Tid for å se på å selge eller shorte Tesla ?

Slettet bruker
TESLA 27.01.2021 kl 23:48 6599

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAvxPO/teslas-omsetning-bikket-ti-mrd-dollar-i-fjerde-kvartal?utm_source=vgfront&utm_content=row-2&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

864 $ pr. aksje nå. (Tilsvarer 864 x 5 = 4320 $ pr. gml. aksje). Selskapsverdi : 819 mrd. $. $ = 8,65 NOK nå.
Dvs. 7084 mrd. NOK.

De har nok et "anti-short fond". Men om verden bestemmer seg for å go short, så ...

Mercedes har begynt å lage ELbil nå på ordentlig. Tesla kan jo ikke lage bil. De kan lage ELbil, men ikke
ordentlig bil.
Redigert 29.01.2021 kl 02:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 01:00 5125

Dagens markedsverdier bilselskap :

Tesla 7084 mrd. NOK, kurs 864 $
Toyota 2043 mrd. NOK, kurs 7528 JPY
VW 888 mrd. NOK, kurs 160,02 EUR
Daimler 644 mrd. NOK, kurs 57,25 EUR
GM 612 mrd. NOK, kurs 49,34 $
BMW 484 mrd. NOK, kurs 71,31 EUR
Stellantis (Fiat, Chrysler, PSA) 408 mrd. NOK, kurs 12,43 EUR
Honda 397 mrd. NOK, kurs 2838 JPY
Ford 366 mrd. NOK, kurs 10,79 $
Ferrari 346 mrd. NOK, kurs 171,55 EUR
Nissan 191 mrd. NOK, kurs 542 JPY
Renault 104 mrd. NOK, kurs 34,22 EUR

$ = 8,67
EUR = 10,49
JPY = 8,32
Mitsubishi, Subaru, Suzuki ?
Kinesiske merker ?
Sør-Koreanske merker ?
Andre lands merker ?
Redigert 28.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Jørgen
28.01.2021 kl 01:10 5103

Å shorte Tesla er Extreme risiko idet aksjen er dynamitt. Den kan gå i 5000 usd før du aner. Tesla er ikke bare bilprodusent. Det er et Tech selskap kanskje ett av de meste spennende nå. Eksponensiell vext. Det er batteri og energiselskap. Ja uendelig mye mer enn en bilprodüsent.
Slettet bruker
28.01.2021 kl 01:33 5067

Jeg er fullt ut klar over dette Jørgen.
Det som gjør meg litt kritisk nå, er seriøse bilprodusenters inntog på ELbil markedet.
Tesla er ute av stand til å lage slike biler. De mangler kulturen og bil-DNA'et fullstendig.
Men Tesla har big tech companys i nabolaget. Bil er ikke bare PC. Bil skal først og
fremst være bil. Jeg taler om Å SE PÅ en mulig short.
Vil ikke komme med mine private argumenter her. De slynges ikke bare ut på torvet.

Og det er to forhold her : Får vi en kurssvai ned, eller taler vi om et tidsskille ? Minst
en kurssvai ned, kan nok ....
Eiere av Tesla aksjer bør være våkne fremover.

Jeg tipper Stellantis sluker Renault etterhvert. (Har hevdet det lenge).
Og at franskmennene samler kreftene og gir bånn gass. Enten går
franskmennene lidenskapelig inn for å få det til, eller så får de det ikke
til. De burde kunne ha mulighet til å klare å lage noe bra. Men tyskerne
er grundigere, og kan bil bedre. Trekker franskmennene litt i anstendig
retning på design, så kan de få til noe bra.
Kina er på full fremferd, men mangler bil-DNA.
Storbritannia har kapitulert på bil, og blitt fraplukket omtrent alt.


Det var en gml. tråd om Tesla, men denne har admin typisk nok fjernet
pga. forlegenhet : https://finansavisen.no/forum/thread/75511/view/1498156
Redigert 28.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 17:22 4878

Ned 3,1 % hittil i dag. Det kan bli mer.
Sundancer
28.01.2021 kl 17:32 4836

Å si at Mercedes eller VW er en trussel for Tesla er det samme som å si at Blackberry og Nokia er en trussel for Apple. Tesla og Apple har satt en ny standard for design og brukervennlighet. Dessuten er de gamle bensinbil-produsentene tainted, dvs. deres omdømme er for alltid knyttet til forurensende og klimaødeleggende drivstoff. Fysjom.
Redigert 28.01.2021 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.01.2021 kl 22:06 4752

Shorten sitter fint den, opp 40% i dag. Letteste shorten i verden. Ikke sammenlign de elendige bilene med Apple sine fantastiske produkter takk.
Tigerberget
28.01.2021 kl 22:15 4771

Du har virkelig ikke skjønt det, men du er sikkert velkommen i Sissnerklubben hvis du tvil bli kvitt kapital.
Byzantin
28.01.2021 kl 22:19 4769

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan går dere fram rent praktisk når dere shorter Tesla? Kan man gjøre dette hvis man sitter på f.eks Dnb eller Nordea sine løsninger for aksjehandel?
Jørgen
29.01.2021 kl 02:41 5016

Hvis du vil tape penger kjør i vei og shorts Tesla. Tipper det er 80% sannsynlig det ender med tap. Tesla er ikke kun bilprodusent. Her er driveren neste årene Batteriteknologi og lenger kjørelengde, selvkjørende kjøretøy dvs robotisering and artfical intellegence, clean energi development solceller osv. Selskapet har ca 30% markedsandel på EV's. Globalt solgte Tesla 0,5 mill EV 2020 i og globalt var salget ca 1,8 mill. I Norge er Tesla vært blant de største markedene . Bilene er i egen klasse og selv 2013 modell S kan hamle opp med alle andre merker selv i 2020 mht ytelse og design. I Norge har vi for liten kunnskap og forståelse av aksjen. Det er min påstand da. Analytikerne i Norge har ikke satt seg inn i selskapet verdsatt til snart 1 trillion dollar. 1000 mrd usd snart. Daglig omsetning i aksjer er ca 20 mrd usd ca 3 x omsetningen av alle aksjene på Oslo Børs. Marketcap av Tesla er omtrent lik marketcap av alle Bitcoins world wide to date ! Ja shorts vei ! Bare sørg for å ha nok penger på konto til sikkerhet når banken ringer. De vil ringe , mind my words.
Jørgen
29.01.2021 kl 02:53 4997

Se på veksten i business operation. Omswtning av biler fra år til år. Underliggende verdidrivere dvs salg og produksjon av strøm samt trafikkdata til bruk i sekvkjørende kjøretøy som kommer osv. I 2020 solgte de 0,5 mill EV like mye som hele perioden 2013-2019. Eksponentiell vextkurve som det heter. I 2021 bryter de trolig 1 mill kjøretøy solgt. Om 5-10 år er dette en helt Extreme stor aktør med 2-5 mull EV pr år
Slettet bruker
29.01.2021 kl 15:03 4892

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nAvl7Q/tesla-viste-frem-ny-model-s?utm_source=vgfront&utm_content=row-r25
Dette viser at det er ikke bare bare å lage bil.
Aksjekursen skal nok ned ja.
Hvor stort er markedet for biler til 1,2 og 1,4 millioner kroner ? Og hva veier den til 1,4 mill. ?
Og hva i all verden skal markedet med en så sinnsyk akselerasjon; 0 - 100 på 2,1 ?
Dette er jo livsfarlig og drapsverktøy de luxe.
Og med det styringsopplegget og rattet er jeg skeptisk til sikkerheten.
Dette virker å være en bil for spesielt fartsfantom interesserte, og ikke for massemarkedet.
Sølvbuen
29.01.2021 kl 15:29 4873

Svaret på hva som er rett kommer frem over. Jeg er LONG Tesla og tror det er rett. Sissener og en del andre mener motsatt. Tenker SHORT. Sissner tok skammelig feil og dreit seg ut på godt norsk. Slikt bør ikke en forvalter gjøre. Hvis man tar et Bet og stikker ut hodet, vær snill og gjør hjemmeleksene. Les dere opp på selskapet! TESLA er en del av såkalt "Disruptive Innovations" med sine EV's. De går helt utenpå alt annet. Som sagt første modellen av Tesla S i 2012 er i prinsippet mer moderne enn nye EV's fra tyske premium merker idag! Ta MB, BMW eller Audi. De har ikke bedre teknikk eller ytelse enn snart 10 år gamle Tesla. Hva sier dette ? Jo Tesla er teknisk overlegne alt annet pr dato. Har vært det i 10-12 år. Derfor har selskapet også fått en slik prising og verdsettelse. Vær snill ikke skriv hva tekniske kvaliteter dagens dyreste modell er utstyr med av finesser. Volummodellen Tesla 3 ble solt i nær 400.000 stykk i 2020 og koster ca 0,5 mill nok. Omtrent samme som mange andre tyske. Snart kommer en såkalt billig utgave basert på samme understell som 3 og vil koste rundt 25.000 USD ! Da vil ikke de tyske klare å følge med. Da taper de penger på sine biler. Så ikke med Tesla pga. skalafordelene. Dvs store produsenter som Tesla nå er - har en betydelig lavere enhets kostnad. Kostnadene følger en såkalt S-kurve som Sissener burde kunne ! I say no more, just follow the share price ahead !
Slettet bruker
29.01.2021 kl 18:19 4812

Aksjen sank 3,32 % i går. Er ned 1,98 % hittil i dag.
En kan selge aksjer, for å kjøpe billigere senere.
Nå er vi på et VELDIG HØYT SELSKAPSVERDI NIVÅ.
Det er naturlig at aksjen får en stor reaksjon ned.

Noen av oss har innvirkning på aksjekursen hvis vi går inn for det.
Men vi gjør ingenting aktivt nå.
Allikevel tror jeg 7084 mrd. NOK i selskapsverdi er for høyt.
Jeg er ikke enig med deg Sølvbuen. Og hva selges av nye
biler i verden pr. år ?

En bil som gjør 0 - 100 på 2,1 sekund er et livsfarlig redskap. Og jeg
tipper minst 95 % av kundene til en sånn bil ALDRI kjører så fort
eller i nærheten av dette. Nesten alle bilister tør aldri å kjøre så fort.
Antagelig er det bare de aller færreste som tør å kjøre fortere enn
0 - 100 på under 4 sekunder. Og hva skal man med så stor hurtighet
i de aller fleste land ? Toppfartsgrensen er heller ikke særlig høy i
mange land.
De 2,1 virker bare å imponere på papiret.
Redigert 29.01.2021 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 19:46 4749

Ned 4,60 % hittil i dag. Ned 3,32 % i går. Tråden startet dagen før der.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 20:01 4723

Vi er ned 654 mrd. NOK siden trådstarten.
6430 mrd. NOK nå.
Sølvbuen
29.01.2021 kl 20:12 4701

Hei Gratis Lading. Morsomt og spennende at vi ikke er helt enig. Så i chartet nå at Tesla er kortsiktig ned, mulig det kan fortsette og vi skal teste 30 dagers MA. Mulig, Men risikoen er stor i den aksjen. Se på historisk volatilitet som er 43% på 1 måned og over 100% siste 3 mndr. En posisjon må derfor følges nøye med Stopp-loss. Jeg er ikke der. Som sagt Tesla S Plaid er ikke relevant å se på annet enn hvis du sitter som produktutvikler i MB, Audi Eller Bmw. da vet du hva du har å strekke deg etter. vi som investorer bør se på modell 3, modell Y og billigmodellen som kommer. Se på hva selskapet nå satseer på av Solar Roofs og Tesla Powerpacks/Batterier. Gratis lading var kun for de første kundene. Ifjor solgt selskapet strøm via Superchargers for ca NOK 16 mrd. Nær 2 mrd usd. Take care with your short !
Slettet bruker
29.01.2021 kl 20:22 4689

Jeg startet tråden på ren magefølelse. Gjorde ingen forutgående teknisk analyse. Påskuddet mitt kom fra
Mercedes sin produksjon av ELbil og høy selskapsverdi for Tesla.
I dag forsterket av presentasjonen av revidert utgave av Teslas model S. Med bl.a. fokus på 0 - 100 på 2,1.
Nicknavnet har ikke noe med Tesla å gjøre bare så det er sagt. Bruken av nicket er resultat av unødvendig
adminsletting av annet mer egnet nick. 16 mrd. NOK i strømOMSETNING ?

Siden trådstarten er Tesla ned 8,3 % ( i $, som den er notert i).
Diamler er opp 1,5 % (i €, som den er notert i).
Redigert 29.01.2021 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 20:46 4664

Den faller videre.
Vi var på 7084 mrd. NOK ved trådstarten. Jeg tror vi på et tidspunkt skal ned til 5000 mrd. NOK.
Den kan gå lavere enn det å. Men til 5000 skal vi nok okke som. Selv 5000 ligger himmelhøyt
over de andre bilprodusentene.

Nicket Gratis lading ble startet i sin tid for å markedsføre billig lading til ELbilene i Norge.
Nordmenn har i alle år betalt dyrt for bensin og diesel. Nå har vi muligheten for å snu
dette rundt, og få til billig lading til ELbiler i Norge. Billig drivstoff på norsk bilpark er bra.
Og ordet gratis var trukket inn for å dra dette litt lenger. Som et motargument mot å la
Europa få grabbe til seg for billig norsk strøm. Da er det bedre at vi lar norsk ELbilpark
lade gratis. Og det kan vi uten at vi hadde merket det noe særlig.
Jeg håper det blir rimelig lading til ELbil i Norge. Ingen skal få lov til å profitere grovt på å
tilby strøm til ELbiler i Norge. (Tjen penger på andre ting karer). Det er bra for norsk økonomi
om vi får til billig lading i Norge. Vi har betalt ågerpriser for petroleumsprodukter i alle år. Nå er det vår tur !

Det som er greit karer, er at dere kan leie ut ELbiler, EL minibusser, EL varebiler osv. til utenlandske
turister, og ta betalt for utleien og strømmen. Dette kan bli et fortrinn for oss. Vi har et spektakulært
land å ferdes i. Og det kan man oppleve fra bl.a. EL kjøretøy. Se etter egnede EL minibusser. Det
kan bli en hit. Da kan reisefølge reise sammen, og oppleve ting sammen. Sånne minibusser bør
gjerne ha litt plass til bagasje også. Turistene kjører fra overnattingssted til overnattingssted.
Redigert 29.01.2021 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
29.01.2021 kl 20:53 4643

JEPP se Financial Statements under Revenues - Energy generation & storage 293 mill usd første kvartal og stigende til 752 mill 4. kvartal sum 2020 1.994 mill usd det bliver ca nok 17 mrd nok med kurs 8,50. Så dette er noget mer enn hva vanlige bilprodusenter leverer...
Tenk deg hvis du en gang i fjern fremtid tenker selvkjørende kjøretøy og vi vet at det er basert på Google map og GPS signalene. Det er hva jeg har i min 2021 modell BMW X1 hybrid, sant vel. Tesla derimot har en flåte nå på 1 mill biler som hver dag samlet inn data på 100% nøyaktige posisjoner. 100 % ! Hva tor du de tenker å bruke dette til med selvkjøring som kommer ? Om 10 år sier Musk at sansynligvis alle biler har dette systemet. Hvilken bil produsent har da et Komparativt fortrinn ? Ikke BMW, MB eller Audi. Derimot Telsa som ila 2021-22 tenker jeg har en flåte på ca 2,5 mill EV's rundt i verden. Hver dag samler de inn relevant trafikkinformasjon. Dette heter Artifical Intellegence & autonom driving systems (Autopilot på norsk). Det er nok derfor Tesla S nå er utstyr med flystikke, etterom man vil signalisere at selvkjøring kommer. Teknisk er dette på plass 98 -99 %. Kun litt som mangler. Hvem andre er en gang inne på tanker om noe slikt ? Et par og de finner du i Kina. Ellers ikke. Jeg vil nesten si MB/Audi/BMW og andre er som å sammenligne Hest-kjerre med bilen og forbrenningsmotoren som dengang kom for rundt 120 år siden. Så stor er forskjellen etersom Tesla er mange år foran alle konkurrenter. Idag kom det melding at GM slutter med produkson av biler med forbrenningsmotor fom. 2035. Dvs at alle skal over på strøm. Noen har prøvd hydrogen, la oss se hvordan det ender. Toyota har krøpet til korset og skal over på strøm de også. merk at EV er ennåe i en veldig tidlig fase, men neste 10 år blir spennende. Tesla kan komme til å bli ordentlig stort ! 10 mill EV's pr år og 10% markedsandel ? Ikke umulig tenker jeg, la oss følge med. Jeg er Long som sagt.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 21:13 4607

Sølvbuen,
Er du long kan det være smart å selge på høye kurser og kjøpe på lave kurser.
Den aksjens modus er slik at den beveger seg mye opp og ned.

Mine sterke argumenter poster jeg ikke her. Og de brukes som sagt heller ikke noe sted nå.

Og som noe annet verd å nevne her : Selv oljeselskapet Exxon Mobil har visstnok nå problemer med å få lån.

Det er snakk om 3 giga batterifabrikker i Norge. (Mo i Rana, Arendal og et sted til som bestemmes til sommeren).
La oss holde dette på norske hender. Vi har fortrinn på dette her.
Vi har store mengder fornybar og ren strøm, rent vann, gode havner i smule lune fjorder med gode dybdeforhold
og innseilinger, nærhet til en stor andel av avtagermarkedet, god kvalitet på personalstab, lang og høy kompetanse
med prosessindustri, nærhet til mange innsatsvarer, egen stor skipsfart, nærhet til annen stadig mer utbygd transport-
infrastruktur og flyplass.

Det er nesten bare i Norge og Sverige batterifabrikk egner seg i Europa. Selg derfor ikke til utlandet karer.

Redigert 29.01.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Jørgen
29.01.2021 kl 21:50 4573

Oljeselskapene vil merke deg grønne bølgen neste 10 år. Vi trenger ikke 100 mill fat olje om dagen om noen år frem. Mye av dette blir erstattet med fornybart. Vind, sol og mulig hydrogen. Dermed kan oljeselskapene legge leting på vent. Pengene inkl bankene går til fornybart og bærekraft. Kjøp Rev Silicon og Aker Horizon. Spennende selskap med stort potensial. Nye Tomra ? Tomra har gått 700 ganger fra 1987. Dvs +6900%
Jørgen
29.01.2021 kl 21:52 4570

10.000 kroner har vokst til 7 mill nok. Betyr dette, noe å yenke på en fredag kveld. Tesla er ikke dårlig den heller 10x siste år omtrent.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 23:27 4498

Du må lære deg prosentregning gut. 700 gangen = 69900 %.
Har du da justert for emisjoner og utbytter ?

10X fra hvilket selskapsverdi nivå kontra Tomra ?
Redigert 29.01.2021 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Jørgen
29.01.2021 kl 23:55 4475

Du har 100% riktig, jeg bare testet deg. Glemte en null gitt. Var kommet litt langt ned i rødvinen her. Beklager. Uansett en vanvittig verdiøkning. Tror faktisk dette er hva vi kan vente av Tesla over neste 5-10 år. Dette blir meget stort og større enn både Amazon og Apple. Mye større
Slettet bruker
31.01.2021 kl 12:17 4202

Store ting er i ferd med å skje her nå.
Jeg ser ut til å være i ferd med å miste troen på Tesla. De kan ikke lage bil.
De kan lage versjoner av ELbil, men de kan ikke lage bil med sjel og ekte bil-DNA.
Tesla forstår ikke hva bil med ekte bil-DNA handler om. De er også ute av stand
til å evne å forstå det. Teslakursen skal ned, og Daimlerkursen skal opp.

Norske batterifabrikker kan bli storleverandører til europeisk bilindustri. Vent å se
folkens, store ting er på gang til å hende her. Europa burde hegne om sin bilindustri.
Og oljefondet er aksjonær i europeisk bilindustri.

Det solide konsortiet Equinor, Norsk Hydro og Panasonic (med rekvireringsmulighet
overfor Statkraft og Statnett) kan bli mulig storleverandør til Mercedes Benz på batterier.
Norges første bil var en Benz. Dette holder på å posisjoneres nå. Akkurat som vi
posisjonerte vindmøller utenfor New York city. Ingen vet hvordan det skjedde. Det bare
skjedde.

Dette er litt to forskjellige saker. Men jeg er i ferd med å miste troen på Tesla. Og
spesielt en selskapsverdi stratosfære på 7000 - 6500 mrd. NOK pr. januar 2021.
Mercedes Benz og Teslas evner til å lage bil, er to ulike verdener. Mercedes Benz
ligger langt foran. Og Tesla kan ikke ta igjen Mercedes Benz. Det er som å sette en
hvilken som helst nybegynner til å ta igjen Mozart. Det går ikke, rett og slett.
Redigert 31.01.2021 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2021 kl 20:34 4065

Tesla skal NED som et helvete i kurs.
Jeg vil ikke si hva jeg bygger på. (Her fins dynamitt altså, det er helt klart).
Det er også mulig å kjøre selskapsverdien ned til 5000. Å tvinge verdien til 5000.
Det fins mengder med atomvåpen liggende klar på utskytingsrampen for å kunne kjøre selskapsverdien til 5000.
Vi er NED 654 mrd. NOK de 2 siste børsdagene. Etter å ha startet tråden et halv døgn før det.
Og Mercedes Benz i Stuttgart som tidligere har eid 10 % av Tesla, lytter allerede. I DAG !
Men ingen vet hva som fins på utskytingsrampen.
Redigert 31.01.2021 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
31.01.2021 kl 21:35 3975

Jeg ser du er stadig negativ og det er lov selvfølgelig, men prøve å sette følelser til side og baser deg på fakta før du bestemmer salg/short eller motsatt. Hør på denne videoen og lær noen facts :

https://www.youtube.com/watch?v=NY1ReFFNuiI
Myrtroll
31.01.2021 kl 21:50 3947

hahahahåper så inderlig du shorter. Du sammenligner epler med togstasjoner, og mener togstasjonenr burde prises likt som epler. Skjønner veldig fort at ikke du skjønner faktorene Tesla prises etter. Nå til dags er det så rikelig med investorer som verdsetter å evaluere i en lengre tidshorisont enn 6-måneder -> 1 år; og klarer dermed å skjønne hvorfor tesla prises slikt det gjør idag.

At andre bilprodusenter lager elbiler har INGEN negativ påvirkning på teslas salg, ettersom demands for elbiler ikke vil dekkes, og tesla vil selge enhver bil de produserer. -> Tvert imot, vil flere andre bilprodusenter muligens kjøpe batteripakker fra Tesla i framtiden, ettersom de er best på batteriteknologi og har ett godt forsprang. (Ja, ny batteriteknologi finnes som konkurerer med tesla, men ingenting som kan masseproduseres effektivt).
Sølvbuen
31.01.2021 kl 22:18 3898

Godt det kom en likesinnet inn her - velkommen. I Norge har vi tydeligvis enda ikke helt forstått hva EV's vil bety. Vi ser bare starten og Tesla er no 1 tilbyder i markedet og pr dato såkalt markedsleder. Worldwide har det årlig vært salg av personbiler ca 80 + mill enheter pr år - noe lavere i fjor ca 68 mill tror jeg omtrentlig. Kina kommer nå voldsomt og det er primært EV's. I fjor ble det solgt ca 2 mill enheter Ev's hvorav Tesla har 0,5 mill dvs 25 % markedsandel som er ekstremt høyt. Ila 4-5 år ventes dette markedet å stige til rundt 35 mill enheter. I år har Tesla kapasitet for min. 1 mill enheter og trolig rundt 2 mill enheter om 1-2 år når anlegget i Tyskland er ferdigstilt. Mao. markedet vokser fort og Tesla er overlegne, teknisk og økonomisk (skala/kostandsfordel ved økende produksjon). Siste betyr at Tesla kan senke prisene og likevel tjene penger. Konkurrentene ikke. Teknisk er det batterier, ytelse/kjørelengde og utviklingen her. Nye batterier i fremtiden vil bli laget basert på siliusum-anoder isteden for karbon og dette gir økt energitetthet og effekt. I tillegg kommer selvkjøringssystemer og masse annet innen bl.a. energilagring og produksjon. Solceller & Powerwalls mv. Tesla er i førersete på utviklingen og setter en hel bilundstri i baksetet slik det ser ut nå. GM meldte fredag at de skal slutte med forbrenningsmotor i 2035 og satser nå på EV's. Utfordringen er at hele europeisk bilindustri ligger 5-10 år bak Tesla i utviklingen !
Sølvbuen
01.02.2021 kl 20:21 3739

Gratis Lading ; Hadde du baller å shorte ?? La oss få klarlagt posisjonen din nå.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 03:38 3478

Siden trådstarten er Tesla nå omtrent der den startet. De andre bilprodusentene har økt i kurs.
Interessant utvikling verd å merke seg. Tildels ganske mye også.
Toyota, Daimler, GM og Stellantis (Fiat Chrysler PSA) er det fart på.
Aksjekurser (28 januar i parentes) :

Tesla 858,62 (864,19) - 5,57 = - 0,6 %
Toyota 8067 (7528) + 539 = 7,16 %
VW 163,63 (160,02) + 3,61 = 2,26 %
Daimler 66,40 (57,25) + 9,15 = 16 %
GM 57,20 (49,34) + 7,86 = 12 %
BMW 69,81 (71,31) - 1,50 = - 2,1 %
Stellantis 13,69 (12,43) + 1,26 = 10,1 %
Honda 3006 (2838) + 168 = 5,9 %
Ford 11,53 (10,79) + 0,74 = 6,85 %
Ferrari 172 (171,55) + 0,45 = 0,26 %
Renault 40,44 (34,22) + 6,22 = 18,2 %
Nissan 628 (542) + 86 = 15,9 %

Min spådom er at Renault og muligens Nissan blir spist av Stellantis.
Så her har dere en gratis biff oljefondet. Det er ikke naturlig for noen
andre å spise Renault og Nissan. BMW og Stellantis er nå ca jevnstore
i selskapsverdi.
Hvis kineserne driver med masse bilmerker, tror jeg ikke det er noe
smart av dem.
Apple er i ferd med å inngå avtale med Hyundai/Kia om å lage bil.
Det er ikke lett å se for seg sammenslåing i tysk bilindustri. Men
Stellantis kan bli større. Et stort Stellantis tror jeg vil styrke
europeisk bilindustri. Tyskerne kan få etterlengtet konkurranse
og inspirasjon fra det holdet, og omvendt. Daimler har økt med 16 %
på den korte tiden. Det er sterkt. Den vil nok øke videre. De har
nylig vist nye modeller som ser lovende ut. De lager de beste bilene.
Det er kritiske tider for bilbransjen. Det gjelder nå å posisjonere seg
for fremtiden. Tysk bilindustri sover ikke i timen. Men det er muligens
grenser på kort sikt hva markedet kan absorbere av ELbiler. Det trengs
bl.a. ladeinfrastruktur. Og bilkjøper ønsker rekkevidde, kort ladetid og
mindre vekt på bilen pga. rekkevidde. Alle vet at bedre rekkevidde,
ladetid og vekt kommer. En ELbil har fordeler på det utformingsmessige.
Redigert 09.02.2021 kl 04:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2021 kl 20:33 3281

Tesla varsler selv mulig kursfall i siste video.
De kommer med Model 2 i november.
208.000 NOK (160.000 CNY) 350 - 450 KM
Sølvbuen
09.02.2021 kl 20:40 3255

Det er blitt noen rare tall på din siste liste tror jeg: Sjekk denne heller som viser at Tesla er 4xToyota nr 2 på listen. ca 1x VW SAY NO MORE ::::)

Tesla 7084 mrd. NOK, kurs 864 $
Toyota 2043 mrd. NOK, kurs 7528 JPY
VW 888 mrd. NOK, kurs 160,02 EUR
Daimler 644 mrd. NOK, kurs 57,25 EUR
GM 612 mrd. NOK, kurs 49,34 $
BMW 484 mrd. NOK, kurs 71,31 EUR
Stellantis (Fiat, Chrysler, PSA) 408 mrd. NOK, kurs 12,43 EUR
Honda 397 mrd. NOK, kurs 2838 JPY
Ford 366 mrd. NOK, kurs 10,79 $
Ferrari 346 mrd. NOK, kurs 171,55 EUR
Nissan 191 mrd. NOK, kurs 542 JPY
Renault 104 mrd. NOK, kurs 34,22 EUR
$ = 8,67, EUR = 10,49, JPY = 8,32

Aksjekurser 8. februar (28 januar i parentes) :
Tesla 858,62 (864,19) - 5,57 = - 0,6 %
Toyota 8067 (7528) + 539 = 7,16 %
VW 163,63 (160,02) + 3,61 = 2,26 %
Daimler 66,40 (57,25) + 9,15 = 16 %
GM 57,20 (49,34) + 7,86 = 12 %
BMW 69,81 (71,31) - 1,50 = - 2,1 %
Stellantis 13,69 (12,43) + 1,26 = 10,1 %
Honda 3006 (2838) + 168 = 5,9 %
Ford 11,53 (10,79) + 0,74 = 6,85 %
Ferrari 172 (171,55) + 0,45 = 0,26 %
Renault 40,44 (34,22) + 6,22 = 18,2 %
Nissan 628 (542) + 86 = 15,9 %
$ = 8,50, Euro = 10,24, Yen = 8,08

Sølvbuen
09.02.2021 kl 20:43 3250

Tesla er 10 X VW ... De har null sjanse i tdien fremover. De tyske vil ikke klare å konkurrere med Tesla i pris når Tesla 2 kommer for rundt 200.000 nok. Det ser du håper jeg. Tesla tjener penger på en slik bil, ikkje de andre nei. Bare de kinesiske.
Marketwatch
09.02.2021 kl 21:58 3191

Og alle oss som trodde Tesla var et grønt selskap, og så går de hen og kjøper Bitcoin. Hva gjøre alle fondene nå,
som konkurerer om å være grønnestmulig?
Slettet bruker
10.02.2021 kl 18:16 3081

Tesla faller. Trøbbel i Kina. 811 USD nå.
Slettet bruker
17.02.2021 kl 19:50 2892

Nå 781 $.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 20:04 2715

Nå 742 $
doctor
22.02.2021 kl 21:25 2652

Veldig interessant dsikusjon. Tesla var banebrytende men har (som diu sier) ikke bil DNA. Masse problemer (har selv hatt 3 Teslaer), dårlig service og en utrolig dårlig finish. Bil er bil, alt maset om high tech, FSD osv vil nok fade away etterhvert som virkeligheten går opp for hvermansen. FSD krever en helt ny lovgivning, regulering og infrastruktur. Michael Burry spår Tesla til 60-70 og påstår at ARK er værre enn Lehman.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 21:38 2625

Nå 718 $.

Og kinesiske ELbusser er visst noe dritt.
Volvo-busser produsert i Kina er dårlig. Mye plast. Og mye som løsner.
BYD lager visst busser og de er visstnok ikke bra.

Vi bør følge med på bilaksjer folkens, for å bedre forstå verdensøkonomien.