GAMESTOP - SHORT SQUEEZE. FORTSETTELSEN

Yngling ØH
REDDIT 28.01.2021 kl 02:16 97404

For de som ikke har fått det med seg ennå: Investorer som har diskutert aksjer på Reddit begynte å dele informasjon om at de kjøpte aksjer i shortede selskap. Alle små kjøp har medført enorm avkastning på aksjene, fordi shorterne ble tvunget til å kjøpe aksjer i markedet, sammen med alle småinvestorene som har kjøpt aksjer. Kursene har gått flere hundre prosent i løpet av noen få dager. Shorterne kom i det som kalles en "short squeeze"
Se f.eks her:
https://www.cnbc.com/2021/01/27/reddit-group-wallstreetbets-behind-massive-gamestop-amc-run-ups-goes-private-invitation-required.html
https://eu.usatoday.com/story/money/investing/2021/01/27/short-squeezes-what-to-know/43360347/
https://www.barrons.com/articles/another-gamestop-here-are-the-next-10-most-shorted-small-caps-51611688092
https://e24.no/boers-og-finans/i/JJlMqR/heftig-kamp-rundt-videospill-aksje-ute-etter-en-knockout


Er det noen her som har kastet seg på andre av de mest shortede aksjene?
https://www.barrons.com/articles/another-gamestop-here-are-the-next-10-most-shorted-small-caps-51611688092

Tenkte jeg forsøker meg på Macerich Company...

Selv om kursen har gått en del, så har ikke volumet tatt seg opp vesentlig, som indikerer at shorterne sitter ennå.
Om det er flere som kaster seg på, så tvinger man shorterne til å kjøpe aksjer i markedet for å dekke inn shorten sin.


Om du ikke har vert borti short posisjoner tidligere:
En som short en aksje, leier aksjene fra andre investorer for en liten sum i forhold til den faktiske verdien på aksjene. Aksjene avtales levert tilbake senest innen en gitt dato. Med det samme du låner aksjene blir de solgt i markedet til markedspris. Dersom kursen på aksjen dobles, så har den som shortet aksjen i praksis tapt alle pengene som ble investert. Om kursen fortsetter opp kan tapene bli uendelig store.

For eksempel (forenklet):
La oss si at du har 110 mill kroner. Du garanterer shorten din med 100 millioner.
Du leier 1 mill aksjer til kurs 100 kroner stk. Du betaler f.eks 10 kroner pr aksje for å låne aksjene i ett år.
Med det samme du får aksjene selges aksjene i markedet.
Dersom kursen faller til 50 kroner kan du kjøpe aksjene i markedet for 50 kroner, og cashe inn 50 kroner pr aksje i profitt, minus utgiften du har hatt med å leie aksjene.
Dersom kursen stiger til 500 kroner, må du kjøpe tilbake aksjene du solgte for 100 kroner for 500 kroner. Plutselig må du ut med 500 mill, mens du kun har 100 mill.

I det øyeblikket posisjonen din går i minus, får du noe som kalles en "margin call", der meglerhuset du bruker krever at du dekker inn shorten din og kjøper aksjer i markedet for å nullstille posisjonen. (Vanligvis vil de gjør det før du har brukt opp alle 100 mill). Når aksjene stiger så raskt som disse Reddit-kjørte aksjene som blir angrepet nå, så rekker ikke shorterne å få solgt. Hvem vil vel selge når de vet at shorterne må ut, og de må ut gjennom å kjøpe MYE aksjer i markedet.
Aksjene til shorterne blir så tvangssolgt, til stadig høyere kurser. Både Reddit-investorer og shorterne kjøper aksjer med begge hendene, og en ordentlig shortsqueeze oppstår, med enorm økning i aksjekursene.


Redigert 29.01.2021 kl 05:57 Du må logge inn for å svare
EcstasyofGold
30.01.2021 kl 23:22 5049

God kveld godtfolk.
Vil si at jeg elsker det som skjer og håper dette bare er starten. Jeg kom inn i markedet i april etter å ha vært borte siden dot.com boblen sprakk. At markedet er manipulert er det full enighet om, ref innsidebørsen, berettiget dårlig omdømme av Oslo børs(selv om det har gått noen år siden dette var norm, så er det definitivt tilstede fortsatt). Om det går an for meg "fattigfolk" å tjene penger, ja det er tilstede, men (for meg) er det åpenlyst at det er de rike gutta som virkelig tjener penger på børsen.
Jeg velger nå å legge DD og hue et annet sted enn egne investeringer(opp ca 60% og det er jo bra). Selger alt på mandag(ca 500K) og går all inn for å tape alt for den gode sak. Dette kan være episk.
Jeg håper dette fører til at hedgefond bla, blir regulert til beinet. Har selv stor familie på Island som mistet all pensjon og mestepartarten av sparepengene i 2008 som følge av de samme "gutta" r/wallstreetbets er ute etter nå. Slik jeg ser det, håper jeg dette er revolusjonerende, tipper vi får svar ganske raskt. Uansett, skaden er skjedd og noen burde gå i fengsel(ikke at det skjer).Bla Robinhood stoppet all kjøp i en aksje. De som hadde den fikk bare selge...(en ting er å stoppe kjøp og salg, som er greit) Nei, markedet er ikke så fritt som vi tror(ønsker) det skal være, og bra at det opplyses og legges vekt på.
Etter mitt syn , vil dette bare være positivt for markedet på lang sikt. Det vil komme mottiltak som vil prøve å feie det under teppe, men nå er ballen i bevegelse og vanskelig å stoppe.Spennende tider.
Redd for at dette kan bevege børsen en tid også. Kan hende reglene må skrives om. Tiden får vise.
See you on the other side...?
Redigert 30.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
30.01.2021 kl 23:49 4994

Spenstig! Jeg har endel AMC, CTRM og noen GME, kommer og fylle på til mandagen i alle tre.

💎🙌
pengex
31.01.2021 kl 00:11 4946

JF er ganske kjent for å låne ut aksjer til shorting. Spesielt dersom han vil ha billig inngang senere selv.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 01:09 4798

https://isthesqueezesquoze.com/

as of January 31,
the squeeze has not been squoze.

the situation (1/29 10 AM ET):
short interest: 75.54% of float by Ortex, 113.31% of float by S3 Shortsight

dessuten, wallstreetbets brukermasse teller nå 7.1m over helgen. det er fortsatt liv laga her.
Redigert 31.01.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Amore
31.01.2021 kl 01:23 4731

Naked short har forgått på OSE i lange tider uten å bli straffet- Tapte sjøl noen mill på Tandberg- Ingen ble straffet- Dette var ca mellom 2000 og 2005 Naken short kunne bevises- Bare i løpet av noen få minutter ble det solgt mange ganger flere aksjer enn det var i selskapet Aksjen gikk fra kroner til ører på et blunk-
Dubois
31.01.2021 kl 01:27 4726

Håper du taper alle pengene, når man går inn i aksjemarkedet med viten og vilje å kun styres av følelser så har man fortjent å tape alt. Pyramidetspillet på Reddit kommer til å føre til nettopp det. Det store flertallet taper penger, igjen og igjen. En gjeng med uvitende tradere som trader etter TA skal liksom reformere aksjemarkedet. Hva er egentlig galt med å shorte selskaper som ikke har livets rett?
EcstasyofGold
31.01.2021 kl 01:45 4694

Helt riktig. Tror dette bare er starten. Wallstreetsbets har fått ca 2 mill nye brukere over helgen(bare hva jeg har hørt, sjekk ut selv). Håper på "gamechanger", litt naivt av meg tror jeg, men skitt fiske.
Alle som har fulgt med litt fra sidellinjen ser jo urettferdigheten, er det ikke bare et spørsmål om tid før massene blir lei?
Liker ordtaket " They got the guns, but we got the numbers"
Blir nesten konspiratorisk og derfor tatt useriøst enn så lenge.
Spørsmålet til leser blir:
Hva vil du skal skje?
- Jeg vil ikke at store finans
institusjon får penger av staten for så å gi de pengene videre som bonus selv om de er ræva til å gjøre jobben sin (ref 2008 USA, sjekk ut selv)
- Jeg vil ikke at analyser er kjøpt og betalt.
- Jeg ønsker at det skal være et fritt og åpent marked fritt for vennetjenester, innside info og satans oldemor som flytter nærmere og nærmere for å "høre" bedre. (Naivt, jeg vet)
Men, det har aldri vært verre enn det er i dag. Greit nok Oslo børs er ikke så ille. Hold deg unna alt Spetalen tar i så unngår du det åpenlyse, men det skjer hele tiden, i alle selskaper og du kan brenne deg selv uten å merke det.
Tipper dette "opprøret" blir slått ned snart og vi går videre med status quo. Det er bare det at det vil ikke gagne mannen i gata. Han må ta denne fighten, før heller enn senere.
Jeg stiller med alt jeg har på mandag. Vil uansett ikke ha pengene mine i et spill jeg ikke kan vinne.
"De" kaller seg selv retards. Jeg har ønsket å bli en dum gris i lang tid(ref: Sokrates)
Jeg er hjemme. Fight the power!
EcstasyofGold
31.01.2021 kl 01:50 4689

Ja så bra. Elsker at folk vil at man skal mislykkes. Har aldri følt selv å ha slike tanker om andre, men det er jo veldig motiverende å få slike meldinger selv.
Dubois
31.01.2021 kl 02:01 4690

Dere ødelegger aksjemarkedet, selvfølgelig vil jeg at det skal mislykkes, dere vil fjerne alt fundamentalt fra aksjer og gjøre aksjemarkedet om til bitcoin.
Dubois
31.01.2021 kl 02:05 4685

Markedsverdi betyr ikke noe for dere, aksjekursen er kun et tall som aldri kan bli høyt nok. Dere er sinte fordi dere ikke klarer å time aksjemarkedet, så dere vil lage bevegelsene selv.
EcstasyofGold
31.01.2021 kl 02:07 4679

Og du Dobois, hvis du er inspirert av den store W.E.B. Du Bois bør du også forstå at store sosiale endringer krever tid, men at de er "vinnelige" på sikt.
EcstasyofGold
31.01.2021 kl 02:09 4676

Du har plutselig satt meg i en bås jeg ikke hører hjemme merker jeg. kanskje bedre for deg å lese uten å svare?
Dubois
31.01.2021 kl 02:10 4675

Det virker mer som om det er destruktive algoritmer som er problemet, men 80% av alle handler på wall street er gjort av algoritmer. Så det løpet er kjørt for lengst.
EcstasyofGold
31.01.2021 kl 02:13 4673

Enig. jeg mener det som skjer på wallstreetsbets er en motgift på det + mye annet. Det er en reaksjon på at det ikke er som det burde være. Sunt mener jeg, tape alt mener du uten å vite noe. Merkelig reaksjon mener jeg, men vil kan ta den på systemet den og.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 02:15 4394

Obs! Skal ikke se bort i fra at NYSE foretar seg noe. F.eks. en 30-dagers pause: https://www.barrons.com/articles/gamestop-trading-should-stop-for-30-days-says-state-securities-regulator-51611768563?mod=article_inline. Jeg er enig i alt du skriver, men vær forsiktig likevel!
Dubois
31.01.2021 kl 02:17 4386

Løsningen er ikke å skape gigantiske bobler som tesla gamestop osv. Det fører bare til store tap for vanlige personer. Ikke gjøre noe du kommer til å angre på.
espetalen84
31.01.2021 kl 08:14 4209

Står det ikke i første setning i boka at man risikerer et uendelig tap om man går short?
Spydspiss
31.01.2021 kl 09:13 4119

Det er etter læreboka og helt riktig, men disse hegde-folka har så mye penger og har fritt talerom i økonomiske medier at de tradisjonelt har manipulert markedet til deres egen vinning. Men de henger ikke med og har ikke talerør i disse nye sosiale mediene som f.eks Reddit, spillet har endret seg de har blitt tatt på senga, jeg digger det og tror bare dette er starten. Det er klart at en vet ikke hvordan dette ender, men jeg satser litt. 💎🙌🦍🍌🚀🚀
Redigert 31.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
MwilliamM
31.01.2021 kl 09:49 4029

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg i morgen og resten av uka. Hadde kanskje vært typisk om det bare dabbet av og de store gutta vant, men ser ikke ut som vi er der. Hvertfall ikke enda. Redditgruppen hadde 2.2 millioner brukere på torsdag, nå har den 7.3 millioner! Det er nesten HELE Norges befolkning på 3 dager det. Sier litt om interessen. Og historisk sett skal man ikke undervurdere store folkemengder... Tviler på at alle disse folka kjøper seg inn i GME, men uansett et lite tankekors. Hvis man ønsker å oppnå noe mer med dette tror jeg folk gjør best i å ignorere andre aksjer som AMC og NOK, og heller legge det de vil i GME. Det er det som er poenget. GME eller ingenting. Det er GME som er shortet og jukset med til den store gullmedaljen her. Alt annet er nok bare støy og distraksjoner.
Redigert 31.01.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Keste69
31.01.2021 kl 10:07 3985

Delvis enig, jeg mener det handler om to aksjer. Ja det startet med GMC og der det har foregått lengst. Her er shorten satt på 123% av fri flyt aksjer og det er dømt til å stige da de skal dekke seg inn pga det er ikke tilgjengelige aksjer til shortere å hente. AMC har jeg fulgt med de siste ukene, her er shorten øket bare siste dagen fra 79% til 85%, og det på «relativ» lav pris. Det skal ikke mye til før denne er i akkurat samme situasjon som GME. Det kjekke med det hele er at pga prisstigningen har AMC kvittet seg med en del gjeld og er finansiert gjennom hele 2021, så konkurs for de er utelukkende nå. Om kursen fortsetter å stige og de gjør noe lignende lengre oppe så har de en sterk finansiell bok og dermed vil være i stand til å gå bra i mange år og shortere vil gi opp. Her er prisen såpass lav at det spiller ingen rolle enda. AMC har vært høyere på gode år en prisen er pr dags dato. Har selv kjøpt mye på 8,68 og kommer til å handle mye på Mandag. Denne er i startgropen, en sidekick til slaget i GME som er hovedoppslaget.
Qubase
31.01.2021 kl 10:18 3935

Det er $GME og $AMC som gjelder.
De som ikke var med fra starten på GME skal nå laste opp med $AMC, ut ifra dette forumet på Reddit blir det trangt i dørene til mandag:
https://www.reddit.com/r/WallStreetbetsELITE/
Men mange gale amerikanere her som har helt urealistiske forventninger til hvor mye AMC vil stige nå, men skal vel ikke undervurdere massene.
Uansett, det er veldig interessant på sidelinjen, se på momentet og ikke minst se hvordan usikkerheten sprer seg i resten av markedet.
pengex
31.01.2021 kl 10:27 3902

Det er nok bare å venne seg til slike bitcoin tilstander i markedet. Det er blitt nokså skjevt fordelt og har vært det en stund nå. Vi har jo praktexempler her hjemme også der akrobatene kjører kurser den veien de vil. Med velsmurt hjelp fra "betalte analyser" av div meglere.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 10:41 3880

Noe tjener enorme summer på denne «folkebevegelsen»
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/01/30/7617089/34-ar-gammel-finansradgiver-er-mannen-bak-gamestop-bevegelsen

Det er morsomt at hedgefondene og shorterne får kjørt seg og taper store summer, men det er likevel ikke annet enn haussing og kjøp og hold strategi dette her.

Det er vanskelig å forstå hvorfor mange ungdommer nå mener å være en del av et opprør.

https://www.dn.no/teknologi/ung/gamestop/bors/de-norske-20-aringene-har-kastet-seg-inn-i-gamestop-opproret-vil-kjempe-mot-makten/2-1-954041

De visste vel knapt hva et hedgefond var for bare noen uker siden.
Redigert 31.01.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
31.01.2021 kl 10:57 3834

Det kan være muligheter i Dogecoin og, der snakkes det om 1$ den ligger ca på 0,028$. Hvem vet, men Musk twitrer kryptisk om den
Slettet bruker
31.01.2021 kl 11:01 3852

Har lest litt på Reddit og ser at flere tar haussing til et nytt nivå. Å kjøpe Billboard annonsering for å oppmuntre til kjøp og hold er jo hilarious som de sier der borte.

De har begynt med donasjoner også. Det samme hadde vi her på forumet for en god stund siden. Husker ikke hvilket selskap det var.

Forretningsideen er jo den samme som her på forumet: Få andre til å kjøpe og holde og selg selv når du mener toppen er nådd.
Redigert 31.01.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
MwilliamM
31.01.2021 kl 11:02 3849

Men dette blir jo helt utenfor poenget med GME saken... Kjøper man Dogecoin, eller annen krypto, i denne sammenhengen har man misforstått poenget.
Dubois
31.01.2021 kl 11:09 3826

Personlig ville jeg mest sannsynlig aldri shortet fordi oppsiden er begrenset til 100% og nedsiden er uendelig så risk/reward er elendig. I feks REC så man hvordan shorterne ødela kursen i en allerede underpriset aksje. Men er det tilfellet i gamestop? Jeg vet ikke hva mcapen til gamestop var men det virker mer rasjonelt å shorte gamestop og tesla enn å kjøpe. Det er bedre å utnytte det faktum at det blir skapt kraftig underprisede aksjer.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 11:36 3742

Gamestop er net cash med 100 mill usd. De fleste av butikkene deres hadde fri cashflow før Corona. Nå skal de bli digitale og har fått en storfisk som eier som har ekspertise på dette. Tro hva du vil men det var fundamentale grunner for at gamestop ikke burde vært shortet.

Og jeg har NULL sympati med robothorene på wall street!
Dubois
31.01.2021 kl 11:46 3704

I en rasjonell verden skal ikke gamestop være i soleklar ath, ikke engang inærheten av tidligere ath. Det er ikke synd på hedgfondene som taper penger, men alle inkompetente amatører som kommer sist inn i pyramidespillet, de som er dømt til å tape.
Spydspiss
31.01.2021 kl 11:50 3690

Det er selvsagt ikke det samme, men den har Reddit og Musk som drivere bak seg og kryptovaluta er opprør mot banker osv
MwilliamM
31.01.2021 kl 12:00 3650

Ja, men det blir jo bare en måte å tynne ut kapitalen hos småsparerne i dette tilfellet da. Hvis man vil skade stormakten og hedgegutta kjøper man GME, ikke noe annet. Det er jo også der gevinsten KAN bli størst. Kan også bli tap, men gøy så lenge man faktisk kan tape det man legger i. Og det tror jeg folk flest her kan. I motsetning til noen på reddit som påstår de tar opp lån og selger alt for å bli med...
Dubois
31.01.2021 kl 12:15 3604

Gamestop er ikke verdt mer enn 16$, og noen idioter kjøper den over 300$, crazy verden.
Redigert 31.01.2021 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
31.01.2021 kl 12:17 3599

Snart Game over!
Staffanstorp
31.01.2021 kl 12:19 3592

The stock value has nothing to do with Gamestop as company. Shorters must buy stocks back to cover shorts and there is not enough stocks on the market to do so.
espetalen84
31.01.2021 kl 12:24 3567

Ingenting urasjonelt med Gamestop sin pris, det er faktisk 101 supply and demand
Dubois
31.01.2021 kl 12:31 3546

Neinei, Ingenting irrasjonelt med gamestop sin kurs, den handles bare 20x egen verdi.
Dubois
31.01.2021 kl 12:36 3549

« "The guys buying it at $300 think some greater fool will buy at $400, and so far the greater fools keep showing up," he said. "It's a pyramid scheme."»
Yuri_Milner
31.01.2021 kl 12:44 3530

Spennende uke i vente. Voldsom økning på reddit-gruppa over helgen, og svært mye snakk om GameStop overalt nå. Tror FOMOen slår inn for fult. Men det gjenstår å se. Det skal visst enda være over 100% short, så en VW-squeeze er ikke utenkelig.
SoLong
31.01.2021 kl 12:52 3487

Dette har ingen ting med investering å gjøre. Dette er stormingen av Wall Street. Og nasjonalgarden kan ikke stoppe dem.
https://www.youtube.com/watch?v=R8JX005MZeE