Samarbeidsavtale mellom AOW og Statkraft

Sirius1
AOW 27.01.2021 kl 08:19 72356

Hva er potensialet her? Hvilken tyngde har egentlig denne meldingen og et slikt samarbeid? Også kursmessig.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/01/27/7614590/aker-horizons-og-aker-offshore-wind-inngar-samarbeidsavtale-med-statkraft
retur
04.03.2021 kl 20:21 3769

Er jo ikke voldsomt mange som har stor fortjeneste i denne nå. Så blir ikke voldsomme gevinst sikring på disse nivå og er ikke Røkke aksjer som skal mest ned i morra. Da de fikk stor medfart i dag.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 20:44 3688

Aow har sjelden hatt for vane å åpne rødt for så å ende i grønt. Har vel skjedd 1 eller 2 gang, var litt samme effekt på aksjonærene som da disiplene så Jesus gå på vannet. Vi var så lite vant med en slik snuoperasjon at det fremstod som et mirakel. Kan hende det 3 mirakel skjer i morgen.
Bennyfyfasan
04.03.2021 kl 20:59 3647

Den har åpnet i rødt når børsene har gått mye ned kvelden før. Det er mange aksjer som har fulgt samme mønster den siste tiden. Negativiteten utover dagen linkes vel til når det nærmer seg åpning i usa.
kaalen
04.03.2021 kl 21:01 3635

Jeg er mest bekymret for at dagen i morgen blir en reprise av denne dagen. Krysser fingrene for at jeg tar feil, men klarer ikke å se hva som kan snu trenden.?
Slettet bruker
04.03.2021 kl 21:11 3592

Har ikke så panikk for noe lenger. Resignert. Tror selv den går kraftig nedover både i morgen og neste uke. Som du sier, hvorfor skal den snu? Økt tro på grønne aksjer?

Markedet får styre på. Vanskelig å forstå seg på, beste er å ikke høre på noen som kommer med tips, for de har ikke noe å basere på de heller. En kan si opp, en annen ned. Følg magefølelsen din hvis du tenker på salg. Selger først når Astrid trekker seg fra skuta, eller om selskapet meldes til skifteretten. Begge deler lite sannsynlig. Mars, April, Mai, Juni og Juli, 5 måneder hvor det kan komme en stor børsmelding. Når jeg har sittet fra starten av, så skal jeg sitte de neste 5 også. Ikke få panikk og ikke få hallelujastemning ved opptur, bort med følelsene. Når de får noe arbeid skal kursen raskt opp til 8 kr igjen. Tenkte lenge dette var et sikkert bet, og da ikke for å bli millionær eller noe, bare få litt gevinst på sikt, som å ta et lodd, men ser jo mange andre sikre bet som jeg også pekte meg ut, har falt de også, både innen grønt, teknologi, og biotek. Vi får bare være langsiktige. Og være glad for at det ikke har kommet noen børsmeldinger de siste dagene, for hadde vel ikke gitt noe utslag på kursen knappest slik det er nå.
Strilen
04.03.2021 kl 21:25 3541

Er ikke så mange som har så mye fortjeneste i noe grønt akkurat nå. Selv grønne nykommere sliter med kraftig nedgang. Det meste som ble hauset og blåst opp i høst mister luften nå. Ser at AOW, ACC og AKH ble stygt rammet idag, men det gjelder langt flere, og ikke bare på Merkur-lista. Sitter selv igjen med noe av Scatec-aksjene mine og har sett dem rase ned fra 400 kr til 250 nå. Ikke moro. Det finnes mange skyhøye kursmål og kjøpsanbefalinger, men ingen ting «virker». Snitte ned? Vet ikke, for jeg vet ikke hvor langt ned vi skal. For AOW handler det ikke om Røkke og hans visjoner. Han er strategisk, langsiktig og tenker frem mot 2025 og videre når havvindparkene bygges utenfor vår kyst. Han har ikke sagt at AOW-kursen skulle gå opp i nesten 13 kroner. AOW er nå priset til 4,3 mrd. Frykter at markedet fremdeles synes at det er høyt. Vi er mange som sitter med større og mindre tap i grønne aksjer, og mange velger tydeligvis å realisere tapene sine. Er du langsiktig, så har papir-tap og papir-gevinst pr idag lite å si. Men, hvis man velger å sitte i ro med noe som er priset på nivå med verdi «flere år frem i tid», så ville jeg ventet til ting beviselig bunner ut og da snitte ned. Frykter at vi ikke har sett bunnen i alle ennå, selv om jeg registrer at alt kan gå opp på en positiv børsdag. Har selv fylt på i grønne selskap når ting virker å «normalisere seg», for så å angre når jeg ser at den grønne nedturen bare fortsetter dagen etter. Og svært mange fikk et nytt tilbakeslag idag. Tror at enkelte selskap skal ned - nesten mot noteringskurs - før de igjen eventuelt klarer å skape ny tillit og blir attraktive for aksjonærer. Fornybart er uansett fremtiden, men vi er nok mange som har latt oss forlede til å betale altfor mye. Følger selv med på AOW, og tror selskapet - på sikt - vil bli en viktig brikke innen utbygging av fornybart. Ja, mulig jeg kjøper en post når jeg ser hvor dette ender. Ønsker alle AOW-ere lykke til.
kaalen
04.03.2021 kl 21:36 3491

Har også vært med fra start. Snittet opp og snittet ned.. At den skulle til dette nivået hadde jeg aldri trodd. Akso fikk en positiv melding i dag. Litt opp, så ned. Samme er jeg redd ville skjedd her.
Fornybar energi skal vi nok ha, ble bare litt mindre populært. Samarbeidet med Statkraft blir nok veldig bra!
Slettet bruker
04.03.2021 kl 21:37 3498

Fint innlegg 👍 kan et selskap gå under noteringskurs også, de kan vel sikkert det, men skjer det ofte? Ja det er rart med mye av det grønne. Hvordan det hele er snudd på bare noen måneder. Fascinerende hvordan det kan være så samkjørt på hele kloden også, grønt går jo ned i USA, Norge og giganter som Ørsted og Vestas får vel også svi. Skulle likt å vite grunnen. Noen av de tjener jo penger, men de rammes jo like hardt som de som ikke har tjent ei krone. Hva har en lav aksjekurs å si for et selskap? Kan jo være enig at 4.3 milliarder høres mye ut for et selskap som ikke har vist noe enda, det er kanskje på tide at markedet bremser opp, og først og fremst verdsetter selskaper som tjener penger og er stabile. Undret meg lenge på hvordan et selskap som Kitron knappest beveget seg på kursen til tider, selv etter positive børsmeldinger. Reach og Strongpoint også. Følte med aksjonærene der, men nå har det snudd og de har fått sin velfortjente opptur. Med unntak av stakkars Kitron som fortsatt er på vent. Lykke til kan komme godt med i månedene som kommer 😀
Slettet bruker
04.03.2021 kl 21:41 3471

Men hvordan og hvorfor mindre populært? Det er jo helt absurd. Er markedet virkelig som ei 13 åring jente som skifter favorittgenser annenhver dag? Skal liksom ikke være mulig når en er passert 18 år og vil tro de fleste innen finans er passert det. Høyere renter nevnes. Vil dette ramme alle grønne aksjer på samme måte? Skulle tro akersystemet hadde mer finansielle muskler enn mange andre. 2021 og frem skulle jo bli året hvor det grønne skulle satses på, både nasjonalt og internasjonalt, har det vært politikere ute å sagt motsatt de siste dager?

Får prøve å finne mer informasjon, denne endring i synet på grønn er for meg en gåte, noen der ute må ha forklaringen.
AksjeRik
04.03.2021 kl 21:50 3433

Alt er styrt. Men veldig snart snur det
retur
04.03.2021 kl 21:56 3393

Har satt stopp los er begrensa hvor langt jeg vil bli med ned. Må jo være short hwr
Purri
04.03.2021 kl 22:01 3371

Takker, plukke det opp på veg ned da.. sjønner ikke helt, er de som sier de er long som sitter å sutre over at kursen går ned og en kan fylle på billig.. i 2025-2030-2040 vil kursen i AOW være langt over 12 NOK.. så hvorfor ikke smile over at hver månde med lav kurs gir mulighet til å laste mer og da sitte igjen med mye mer når ting beveger på seg igjen? Regner med en som var kortsiktig tok ut gevinst på 10 tallet..
kaalen
04.03.2021 kl 22:03 3366

At renteoppgangen skal ha så mye innvirkning som vi har opplevd, det har jeg også problemer med å forstå. Med Aker i ryggen tror jeg nok det skal noe til at det blir økonomiske problemer for aow og de andre under den grønne paraplyen. 2021 er såvidt begynt. Vi har nok mer positivt enn negativt i vente for resten av 2021 🤞
Slettet bruker
04.03.2021 kl 22:23 3268

Ja, det er nesten så man skulle tro at det klimakrisen er over, det grønne skiftet avlyst og Parisavtalen kansellert.

Vi vet at vi kommer til å trenge disse grønne teknologiene i fremtiden. Og det er bekreftet at det vil bli investert milliarder i å få det til. Ikke alle selskaper vil overleve, men Aker-systemet er et sikrere kort på hånden enn de fleste i så måte, tenker jeg. Så mens det blåser kuling rundt ørene, er det bare å laste opp i det stille og sitte med rekordlav GAV når det braker løs igjen :-)
AksjeRik
04.03.2021 kl 22:23 3268

Nettopp ! God tankegang og innstilling Puri og Kaalen.
Vinnere utnytter "dårlige tider".
Shorten er borte ;)
Slettet bruker
04.03.2021 kl 22:28 3291

Høyere renter og aksjekurs i denne sammenhengen har ikke noe med Akers finansiering å gjøre. Selskapsverdien til AOW (og alle andre selskap) i dag gjenspeiler forventet fremtidig inntjening, neddiskontert med et avkastningskrav. Når renta er lav er avkastningskravet lavt, når renta er høy er avkastningskravet høyt. For da kan man få risikofri avkastning andre steder, og da krever risikoen du tar i AOW og andre selskaper på børsen høyere avkastning. Jo høyere rente en fremtidig inntjening blir neddiskontert med, desto lavere blir dagens verdi. Så når 10-åringen angivelig øker, faller dagens verdi, spesielt for selskaper der man er usikker på fremtidig inntjening. For AOW sin del har jo markedsverdien gått fra 8 mrd til i overkant av 4 mrd på få uker. Men vi må også huske på at markedsverdien kun var 2 mrd de første børsdagene. Man må altså ha høyere inntjening i fremtiden for å forsvare dagens selskapsverdi (gjenspeilet i aksjekursen) når renta stiger. Derfor har AOW og mange andre selskaper med usikker fremtidig inntjening falt mye i takt med at renta er varslet opp. Mange flytter til selskaper med mer sikker cash flow og disse blir ikke like mye påvirket som selskaper med usikker cash flow. Så er det selvfølgelig mange andre ting som spiller inn også, som saueflokk-mentalitet, noia når man ser røde tall og penger forsvinne, gevinstsikring og skriverier om at man bør bytte fra grønne luftslott til aksjer med mer substans. Så gjelder det bare å finne grønne selskaper med substans, og jeg tror AOW er ett av de :) Når kontrakter tikker inn går kursen til himmels igjen, i takt med «sikker» fremtidig inntjening. Har forøvrig vært med helt siden utskillelsen og har større tro i dag på at vi ser tosifret kurs ila 2021 enn jeg hadde i oktober i fjor. Angrer jeg på at jeg ikke solgte på 12 og kunne kjøpt dobbelt så mye nå på 6? Helt klart. Men da vi var på 12 angret jeg også på at jeg ikke kjøpte mer på 10 osv. Husk at man ikke kan regne på hverken gevinst eller tap før aksjene er solgt, og her er vi fortsatt helt i startgropen. Lykke til!
Strilen
04.03.2021 kl 22:33 3277

Grønt er populært, og grønt er fremtiden. Derom er det ingen tvil. Har selv gevinst i noen (Volue, Kalera og MGN), og mener disse skal videre opp. Samtidig har jeg 3 selskap der jeg er godt i minus; ikke fordi jeg ikke har tro på dem, men fordi jeg har betalt for høy inngangspris og/eller snittet opp/ned på feil tidspunkt. Grønne selskap med god drift og god ledelse vil fremdeles være smart. Akersystemet er ikke «skyldig» i det som skjer med kursen. Utfordringen er bare at flere selskap (i høst og vinter) ble sterkt overpriset forhold til det kvartalsrapportene viste at de leverer og vil levere i nærmeste fremtid. AOW hadde også den «ulempen» at den ble en folkeaksje, og ble dermed ekstra populær. «Alle» ville kjøpe AOW. Det i seg selv var kursdrivende. Det samme skjedde bl.a. med Quantafuel litt tidligere (uten sammenligning med AOW forøvrig) . Pris på aksjene stod ikke i forhold til det selskapet leverte og kom til å levere det nærmeste året. Investorer og fond gned seg nok i hendene, og de tenker jo kun på å sikre gevinst (eller unngå tap) uavhengig av om selskapene er grønne. De lever jo av sine investeringer (les: får deler av lønna si fra oss). Når de - nesten samtidig - finner ut at det er tid for å ta gevinst i et overpriset selskap, så sitter vi igjen og spør oss hva som skjedde med kursen.??. Fantastiske kursmål og intervjuer med euforiske «eksperter» er plutselig glemt. Mange som har en agenda her.... Kommer uansett til å ha vind og sol i porteføljen; og så gjelder det å lære seg kunsten å spre risikoen og betale «rett pris». Tror på AOW, men er like blank som andre når det gjelder hva som er rett pris....
Tradinator
05.03.2021 kl 07:39 2951

Ikke så veldig mange igjen med høy gevinst her, selv gikk jeg inn rett etter den ble notert og sitter i stadig mindre blått, men ved kjøp hadde jeg aldri regnet med et race til 12-13 kroner på noen måneder. Snarere at det skulle gå noen år før tallene begynte å se penere ut. Nå nærmer vi oss i alle fall tiden der det begynner å skje ting. Samarbeidet med Statkraft, PP, og tildelinger som ligger nærmere. Kan baisse denne hvor mye dere vil, jeg skal sitte her å se AOW utvikle seg i takt med at verden skal over til fornybart og produsere ren energi. Skulle den droppe ned videre nå, har jeg satt av en pen pott til rekylen kommer.
AksjeRik
05.03.2021 kl 07:51 2983

Me too! Når denne begynner å løpe er den negative beholdningen noen nå ser, fort borte, husk det. Denne nedturen er en gyllen mulighet!
Slettet bruker
05.03.2021 kl 08:31 2914

Samme trenden i innleggene på alle forum. Det er baisere/hausere som prøver å styre kursen. Nå er det samme leksen fra de som gir inntrykk av å være positiv og ber oss holde på aksjen hver gang den blir styrt ned, det gjentas selv om en aksje har gått ned i kjelleren og vel så det. Nå er det slik at de som vinner er de som har anledning til å kjøpe seg inn på dette nivået. Det nærmer seg 100% oppgang for å nå toppen for noen få uker siden. Så her er det tydeligvis mye å hente.
AksjeRik
05.03.2021 kl 08:36 2917

Det er nå det snur vettu!
Ikke glem at det grønne skifte er mer reelt nå enn før! Og kursen må ha seg en pause. Ser den må opp nå ;)
AksjeRik
05.03.2021 kl 08:48 2876


Sjekk 1 år chartet! Ser dere hvor er vi nå? Hva tror dere skjer nå? ;)
Slettet bruker
05.03.2021 kl 09:09 2806

Hmm opp?
Sunn Skepsis
05.03.2021 kl 09:11 2810

Ned, ned, ned.
JanOrge
05.03.2021 kl 09:27 3204

Med tanke på at selskapet ble etablert for et drøyt halvår siden, så er jeg meget spent på hva 1-års-chartet viser deg....
Slettet bruker
05.03.2021 kl 09:31 3200

Sunn Skepsis skrev Ned, ned, ned.
Syns den holder seg meget godt i dag. Alt under 7% rødt er jeg fornøyd med i alle fall.
Sunn Skepsis
05.03.2021 kl 09:32 3231

Hehe, tidlig ennå...
Tradinator
05.03.2021 kl 09:36 3283

Ingen som tror på vindkraft lenger, bare olje som teller:-) Den siste festen i olje vil ingen gå glipp av tydeligvis, festen i fornybart derimot vil bli tidenes fest for de som investerer her nede.
Sunn Skepsis
05.03.2021 kl 09:37 3954

OB stiger og stiger. Porteføljen min synker og synker. Har fordelt risiko i 15 aksjer. Kan noen forklare meg dette med enkle ord? Er jeg bare helt idiot?
Redigert 05.03.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 09:41 4036

Slettes ikke. Mange som ikke går, men som hausserne har sagt skal gå. Se på mseis, hausses konstant, i dag skulle den bykse enormt opp, grunnet olja, ikke skjedd enda. Trykk på 3 mnd status på diverse aksjer, så vil du se at ganske så mange har dårlige kursutvikling. Aow er vel 7 prosent ned siste 3 mnd. Men mange andre også. Det er vrient. Men kjekt at fallet rammer alt grønt da, hadde vært enda verre og mer uforståelig om noe gikk, mens andre falt. Særlig innen aker sine så er dette gledelig.
abbos
05.03.2021 kl 09:43 4023

Aow og Acc i fritt fall - sprøyte inn helium ?
Tradinator
05.03.2021 kl 09:46 3997

Virker nesten som om det skal installeres litt havvind fremover. Hvem skal de jobbe for?
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/03/05/7637441/kepler-er-bull-pa-cadeler
AksjeRik
05.03.2021 kl 10:00 3920

Haha.. Det er VELDIG midlertidig! Hva skjer etter olja har gått det den skal?
Redigert 05.03.2021 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
citius
05.03.2021 kl 10:04 3899


Aksjen glir stadig mot mulig kjøp....ikke ennå

Come to daddy
Slettet bruker
05.03.2021 kl 10:07 3870

Da er vi "Down under" Så kan maset om å holde på aksjene fortsette. Nedsalget er styrt. Og hvem vet når det stopper. Noen vet mer andre som vanlig
Tradinator
05.03.2021 kl 10:07 3870

Ser etter muligheter for en dobling her nå faktisk. Tør snart ikke vente lenger...
Slettet bruker
05.03.2021 kl 10:13 3825

Kjøp kjøp kjøp kanskje det er med å få prisen opp. På forhånd takk.