Mens vi venter på Q4

livsstil
NATTO 27.01.2021 kl 11:10 6777

Tausheten fortsetter inn i 2021 og selskapet har tydeligvis ikke noe å melde. Det er utrolig at man i mange måneder ikke har noe å meddele markedet som hadde vært relevant for oss aksjonærer å vite. Men er man Natto aksjonær så må man bare innse at ledelsen ikke ønsker en offensiv og proaktiv kommunikasjon med aksjonærene, men at de i stedet velger kun å gi oppdateringer ved kvartalspresentasjonene. Det som negativt ved det er at det blir til tider svært liten likviditet i aksjen og man kan oppleve store svingningen basert på "luft". Det er mange av oss som lurer på hva som har kommet ut av den strategiske gjennomgangen Sundal & Collier
skulle gjøre. Her er det ikke kommunisert ett ord, og det virker litt merkelig at det skal ta så mange måneder i et såpass lite selskap. Det er tydeligvis ikke flere kjøpere på banen, da hadde de vært mer aktive. Kappa sitter foreløpig rolig i båten som selskapets nest største aksjonær og spennende blir det om de kommer med et nytt bud. Forretningsmessig tror jeg det er en god fit at disse selskapene fusjonerer, men da må Kappas verdisetting av Natto være på et helt annet nivå.
Natto har vel satt verdensrekord i utsettelser når det gjelder lansering av ny ingrediens og et nytt produkt, her går vi glipp av mye inntekter, men det virker ikke som at de ønsker å finne en annen løsning så vi må vente til pandemien har gitt seg. Vi får vente til 17. februar og håpe at vi er noe klokere da.
livsstil
27.01.2021 kl 13:54 4244

Det er tydlig at noen mener kursen er for høy og vil ha kursen ned til kr. 18 igjen. Det selges febrilsk for å få kursen ned, er det mulig, kom ikke å fortell meg at ikke dette er et "avtalt" spill.
Sukiyaki
27.01.2021 kl 14:41 4217


Selskapet fremstår mer og mer som et tulleselskap, og ledelsen fremstår arrogante og uten kompetanse. Sundal & Collier sin strategiske gjennomgang er bare tull og svada.
Bjarne Kanin
27.01.2021 kl 14:43 4213

Må si meg enig. Så fort det plukkes på selgerkurs, dumpes det straks ned på kjøperkurs.
Bare å sitte i ro her eller handle mer på dippene.
Kursen skal lagt oppover til 2022, der det er spådd 350mill i omsetning og fortjeneste på 70mill.
Herman*
27.01.2021 kl 19:47 4158

Jeg vet ikke om noen leker med kursen, er vel kanskje flere som har gått lei. Som nevnt før, tror jeg ikke det vil skje store forandringer på IR siden så lenge Ramsøy og Bohan styrer skuta. Dette er dyktige folk som ikke ønsker oppmerksomhet, og som heller vil at resultatene snakker for seg. Greit nok, men slik fungerer ikke børsen nå for tiden. Har ikke mer enn 13000 aksjer, så jeg er ikke like engasjert som før. Kjenner dog at jeg føler med dere som sitter lastet til pipa. Går nok veldig bra, men ventetiden er ikke så underholdende.
Computum
27.01.2021 kl 21:02 4128

Hentet seg jo bra inn mot slutten av dagen og er bare 20 øre under 20. Dagen i dag var jo sur for nesten hele sektoren. Spekulasjoner om at "noen presser kursen ned" ser man stadig i flere aksjer. Har liten tro på at noen selger aksjer for at kursen skal falle, bortsett fra ved shortsalg. Og NATTO er såvidt jeg vet ikke gjenstand for shorting. Jeg sitter med flere aksjer der det er lett å miste motet om man følger kursen fra dag til dag, og spesielt under generelle korreksjoner.
Men over tid har det vært lønnsomt å være tålmodig. Min portefølje er opp 268% på 3 år og 43% siste år. NATTO er opp 153% siste året og det er omtrent den tida jeg har sittet med aksjen. Det er jo egentlig ganske fantastisk, men jeg tror det er mer i vente. Derfor blir jeg sittende, selvom jeg er enig i at det er ganske kjedelig mellom kvartalspresentasjonene, og at vi for lenge siden burde hatt en oppdatering på den strategiske gjennomgangen. Selskap i vekst og med økende overskudd er det sjelden galt å holde fast ved.
Bjarne Kanin
27.01.2021 kl 21:25 4108

Computum.
Rart at ikke mage luftslott har falt, de har steget astronomisk i lang tid. De tjener ikke penger i det hele tatt og er avhengig av tilførsel av kapital i lang tid fremover.
Natto er i en helt i den andre skalaen.
Selskap i vekst og med økende overskudd er det sjelden galt å holde fast ved.
holmes
28.01.2021 kl 21:52 3985

Sympati på 8 kroner hadde jeg forstått men her rundt 20 kroner og trolig 30-40 i løpet av året klarer vi oss helt fint.
Herman*
28.01.2021 kl 22:14 3965

Jeg sa jo bare at det kommer til å gå bra, men at det kanskje ikke blir så underholdende. Det er jo veldig lite en hører fra selskapet, noe som mange av oss har følt på i årevis. Er enig i kursmålet ditt hvis selskapet lykkes med sine planer (ny ingrediens m.m).
Sukiyaki
01.02.2021 kl 12:41 3813


Ledelsen har ødelagt og fremdeles ødelegger selskapet med tausheten. NATTO klarer ikke tildra seg de store investorene eller småsparerne. Elendig jobb av hele gjengen. Se på alle de grønne luftslottselskapene som tiltrekker seg småsparerne. Hadde ledelsen vært mer markedsvennlig, hadde vi sett en helt annen interesse og kurs. Veldig synd at ledelsen ikke skjønner hvilken elendig jobb de gjør.

Bjarne Kanin
01.02.2021 kl 14:01 3759

Sukiyaki.
Jeg er ikke uenig. Mye kunne blitt bedre med bare litt IR.
Herman*
01.02.2021 kl 14:37 3736

Jeg mener at ledelsen er dyktig, men de har i dag ingen som er komfortable med å fronte selskapet på en «fremoverlent» måte. De gjør det de er lovpålagt og lite mer. Slik har det alltid vært, og slik vil det nok være frem til selskapet blir kjøpt opp eller fusjonerer. Vi får se hva som skjer i løpet av våren med tanke på produktlanseringer m.m. Blir det ikke noe dreis på IR etter disse lanseringene, kan vi jo alltid «samarbeide» med tyske bloggere.... og det er ikke ironisk ment.
livsstil
02.02.2021 kl 14:16 3637

Aksjen er i alle fall gørr kjedelig om dagen og selv om Oslo Børs har en meget positiv dag er det laber omsetning i Natto. Noen er sikkert uenig, men er man børsnotert er det ledelsen ansvar (og plikt) til å skape likviditet i papiret. Men da trenger man kjøpere, og jeg tror vel ikke Natto ledelsen er beryktet for at de flyr ned meglerhusene eller potensielle, institusjonelle selskaper, men det må gjøres. Artig til sammenligning å se de nye selskaper som går på børs om dagen. De stritter av selvtillit og sloss om å fortelle den historien etter den andre. Her har Natto mye å lære, og i motsetning til de grønne selskapene har faktisk Natto levert tidenes beste år, uten at det er kommet frem. Litt rart, jeg setter pris på en viss ydmykhet, men det for da være grenser på høflighet :)
Herman*
02.02.2021 kl 14:26 3628

Hvor mange ganger har ikke ledelsen lovet bot og bedring når det gjelder IR? Tror de største aksjonærene må forlange forandring, ellers blir selskapet en godt bevart hemmelighet. I en portefølje med noen spennende aksjer er det også plass til en kjedelig aksje som Natto så lenge de fortsetter å levere vekst og økt bunnlinje.
Redigert 02.02.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
livsstil
04.02.2021 kl 10:32 3499

Vi må da anta at noen vil posisjonere seg frem til Q4 tallene, det er jo en start i dag når noen har lagt ut 25k på kjøp på kr. 20,- vi får se om noen utålmodige sjeler biter på, men jeg tipper de fleste nå venter på tallene før de selger. Tallene tror jeg blir gode, jeg er mer spent på hva de guider i forhold til fremtidig utbytte, det er et viktig moment spesielt for profesjonelle investorer. Jeg forventer samtidig at de sier noen om den strategiske gjennomgangen med Sundal & Collier. Nå må de også være tydelig på når de forventer å lansere et nytt produkt. Dette er minste vi kan forlange, og jeg håper alle aksjonærer krever dette da det ikke har vært antydning til å si noe om dette på svært lang tid. Interessen for aksjen er svært laber og nå ledelsen ta grep for at likviditeten og interessen i aksjen blir betydelig bedre.
Redigert 04.02.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.02.2021 kl 13:39 3437

Enig. Gikta sa at jeg burde doble beholdningen, og det ble gjort for noen dager siden. Regner med at de snart vil presentere noe som skaper betydelige aksjonærverdier, det var jo hele formålet med denne strategiske gjennomgangen. Vil være kritisk til selskapets IR frem til det endrer seg, men selskapet har jo et stort potensial hvis de spiller sine kort riktig.
NeitilHijab
04.02.2021 kl 14:52 3397

Bra Herman* Du og livsstil er de som kjenner Natto best av debattantene her inne. Når dere fremdeles har troa og du dobler din beholdning så hjelper det på oss andre også.

Jeg for min egen del har hatt og har fremdeles trua på at vi skal opp og snuse på 50-80 kr i løpet av året, etter min egen mening så skulle vi forøvrig for lengesiden ha passert kr 40,- ( litt optimistisk så mener jeg at vi i 2021 burde klare tett opp mot kr 100,- dersom guidingen er bra i forbindelse med fremleggelsen av Q4, samt en grei tilbakemelding fra Sundal & Collier)

Men som livsstil og du helt korrekt har påpekt i mange år så er IR avdelingen (+ ledelsen og styret) totalt fraværende når det gjelder vilje til å synliggjøre verdiene i Natto,

Jeg vurderer derfor ikke noe salg av mine aksjer før vi nærmer oss mitt personlige kurs mål.
Computum
04.02.2021 kl 15:50 3370

Uten at jeg har kompetanse på å regne pris på et selskap synes jeg NATTO er svært lavt priset sammenlignet med mye annet.
Eksempelvis så er fjorårets vinner, AZT, 7 ganger høyere priset enn NATTO.

Q3 2020:

Omsetning
AZT: 17,6 mill.
NATTO: 47 mill.

EBITDA
AZT: 4,9 mill.
NATTO: 6,1 mill.

Mcap (nå):
AZT: 3025 mill.
NATTO: 400 mill.
Redigert 04.02.2021 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Computum
04.02.2021 kl 16:17 3350

Om NATTO skulle vært likt priset med AZT ville det gitt en pris pr aksje på 150,-
Men kanskje NATTO burde prises enda høyere, dersom man antar at AZT er riktig priset? Mange mener jo at AZT også er lavt priset.
bj111
04.02.2021 kl 16:26 3343

Prisingen til AZT handler om vekst frem i tid som du sikkert vet. Vet ikke hva slags vekst en kan forvente i NATTO fremover men det er ikke priset inn noen vekst.

NATTO er enda mer upopp enn AZT og noe av forklaringen på den lave priden ligger nok der.
Herman*
04.02.2021 kl 17:52 3279

Tror kanskje noen har litt for høye kursmål, men ebidta x 20 for vekst på 40% årlig er nøktert. Ebidta på 15 på årlig vekst på 20-30% er også nøkternt. Selv «budsjetterer» jeg ikke med vekst på mer enn 20-30% for k2 virksomheten de neste årene, men en eller flere nye ingredienser og ehandel i egen regi kan jo løfte veksten til 40-50% på kort og mellomlang sikt.

Når det gjelder strategiske transaksjoner, husker vi den uprofesjonelle, uetiske og høyst provoserende tilnærmingen til Kappa. Som Livsstil har påpekt ville dog en fusjonering av Nattos K2 virksomhet med Kappa være det som er mest fornuftig ut fra et finansielt ståsted. Her er det betydelige synergier, men Kappa må i så ha bena plantet på jorden og ikke tro at marginer bør verdsettes så høyere enn vekst og IP. Det nye selskapet som ville få en Ebidta på godt over 100 mill i 2021 kunne ha brukt overskuddet de to første årene på å kickstarte en Pharma utvikling, deretter blitt et utbytteselskap. Videre kunne vi lagt pipline på nye ingredienser i gamle natto, og målet her burde bli å bli en ledende leverandør og ehandelsselskap (ferdigprodukter) med en portefølje på en håndfull veldokumenterte ingredienser. Ellers er mulighetene mange og må ikke nødvendigvis inkludere Kappa. Mitt kursmål er 40 kroner innen 12 mnd, noe som burde være veldig realistisk hvis de utnytter mulighetene.
Herman*
05.02.2021 kl 08:24 3181

Hbc omsatte for vel 60 mill i 2020 (etter mange års drift), og prises til over 3 milliarder. De selger som kjent ingredienser til helekostindustrien i likhet med Natto og har som alltid store ambisjoner. Abt som selger ingredienser og ferdigprodukter innen kosmetikk prises til 180 mill. Omsetning i 2020 er ukjent, men kanskje 10 mill... Natto omsetter for godt over 200 mill, har sterk vekst og prises til ca 400 mill. Så er spørsmålet: Er det markedet sin skyld at en krone omsatt i Natto er så lite verdt?
livsstil
05.02.2021 kl 09:31 3149

Nei, når man gjør slike sammenligninger du viser så skjønner man jo ingenting. De aller viktigste triggere for et aksjemarked er vekst og lønnsomhet og det har Natto bevist at de har kontroll på så prisingen hører ikke noe sted hjemme. Men hvis man tar en titt på analysene til Norne og Nordea så er det nesten ikke lagt opp til fremtidig vekst og det blir jo feil. Natto vil levere vekst på K2, samt at det blir nye lanseringer etter hvert. At ikke kursen er over 30,- er et under, men det kan hende det skyldes historikk. Bransjen er det i alle fall ikke noe feil med, spesielt i utsatte tider da er Biotek/pharma ganske trygge områder.
Redigert 05.02.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
bj111
05.02.2021 kl 10:28 3115

https://newsweb.oslobors.no/message/523897

HBC er et case jeg ikke skjønner. De leverer ikke overskudd men et saftig negativt resultat og kursen går opp. Hadde dette vært NATTO så hadde vel kursen rast fra et allerede lavt nivå. Sammenligner man med AZT så hadde kursen stupt med minimum 30% om det ikke var en utrolig god forklaring på et så dårlig resultat. Litt pussig men den ebitda HBC leverer med negativt fortegn er nær den AZT leverte med positivt fortegn. Cashbeholdning er ganske lik men skyldes emisjon i HBC.
Underskudd 65 mill i 2020 og mcap på 3.2 milliarder. Hadde mcap Natto og Mcap HBC byttet plass så hadde jeg ikke undret så mye men her er det snudd opp ned. Skjønner heller ikke at HBC aksjen skal være så attraktiv for det er da ikke noe mer omtale av det selskapet enn Natto.
Går NATTO til mcap 3.2 milliarder så gir alikevel ikke HBC sin pris mer mening så jeg skulle gjerne hatt en fornuftig forklaring på det om det finnes.
livsstil
05.02.2021 kl 10:44 3108

Vi får uansett glede oss med at kursen har steget 10% på to dager fra 20,- til 22,- :) det er spe begynnelse, men leverer Natto som jeg forventer i Q4, og med en offensiv guiding bør vi kunne se 30-tallet snart. Bra at kjøperinteressen har økt.
Redigert 05.02.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.02.2021 kl 14:07 3024

Når det gjelder nevnte analyser, er de rett og slett lave fordi analytikerne ikke er overbevist om at Natto klarer å opprettholde en pen vekst over tid. Den dagen de eventuelt forandrer mening og oppjusterer den fremtidige veksten til det vi alle mener vil være rimelig, vil dere se at kursmålene vil dobles over natten. For de som elsker regneark kan en jo bare kjøre en simulering. Men tilbake til tidligere spørsmål: Er det markedets skyld at omsetning, vekst og bunnlinjen i Natto ikke prises normalt? Nei.... Det er selskapets styre som har det overordnede ansvaret for å skape aksjonærverdier. Den siste store emisjonen i Natto ble vel kjørt på ca 14 kroner i 2015 om jeg ikke husker feil. 6 år senere er vi på 21-22 kroner. Dette viser at styret ikke har lykkes, dette i en periode med sterk børsoppgang. Nå har ledelsen og styret sittet 8-9 mnd med sine rådgivere for å klekke ut en strategi for å maksimere aksjonærverdinene. Ser frem til å høre hva de har kommet frem til. For øvrig er jeg imponert over hva ledelsen har fått til på den operative siden-med unntak av produktutvikling. Hadde vært fantastisk om vi kunne få lansert en rekke nye ingredienser i 2021.
Redigert 05.02.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
livsstil
05.02.2021 kl 14:22 3017

Ja, det er helt riktig. Nordea har estimert 196 mill. i 2020 så allerede i år er for passive, videre estimerer Nordea en omsetning på 224,- mill. for 2021. Jeg tipper vi får en topplinje på rundt 215 mill. i 2020 så helt klart at de må justere sine regneark så vil kursbilde også bli noe annet.
Enig med Herman, Styret har vært passive når det gjelder å synliggjøre verdiene, vi har spekulert mange ganger om det har vært en skjult agenda at de ville ha en lav kurs, men jeg kan ikke fatte at det gavner noen med unntak av Kappa. La oss håpe det er et skikkelig taktskifte nå.
Computum
05.02.2021 kl 14:50 2998

Største eier, Sjur Thorsheim, sitter også i styret. Han har vel all interesse i at investeringen kaster maksimalt av seg. Men kanskje har han det ikke like travelt som enkelte av oss? For øker verdien øker også formueskatten. Den har allerede øket med over 30 mill. for hans del siste året. Hadde han sett bedre muligheter andre steder ville han nok forhandlet med Kappa om overtakelse av hans aksjer.
Herman*
05.02.2021 kl 14:57 2989

Nordeas tall faller på sin egen urimelighet. Hvis vi antar worst case, at Natto ikke klarer å lansere noen nye ingredienser og heller ikke kommer i gang med sin ehandelsløsning i år. Vel, da bør de allikevel klare 250-260 mill. Men hvis vi antar at ny ingrediens og ehandelsløsning er ytterligere forsinket, men faktisk blir lansert med brask og bram i august. Vel da er 300 mill innen rekkevidde.
Bjarne Kanin
05.02.2021 kl 14:59 2998

Sjur Thorsheim via PRO AS, er nr. 3 på eiersiden i ARTICSYMES (AZT).
Så han er godt skodd både der og i Natto (som største eier).
holmes
05.02.2021 kl 21:42 2895

Høyeste ukeslutt i dag på en del år (tangering av juni 2013).
Herman*
07.02.2021 kl 17:51 2721

I serien om hvordan Natto kan bygge aksjonærverdier, har vi i dag kommet til følgende strategiske grep: Salg av K2 virksomheten til høystbydende og deretter oppsplitting i tre separate børsnoterte selskaper som tilføres salgsprovenyet. Vi kan ta utgangspunkt i 600 mill NOK som er svært nøkternt tatt i betraktning hva Kappa ble solgt for i 2019. Det første selskapet er Kaydence som da tilføres 200 mill og er finansiert et par år frem i tid. Selskapet kan fokusere fullt på Pharma og når likvidene tar slutt vil de forhåpentligvis har nådd tilstrekkelig med milepæler til å tiltrekke seg partnere og/eller ordinær EK finansiering. Det andre selskapet er E-handels selskap med globale ambisjoner. Fokuset er en håndfull klinisk "validerte" ferdigprodukter. Det tredje og siste selskapet er NattoPharma som bytter navn til noe mer hensiktsmessig. Dette selskapet skal utvikle og innlisensiere klinisk validerte ingredienser som de selger til sine (hundretalls) globale kunder. Med 200 mill i cashbeholdning, bør alle disse tre selskapene prises til minimum 400 millioner på børs. Dette vil si at aksjonærene "over natta" vil sitte på verdier som tilsvarer ca. 60 kroner per aksje.

Noen vil kanskje si at dette er helt urealistisk, men i lys av hva andre selskaper klarer å skape av verdier i dagens børsklima, tror jeg dette handler om mot og gjennomføringsevne.

Herman

Computum
07.02.2021 kl 22:32 2761

Det er jo pussig at flere selskaper som har sine inntekter flere år fram i tid prises mange ganger høyere enn det lønnsomme vekstselskapet NATTO.
Regner med det bare er et spørsmål om tid før flere oppdager at NATTO representerer høy oppside og lav risiko.
bj111
07.02.2021 kl 22:48 2748

Hva tenker du er fair value på Natto?
Computum
07.02.2021 kl 23:37 2720

Det vil jeg være forsiktig med å mene noe bestemt om. Men jeg ser ikke bort ifra en like stor kursøkning i år som ifjor. Avhengig av om vi får en avklaring om strategi og at denne begeistrer.
NATTO er undervurdert og foreløpig også upopulær. Men det kan fort snu nå.
livsstil
08.02.2021 kl 09:29 2633

Vi må ikke glemme hvilke kurser vi kom i fra, kursen ble vraket og lå en periode mellom kr. 5,- og 7,-, for noen år siden opplevde vi kurser på 20-tallet så det har vært en seig reise. Jeg mener basert på dagens tall og vekst så burde den ha ligget mellom kr. 30,--35,- og hvis selskapet klarer sin guiding for 2022 så er en fair pris rundt 45,- dette er et meget konservativ nivå. Den kan fort gå mye mer. Vi får vente på tallene til uka, blir spennende, men bra start på uka da.
Redigert 08.02.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Fortgjort
08.02.2021 kl 09:57 2598

Målet med 350 Mill i omsetning i 2022 ligger de vel an til å klare med bravur, hadde håpet på at de økte sin guiding snart. Det som er mest spennende er vel om de klarer 20 % i EBITDA? Nå viser jo forretningsmodellen at økt omsetning legger seg pent på bunnlinjen og at forretningsmodellen skalerer meget godt. De er rigget for denne veksten og da tror jeg EBITDA målene også innfris. Hvis veksten på ca 60 % fortsetter for topplinjen vil de kunne klare 300 Mill i 2021, da skal veksten stoppe opp rimelig godt hvis de "bare" klarer 350 mill i 2022.

Fra Q3: "In our July 15th update, we set a target of NOK 350 million for the fiscal year 2022, and this is still a target we are confident to achieve"
NeitilHijab
08.02.2021 kl 10:17 2580

Her går det unna, jeg står for mine tidligere kursmål ca kr 50-80,- i løpet av 2021

NEW US OFFICE / WAREHOUSE:
https://www.nattopharma.com/new-us-office-warehouse/

og fra Asia:
https://www.nutritioninsight.com/news/vitafoods-asia-exhibitors-flag-hot-investment-opportunities-and-diverse-market-conditions.html
Herman*
08.02.2021 kl 10:30 2565

Er enig med at kurs 45 er fair hvis og når guidet omsetning til neste år. Som jeg forsøkte å skissere i tidligere innlegg, mener jeg at en oppsplitting av selskapet vil kunne skape enda større verdier.
Jensemand
08.02.2021 kl 10:39 2554

Ja vi er enige om at kurs 45 er fair - der er bare den hage, at Natto Ph har en retssak hængende over hodet, hvis Kappa opnår patent på syntetisk natto.
Det er det der holder kursen nede