GAMESTOP - SHORT SQUEEZE. FORTSETTELSEN

Yngling ØH
REDDIT 28.01.2021 kl 02:16 97680

For de som ikke har fått det med seg ennå: Investorer som har diskutert aksjer på Reddit begynte å dele informasjon om at de kjøpte aksjer i shortede selskap. Alle små kjøp har medført enorm avkastning på aksjene, fordi shorterne ble tvunget til å kjøpe aksjer i markedet, sammen med alle småinvestorene som har kjøpt aksjer. Kursene har gått flere hundre prosent i løpet av noen få dager. Shorterne kom i det som kalles en "short squeeze"
Se f.eks her:
https://www.cnbc.com/2021/01/27/reddit-group-wallstreetbets-behind-massive-gamestop-amc-run-ups-goes-private-invitation-required.html
https://eu.usatoday.com/story/money/investing/2021/01/27/short-squeezes-what-to-know/43360347/
https://www.barrons.com/articles/another-gamestop-here-are-the-next-10-most-shorted-small-caps-51611688092
https://e24.no/boers-og-finans/i/JJlMqR/heftig-kamp-rundt-videospill-aksje-ute-etter-en-knockout


Er det noen her som har kastet seg på andre av de mest shortede aksjene?
https://www.barrons.com/articles/another-gamestop-here-are-the-next-10-most-shorted-small-caps-51611688092

Tenkte jeg forsøker meg på Macerich Company...

Selv om kursen har gått en del, så har ikke volumet tatt seg opp vesentlig, som indikerer at shorterne sitter ennå.
Om det er flere som kaster seg på, så tvinger man shorterne til å kjøpe aksjer i markedet for å dekke inn shorten sin.


Om du ikke har vert borti short posisjoner tidligere:
En som short en aksje, leier aksjene fra andre investorer for en liten sum i forhold til den faktiske verdien på aksjene. Aksjene avtales levert tilbake senest innen en gitt dato. Med det samme du låner aksjene blir de solgt i markedet til markedspris. Dersom kursen på aksjen dobles, så har den som shortet aksjen i praksis tapt alle pengene som ble investert. Om kursen fortsetter opp kan tapene bli uendelig store.

For eksempel (forenklet):
La oss si at du har 110 mill kroner. Du garanterer shorten din med 100 millioner.
Du leier 1 mill aksjer til kurs 100 kroner stk. Du betaler f.eks 10 kroner pr aksje for å låne aksjene i ett år.
Med det samme du får aksjene selges aksjene i markedet.
Dersom kursen faller til 50 kroner kan du kjøpe aksjene i markedet for 50 kroner, og cashe inn 50 kroner pr aksje i profitt, minus utgiften du har hatt med å leie aksjene.
Dersom kursen stiger til 500 kroner, må du kjøpe tilbake aksjene du solgte for 100 kroner for 500 kroner. Plutselig må du ut med 500 mill, mens du kun har 100 mill.

I det øyeblikket posisjonen din går i minus, får du noe som kalles en "margin call", der meglerhuset du bruker krever at du dekker inn shorten din og kjøper aksjer i markedet for å nullstille posisjonen. (Vanligvis vil de gjør det før du har brukt opp alle 100 mill). Når aksjene stiger så raskt som disse Reddit-kjørte aksjene som blir angrepet nå, så rekker ikke shorterne å få solgt. Hvem vil vel selge når de vet at shorterne må ut, og de må ut gjennom å kjøpe MYE aksjer i markedet.
Aksjene til shorterne blir så tvangssolgt, til stadig høyere kurser. Både Reddit-investorer og shorterne kjøper aksjer med begge hendene, og en ordentlig shortsqueeze oppstår, med enorm økning i aksjekursene.


Redigert 29.01.2021 kl 05:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2021 kl 13:29 3954

16$? Det er en kurs du aldri kommer til å se igjen i GME.
Hva tror du reklame verdien er av at GameStop nå er all over the news world wide?
Med ny CEO som har planer med å gjøre om selskapet til noe annet enn bytting av gamle spill, world wide reklame til en enorm verdi + at sannsynligheten for at GME også tar en AMC å benytter momentet til å hente kapital så kommer aldri dette selskapet til å se 16$ igjen.

Det betyr ikke at dagens pris er i nærheten av korrekt, men det er det heller ikke for TSLA. Hvor mye har Sissener (og andre shortere) tapt på sin utdaterte markedsteori på TSLA til nå?
Dubois
31.01.2021 kl 13:37 3938

Ja, den nye «normalen» i mange selskaper er en slags evig varende hype, som tesla. Tesla gir 100% mening og shorte, men kursen kommer ikke til å falle fordi den nye normalen er evigvarende hype.
Spydspiss
31.01.2021 kl 13:53 3888

Helt enig, men jeg ser bare at den kan bli noe stort pga samme opprør og da kan en f.eks kjøpe 10000 stk og være med på moroa der om den skulle komme skikkelig uten at en blir ruinert
Yngling ØH
31.01.2021 kl 13:53 3928

Tja, eller dem som er short blir tvunget til å kjøpe - eller slå seg konkurs.
Så langt er dette fond som har store posisjoner i andre selskap, så da må de vel selge de andre posisjonene, eller havne i fengsel...
Stokk Dum
31.01.2021 kl 13:54 3936

DNB drar en av sine forvaltere som attpåtil er faglig ansvarlig for hedgefondsinvesteringer i selskapet frem fra sine mørkeste avgrunner og stiller på Dagsnytt 18 for å fortelle menig nordmann hva 'aksjemarkedet egentlig er' og truer med at 'dette' muligens kan skape en 'finansiell ustabilitet' om det fortsetter, oppbakket av Deutsche Bank sine analyser.
Kan det være et soleklart 'kjøp-og-hold-tegn', mon tro.

mvh
Yngling ØH
31.01.2021 kl 13:59 3910

Det kan utløse et bredt krakk. Om flere shortede aksjer fyres opp, så blir mange hedgefond tvunget til å selge enorme posisjoner andre steder for å dekke inn sine tap i shortposisjoner. Da kan vi få krakk i kursen på mange utbyttebetalende aksjer / store selskap. Det gir jo oss dødelige muligheten til billigere inngang i den slags selskap.
Spydspiss
31.01.2021 kl 14:01 3921

Gode poenger, er på linje med deg. Markedsføringen av navnet er jo uten sidestykke. De kan gjøre som AMC gjorde denne uka som hentet inn 600$ mill gjennom og utstede 44,4 mill nye aksjer til13,51$ stk. Disse aksjene og spesielt GME kommer aldri og bli gruset. Hente inn penger med å utstede nye aksjer til mellom 100$-1000$ 💎🙌🚀🚀
Yngling ØH
31.01.2021 kl 14:02 3920

Det vi ser er en liten revulosjon som småaksjonærene kommer godt ut av. Bare pass på å ikke investere mer enn du kan tape i shortede aksjer, og ha noe cash til gode kjøpsmuligheter som kan komme om noen uker eller måneder, da dette kan forskuttere et kræsj.
Dubois
31.01.2021 kl 14:16 3867

De aller fleste småaksjonærer som deltar i dette kommer tapende ut, det er de harde fakta med alle pyramidespill.
Yngling ØH
31.01.2021 kl 14:31 3822

Antagelig, men mange legger jo noen kroner i dette for å slå ut hedgefond som shorter.
Yngling ØH
31.01.2021 kl 14:33 3816

Hør denne, så får du kanskje en idé om tankesettet som har fyrt opp dette:
Valuetainment sin hjennomgang av GameStop og Robinhood:
https://youtu.be/m4Im5vWMglQ

Hør også gjennom videoene til roaring kitty:
https://youtube.com/c/RoaringKitty
Redigert 31.01.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2021 kl 14:33 3806

Har ikke satt meg så veldig inn i GME sin finansielle situasjon, men det er nok riktig som du sier, de har jo endel cash.
Men de har sikkert noen spenstige planer fremover også nå som Ryan Cohen er kommet inn i styret. Kan hende det kan være smart benytte momentet å fylle opp pengebingen. Det har jo ikke skjedd enda så vi får se hva som skjer.
Redigert 31.01.2021 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
KR
31.01.2021 kl 14:42 3775

Hvordan vet du at ikke de mest risikoutsatte posisjonene allerede er dekket inn og nye shorts satt på for eksempel 400 usd? Eller at de store institusjonene løser inn sine aksjer først slik at Retail blir sittende utenfor. Blackrock har jo bortimot 100 ganger avkastning på sine aksjer og ser kanskje på det som bra nok? Jeg forventet en massiv økning på fredag når opsjoner gikk ut og utstedere måtte kjøpe opp underliggende aksjer, men ingenting skjedde. Hvorfor? Gamestop er vel nærmest forpliktet til å utstede nye aksjer for å kapitalisere på kursekspeksplosjonen. Hvor mange aksjer vil dette være snakk om og hva blir prisen?

Det er utrolig kult å spennende å følge det hele, men det virker som om det i enkelte kretser kun er et mulig alternativ og det er at alle får solgt sine aksjer til minimum 1000 usd/per stykk. Jeg blir ikke overrasket om mange ender med store tap selv om jeg også skjønner at det for mange i hovedsak handler om en slags budskap.

Uansett lykke til videre og gleder meg til fortsettelsen!
Spydspiss
31.01.2021 kl 14:50 3744

For og hente enda mer cash, trenger ikke så mange aksjene nå så blir det store summer og det vil jo og være et bidrag til og bære kursen på dagens nivå 💎🙌🦍🦍🍌🍌
Sulla
31.01.2021 kl 15:17 3478

«Hvordan vet du at ikke de mest risikoutsatte posisjonene allerede er dekket inn og nye shorts satt på for eksempel 400 usd?»

Det du skriver her er et meget relevant poeng slik jeg ser det. Etter hva jeg har forstått er de laveste shortene alt dekket.
Da vil man tjene på shortene ved å dekke de inn ved de store svingene man har sett de siste dagene. Samtidig har man heller ingen kontroll på når enkelte med større posisjoner eller mange med små posisjoner sier seg fornøyd.
Redigert 31.01.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
CRBLS
31.01.2021 kl 15:22 3512

Utsteder hadde etter all sannsynlighet handlet inn de underliggende aksjene underveis. Tanken om at utsteder løper til børs for å handle inn på dagen opsjonene blir innløst var en lite gjennomtenkt tanke som ikke burde fått traction.
Stokk Dum
31.01.2021 kl 15:32 3481

Tror denne siden sier noe om tilgjengelige aksjer for shorting og pris (fee). Mye tilgjengelig tidlig i uken, men til høy pris, mindre utover i uken.
https://iborrowdesk.com/report/GME

Summer jeg alle aksjene tilgjengelig (for GME) denne uken kommer jeg til 22 770 000.
Er alle disse aksjene short rundt 300USD er det stor oppside om aksjen skulle falle igjen.

mvh
Slettet bruker
31.01.2021 kl 15:46 3406

La oss lage en Gameshop i Norge også!
La oss knuses baisserne og evt. shortere i Zenith Energy!


Sjekk ut selskapet her: https://live.euronext.com/en/product/equities/CA98936C1068-MERK

Stokk Dum
31.01.2021 kl 15:49 3402

Nye muligheter neste uke, det ligger 16531 kontrakter på $800 om jeg klarer å lese infoen på denne siden riktig: https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gme/option-chain.
Kan galskapen gå så langt, mon tro.

Apropos galskap:
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l97ykd/the_real_reason_wall_street_is_terrified_of_the/
P.S. Jeg får det ikke til å stemme det vedkommende mener er usedvanlig stor "fails-to-deliver" av GME i desember.
For meg ser det ut til at det er 228 358 GME-aksjer som "fails-to-deliver" siste dagen i desember, hvis jeg har skjønt hvordan disse dataene skal tolkes.

mvh

Redigert 31.01.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Vestjyden
31.01.2021 kl 15:50 3406

Men det som Hegdefondene gør med at shorte 146, det er ikke pyramidespil?
Who’s side are you on?
Dubois
31.01.2021 kl 15:53 3396

Inkompetanse er den ødeleggende faktoren, det er en samme inkompetansen som har gjort elon musk til en slags helgen, det er absurd at han er i samme klasse som bezos. Når et selskap er overpriset så skal kursen i en rasjonell verden ned, da er det ikke noe galt med shorting. Man må skille mellom shorting som gir mening og shorting i selskaper som ikke er overprisede.
Dubois
31.01.2021 kl 15:55 3390

Jeg vet ikke nok om gamestop aksjen før dette til å si at de shortet med et godt grunnlag, det kan virke som om det var destruktiv shorting. Og de som driver med destruktiv shorting kan godt tape penger for min del, men løsningen er ikke å gjøre aksjemarkedet enda mer inkompetent. De destruktive shorterne skaper trossalt kraftig underprisede selskaper, de er veldig enkle å utnytte.
Nubie
31.01.2021 kl 16:11 3332

Dette er Catch-22 for markedet, hvem sine penger er det som ligger i posisjonene til Hedgefondene? Til 7 og sist er det «mannen i gata» som taper, spm nå for de regulatoriske i US blir - skal vi redde den individuelle investor eller Hedgefond? Det er ikke kun de rikeste sine penger her, denne situasjonen minner om boligboblen på midten av 2000, en salig blanding av alskens penger i disse fondene til likhet med boliglånene...

Så ja dessverre har disse ekspertene et poeng når de påpeker ringvirkningene i å «ta ned» hedgefond..Alt henger sammen
Slettet bruker
31.01.2021 kl 16:26 3285

Bør en selge seg ut fra det en har her hjemme også og sitte i cash en stund? Spår jo markedscrash den karen der. Uff først corona nå dette.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 16:55 3215

Boligboblen ble drevet frem av wallstreet, de viste hva de gjorde og ignorerte det fordi de tjente seg rike på det. Mannen i gata lider alltid en finanskrise. Det som skjer nå er et angrep på måten finansmarkedet blir styrt og drevet. Dette kan ikke sammenlignes med svindelen til wallstreet som finanskrisa i 2008 ble et resultat av.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 17:04 3204

La oss kjøre ALLE aksjer med shorting av hedgefond!

La dem brenne ned alle som en!
Yngling ØH
31.01.2021 kl 17:05 3203

Jeg tror ikke vi er så uenige, men jeg har ikke noe imot at hedgefondene utfordres. Mange av dem spiller et kynisk spill
Slettet bruker
31.01.2021 kl 17:17 3162

Sjekk XRP idag og i morgen.. Wow. Skal samme kjøre pump på denne nå også
focuss
31.01.2021 kl 17:22 3137

Jeg tror mange hadde blitt fornøyd om shorting ble forbudt og mange er fed up av wall street fiffens levesett mens store deler av samfunnet ellers sliter. 08 skapte et bilde av verden som ikke tjener spekulantene til ære.
Redigert 31.01.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Dubois
31.01.2021 kl 17:36 3095

Reddit opprøret svarer bare med samme mynt, så om shorting skal bli forbudt burde også kollektiv hype av en aksje bli forbudt.
FortNoxer
31.01.2021 kl 17:37 3100

Får en shortet denne på noen steder? Evt hvor?
Ser at enkelte steder har stengt short mulighet.
Slettet bruker
31.01.2021 kl 17:43 3089

Ryktes om at Wallstreetbets har XRP i sikte og at det skal pumpes i morgen..

https://youtu.be/HA2nUgXhVeo
focuss
31.01.2021 kl 17:56 3075

Grunntanken med shorting var at det skulle forhindre bobble dannelser i markedet. Synes ikke det har vært særlig vellykket til det. Synes mer som et middel til markedsmanipulering som også fører til mer kostbar finansiering for vekstselskap.
McCartney
31.01.2021 kl 18:30 2957

FRO er kun 4% short i Norge.
https://ssr.finanstilsynet.no/
Dette er linken til shortregisteret i Norge.
Edit: FRO vil aldri få en boost pga short fordi da vil JF kun låne ut fler aksjer til shortere.
Redigert 31.01.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
KR
31.01.2021 kl 18:34 2946

Hvis XRP er det jeg tror (crypto) så har det ingenting med WSB å gjøre. Der er forbudt å nevne crypto på den siden og du blir faktisk banned på WSB for å skrive om det.

Pumping som det der er bare rent pyramidespill i motsetning til for eksempel GME hvor mye lå til rette for kurseksplosjon. Selv Dogecoin som har en ubegrenset mengde og er kun en meme har gått mange 100% i det siste som ren gambling/pyramidespill. Er man tidlig ute er det dog gode penger på dette. Regner med at det står om slikt på Satoshistreetbets på reddit for den som er opptatt av slikt.
Redigert 31.01.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare