du kjøpt billig. Av Hemlock og Wacker i US. Og sikkert også RECSI. Men på den annen side - RECSI produserer jo ikke billig Si.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 10:54 3357

poly prisene stiger fremdeles, det er jo den sortkledde som skal melde om slikt, men jeg gjør det alikeve
Intravenøsiu
27.01.2021 kl 10:56 3336

Jeg setter veldig pris på informasjonen du har oppdrevet, det er en av grunnene til at jeg kjøpte REC i utgangspunktet.

Her er et patent som Sila Nano har der bruk av Silan er beskrevet

https://patents.google.com/patent/US8889295B2/en
Utdrag:
"Once the dendritic particle 104 including the annealed carbon black nanoparticles has been formed, silicon nanoparticles 106 are grown on the surface using chemical vapor deposition (CVD). Specifically, a silane or a chlorosilane precursor composition is decomposed so as to deposit silicon on the surface of the carbon black dendritic particle 104. Any defects on the surface of the carbon black dendritic particle 104 serve as nucleation sites for the silicon nanoparticle growth. Care must be taken to minimize the presence of oxygen during growth so as to avoid the formation of large amounts of native oxide on the surface of the silicon nanoparticles 106. Once the silicon nanoparticle CVD step is complete, the Si—C nanocomposite building block 102 is formed. In an alternate embodiment, nanoparticles of a lithium-silicon alloy are formed on the surface of the dendritic particle.”

Sila Nano har og mange patenter knyttet til Katode og Elektrolytt.

Potensielt så kan de og benytte seg av løsningene til en tredjepart for anode materiale, om man skal spekulere litt.
Intravenøsiu
27.01.2021 kl 11:11 3216

Amprius bruker Silangass.

Jeg er nesten 100% på at REC har Amprius som kunde og leverer Silangass på tank for småskala produksjon.

https://fortune.com/longform/race-build-better-battery/

"In a lab of the Sunnyvale office is Amprius’s crown jewel: a room-sized machine, designed by Amprius and built in Europe to its specifications, that applies a mix of silane gas and other gases to a metal substrate"
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:12 3212

Nemi,s kan du en gang for alle si hva faen gjør du her når renner kun drit fra deg? Nå har jeg følgt med ganske lenge og ikke bare at du kommer med bare dritt men j...frekk er du og! Bare si hva gjør du her? Ingen vil spørre deg om en drit! Ingen vil høre mer drit fra deg! Til alle andre sorry at jeg måtte synke språk bruken så lavt men er veldig lei av denne personen. La vær og finn deg annet å bruke tiden din på.
Tycho
27.01.2021 kl 11:16 3163

Dette må jo ha kommet som en stooor overraskelse på Anders Tandberg-Johansen i DNB Teknologi.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:22 3115

Se, der kom den, ja!! Ser de mangler kildehenvisning til innlegget mitt 😂
Redigert 27.01.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Gobo
27.01.2021 kl 11:25 3063

For en enorm kjøpsmulighet vi har nå. :-)
Bullinvestor
27.01.2021 kl 11:27 3031

Jepp🚀 var rask på labben nå fikk kjøpt👍 Kjøperne våkner ikke før etter kl 12..
Redigert 27.01.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:27 3035

Finansavisen er litt sent ute enn aksjonærne 😂😍😍
Tanjiro
27.01.2021 kl 11:36 2881

JØSS, der kom den ja, hold på hattene mine damer og herrer, det vil gå fort fremover!’
Fullkasse
27.01.2021 kl 11:37 2868

Det er bare at det gjør så vondt når kursen ikke går den veien han ønsker. Angeren på at han ikke ble med er så stor at han klarer ikke å helt å akseptere det
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:38 2888

Kan dere legge ut artikkelen her i sin helhet?
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:40 2875

som jeg skrev igår, oslo børs er nærmest en innside børs, når kursen stiger kraftig uten nyheter er det oftest nyheter rundt hjørne .. dette ser vi nå igjen ..
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:40 2870

Rec har vel allerede ett samarbeid med Sila Nano?
Kan det være at Sila Nano er en av de 3 batteri selskapene TT nevnte med ett stort glis?
Tycho
27.01.2021 kl 11:41 2876

Har ikke tilgang. Men detaljene er godt omtalt på forumet her tidligere. Underoverskriften er "Kan ta hele produksjonen i Moses Lake."
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:46 3036

Ufint av Finansavisen og ikke referer til de som har kunnskapen om dette. 😁
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:47 3014

Stammer dette fra en analyse av Arctic? Hvor leser man den?

FA artikkelen ga vann i munnen
Sa2ri
27.01.2021 kl 11:47 2993

Og plutselig var dette på forsiden av FA:

"REC kan få monsterkunde i USA
Amerikanske Sila Nanotechnologies har hentet 590 millioner dollar for å bygge batteriannodefabrikk som kan ta hele RECs silangassproduksjon i Moses Lake.
BATTERIFABRIKK BLIR NABO: REC Silicon-sjef Tore Torvund tegner til å få gigantbestillinger av silangass fra Sila Nanotechnologies, mener Arctic Securities.
Industri
Steinar Grini
11:12 - 27. jan.

Sila Nanotechnologies er allerede i dag kunde av REC, men kun av små testvolumer fra selskapets anlegg i Moses Lake i USA. Nå kan det være duket for monsterleveranser til batteriannodeprodusenten.

For Sila annonserte tirsdag at det hadde hentet 590 millioner dollar der pengene skal gå til å finansiere planleggingen av en ny batterifabrikk i Nord-Amerika med anoder basert på silangass. Målgruppen er markedet for smarttelefoner og biler.

100 prosent utnyttelse

I en oppdatering fra Arctic Securities pekes det på at dagens Tesla-batterier med kapasitet på 100 kWh signaliserer at Sila har satt seg som mål å nå en batteriproduksjonskapasitet på én million kjøretøyer."

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:49 2961

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Takk for at du deler (selv om det vel er brudd på retningslinjene for forumet). Bare å få denne over 50 kr med engang. Vi er på 100 kr til jul. 😁
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:50 2925

Nydelig artikkel som bekrefter bare det vi har snakket om her ;) Bra dra hjelp mot nye tekniske toppen ;)

Som nevnt uttalige ganger her, at potensialet er enormt og det blir bare mer og mer trigget
Redigert 27.01.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Soltak
27.01.2021 kl 11:56 2806

Det er så utrolig flott å følge med her på forumet. Ser at mange her har så god innsikt om ting som kommer frem i lyset. Gleder meg til fortsettelsen. Fikk heldigvis kjøpt mer på 18,8 i dag.
Slettet bruker
27.01.2021 kl 11:57 2796

Takk til Alf Bjørnseth-Jens Ulltveit-Moe o.l.