Alstom H2tog kontrakten verdi kr 10-12 milliarder?

Slettet bruker
NEL 06.10.2018 kl 19:18 6468

Det er av stor interesse å se hvilket stort H2 behov de første 14 H2 togene i Tyskland vil ha. Gigantiske 20 MW Elektrolyserør og mulig alt pumpe/fyllingsustyr til det H2 behovet 14 stk H2 tog innehar. Nel skal med en overhengende stor sannsynlighet levere H2 pumper og teknisk utstyr til hele rutenettet til Alstom H2 togene. Verdien på Alstom kontrakten kan ligge i samme størrelsesorden som de 54 første giga pumpene som Nel skal levere til Nikola i 1.omgang. kr 10-12 milliarder?
Dette er overhodet ikke priset inn i dagens Nel kurs.
Jeg har nå solgt hytta, og hele gevinsten på kr 450.000 skal rett inn i Nel aksjer mandag kl 09.01.
Husk hva ØSS sa til Finansavisen sommeren 2015: Nel kan bli verdt kr 50 milliarder eller 100 milliarder. Uendelig høy verdi kan Nel oppnå. Løkke sine aksjeopsjoner er idag verdt kr 10 millioner. Han fortjener det og han han selger ikke en aksje føre han har gjort H2 tilgjengelig for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
U2Bono
06.10.2018 kl 19:34 6403

Nå må vi være litt edruelige her. Var snakk om å potensielt levere 1 elektrolysør i meldingen som kom.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 19:37 6375

Regn på H2 forbruket til 14 H2 tog på et år og regn alt teknisk utstyr inkl pumper på hele rutenettet. Kontrakten er en storfisk. JUST WAIT AND SEE.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 19:37 6349

Dette er utrolig fet kontrakt
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
JosefK
06.10.2018 kl 19:46 6292

Hvilken elektrolysør leverer 20 MW? Det er nok et cluster eller fler cluster det er snakk om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
U2Bono
06.10.2018 kl 19:50 6246

Det står i hvert fall i meldingen. "for the potential deployment of a 20MW electrolyzer", men jo du har jo et poeng.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
JosefK
06.10.2018 kl 19:58 6204

Du får ingen elektrolysør på den størrelsen. Det må fler til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2018 kl 11:12 5602

1 GW elektrolyser,pumpeutstyr, 448 gigantiske elektrolyserør og støpeutstyr og tilbehør er størrelsen på 1.levering til Nikola. Hver av Nikoka sine første 54 H2/Elektrolyse pumper skal levere 1 tonn H2 hver dag. Som Norne har bekreftet så representerer kun første del av Nikola en verdi ca kr 12 milliarder kroner.
H2 tog kontrakten er verdt milliardbeløp. Nel skal levere sitt største H2 anlegg på 20 MW. Dette blir ikke noe mindre enn Nikola sin 1.del av kontrakten. Så dette er enorme summer på begge milliardkontraktene vi snakker om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
dreamliner
07.10.2018 kl 11:38 5487

Det stod I Finansavisen i går at mange private tyske investorer har kjøpt seg inn i NEL i den seneste tiden. De har vel peiling på potensialet på kontrakten antar jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.10.2018 kl 11:44 5438

Her er et link til en tysk aksjedebattside, "wallstreet-online.de", hvor NEL er aksjen som debatteres.
Linket kommer inn på side 123, den siste og nyeste siden i NEL-debatten. Den første NEL-siden er opprettet i 2015.
Mye interessant stoff å finne der inne, og god å følge fremover for å få mer info om både NEL i Tyskland og hydrogenmarkedet.

https://www.wallstreet-online.de/diskussion/1222113-1221-1230/nel-asa-elektrolyse-spezialist-norwege



Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2018 kl 12:11 5323

Yes spot on gutta :-). 20 MW i Tyskland leverer 8 tonn H2 hver dag. Dette er meget store saker. Det er en kjennsgjerning at tyske investorer skjønner for alvor hvilke enorme verdier som ligger i potten her. Tyskere ser de underliggende verdier klart og tydelig. Norske investorer ser at hydrogen feberen har ankommet.
Clearsteam sitt heftige oppkjøp av Nel aksjer i hele sommer og tyske investorer og tradere som har gått tungt i Nel bekrefter attraksjonen Nel. De har fått 30 % avkastning føre eventyret er startet. Dette bekrefter at vi har store ting på gang. Nel er gull.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 07:57 4700

JosefK: Ja dette er så stort som 20 MW inkl teknisk utstyr/H2pumper/serviceavtale/ for alle de 14 forskjellig togstrekninger i Tyskland. Det er nok et cluster eller flere cluster. Kontrakten med Alstom kan bli en ny milliard kontrakt en ny gigantavtale for Nel. Nel har nå landet eventyrlig mange store kontrakter. Hydrogenfeberen herjer på OSE. Den vil bare fortsette og fortsette. Alle vil være med på festen. (Nel skal også være på å videreutvikle nye H2 tog, som også er endel av Alstom H2 tog kontrakten)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 08:08 4567

Starter 2,04% opp i Tyskland.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
10.10.2018 kl 08:27 4349

Norske politikere vil ha prøveprosjekt med hydrogentog helst på Nordlandsbanen, der det etter uttalelser allerede finnes produksjon av hydrogen...Jeg tygde litt på denne, da jeg ikke har hørt noe fra Glomfjord Hydrogen på en stund...Det viser seg at de mest sannsynlig står klare til oppstart, men mangler bare kunder som kan ta unna store mengder fornybar H2? Jeg minner også om at Leif Kristiansen som jobber i Yara også er styremedlem i Glomfjord Hydrogen...

https://www.nrk.no/nordland/vil-ha-mer-miljovennlig-kollektivtrafikk_-_-vi-er-klare-til-a-produsere-hydrogen-1.13881057
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
10.10.2018 kl 08:36 4256

Leif Kristiansen er forøvrig ingen hvemsomhelst!

Leif Kristiansen;

Avd.sjef Industripark & Prosjekter i Yara Norge as, Glomfjord

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 08:41 4181

Good News. Takk for oppdatering. Her kommer sikkert Nel på banen og sikrer en ny H2 tog kontrakt. Raumabanen, Rørosbanen eller Nordlandsbanen alle aktuelle for nye 0 utslipp H2 tog. Diesel tog er ut. Alstom, Yara og Nel kan bli nye H2 vinnere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
ole-hp
10.10.2018 kl 09:32 3990

Og mens dere plaprer i vei så synker kursen ned mot 4 blank......
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 11:50 3879

Merk dere at Nel hydrogen er omtalt positivt nederst i Dagavisen om de nyeH2 tog som er vedtatt i Norge:
Flertall for hydrogentog
Både Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG vil prøve ut hydrogentog på norske skinner.
27 milliarder til jernbane i neste års statsbudsjett
Vil ha hydrogentog til Norge
CICERO: – Regjeringen har ingen idé om hvordan klimamålene skal nås

24. september skrev Dagsavisen om MDG som vil ha et prøveprosjekt med hydrogentog på Rørosbanen og Nordlandsbanen.
Nå sier også Høyre, Venstre, SV og Ap at hydrogentog bør testes ut, men hvor det bør skje er de ikke enige om.
– Aller helst ser vi for oss Nordlandsbanen, men Raumabanen og andre kan også være aktuelle, sier SVs Arne Nævra.
– Nordlandsbanen er kanskje mest aktuell, sier Venstres Jon Gunnes, og viser til at det er hydrogenproduksjon i Glomfjord.
– De har produksjonsutstyr, kompetanse og overskuddskraft fra vannkraftverkene. Kortreist med andre ord, påpeker Gunnes.
– Jeg har tidligere tatt til orde for at Raumabanen kan være en aktuell strekning å teste ut hydrogentog, sier Høyres Helge Orten.

Stor dag
I Tyskland er hydrogentog allerede en realitet. De to første utslippsfrie togene av denne typen ble satt i trafikk i Niedersachsen 17. september.
Det er Alstom som har laget hydrogentogene som er tatt i bruk i Tyskland.
– Dette er en stor dag for både togreisende og miljøet, sier Alstom Norge-sjef Carl Åge Bjørgan, om interessen for hydrogentog på Stortinget.
– I dag kjøres 20 prosent av togavgangene i Norge med dieseltog. Hydrogentog er prøvd teknologi som er satt i ordinær trafikk i Tyskland, samtidig som Norge har alle naturlige forutsetninger for å ta i bruk hydrogen. Med hydrogentog kan Norge fjerne forurensende, støyende og gamle dieseltog og ta et stort skritt mot en moderne og fremtidsrettet jernbane, utdyper Bjørgan.
De tyske hydrogentogene vet de nevnte stortingsrepresentantene alt om
– Transport- og kommunikasjonskomiteen var i forrige uke i Berlin og besøkte «InnoTrans». Der fikk vi både prøvd autonom trikk med teknologi fra Siemens, batterielektrisk tog hos Bombardier og informasjon om Alstoms hydrogentog, forteller Orten.

– Ny teknologi kan gi nye og mer kostnadseffektive måter å elektrifisere jernbanen på. Hydrogentog kan være en slik mulighet. Det kan også tenkes hybridtog som kombinerer forskjellige teknologier, fortsetter han.
Høyre vil nå kontakte Samferdselsdepartementet om dette.
– Vi vil ta dette opp med Samferdselsdepartementet for å få en vurdering av hvordan vi best kan få testet ut ny teknologi for elektrifisering av jernbanen, sier Orten.
I dag kjører det forurensende dieseltog på både Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen.
– Disse strekningene skal lyses ut på anbud etter hvert, og det er viktig at ny teknologi blir vurdert i den forbindelse, fortsetter Orten.
– Gode forutsetninger
SV, på sin side, fremmer i dag forslag om at regjeringen tar et initiativ til et pilotprosjekt med hydrogentog på en av jernbanestrekningene som ennå ikke er elektrifisert.
– Norge har i enda større grad enn Tyskland gode forutsetninger for å teste ut og ta i bruk hydrogen som energi til togtransport, først og fremst fordi vi har rikelig med ren energi i form av vannkraft til å produsere hydrogen, påpeker Nævra.
– Vi har dessuten hele produksjonskjeden allerede på plass i Norge, utviklet gjennom en lang historie for gjødselproduksjon. Vi lager utstyret for elektrolyse ved Nel på Notodden, også for eksport, og store anlegg for selve produksjonen finnes blant annet i Glomfjord, fortsetter han.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 08:37 3754

Svært gode morgen nyheter. Alstom sitt H2 tog er på skinner. Nel er valgt som Alstom sin kontraktpartner. Nel kan seile inn store beløp på denne viktige banebrytende kontrakten. Det å komme inn hos en gigant er en milepel og en kvalitetsbekreftelse til Nel. Jiihaaa!!
Alstom has developed the World’s first #hydrogen-powered train. #H2 is sent through a #fuelcell where it links up with oxygen from the air, generating electricity, and emitting only water!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.10.2018 kl 08:59 3664

Vær oppmerksom! Her ligger det mange salgs og kjøpsposter fra samme kilde! Ingenting tilsier et fall på over 7 % i pretraden sammenlignet med sluttkurs i går! Dette er ment å skape frykt og få oss til å trykke på salgsknappen! Hold på aksjene eller løp etter ila dagen! Hvorfor skal vel falle 7%, når OSE er ventet ned 2%!? Tygg på den!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Furuen
11.10.2018 kl 09:06 3596

Vel, nå har den falt over 14 %.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 09:15 3558

Did you see ? It is not good to play selling short when is no time to do that ? How many manipulators has been shorting due has a lot stocks to play and now this sundely reverse hapened ? Now you loose huge money as well and maybe more to the ones you wipe off day before yesterday....
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 09:16 3557

Did you see ? It is not good to play selling short when is no time to do that ? How many manipulators has been shorting due has a lot stocks to play and now this sundely reverse hapened ? Now you loose huge money as well and maybe more to the ones you wipe off day before yesterday....
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2018 kl 08:42 3386

En nye Nel dag venter. Hvilken vei går det i dag? Jeg tror pilen peker rett oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Nikko
19.11.2019 kl 11:23 2212

Og imens du prater tulliball, så stiger kursen mot kr 9,-
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 13:21 1928

Nikko. Tenk hvis Alstom milliard H2 tog kontrakten og Nikola Motors Inc miliard nå kommer som to børsmeldinger? Da er vi over kr 10 pr aksje. Gøy å lese om gamle pessimister som ikke tjener penger 🤣🤣🤣
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 12:20 1654

Oioioi.. Nel bikker 7.90 og minus kun 1,5%. Det må jeg si er lovende. Og som vanlig Nel stiger alltid raskere enn det den synker. Inngangen i går på 7,55 er allerede gullbelagt. Gratulerer til alle som kjøpte i går og i dag. The sky is the limit. Nærmer vi oss en matrialisert fet kontrakt med Alstom H2 tog på mulitmilliarder?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare