HYARD- Nye grønne avtaler & Diskusjon

Slettet bruker
HYARD 27.01.2021 kl 08:54 18902

Merker at den andre tråden har blitt veldig tung å laste inn fra dette nettstedet. Skulle vi åpnet en ny tråd som ikke var så treig?

I bunn og grunn tenker jeg at kommer til å få melding om en ny avtale i uka nå fremover. Avtaler som den under

https://www.offshore-energy.biz/havyard-wins-deal-to-develop-hydrogen-zero-emission-vessel-concept/


La oss samle alle avtale her etterhvert som de tikker inn.
Redigert 28.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
ecb
07.02.2021 kl 21:55 4223

Spettet/saga hadde jo plukket posten til MP hvis dette var penger på gata. MP er jo på selgeren
focuss
07.02.2021 kl 22:09 4232

ecb
Får bare vente å se. Hensikten med å skille ut Newco er å synliggjøre verdier. Så får vi se hvordan de lykkes. I bunnen ligger Ernas klimamelding. Alle nye ferger utslippsfrie fra 2023, alle hurtigbåter utslippsfrie innen 2025. Så kommer IMO med alle skip i internasjonal fart skal ha ballastvann rensing innen 2024. Havyard er på alle tre ballene. Fearnley skal legge dette til grunn for så å vurdere fremtiden til Newco. Da er gamle resultater lite å lene seg på. Det er fremtiden som gjelder. Dette for Fearnley, for Havyard og ikke minst for investorer. Skip til havvind og oppdrett er også en del av bildet. Det er klart at når noe slikt skal verdsettes så kan man få svært sprikende resultater. Den utfordringen tror jeg Fearnley fixer og er klar over at investorer hiver seg over alle slike prosjekter slik fremtiden ser ut. Ikke minst i et marked med nullrente
focuss
07.02.2021 kl 22:14 4215

Spettet vil helst investere hvor han får innflytelse. Det får han i liten grad i Havyard. Kanskje han hiver seg på i Newco.
focuss
07.02.2021 kl 22:18 4245

Og ikke minst skal selve verftet fokusere på service og vedlikehold og unngå risikofylte byggeoppdrag. Målet skal være å tjene penger og ikke å sørge for lokal sysselsetting. Derfor forsvinner 100 mennesker ut av regnskapet.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 22:59 4189

Ecb

Cash posisjon 285 mill, men fixed assets opp hundre mill EK har økt i 2020. Samme vil skje 2021. Lån er et lite problem for HYARD i dagens kapitalsituasjon for ESG.
Redigert 08.02.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
ecb
07.02.2021 kl 23:19 4203

100Bagger,
Dine tall og analyser her og på FB inneholder så mye faktafeil og din forståelse av regnskap og kapitalstruktur er dessverre ganske begrenset når du maser om 285m i cash uten å forstå ar dette ikke er penger tilgjengelig for morselskapet som har ca 250m i gjeld ink det ansvarlige lånet til Havila. Selskapet har 2,6mrd i kortsiktig gjeld og 2,3 mrd i omløpsmidler. Tror du et selskap med denne balansen/likviditeten kan knipse og få nye lån fra andre banker? morselskapet har mest sannsynlig ca 45-50m i cash nå og 150m i gjeld til obligasjonseirene og DnB + 100m til sævik. Dette er hele grunnen til de utsettelsene de har måttet gjøre på gjelden. Tror du virkelig at er vil beholde denne dyre obligasjonen 1 sekund lengre enn de må?

Hyard har vært heldige med utviklingen i markedet siste året og gjort mye riktig, men mye av det du skriver og i dine FB analyser er bare vås og har masse direkte faktafeil. Mange blir dessverre lurt og hører på deg blindt.

Mye av oppsiden er nok tatt ut, men til de som kjøper nå hadde jeg nok vært litt bekymret for gjeldsforfallet 14 Mars om ikke denne spin-off dealen kommer i markedet kjapt
Slettet bruker
08.02.2021 kl 00:41 4115

Mye sinne her blandet med en god del aroganse. Har du Tap? Sitter du short? Det ville i såfall være sinnsykt. Hva skal du gjøre om Fernley estimerer verdien av HDS, NES, HH og NGT til å være 4 milliarder som focuss sier?

Det sagt, jeg har ingen faktafeil for jeg har ingen analyse. Så her må du adresere noen andre. Men at en FB gruppe skal være ansvarlig for oppgangen er jo absurd. Den er vel ny? Opprettet når vi var på høyere kurs enn nå?

Likevel, i balance sheet står det 285 mill cash. Dette er ikke fake money, det er penger de kan bruke med en del grep. Og ja, de løser ikke alle problem med dette pga. flere forhold . Men det vil imidlertid aldri komme til dette pga det focuss sier. Hvorfor i alle dager skulle man overse milliarder av teknologi verdier . Dette er jo reint skremmetull du får ta på egen regning. Forøvrig så tenker jeg EK i HYARD er positiv nå. Du fremstiller det som om EK er flere hundre mill negativ.

Når gjelder kortsiktig lån så trenger du ikke snakke om det som om pengene er brukt og borte. Det var konvertert til kortsiktig fordi EK kravet i lånebetingelsen var brutt om jeg husker rett. Dette er byggkredit og verdien er i byggverkene. Sannsynligvis er krediten drastisk redusert etter levering av SOV og Brønnbåt i des og jan? EK i Q1 nå er nok mest sannsynlig positiv igjen etter bondholdermøtet og Q4? Ja kortsiktig er dyrere, men det er utrolig lett å løse med 100 mill EBIT i året. Jeg tenker dnb blir byttet ut om de ikke leverer forutsigbare betingelser. Kapital er lett tilgjengelig for grønne selskap nå om dagen.

Du snakker om faktafeil? Ut av nysgjerrighet. Hvilke faktafeil verserer om HYARD?
Redigert 08.02.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Chirpieching
08.02.2021 kl 00:52 4116

Hyard er priset til 662 mill. At dette skulle omfatte et datterselskap som er verdt 4 mrd er helt urealistisk. Så blinde er ikke investorene. En slik verdi ville vært priset inn i Hyard. Det er som at man kjøper en leilighet til 6 mill og inni der er det en gullkiste verdt 40 mill! Mirakler kan skje, men særlig sannsynlig er det ikke.

Da Purus ble notert ble det priset til 6 mrd, mens konsernet (Hexagon) var priset til 10 mrd. Purus utgjorde altså 60% av verdien til Hex som på det tidspunktet eide hele Purus.
Et annet eksempel: Green Minerals prises til 250 mill, mens konsernet (SBX) prises til 269 mill hvorav 190 mill er eierandelen i GM (75%). Også ganske høyt, men ikke i nærheten av 6x verdien av datterselskapet (662 mill vs 4 mrd).

Ja; morselskapet kan prises lavere enn summen av børsverdien av de underliggende selskapene. Men at et datterselskap skulle bli priset til 6x konsernet er ikke sannsynlig. Mulig jeg misforsto deg?
Slettet bruker
08.02.2021 kl 00:56 4113

HDS alene tenker jeg er verdt 2.5 milliarder om ikke mer. Vet du hva HDS eier og hvilke marginer de har på sin relativt høye omsetning?

Investorene er ikke blinde, derfor ser du HYARD i bratt reprising. Alle skjønner at Newco blir verdt mye mer enn Teco. Virker slik hvertfall. Og kjøper markedet (med svensker og tyskere) alle de frie aksjene, ja så kan de faktisk selv bestemme hva selskapet skal koste (inntil noen på topp10 begynner selge). Slik er aksjemarkedet.
Redigert 08.02.2021 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 01:25 4086

ecb skrev Innlegget er slettet
Dårlig stil du legger deg på her. Litt sånn trusselaktig :) . Det er jo ganske patetisk? tenker du at jeg nå skal si at HYARD ikke er et godt kjøp fordi du trenger det?

Jeg har ikke oversikt over hvor mye av de 285 mill som kan brukes til å løse lån. Men det vet heller ikke du og du fremstiller det som at du gjør. Alt er ikke såre vel i HYARD, men som focuss sier så er hele poenget med nytegningen at du synliggjør verdiene og hvorfor skulle ikke långiver være glad for det. Du glemmer å si at HYARD har full støtte fra bondholdermøtet i Nov. Du er helt på bærtur selv om du for eks ikke ser verdien av HDS. Jeg mener fortsatt at lån er no problem for HYARD i dette markedet. Du må bare vente til meldingen kommer. Er du inne før, så får du heftig oppgang. Kommer du diltene etter så får du heller kjøpe av meg til kroner 40.

Jeg tror du bommer hardt her om du ikke ser hva HYARD har gående for seg her. HYARD er det beste ESG kortet spør du meg.

Redigert 08.02.2021 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
ecb
08.02.2021 kl 01:26 4117

I og med at investorer ikke er blinde som du sier, hvorfor er det ikke kommet inn 1 proff aksjonær på topp 20 lista av betydning
. Eneste proffe investoren på lista er MP og de selger sakte men sikkert seg ned...
Slettet bruker
08.02.2021 kl 01:38 4207

Per Sævik er proff. Trenger ikke hit and run aksjonærer som spettet eller Stordalen osv for at selskapet skal gå. Sævik har kontrollen og det er nok det som gjør at investorer som vil ha inflytelse enn så lenge fortsatt bare observerer.

Jeg skjønner ikke hva som provoserer deg så grenseløst men du kan se til Q3 rapport. YTD Bunnlinjen er positiv. Den blir ennå bedre i Q4 tror jeg. Vet ikke hvordan betaling for SOV og brønnbåter skjer men ferdigstillelse fører nok til utløsning av betalinger.
Redigert 08.02.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
ecb
08.02.2021 kl 01:53 4216

Det som irriterer er når folk uten kunnskap kommer med svada som at:
- hyard kunne tilbakebetalt 150m i gjeld i November hvis de ville, men ville heller gire max
- at de har 285m i cash de kan gjøre hva de vil med uten å se på gjelden og kapitalstruktur
-at selskapet fikk 60m i bedret EK fordi bondholders sa ja til å forlenge et lån fra Nov til Mars ( til å le seg ihjel av)
- at selskapet har 100m i ebit uten å nevne renteomkostningene på 2,6mrd som mest sannsynlig spiser opp hele ebit
Slettet bruker
08.02.2021 kl 02:09 4211

Her er det mye å ta tak i. Foreslår du går tilbake til rapportene. HYARD har veldig positiv EBIT. Klarer de +100 mill i 2020? Ved newco og reduksjon av byggkredit og rentekost så er dette en bedrift med massiv bunnlije. Det er hele poenger. Altså en grønn bedrift med 100 mill pluss. Hvor finner du det? Og når den hardeste biten er på plass så må du ikke la en forestilling om at tilgang til kapital kan stoppe ESG selskapet HYARD nå. Du overser over det mest elementære her. ESG kastes det penger etter. Det er det minste problem å starte et Newco som henter inn mye penger. Det finansielle vil komme på plass og bunnlinjen kan skinne. Det er jo dette som er hele caset.

Du kan bli sint, men nei Svenskene vil ikke stoppe kjøpe HYARD. Det vil heller ikke tyskere. Du må kunne diskutere som et normalt menneske. Nei, du vet ikke bedre enn alle andre selv om du åpenbart har lest deg opp på enkelte ting her. Du har satt deg godt inn i bonds ser det ut til, men samtidig er du jo helt på bærtur når du fremstiller det som at 100 mill eller 200 mill skal stoppe HYARD. Galskap å fremstille det som om HYARD skal konk etter Ernas klimamelding 8 Jan. Det er jo bare fjas.

Vedr de 60 mill så syntes jeg å lese det her. Kanskje focuss kan hjelpe meg, tror han var den som nevnte det. Jeg har ikke vært inne i meldingene. Kan være feil. Men å le seg ihjel? Å le seg ihjel er mer det man kan gjøre når du fremstiller det som at Per Sævik og HDS skal fordufte ut i intet og være på nåde av dnb.

Jeg får ikke helt tak i hvorfor du er så emosjonell, med det aner meg at du har tap. Har du en følelse av tap så har du solgt tidlig eller så har du sittet short. Jeg tror du undervurderer teknologien HYARD sitter på. Havyard har 85 mill bokførte Hydrogen tek verdier. De har 0 problem å løse kapital problem og etter det vil selskapet produsere > 100 mill bunnlinje i året.

Om 1 mnd har vi fasit. Både jeg og du vet at jeg har langt høyere sannsynighet til å ha rett enn deg. Sævik leverer og en hel makrotrend backer HYARD nå
Redigert 08.02.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
ecb
08.02.2021 kl 02:18 4222

Vedrørende ditt anslag på 2,5mrd for HDS så kan jeg opplyse deg om den bokførte EK for HDS selskapet pr utgangen av 2019 var 4,3millioner. Da snakker vi altså en Pris/Bok på godt 500...say no more
Slettet bruker
08.02.2021 kl 02:22 4225

Vet du hva de omsetter for? Vanligvis over 400 mill i året. Og marginen er høy!. Dette selskapet lever av knowhow og bunnlinja er knallgrønn. Med eksempelvis 50 mill bunnlinje hvorfor skulle ikke HDS prises 2.5 milliarder? Om priset som tekbedrift skulle de enda høyere. Men hva er det som gjør bedriften så verdifult? Hva er det de selger? Les deg opp på meldinger.

Virtual design tool:

Reference is made to the stock exchange announcement of 22 October 2020 regarding information that the subsidiary Havyard Design & Solution AS has been chosen as the design developer for two new battery-powered ferries to be operated by Fjord1 ASA on inner Sunnmøre, Norway.

Through ten years of research and development work, including collaboration with Sintef Ocean, Havyard has developed a virtual design tool that is unique in a commercial context. The new ferries will now be the first projects to obtain the full benefits of the tool, where vessels can be carefully adapted to the operation they shall carry out, in the waters in which the vessels will operate, with great potential for savings in energy consumption and reducing emissions.

Further information follows from a separate press release.





Redigert 08.02.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 06:49 4115

Når jeg ser tilbake på denne diskusjonen tror jeg markedet kommer til å prise inn up front at det løser seg for HYARD. Selskapet vil se mcap 1 milliard innen svært kort tid.
Amore
08.02.2021 kl 08:25 4019

ecb-At du gidder- Du er vel en av de få som er negativ til aksjen- Det går igjen i de fleste av dine tråder - Må være noe du er bitter for som gidder å argumentere i timer og dager i noe du ikke tror på- Er ikke realt å spre feilinformasjon -Det burde du holde deg for god til-
Er ikke uten ansvar heller om du setter deg inn i reglene på forum.
Joasen
08.02.2021 kl 08:42 3983

Har lest litt om hva du predikerer om andre selskaper, og du har ikke så mye bedre analyser etter min mening. Jeg er enig i at 2-4 milliarder for Newco er for dyrt, men jeg skjønner ikke at Fearnley skal prise ett gjeldsfritt Newco til mindre enn Teco 2030, når de gjør mye det samme og på meg virker det som Newco totalt har kommet lenger i utvikling.

Havyard kan alltids kjøre en rettet emisjon i siste liten for å betale ned gjeld. Ikke hva folk ønsker, men er det eneste måten å redde selskapet på må det gjøres. Til nå har de ikke kjørt noen emisjon, hverken i fjor eller hittil i år. Det er så mange forskjellige firmaer nå, så at proffe ikke kaster seg på Havyard skjønner jeg. De venter og lar andre ta risikoen før gjeld og andre ting er betalt. Pluss om de ikke får komme inn til en billigere rettet emisjon så gidder de sikkert ikke. Spettet kjøpte seg ikke akkurat opp i KOA på børs prisen, heller ikke i Everfuel selv om det og hadde vært snart å kjøpe mer på dippen i starten der.

Tror ikke vi blir klokere av å krangle her om hva som er rett prising. Beste er å få frem så mye fakta, diskutere og beholde riktigst mulig fakta. Helst ikke dra inn at folk er emosjonelle eller at ting er vås uten å utdype hva som er vås. Er litt lei av å lese at analysen på Facebook er full av masse feil, uten at noen gidder å lage en ny som er bedre hvor de feilene en mener er byttet ut med fakta.

Fikk høre helt fra når NEL var på 2kr hvor dårlig det var og at jeg hadde kastet bort pengene mine. Så av og til lurer jeg på om folk følger med på utviklingen og klarer å holde seg nøytral til hva som skjer rundt seg. Om Norge nå satser på grønn maritim sektor og vil tilbake til den tiden når Norge var skikkelig store på dette segmentet, penger allokeres samt politikere er med på å forhandle frem gode avtaler, tror jeg at vi har noen gode år fremfor oss.
Slettet bruker
08.02.2021 kl 08:59 3941

Analysen på Facebook er jo grov, men fyren sier jo at det er hobbyarbeid, og han legger 50% rabatt på mcap utregningen som han bruker PE 20 for å komme til. At ikke det skal holde som sikkerhetsmargin må da være svært usannsynlig?

Se på Teco. 5 ansatte og priset til 1 milliard. Teco kan gjøre 1/10 av hva HYARDs døtre kan. I alle dager, hvordan kan folk tenke det er greit men ha et problem med HYARD?
Redigert 08.02.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 23:39 3668

ecb

Lurer på om du kunne legge frem grunnlaget for din vurdering av at Havyard Group har kun 25 til 50 mill av sin cash posisjon på 285 mill (ved Q3, men nå mest sannsynlig over 300 mill) å bruke på morbedrift forpliktelser som dnb lånet. Tror det må være noe riv ruskende galt i den uttalelsen. Venter spent. :)
Redigert 09.02.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
auxe
08.02.2021 kl 23:46 3666

Ser att det skal bygges Havvind parker i Europa for enorme beløp fremover (270 milliarder)
Tror att når nyheter kommer i HYARD så kommer de flere på en gang.
Ser også frem til Q4 resultat og ett snart gjeldsfritt selskap.
Redigert 08.02.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 10:51 3512

Stille her gitt. Vel da kan man bare gå ut fra at ecb kom med tull på lik linje med fake news om at gjeldssaneringen på 60 mill var latterlig

Kjøp hold. HYARD dobler på kort tid nå.
Redigert 09.02.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
09.02.2021 kl 14:10 3476

Hva skjedde nå, opp fra rødt, nyheter er vel rundt hjørnet. Non vet alltid noe før andre. Blir spennende å se hva som kommer :)
Slettet bruker
09.02.2021 kl 16:40 3327

Det jeg sa kom til å skje. Skjedde.

Vi spretter 10% fremover nå tror jeg.
auxe
09.02.2021 kl 16:48 3306

På tide å legge 20 tallet ifra seg og entre over 30 nu
aksjejokeren
09.02.2021 kl 19:14 3140

Ser ikke 20 tallet igjen her . Fasiten får dere i løpet av denne uken her.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 20:41 3022

Når vi får verdsettelsen av Newco og emisjonen i boks,skal det mye til at ikke kursen passerer 40 med god? eller veldig god margin
focuss
09.02.2021 kl 20:52 2979

Presentasjonen til Fearnley Torsdag vil være med å bestemme etterspørselen etter Havyard aksjer i det korte bildet. Spørsmålet blir om presentasjonen vil bli tilgjengelig til alle?
Mariobros
09.02.2021 kl 20:56 2961

Er bare å ringe fearnley og melde seg på
Labbetuss360
09.02.2021 kl 21:38 2865

Utrolig lite skriverier og hype på denne innkallelsen synes jeg??? Blir nesten skeptisk...
Joasen
09.02.2021 kl 21:46 2845

Lite skriverier? FA skriver bare om det er noe negativt og Havyard selv melder nok ikke noe før etter presentasjonen.
Labbetuss360
09.02.2021 kl 21:48 2836

Tenkte på skriverier her inne, men joda lite på media også ;)
Slettet bruker
09.02.2021 kl 22:06 2785

Sist Fernleypresentasjon kom på newsweb etterpå.
Joasen
09.02.2021 kl 23:20 2656

Hehe, derfor jeg stilte spørsmål, lurte på om du mente her eller i media :)
focuss
09.02.2021 kl 23:29 2633

Da tror jeg presentasjonen vil være uten verdivurdering