Green Minerals - Den nye megatrenden til Stig Myrseth i grønt

Frodon
SBX 27.01.2021 kl 12:36 27418

Hva tror dere vil skje her? SBX med mcap 300 millioner. Alt kommer an på hvor mye de siste 76,8% til SBX vil bli verdt etter børsnoteringen av Green Minerals?

Er det noen som har tatt noen lodd her?

Seabird har en markedsverdi på kr 294,3 mill a 10,92 pr aksje, totalt 26 946 570 aksjer. Det er totalt 12.890.000 aksjer i Green Minerals. A kr 20 pr aksje, prises Green Minerals til kr 257 mill (kr 20 pr aksje er kursen brukt ved salg av Green Minerals aksjer 22.1.2021). SBX eier 76,8% av aksjene i Green Minerals, dvs 9,9 millioner aksjer pr 3.2.2021 a kr 20 pr aksje gir total verdi kr 198 mill. Da er Seabird ex Green Minerals aksjene kun priset til kr 96 mill pr dags dato.

Ca 3 millioner aksjer skal deles ut til SBX aksjonærer i Q1/2021, med en gang dokumentene er stemplet og klare. For hver 10 SBX aksjer du har på ex datoen, får du 1 aksje i Green Minerals. SBX vil eie ca 50% i Green Minerals etter børsnoteringen.

Hvis Green Minerals aksjen dobler seg i verdi etter børsnoteringen, blir aksjene til Seabird i Green Minerals verdt kr 276 millioner, som er ca det Seabird er priset til pr dags dato.
Redigert 10.02.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
TheSceptic
09.03.2021 kl 11:25 6092

Satt med samme tankene, jeg personlig tror dem ville prøve få en liten oppsving å så banke på med kort frist til ex dato :) den som lever får se
1913
09.03.2021 kl 11:13 3096

Denne meldingen er vel nesten å regne som en ex-dato. De som vil inn og ta del i SBX/GM eventyret før børsnotering må uansett inn før 23 mars. Kommer denne meldingen fordi de ønsker en kjapp oppsving før ex-dato settes med kort frist, eller lar de alle få god tid til å kjøpe seg inn og setter ex-dato til 19. mars? Spennende å se hvordan dette utvikler seg i hvert fall:)
Frodon
09.03.2021 kl 10:14 3151

Hehe, jupp ;) Trenger bare en raskt liten dupp langt ned, loool.
Frodon
09.03.2021 kl 09:59 3202

Egentlig håper jeg mest på at GM aksjen flopper første dag ved notering, så vi kan fylle opp med aksjer direkte i selskapet billigst mulig ;)
canarias
09.03.2021 kl 09:33 3278

Enorm oppside for oss som er med fra starten på dette 10årets megatrend
Slettet bruker
09.03.2021 kl 09:31 3278

Stimulussjekken bør komme i god tid før det. Da kommer trolig mange millenials å putte dem rett i grønne aksjer, og vi får en bølge som når helt til Norge
Redigert 09.03.2021 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.03.2021 kl 09:17 3320

Det var på tide! Får håpe nedgangen i grønt sektoren er ferdig innen 23 mars ;)
Slettet bruker
09.03.2021 kl 09:02 3392

Denne Rebrandingen er jeg også veldig nyskjerrig på. De har ikke sagt hvilket selskap som skal rebrandes, Seabird eller Green Minerals? Men tror da det er Seabird siden Green Minerals nylig har fått et "brand". Men hvis dette også inkluderer en fusjon med en samarbeidspartner så kan det jo gjelde Green Minerals, syns bare det var litt tidlig men vi vet ikke.

Mest av alt håper jeg på at SBX blir konsolidert med et større selskap, f.eks Shearwater.
Shearwater sammen med Seabird blir etter antall vessels verdens største selskap innen seismikk til sjøs. Nesten dobbelt så stort som PGS og nesten like stor som alle andre selskaper til sammen inkludert kinesiske BGP og COSL.
Redigert 09.03.2021 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2021 kl 08:46 3444

Endelig har vi en dag. 23 mars. Eventyret kan begynne.

Tid for surfing på tidenes monsterbølge.

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Energy-Transition-Leads-To-Higher-Oil-Prices-Metals-Shortage.html

"A 500-percent increase in demand for anything is certainly good news for investors in that thing, so bullish times are ahead for metals and minerals investors as the prices of base metals such as copper and nickel rise"

Godt man har et bet på denne allers største megatrenden i Oslo da. Meget komfortabelt å ha denne som sin største post.

Ps Var det noen som sa tyske horder? Er det noen som tror på anbefaling i Der Aktionär? Allerede nå har de begynt å hausse Deep Green som begynner trades slutten av første halvår. https:
//www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/deepgreen-loest-dieses-unternehmen-das-batterie-problem-20226929.html

Raske tidoblinger sett i hydrogen, sol vind kan fort bli småtterier i forhold.
TheSceptic
09.03.2021 kl 08:45 3390

Har troen på dette, nå har vi sittet lenge på gjerdet å ventet på lysningen i horisonten :)
Spennende hva de legger i ‘’rebranding’’ av sbx, om det bare er snakk om navne bytte og hva de skal drive med eller skal vi spekulere i at partnere kan være på G? Time will show
Jangus
09.03.2021 kl 08:22 3443

Seabird Explorations datterselskap Green Resources har søkt om notering på Euronext Growth med første handelsdag på eller rundt 23. mars. Seabird eier 76,39 prosent av aksjene i Green Resources og intensjonen er å distribuere 3 millioner aksjer til aksjonærene, fremgår det av en børsmelding tirsdag.

En ex-dato for distribusjon vil annonseres om kort tid, står det i meldingen.

I slutten av november ble det gjennomført en rettet emisjon i Green Minerals, hvor det ble hentet 30 millioner kroner.
TheSceptic
09.03.2021 kl 08:15 3468

Ser utifra melding i dag at første handelsdag GM vil være 23 Mars
Er vel ikke farlig å si at man kjenner lukten av ex dato da? :)
Redigert 09.03.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2021 kl 15:25 3689

Her er det bare å være iskald. Samme i EMGS forresten. Strikken er spent til bristepunktet, personlig tror jeg det er snakk om dager før takeoff. I begge nevnte har jeg solgt like før brå oppgang før: ikke gjør det. Bare ikke gjør det. Utrolig mye mer forsmedelig enn å få skrellet noen prosent. Vesentlig kursbevegelse her er 40% og oppover, de trappetrinnene vil man ha med
Redigert 08.03.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2021 kl 15:02 3690

En ny kontrakt mens vi venter på denne ex datoen hadde ikke skadet.
Håper da det kommer en serie av kontrakter like etterpå.
BoatUp
08.03.2021 kl 14:33 3729

Det kommer, det kommer. Ser folk selger nå, men det er nok erklært ex. Dato i løpet av uka. Helt fjernt å hive kortene sine nå hvis man ikke gjorde det på 14kr
Benja1983
06.03.2021 kl 11:46 4193

Var vell for å lage ett poeng av at kundene til seismikk selskapene ikke bare godkjenner hvilke båter som helst og at de som får jobb er de med god track record. Ergo har vært på jobb siden 2014 og ikke i bøyen.
Slettet bruker
06.03.2021 kl 11:38 4208

Hvorfor blander du plutselig Polarcus inn i dette?
Benja1983
06.03.2021 kl 11:16 4229

Voyager lagt i batam siden slutten av November? Barents har ikke jobbet med seismikk siden 2014? Er vell ikke oljeselskapenes favoritter vi snakker om? Polarcus mistet kontrakten med ENI i Malaysia da de ikke klarte å chartre inn en båt som fylte klientens krav tidsnok til å gjennomføre jobben. Har troen på Mineraler, har lite troen på menneskene som per dags dato er i SBX.
Slettet bruker
06.03.2021 kl 10:49 4271

De eier 3 ja men har har hatt relativt god utnyttelse på Voyager som de leier og Nordic kan sette i arbeid på kort varsel da den er ferdig rigget.
Geo Barents er nesten ferdig rigget og det blir fullført straks de får kontrakt så den kan også mobiliseres på kort varsel.
Benja1983
06.03.2021 kl 10:22 4300

6 båter? De eier vell 3 selv, der kun 1 er rigget for øyeblikket. De 3 siste på flåtelisten er charter båter der de må ka kontrakter som dekker både det SBX skal betale eierne, pluss til å dekke sitt eget utstyr som skal mobiliseres ombord. Her vil alle som eier egen skip og seismikkpakke stille før i køen?
Slettet bruker
06.03.2021 kl 10:06 4307

Det kommer masse updates. Først cut off date og så noteringsdato. Deretter samarbeidspartnere innen mining og subsea.
Ellers kan vi forvente at Green Minerals blir fusjonert med lignende selskaper som vil drive kursen til himmels.

Letingen begynner nok ikke før i 2023 og da kan Green Minerals leie Petrel fra Seabird med mega rater.
I mellomtiden kommer de til få leid ut Petrel til EMGS. Dette skjer straks EMGS får landet en ny kontrakt. EMGS kontrakter kan være veldig lange. Så når først EMGS leier Petrel kan vi regne med at den blir konstant aktiv i mange år fremover.

Gleder meg til den tiden kommer når Seabird får ALLE vessels i jobb. Totalt 6 vessels og ikke 1 - 2 som vi har sett den siste tiden. Det kan komme tider da de også må leie inn ytterligere kapasitet. Å kjøpe flere vessels er helt uaktuelt men de kan selvsagt selv bli oppkjøpt av Shearwater og da blir det mangedobling fra dagens nivå,
Redigert 06.03.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2021 kl 09:05 4369

DeepGreen CEO, Gerard Barron, explains:

“The reality is that the clean energy transition is not possible without taking billions of tons of metal from the planet. Seafloor nodules offer a way to dramatically reduce the environmental bill of this extraction. We are getting into this industry with a deep commitment to ocean health and a clear stop date in mind.

“The plan is simple: produce better metals to supply the EV transition, while building up enough metal stock to stop extracting from the planet and enable society to live off recycled metals.”

Kiv og strid er naturens orden, selv om ordelaget her er Lan-vennlig millenialmykt. Havet er stort og det er plass til flere spillere. Spennende å se hvordan det nå fester seg konsensus om havbunnmineralers nøkkelrolle i det grønne skiftet.

Forventer dog snarlig update fra SBX/GM; hva jobbes det med? Var det noe med et stempel så få det endelig på!
Benja1983
06.03.2021 kl 07:31 4478

SBX/GM - har en følelse de er litt for lite, litt for sent. Andre har allerede sikret seg boreskip og skikkelig arbeidsplattformer når O&G har lagt med brukket rygg. Green Minerals trenger litt mer utstyr enn 2 x 3000 DWT skip om de skal dra volum med potensielt materiale fra havbunnen. https://www.offshore-energy.biz/deep-sea-mining-deepgreen-merging-with-soac/
Slettet bruker
02.03.2021 kl 08:59 4912

https://www.mining-technology.com/features/under-the-sea-could-the-seabed-provide-the-resources-for-a-green-future/

Ingen grunn til å se på dette som en mulighet som muligens materialiserer seg i en fjern fremtid: letearbeidet bør begynne nå, og i midten av tiåret vil noen ha blitt rike også på opphentingen.

Tror vi spillere som Elon Musk bare driver med snakk?

"The question of how to get these minerals in sufficient quantities, and in an environmentally and socially ethical way so as to not undermine the purpose of the green transition, has been a weight on the shoulders of miners, clean technology companies, and EV manufacturers for a good while now. Just this year, Tesla CEO Elon Musk has pledged “a giant contract” to any company able to extract large quantities of nickel sustainably"


Mange mener World Economic Forum alltid får viljen sin; ref The Great Resett. Uten at tilgangen på disse materialene økes med 500% blir det intet grønt skifte. Når politikerne forstår hvilken stjerne i margen og påfølgende karierremuligheter som venter fra Klaus Scwab og gjengen, ved å bevilge penger til utvinning av grønne mineraler, blir feks de 50 milliardene til elektrifisering av sokkelen småpenger.

"As the demand for ethically-sourced battery metals grows faster than supply can keep up, the seabed could be a new frontier, with deep-sea mining potentially unlocking scores of unexploited minerals essential to the green transition. We look at how a new initiative from the World Economic Forum may help towards resolving environmental and regulatory issues before widespread seabed mining can begin.

It’s no secret that battery metals – the likes of graphite, lithium, and cobalt – are integral to the world’s green transition, and we need more of those minerals quickly if we are to successfully decarbonise industries and economies around the globe. Estimates by the World Bank suggest a necessary production increase of almost 500% by 2050 to satisfy the growing demand for these materials across EVs, renewable energy systems, and more – all while keeping global average temperature rises below 2°C.

Fortunately, the sea could well be a saviour. Cobalt crusts, layers on the seafloor, contain large amounts of cobalt, nickel, manganese, and other metals that could potentially exceed the resources contained in land deposits.

The deep seabed has an estimate of cobalt ranging from six to eight times the base reserves, so it’s quite large quantities,” says Yeh. “And as with any extractive industry, there is both opportunity and risk with these minerals. Certainly on the one hand, reports show this could be a cheaper and less carbon-intensive mineral source."

Blir Norge ledende på dette? Også opphentingen kan i noe monn begynne alt nå:

"The Cook Islands, for instance, regulates its burgeoning seabed minerals industry through the Seabed Minerals Authority. In late 2020, Cook Islands Prime Minister Mark Brown announced that companies interested in exploring the nation’s seabed for minerals had until December to put in their Expressions of Interest.
“I, the Minister for Seabed Minerals, officially declare blocks of Cook Islands’ Exclusive Economic Zone available for exploration,” Brown said at an October ceremony"


Med bare noen hundretusener i potten er det likevel endel aksjer som over noen år kan gjøre deg velstående. Men SBX og Green Minerals er en av de få som kan gjøre deg rik. Min påstand er at oddsen for dette til og med er god. Følger du dette bør det som for meg være din største post.
Chirpieching
02.03.2021 kl 01:14 5134

GM er et laaaangtidsprosjekt og typisk en aksje som vil få seg en smell når markedet lukter økt rente (jf forrige uke). Investering her er basert på forventninger om fremtiden og en oppfatning om at selskapet ved å være en "first mover" + tilknytningen til SBX er godt posisjonert.

Det må være lov å si at GM var rimelig tynne greier da emisjonen ble gjennomført ifjor høst. Samtidig har regjeringen i mellomtiden startet arbeidet med konsekvensutredning av havbunnsletingen søik at dette er mer konkretisert og rykket nærmere. Det har også vært mer fokus på mineralmangel og havnunnsleting i tiden som har gått etter emisjonen. Det var også en liten emisjon (30 mill) og få aksjer tilgjengelige.

Disse momentene mener jeg vil bidra til en oppgang for GM når den noteres og for SBX før cut off-dato. GM har forhåpentligvis også brukt tiden etter emisjonen til å få mer kjøtt på beina. Arbeidende styreformann virker veldig solid.

Jeg tror SBX vil falle etter cut off (jf Hexagon comp). Min plan er derfor å selge SBX rett før cut off slik at jeg får med meg den GM-drevne kursoppgangen. Aksjer i GM har jeg allerede. Pga at dette er et så utpreget vekstcase vil det trolig bli gode muligheter til å anskaffe GM på en dipp på et senere tidspunkt.

SBX vet jeg lite om og kommer ikke til å holde på den med mindre det skjer noe fundamentalt. Det ser ikke veldig lystelig ut i seismikkbransjen på kort sikt.
Frodon
01.03.2021 kl 22:55 5244

Svarte jeg ikke på spørsmålet ditt? Hvis du vil fremstå som seriøs, er jeg relativ sikker på at du vet hvordan det gjøres 🤪 Men det er enklere å spille offer rolle...? Terningkast 1 på teater skolen herfra

Du kaster stein i glasshus? 😂😂

Questerre
19.10.2020 kl 18:52
Chris85, du har tydeligvis ikke peiling på aksjer.
Masse innlegg hver dag med tull og tøys
Redigert 01.03.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Questerre
01.03.2021 kl 20:03 5544

Vi klarte diskutere sak her i en drøy time før noen kom inn og måtte angripe person.
Leit at noen ikke har argumenter. Så da tar man mannen i stedet for ballen. Dessverre.
En time saklig diskusjon her må være ny rekord.
Frodon
01.03.2021 kl 19:35 5578

Kan du ikke kikke på notatene dine om selskapet når du eier aksjer? 😂😂

Gøy med nick som er super positive når de har kjøpt aksjer og når de har solgt, er alt galt med selskapet 😅 Er det ikke bedre for troverdigheten din om du bruker 2 nick?

Skal jeg late som om at du ikke vet at emisjons penger og subsidier skal sponse oppstarten i grønt markedene på børsen, frem til bedriftene eventuelt klarer å gå med overskudd eller blir en evig emisjons bedrift?
Slettet bruker
01.03.2021 kl 19:30 5549

Oppfatter ikke spørsmålet ditt helt her. Hva lurer du på? Skal du inn eller ut av SBX?
OnkelSkrue73
01.03.2021 kl 19:24 5563

Forsåvidt relevante spørsmål som umulig kan besvares med sikkerhet, og knapt nok med antagelser. Vil derfor legge til noen vesentlige spørsmål som man bør stille seg selv før man kjøper SBX og /eller GM når IPO kommer. Men først litt tall og fakta som er kommunisert og dermed kjent for de som har fulgt med;

1. Min egen antatt IPO av GM vil ligge rundt 260 MIO NOK. 20 kr x 12,9 mio aksjer.
2. Dagens verdi av mineralene på Mohns Ridge er estimert til 700 MRD NOK. Hvor mye annet som finns på NCS er definert som "verdens nest største forekomst av havbunnsmineraler"
3. Lisenser for leteboring på NCS blir tildelt i 2023.

Så noen spørsmål;

Hva tror du verdien av GM være den dagen de får inntekter om 7'ish år? Samme som idag? Da bør du finne noe annet å investere i. 10 ganger dagens verdi? Tja...maybe..sier jeg til det. 10 gangen på 7 år er vel ikke helt slemt? Når kommer vi dit? Vet ikke. Men det kommer til å gå med mange EMI'er på veien oppover som helt sikkert kommer til å gå i rykk og napp ettersom markedet utvikler seg.

Når får SBX inntekter ifm seismikk for mineral-kartlegging? Dersom GM får lisens i 2023 så er svaret 2023. Hva med andre havområder? Båtene kan jo heldigvis flyttes! :-) Fiji har verdens største deposit. Når begynner de å lete? Neste uke? 2022, 2025? Jeg vet ikke, men jeg vet at de som satser på dette markedet står i alle fall langt foran i køen når lete-lisensene skal tildeles.

Hvor stor andel av GM kommer SBX til å sitte igjen med etter IPO? Igjen, vet ikke men at de beholder majoritetskontrollen vil jeg anta. At de har godt igjen å tildele til fremtidige partnere tror jeg også.

Hvordan vil kursutviklingen i GM påvirke kursutviklingen i SBX? Blir den lineær? Neppe. Blir den påvirket positivt? Ja vil nå være mitt anslag så får andre dele sin mening.

Er du kortsiktig investor? Short FLYR. :-) Er du langsiktig så er nok SBX og GM et spennende vekstcase med (foreløpig) få alternative selskapet å investere i.

Slettet bruker
01.03.2021 kl 19:06 5619

Er helt enig i at utnyttelsen er alt for lav. Dette har irritert meg i flere år.
Men ingen trenger så lav utnyttelse som Seabird for å gå i pluss. Den dagen de har 50 prosent utnyttelse tjener de penger igjen. ved 75 prosent kan man se frem til utbytte.
Nå er det nøyaktig 4 måneder siden sist de fikk en kontrakt 2 november så jeg regner virkelig med at noe kommer veldig snart.
Generelt så går vel alle seismikk selskapene i minus nå. Ikke bare pga lav utnyttelse men også lave rater. Seabird kunne kanskje hatt høyere utnyttelse ved å solgt seg inn billigere men de har nok kalkulert med at det er de ikke tjent med.
Mange selskaper med mye bedre utnyttelse har gått på kjempesmell, bare se på Polarcus.


Redigert 01.03.2021 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Questerre
01.03.2021 kl 18:57 5624

Det er flott at hypen rundt Green Minerals har fått kursen på Seabird opp fra 3 kr til 14 kr.
Men Green Minerals er i dag et selskap med utgifter og uten inntekter å vise til.
Seismikkdelen av Seabird går dessverre også veldig dårlig. De får nesten ikke jobber og de jobbene de får, er så dårlig betalt at selskapet taper penger kvartal etter kvartal. Dette har Runar Vatne, Silvercoin, Attitude Capital og flere andre forstått, og de har solgt seg ut. Aksjonærene som kjøper mer, ligger stort sett i minus og prøver å snitte seg ned. Det er for mange seismikkbåter i markedet og Seabird klarer neppe mer enn 25% utnyttelse dette kvartalet som vi alle vet gir tap.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 18:45 5650

Selv om det er noen år til utvinningen begynner så kan du nå sikre deg billige aksjer via SBX.
Og letingen begynner lenge før utvinningen. De første lisensene er ikke så langt frem i tid.
Green Minerals vil stige og stige i verdi og når utvinngen begynner blir kursen astronomisk. Så høy at aksjen må splittes kanskje flere ganger innen da.
Questerre
01.03.2021 kl 18:03 5681

Når vil Green Minerals få inntekter? I 2031 kanskje?
Hvorfor skal man da eie aksjer i Green Minerals i 2021?
Prøv å diskutere sak og ikke person.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 17:56 5667

Sannsynligvis får vi beskjed om når det blir denne uken. Burde skje raskt når stempelet er tørt :-)
Odi.1
01.03.2021 kl 17:52 5646

Blir X dato i denne uken?